دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

دانلود پادکست تاریخی | 20 پادکست برای شنیدن تاریخ!

مقدمه دانلود پادکست تاریخی
3.5/5 - (31 امتیاز)

اگر از اون دسته آدم‌ها هستید که به تاریخ علاقه دارید و به خوندن کتاب‌های قطور و خسته‌کننده تاریخی نه، دانلود پادکست تاریخی به دردتون می‌خوره. یا اگر وقت کافی برای خوندن کتاب‌های تاریخی ندارید باز هم این دسته از پادکست‌ها مناسب شما هستن.

شاید هم برای پر کردن زمان‌های مرده‌تون دنبال یه کار مفید و سرگرم کننده هستید؛ که باز هم دانلود پادکست تاریخی اون هم به زبان فارسی می‌تونه گزینه خیلی مناسبی باشه. این‌طوری می‌تونید به‌جای خوندن کتاب‌های قطور تاریخ، یک پادکست تاریخی شیرین و جذاب رو طبق سلیقه خودتون گوش بدید.

حتی زمان‌هایی که هیچ‌کار دیگه‌ای نمی‌تونید انجام بدید، مثلاً تو شلوغی مترو یا تو صف بی‌آرتی، می‌تونید یه هدفون بذارید و به دنیای قصه‌های تاریخی سفر کنید. فکر می‌کنم لازم نیست اینترنت رو برای پیدا کردن بهترین پادکست های تاریخی زیر و رو کنید، چون من قبلاً این‌کار رو کردم!

این‌جا یه لیست بیست‌تایی برای دانلود پادکست های تاریخی آماده شده تا توی اون بگردید و پادکست تاریخی مورد علاقه‌تون رو پیدا کنید. البته این لیست ممکنه شامل تمام پادکست های تاریخی فارسی نباشه، اما من سعی کردم یه لیست از مشهورترین و فعال‌ترین پادکست های تاریخی با تنوع موضوعی بالا رو برای شما جمع‌آوری کنم.

در ادامه مطالب زیر رو با هم مرور می‌کنیم:

لیست دانلود پادکست های تاریخی

اگر به خوندن تاریخچه مفصل و تمام و کمال پادکست علاقه دارید مطلب زیر راست کار شماست:

خب! از همین ابتدا بریم سر بخش اصلی ماجرا که همون معرفی لیست دانلود پادکست تاریخی هست. راستش من نمی‌تونم بگم بهترین پادکست تاریخی و یا حتی بهترین پادکست‌ های تاریخی کدوما هستن؛ اما سعی کردم یک لیست جامع و کامل پادکست های تاریخی فعال رو براتون فراهم کنم تا خودتون بشنوید و قضاوت کنید.

بیشتر بخوانید: پادکست داستان های تاریخی | تاریخ را بشنوید

1- پادکست تاریکخانه تاریخ؛ یک پادکست سیاسی تاریخی

اولین پادکستی که تو لیست دانلود پادکست تاریخی می‌خوام بهتون معرفی کنم، تاریکخانه تاریخه. این پادکست در مورد افراد مهم و موثر در تاریخ کشور ایرانه و یکی از بهترین پادکست های تاریخی فارسی به شمار می‌آید.

در تاریکخانه تاریخ، محمد نظامی به همراه دوستانش، عارف خواجه نژاد و مجتبی شهرآبادی جزئیات زندگی کسانی که در تاریخ کشور عزیزمون، چه تاریخ معاصر و چه تاریخ کهن، دخیل بودن رو بیان می‌کنه. البته با توجه به اپیزودهای مختلف این پادکست تاریخی، می‌شه گفت که تاریکخانه تاریخ بیشتر به تاریخ معاصر می‌پردازه تا تاریخ کهن ایران.

از این نظر می‌شه تاریکخانه تاریخ رو یک پادکست سیاسی تاریخی به حساب آورد.

اولین گزینه برای پادکست داستان های قدیمی

تاریک‌خانه تاریخ کارش رو از آبان 98 با انتشار اپیزود کوروش کبیر؛ شاه جهان شروع کرد. این پادکست رو می‌تونید از شنوتو بشنوید:

2- پادکست چکش؛ تلفیق تاریخی هنر و قانون

پادکست چکش یک پادکست تاریخی با طعم هنره. در واقع اگر به دنبال شنیدن تاریخ هنر هستید دانلود پادکست تاریخ هنر چکش رو بهتون پیشنهاد می‌کنم.

دومین پادکست تاریخی

این پادکست که توسط صنم حقیقی منتشر می‌شه، اتفاقات تاریخی جذابی رو روایت می‌کنه که در رابطه با قانون و هنر هستند. چکش از سال 1398 منتشر می‌شه. روی گزینه زیر کلیک کنید و چکش رو در اینستاگرام دنبال کنید:

3- دانلود پادکست تاریخی پوشه؛ پوشه‌ای پر از اسناد تاریخی

انتشار پادکست پوشه رو امیرحسین مددی از سه سال پیش شروع کرده.

دانلود رایگان پادکست موضوع تاریخ پوشه

مددی تو این پادکست تاریخی در مورد وقایع مهم تاریخ ایران و جهان صحبت می‌کنه. اولین اپیزود آن عملیات آژاکس نام داره. اگه به دانلود پادکست صوتی تاریخی پوشه علاقه دارید، می‌تونید اون رو هم از شنوتو بشنوید:

4- پادکست رخ؛ تاریخ‌سازان را بشنوید

پادکست رخ چهارمین پادکست صوتی تاریخی هست که توی این لیست قرار داره. این پادکست رو امیر سودبخش منتشر می‌کنه. سودبخش این پادکست تاریخی رو در قسمت معرفی سایت خودش این‌طور معرفی می‌کنه:

“من امیر سودبخش هستم و در پادکست رخ هر بار شما را با زندگی کسانی آشنا می‌کنم که بخشی از تاریخ را رقم زدند.”

دانلود پادکست محتوای تاریخ رخ

اولین قسمت این پادکست در مورد زندگی چه گوارا بوده است. اگر به دانلود رایگان پادکست تاریخی رخ علاقه‌مندید، می‌‌تونید قسمت‌های مختلف اون رو در سایت اختصاصی خودش ببینید و بشنوید.

5- پادکست تاریخی پاراگراف؛ روایتی از میان تاریخ

در ادامه لیست دانلود پادکست های تاریخی به پادکست پاراگراف می‌رسیم. پادکست تاریخی پاراگراف یک پادکست یک نفره هست. علی‌رضا بنیجانی اون رو منتشر می‌کنه و خودش هم گوینده این پادکسته.

دانلود پادکست صوتی تاریخی پاراگراف

پاراگراف کار خودش رو با انتشار اپیزود انقلاب کشاورزی تو سال 1398 شروع کرده است. برای دیدن و شنیدن قسمت‌های مختلف پادکست تاریخی پاراگراف می‌تونید اون رو تو اینستاگرام دنبال کنید:

6- پادکست معجون؛ دانلود پادکست تاریخی با طعم علم

پادکست تاریخی معجون، خودش رو توی وبلاگش این‌طور معرفی می‌کنه:

“معجون یه گوشیدنی خوشمزه‌ست با طعم تاریخ.”

اینجا داستان‌های تاریخی تعریف می‌کنیم و سعی داریم به روایت‌ها، دیدگاه علمی داشته باشیم.

پادکست خوب تاریخی معجون

این پادکست کار خودش رو از سال 1398 با انتشار اپیزود از مرگ سیاه تا جنگ تریاک شروع کرده که جز جذاب ترین اپیزودهای پادکست داستان های قدیمی است.

اگر به شنیدن و دانلود پادکست تاریخی معجون علاقه دارید، می‌تونید از سایت اختصاصی خودش، اپیزودهای مختلف اون رو بشنوید:

7- پادکست پرچم سفید؛ پرچمی برای جنگ

به سلیقه خودم، در لیست پادکست داستان های تاریخی، بهترین پادکست پرچم سفید است. یکی از بهترین پادکست های تاریخی یا حتی تنها پادکستی که به جنگ‌های تاریخ پرداخته. تو بیوگرافی صفحه اینیستاگرام پرچم سفید این‌طور نوشته شده:

“پرچم سفید درباره یکی از تلخ‌ترین و سیاه‌ترین اتفاق‌هایی است که در تاریخ بشر رخ می‌دهد؛ روایتی درباره جنگ.”

پرچم سفید بهترین پادکست تاریخی درباره جنگ

گوینده و نویسنده پرچم سفید، احسان طریقت هست. پرچم سفید، مرداد 98 اولین قسمت خودش رو با نام تولد یک دیکتاتور منتشر کرده. پادکست تاریخی پرچم سفید رو می‌تونید از سایت اختصاصی خودش دنبال کنید:

8- دانلود پادکست تاریخی ژرمانیا؛ سفری به تاریخ قوم ژرمن

اگر به تاریخ آلمان و قوم ژرمن علاقه دارید، دانلود پادکست تاریخی ژرمانیا رو از دست ندید.

دانلود پادکست عالی تاریخی ژرمانیا

ابراهیم تقوی که مترجم چندین جلد کتابه، تو ژرمانیا به بیان وقایع قوم ژرمن و اتفاقاتی که در روند شکل‌گیری آلمان فعلی افتاده می‌پردازه. البته در این پادکست تاریخ قوم ژرمن، به ادبیات و فرهنگ آلمان هم پرداخته شده و در بعضی از جاهای اون هم تاریخ با افسانه آمیخته شده.

ژرمانیا و ابراهیم تقوی رو در اینستاگرام دنبال کنید:

9- راوکست؛ داستان تاریخ

“تاریخ فقط وقایع را ثبت میکند اما داستان‌ها حقایق را…”

جمله بالا رو ایمان نژاد احد، سر در سایت راوکست نوشته که به ما مژده شنیدن تاریخ از زبان داستان رو با دانلود پادکست تاریخی راوکست می‌ده.

به گفته نژاد احد تو راوکست درس تاریخ نمی‌دن، بلکه یکی از اتفاقاتی که تو زمان خودش خیلی سر و صدا داشته طوری تعریف می‌کنن تا شنونده به دل اون اتفاق سفر کنه.

راوکست از بهترین پادکست های تاریخی

از سایت راوکست می‌تونید این پادکست تاریخی رو ببینید و بشنوید:

10- پادکست تاریخ میگه؛ سفری در تاریخ معاصر

مهدی طباطبایی تهیه‌کننده پادکست تاریخ میگه، این پادکست رو سفری در تاریخ معاصر کشور ایران می‌دونه.

از این جهت تاریخ میگه یک پادکست سیاسی تاریخی به حساب می‌آد.

دانلود پادکست موضوعی تاریخی تاریخ میگه

پادکست تاریخ می‌گه اولین اپیزودش رو شهریور 1399 با انتشار پیش درآمد به گوش مخاطب رسونده. تاریخ میگه رو می‌تونید با زدن دکمه زیر در اینستاگرام ببینید:

11- پادکست هیستاریک؛ روایت کمتر شنیده‌ شده‌های تاریخ

پادکست تاریخی هیستاریک به طور عمومی به معرفی تاریخ ایران و جهان می‌پردازه. طبق بیوگرافی و توضیحی که خود تولیدکننده‌های این پادکست توی صفحه اینستاگرام‌شون نوشتند،‌ پادکست هیستاریک راجع‌ به اتفاقات کمتر شنیده‌ شده تاریخی هست.

پادکست سیاسی و تاریخی هیستاریک

هیستاریک، کار خودش رو از یک سال پیش با انتشار اپیزود «نه فرشته‌ام نه شیطان» شروع کرده. برای دیدن و شنیدن پادکست تاریخ هیستاریک به صفحه اینستاگرام اون یک سری بزنید:

12- دانلود پادکست تاریخی MythBahar؛ دانلود پادکست تاریخ اسطوره‌ها

در این مجموعه پادکست در مورد اسطوره‌های جاهای مختلف جهان، از مصر و هند بگیرید تا قوم آزتک و خانواده‌های اساطیری قاره آمریکا صحبت شده.

پادکست های جذاب تاریخیtmythbahar

این پادکست تاریخی کار خودش رو با انتشار اپیزود معرفی شروع کرده. صفحه اینستاگرام این پادکست تاریخ رو می‌تونید با زدن روی دکمه زیر ببینید:

13, 14- دو پادکست گروه تولید محتوای قجرتایم؛ داستان های تاریخی و رادیو قجرتایم

پادکست های تاریخی داستان‌ های تاریخی و رادیو قجرتایم، هر دو توسط گروه تولید محتوای قجر تایم تهیه و منتشر شدن و می‌شن.

داستان های تاریخی یک پادکست سریالیه که در سه فصل مختلف منتشر شده است.

پادکست های تاریخی قجرتایم و داستان های تاریخی

رادیو قجرتایم کار خودش رو با انتشار قسمت اول با عنوان «صبر ایرانیان» شروع کرده. گوینده و راوی پادکست های تاریخی گروه تولید محتوای قجرتایم، فرهاد مهرآبادیه.

رادیو قجرتایم و داستان های تاریخی رو می‌تونید تو سایت قجرتایم ببینید و بشنوید:

15- پادکست تاریخی ساگا؛ خوانشی نو از دنیای کهن

یکی از پادکست های تاریخی نسبتاً معروف پادکست ساگاست.

حسین رضوی در اپیزودهای مختلف ساگا اسطوره‌های دنیای کهن رو به زبان امروزی به مخاطب معرفی می‌کنه.

دانلود پادکست جذاب تاریخی ساگا

ساگا داستان خودش رو با «قصه آفرینش» شروع کرده. هم‌چنین ساگا یه مجله اینترنتی هم داره که داستان‌های تاریخی جالبی رو هم توی اون روایت می‌کنه. برای آشنایی بیشتر با ساگا و خوندن و شنیدنش به سایت اختصاصی اون مراجعه کنید:

16-پادکست کتاب تاریخی ناوکست؛ همراه با انسان خردمند

اگر به شنیدن پادکست کتابهای تاریخی علاقه دارید، دانلود پادکست کتاب تاریخی ناوکست رو بهتون پیشنهاد می‌دم.

ناوکست ترجمه فارسی کتاب انسان خردمنده که توسط یووال نوح هراری نوشته شده و به تاریخ مختصر بشر هم شهرت داره. هرچند که خیلی‌ها هم حرف‌های هراری رو علمی نمی‌دونن.

ناوکست پادکست کتاب تاریخی انسان خردمند

مترجم، تهیه‌کننده و گوینده پادکست ناوکست، روشن آبادی هست که این پادکست رو در استرالیا ضبط کرده و به ما رسونده. می‌تونید ناوکست رو از سایت اختصاصی خودش دنبال کنید و بشنوید:

17- رادیو دست‌نوشته ها؛ کمتر شنیده شده‌های تاریخ معاصر

پادکست رادیو دست‌نوشته‌ها، تاریخ کمی اخیرتر رو نسبت به پادکست های تاریخی دیگه برای ما بازگو می‌کنه.

پادکست محتوای تاریخ رادیو دستنوشته ها

محمود عظیمایی پادکست دست‌نوشته‌ها رو با موضوع «اعتصاب معلم‌ها» در دوران پهلوی دوم شروع کرده و بعد از اون چهل سال موسیقی در ایران رو بررسی کرده و در آخر هم در مورد صادق قطب‌زاده یکی از اشخاص تاثیرگذار در انقلاب صحبت کرده.

داستان‌های کوتاه‌تری هم گاهی در بین اپیزودهای رادیو دستنوشته‌ها منتشر شده، مثل موضوع حج خونین در سال 1366 و یا مساله گروگان‌گیری آمریکایی‌ها در ایران. روند رادیو دستنوشته‌ها رو می‌تونید از سایت اختصاصی خودش که به نام سخنگوی آیت الله هست دنبال و پیگیری کنید:

18- این حکایت؛ حکایتی از تاریخ

پادکست این حکایت در مورد تاریخ معاصره و منابع اون بیشتر صداها و مصاحبه‌هاییه که افراد انجام دادن. تهیه‌کننده و گوینده این حکایت میثم محمد هست. محمد پادکست این حکایت رو با انتشار اپیزودی در مورد «قیام 31 تیر سال 31» شروع کرده. اون برای تولید این اپیزود از تاریخ شفاهی هاروارد کمک می‌گیره.

تاریخ شفاهی هارواد، مصاحبه‌های افرادی که در تاریخ معاصر ایران نقش داشتند رو هم در برمی‌گیره.

پادکست سیاسی تاریخی این حکایت

شما از لینک زیر می‌تونید اون‌ها رو بشنوید:

19- گازت؛ مرور تاریخ مطبوعات

پادکست گازت توسط الهه خسروی یگانه و صادق روحانی که هر دو روزنامه‌نگار هستن منتشر می‌شه. گازت مروری بر مطبوعات ایرانه.

گازت به‌طور اختصاصی روی سه روزنامه وقایع اتفاقیه، دولت علیه ایران و ایران کار می‌کنه. البته طبق گفته تهیه‌کننده‌های اون در صورت تداوم انتشار، سراغ روزنامه‌های دیگه هم خواهند رفت.

'گازت بهترین پادکست تاریخی در مورد مطبوعات

اگه به شنیدن مطبوعات قدیمی ایران علاقه دارید یک سری به گازت بزنید:

20- پادکست بوم؛ گذری بر تاریخ فلسفه

آخرین پادکستی که توی لیست پادکست های تاریخی می‌خوام بهتون معرفی کنم، پادکست بوم، پادکستی در مورد تاریخ فلسفه‌ست.

این پادکست رو مهدی عباسی از مهر 97 منتشر می‌کنه.

دانلود پادکست خوب تاریخ فلسفه بوم

تو این پادکست عباسی در مورد فلاسفه مختلفی مثل فیثاغورث، دکارت و هگل صحبت کرده و در آخرین قسمت هم به معرفی شوپنهاور پرداخته. برای آشنایی بیشتر با پادکست بوم می‌تونین صفحه اینستاگرام این پادکست رو ببینید:

خب با بیست پادکست نسبتاً فعال در زمینه تاریخ آشنا شدیم.

مطالب جالب دیگه در این زمینه

حالا که به شنیدن پادکست علاقه دارید، حتماً مطالب زیر هم براتون جالب و خواندنی هستند.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد پادکست‌خوان‌ها بخونید، مطلب زیر چیزیه که بهش نیاز دارید.

اگر هم عاشق پیشرفتید هم عاشق پادکست، مطلب زیر به درد شما می‌خوره:

اگر می‌خواهید با گوش دادن به پادکست، زبان انگلیسی‌تون رو تقویت کنید یه سر به مطالب زیر بزنید:

اگر دنبال محبوب‌ترین، بهترین و معروف‌ترین پادکست‌های فارسی هستید، نوشته‌های زیر این پادکست‌ها رو در موضوعات مختلف بهتون معرفی می‌کنند:

در مطلب زیر می‌تونید با بهترین پادکست‌ها در زمینه کسب‌وکار آشنا بشید:

حرف آخر در مورد مطلب دانلود پادکست تاریخی

کارنکنی‌های عزیزم!
ممنون که تا آخر مطلب با من همراه بودید.‌
امیدوارم که نهایت استفاده رو از این مطلب بکنید.
از بین پادکست های تاریخی بالا کدوم رو گوش دادید؟
کدوم پادکست تاریخی‌ رو شما می‌شناسید که توی این لیست نیست؟
خوشحال می‌شم نظرات‌تون رو راجع‌ به این نوشته برامون بنویسید!
متشکرم!



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “دانلود پادکست تاریخی | 20 پادکست برای شنیدن تاریخ!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.