دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مهاجرت هنری به ترکیه | «آیان» ها و «نهان» ها

مهاجرت هنری به کشور ترکیه
4.4/5 - (7 امتیاز)

اینکه الآن وارد صفحۀ ما شدی و احتمالاً قصد داری سطرهایی رو که در ادامۀ مطلب میاد، با اشتیاق دنبال کنی، معنی‌اش اینه که حادثه‌ای در درونت، قلبت و افکارت داره ماجرایی هنرمندانه از «رفتن» رو برات روایت می‌کنه! و در جستجوی راه و رویه‌های مهاجرت هنری به ترکیه هستی.

و شاید این همون تغییری باشه که همیشه می‌خواستی زندگی رو باهاش از جنگِ اجباریِ ثانیه‌هات، نجات بدی! شاید می‌خوای بدونی که از بین بهترین کشورها برای مهاجرت، چرا ترکیه؟!

چیزی که من به‌خاطرش اینجام، دقیقاً همون «چرا» و «چگونه‌ها»ییه که تو به‌خاطرشون اینجایی!

ما قراره باهم تمام اما و اگرهای مهاجرت هنری به ترکیه رو بشناسیم، با شرایط مهاجرت هنرمندان به ترکیه آشنا بشیم و گزینه‌های موافق رو جایگزین رویه‌های مخالف كنيم.

اما پیش از اینکه بریم سراغ اصل مطلب، حدس می‌زنم یک «چی شد؟! چی بود؟!» کوچیکی دربارۀ عنوان مطلب برات پیش اومده باشه.

آره دقیقاً آیان رو می‌گم! 😉

«آیان» چیه؟ همون عیانِ ما فارسی‌زبان‌هاست. به معنای آشکار و مبرهن، که ترک‌زبانان به این لهجۀ زیبا تلفظش می‌کنند… تمومه؟

راستی! به آخرش که رسیدیم می‌خوام براتون از یه هنر خیره‌کننده در ترکیه، چند خطی حرف بزنم. حدس می‌زنم مجذوبش می‌شید!

پس بریم ببینیم این‌بار قراره مسافر دنیای بی‌نهایتِ کدام آسمون باشیم:

ترکیه کجاست؟

کشور ترکیه کجاست؟

از اون‌جایی که نمی‌خوام زیاد وارد مباحث جزئی بشم، به‌طور خلاصه می‌گم، ترکیه یکی از همسایگان شمال غربی ایرانه؛ کشور دوست و تا حدودی هم‌مسیر که آدابی مشابه سنت‌های دیرینِ ما هم داره.

و البته… اقتصاد زنده و روندۀ اخیرش، که نتیجۀ جهت‌گیری دولت حاکم بر این کشور بوده، اون رو به مقصد مناسبی برای مهاجرت تبدیل کرده.

هنر در ترکیه

چرا هنرمندان به ترکیه مهاجرت می‌کنند؟

سُن‌مُد!

برای مهاجرت هنری به ترکیه ابتدا لازمه کمی با هنرهای این خطّه آشنا بشیم.

گیج نشو! سُن‌مد اختراع واژگانی بنده‌ست! برگرفته از حروف اول کلمات سنتی و مدرن.

اما چرا به این شکل نوشتمش؟

چون هنر در ترکیه به‌صورت آمیزه‌ای از گذشته و حاله؛ اون‌ها خیلی خوب تونستند پیشینۀ هنری خودشون رو در کنار صنعت مدرنیزه قرار بدهند و ترکیب صلح‌جویانه‌ای از این دو مقوله رو خلق کنند.

شاید بد نباشه پیش از رسیدن به ایستگاه اول، گردش کوتاهی در پس و پیشِ لایه‌های هنری این کشور داشته باشیم.

همون‌طور که گفتم، قالب سنتی و مدرن هنر پیوند نزدیکی با هم دارند و تقریباً هر آنچه که از هنر در گذشتۀ این کشور رایج بوده، امروزه هم مورد توجه قرار می‌گیره.

مهاجرت هنری به ترکیه

مینیاتور

ترک‌ها به اشکال و خلق تصاویر علاقۀ زیادی دارن و یکی از راه‌های جذابی که اون‌ها رو به این سمت سوق می‌ده، مینیاتوره.

تو چی؟ اهلش هستی؟! دوست داری با جان‌بخشی به رنگ‌ها، این دنیای خاکستریِ کورکننده رو برای خودت و بقیه درهم بشکنی؟!

علت مهاجرت هنرمندان به ترکیه

مرمر

من از بچگی عاشق بازی با سنگ‌های مرمر بودم.

و اگه ریا نباشه باید بگم، هنوز هم هستم!

اهالی ترکیه هم گویا خیلی به این شئِ دوست‌داشتنی علاقه دارن؛ از اون‌جایی که برای تزئین بسیاری از سازه‌های هنری و غیرهنری ازش استفاده می‌کنن.

مرمرسازی یکی از فعالیت‌های موردعلاقۀ اون‌هاست.

اهمیت هنر خطاطی در کشور ترکیه

خط

و سومین هنر پرطرفدار در این پهنۀ زیبا، که آمیزه‌های مشهودی از فرهنگ اسلامی هم در اون به چشم می‌خوره، خَطّه؛ خوش‌ نوشتن …

اگرچه منشاء این هنر از آنِ خودِ ترک‌ها نیست، اما این مردم در طول صدها سال و با گذشت زمان تونسته‌اند قالب هنریِ منحصربه‌فرد خودشون رو اتخاذ کنند و اون رو به نقطۀ اوج برسونند.

امّا مدرنیته!

در نهایت، سه گروه معاصری که سهم غالبی در هنر رندانۀ این خِطّه دارند رو هم به جمعِ سه‌نفرۀ قبلی اضافه می‌کنیم، تا سُن‌مُدمون به یک کلیتِ نسبی برسه:

  • موسیقی
  • صنایع دستی
  • گرافیک و عکاسی

اما در ترکیه هنری وجود داره که می‌شه گفت در نوع خود واقعاً منحصربه‌فرده!

به‌نظرت دارم از چی حرف می‌زنم؟

یه راهنمایی! این مهارت، و البته علاقه‌مندیِ زیبای ترک‌ها که در دنیا هم زبان‌زده، به خیابون‌های شهر جان و جلای تازه‌ای می‌بخشه …

تونستی یه حدس‌هایی بزنی؟

بمون، این قصۀ رفتن رو که به پایان رسوندم بهت می‌گم …

اگه موافقی بریم به یک‌سری از اصطلاحات مهاجرتی که تا امروز احتمالاً زیاد به گوشتون خورده، سری بزنیم.

کارت فیروزه‌ای “Turkuaz kart” برای مهاجرت هنری به ترکیه

مهاجرت هنری به ترکیه چگونه است؟

این کارت یه چیزی مشابه گرین کارت آمریکاست؛ و نه دقیقاً، بلکه تقریباً!

کارت فیروزه‌ای ترکیه، امکانیه برای افرادی خارجی که دارای تخصص و مهارت‌های قابل‌ قبولی هستند.

کسانی که در عرصه‌های علمی، هنری، ورزشی و یا هر زمینۀ دیگه‌ای دارای توانایی منحصربه‌فردی باشند و همچنین کارآفرینان موفقی که رزومۀ معتبری به‌دست داشته باشند، می‌تونند این کارت فیروزه‌ای رو دریافت کنند. شما با داشتن این کارت اجازۀ کار و حق زندگی در کشور رو دارید.

از مزایای مهم این کارت می‌تونیم اشاره کنیم به:

  • حقِ دائمی کار و زندگی در کشور ترکیه برای متقاضیان خارجی
  • حقِ حضورِ همسر متقاضی (که ملیتی خارجی دارد)
  • و حق اقامت برای وابستگانِ متقاضی در ترکیه

علاوه‌ بر سه مورد ذکر شده، شما با در دست داشتن این کارت می‌تونین از کلیۀ حقوق مندرج در پروانۀ کسب‌وکار، به میزان نامحدود بهره‌مند شوید.

معافیت از خدمت سربازی در ترکیه، بهره‌مندی از حقوق تأمین اجتماعی، اقامت، اشتغال، سرمایه‌گذاری، امور تجاری و … از دیگر فرصت‌هایی است که کارت فیروزه‌ای در اختیار شما می‌گذارد.

اقامت

شرایط مهاجرت هنرمندان به ترکیه و اقامت آنها

اقامت از دیدگاه قانونی یعنی وجود رابطۀ حقوقی بین شخص و کشور. اگر این رابطه میان شما و کشور مورد نظرتون برقرار باشه، معنی‌اش اینه که شما در اون کشور اقامت دارید؛ به همین سادگی!

انواع متفاوتی از اقامت در مقصدِ انتخابی شما وجود داره، که با توجه به نیازتون مشمول اون‌ها خواهید شد. از مهم‌ترین و کارآمدترین‌ها می‌شه به اقامت توریستی، کاری و تحصیلی اشاره کرد.

تابعیت

شرایط گرفتن تابعیت ترکیه برای هنرمندان

این لغت، بیانگرِ اتفاقیه که تقریباً تمام افرادی که مهاجرت می‌کنند و یا قصدش رو دارند، مایلند براشون رقم بخوره.

به‌ طور کلی تابعیت، رابطه‌ای سیاسی، حقوقی و معنویه که شخصی رو به دولتی مرتبط می‌کنه و طبیعتاً حقوق و تکالیف وی درست از طریق همین روابط تعیین می‌شه؛ والسّلام!

از اون‌جایی که ترکیه کشور بانفوذیه و به‌موجب قراردادهای بین‌المللی، ترک‌ها می‌تونند بدون ویزا و تنها با پاسپورت ترکیه به 107 کشور سفر کنند، اخذ تابعیت این خطّه از جغرافیا بسیار معتبره.

اخذ تابعیت برای مهاجرت هنری به ترکیه

پیشتر هم گفتیم، از اون‌جایی که این مهم، مسألۀ بسیاری از دوستانِ خواستارِ مهاجرته، پس به‌جاست با سه روشی که در واقع تنها مجوز اخذ تابعيت تركيه هستند، آشنا بشيم:

  • دست‌یابی به فرصت‌هایی برای اشتغال
  • سرمايه‌گذاری و خرید ملک
  • ازدواج با شخصی كه تبعۀ اين كشور محسوب می‌شه

این موضوع رو هم در نظر داشته باشيد، امكان اقامت دائمی از طريق مهاجرت تحصيلی تنها درصورتی ميسر می‌شه كه شما پس از فارغ‌التحصيل شدن‌تون، به‌مدت 5 سال تمام‌وقت در كشورِ یادشده كار كنيد.

مزایای پاسپورت ترکی

مزایای پاسپورت ترکی برای مهاجرت هنری به ترکیه

تجاری

یک شهروند ترک، می‌تونه بدون هیچ‌گونه محدودیتی از جانب تحریم‌ها، در عرصۀ بین‌المللی به تجارت بپردازه. از افتتاح حساب بانکی بگیرید تا انجام ترنسفرهای پولی میان ملل.

تحصیلی

ترکیه دانشگاه‌های بین‌المللی معتبری داره که شما با در دست داشتن پاسپورت این کشور می‌تونید با هزینۀ کمتری نسبت به یک فرد خارجی، ادامه تحصیل بدید.

شغلی

برای شما به‌ عنوان یک شهروند ترک، محدودیت‌های شغلی برداشته می‌شه و این فرصت رو دارید که در مشاغل دولتی و خصوصی این کشور به فعالیت بپردازید.

فوق‌العاده نیست؟!

اگر دوست دارید دربارۀ شرایط و ضوابط اقامت و تابعیت در کشور ترکیه بدونید، فارس‌چا می‌تونه کمکتون کنه.

مهاجرت هنرمندان به ترکیه از طریق ادامه تحصیل

مهاجرت هنری به ترکیه از طریق ادامه تحصیل

خب، حالا که به یک جامعیت اولیه‌ای از ترکیه و شرایطی که برای مهاجران فراهم می‌کنه رسیدیم، لازمه چند سطری از نحوۀ پذیرش تحصیلی در رشته‌های هنری ترکیه براتون به نگارش دربیارم.

همون‌طور که رشته‌های هنری در دانشگاه‌های سراسر دنیا از هم متمایزند، در ترکیه هم دانشکدۀ هنرهای زیبا براساس ارزیابی شرایط و نیاز داوطلبان، سرفصل‌های مربوطه رو در دسته‌بندی‌های گوناگونی کنار هم می‌چینه.

اما برای مهاجرت هنری به ترکیه، چه رشته‌هایی خوبه؟

قبل از معرفی اجمالی رشته‌ها، این مسأله رو فراموش نکنید که دانشجویان متقاضی این لیست، نه‌ تنها مرحلۀ عملی بلکه آزمون تئوری رو هم باید پشت سر بگذارند.

اگه تو هم جزو این دسته هستی، صمیمانه برات آرزوی موفقیت می‌کنم دوست عزیز 🙂

و اما رشته‌ها:

  • موسیقی: که گروه بسیاری از سازهای جهانی از جمله گیتار، پیانو، فلوت، سازهای بادی، ویولون، چنگ و… و همچنین دسته‌های هنری دیگه‌ای مثل آهنگسازی، اپرا، موسیقی‌شناسی، خلق موسیقی ترکیه و… رو دربرمی‌گیره.
  • نقاشی
  • عکاسی
  • مجسمه‌سازی
  • طراحی مد و لباس
  • انیمیشن
  • هنرهای تجسمی
  • رقص مدرن و باله
  • تربیت مدرس موسیقی

و…

دوستان، متوجه باشید که این لیست کامل نیست و به دلیل تعدد رشته‌ها از تفصیل خارج از حد در این باره، صرف‌نظر کردم. اما اگر کسی فهرست کامل رو نیاز داره، در قسمت نظرات برام بنویسه تا در اختیارش قرار بدم.

باز هم تأکید می‌کنم که برای ورود به دانشکدۀ هنرهای زیبای ترکیه، شما باید بخش کتبی آزمون پذیرش رو هم با موفقیت کنار بزنید.

و البته این نکته رو هم در نظر داشته باشید که این سنجش‌ها در کشور ترکیه، برای متقاضیان خارجی متفاوته و لازمه که اطلاعات مورد نیازتون رو از سایت دانشگاه مربوطه به‌دست بیارید.

و کاملاً اطمینان حاصل کنید دانشگاهی که دارید براش درخواست ارسال می‌کنید محدودیتی برای رشتۀ هنری موردعلاقه‌تون قائل نشده باشه.

مهاجرت شغلی به ترکیه

مهاجرت شغلی به کشور ترکیه

قبل از هر صحبتی، ممنون که تا اینجا همراهم بودی!

اگر بخواید از طریق اشتغال، برای مهاجرت و گرفتن اقامت اقدام کنید باید این رو بدونید، متأسفانه ترکیه در زمرۀ اون دسته از کشورهایی که ویزای کاری صادر می‌کنند قرار نمی‌گیره.

به این معنا که شما چه با پشتوانۀ هنری و چه بدون اون، نیاز دارید که از طریق سایت‌ها و مؤسسه‌های كاريابی به اين امر اقدام كنيد.

كه خلاف اين رويه و به عبارتی استثنايی كه می‌تونه وجود داشته باشه، همون مبحث كارت فيروزه‌ایه كه پيش از این راجع‌ بهش گفته شد.

زبان ترکی

چالش زبان آموزی برای مهاجران

آیا برای مهاجرت هنری به ترکیه، یادگیری زبان ترکی لازمه؟

بله لازمه!

 برای اينكه بتونید شغل مناسب و مرتبط با توانمندی‌هاتون به‌دست بياريد، يكی از مهمترين مسائل داشتن تسلط (دست‌كم نسبی) به زبان تركی‌ست.

اين موضوع تنها به مقصد تركيه منحصر نمی‌شه؛ بلکه در هر جایی از کرۀ زمین برای برقراری ارتباطی بهتر با مردم یک ناحیه، بهترین گزینه صحبت کردن به زبان بومی اون‌هاست.

درسته که دانش زبان انگلیسی برای شما مزیت بزرگی به حساب میاد و حتی در بسیاری موارد، مهارتی ضروری تلقی می‌شه، اما در خلال فعالیت‌هاتون و سروکار داشتن با مشتریان و کاربران محلیِ منطقه‌ای که در اون مشغول هستید، این زبان خیلی نمی‌تونه به شما کمک کنه. (منظورم در کشورهای غیرانگلیسی‌زبان هست)

شاید بد نباشه این رو هم بگم که خودم قصد ادامه تحصیل در کشور کرۀ جنوبی رو دارم و در این زمینه اطلاعات زیادی کسب کردم.

درصد زیادی از مردم کرۀ جنوبی با وجود تمام جذابیت‌هایی که زبان انگلیسی براشون داره، در به‌کارگیری و فهم درست اون دچار مشکل هستند و با منِ نوعی به‌عنوان یک شخص خارجی که مهارت صحبت کردن به زبان کره‌ای رو داره بسیار برخورد صمیمانه‌تری خواهند داشت تا به‌عنوان شخصی خارجی و مسلّط به زبان انگلیسی!

علاوه‌ بر این شما برای پذیرفته‌شدن در شغل مورد نظرتون ناچارید در مسیر مصاحبه‌ای که از جانب کارفرمایی ترک انجام می‌شه قرار بگیرید.

اما امتیازی که عبور شما رو از این مسیر آسون‌تر می‌کنه، تسلّط به زبان ترکیه. و در نهایت، این توانایی نه‌تنها برای اشتغال، بلکه برای افرادی که داوطلب تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه هستند هم از ملزومات اولیه محسوب می‌شه.

دو پرسش بسیار مهم!

خب؛ در ابتدای راه دو مسألۀ مهم برای اشخاصی که قصد مهاجرت به هر کشوری رو دارند، مطرح می‌شه:

اول اینکه، هزینۀ لازم برای رسیدن به مقصد چقدره؟

و دوم، هزینۀ زندگی در اون مقصد چقدره؟

من قراره با در نظر گرفتن کشور ترکیه، به‌عنوان مقصدمون، به این دو سؤال پاسخ بدم:

درسته که موضوع بحث‌مون مهاجرت هنری به ترکیه‌ به عنوان فریلنسر است، اما این موارد در ارتباط با انواع مهاجرت به این کشور صدق می‌کنه.

بیشتر بخوانید: چه کشورهایی برای مهاجرت فریانسرها مناسب‌اند؟

مورد اول، کاملاً بستگی به نوع مهاجرت شما داره. اینکه از طریق تحصیل بخواهید برید، یا نه، اشتغال، سرمایه‌گذاری و هر روش دیگه‌ای رو که انتخاب می‌کنید، تعیین‌کنندۀ مخارجی‌ست که باید متحمل بشید.

به حالت متعارف، شما در ابتدای مسیر خروج از کشور، لازمه هزینۀ حداقل 6 ماه زندگی در مقصد انتخابی رو وارد حساب بانکی‌تون کرده باشید.

به‌عنوان مثال، برای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری املاک در استانبول، به مبلغی حدود 150هزار دلار آمریکا نیاز دارید. (حواستون به این موضوع باشه که دارم از هزینۀ حداقلیِ ممکن در این ماجرا حرف می‌زنم)

اما مورد دوم، در ترکیه هم مشابه کشور خودمون و بسیاری از کشورهای پرجمعیت دیگه‌ای که نقشی در شکل‌گیری گوشه‌گوشه‌ای از این دنیا دارند، هزینۀ زندگی به‌ طرز چشمگيری بيشتره.

بنابراين سبک زندگی شخصی شماست كه بيان می‌كنه در دستۀ كم‌هزينه‌ها و یا پرهزينه‌ها قرار بگيريد.

ميانگين درآمد سالیانۀ تركيه، حدود 118000 ليره.

و بالطبع، درآمد ماهيانه چيزی مابين 8000 تا 9000 لير تركی خواهد بود.

با اين اوصاف، طبق جمع و تفريق‌های صورت‌گرفته، اگر شما شاغل به امری در تركيه با درآمد تقريباً 4000 لير در ماه باشيد احتمالاً خانه‌ای با اجارۀ ماهيانه 1000 لير و يا كمتر برای شما مناسبه.

روز مصاحبۀ سفارت

مصاحبه در سفارت یکی از شرایط مهاجرت هنرمندان به ترکیه

در ادامۀ مطلبِ مهاجرت هنری به ترکیه ، باید این نکته رو در خصوص مراحلی که باید در سفارت بگذرونید بگم:

ثبت درخواست شما برای دريافت ويزای تركيه،‌ به‌صورت مجازی و از طريق بستر اينترنتی انجام می‌پذيره.

بنابراين مصاحبه‌ای در اين خصوص ترتيب داده نمی‌شه.

و محوریت موضوعی سؤالات طرح‌شدۀ آفیسر نیز بیشتر پیرامون مدارک مورد نیاز شما خواهد بود.

نقوش خیابانی

نقوش خیابانی در کشور ترکیه

رسیدیم!

و قصۀ ما همین‌جا تموم می‌شه.

اگه به یاد داشته باشید گفته بودم به آخرش که رسیدیم می‌خوام براتون از یه هنر خیره‌کننده در ترکیه، چند خطی حرف بزنم… یادتون اومد؟

پس بگید، «چیست به چشمانِ جهان؟»

آفرین! «جان بَرِ صد چینه زدن»

بله، درست حدس زدی! هنر خیابانی یا Street Art

این شیوۀ نگارزنی در کشورهای زیادی رایجه، اما یکی از هنرمندانه‌‌ترین و معناگرایانه‌ترین اَشکالش در کوچه و خیابون‌های استانبول و سایر شهرهای ترکیه به چشم می‌خوره.

خانه‌های رنگی محلات فاتح، فِنِر و بالات، که از محله‌های نامی استانبول هستند، در کنار حفظ بافت سنتی‌شون، بوم نقاشیِ هنرمندانی شده‌اند که علاوه بر به رخ کشیدن جلوۀ متفاوتی از زیبایی‌ها، تلاش می‌کنند نگاه شما رو به روایاتی ناگفته مجذوب کنند.

 بسیاری از این دیواره‌ها، برجای قاب زینتیِ پس‌زمینه‌ای که گروهک‌های موسیقی خیابانی در مقابل اون اجرا می‌کنند، نشسته‌اند و وسوسه مهاجرت هنرمندان به ترکیه را در دل‌ها ایجاد می‌کنند.

استعدادهای این‌چنینی داری؟ اگه آره، ساده ازش نگذر. از کجا معلوم؟! شاید همین اتفاق به ظاهر کوچیک در نظر بقیه، بتونه بزرگ‌ترین دستاویزِ زندگی تو بشه!.. برای مهاجرت هنری به ترکیه یا هر کشور دیگه‌ای، تو به هنر نیاز داری، از هر جنسی که باشه مهم نیست! مهم اینه که تو یه هنرمندی 🙂

مطالب مرتبط با مهاجرت هنری به ترکیه

اگه دانشجویی و می‌خوای بدونی پنج کشور برتر برای مهاجرت در زمینۀ تحصیلی کدوم‌ها هستند مطلب زیر رو از دست نده 😉

چی؟! قصد مهاجرت داری اما نمی‌دونی چه رشته‌ای برات مناسب‌تره؟

خب این که چیزی نیست دوست من!

با خوندن مطالب زیر می‌تونی به بهترین نتیجۀ ممکن برسی:

اگر با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم، داری فکر می‌کنی بتونی مهاجرت کنی یا نه، مطلب زیر برای پاسخ به سوال‌های تو نوشته شده:

خدا قوت هم‌مسیر!

انتخاب تو چیه؟ فکر می‌کنی پروانه‌ها سرانجام تو رو با خودشون به چه دیاری می‌برن؟

اصلاً چرا فکر مهاجرت توو ذهنت می‌چرخه؟ و چرا ترکیه؟

برام بنویس… به باور من، نوشتن تنها اتفاقیه که می‌تونه ما رو از حصار مرزها نجات بده!



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “مهاجرت هنری به ترکیه | «آیان» ها و «نهان» ها

  1. بهار گفته:

    ممنون از بیان شیرین و خیلی خلاصه و کامل توضیح دادنت. فقط نمیدونم این مطالب به روز هست یا نه و اگر امکان داره لیست رشته های مهم تر رو ارسال کنید و یه سوال مهم اگر فارغ التحصیل هنر باشی باز هم رزومه های بین المللی نیاز هست یا انواع فعالیتهای هنری و تدریس کافیه که ترجمه بشه. و مسئله بعدی برای ما ایرانی ها متاسفانه همیشه فعالیتهای هنری چه تو کشور خودمون چه به دلیل نرخ بالا در کشورهای دیگه سخت بود. کشوری که خودمون رو مهد هنر میدونیم اما کار هنری و هنرمند هیچوقت جایگاه و ارزشی نداشت.
    ممنون عزیزم

  2. Arghavan گفته:

    سلام دوست عزیز ممنونم از توضیحات کاملت خیلی به اطلاعاتم اضافه شد لطف میکنی لیست رشته های هنری رو کامل برام بفرستی و خیلی دوس دارم با خودتم صحبتی داشته باشم اگر میشه

  3. مریم گفته:

    سلام , ممنون بابت توضیحات عالی.
    لطف میکنی لیست رشته های هنریو کامل واسم ارسال کنی, میخوام در مورد آرایشگری در کشورهای دیگه بدونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.