دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تست ریون چیست؟ | آزمون آنلاین + ترفند‌های انجام تست

تست ریون چیست
2.3/5 - (6 امتیاز)

اگر در میان تست‌های سنجش بهره هوشی مطرح در دنیا با اسم جان کارلایل ریون مواجه شدید و این سوال در ذهنتان شکل گرفت، که تست ریون چیست و چگونه انجام می‌شود، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

مغز بزرگترین دارایی هر فرد است و همه ما قدرت‌های فوق‌العاده‌‌ای داریم. تست‌هایی که نشان می‌دهند ضریب هوشی‌ ما چند است دهه‌ها است که وجود دارند و برای موفقیت شغلی در دنیای مدرن بسیار مهم هستند.

تست هوش ریون جزء مهمی از فرآیند استخدام و ساختار غربالگری مصاحبه در آزمون هایی نظیر تست هوش استخدامی افق کورش و دیگر آزمون های شغلی است. لذا موفقیت در آزمون سنجش بهره هوشی ریون، می‌تواند به شما کمک کند یک گام به سمت شغل رویایی خود نزدیک‌تر شوید.

در ادامه علاوه بر بررسی چند مثال عملی، مهم‌ترین ترفندهای پاسخ به تست هوش ریون را آموزش می‌بینید و می‌توانید به صورت آنلاین ضریب هوشی خود را بسنجید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند:

تست ریون چگونه است؟

یکی از شناخته‌شده‌ترین تست‌های سنجش بهره هوشی که به عنوان تست هوش تصویری نیز از آن یاد می‌شود، آزمون هوش ریون است. این تست که به آن ماتریس پیش رونده ریون نیز گفته می‌شود، ابزاری برای سنجش توانایی فرد در زمینه استدلال و موضوعات انتزاعی است.

سوالاتی که برای این آزمون طراحی شده، الگوهایی در غالب یک ماتریس ۶×۶، ۴×۴، ۳×۳ و یا ۲×۲ است. در هر آیتم از این آزمون از داوطلبان خواسته می‌شود، تا قطعه‌های گمشده هر الگو را شناسایی کنند. هر کس که بتواند تصاویر را از زوایای مختلف به درستی مشاهده کند، نمره بالاتری در این تست هوش کسب می‌کند.

آزمون سنجش بهره هوشی ریون، توانایی‌های ذهنی شما را در مدت ۴۵ دقیقه و با ۶۰ سوال به چالش می‌کشد. در ابتدا سطح سوالات ساده است، اما هر چقدر که به سوالات پایانی نزدیک می‌شوید، سطح آزمون پیشرفته‌تر می‌شود. برای سنجش دقیق‌تر بهره هوشی خود، بدون هیچ گونه اضطراب و در محیطی آرام به سوالات آزمون ریون پاسخ بدهید.

تست هوش ریون چیست

تاریخچه آزمون ریون چیست؟

این آزمون سنجش بهره هوشی توسط جان کارلایل ریون، در سال ۱۹۳۶ پایه‌ریزی شد و در سال ۱۹۴۷ برای اولین بار در استرالیا منتشر شد. در طول این ۱۱ سال ریون به همراه همکارانش به بررسی و ارزیابی نظریه اسپیرمن که در سال ۱۹۲۷ منتشر شده بود، پرداختند.

ریون برای اندازه‌گیری هوش عمومی که توسط اسپیرمن معرفی شده بود، آزمایش‌های ماتریس‌های پیش‌رونده را در سال ۱۹۳۸ آغاز کرد. این تست روان‌سنجی برای اولین بار بر روی افسران نیروی دریایی بریتانیا انجام شد. اما بعد از مدتی مشخص شد، که تست ریون برای سنجش بهره هوشی، مستقل از دانش کسب‌شده مفید و مناسب است. این آزمون بعد‌ها و در سال ۱۹۶۲ اصلاح شد و درجه سختی آن افزایش یافت.

ریون در طراحی این آزمون به دنبال سوالاتی بود، که بهره هوشی کودکان را نیز بسنجد. به همین خاطر تست هوش ریون متشکل از سوالاتی تصویری و غیرکلامی است. ماتریس‌های پیشرونده ریون متعلق به فرهنگ یا زبان به خصوصی نیست و مردم تمامی کشورها با هر فرهنگ و نژادی می‌توانند به ارزیابی توانمندی‌های ذهنی خود بپردازند. این آزمون تنها مهارت‌های انتسابی و ژنتیکی شما را که با آنها متولد شده‌‌اید، مورد سنجش قرار می‌دهد.

جالب است بدانید، که میانگین نمرات تست هوش ریون در نسل جدید افزایش پیدا کرده است و این اتفاق نشان‌دهنده رشد مهارت‌های شناختی مردم نسبت به ۵۰ سال گذشته است.

هوش چگونه تعریف می‌شود؟

انواع مختلف هوش را می توان یک مفهوم فرضی و انتزاعی دانست، که با آزمون‌های مختلف می‌توان آن را بررسی و مطالعه کرد و می‌توان آن را از سه جنبه مختلف مورد بررسی قرار داد:

  1. هماهنگی و انطباق با محیط اطراف
  2. استفاده از تجربیات گذشته و استدلال صحیح برای پیدا کردن یک راه‌حل منطقی
  3. استعداد کافی برای درک امور و یادگیری مباحث مختلف

روانشناس آمریکایی ریموند کاتل هوش را دارای دو جنبه سیال و متبلور می‌داند. هوش سیال همان مهارت‌های انتسابی است، که به زمینه ژنتیکی زیستی فرد وابسته است و هوش متبلور مهارت‌های اکتسابی است، که در اثر آموزش و فرهنگ به دست آمده است.

دیدگاه روانشناسان بزرگ دنیا درباره تست هوش ریون

در تعاریف جدید، هوش را در ابعاد مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. گاردنر در سال ۱۹۸۳ نظریه هوش چندگانه را ارائه کرد. او معتقد است، برچسب زدن به دانش‌آموزان و سنجش آن‌ها بر اساس یک معیار ازریابی هوش درست نیست و مدارس باید در جهت توانمندسازی یادگیرندگان تلاش کنند.

همچنین گاردنر بر اساس نظریه خود ۹ معیار را برای اندازه‌گیری بهره هوشی مشخص کرده است، که به افراد در حل مسائل مختلف کمک می‌کند. برای اطلاع از ۹ نوع هوش معرفی شده توسط گاردنر مقاله زیر را از دست ندهید.

شیوه سنجش تست هوش ریون چیست؟

آزمون ماتریس‌های پیشرونده ریون یک تست هوش پرکاربرد در بسیاری از محیط‌های تحقیقاتی و کاربردی است. هر مجموعه از سوالات آزمون به تدریج برای فرد سخت‌تر می‌شود. در نتیجه با افزایش دشواری سوالات، ظرفیت شناختی بیشتری برای تجزیه و تحلیل سوالات تست هوش ریون مورد نیاز است.

این آزمون روان‌سنجی، برای سنجش توانایی ذهنی افراد مبتلا به اوتیسم، ناتوانی‌های ذهنی، متقاضیان شغلی و داوطلبان ورودی مدارس خاص استفاده می‌شود.

آزمون ریون به بررسی هوش دیداری فضایی داوطلبان می‌پردازد و این تست هوش برای سنجش موارد زیر مناسب است:

  • بررسی هوش منطقی
  • سنجش مهارت‌های مشاهده و تفکر
  • تحلیل توانایی فرد در حل مسائل ساده و پیچیده
  • بررسی هوش تجسمی

تست ریون برای چه سنی است؟

این تست به شکلی طراحی شده، که افراد ۵ تا ۹۰ ساله می‌توانند بهره هوشی خود را مورد بررسی و سنجش قرار دهند. البته بهترین کاربرد تست هوش ریون برای سنین ۱۰ تا ۱۸ سال است.

اگر علاقه مند به ارزیابی و سنجش بهره هوشی فرزندتان هستید، بهترین بازه سنی برای آزمون‌های هوش ۵ تا ۱۱ است. البته آزمون هوش باید دارای اشکال رنگی باشد، تا برای کودک جذابیت داشته باشد.

برخی از روانشناسان معتقدند بهره هوشی کودکان زیر ۷ سال به دلیل تغییرات ساختاری که در مغز کودک رخ می‌دهد، ثابت نیست. چرا که رفتار تعاملی و حمایت‌های مادر از کودک در بازه سنی ۲ تا ۸ سال نقش مهمی در نتیجه آزمون‌های بهره هوشی دارد. به همین خاطر ۷ سال به بالا بهترین زمان برای ارزیابی هوش کودک از طریق تست ریون است.

تست ریون برای چه سنی است؟

انواع آزمون‌های تست هوش ریون چیست؟

ماتریس‌های پیش رونده ریون در سه مدل مختلف و بر اساس توانمندی داوطلبان طراحی شده است.

مدل اول: ماتریس‌های پیشرفته استاندارد (Standard Progressive Matrices)

این مدل از تست هوش ریون اصلی‌ترین شکل ماتریس‌ها است، که برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ ارائه شد. این آزمون هوش شامل ۵ مجموعه سوال از A تا E است، که هر دسته از سوالات ۱۲ قسمت دارد.

ماتریس‌های پیش رونده ریون به شکلی طراحی شده که هر چه از سوالی به سوال دیگر می‌روید، سطح سوالات دشوار‌تر می‌شود و به توانایی‌های شناختی بیشتری برای تحلیل داده‌ها نیاز دارید.

۶۰ سوال این آزمون به صورت سیاه و سفید هستند و از رنگ دیگری در آن‌ها استفاده نشده است.

مدل دوم: ماتریس‌های پیشرونده رنگی برای کودکان (Colored Progressive Matrices)

مدل دیگری از تست هوش ریون که برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله، سالمندان و افرادی با اختلالات ذهنی و جسمی طراحی شده، ماتریس‌های پیشرفته رنگی است. این آزمون شامل مجموعه‌های A و B از ماتریس‌ پیش‌رونده استاندارد ریون است.

اکثر سوالات بر روی یک پس زمینه رنگی منتشر شده‌‌اند، تا از لحاظ بصری برای شرکت کنندگان جذابیت داشته باشد. البته تعدادی از سوالات مجموعه B به صورت سیاه و سفید ارائه می‌شوند. اگر موضوعی بیش از انتظارات آزمایشگر باشد، به مجموعه‌های C، D و E از ماتریس‌های استاندارد مراجعه می‌کند.

تست هوش ریون چگونه است و چند مدل دارد؟

مدل سوم: ماتریس‌های پیشرفته (Advanced Progressive Matrices)

این مدل از آزمون هوش ریون دارای ۴۸ سوال است، که مجموعه اول آن ۱۲ سوال و مجموعه دوم آن ۳۶ سوال دارد. در این آزمون، سوالات به صورت سیاه و سفید ارائه می‌شوند و به تدریج دشواری سوالات بیشتر می‌شود.

۴۸ سوال طراحی شده برای این تست هوش، پیشرفته بوده و سطح سختی سوالات به نسبت ماتریس‌های استاندارد بیشتر است. این آزمون سنجش بهره هوشی برای نوجوانان و بزرگسالانی طراحی شده که ضریب هوشی آنها متوسط به بالاست.

کاربرد آزمون ریون چیست؟

تا به حال روانشناسان بسیاری تست‌های مختلفی را طراحی کرده‌‌اند، تا بهره هوشی افراد را بسنجند. اما اغلب آنها با شکست رو‌به‌رو شده‌‌اند و تنها بعضی از آن‌ها مانند ریون به موفقیت چشمگیری در دنیا دست پیدا کرده‌اند.

ماتریس‌های پیشرونده ریون یا به اختصار RPM، برای نخستین بار با هدف تحقیقات بر روی نیروهای مسلح بریتانیا ارائه شد و سپس این آزمون برای تمامی ورودی‌های خدمات نظامی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه این تست هوش غیر زبانی بیشتر در حوزه آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که به زبان و فرهنگ داوطلب بستگی نداشته و می‌تواند پیش‌بینی‌کننده مناسبی در یک زمینه آموزشی برای کودکان و نوجوانان باشد. مدتی است که قسمتی از آزمون ورودی مدارس تیزهوشان را به سوالات تست هوش ریون اختصاص داده‌اند.

نمونه دیگری از کاربرد تست هوش ریون در آزمون‌های استخدامی است. این روزها یکی از دغدغه‌های مدیران منابع انسانی استخدام افرادی است که توانایی حل مسائل جدید و پیچیده، درک سریع مفاهیم و قدرت تفکر خوبی داشته باشند. به همین خاطر قسمتی از آزمون‌های استخدامی به تست‌های روانشناختی اختصاص داده شده است. از آنجایی که تست هوش ریون علاوه بر سنجش بهره هوشی افراد، اطلاعاتی درباره مهارت‌های فردی داوطلب نیز در اختیار می‌گذارد، گزینه مناسبی برای آزمون‌های استخدامی است.

روایی و اعتبار تست هوش ریون

این تست هوش بصری مناسب برای تمام سنین و فرهنگ‌ها طراحی شده و جزء معروف‌ترین آزمون‌های سنجش بهره هوشی محسوب می‌شود. در این قسمت از مقاله به روایی و اعتبار تست هوش ریون پراخته‌ایم.

روایی (Validity) نشان می‌دهد، که دقت این تست هوش چقدر است و اعتبار (Reliability) نیز نشان‌دهنده این است که با برگزاری این تست هوش در شرایط یکسان تا چه حد نتایج مشابه و ثابت است.

در پژوهش بورس و ویگنا در سال ۲۰۰۵، از سوالات پیشرفته ماتریس‌های پیشرونده ریون در سه زمان مختلف استفاده شد. میانگین نمرات خام داوطلبان دفعه اول ۱۸. ۵۱، دفعه دوم ۲۰. ۴۵ و بار آخر ۲۱. ۸۵ به دست آمد. بر اساس این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت، که تست هوش ریون معبتر است.

در ایران ۵۰ نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و در دو نوبت به فاصله زمانی ۲ ماه در تست هوش ریون شرکت کردند. ضریب همبستگی بین نمرات خام حاصل از این دو مرحله آزمون ۰. ۹۱ به دست آمد، که نشان دهنده روایی مطلوب و مناسب این تست سنجش بهره هوشی است.

سنجش روایی و اعتبار تست هوش ریون

۸ مزیت تست ریون چیست؟

  1. این تست هوش محدودیت سنی نداشته و برای کودکان و بزرگسالان مناسب است.
  2. افرادی با مشکلات ارتباطی یا حرکتی نیز می‌توانند ضریب هوشی خود را با آزمون هوش ریون بسنجند.
  3. این آزمون سنجش بهره هوشی، توانایی مقایسه، حل مسئله، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی فرد را می‌سنجد.
  4. ماتریس‌های پیشرونده ریون به سرعت اطلاعاتی معتبر درباره مهارت‌های شناختی فرد را فراهم می‌کنند.
  5. داوطلبان این آزمون با هر زبان و فرهنگی می‌توانند بهره هوشی خود را مورد سنجش قرار دهند.
  6. آزمون ریون، بصری بوده و نیاز به مهارت‌های خواندن و نوشتن ندارد.
  7. ماتریس‌های پیشرفته ریون قدرت تمرکز فرد را مورد سنجش و بررسی قرار می‌دهند.
  8. تست هوش ریون یکی از مشهور‌ترین آزمون‌های سنجش بهره هوشی است و از اعتبار بالایی برخوردار است.

دیدگاه منتقدین تست ریون چیست؟

منتقدین آزمون سنجش بهره هوشی ریون معتقدند که این تست هوش تنها به اندازه‌گیری تجسم فضایی پرداخته و مواردی مانند خلاقیت، کارگروهی، مهارت‌های اجتماعی و استعداد‌های هنری را در نظر نمی‌گیرد.

این در حالی است، که هوش هیجانی و مهارت‌های نرم، نقش پررنگ‌تری در موفقیت شغلی فرد دارند. علاوه‌براین بهره هوشی، تعیین‌کننده توانمندی‌های شغلی داوطلبان نیست و برای ارزیابی کارجویان گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

۹ ترفند مهم برای شرکت در آزمون ریون چیست؟

  1. آزمون را در محیطی آرام و با تمرکز کافی انجام دهید.
  2. برای پاسخ به هر سوال از استدلال استقرایی استفاده کنید، چرا که سوالات به شکلی طراحی شده‌‌اند، تا با دلایل ساده و ظاهری شما را به اشتباه بیاندازند.
  3. ارقام و اشکال به کار رفته در هر آیتم به حل سوالات و رمز‌گشایی آنها کمک می‌کند.
  4. چرخش اشکال موجود در هر تصویر به صورت ساعتگرد یا پادساعتگرد است؛ باید متوجه شوید هر شکل چند درجه چرخیده است.
  5. به ترتیب اشکال در هر سوال توجه کنید، تا به سادگی پاسخ درست را پیدا کنید.
  6. از کنار اِلِمان‌هایی که در تصویر کم یا زیاد شده است، به راحتی نگذرید.
  7. تمامی گزینه‌ها را با دقت بررسی کنید، تا درصد خطای شما کاهش پیدا کند.
  8. در سایت‌های داخلی و خارجی به حل نمونه سوالات مشابه تست هوش ریون بپردازید و ذهن خود را برای آزمون آماده کنید.
  9. در هنگام آزمون، زمان خود را مدیریت کنید و بهتر است زمان بیشتری را برای پاسخ به سوالات سخت اختصاص دهید.

شیوه پاسخ به تست هوش ریون چیست؟

اگر برای شرکت در آزمون سنجش بهره هوشی ریون مضطرب هستید، در ادامه به حل چند نمونه سوال مشابه می‌پردازیم تا شیوه پاسخ به ماتریس‌های پیش رونده ریون را به خوبی فرا بگیرید.

تست ریون چیست

تصویری که مشاهده می‌کنید، نمونه‌ای از ماتریس‌های پیشرونده رنگی ریون است. در این سوال یک قطعه از تصویر گمشده است و از داوطلب می‌خواهد با بررسی دقیق تصویر گزینه درست را از میان ۵ قطعه‌ای که از A تا E نام گذاری شده‌، انتخاب کند. گزینه C پاسخ صحیح این سوال است.

تست هوش ریون چیست؟

برای پاسخ به این ماتریس باید از اصول قرینه‌سازی استفاده کرد. همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، مربع بنفش رنگ یا گزینه A به درستی در جایگاه قطعه گمشده قرار می‌گیرد و مسئله حل می‌شود.

کاربرد‌های تست ریون چیست

به شکل‌هایی که در هر قسمت قرار دارند به خوبی نگاه کنید. در قسمت بالا دو شکل نشان داده می‌شود، که نسبت به خط افق قرینه یکدیگر هستند. اگر این قرینه‌سازی را برای شکل پایینی نیز انجام دهیم، پاسخ درست این ماتریس رنگی، گزینه B است.

تست هوش ریون چگونه است؟

برای حل این ماتریس ۳×۳، کافیست تعداد اشکال موجود در تصویر را بشمارید. در شکل دو آیتم سه‌تایی تکرار شده و تنها یک آیتم است که دو قطعه دارد. در نتیجه پاسخ صحیح این ماتریس پیشرونده، گزینه اول از سمت راست است.

نحوه شرکت در تست هوش ریون چگونه است؟

اگر علاقه دارید تا ذهن خود را با ماتریس‌های پیشرفته ریون به چالش کشیده و به صورت آنلاین در تست هوش ریون شرکت کنید، بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

نحوه شرکت در تست هوش ریون چگونه است؟

نمره گذاری تست هوش ریون چگونه است؟

نتیجه آزمون سنجش بهره هوشی ریون بلافاصله بعد از اتمام آزمون و به صورت یک نمره خام بین ۰ تا ۶۰ به داوطلبان نشان داده می‌شود. در جدول زیر رده سنی خود را مشخص کرده و بر اساس نمره آزمون، از بهره هوشی‌تان مطلع شوید.

نمره خام9 سال10 سال11 سال12 سال13 سال14 سال15 سال16 سال17 سال18 سالنمره خام
6014914614414113813660
5914914614414013813613359
5814614414113813713413158
5714914214013913613413112757
5614614013713613413112912656
5514413713613413212912612455
5414113613413113012612412254
5314013413212912812512212053
5214913813213112812612312011852
5114613713113112912712412111911651
5014413513112912812512211911711450
4914213412912812712412111811511249
4814013212812712612211911611311148
4713813112712612412011711411210947
4613713012612512211911511211010746
4513512812512412111711311010810645
4413412712412212011611210910710444
4313312612212111911411010710510243
4213112512112011811310810610410142
4113012412011911711110710410210041
401281221191181161101051021009840
39127121118117115109104101999739
38126120117116114107102100989638
3712511911611511310610199969437
3612411811511411210510098959336
351221171141131111049997949235
341211161131121101039896939134
331201151121111091029694908933
321191141111101081019593908832
311171131101091071009492898731
30116112109108106999391888630
29115111108107105989290878529
28114110107106104979089868328
27113109106105103968988848227
26112107105104102948886838126
25111106104103101938785828025
24110105103102100928684817924
2310810410210198918583817823
2210710310110097898481797622
211061021009996888380787521
20105101999795878279767420
1910499979693858077757219
1810298969491847976747118
1710196949390827874726917
1610095939289817672706816
159893929087797471696615
149692908885777269676414
139489888782747167656213
129288878379726964636112
119086838177706762605811
108783817874686360585410
985807873716561565451-9
8827873696761585451-8
77875696463585451-7
675736460595451-6
5716660565451-5
46661565451-4
351565451-3
2565451-2
15451-1

نتیجه تست هوش ریون چگونه تفسیر می‌شود؟

هر کدام از ما توانایی‌ها و استعداد‌های به خصوصی داریم که در حل مشکلات و چالش‌های زندگی به کمک ما می‌آیند. با شناخت درست توانمندی‌های روانی و جسمی خود می‌توانیم شغلی که در آن برای ما امکان رشد و شکوفایی وجود دارد را پیدا کنیم.

تست هوش ریون نیز یکی از ابزاری است، که در مسیر کشف استعدادها به یاری ما می‌آید و توانایی ما در استدلال و درک مفاهیم انتزاعی را مورد سنجش قرار می‌دهد. بر اساس آزمون بهره هوشی ریون داوطلبان در ۷ طبقه مختلف تقسیم می‌شوند.

جدول طبقه بندی داوطلبان تست هوش ریون بر اساس ضریب هوشی

طبقه آزمونضریب بهره هوشی آزمون ریون
ممتاز و نابغهبالا‌تر از 127
بر هوشبین 120 تا 127
باهوش بین 110 تا 120
متوسط بین 90 تا 110
ضعیفبین 80 تا 90
مرزیبین 73 تا 80
عقب ماندهپایین‌تر از 73

اگر در تست هوش ریون عملکردی ضعیف داشته‌‌اید، جای نگرانی نیست. چرا که با شرکت در این تست هوش به درک بهتری از توانمندی‌های خود دست پیدا کرده و می‌توانید مسیر درست‌تری را برای ادامه زندگی شخصی و حرفه‌‌ای‌تان در نظر بگیرید. علاوه بر این، امروزه بسیاری از کارفرمایان کاربرد هوش هیجانی در زندگی را شاخصه مهمتری برای استخدام کارجویان در نظر می‌گیرند.

دانلود نرم‌افزار تست هوش ریون

اگر به دنبال آن هستید که همیشه به ماتریس‌های پیشرونده ریون دسترسی داشته باشید و به صورت آفلاین نیز بتوانید در این آزمون سنجش بهره هوشی شرکت کنید، دانلود نرم‌افزار تست هوش ریون گزینه مناسبی است.

مطالب مرتبط

اگر دانشجو هستید و یا به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید، به احتمال زیاد مهم‌ترین دغدغه‌تان پیدا کردن شغلی مناسب است، که با علایق و توانمندی‌های شما همسو باشد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن مسیر حرفه‌ای زندگی خود را تا حدی مشخص کنید، شرکت در تست‌های هوش انتخاب شغل است. برای دسترسی به 6 تست هوش شغلی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

هوش فضایی به توانایی یادآوری و به خاطر سپردن تصاویر بصری در ذهن گفته می‌شود. هوش فضایی در زندگی روزمره کاربرد بسیاری دارد و می‌تواند آینده شغلی فرد را مشخص کند. افرادی که هوش دیداری و فضایی خوبی دارند، برای رشته‌های مهندسی و ریاضیات مناسب هستند، چرا که در دروس هندسه و گسسته قوی‌تر از همسالان خود عمل می‌کنند. اگر به دنبال بازی‌هایی برای تقویت هوش بصری و فضایی خود هستید، مطلب زیر را از دست ندهید.

تست هوش مکعب های باز شده از جمله تست‌های هوش تصویری فضایی است. با کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید به سؤالات این تست و جواب‌هایش دسترسی پیدا کنید.

سوالات متداول

تست هوش ریون چیست؟

ماتریس‌های پیشرونده ریون آزمونی 60 سوالی است، که برای سنجش ضریب هوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست هوش تصویری بوده و نتایج آن به فرهنگ یا قومیت افراد وابسته نیست.

تست هوش ریون چه چیزی را مورد سنجش قرار می‌دهد؟

آزمون سنجش بهره هوشی ریون توانایی فرد در استدلال، تفکر درست، تمرکز و هوش تجسمی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

انواع تست هوش ریون چیست؟

آزمون هوش ریون 3 نسخه اصلی کلی دارد. ماتریس‌های پیشرونده استاندارد برای افراد عادی و بزرگسال طراحی شده است. ماتریس‌های رنگی ریون برای کودکان و افرادی با معلولیت‌های ذهنی تعبیه شده و تست هوش پیشرفته ریون نیز برای افرادی با هوش متوسط به بالا مناسب است.

کاربرد‌های تست هوش ریون چیست؟

در پژوهش‌ها، مدارس و مراکز آموزشی و گزینش‌های شغلی از تست هوش ریون استفاده می‌شود تا توانایی فرد در استدلال منطقی ارزیابی شود.

نتیجه تست هوش ریون شما مطلوب بود؟ این تست هوش به شما کمک می‌کند تا با شناخت بهتر نقاط ضعف و قوت خود، مسیر درست‌تری را برای آینده کاری‌تان انتخاب کنید. اگر سوالی از ماتریس‌های پیشرونده ریون ذهن‌تان را مشغول کرده است، در قسمت کامنت‌‌ها با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.