دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه فست فود راه اندازی کنیم؟

چگونه یک فست فود راه اندازی کنیم - راهنمای تاسیس فست فود
Rate this post

آیا شما به دنبال راه اندازی فست فود هستید و می‌خواهید هزینه و فایده راه اندازی فست فود و مراحل افتتاح فست فود را بدانید. اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟

احتمالا اگر در فضای وب دنبال پاسخ این سوالات باشید دچار سردگمی خواهید شد، البته که ما به شما حق خواهیم داد اگر پراکندگی و یکپارچه نبودن مطالب اذیتتان کند.

ما در این مطلب به صورت یکپارچه صفر تا صد راه اندازی فست فود را در سه مرحله شرح داده‌ایم و برای شما لینک‌ها و سرنخ‌های محکمی گذاشتیم که به وسیله آن یک فست فود پر سود را راه اندازی کنید.

پس با ما همراه باشید تا به این سوال مهم پاسخ دهیم که”چگونه یک فست فود راه اندازی کنیم”

فهرست مطالب

بخش اول: همه چیز درباره فست فود که باید بدانید!

تاسیس فست فود نیاز مند شناخت این صنعت است

قبل از آن که بخواهید در مورد راه اندازی فست فود بدانید بایستی به شکل درستی ابتدا بدانید وقتی از فست فود صحبت می‌کنیم دقیقاً از چه صحبت می‌کنیم؟

برخلاف باور عموم در واقع صنعت فست فود در قرن 21 و به واسطه زندگی ماشینی انسان ها زاده نشده!بلکه این زندگی ماشینی عصر جدید تنها حضور فست فود را پر رنگ کرده!

در واقع فست فودها تاریخچه‌ای هم قدمت تاریخ بشر دارند، هرجا که خانه‌ها از بازار و محل کار افراد دور می‌شدند فست فودها به وجود می‌آمدند.

شاید اولین دکه‌های نان و زیتون یونان باستان یا اولین کبابی‌های بازار در ایران را بتوان اولین فست فود‌های تاریخ نام نهاد، چیزی که مهم است پاسخ دادن یک نیاز پایدار توسط دکه‌ها، چرخ دستی‌ها و مغازه‌های فست فود در طول تاریخ است.

به چه رستوران‌هایی فست فود می گویند؟

در واقع به بیان مدرسه‌ای ” فست فود نوعی غذای تولید انبوه است که برای فروش مجدد تجاری طراحی شده است و اولویت اصلی آن سرعت خدمات در مقابل سایر عوامل مرتبط با علم آشپزی است.”

با بیان بالا سوپ‌های نودل چینی، فیش اند چیپس انگلیسی، خورشت کاری هندی،فلافل عربی، مرغ سوخاری تگزاسی و حتی همین دیزی و کباب بازار خودمان نیز یک فست فود محبوب است.

اما بیان فست فود کمی دقیق‌تر هم می‌تواند باشد، که اگر به آن استناد کنیم می‌توانیم حضرت دیزی را از حضور در کنار غذاهای سوسولی و سر پایی غربی معاف کنیم و با ارج و قرب فراوان در لیست غذاهای پدر مادر دار بگذاریم.

(البته این به معنی بی پدر مادر بودن غذاهای فست فود نیست!!)

“اگرچه طیف وسیعی از غذاها را می توان سریع پخت کرد ، فست فود یک اصطلاح تجاری است که محدود به غذاهایی است که در رستوران یا فروشگاه با مواد منجمد یا از قبل پخته شده فروخته می شوند و به صورت بسته بندی شده برای مشتری ارائه می شوند.”

خب پس یک فاکتور مهم دیگر هم قابلیت بسته بندی غذا است.

اما چه اهمیتی دارد که در معنی دقیق فست فود آنقدر دقت کنیم؟

خب شما در ادامه این مطلب متوجه این نکته خواهید شد که در دنیای پر رقابت صنعت غذایی این که دقیقاً بدانید کجا قرار دارید و نقشه راهتان چیست بسیار بیشتر از یک جیب پر پول می‌تواند کمکتان کند. و دانستن این که دقیقا قرار است چه نوع فست فودی ارائه دهید بخشی از این ماجرا است.

یک مقایسه سریع

در زیر یک مقایسه سریع بین رستوران و فست فود برای شما تهیه کردیم:

رستوران فست فود رستوران نشستنی (sit-down restaurants)
مشتریان در پیشخوان سفارش می‌دهندسفارش گیری توسط گارسون یا خدمتکار در پای میز
تمرکز بیشتر بر کمیت است تا کیفیتبیشتر بر کیفیت تمرکز می‌شود تا کمیت
غذا از قبل پخته شده استمشتریان باید منتظر طبخ غذا بمانند
قیمت ها ارزان هستندقیمت‌ها در مقایسه با فست فودها بالا هستند
قابلیت بسته بندی و ارسال غذا اجباری استارسال و بسته بندی غذا اجباری نیست

در مورد جدول بالا نکته مهم این است، که این جدول یک دستور عمل استاندارد و رسمی نیست. اما نشان دهنده تفاوت‌های این حوزه است.

بحرحال داشتن خلاقیت و بالا بردن کیفیت محصول برای یک فست فود در کشوری که مهمترین سرگرمی‌ مردم در آن خوردن است. بسیار لازم و ضروری است.

اما این که بدانید قرار است یک رستوران ایتالیایی بزنید و درآن پیتزا بزنید یا قرار است یک فست فود همه کاره آمریکایی بزنید ودر آن پیتزا هم ارئه بدهید می‌تواند زمین تا آسمان در طی کردن مسیرتان تفاوت ایجاد کند.

دسته بندی انواع فست فود

چگونگی تاسیس فست فود شناخت انواع فست فود اغاز می شود

اما فست فودها هم بر اساس چیزی که به مشتری ارائه می‌دهند به 6 دسته کلی تقسیم می‌شوند.

ما برای شما در ادامه از هر مدل فست فود مثال‌هایی اوردتیم تا شما با حال و هوای فست فودهایی که متخصص یک نوع فست فود هستند آشنا شوید:

1-ساندویچ‌ها

فست فودهایی که در سرتاسر جهان ساندویچ را به شیوه کلاسیک ارائه می دهند، همیشه محبوب هستند، چه در مقابل شعبه دانشگاه آزاد یک شهرستان کوچیک باشند یا در مقابل سنترال پارک نیویورک.

SUBWAY معروف‌ترین برند ساندویچی دنیاست و فقط و فقط ساندویچ به مشتریان ارائه می‌دهند. آنها از 1965 فعال هستند و الگو برداری از سبک آنها می‌تونه برای شما مفید باشد.

2-همبرگرها

 افتتاح فست فود در تهران با همبرگرها

همبرگر هم جزء محبوب‌ترین فست فودهای دنیاست، البته که لازم به توضیح نیست که چرا انقدر محبوب هستند.

بسیاری از برندها در دنیا (مانند برگرکینگ و مک‌دونالد) فقط در همبرگر با هم رقابت می‌کنند و ارزش بازاری که فقط حول این غذا پدید آمده است میلیاردها دلار است!

3-فرآورده‌های مرغی

افتتاح فست فود مرغ سوخاری

KFC ، با بیش از 21000 ویترین فروشگاه در سراسر جهان، بر زنجیره مرغ فرمانروایی می کند.

سرهنگ سندرز در سال 1940 شروع به فروش غذا در خارج از ایستگاه خدمات خود در کوربین، کنتاکی کرد و دستور تهیه مواد مخفی مخلوط را در چند سال آینده تکمیل کرد.

او همچنین خود را به شخصیت جنتلمن جنوبی که نماد زنجیره است تبدیل کرد.

اما مرغ سوخاری بسیار قبل‌تر از فرانچایز سازی KFC غذای محبوب سیاه‌پوست‌های تگزاس بود، غذایی که امروزه در کل دنیا محبوب است.

4-پیتزا

صفر تا صد راه اندازی فست فود با پیتزا

دن و فرانک کارنی با 600 دلار وام از مادرشان ، بزرگترین زنجیره پیتزا در جهان را در سال 1958 تاسیس کردند. در پیتزا هات هم اکنون 350،000 نفر در بیش از 100 کشور مشغول به کار هستند.

بله البته که اعجاز پنیر و نان، انقدر ارج و قرب در میان اهالی شکم دارد که نه تنها برای خود یک دسته جدا باشد، بلکه برای خود یک فرهنگ متفاوت داشته باشد.

اصلاً اهمیت ندارد که شما در چه حال و هوایی هستید و در چه ساعتی از روز گرسنه شده باشید. پیتزا همیشه در صدر انتخاب‌هاست.

5- فست فودهای با الهام بین اللملی

افتتاح فست فود می تواند با الهام شرقی باشد

تاکوی مکزیکی،کباب ترکی، فلافل و شاورمای عربی، نودل چینی،کاری هندی، بوریتوی فرانسوی و چند صد مدل دیگر غذایی مختلف در لایه‌های فرهنگی ملل، پتانسیل تبدیل شدن به فست فود و جهانی شدن را دارند.

کما این که همین الان هم بسیاری از غذاهای بالا به لیست رستوران‌های فست فود ورود کرده‌اند.

استفاده از توانایی و طعم های پنهان ملل دیگر و آشنا کردن آن‌ها با مردم ایران می‌تواند شما را ثروتمند کند.

افتتاح مغازه فست فود می تواند با یک ایده جدید باشد مثل تاکو بل

Taco Bell یکی مثال بارز است، که توسط Harris Poll در سال 2018 “رستوران مکزیکی مورد علاقه آمریکا” نامیده شد ، در سال 2017 به عنوان چهارمین رستوران زنجیره ای بزرگ در ایالات متحده تبدیل شد.

همچنین در ایران فست فودهای لیالی لبنان که کار خود را از مشهد شروع کردن یک مثال دیگر از این نوع فست فودها هستند.

6- شیرینی‌ها

افتتاح کافی شاپ فست فود با ایده شیرنی و قهوه

در بسیاری از کشورها وعده صبحانه‌ هم مورد هدف صنعت فست فود قرار گرفته است.

بکرترین ضمینه برای افتتاح کافی شاپ فست فود در ایران بازار شیرینی‌هاست، جای یک زنجریه فروشگاه‌هایی که کروسان، ماکارون، نان بیگل و نان پرتزل را با قهوه و یا نوشیدنی ارائه کنند بسیار خالی است.

“مسافران در جستجوی تازه‌ترین ، خوشمزه ترین قهوه و دونات سالانه ۲ میلیارد فنجان قهوه سرد و گرم، تهیه شده از ترکیب اصلی اصلی ۱۹۵۰ ، در دانکین دوناتز سفارش می دهند. (آمار مربوط به آمریکا است)”

در همین همسایگی ایران نیز کشور ترکیه تا حدودی توانسته است باقلوای خود را به عنوان یک فست فود در این سبک در دنیا معرفی کند، اما ما در ایران چقدر با پتانسیل‌های شیرینی‌های خودمان آشناییم؟

بخش دوم: نمایندگی گرفتن

زدن فست فود همیشه سودده است، بخصوص زمانی که ریسک تجاری را بسیار پائین در نظر بگیریم!

یکی از روش‌های که ریسک افتتاح مغازه فست فود را کمتر می‌کند، گرفتن نمایندگی برند‌های بزرگ است.

اگر شما بخواهید یک فست فود مرغ سوخاری بزنید، قطعا اگر با تابلو و دستور پخت فست‌فود زنجیره‌ای مثل چاکوچ کار خود را شروع کنید دست شما خیلی جلو‌ خواهد بود.

قطعاً گرفتن نمایندگی از برندهای بزرگ هزینه تبلیغات و هزینه سردرگمی و امتحان کردن روش‌های جدید را برای شما کاهش می‌دهد. اما از سمتی هم استقلال و حاشیه سود شما را بسیار پائین می‌آورد.

تصویر بالا گراف و مقایسه 5 فاکتور مهم را نشان می‌دهد که بین گرفتن نمایندگی از یک برند بزرگ و ایجاد یک برند شخصی تفاوت ایجاد می‌کند.

اگر تصمیم شما بر این است که نمایندگی از یک برند بزرگ بگیرید پیشنهاد ما سر سزدن به سایت نمایندگی خود آن برندها است.

مهمترین میزت نمایندگی این است که شما فقط پول را می‌آورید، بقیه کارها در یک روتین مشخص انجام می‌شود.

لیست چند رستوران زنجیره‌ای

در زیر لیست چند برند فست فود زنجیره‌ای در ایران را برایتان آورده‌ایم که برای افتتاح مغازه فست فود کار مقایسه آنها راحت‌تر باشد.

بخش سوم: مراحل افتتاح فست فود

حال برویم سراغ پاسخ به این سوال اساسی که چگونه فست فود راه اندازی کنیم؟ و مراحل تاسیس فست فود چیست؟

ما کار را برای شما راحت کرده‌ایم و تمام مطالب مهم برای افتتاح فست فود را در یک ویدئو با عنوان “از صفر تا صد راه اندازی فست فود” که در زیر برای شما تهیه دیده‌ایم.

شما می‌توانید در ویدئوی زیر چگونگی تاسیس فست فود و مراحل راه اندازی فست فود را ببینید.

و در بخش بعدی لینک‌ها و توضیحات تکمیلی که می‌تواند راهنمای تاسیس فست فود برای شما باشد را به تکمیل داشته باشید.

در ویدئوی زیر ما ما سعی کردیم در سه مرحله ( نوشتن طرح کسب و کار، طی کردن مراحل قانونی، شروع ) تاسیس رستوران فست فود را برای شما راحت تر کنیم.

به هیچ وجه دیدن این ویدئو را از دست ندهید!

بخش چهارم: نکات تکمیلی

مراحل قانونی راه اندازی فست فود از اهمیت بالایی برخوردارند

در این قسمت لینک‌ها، ارجاعات و مطالب مهمی که در ویدیوی بالا نمی‌توانستیم بیاوریم آورده ایم.

مطالبی از قبیل: سایت‎‌های راه اندازی فست فود، سایت‌ها وقوانین سازمان‌های دولتی و معرفی فروشگاه های برای برآورد قیمت تجهیزات در ادامه آورده شده است.

خلق برند

برای خلق برند شما باید وقت با کیفیتی بگذارید و از مشاوران و افراد متفاوت نظر خواهی کنید، همچنین بررسی فلسفه برندهای بزرگ صنعت غذا هم می‌تواند به شما کمک کند.

مطالعه مطلب 7 تکنینک برندسازی می‌تواند برای شروع مناسب باشد.

دکوراسیون فست فود

هرچند که باید برای طراحی دکوراسیون فست فودتان در نهایت از یک متخصص دکوراسیون کمک بگیرید، اما دیدن فضاهای متفاوت و داشتن یک ذهنیت نسبت به فضاهای مختلف می‌تواند راهنمای تاسیس فست فود خوبی برای شما باشد، و تعامل شما را با کارشناس‌های طراحی راحت تر کند.

در لینک زیر می‌توانید 70 مدل دکوراسیون داخلی برای فست فود و رستوران را مشاهده کنید و ایده بگیرید:

رقبای شما

در راه اندازی فست فود یکی از اولین قدم‌ها شناسایی رقبا و بررسی روش‌های مقابله با آنها در بحث جذب مشتری است.

روش‌های متفاوتی برای شناسایی رقبا در هر صنعتی وجود دارد اما تقریباً اکثرا آنها از یک اصول اولیه پیروی می‌کنند.

مطالعه مطلب شناسایی رقبا می‌تواند ذهن شما را برای تحلیل عملکرد رقبایتان تقویت کند.

همچنین برای آشنایی روش‌های رقابت درست بستگی به موقعیت شما ما خواندن مطلب قوانین ساده برای پیروزی در رقابت‌ ها را پیشنهاد می‌کنیم.

روش‌های تبلیغاتی

تبلیغات باعث دیده شدن شما خواهد شد، اما نه هر تبلیغاتی!

اولین تبلیغات موثر برای صنعت فست فود و رستوران‌ها در همه زمان‌ها تبلیغات گرم یا دهان به دهان است.

اما امروزه با ظهور شبکه‌های اجتماعی فودبلاگرها و تبلیغات آب دارشان نیز جزو تبلیغات تاثیر گذار در این صنعت شده است، و به گونه‌ای مشابه همان تبلیغات گرم سنتی عمل می‌کند.

اما صرفاً این که یک پیج بزنید و به فود بلاگرها تبلیغ ارائه کنید باعث نمی‌شود که مشتری‌های شما بیشتر شود، بلکه شما باید اصول اولیه تبلیغات در اینستاگرام را هم بدانید.

مطب زیر اصول اولیه تبلیغات اینستاگرام را به صورت خلاصه و کاربردی برای شما آورده است.

اگر بودجه کمی برای تبلیغات و راه اندازی دارید ما پیشنهاد می‌کنیم از زدن سایت فعلاً صرف نظر کنید، اما دامنه آن را که قیمت پائینی دارد خریداری کنید.

برآورد هزینه تجهیزات

برای برآورد هزینه تجهیزات ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به سایت ویترین مراجعه کنید.

در این سایت شما می‌توانید قیمت آنلاین لوازم راه اندازی فست فود را به روز در کف بازار مشاهده و سفارش دهید.

همچنین خواندن مقاله 20 نکته برای خرید لوازم آشپزخانه از سایت آریا استیل که خود یک تولید کننده موفق این صنعت است می‌‌تواند به شما بسیار کمک کند.

مراحل قانونی راه اندازی فست فود

از شرایط تاسیس فست فود داشتن مجوز کسب است. شما برای گرفتن مجوزهای لازم برای افتتاح رستوران فست فود در ابتدا فقط نیاز به رجوع به دو ارگان اصلی دارید.

شما باید برای مجوز تاسیس فست فود به صنف یا اتحادیه اغذیه فروشان شهرتان بروید و درخواست جواز خود را ثبت کنید.

همچنین برای مراحل قانونی راه اندازی فست فود شما نیاز به رجوع به اداره بهداشت برای گرفتن مجوزهای بهداشت هم دارید، که البته از سمت خود اتحادیه شما را ارجاع می‌دهند.

ما در زیر چند لینک را آورده‌ایم که در برای افتتاح فست فود در تهران و شهرستان‌ها می‌تواند راهنمایی خوبی باشد.

کلام آخر

امیدواریم در این صفحه پاسخ مناسبی به سوال “چگونه یک فست فود راه اندازی کنیم؟” داده باشیم.

اما به عنوان اخرین توصیه به شما دوست عزیز برای راه اندازی فست فود، پیشنهاد ما به شما استفاده از مشاوران مختلف است.

یادتان باشد شرایط رقابتی این بازار و همچنین شرایط اقتصادی اسفناک ایران باعث شده است ریسک تاسیس فست فود امروزه از همیشه بیشتر شده باشد.

اما این ریسک دلیل بر آن نیست که بنشینید و دست روی دست بگذارید.

با چشمانی باز و گام های استوار قدم بردارید، مطمئناً موفقیت نزدیک است.

مطالب مرتبط

همچنی یک مطلب فوق العاده عالی که اتفاقاً تکمیل کننده همین مطلب هم هست مطلب” صفر تا صد راه اندازی کافه رستوران” است. که خواندن آن برای شما خالی از لطف نیست.

به نظر شما راه اندازی فست فود در چه شرایطی به صرفه است و در حال حاظر چه نوع فست فودی بیشتر مورد اقبال مردم است؟خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتون را برای ما بنویسید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.