دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

دانشگاه بریم بهتره یا سربازی ؟

دانشگاه بریم بهتره یا سربازی
2/5 - (1 امتیاز)

دانشگاه بریم بهتره یا سربازی؟ سربازی بهتره یا دانشگاه ؟ کنکور یا سربازی ؟ دانشگاه یا سربازی ؟ این‌ها سوالاتی است که در دوره‌ای ذهن خیلی از پسرها را مشغول خودش می‌کنه.

برای تصمیم گیری در مورد سربازی آنقدر لفتش می‌دهیم که در چشم به هم زدنی چند سال می‌گذرد و وقتمان برای فرار از سربازی تلف می‌شود. احتمالاً خیلی‌ها خود سربازی رفتن را هم وقت تلف کردن می‌دانند امّا آخر قصه، رفتن هست.

من نظر خودم را در مورد سوال برم سربازی یا دانشگاه ؟ برای شما نوشتم. خواندن آن را به شما توصیه می‌کنم. در این مقاله به شما می‌گویم که چگونه تصمیم بگیرید و اگر سربازی نروید با چه محرومیت‌هایی مواجه می‌شوید. در آخر هم روشی برای اعتراض در مورد خود سربازی به شما نشان داده‌ام.

موضوعاتی که در مورد آن‌ها صحبت می‌کنم به قرار زیر است:

  1. در قدم اول قبول کن باید سربازی بری
  2. محرومیت های غیبت سربازی
  3. لیسانس یا سربازی ؟
  4. برم سربازی یا دانشگاه ارشد بخونم ؟
  5. روی کاغذ بیار
  6. مشورت کن شاید خامی
  7. اعتراضات به سربازی

1- در قدم اول قبول کن باید سربازی بری

برم سربازی یا دانشگاه

قدیمی‌ترها به سربازی می‌گویند اجباری، چرا که بخوای یا نخوای باید بروید سربازی و فقط سوال این است که اول دانشگاه یا خدمت سربازی ؟

باید قبول کنیم چاره‌ای جز سربازی رفتن نداریم. خیلی‌ها به دلایل مختلف از جمله این که کار آزاد انجام می‌دهم و نیاز به سربازی ندارم، کلاً بی‌خیال سربازی می‌شوند. امّا با پشیمونی متوجه اشتباهشون می‌شوند. آن وقت با سن بالا و کلی غیبت باید سربازی بروند.

پس از همین الان این سوال رو کنار بگذارید که سربازی برم یا نه؟ خودتون رو از این بلاتکلیفی خارج کنید و این موضوع رو قبول کنید که باید سربازی بروید. در ادامه عواقب غیبت سربازی رو بهتون می‌گم.

2- محرومیت‌های غیبت سربازی

سربازی بهتره یا دانشگاه

اگر سربازی نرویم چی می‌شه؟ قبل از این که تصمیم بگیرید کلاً بی‌خیال سربازی شوید، محرومیت‌های غیبت از سربازی را بررسی کنید. آیا با وجود این محرومیت‌ها ارزش داره سربازی نروید.

از جمله محرومیت‌های غیبت سربازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم امکان خروج از کشور
  • محرومیت از استخدام در سازمان‌های دولتی
  • عدم امکان دریافت پروانه کسب
  • محرومیت از بیمه بازنشستگی
  • حذف تمام کسری‌های خدمت
  • حتی ممکن است جلب و دستگیر شوید

گاهی در قانون‌گذاری‌های جدید این محرومیت‌ها بیشتر یا کمتر می‌شوند. پس هر لحظه ممکن است یک محرومیتی اضافه شود، که شما رو دچار دردسر کند.

3- لیسانس یا سربازی ؟

سربازی بهتر است یا دانشگاه

کنکور یا سربازی ؟ بعد از دیپلم برم سربازی یا دانشگاه ؟ این‌ها سوالاتی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد. برای پاسخ به این سوالات سه نکته نوشتم.

نکته اول: آیا کلاً قصد دارید دانشگاه بروید؟ اگر جواب شما بله است، به نظرم باید ابتدا کارشناسی خود را بگیرید بعد سربازی بروید. به دو دلیل: 1- بعد از سربازی به دلیل فاصله گرفتن از درس، ادامه تحصیل کمی سخت می‌شود. 2- احتمالاً یک سرباز لیسانس، سربازی بهتری دارد.

نکته دوم: اگر جواب شما به سوال بالا خیر است، دلیل خود را بنویسید و ببینید دلیل شما چقدر منطقی است.

نکته سوم: خیلی شنیدیم که می‌گویند، دیگه مدرک و دانشگاه مهم نیست و اصلاً برای استخدام نمی‌پرسند مدرک شما چیه؟ امّا تمام حرف‌ها را کنار بگذارید و به این توجه کنید که، چقدر از این حرف‌ها را کسانی گفتند که خودشان فقط دیپلم دارند و نکته بعدی این که، آن‌ها در چه شرایطی و کجای این دنیای هستی این را گفته‌اند. به نظر من، ما باید شرایط خود را در نظر بگیریم.

در جامعه‌ای که من در آن زندگی می‌کنم، نمی‌شود یک مدرک دانشگاهی نداشت. بهتر است واقعیت زندگی خودمان را در نظر بگیریم نه واقعیت زندگی دیگران.

خلاصه سرتون رو درد نیاورم. به نظر من شما باید حداقل یک مدرک لیسانس داشته‌باشید مگر این که یک دلیل محکم و هدفی پشت آن باشد. پس در کل به نظرم اول لیسانس بعد سربازی.

4- برم سربازی یا دانشگاه ارشد بخونم ؟

بریم سربازی یا دانشگاه

یک آماری در سایت تابناک خواندم، که خیلی ناراحت‌کننده بود. مگر می‌شود 30 درصد افراد برای نرفتن به سربازی، دانشجو شوند. خب آخرش که چی؟ باید سربازی بروید. همین اول بگویم، اگر فقط به دلیل سربازی، ارشد می‌روید، کاملاً در اشتباه هستید و دارید وقت خودتون رو تلف می‌کنید.

شاید بشه گفت دیگه ادامه تحصیل در ارشد خیلی ارزش ندارند. مگر این که دلیل منطقی داشته‌ باشید. این دلیل می‌تونه علاقه یا تدریس به عنوان استاد باشد. امّا این را به شما بگویم که دیگر مثل قبل نمی‌شود هیئت علمی شد، دانشجو کم شده و دانشگاه‌ها کمتر به استاد نیاز دارند.

بعضی‌ها چنین تصوری دارند که اگر ارشد بخوانند فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری دارند. من به آن‌ها پیشنهاد می‌دهم به آزمون‌های استخدامی و درخواست شرکت‌ها نگاهی کنند. خواهند دید که چنین چیزی وجود ندارد و تفاوتی ندارد که ارشد باشید یا لیسانس.

بهتر است به جای ارشد، سربازی بروید تا سریع‌تر وارد بازار کار شوید. به جای این دو سال وقت برای ارشد، می‌توانید دو سال به سابقه و تجربه کاری خود اضافه کنید. مطمئن باشید در مصاحبه استخدامی، داشتن تجربه و سابقه، خیلی مهم‌تر از داشتن مدرک کارشناسی ارشد است. اصلاً خودتان را جای کارفرما بگذارید.

5- روی کاغذ بیار

دانشگاه یا سربازی

همه این‌ها رو گفتم امّا در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید. در ادامه قصد دارم، یک ابزار خوب و ساده برای تصمیم گیری معرفی کنم.

هر گزینه و دلیل آن را روی کاغذ بیاورید. خود نوشتن می‌تواند خیلی تاثیر گذار باشد. وقتی می‌نویسید هیچ گزینه‌ای را فراموش نمی‌کنید و منطقی‌تر و بهتر به همه‌ی گزینه‌ها توجّه می‌کنید.

برای روی کاغذ آوردن، در مورد سوال دانشگاه بریم بهتره یا سربازی ؟ تمام گزینه‌های تصمیم‌گیری و مزایای و معایب هر کدام را بنویسید. این که چرا باید این تصمیم را بگیرم و همزمان چرا نباید چنین تصمیمی را بگیرم. با نگاه کردن با این کاغذ، بهتر و منطقی‌تر می‌توانید تصمیم گیری کنید.

پس این که دانشگاه بهتره یا خدمت سربازی بستگی به اهداف و شرایط شما دارد که با نوشتن آن‌ها می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید.

6- مشورت کن شاید خامی

دانشگاه یا خدمت

برای انجام هر کار مهّمی، مشورت کردن خیلی واجب هست. لطفاً این حرف من رو سرسری نگیرید. سوالات زیادی در ذهن شما وجود دارد. دانشگاه بریم بهتره یا سربازی ؟ کنکور یا سربازی ؟ دانشگاه برم یا سربازی ؟ پادگان یا دانشگاه ؟ و اصلاً سربازی برم یا نه ؟ در مورد این سوالات با آدم‌های زیادی صحبت کنید.

برای مشورت گرفتن حتماً از افرادی هم، که تجربه چنین مشکلاتی را داشتند استفاده کنید.

احتمالاً نظرات مختلف و حتی متضادی را بشنوید امّا در نهایت شما هستید که تصمیم می‌گیرید.

حتماً نباید بعد از شنید نظرات به آن‌ها عمل کنید بلکه باید با توجه به شرایط و اهداف خودتان، نظرات را قبول یا رد کنید.

7- اعتراضات به سربازی

دانشگاه یا خدمت سربازی

هر جور که به سربازی نگاه کنیم چیزی جز وقت تلف کردن نیست. چرا باید 2 سال از بهترین‌ سال‌های زندگی رو مشغول چیزی باشیم که به مهارت و توانایی ما مربوط نیست.

سربازی رفتن با چنین رویه‌ای برای خیلی‌ها نظر بالا را به دنبال دارد. به همین دلیل خیلی‌ها نسبت به سربازی به این شکلی که صد سال قدمت دارد، اعتراض دارند. این اعتراضات در قالب‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از آن‌ها جمع‌آوری امضا از طریق سایت کارزار برای تغییر سربازی است. شما هم می‌توانید در این سایت امضا خودتان را ثبت کنید.

حرف آخر

دانشگاه بریم بهتره یا سربازی ؟ از بین دانشگاه یا خدمت انتخاب شما هر کدام باشد، سربازی راهی هست که باید رفت. اطراف ما زیاد هستند کسانی که با ادامه تحصیل در دانشگاه از سربازی فرار می‌کنند و در آخر، زمانی رو که می‌توانستند سربازی بروند جای دیگر و بی‌هدف تلف کردند. بهتر است هر چه سریع‌تر در مورد این که بریم سربازی یا دانشگاه تصمیم بگیریم و قبول کنیم که سربازی، شتری هست که در هر خانه‌ای می‌خوابد.

سربازی بهتر است یا دانشگاه ؟ این که بخواهیم برای همه یک نسخه بپیچیم کار اشتباهی هست. هر فردی باید با توجه به شرایط و اهداف زندگی خود، تصمیم بگیرد که کی سربازی برود. امّا باز هم می‌گویم باید هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرید.

بعد از سربازی

چیزی که مشخص هست این است که بعد از سربازی باید دنبال کار و کسب درآمد رفت. البته بعضی‌ها هم ادامه تحصیل می‌دهند.

ادامه تحصیل بعد از سربازی

اگر بعد از سربازی قصد دارید ارشد بخوانید، حتماً در مورد انتخاب رشته نیاز به راهنمایی دارید.

پیدا کردن کار بعد از سربازی

خیلی‌ها بعد از سربازی در به در دنبال کار می‌گردند. کاری که درآمد نسبتاً خوبی داشته باشد.

چند وقت پیش مطلبی رو در بلاگی می‌خوندم که توصیه می‌کرد هر چه زودتر سربازی بروید. نویسند بلاگ بعد از این که سربازی می‌ره نظرش عوض می‌شه و می‌گه اول درس بخونید بعد سربازی بروید. آیا شما از سربازی رفتن یا نرفتن پشیمون هستید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “دانشگاه بریم بهتره یا سربازی ؟

  1. محمدعلی گفته:

    سلام، می شود یک مطلب هم در مورد راه های پیچاندن و تخفیف سربازی بگذارید
    مثلا مقاله تاثیری داره ؟ عضو نخبگان شدن چطور ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.