دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

دانشگاه آزاد بهتره یا پردیس؟ بررسی اعتبار و شهریه این دو دانشگاه

دانشگاه آزاد بهتره یا پردیس
4.2/5 - (6 امتیاز)

سردرگمی توی انتخاب‌ها خیلی اذیت‌کننده است. همین فکرمشغولی کدام رشته؟ کدام دانشگاه؟ می‌تونه بس ناجوانمردانه سخت باشه. الان هم که شما اومدی اینجا یا دانشگاه آزاد قبول شدی یا توی پردیس پذیرفته شدی. شاید هم توی هر دو دانشگاه قبول شدی و نمی‌دونی دانشگاه آزاد بهتره یا پردیس خودگردان؟

بهت تبریک میگم چون اینجایی و مطمئناً بعد از خواندن این مطلب چند قدمی به انتخابت نزدیک می‌شی.

شما وقتی قصد خرید کفش رو داری یک سری معیارها مثل قیمت، کیفیت، رنگ و… رو توی ذهن داری و براساس اون‌ها بهترین انتخاب رو انجام می‌دی. حالا هم باید چند تا شاخصه در ذهن داشته باشی و بر اساس اونها انتخاب کنی دانشگاه آزاد بهتر است یا پردیس خودگردان؟

من برای فهم این موضوع رفتم کلی مقاله و سایت خوندم. به نظر من شهریه و اعتبار مدرک تحصیلی نقش تاثیرگذارتری در این انتخاب دارند که در ادامه بیشتر در موردشون می‌نویسم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دورنگاهی به دانشگاه آزاد و پردیس های خودگردان

دانشگاه آزاد بهتره یا پردیس

اولِ بحث، با دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان یک آشنایی کوچک داشته باشیم. دو دانشگاهی که هر دو جزو دانشگاه‌های شهریه‌پرداز هستند یعنی شما به شرط پرداخت شهریه می‌تونی دانشجوی اونجا بشی.

معرفی پردیس‌های خودگردان

پردیس‌های خودگردان با هدف جذب دانشجویان خارجی شکل گرفتند. مسئولان بعد از مدتی به موفقیت چندانی در پذیرش دانشجو از خارج نرسیدند، بنابراین تصمیم به پذیرش دانشجویان داخلی گرفتند.

اکنون پردیس‌ها در مناطق مختلف کشور هستند، تنوع رشته‌ تحصیلی در این دانشگاه‌ها نسبت به سایر مراکز آموزش عالی کمتر است و در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکترا ورودی می‌پذیرند.

معرفی دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین سامانه دانشگاهی کشور در حال فعالیت است. پیشنهاد تأسیس این دانشگاه در سال 1361 توسط دکتر محمد جاسبی ارائه و توسط آیت‌ا… رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه به صورت علنی گفته شد. هدف از شکل‌گیری این دانشگاه جبران قمستی از خلاءهای آموزشی کشور بود، به‌طوری‌که اداره‌ی آن بار مالی بر دوش دولت نگذارد.

دانشگاه آزاد علاوه بر واحدهای زیادش توی کشور مراکز تحقیقاتی، بیمارستان، مدارس، شتاب‌دهنده و واحدهای بین‌المللی خوبی هم داره.

مقایسه‌ی دانشگاه آزاد با پردیس خودگردان

هر دو مرکز آموزشی دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند. من می‌خوام در این قسمت از شهریه و اعتبار مدرک دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان با شما صحبت کنم و در رسیدن به جواب مناسب برای سوال دانشگاه آزاد بهتر است یا پردیس خودگردان کمک کنم چراکه انتخاب دانشگاه می‌تونه در آینده شغلی و تحصیلی تاثیرگذار باشه.

از نظر شهریه دانشگاه آزاد بهتره یا پردیس

شهریه‌ی پردیس

دانشگاه‌های پردیس بالاترین مقدار شهریه رو در بین دانشگاه‌های کشور دارند. دو عامل امکانات و درجه‌ی هیات‌علمی بر میزان شهریه تأثیرگذار هستن. به‌طور مثال شهریه‌ی پرداختی برای رشته‌های فنی‌مهندسی و انسانی در سال تحصیلی 1401 -1402 به شرح زیر می‌باشد:

  • کمترین شهریه‌ی پرداختی: 86000000 ریال
  • بیشترین شهریه‌ی پرداختی: 138000000 ریال

در خصوص نحوه‌ی پرداخت شهریه هم بهتره به طور دقیق از دانشگاه مورد نظر پرس‌وجو کنید. چراکه برخی از پردیس‌ها شهریه رو به صورت قسطی نیز دریافت می‌کنند.

با توجه به اعداد درج‌شده در بالا هم توصیه می‌کنم از رشته انتخابی خودت مطمئن بشی. چون اگر به هر دلیل از رشته‌‌ات انصراف بدی باید تمام شهریه‌های ثابت ترم‌های باقی‌مانده‌ی خودت رو به دانشگاه پرداخت کنی.

شهریه‌ی دانشگاه آزاد

داستان انصراف در دانشگاه آزاد یک مقدار ارزان‌تر برات تمام می‌شه. توی دانشگاه آزاد برای محاسبه‌ی میزان پرداختی دانشجویان انصرافی می‌شه دوره‌ها رو به دو دسته تقسیم کرد:

  • نصف شهریه‌ی ثابت ترم‌های باقی‌مانده: کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی‌پیوسته، ارشد، دکتری تخصصی، دکتری دامپزشکی

  • تمام شهریه‌ی ثابت ترم‌های باقی‌مانده: پزشکی، دستیاری تخصصی

دانشگاه آزاد در میزان شهریه‌های ترم هم نسبت به پردیس‌ها دریافتی کمتری دارد (تقریبا نصف). منتهی اگر از طریق کنکور آزاد قبول شده باشی؛ وگرنه برای دانشجوهای مازاد-ورودی‌های بدون کنکور- هزینه‌ها با پردیس برابری می‌کند.

سبک، سنگین

اگر تنها شهریه، ملاک انتخاب شما باشه که دانشگاه آزاد بهتره یا پردیس؟ بدون شک آزاد گزینه‌ی درستی است. اما وقتی رشته‌ی تحصیلی هم به عنوان عامل دیگه در ذهن شما باشه، جواب مسئله می‌تونه متفاوت باشد.

فرض کنیم شما در دانشگاه پردیس رشته‌ی پزشکی قبول شدی. در دانشگاه آزاد هم رشته‌ای سطح پایین‌تر. خب اینجا اگر تلاش کنی و دشواری تامین هزینه‌های پردیس را قبول کنی؛ به‌طور حتم رشته‌ی پزشکی پردیس خودگردان گزینه‌ی مناسب‌تری‌ست. همان‌طور که الان هم دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی سهم بیشتری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه پردیس دارند.

بنابراین در پاسخ دادن به سوال دانشگاه آزاد بهتره یا پردیس باید شرایط شهریه‌ی اونها رو کنار شرایط خودت قرار بدهی و بهترین تصمیم رو بگیری.

از نظر اعتبار مدرک دانشگاه آزاد بهتره یا پردیس؟

اعتبار مدرک پردیس

3 عامل مهم وجود دارند که به مدرک شما اعتبار می‌دهند:

  • اعضاء هیئت‌علمی و اساتید
  • امکانات و تجهیزات
  • رقابتی بودن محیط

الان ما می‌خوایم کم و کیف این 3 عامل رو در پردیس‌های خودگردان بررسی کنیم تا میزان اعتبار مدرک این دانشگاه رو بسنجیم.

اعضاء هیئت‌علمی و اساتید حاضر در پردیس‌ها همگی از میان اساتیدی هستند که در دانشگاه دولتی مربوط به آن پردیس حضور دارند و تدریس می‌نمایند. پس مطمئناً کیفیت آموزشی در پردیس‌ها بالاست.

امکانات و تجهیزات پردیس‌ها به طور یقین از دوره‌های روزانه کمتراند، اما خب در حد نرمال و قابل قبولی هستند.

به دلیل حضور دانشجویان خارجی در برخی از رشته‌ها و تدریس لاتین سر کلاس‌ها، دانشجویان ملزم به یادگیری زبان در سطحی بالا هستند. همچنین به خاطر شهریه‌ی بالا، دانشجویان در تلاشند تا در کمترین تعداد ترم دوران تحصیل خود را به پایان برسانند. این دو مورد فضای دانشگاه را رقابتی می‌کنند.

نکات مثبت بالا، مورد تایید بودن مدرک توسط وزارت علوم و شباهت ظاهری به مدارک دوره‌های روزانه باعث شده است تا مدارک پردیس‌ها از اعتباری بالا و هم تراز با مدارک دوره‌های روزانه برخوردار باشد.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد

برای بررسی اعتبار مدرک دانشگاه آزاد نیز به بررسی سطح اساتید، امکانات و رقابتی بودن فضای دانشگاه می‌پردازیم.

دانشگاه آزاد در واحدهای معتبرتر و تراز اول خود اساتید خوب و سطح بالایی دارند اما با توجه به افزایش تعداد واحدهای این مرکز در سراسر کشور کیفیت اساتید در برخی مناطق چند پله پایین‌تر است.

از نظر امکانات معمولاً نسبت به مبالغ دریافتی از دانشجویان وضعیت خوبی دارد ساختمان‌های نوساز، مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی پیشرفته، اهمیت به ورزش و فعالیت‌های فوق برنامه‌ و … .

پذیرش تعداد زیاد دانشجو به صورت بدون کنکور و ورود برخی به دانشگاه فقط برای گرفتن مدرک و ارتقاء شغلی سبب شده تا از فضای رقابتی این دانشگاه اندکی کاسته شود.

سبک، سنگین

در این قسمت هم، انتخاب به خود شما بستگی دارد و جواب این سوال که مدرک دانشگاه آزاد بهتره یا پردیس؟ به شرایط شما مرتبط است.

اول باید بدونی مدرکت رو برای چه‌کاری و کجا لازم داری؟ برای کدام شغل؟ برای کدام داشگاه در خارج؟

دوم این‌که در چه رشته‌ای پذیرفته شده‌ای؟ آینده‌ی شغلی اون رشته چقدر خوبه؟

پاسخ به این دو سوال می‌تونه شما رو در انتخاب صحیح کمک کند. با زدن مثال موضوع رو برات روشن‌تر می‌کنم.

به فرض شما با گرفتن مدرک به فکر استخدام در ایران باشی؛ عموماً اینجا مهارت‌های خودتون و معدل مورد ارزیابی قرار میگیره.

یا به فکر مهاجرت و ادمه‌ی تحصیل در خارج هستی؛ پرس‌‌وجو کنی آیا مدارک دانشگاه آزاد یا پردیسی که شما پذیرفته شدی رو دانشگاه و کشور مقصدتون قبول دارند؟

حالا اگر شما در رشته‌ی پزشکی یا پیراپزشکی قبول شده باشی که نیازی نیست خیلی به اعتبار مدرکت فکر کنی چون شما پس از پایان دوران تحصیل خیلی سریع جذب بازار کار می‌شی.

برای اینکه بدونی مدرک دانشگاه آزاد برای مهاجرت معتبره یا نه، توصیه میکنم این مطلب رو بخون.

حالا این پیشنهاد به نظرم منطقی باشه، شما اگر از میزان اعتبار مدرکت راضی نیستی؛ باید مهارت‌های فنی خودت رو بالا ببری. کاری که تو زمانه‌ی ما به کمک جادوی اینترنت خیلی راحت شده.

مطالب مرتبط

تا اینجای کار از مقدار شهریه و اعتبار مدرک در دو دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان گفتیم. شرایط رو کنار هم بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم؛ اثربخش‌ترین عامل موفقیت خود شما هستی. حالا هم تو همین حوالی چندتا مطلب هست که خواندنش خالی از لطف نیست.

دو تا پیشنهاد دارم واسه شمایی که با مدرک فوق‌دیپلم یا کارشناسی به فکر اونور آب هستی.

داشتن یه فهرست از بهترین کشورهای مقصد برای مهاجرت می‌تونه انتخاب مسیر رو آسان‌تر کنه.

یکی از گزینه‌های خیلی مهم در بحث مهاجرت، مهارت بالا در دانستن زبان است. مطلب زیر می‌تونه مفید باشه.

مطلبی که خوانده شد حاصل بررسی چندین سایت و مقاله‌ی مختلف بود که امیدوارم بهتون کمک کرده باشه.
شما هم اگر در این زمینه دارای تجربه‌ای خاص هستید و یا نظری در این مورد دارید حتماً در قسمت کامنت‌ها بنویسید و به بهتر شدن این مقاله کمک کنید. ممنون



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.