دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

سیلیکون ولی – دره‌ی چند میلیارد دلاری

سیلیکون ولی (Silicon Valley) - شرکت‌های بزرگ آمریکایی
Rate this post

سیلیکون ولی (Silicon Valley) احتمالاً مشهورترین دره جهان است. اما سیلیکون ولی کجاست؟ اگرچه این مکانی نیست که اولین کامپیوتر در آن ساخته شد، اما سیلیکون ولی در نزدیکی سانفرانسیسکو، زادگاه صنعت کامپیوتر مدرن است.

اصطلاح سیلیکون ولی (Silicon Valley) در ابتدا به تعداد زیادی از نوآوران و تولیدکنندگان تراشه‌های سیلیکونی در این منطقه اشاره داشت، اما در نهایت به تمام مشاغل با فناوری پیشرفته اشاره کرد.

امروزه دره سیلیکون ولی هنوز خانه‌‌ی صنعت کامپیوتر است. هنوز هم پر از فناوری پیشرفته است، اما تنها مرکز فناوری پیشرفته در ایالات متحده نیست. امروزه شرکت‌های کامپیوتری در سرتاسر ایالات متحده آمریکا و در سرتاسر جهان وجود دارند. اما سیلیکون ولی همچنان بیشترین تمرکز شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی با فناوری پیشرفته را دارد.

جالب است بدانید مایکروسافت که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری پیشرفته در جهان است در سیلیکون ولی مستقر نیست. بلکه در نزدیکی سیاتل در ایالت واشنگتن قرار دارد.

فهرست مطالب

سیلیکون ولی – آغاز راه

سیلیکون ولی - کارخانه‌ی پول‌سازی آمریکا

در دهه 1960 بود که بسیاری از جوانان وقتی دانشگاه را تمام کردند، به دنبال شغل در شرکت‌های بزرگی مانند فورد یا اکسون نبودند. در عوض آنها می‌خواستند آزاد باشند و عملیات خود را انجام دهند.

 آن‌ها می‌خواستند در کالیفرنیا، نه‌چندان دور از سانفرانسیسکو بمانند؛ بنابراین سیلیکون‌ولی که مجموعه‌ای از شهرهای کوچک است بهترین گزینه بود.

صنایع فناوری پیشرفته قبلاً هم در اطراف سانفرانسیسکو حضور داشتند. مثلاً اینتل در سال 1968 تأسیس شد و در همان سال اولین ماوس کامپیوتر در دانشگاه استنفورد ساخته شد.

 زیراکس در سال 1970 یک مرکز تحقیقاتی در پالو آلتو افتتاح کرد. همچنین شرکت‌های الکترونیک دیگری مانند هیولت، پاکارد و فیرچایلد، از قبل وجود داشتند.

سپس، در سال 1976، یک دانشجوی الکترونیک به نام استیو جابز، یک شرکت کامپیوتری کوچک را در گاراژ خود راه‌اندازی کرد و آن را اپل نامید.

خیلی زود، شرکت‌های بیشتری مانند سیگیت و گوگل ظاهر شدند.

کمپانی‌های شاخص سیلیکون ولی

کمپانی اپل یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌‎های سیلیکون ولی

دره سیلیکون ولی به مقصدی برای استارت آپ‌ها تبدیل شده است و خانه هزاران شرکت استارت آپی است.

زیرساخت‌های تجاری مستقر، منابع بااستعداد و فرهنگ شکوفای کارآفرینی به ایجاد موفقیت بیشتر کمک می‌کند. شرکت‌هایی که در اینجا فهرست شده‌اند برخی از بزرگ‌ترین نام‌های فناوری هستند.

Apple

فروشگاه‌‎های اپل

اپل یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که دفتر مرکزی آن در کوپرتینو، در قلب سیلیکون ولی قرار دارد. ارزش بازار این شرکت 2.81 تریلیون دلار است و اولین شرکت آمریکایی بود که در آگوست 2018 از ارزش بازار 1 تریلیون دلار عبور کرد.

اپل شرکتی است که دستگاه‌های تلفن همراه، رایانه‌های شخصی و پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال را ایجاد، تولید و به فروش می‌رساند. همچنین نرم‌افزار، خدمات، راه‌حل‌های شبکه، محتوای دیجیتال و اپلیکیشن نیز ارائه می‌دهد.

سخن استیوجابز بنیانگذار اپل

استیو جابز (متولد ۲۴ فوریه ۱۹۵۵، سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا – درگذشته ۵ اکتبر ۲۰۱۱، پالو آلتو، کالیفرنیا)، یکی از بنیانگذاران Apple Computer و پیشگام کاریزماتیک عصر کامپیوترهای شخصی.

Alphabet/Google

شرکت گوگل

آلفابت (Alphabet) شرکت مادر گوگل، محبوب‌ترین موتور جستجوی اینترنتی در جهان است. ارزش بازار آن 1.83 تریلیون دلار است.

از زمان تأسیس، این شرکت به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است و دارای بخش‌های تجاری فراتر از قابلیت‌های موتور جستجوی خود است. در حال حاضر کالاها و خدمات مختلفی را در صفحه‌های نمایش و انواع دستگاه‌های متعدد، از جمله مرورگرهایی مانند کروم و  برنامه‌های پردازش کلمه ارائه می‌کند.

مایکروسافت (Microsoft)

شرکت ماکروسافت

سیستم‌عامل ویندوز، مجموعه مایکروسافت آفیس و مرورگرهای وب اینترنت اکسپلورر و اج (edge) همگی بخشی از خانواده مایکروسافت هستند.

لینکدین، شبکه اجتماعی تجاری محور مایکروسافت، توسط میلیون‌ها نفر برای ایجاد روابط حرفه‌ای استفاده می‌شود، درحالی‌که کنسول‌های بازی ایکس‌باکس مایکروسافت همچنان به فروش خوبی ادامه می‌دهند.

مشتریان مایکروسافت از افراد و شرکت‌های کوچک گرفته تا بزرگ‌ترین شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی جهان را شامل می‌شود.

بیل گیتس و پل آلن، دو هم‌کلاسی دبیرستانی، این شرکت را در سال 1975 ایجاد کردند.

Adobe

شرکت ادوبی

Adobe سازنده نرم‌افزارهای خلاقانه برجسته از جمله Photoshop، Illustrator و After Effects است.

از سال 2016 تا 2021، Adobe به مدت شش سال متوالی به‌عنوان یکی از 25 محل کار برتر مجله Fortune در سراسر جهان انتخاب شد.

از سال 2021، ادوبی حدود 23000 نفر را در سراسر جهان استخدام کرده است که بیش از 40 درصد از آنها در کالیفرنیا، جایی که دفتر مرکزی شرکت است، مستقر هستند. علاوه بر این، Adobe دفاتر میدانی را در حدود 30 کشور در قاره آمریکا، آسیا و اروپا گسترش می‌دهد.

VISA

شرکت ویزاکارت

ویزا یکی دیگر از شرکت‌های خدمات مالی بین‌المللی واقع در سیلیکون ولی به‌خاطر خدمات کارت‌های اعتباری خود شهرت دارد. دفتر مرکزی این شرکت در منطقه خلیج سانفرانسیسکو واقع شده است. ارزش بازار آن 478.7 میلیارد دلار است.

برخلاف تصور عمومی، ویزاکارت اعتباری صادر نمی‌کند یا خطوط اعتباری ارائه نمی‌کند. در عوض، کالاهایی مانند کارت‌های اعتباری یا نقدی را بین بانک‌ها، اتحادیه‌های اعتباری و سایر مؤسسات مالی توزیع می‌کند تا به مصرف‌کنندگان خود عرضه کنند.

از نظر فنی، این یک شبکه پرداخت الکترونیکی خرده‌فروشی است که در امکان انتقال مالی از طریق خدمات کارت اعتباری و کارت نقدی تخصص دارد.

سیلیکون ولی ایران

ایرانیان در سیلیکون ولی

بسیاری از آمریکایی‌های ایرانی‌تبار برخی از برجسته‌ترین شرکت‌های سیلیکون ولی را تأسیس کرده و در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بیایید نگاهی به برخی از برجسته‌ترین بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران و مدیران فناوری ایرانی بیندازیم.

دارا خسروشاهی – مدیرعاملی برجسته در سیلیکون ولی

مدیرعامل فعلی اوبر که در سن 9 سالگی به‌عنوان یک پناهنده ایرانی وارد آمریکا شد.

دارا خسروشاهی، مدیرعامل فعلی اوبر در سیلیکون ولی

خسروشاهی مدیرعامل سابق اکسپدیا (Expedia) است. او در سال 2017 به عنوان مدیر عامل Uber فعالیت کرد. او در کودکی زمانی که شرکت بزرگ دارویی خانواده‌اش توسط دولت ایران توقیف و ملی شد، ایران را ترک کرد.

آرش فردوسی – خروج از MIT و ورود به سیلیکون ولی

یکی از بنیان‌گذاران Dropbox است، سرویس اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی فایل که بیش از 500 میلیون کاربر دارد.

. آرش فردوسی یکی از بنیان‌گذاران Dropbox
آرش فردوسی سمت چپ تصویر – درو هیوستون سمت راست تصویر

آرش فردوسی ایرانی – آمریکایی که دانشگاه MIT را رها کرد و Dropbox را تأسیس کرد.

فردوسی در سال 2007 دراپ‌باکس را درحالی‌که هنوز دانشجوی MIT بود، با درو هیوستون، فارغ‌التحصیل MIT که مدیرعامل است، راه‌اندازی کرد. این شرکت در مارس 2018 عمومی شد.

فردوسی که قبلاً به‌عنوان مدیر ارشد فناوری شرکت فعالیت می‌کرد، نزدیک به 10 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

پیر امیدیار (Pierre Omidyar)

بنیان‌گذار eBay در یک خانواده ایرانی در فرانسه متولد شد و در سن 6 سالگی به ایالات متحده نقل‌مکان کرد.

. پیر امیدیار(Pierre Omidyar) بنیان‌گذار eBay

پیر امیدیار شرکت حراج آنلاین eBay را در سال 1995 تأسیس کرد و اکنون در هیئت‌مدیره این شرکت فعالیت می‌کند.

در سال 2002، eBay شرکت پرداخت آنلاین PayPal را خرید و در سال 2014 آن را منحل کرد. امیدیار در حال حاضر مالک 5٪ از eBay و 6٪ از Paypal است.

او همچنین بنیان‌گذار First Look Media، شرکت مادر سایت خبری آنلاین The Intercept و شرکت سرگرمی Topic Studios است.

ساسان گودرزی

مدیرعامل TurboTax و Intuit

 ساسان گودرزی، مدیرعامل TurboTax و Intuit

گودرزی نیز مانند خسروشاهی در 9 سالگی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. پس از فوت پدر گودرزی، برادران بزرگ‌ترش برای تأمین معاش خانواده کسب‌وکاری راه انداختند. این ارتباط صمیمانه با کسب‌‎وکارهای کوچک به‌خوبی به گودرزی در ارتقای رتبه‌هایش در Intuit و QuickBooks کمک کرده است.

امید کردستانی

رئیس اجرایی استارت‌آپ‌های برجسته

امید کردستانی فعال ستارت‌آپ‌های برجسته

کردستانی به‌عنوان یک مدیر اجرایی در دره سیلیکون ولی فعالیت کرد و در کارنامه خود سابقه‌ کار با HP و همچنین استارت‌آپ‌های برجسته تاریخی مانند Go، 3DO و Netscape را دارد. او کارمند شماره 11 گوگل بود که به‌عنوان اولین مدیر تجاری آن معرفی شد. او کمک کرد تا گوگل به شرکتی تبدیل شود که سالانه 70 میلیارد دلار درآمد داشت.

هنگامی که جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر در اکتبر 2015 به این شرکت بازگشت تا دوباره مدیرعامل آن شود، کردستانی را به‌عنوان رئیس اجرایی منصوب کرد.

به این مطالب سر بزنید

اگر به کارآفرینی و استارت‌آپ علاقه‌مندی بهت پیشنهاد میکنم مطالب زیر رو  حتماً بخونی.

وقتی استارتاپ چیست؟ رو تو گوگل سرچ کنی وبسایت‌های مختلف و متعددی رو خواهی دید که در این زمینه توضیح داده‌اند.

ولی چرا این موضوع انقدر در دنیای امروز ما مهم و قابل توجه؟

آشنایی کامل با استارت آپ، کسب و کارهایی که به صورت نوین و با راه‌حل‌های خلاقانه و بدیع روشی جدید برای حل یک مشکل را ارائه می‌دهند.

استارتاپ و کارآفرینی دو موضوع به شدت جدا از یک‌دیگر هستند که امروزه با توجه به رشد کسب‌وکارها و شرکت‌های نوپا با یک‌دیگر تلفیق شدند. ولی تفاوت آن‌ها در چیست؟

امیدوارم مطالب بالا مفید واقع شده باشند. زمینهٔ استارت‌آپ همیشه هیجان‌انگیز و جذاب بوده،
شما در زمینهٔ استارت‌آپ چه کمپانی‌ها و کارآفرینانی را از ساکنین سیلیکون ولی می‌شناسید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.