بیوگرافی بی اف اسکینر ؛ روانشناس رفتارگرا و کتاب‌هایش

زندگی نامه اسکینر
4.6/5 - (10 امتیاز)

اگر به دنبال زندگی نامه اسکینر هستید؛ خوش آمدید.

اگر شما هم مثل من علاقه‌مند به موضوعات روانشناسی باشید، احتمالاً بارها تمام صفحات مربوط به روانشناسی شخصیت، تست‌های ضریب هوشی‌، کتاب و پادکست‌های توسعه‌ فردی و زندگی روانشناسان بزرگ را زیر و رو کرده‌اید؛ چه بسا اکثر اوقات هم به نتیجه‌ی دلخواه نرسیده‌اید!

اما باید بگویم اگر به دنبال زندگینامه ی اسکینر، زندگی شخصی‌اش، نظریه‌ها و فعالیت‌هایش هستید ما در این مطلب به طور جامع تمام ابعاد بیوگرافی بی اف اسکینر را برایتان آماده کرده‌ایم.

آن چه در این مطلب در رابطه با زندگی نامه اسکینر می‌خوانید:

بی اف اسکینر کیست؟

بی اف اسکینر (Burrhhus Fredric Skinner) روانشناس، نظریه پرداز رفتارگرا، مخترع، نویسنده، فیلسوف و مدرس آمریکایی است که در 20 مارس 1904 در پنسلوانیای آمریکا به دنیا آمد.

کودکی:

پدر او ویلیام اسکینر حقوق‌دان و مادرش گریس اسکینر خانه‌دار بود. آن‌ها تنها دو فرزند داشتند؛ بوروس فردریک و ادوارد که دوسال و نیم کوچک‌تر از بوروس بود، متأسفانه ادوارد عمر طولانی نداشت و در 16 سالگی در اثر خون‌ریزی مغزی از دنیا رفت.

اسکینر از کودکی علاقه‌ی زیادی به موسیقی، ادبیات، خلق چیزهای جدید و حیوانات داشت. علاقه‌ی او به حیوانات به اندازه‌ای بود که از بعضی از حیوانات در خانه نگه‌داری می‌کرد مثل لاک‌پشت‌ها، مارها و موش‌ها و…

اسکینر از نظر اعتقادی تفاوت بسیاری با خانواده‌ی خود داشت و بر سر مذهب اختلاف‌نظر اساسی با آن‌ها داشت. از شدت این تفاوت می‌توانیم همین را بگوییم که پدر و مادر او عضو کلیسا بودند ولی اسکینر از سنین نوجوانی خداناباور بود.

عکس از جوانی اسکینر - زندگی نامه اسکینر

تشکیل خانواده:

اسکینر در سال 1936زندگی خانوادگی خودش را تشکیل داد. او در همان سال اولی که تدریس را در دانشگاه مینه‌سوتا آغاز کرد با زنی به نام «ایوان بولو» آشنا شد و با او ازدواج کرد.

آن‌ها صاحب دو فرزند دختر شدند به نام‌های جولی وارگاس و دبرا بوزان.

ایوان بولو همسر اسکینر، چند سال بعد از او در سال 1990 درگذشت. او در شهر ماساچوست به خاک سپرده شد.

چطور اسکینر تصمیم گرفت وارد حوزه‌ی روانشناسی شود؟

اسکینر از همان دوران کودکی علاقه‌ی بسیاری به ادبیات داشت و متأثر از همین موضوع، برای تحصیل در دوره‌ی کارشناسی، رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی را انتخاب کرد.

بعد از فارغ‌التحصیلی مدت‌ها وقتش را در خانه صرف کرد تا بتواند رمان خودش را بنویسد. اما موفق نشد و در 22 سالگی یکی از بزرگ‌ترین شکست‌هایش را متحمل شد. بعد از این اتفاق اسکینر یک سال و نیم طول کشید تا بتواند این بحران را از سر بگذراند.

شروع روانشناسی:

اسکینر در این مدت از طریق مشاهده‌ی کار فیزیولوژیست روسی ایوان پتروویچ پاولف؛ در مورد فعالیت‎‎‌های شرطی شده، و خواندن مقالاتی در مورد رفتارگرایی توسط برتراند راسل و ایده‌های جان بی واتسون (بنیانگذار رفتارگرایی)، جذب روانشناسی شد.

پس از آن با این که مدرک کارشناسی او با روانشناسی مرتبط نبود در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، این رشته را انتخاب کرد و در سال 1931 از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد.

زندگینامه‌ی شغلی اسکینر

اسکینر بعد از پایان مقطع دکتری، از سال 1931 تا 1936 به مدت 5 سال به عنوان محقق در دانشگاه هاروارد باقی ماند. پس از آن، تا سال 1945در دانشگاه مینه‌سوتا مشغول به تدریس شد و 9 سال در همان دانشگاه به کار خود ادامه داد.

از سال 1945 مدت کوتاهی (حدود 3 سال) در دانشگاه ایندیانا سرپرستی گروه روانشناسی را برعهده گرفت و بعد از آن تا زمان بازنشستگی مشغول تدریس و پژوهش در دانشگاه هاروارد شد. او در سال 1973 بازنشست شد اما تا آخر عمر فعالیت‌های تحقیقاتی خود را ادامه داد.

تصویری از بوریس اسکینر

فعالیت‌های همراه با تدریس:

اسکینر علاوه بر تدریس کارهای دیگری هم انجام می‌داد از جمله‌ی آن‌ها موارد زیر بود:

  • نویسندگی: اسکینر بعد از تحصیل در رشته‌ی روانشناسی و شروع تدریس در دانشگاه، به آرزوی 22 سالگی‌اش دست یافت و نوشتن کتاب‌هایش را در سال 1938 آغاز کرد.
  • پژوهشگری: او همواره تا آخرین روزهای عمرش همراه با تحصیل و تدریس، به پژوهشگری در زمینه‌ی فلسفه و روانشناسی می‌پرداخت.
  • دیگر دستاوردهای اسکینر اختراعات اوست: همان‌طور که گفتیم اسکینر از کودکی به خلق وسایل جدید علاقه‌ی بسیاری داشت و این ویژگی را در تمام عمر با خود داشت. از مهم‌ترین اختراعات او می‌توان به گهواره‌‌ی هوایی، جعبه اسکینر و ماشین یادگیری اشاره کرد.

دو مورد از اختراعات بی اف اسکینر، در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

جعبه‌ی اسکینر از اختراعات اسکینر یکی از مهم ترین کارهای اوست که در زندگینامه ی اسکینر ذکر شده است.

جعبه‎‌ی اسکینر

ماشین یادگیری از مهم‌ترین اختراعات اسکینر و یکی از تاثیرگذارترین اختراعات نوشته شده در زندگی نامه اسکینر

ماشین یادگیری

رویکرد و نظریه‌های بی اف اسکینر

همان‌طور که از ابتدا گفتیم، اسکینر از طرفداران سرسخت رویکرد رفتاردرمانی بود. و به شدت تحت تاثیر دانشمندانی مانند واتسون، پاولف، چارلز داروین، ژان ژاک روسو و دیگر رفتارگرایان بود.

اسکینر به خاطر نظریه‌هایش تاثیرگذارترین روانشناس قرن بیستم شناخته شد، به قدری که در دوره‌ای نام او حتی از نام فروید هم بیش‌تر بر سر زبان‌ها افتاد.

او فلسفه‌ی علمی خود را “رفتارگرایی رادیکال” نامید.

این مصاحبه‌ اسکینر با جورج اوبراین درباره‌ی رفتارگرایی و دیدگاه ‌های روانشناختی است.

تصویر بالا مصاحبه‌ی جورج اوبراین، با اسکینر است که در خانه‌ی خود اسکینر ضبط شده است؛ در این مصاحبه درباره‌ی جوانی او، دیدگاه روانشناختی و رویکرد رفتارگرایی‌اش صحبت شده است.

در دهه‌ی 1930، فعالیت‌های زیادی در زمینه‌‌ی روانشناسی رفتاری انجام نمی‌شد اما اسکینر و همکارانش این کار را انجام دادند و تأثیر به سزایی در پیشرفت این رشته داشتند.

مهم‌ترین نظریه‌های بوروس اسکینر شامل موارد زیر است:

آزمایش شرطی سازی عامل که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های زندگی نامه اسکینر است.

آزمایش شرطی‌سازی عامل؛ بی اف اسکینر

جوایزی که کم‌تر روانشناسی دریافت می‌کند

  • مدال ملی دانش که در سال 1968 از رییس‌جمهور وقت آمریکا دریافت کرد.
  • مدال زرین بنیاد روانشناسی که درسال 1971 دریافت کرد.
  • در سال 1972 جایزه‌ی اومانیست سال به او تعلق گرفت.
  • و در سال 1990 ده روز پیش از مرگش تقدیرنامه‌ای برای قدردانی از یک عمر خدمت او برای روانشناسی به او اهدا شد.

حاصل یک عمر تلاش اسکینر

از مهم‌ترین و پررنگ‌ترین قسمت‌های زندگی نامه اسکینر، کتاب‌های اوست که شامل موارد زیر است:

  • والدان2 (1948)، این کتاب بحث‌برانگیزترین کتاب اسکینر است که در آن درباره‌ی زندگی در یک جامعه‌ی اتوپیایی با الگوبرداری از اصول مهندسی خودش صحبت کرده است.
  • علم و رفتار انسان (1953)
  • فراسوی آزادی و شان (1971)
  • درباره‌ی رفتارگرایی (1974)
  • تأملاتی درباره‌ی رفتارگرایی و جامعه (1978)
  • به خاطر تأمل بیشتر (1987)
  • زندگی نامه اسکینر (در این 3 کتاب اسکینر زندگینامه‌‌‌ی خود را به نگارش درآورده است) شامل 3 جلد:
    • جلد1: جزئیات زندگی من (1976)
    • جلد2: شکل‌گیری یک رفتارگرا (1979)
    • جلد3: موضوع پیامدها (1983)

پایان زندگی نامه اسکینر

بوروس اسکینر در سال 1989 در 85 سالگی دچار سرطان خون شد. سرانجام در 18 اوت سال 1990 چشم از جهان فروبست. او در ماساچوست به خاک سپرده شده است.

اسکینر به جهت خدمت‌هایی که در زمینه‌ی روانشناسی کرده است، یکی از تأثیرگذارترین روانشناسان قرن معاصر شناخته می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که هنوز هم بسیاری از روانشناسان در کار درمان، از نظریه‌های اسکینر‌، به‌خصوص نظریه‌ی شرطی‌سازی عامل او استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط

همین طور بخوانید درمورد زندگینامه‌‌ی روانشناسان دیگر:

ژان پیاژه، دانشمندی که سال‌ها به تحلیل رفتار کودکان پرداخت. هر جایی که صحبت از ضریب هوشی و تحلیل رفتار کودکان باشد قطعاً اثری از پیاژه هم هست.

گاردنر روانشناسی که نظریه‌ی هوش چندگانه را مطرح کرد. در این جا می‌توانید درباره‌ی زندگینامه‌ی او، نظریه‌هایش و آثارش بخوانید.

گلاسر؛ کسی که مهندس روانشناس خوانده می‌شه. درباره‌ی زندگینامه ویلیلام گلاسر که نظریه‌ی تئوری انتخاب را ارائه داد هر چیزی که نیاز دارید از لینک زیر بخوانید.

مطالعه‌ی زندگی دانشمندان مختلف در هر حوزه‌ای چه از نظر تاریخی و چه برای روشن شدن مسیرهای مختلف مهم و تأثیرگذار است.

امیدوارم به تمامی سوال‌هایتان در رابطه با زندگی نامه اسکینر پاسخ داده باشیم. اگر نکته‌ای از زندگی او جامانده است خوشحال می‌شویم با ما به اشتراک بگذارید.
کدام قسمت از بیوگرافی بی اف اسکینر برای شما جالب‌تر بود؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.