صحبت کردن برات سخته؟ بیا تا بگم چیکار کنی..

مهارت صحبت کردن
4.7/5 - (3 امتیاز)

مهارت صحبت کردن یکی از مهارت‌هایی است که هیچ کس به طور مادرزاد نداره ولی برای همه ضروریه. صحبت کردن سخته! آره درست خوندی. ولی با کمی تمرین و یک سری تکنیک‌ها تو هم میتونی این مهارت رو به راحتی کسب کنی و با اعتمادبه‌نفس کامل هرجایی که بخوای حرف بزنی. درست حرف زدن با دیگران هم از طریق همین مهارت خود به خود تقویت میشه.

خب حالا چگونه مهارت حرف زدن رو یاد بگیریم؟

اصلاً نگران نباشید! من خودم هم این مشکل رو داشتم و با همین مطالبی که در ادامه براتون نوشتم، تونستم این غول بزرگ رو شکست بدم و به سادگی آب خوردن یاد بگیرم چطور درست حرف بزنم. پس قطعاً شما هم میتونید.
کار نشد نداره 🙂

چرا مهارت صحبت کردن مهمه؟

مهارت خوب حرف زدن، مهارتی است که خیلی جاها میتونه کمک‌های بزرگی به شما بکنه.
طبق مطالعاتی که انجام شده “ارتباط کلامی” برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که وارد بازار کار میشن، مهمترین توانایی هستش. چراکه برای موفقیت در هر حرفه‌ای، توانایی برقراری ارتباط درست و مؤثر مهمترین مسأله است.

چرا اصلاً حرف زدن مهمه؟ چون بیشترین میزان ارتباط ما با آدمای اطرافمون، ارتباط کلامیه و اگه نتونیم فن بیان درستی داشته باشیم، نمیتونیم ارتباط درستی بگیریم.

بخش های اصلی مطلبمون شامل موارد زیر هستش:

مهارت صحبت کردن در جمع

شروع صحبت

اینکه چطور مکالمه رو شروع کنیم خیلی مهمه. دونستن این موضوع بهمون کمک میکنه که در موقعیت‌های مختلف، راحت و با اعتمادبه‌نفس بیشتر صحبت کنیم و درنتیجه اینطوری احتمال موفقیتمون بیشتره! برای مهارت خوب حرف زدن لازمه که شروع خوبی داشته باشیم.

برای مثال اگر به یک مصاحبه شغلی دعوت شدید، اگر با اعتمادبه‌نفس و آرامش شروع به صحبت کنید احتمال این که قبول بشید بیشتره. در قسمت عوامل مهم در صحبت کردن بیشتر در این مورد براتون توضیح دادم.

برقراری ارتباط درست

نکات و پیشنهادات زیادی برای ارتباط درست و مهارت صحبت کردن وجود داره ولی بیان همه‌ی این‌ها امکان نداره. من مفیدترین مطالب رو جمع‌‎آوری کردم و به‌طور خلاصه براتون نوشتم.

ارتباط درست

برای برقراری ارتباط درست اول از همه مهمه که بدونیم مخاطبمون کیه؟ هدفمون از ارتباط باهاش چیه؟ چه نتیجه‌ای میخوایم از صحبت کردن باهاش بگیریم؟ و چه تأثیری میخوایم بر جا بذاریم؟ و…

مرحله بعد اینه که چطور بیانش کنیم؟ که این خودش اندازه چیزی که میخوایم بگیم اهمیت داره. زبان بدن و خصوصاً ارتباط چشمی در این مورد خیلی مهمه که بعداً به‌طور اختصاصی درموردش صحبت می‌کنیم

ارتباط چشمی و بدنی
خوب گوش دادن

گوش بدیم. گوش کردن باعث میشه که بتونیم افکاری که هنگام صحبت کردن شخص مقابل به ذهنمون میرسه رو تجزیه و تحلیل کنیم و وقتی صحبتش تمام شد مرتبط با صحبت‌هاش حرف بزنیم یا سوال بپرسیم

اینم یه مطلب مفید برای کسایی که میخوان برقراری ارتباطشون رو بهتر کنن.

عوامل مهم در مهارت صحبت کردن

1. خوب گوش دادن

همان‌طور که در بالا هم گفتیم، گوش کردن مهارت خیلی مهمیه که باعث شکل‌گیری ارتباط درست میشه.
صحبت سخنرانان رو خوب گوش کنید تا نحوه و سرعت ادای کلماتشون دستتون بیاد.
چه لحنی استفاده میکنن؟ کجاها مکث میکنن؟ زبان بدنشون؟ وضعیت‌های دشوار رو چطور هندل میکنن؟ و…
نحوه صحبت کردنشون میتونه الگوی خوبی براتون باشه و به تقویت مهارت صحبت کردنتون کمک میکنه.

2. حذف عوامل حواس پرتی

هرچیزی که میدونید حواستون رو پرت میکنه کنار بزارید. حتی اگه فکر میکنید آدم چند بعدی هستید و میتونید همزمان چند کار رو باهم انجام بدید، بازم اینکار رو نکنید. گوشی تلفن یکی از موارد برجسته حواس‌پرتی هستش. چه وقتی صحبت میکنید و چه وقتی گوش میدید، گوشیتون رو کنار بذارید.

عوامل حواس پرتی در درست حرف زدن

اگه خواستین تمرکزتون رو افزایش بدین، میتونید این مطلب رو بخونید؛ خیلی بهتون کمک میکنه.

3. زبان بدن

به زبان بدنتون (body language) هنگام صحبت کردن دقت کنید. ارتباط چشمی، حرکات دست، وضعیت بدنی و… مواردی هستن که نشون‌دهنده‌ی مهارت صحبت کردن شماست. مثلاً قوز نکنید، تماس چشمی برقرار کنید، انگشتاتون رو زیاد تکون ندید، نگاهتون رو ندزدین، با ارامش نفس بکشید و…
اگه در مورد زبان بدن کنجکاو بودین این سایت خیلی قشنگ توضیح داده!

تاثیر زبان بدن در ارتباطات

4. سرعت مناسب

نه خیلی سریع و نه خیلی اروم!
تند تند صحبت کردن فقط باعث میشه که مخاطب گم بشه تو حرفاتون و متوجه نشه چی گفتید. اروم حرف زدن هم نشون از نداشتن اعتمادبه‌نفسه. در نتیجه اثر منفی روی مخاطب داره و علاوه بر اینکه مکالمه براش کسل‌کننده میشه، باعث میشه که به صحبت‌های شما اعتماد نکنه.

اگه نمیتونید تشخیص بدین که صحبت کردنتون تنده یا اروم، میتونید صدای خودتونو ضبط کنید و گوش بدین یا از دوستاتون بپرسین. با صدای محکم و واضح صحبت کنید. یکنواخت صحبت نکنید. (تن صداتون رو بالا پایین ببرید)
حرف زدنتون نه خیلی اروم باشه که مخاطب خوابش ببره و نه خیلی هم بالا که مخاطب فک کنه باهاش دعوا دارین.

5. ادبیات درست

کلمات و واژه‎‌هایی که به کار میبریم نشون‌دهنده میزان اطلاعات ما در رابطه با موضوعیه که در موردش صحبت میکنیم. بنابراین سعی کنید از کلمات درست و قابل فهم استفاده کنید.

کلمات نه خیلی سخت باشه که مخاطب متوجه نشه و براش گنگ باشه و نه خیلی راحت که براش کسل‌کننده باشه. درست حرف زدن با دیگران یعنی همین! کار سختی نیست.

چگونه مهارت خوب حرف زدن رو یاد بگیریم؟

برای ایکنه مهارت درست حرف زدن رو بهتر کنید، لازمه که ابتدا روی فن بیانتون کار کنید. چطور؟ بیاین تا بگم.

تقویت مهارت صحبت کردن (مطالعه زیاد)

مطالعه

خوندن مطالب در رابطه با موضوعی که میخوایم درموردش صحبت کنیم، بهمون کمک میکنه که دانش بیشتری در اون زمینه داشته باشیم. این خودش به افزایش اعتمادبه‌نفس و افزایش مهارت حرف زدنمون کمک میکنه.

ضبط صدا

برای پیدا کردن اشتباهاتتون حتماً صدای ضبط شده خودتون رو گوش بدین. با اینکار نقطه ضعف و خطاهاتون (مثل تپق، لکنت زبان، مکث بیجا و…) رو هم پیدا می‌کنید.

اعتمادبه‌نفس

یکی از مواردی که باعث میشه فرد نتونه درست صحبت کنه همین نداشتن اعتمادبه‌نفسه. افرادی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارن، قابل اعتمادتر هستن و هنگام صحبت کردن افراد رو بیشتر جذب خودشون میکنن. به همین دلیل مهارت حرف زدن با دیگران، رابطه مستقیمی با همین موضوع داره.

رابطه اعتمادبه‌نفس و مهارت درست حرف زدن با دیگران

همونطور که در بالا اشاره کردم، اعتمادبه‌نفس نقش بسیار مهمی در درست حرف زدن با دیگران داره. کسی که اعتمادبه‌نفس کافی نداشته باشه، شدیداً استرس داره و همین باعث میشه نتونه درست صحبت کنه.

موقعیتی رو تجسم کنید که برای یک مصاحبه کاری مهم باید آماده بشید. قطعاً اولین و مهم‌ترین برداشت از توانایی شما توسط گزینش‌کنندگان، مهارت حرف زدن شما خواهد بود که از اعتمادبه‌نفس شما نشأت میگیره. بنابراین حتما باید روی آن خود کار کنید تا خیلی ساده و روان بتونید در برابر هر فرد یا جمعی بدون هیچ استرسی حرف بزنید.

توی سایت زیر چندین کتاب برای تقویت اعتمادبه‌نفس معرفی شده که جزو بهترین کتاب‌ها هستن. یه خوبی هم که داره اینه که خلاصه‌ای از هر کتابم تو چند خط نوشته و لینک خریدشم براتون گذاشته. خلاصه‌ها رو بخونید و کتابی که بیشتر براتون مفیده رو بخرین.

استرسمو چیکار کنم؟

بزرگترین مشکل همه ماها همینه!

اول از همه اینکه سعی کنید خودتون باشید. این باعث میشه یکم آروم بشید. اینکه بخواین مثل یکی دیگه رفتار کنید و کارای بقیه رو کپی کنید باعث استرس میشه. خودتونو دست کم نگیرید.

حالا کارای زیر رو هم انجام بدین تا بهتر بتونید استرستون رو کنترل کنید.

  • شروع خوب: با صدای بلند و رسا و با اعتمادبه‌نفس شروع کنید. یادتون باشه که آروم حرف زدن، مهارت خوب حرف زدنتون رو زیر سؤال میبره.
  • نوشیدن اب: وسط صحبتهاتون میتونید اب بنوشید.
  • نفس عمیق: بهتون آرامش میده و باعث میشه که صداتون نلرزه.
  • برقراری ارتباط با مخاطب: میتونید ازشون سوال بپرسید و اونا رو درگیر موضوع کنید. ارتباط چشمی هم فراموش نشه!

قوانین مکالمه؛ مهارت حرف زدن با دیگران

یک سری نکات رو باید در هر مکالمه‌ای رعایت کنید تا نشون بده که چقدر در درست حرف زدن با دیگران مهارت دارید.

1. هیچ‌وقت حرف طرف مقابل رو حین صحبت کردن قطع نکنید. بی‌ادبانه‌ترین کار ممکنه!

2. متکلم وحده نباشید! یعنی چی؟؟

یعنی اینکه فقط خودتون حرف نزنید و طرف مقابل فقط گوش بده. مکالمه دو طرفه است. پس اجازه بدین اونم صحبت کنه.

3. از گفتن حرفای غیرضروری و گزافه‌گویی خودداری کنید. فقط موضوعات مرتبط رو بیان کنید.

4. مخالف هرچیزی نباشید. خصوصاً در مواردی که اهمیت زیادی نداره.

5. درمورد مطالب موردعلاقه مشترکتون صحبت کنید.

6. قبل از اینکه جواب یه سوالتون رو نگرفتید، سوال دیگه ای نپرسید.

7. اغراق نکنید. در هیچ موردی!

8. اگه از چیزی مطمئن نیستید بیانش نکنید. همیشه سعی کنید یا چیزی نگید یا درست بگید. (اطلاعات غلط باعث از بین رفتن اعتماد میشه)

مطالب مرتبط با مهارت صحبت کردن

بعضیا فکر میکنن که درست صحبت کردن یک استعداده و اینکه بلد نیستن رو میندازن گردن اینکه استعدادشو ندارن. اما در واقع صحبت کردن یک مهارته! مطلب زیر رو حتما بخونید تا فرق استعداد و مهارت برای همیشه دستتون بیاد.

قبلاً گفتم مهارت حرف زدن خیلی جاها میتونه بهتون کمک کنه؛ خصوصاً در زمینه کاری. قطعا براتون پیش اومده که وارد مغازه‌ای شدین و چون از طرز صحبت فروشنده خوشتون نیومده چیزی ازش نخریدین. این همون مهارت کلیدیه که باید همه داشته باشن. مطلب زیر رو بخون تا بقیه ازت راضی باشن. خخ

مهارت گفت‌وگو هم یکی دیگه از مهارت‌هایی است که ارتباط مستقیمی با روابطمون با دیگران داره. با چند تا تمرین و تکنیک تو سایت زیر میتونید این مهارتتون رو بهبود ببخشید.

اینجا هم یه لیست از بهترین کتاب‌ها در رابطه با موضوعات مختلف و مرتبط با مهارت حرف زدن رو براتون اماده کردم. بهتون قول میدم که با خوندن یکی دوتا از این کتاب‌ها بتونید زندگیتونو تغییر بدین 🙂

برای اینکه فن یا مهارتی رو کاملا یاد بگیرید، باید به‌طور مداوم تمرین کنید. یادتون باشه که یک شبه قرار نیست مهارت صحبت کردن رو یاد بگیرد. اگه انجام تمام تمرینات بالا براتون سخته، اشکال نداره از آسونترینش شروع کنید و بعداً از تجربیاتتون بگین و بنویسید برامون که چقدر پیشرفت داشتین؟
چقدر کارای بالا در درست حرف زدن بهتون کمک کرده؟
کدوم روش آسون‌تر بود؟
چقدر زمان برد تا بتونید این مهارتتون رو تقویت کنید؟
و…



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

3 دیدگاه برای “صحبت کردن برات سخته؟ بیا تا بگم چیکار کنی..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.