دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه مغازه بیرون بر بزنم؟

مغازه بیرون بر
4/5 - (28 امتیاز)

غذای آماده بیرون بر به یکی از نیازهای اصلی افراد تبدیل شده است. پس اگر متوجه این نیاز افراد شده‌اید و عاشق غذا و آشپزی باشید، قطعاً را‌ه‌اندازی رستوران و یا مغازه بیرون بر شغل مناسبی برای شما است.

ما نیز قصد داریم در این مسیر شما را راهنمایی کنیم. ابتدا به‌طور کامل از چگونگی راه‌اندازی یک مغازه بیرون بر صحبت می‌کنیم. سپس آنچه را که لازمۀ موفقیت و سودآوری بیشتر در این شغل است، بیان می‌کنیم.

فهرست

مراحل راه اندازی تهیه غذا بیرون‌ بر

مراحل راه اندازی تهیه غذا

ابتدا باید هدف خود را از راه اندازی آشپزخانه ی بیرون‌بر بدانید و به‌خوبی همۀ جوانب را بررسی کنید. در ادامه شما را راهنمایی خواهیم کرد.

شاید گاهی راه اندازی یک آشپزخانه کوچک نسبت به افتتاح یک رستوران درآمد کمتری داشته باشد ولی غالباً مزیت‌های زیر را دارد:

  • افتتاح آشپزخانه به سرمایۀ کمتری نیاز دارد.
  • اجاره مغازه بیرون بر ارزان‌تر است زیرا به فضای کمتری نیاز دارید.
  • کار کردن راحت‌تر است.
  • پرسنل کمتری نیاز دارید.

مراحل راه اندازی تهیه غذا بیرون‌ بر:

مکان

شاید به این فکر کنید چون مغازه بیرون بر فضایی برای نشستن افراد ندارد، پس مکان خیلی مهم نیست. باید به شما بگوییم مکان نیز مانند سایر فاکتور‌ها مهم است.

متراژ مغازه بیرون بر حداقل 50 متر با یک اتاق است تا یک فضا را به انبار و بقیه را به آشپزخانه اختصاص دهید. اما با توجه به حجم کاری شما ممکن است به فضای بیشتری نیاز داشته باشید.

جایی را انتخاب کنید که:

  • پر‌تردد باشد.
  • نزدیک ادارات و سازمان‌ها باشد. (کارمندان فرصت کمتری برای درست کردن غذا دارند.)
  • ابعاد مناسب داشته باشد.
  • در دیدرس همه باشد.
  • جای پارک داشته باشد.
  • سیستم فاضلاب مناسب داشته باشد.
  • آب، برق و گاز داشته باشد.
  • ایمن و مستحکم باشد.
  • تهویۀ مناسب داشته باشد.

هنگام اجاره مغازه بیرون بر به نکات زیر توجه کنید:

  • نکاتی را که بار حقوقی دارند در قرارداد ذکر کنید.
  • تمامی شروطی را که با صاحب مغازه توافق کرده‌اید، به‌طور مکتوب در قرارداد بیاورید.
  • قراردادی که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند، قرارداد رسمی هستند. سایر قرارداد‌ها عادی محسوب می‌شوند.

منو

اصل کار شما بستگی به منوی غذایی که ارائه می‌دهید دارد. انتخاب درست منو می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌ها نیز مؤثر باشد.

در انتخاب منو به موارد زیر دقت کنید:

  • به مشتری فکر کنید، چه غذا‌هایی پر‌طرفدار هستند؟
  • غذا‌های کلاسیک، محلی، اُرگانیک و یا ترکیبی کدام مدنظرتان است؟
  • دسر، پیش‌غذا و نوشیدنی‌ها در منوی شما جایی دارند؟
  • به فکر منوی ایده‌آل نباشید. منویی بنویسید که از عهدۀ آن بربیایید.
  • امکان طبخ چند غذا با‌هم را در نظر بگیرید.
  • خلاقیت در تهیۀ منو نوعی بازاریابی است.

استخدام

حجم کار در مغازه غذا بیرون بر بالا است و یک نفر نمی‌تواند همۀ کار‌ها را مدیریت کند. با توجه به میزان مشتری شما تعداد افرادی که باید استخدام کنید متفاوت است.

دقت کنید در ابتدای کار شاید تمامی افراد زیر را نیاز نداشته باشید و پس از گسترش کارتان به فکر استخدام افراد بیشتر باشید.

  • سرآشپز
  • کمک‌آشپز
  • حسابدار
  • منشی تلفنی
  • صندوقدار
  • مسؤل خرید
  • نظافتچی
  • پیک موتوری

ممکن است در ابتدای کار بسیاری از مسؤلیت‌ها را خودتان به عهده بگیرید. مثلاً مسئول خرید و حسابدار خودتان باشید.

دکور

مشتریان شما فقط دقایقی که منتظر آماده شدن غذایشان هستند در مغازۀ شما حضور دارند. اما برای همین دقایق نیز داشتن دکور مناسب ضروری است.

طراحی منظم و اصولی آشپزخانه نیز به حرکت راحت‌تر کارکنان کمک می‌کند درنتیجه پخت و تحویل غذا بهتر انجام می‌شود. در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

دکوراسیون مغازه

یک تابلوی مناسب که کار شما را به نمایش بگذارد تهیه کنید. درب ورودی و کانتر سفارش غذا‌ی زیبا داشته باشید. تمیزی مغازه بسیار مهم است زیرا کار شما با سلامت افراد در ارتباط است.

طراحی آشپزخانه

در طراحی آشپزخانه صنعتی باید بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود داشته‌ باشد، به همین دلیل یخچال‌ها و تجهیزات پخت‌و‌پز باید از هم فاصله داشته باشند.

در نظر گرفتن راحتی جا‌به‌جایی تجهیزات برای تمیز کردن و یا تغییر در روند کاری آشپزخانه مهم است.

چهار طراحی برای آشپزخانۀ صنعتی وجود دارد.

1ـ ارگونومیک

در یک آشپزخانۀ ارگونومیک، کارکنان در یک جا تمامی کارهای خود را بدون خم شدن، دست دراز کردن، چرخیدن و راه رفتن انجام می‌دهند. سرعت انجام کار در این طراحی مهم است.

2ـ خطی

این طراحی برای آشپزخانه‌هایی که یک یا دو نوع غذا را در تعداد زیاد تهیه می‌کنند مناسب است. تجهیزات، با توجه به ترتیب مراحل تهیۀ غذا در یک خط کنار هم قرار می‌گیرند.

3ـ منطقه‌ای

در یک چیدمان منطقه‌ای یک قسمت برای آماده‌سازی غذا، یک قسمت برای پخت‌و‌پز، یک قسمت برای بهداشت و شستشو و یک قسمت برای سرو غذا وجود دارد.

4ـ جزیره‌ای

این شیوه به چیدمان منطقه‌ای شبیه است با این تفاوت که بلوک اصلی در وسط قرار دارد. تجهیزات پخت‌و‌پز در وسط و مکان آماده‌سازی مواد غذایی و انتقال غذا به مشتری در کنار دیوارهای اطراف قرار می‌گیرند.

نام

انتخاب نام مناسب در تبلیغات به شما کمک می‌کند. نامی که مخاطب را کنجکاو کند تا دربارۀ شما بیشتر بداند. نامی که در حافظۀ مشتری ثبت شود، هم زیبا باشد و هم خلاق.

در انتخاب نام به یک شعار تبلیغاتی فکر کنید که گویای تمایز شما از سایر رقبا باشد. نمونه‌هایی از تمایز را در قسمت ایده‌ برای کترینگ آورده‌ایم.

مواد اولیه

برای افتتاح آشپزخانه اصل موضوع کیفیت غذا است. برای غذای خوب باید مواد اولیۀ با‌کیفیت بگیرید. هر چه برای مواد اولیه کمتر هزینه کنید حاشیۀ سود بیشتری خواهید داشت.

اما به این معنی نیست که کیفیت را فدای هزینه‌ها کنید. برای داشتن مشتری وفادار باید همیشه کیفیت غذای خوب و ثابتی داشته باشید.

دلیوری

روند سفارش‌گیری از مشتری روش‌های مختلفی دارد.

  • تلفنی
  • آنلاین
  • اپلیکشن‌های غذا
  • حضوری

اگر شما سفارش غیرحضوری نیز داشته باشید پس باید به فکر یک پیک برای تحویل غذا باشید. یک وسیلۀ نقلیۀ مناسب به‌همراه باکس غذا برای گرم ماندن آن نیاز دارید.

یک دستگاه پرداخت همراه برای پرداخت درب منزل نیز موردنیاز است. تحویل غذا با کمترین زمان انتظارِ مشتری بسیار مهم است.

تبلیغات و بازاریابی

راه اندازی آشپزخانه هر‌چند کار سودآوری است ولی رقابت در این حوزه بسیار است. برای موفقیت و فروش فوق‌العاده باید تبلیغات خوب و مزیت رقابتی داشته باشید.

از راه‌های زیر می‌توانید تبلیغات داشته باشید:

  • تراکت و روزنامه
  • بنر تبلیغاتی
  • اپلیکیشن تخفیف غذا
  • شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی حضوری برای قرارداد با مجالس و سازمان‌ها
  • تشویق به تولیدمحتوا توسط کاربر

برای مزیت رقابتی نیز در قسمت ایده برای کترینگ به‌طور کامل توضیح داده‌ایم.

شرایط مغازه بیرون بر برای گرفتن جواز

افتتاح آشپزخانه

به دو طریق می‌توانید درخواست پروانۀ کسب بدهید:

  1. مدارک مورد‌نیاز را به اتحادیه ببرید و فرم پر کنید و درخواست بدهید.
    • برای مجوز مغازه بیرون بر باید به اتحادیۀ اغذیه‌فروشان یا اتحادیۀ چلو‌کبابی‌ها و چلو‌خورشی‌ها مراجعه کنید.
  2. از طریق وب‌سایت g4b.ir کد رهگیری پیش‌ثبت‌نام شماره اقتصادی را بگیرید.
    • با کد‌ رهگیری که گرفتید درخواست صدور جواز را در وب‌سایت ایرانیان اصناف تکمیل کنید.
    • مدارک را اسکن کنید.
    • با کد رهگیری ادامۀ روند کار را انجام بدهید.
    • برای استعلام جواز کسب کافی است به قسمت پیگیری وب‌سایت ایرانیان اصناف بروید.

از زمان درخواست سه ماه برای تکمیل پرونده فرصت دارید. در غیر این صورت پرونده‌ باطل شده و باید دوباره درخواست بدهید.

مدارک مورد‌نیاز پروانۀ کسب

  • اصل و کپی
    • سند ملک یا اجاره‌نامه همراه با کد‌رهگیری
    • شناسنامه و کارت ملی
    • کارت پایان خدمت
  • 8 قطعه عکس 3*4
  • ارائۀ آخرین مدرک تحصیلی و داشتن سواد خواندن و نوشتن (به‌استثنای افراد بالای 50 سال)
  • در صورت داشتن شریک، رضایت کتبی و محضری او لازم است.
  • پایان کار تجاری برای مغازه غذا بیرون بر (حداقل 50 متر زیربنا)
  • پرداخت عوارض مشاغل شهرداری
  • ارائۀ فیش تلفن واحد صنفی برای بررسی کد پستی
  • تأیید کد پستی ملک از اداره پست
  • برگ قطع از مالیات
  • ارائۀ سوابق کاربری ملک
  • گواهی عدم‌سوءپیشینه
  • گواهی عدم‌اعتیاد

معمولاً پس از 15 روز جواب تأیید اصناف مشخص می‌شود. سپس باید به ادارۀ اماکن نیروی انتظامی بروید تا مجوز بگیرید.

شرایط مغازه بیرون بر برای اماکن

  • واحد صنفی باید قفل‌های ایمن و استاندارد داشته باشد.
  • نباید مسیر ارتباطی با ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی هم‌جوار داشته باشد.
  • هیچ واحد صنفی، اجازه اشراف یا مجاورت با ساختمان‌های امنیتی، نظامی، سیاسی و انتظامی را ندارند.
  • امکان استقرار واحد صنفی در ساختمان‌های مسکونی، ممنوع است.
  • درصورتی‌که واحد صنفی به ساختمان‌های مسکونی مشرف است، باید از پنجره‌های ثابت و شیشه‌های مشجر استفاده کند.
  • امکان کنترل و نظارت بر واحد‌های صنفی باید وجود داشته باشد.
  • نام واحد‌ صنفی مغازه بیرون بر باید فارسی و مطابق با عفت عمومی انتخاب شود.
  • سرویس بهداشتی آقایان و بانوان باید مجزا باشد.
  • محل مناسبی برای استراحت کارگران وجود داشته باشد.
  • عرض راه‌پله‌ها باید بیشتر از 120 سانت باشد.
  • باید دوربین مدار‌بسته نصب شود.

بعد از تأیید نیروی انتظامی، باید شرایط مغازه بیرون بر از نظر ادارۀ بهداشت نیز تأیید شود. تمام کارکنان نیز باید کارت بهداشت بگیرند.

شرایط و مدارک مواردنیاز برای ادارۀ بهداشت

  • بازدید از مغازه غذا بیرون بر توسط کارشناس ادارۀ بهداشت
  • کف واحد صنفی باید با سنگ یا موزائیک پوشیده شده باشد و شیب مناسب به‌سمت فاضلاب داشته باشد.
  • دیوارها باید تا سقف کاشی‌کاری یا سنگ شده باشند و ترک‌خوردگی نداشته باشند.
  • کارکنان باید دارای لباس مخصوص کار باشند. (کلاه، دستکش، روپوش مناسب)
  • واحد صنفی باید دارای سرویس بهداشتی با لوله‌کشی سالم و دارای آب سرد و گرم باشد.
  • تمامی نکات بهداشتی در واحد صنفی باید رعایت شوند.
  • واحد صنفی باید دارای لوازم کار طبق عرف اتحادیه باشد.
  • مدارک لازم
    • سه قطعه عکس 3*4
    • کپی شناسنامه
    • فیش پرداخت هزینه‌های بازرسی و تأیید صلاحیت بهداشتی

کارت بهداشت

  • پر کردن فرم درخواست کارت بهداشت
  • انجام آزمایشات پزشکی مورد‌نیاز
  • مدارک مورد‌نیاز برای صدور کارت بهداشت
    • یک قطعه عکس 3*4
    • کپی از صفحۀ اول شناسنامه
    • فیش هزینۀ پرداخت شده
    • شرکت کردن در دوره‌های مراکز بهداشت

هزینه مغازه بیرون بر

اجاره مغازه بیرون بر

باتوجه‌به نوسانات قیمت نمی‌توان عدد دقیقی برای سرمایه و هزینه‌ها بیان کرد. در ادامه به‌صورت تقریبی سرمایه‌ای که نیاز دارید و برآوردی از حدود هزینه‌ها را بیان می‌کنیم.

هزینه مغازه بیرون بر

هزینه‌های مغازه غذا بیرون بر دو نوع هستند:

  1. هزینه‌های راه اندازی آشپزخانه
    • تجهیزات لازم برای راه اندازی آشپزخانه
    • جواز کسب و مالیات
    • رهن
    • بازاریابی و تبلیغات
  2. هزینه‌های ماهیانه
    • حقوق کارکنان
    • بیمه کردن تمامی کارکنان
    • قبض آب، برق، گاز و تلفن
    • مواد اولیه
    • اجاره مغازه بیرون بر

هزینه‌های ابتدایی را باید در سرمایۀ اولیه لحاظ کنید. برای هزینه‌های ماهانه باید قیمت فروش را به‌گونه‌ای در نظر بگیرید که این هزینه‌ها و سود شما را شامل شود.

هزینۀ باقی مانده غذا:

استفادۀ مجدد از غذا‌های مانده کیفیت غذا را پایین می‌آورد. مشتری نیز متوجه این تغییر کیفیت می‌شود. در نتیجه نمی‌توان غذا‌های مانده را دوباره استفاده کرد و این موضوع هزینه‌بر است.

سرمایه اولیه مغازه بیرون بر

با توجه به جمعیت و شهر شما قیمت‌‌ها متفاوت است. حدود سرمایه‌ای که برای مغازه بیرون بر نیاز دارید بین 350 تا 400 میلیون تومان است. در جدول زیر هزینه‌ها بیان شده است:

عنوان حدود هزینه‌ها
مکان70٬000٬000
دکوراسیون40٬000٬000
تبلیغات10٬000٬000
مواد اولیه100٬000٬000
استخدام20٬000٬000
وسایل100٬000٬000
سایر هزینه‌ها10٬000٬000
مجموع350٬000٬000

سود مغازه بیرون بر

روی هر پرس غذا شما می‌توانید 50 درصد سود کنید. سود شما بستگی به قیمت‌گذاری که انجام می‌دهید دارد. البته که این قیمت‌گذاری باید معقول باشد.

می‌توانید سودی را که انتظار دارید در انتهای ماه به دست بیاورید، با هزینه‌ها جمع کنید. سپس میزان فروش در ماه را حساب کنید.

به‌طور متوسط بايد روزانه 100 پرس غذا بفروشید تا ضرر نکنید.

وسایل مورد نیاز برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر

راه اندازی آشپزخانه

وسایل زیر تجهیزات لازم برای راه اندازی آشپزخانه است. در ابتدای کار ممکن است شما به تمام وسایل نیاز نداشته باشید ولی از برخی وسایل مثل گاز چند تا لازم دارید.

برای مدیریت هزینه‌ها باید با‌توجه‌به منو و تعداد فروش، وسایل مورد نیاز برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر خودتان را بگیرید. سعی کنید وسایلی بگیرید که دارای گارانتی هستند و کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی را دارند.

در خرید وسایل به ایمنی، کارایی، استفادۀ آسان، ضدزنگ بودن و سهولت تمیز کردن توجه کنید.

تجهیزات لازم برای راه اندازی آشپزخانه را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

وسایل نگهداری

  • کابینت دیواری استیل
  • قفسه‌بندی
  • یخچال
  • دستگاه سلفون کش
  • ظروف بیرون‌بر

وسایل آماده‌سازی

  • پاتیل خیساندن برنج
  • گاری حمل بار و دیگ
  • میز کار استیل و چوبی
  • میز دورچین
  • چرخ‌گوشت صنعتی
  • اره استخوان‌بُر
  • دستگاه سبزی‌خردکن
  • خمیرگیر و میکسر

وسایل پخت‌و‌پز

  • اجاق‌گاز صنعتی
  • تابه گردان
  • کباب‌پز گازی
  • سرخ‌کن سیب‌زمینی
  • دیگ
  • ملاقه، کفگیر،‌ چاقو
  • سیخ کباب
  • دیگ چلوپز

وسایل شست‌و‌شو

  • وان شستشوی استیل
  • کابینت آب‌چکان
  • دستگاه استریل چاقو

این تجهیزات را در تصاویر زیر ببینید:

مغازه بیرون بر

اجاق‌گاز صنعتی

شرایط مغازه بیرون بر

اره استخوان‌بُر

مغازه غذا بیرون بر

چرخ‌گوشت صنعتی

اجاره مغازه بیرون بر

تابه گردان

مدیریت غذای بیرون بر

دیگ چلوپز

مراحل راه اندازی تهیه غذا

دستگاه سبزی‌خردکن

متراژ مغازه بیرون بر

میز دورچین

موفقیت در تهیه غذا

میز کار استیل و چوبی

ایده برای کترینگ

خمیرگیر و میکسر

راه اندازی آشپزخانه

سرخ‌کن سیب‌زمینی

افتتاح آشپزخانه

کباب‌پز گازی

تجهیزات لازم برای راه اندازی آشپزخانه

یخچال

وسایل مورد نیاز برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر
  • پاتیل خیساندن برنج
  • دیگ
  • گاری حمل بار و دیگ
راه اندازی یک آشپزخانه کوچک
  • انواع چاقو
  • کفگیر و ملاقه
  • سیخ کباب
  • جا سیخی
مغازه بیرون بر

دستگاه استریل چاقو

شرایط مغازه بیرون بر

قفسه‌بندی

مغازه غذا بیرون بر

کابینت دیواری استیل و آب‌چکان

تجهیزات لازم برای راه اندازی آشپزخانه

وان شست‌وشوی استیل

وسایل مورد نیاز برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر

دستگاه سلفون کش

راه اندازی یک آشپزخانه کوچک

ظروف بیرون‌بر

تا به اینجا آنچه لازمۀ راه اندازی یک آشپزخانه کوچک بود گفته شد. در ادامه از مدیریت غذای بیرون بر و چند ایده برای کترینگ صحبت می‌کنیم تا بتوانید در‌ زمان کم به موفقیت در تهیه غذا برسید.

موفقیت در تهیه غذا بیرون بر

موفقیت در تهیه غذا

مدیریت غذای بیرون بر ، کیفیت غذا، رضایت مشتری و کار تیمی به موفقیت در تهیه غذا بیرون بر کمک می‌کند. هر بخش را به‌طور مختصر در ادامه توضیح داده‌ایم.

کار تیمی

تهیه غذا در مغازه بیرون بر یک کار تیمی است. اگر همه باهم هماهنگ باشند و وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند آن‌گاه موفقیت در تهیه غذا بیرون بر حاصل می‌شود.

برای موفقیت در تهیه غذا بیرون بر رعایت نکات زیر ضروری است:

  1. هرکس باید از وظایف خود آگاه باشد.
  2. همه باید کار با تجهیزات را بلد باشند.
  3. برای تحویل به‌موقع غذا به مشتری، باید زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مناسب پخت غذا داشته باشید.
  4. افراد با‌هم ارتباط صمیمانه و محترمانه داشته باشند.
  5. کارکنان باید روحیۀ انتقاد‌پذیری داشته باشند.
  6. هر فرد باید مسؤلیت‌پذیر و مشتاق یادگیری باشد.
  7. ظاهر آراسته و مرتب بسیار مهم است مخصوصاً افرادی که مستقیماً با مشتری ارتباط دارند.
  8. اگر هر‌کس نظم در کارهایش را رعایت کند، کارها بهتر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

مدیریت غذای بیرون بر

برای موفقیت در تهیه غذا به صورت بیرون بر باید به‌خوبی مشتری را بشناسید و نیاز‌های او را با خلاقیت و نوآوری برطرف کنید.

یک مدیر موفق باید هدف و برنامه‌ریزی داشته باشد. هرچندوقت یک بار تمام جوانب کار خود را ارزیابی کند. با آنالیز رقیبان نقاط ضعف خود را بهبود بخشد.

و موارد زیر را رعایت کند:

  1. خوش‌برخورد و قاطع باشد.
  2. برای کارکنان خود ارزش‌قائل شود و پاداشی برای آن‌ها در نظر بگیرد.
  3. مهارت ارتباطی خوبی داشته‌ باشد.
  4. انگیزۀ خود را در برابر مشکلات حفظ کند.
  5. در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات به‌خوبی شرایط را مدیریت کند.
  6. از سیستم فروش برای راحتی در حسابداری و ارائۀ خدمات استفاده کند.

سلامت غذای مغازه بیرون بر

هر کاری که با علاقه و شوق انجام شود حتماً بهترین نتیجه را خواهد دید. آشپز نیز باید شوق و علاقه داشته باشد تا نتیجه، غذایی خوش طعم و عطر شود.

غذا با سلامتی افراد در ارتباط است. به همین دلیل دقت و علاقۀ یک آشپز مهم است. ابتدا شما باید غذایی باکیفیت، با عطر و طعم عالی به مشتری بدهید سپس به‌دنبال مزیت رقابتی و خدمات بهتر باشید.

رعایت نکات بهداشتی و تمیزی در کار و محیط برای مشتری بسیار مهم است. حساسیت این موضوع برای همه بعد از آمدن بیماری کرونا نیز بیشتر شده است.

برای یک غذای خوب باید:

  • منوی غذایی متناسب با سلیقۀ مشتری داشته باشید.
  • از مواد اولیۀ تازه و مرغوب استفاده کنید.
  • دقت و زمان‌بندی برای پخت هم‌زمان چند غذا داشته باشید.
  • طعم و مزه‌های جدید خلق کنید.
  • قیمت‌گذاری متناسب داشته باشید.
  • کیفیت و طعم غذای مانده متفاوت است و مشتری متوجه این تفاوت می‌شود. پس هیچ‌گاه غذای مانده به‌دست مشتری ندهید.

رضایت مشتری

این یک قانون است که هزینه جذب مشتری جدید 5 برابر حفظ مشتریان قبلی است. یعنی شما باید مشتری‌مداری را در اولویت قرار دهید.

اینکه همیشه حق با مشتری است را سرلوحۀ کارتان کنید. درباره مشتری اطلاعات کسب کنید و راه‌های جذب مشتری را بدانید.

ایده برای کترینگ

ایده برای کترینگ

برای موفقیت در مغازه بیرون بر باید ابتدا مشتری را کنجکاو کنید تا به سمت محصول شما جذب شود. سپس رضایتش را از هر جهت جلب کنید. یک محصول خاص که از دیگران متمایز باشد به موفقیت شما کمک خواهد کرد.

با کمی خلاقیت و خارج از چهارچوب فکر کردن می‌توانید ایده‌های خوبی را اجرا کنید. مواردی که می‌توانید در آن‌ها تمایز ایجاد کنید به شرح زیر است:

  • سرویس و نحوۀ خدمت‌رسانی متفاوت
  • ظاهر متفاوت غذا و بسته‌بندی (تضاد رنگ، نامتقارن بودن و …)
  • کیفیت غذای عالی
  • داشتن تِم
  • انواع نوشیدنی‌های متفاوت
  • خدمات رایگان (نوشیدنی یا سالاد رایگان، بادکنک برای کودکان، کارت‌های جایزه و تخفیف و …)
  • مخلفات متفاوت
  • روز‌های مشخص برای غذا‌های جدید
  • ایجاد طعم‌های مختلف و جدید
  • رعایت نکات ظریف مثل پوشاندن لیمو‌ با تور تا دانه‌های آن هنگام فشار دادن داخل غذا نیفتد.

در ادامه چند ایده را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید از آن‌ها الهام بگیرید.

ایده برای کترینگ

قیمه‌قورمه و کماجدون

اولین چیزی که در این کترینگ‌ها به چشم می‌آید نام‌های زیبا و متناسب (قیمه‌قورمه، کماجدون) است. خلاقیت در بسته‌بندی نیز بسیار زیبا و کاربردی است.

این دستمال‌ها علاوه‌‌بر گرم نگه‌داشتن غذا به‌عنوان سفره نیز کاربرد دارند. استفاده از قابلمه نیز یک ایدۀ دوست‌دار محیط‌زیست است.

مزه غذا در قابلمه برخلاف ظروف یک‌بارمصرف عوض نمی‌شود. همچنین این کترینگ‌ها بعد از این‌که تعدادی قابلمه‌ را پس بدهید یک غذای رایگان شما را مهمان می‌کنند.

به هر حال ایده‌های نوستالژی قدیمی همیشه مخاطبان خود را دارد.

ایده‌های دیگر این کترینگ‌ها:

موفقیت در تهیه غذا
  • پیک رایگان
  • سرگرمی‌های جالب
  • مسابقه و هدیه به کاربران
  • تشویق کاربر به تولید محتوا
  • انواع نوشیدنی مثل شربت زعفران و …
  • کماجدون در روز درخت‌کاری بسته‌‌های کوچک دانه به‌همراه دستور کاشت آن‌ها را در کنار سفارشات قرار داده بود.
مدیریت غذای بیرون بر

دیزی سلطان محمود و دونرز

دیزی سلطان محمود همان دیزی به‌صورت بیرون‌بر است. تمامی مخلفات و ظرف سِرو مانند زمانی است که در رستوران یا مغازه دیزی سفارش می‌دهید.

همان طور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید دیزی و ماست در ظرف سفالی به‌همراه مخلفات و گوشت‌کوب پلاستیکی در یک بسته‌بندی به مشتری ارائه می‌شود.

مشتریان با برگرداندن تعدادی ظرف سفالی یک دیزی رایگان هدیه می‌گیرند.

دونر به معنی کباب ترکی است. دونرز منوی خاصی را به مشتریان ارائه می‌دهد. بسته‌بندی زیبا به شکل قلب و همچنین رعایت تم صورتی و راه‌راه از ایده‌های جذاب آن است.

ایده برای کترینگ

پلوباکس و کوچولوفود

ایدۀ پلوباکس غذا‌های مدرن پلویی را ارائه می‌دهد. بسته‌بندی‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توانید آن‌ها را در ماکروفر قرار دهید. از ویژگی دیگر پلوباکس تنوع منو است.

منوی مجزا برای گیاه‌خوران و امکان سفارش حذف گوشت از انواع خورشت‌ها وجود دارد. در این منو غذا‌های دریایی نیز سِرو می‌شود.

کوچولوفود انواع شیرینی، سالاد، دسر، میوه‌ها و فینگرفود‌ها را با تنوع بسته‌بندی ارائه می‌دهد.

غذا را نمی‌شود به شهرهای دیگر پست کرد به همین دلیل اگر در شهر شما این ایده‌ها وجود ندارد می‌توانید با در نظر گرفتن فرهنگ شهرتان این ایده‌ها را اجرا کنید.

ما تعدادی از این ایده‌ها را بررسی کردیم. لیست زیر نیز می‌تواند پیشنهادات خوبی برای ایجاد تمایز در کارتان باشد.

  • ارائۀ آش‌های محلی
  • صبحانه بیرون‌بر
  • انحصار یک نوع غذا مثلا فقط انواع کباب و …
  • ایجاد منوی اختصاصی
  • اهمیت به سلامت مشتری و حفظ محیط‌زیست مثلاً استفاده از ظروف گیاهی
  • استفاده از ظروف غیر‌متعارف

نکات پایانی

می‌توانید قبل از راه‌اندازی آشپزخانه خودتان در کترینگ‌های دیگر کار کنید و تجربه کسب کنید. یا از یک تهیۀ غذای خانگی شروع کنید تا جوانب کار را بسنجید.

بهترین تبلیغ، ارائۀ غذای با‌کیفیت است. بعد از این‌که از کیفیت غذایتان مطمئن شُدید می‌توانید در حوزه‌های زیر نیز بازاریابی و فعالیت کنید.

  • رویدادهای شرکتی
  • مراسم‌های عروسی
  • سالگردها، روزهای تولد و مهمانی‌های شام
  • جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و رویدادهای ورزشی
  • غذا‌های نذری

مطالب مرتبط

فست‌فود

اگر به فکر راه‌اندازی فست‌فود هستید مطلب زیر به‌طور کامل شما را راهنمایی می‌کند:

رستوران

اگر در‌ آینده بخواهید کارتان را گسترش بدهید و یک رستوران تأسیس کنید باید از نکات مطلب زیر کمک بگیرید:

قهوه‌فروشی

شاید به این فکر کنید که یک بیرون‌بر قهوه بزنید. می‌توانید با مطالعه‌ی مطلب زیر به‌طور کامل با این حرفه آشنا شوید:

فروش بیشتر

هرچه در ارتباط با مشتری و فروش اطلاعات داشته باشید می‌تواند شما را به موفقیت نزدیک‌تر کند. در نوشته‌ی زیر مطالب کلی درباره فروش بیان شده است:

در این مطلب سعی شده است اطلاعات خوبی راجع به مغازه بیرون بر و ایده برای کترینگ به شما داده شود. اگر به فکر راه‌اندازی آشپزخانه هستید می‌توانید دغدغه‌ها و سؤالاتتان را در کامنت مطرح کنید.
حتماً پاسخ خواهیم داد.

پاسخ به چند سؤال

انواع مغازه بیرون بر کدام است؟

هر آن‌چه که تهیۀ آن در مکانی و ارائۀ آن جایی دیگر باشد بیرون بر محسوب می‌شود.
1ـ غذا‌های خانگی، محلی، مدرن، فرنگی
2ـ فست‌فود‌ها
3ـ نوشیدنی‌ها
4ـ صبحانه
5ـ فینگرفود‌ها

مراحل راه اندازی تهیه غذا چیست؟

1ـ پیدا کردن مکان مناسب
2ـ آماده کردن وسایل و مواد اولیه
3ـ گرفتن پروانه کسب

برای صدور مجوز باید حضوری اقدام کرد؟

خیر. شما می‌توانید به دو طریق درخواست جواز کسب بدهید.
1ـ مراجعه به صنف مربوطه
2ـ از طریق سایت ایرانیان اصناف

متراژ مغازه بیرون بر چقدر است؟

حداقل متراژ 50 متر است.

سرمایه مورد‌نیاز برای مغازه بیرون بر چقدر است؟

سرمایه اولیه بستگی به موقعیت جغرافیایی و جمعیت شهرتان و همچنین تغییرات قیمت دارد. متوسط سرمایه مورد‌نیاز بین 350 تا 400 میلیون تومان است.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

6 دیدگاه برای “چگونه مغازه بیرون بر بزنم؟

  1. شرکت مهندسی نوریر بندر گفته:

    درود بر شما بسیار جالب و پر محتوا راهنمایی فرمودید بیان مطالب دقیقاً چیزیست که من و شاید دیگران به آن نیاز داشتیم. با تشکر و امتنان

  2. کیا کریمی گفته:

    من چند ساله تو کار اشپزی هستم ولی واقعا چیزای زیادی الان یاد گرفتم .ممنون که علم و فن تون رو در اختیار همه گذاشتید

  3. گنجینه گفته:

    سلام
    خیلی گشتم دنبال سایتی که اطلاعات خوب و مفیدی به من بده. واقعا عالی و جامع بود این مطلب. خسته نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.