دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مهارت گفتگو | 17 راز گفتگوی موفق

مهارت گفتگو-16 راز گفتگوی موفق
4.6/5 - (30 امتیاز)

اولین سوالی که در رابطه با مهارت گفت و گو به ذهن ما خطور می‌کند این است که مهارت گفتگو چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟ مهارت‌های گفتگو در واقع مهارت‌هایی هستند که برای برقراری ارتباط موثر با دیگران به آن‌ها نیاز داریم و اهمیت آن به خاطر نقشی است که در ارتباط اجتماعی ما دارد.

اگر می‌خواهید مهارت های گفتگو را در خود بهبود بخشید و در موقعیت‌های اجتماعی احساس راحتی بیش‌تری کنید، این راهنما برای شما مناسب است. چند تکنیک و تمرین ساده را یاد خواهید گرفت که می‌توانید هنگام صحبت با افراد در محیط‌های غیررسمی از آن‌ها استفاده کنید. گفتگو کردن یک مهارت است و این بدان معناست که برای بهتر شدن در آن باید تمرین کنید. سعی کنید هر روز تمرین مکالمه را برای خود هدف قرار دهید. این امر باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس شما نیز می‌شود.

فهرست مطالب:

تکنیک‌های آموزش مهارت‌های گفتگو

گفت‌وگوها بستر روابط ما را تشکیل می‌دهند و به‌عنوان وسیله‌ای برای بهره‌وری در کار عمل می‌کنند. هنگامی که انسان چه به علت عصبی بودن، چه کمرویی و چه ابهام در تفکر نتواند مقصود خود را واضح بیان کند، شخصیتش ناشناخته، گنگ و پر از سوء‌تفاهم ارزیابی می‌شود. همین امر اهمیت مهارت در گفتگو را بیش از پیش برای ما بازگو می‌کند.

1- تقویت مهارت گفتگو با زبان بدن

با آموزش مهارت گفتگو می‌توانید از زبان بدن خود آگاهانه استفاده کنید.

ژست‌های بدنی باید با کلام هماهنگ باشد. هنگام گفتگو، زبان بدن نقش مهمی را در القای پیام ایفا می‌کند. زبان بدن ابزار قدرتمندی است که استفاده درست از آن باعث ایجاد احترام و علاقه می‌شود و منظور گوینده را به فرد مقابل می‌رساند.

چگونگی مهارت گفتگو با دیگران با زبان بدن

  • در برابر مخاطب با گارد بسته قرار نگیرید و دستان خود را باز بگذارید. این کار علاوه‌بر باورپذیر‌کردن شما، نشانه صمیمیت و راحتی شما با مخاطب است.
  • قوی و محکم باشید و بدن خودتان را ول نکنید. مراقب باشید شبیه آدم عصا قورت داده هم نباشید.
  • ارتباط چشمی را حفظ کنید. این نشان می‌دهد که با چه اشخاصی درگیر مکالمه هستید.
  • آرام حرف بزنید. به‌این‌ترتیب، آرام به نظر می‌رسید و مردم بهتر شما را درک می‌کنند.

وقتی عصبی هستید، سریع صحبت کردن ممکن است باعث لکنت زبان یا گفتن حرف اشتباه گردد. سعی کنید با نیمی از سرعت طبیعی خود صحبت کنید و برای نفس کشیدن و تاکید استراحت کنید. این می تواند به آرامش شما کمک کند.

  • با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید

ممکن است قبلاً نام «گوش دادن فعال» را شنیده باشید. افرادی که مهارت‌های گفتگو ی ضعیفی دارند، معمولا منتظر می‌مانند تا نوبت صحبتشان برسد، بدون اینکه حرف‌های طرف صحبت‌شان را ثبت کنند. این ممکن است آسان به نظر برسد، اما در عمل، کار دشواری است. برای اینکه نشان دهید به صحبت‌های طرف مقابل گوش می‌دهید، می‌توانید سر خود را تکان دهید یا سوالاتی در مورد موضوع بحث بپرسید.

2- برای تقویت مهارت گفت و گو با مخاطب صمیمی باشید

منظور از صمیمیت در میان گذاشتن احساسات، اهداف و خواسته‌ها و بعضی از اطلاعات شخصی با افراد دیگر است. صمیمیت به‌ویژه در میان دوستان باعث افزایش تعهد می‌شود و شنونده در برابر آن احساس تکلیف می‌کند. در نتیجه می‌توانید ارتباط عاطفی خود را عمیق‌تر و رابطه خود را نزدیک‌تر کنید.

3- در گفتگوهای خود زیاده‌گویی و پرحرفی نکنید

مقصود کلی صحبت خود را با صراحت بیان کنید. برای این کار از کلمات دقیق، کوتاه، صریح، مؤدبانه، پرمحتوا و صحیح و از جملات بی‌طرفانه استفاده کنید. انجام این کار باعث می‌شود شنوده تصویری بزرگ از گفتگو پیدا کند و اهمیت آن‌ را درک کند.

4- نگرش مثبت را حفظ کنید و لبخند بزنید

نسبت به خود، طرف مقابل و همچنین وضعیت عمومی گفتگو دید مثبت داشته باشید و خود را در جایگاه اجتماعی مخاطب قرار دهید و خود را بالاتر از مخاطب نبینید.

5- تشکر و قدردانی از دیگران را یاد بگیرید

تشکر روزانه از افراد حتی یک‌بار در روز رابطه را قوی می‌کند. برای این کار، باید دلیل تشکر خود را بگویید و جمله خود را با کلمه «من» شروع کنید. برای مثال، من بابت اینکه در نوشتن پایان‌نامه به من کمک کردی از تو خیلی ممنونم.

6- واژه‌هایی را به‌ کار ببرید که با آن آشنایی دارید

در یادگیری کلمات جدید بکوشید، زمانی که صحبت می‌کنید از کلماتی که آموخته‌اید، استفاده کنید.

استفاده نابجا از کلمات زیاد یا ترکیب‌کردن لغات سنگین با هم مخاطب را سردرگم می‌کند. برای اینکه دایره لغات خود را گسترش دهید سعی کنید زمان مطالعه خود را افزایش دهید و درمورد موضوعات مختلف اطلاعات کسب کنید. هرچه اطلاعات شما بیش‌تر باشد با جرئت و اعتماد بنفس بیش‌تری صحبت می‌کنید و گفتگوی موفقی را تجربه خواهید کرد.

7- برای افزایش مهارت گفتگو با کلمات ربط و صفات آشنا شوید

یکی از مشکلات رایج میان همه مردم این است که صحبت خود را در جست‌و‌جوی کلمات، نا‌تمام می‌گذارند و مکث غیر‌منتظره‌ای در صحبتشان ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود آماده به نظر نرسند.

برای حل این مشکل، فهرستی از کلمات ربط‌دهنده و صفات را در ذهن خود آماده داشته باشید تا در صورت فراموش کردن صحبت، از آن کمک بگیرید.

عبارات رایجی مانند: گذشته از این، بعلاوه، به‌خصوص، با‌اینکه، با‌وجود‌این و … .

8- قبل از حرف زدن فکر کنید

یکی از مهارت های گفتگوی موثر با دیگران فکر‌کردن قبل از صحبت می‌باشد .

همیشه قبل از صحبت کردن مکث کنید، نه اینکه اولین چیزی که به‌ذهنتان می‌رسد را بگویید. کمی وقت بگذارید و به آنچه می‌گویید و نحوه بیان آن دقت کنید. این عادت به شما امکان می‌دهد از شرمساری جلوگیری کنید و با توجه به موقعیتی که در آن هستید و با توجه به شخص مقابل حرف‌های سنجیده و درستی بزنید و شخصیت و جایگاه خود را حفظ کنید.در طول گفتگو، تمام توجه خود را بر روی شخص مقابل یا خودتان متمرکز نکنید. سعی کنید گفتگو را متعادل نگه‌دارید.

9- از به کار‌ بردن جملات غیررسمی نترسید

از پرسیدن سوالات همیشگی پرهیز کنید. سوالاتی مانند «شغل شما چیست؟ کجا زندگی می‌کنید؟» و … . به‌جای آن‌ها، سوالاتی بپرسید که طرف مقابل را درگیر کند و به فکر وادارد. می‌توانید با چنین جملاتی شروع کنید: «این تابلوی نقاشی مرا گیج می‌کند.» یا اینکه «باورم نمی‌شود، امروز مترو چقدر شلوغ بود.» این عبارات باعث به اشتراک‌گذاری حس کنجکاوی و به اصطلاح باز‌ شدن‌ سر صحبت می‌شود.

10- درباره‌ی موضوعات مشترک صحبت کنید

حداقل اشتراکات شما این است که در مکان یکسانی حضور دارید و آب‌و‌هوای مشابهی را تجربه می‌کنید. از اینکه عمیق‌تر شوید و اشتراکات بیش‌تری را پیدا کنید، نترسید.

. ممکن است در ابتدا با خود فکر کنید که «چه بگویم» یا «چگونه رفتار کنم؟». اما صحبت‌کردن با افرادی که نمی‌شناسید باعث آشنایی بیش‌تر شما می‌شود. پس از بیان شخصیت خود نترسید. شاید دوست مشترکی داشته باشید و شاید سِمت شغلی یا سرگرمی مشترکی داشته باشید.

11- تعداد مکالمات خود با غریبه‌ها را بیش‌تر کنید

از اینکه در ملاقات با شخص جدید هیجان‌زده شوید نترسید. زمانی که در گفتگو با افراد به صحبت‌هایشان گوش می‌دهید، قلب و ذهن آن‌ها به روی شما باز می‌شود و مکالمات شما به چیزی معنادار تبدیل می‌شود. در‌نتیجه مهارت گفت‌و‌گوی شما افزایش می‌یابد، به مرور پرسش‌های بهتری مطرح می‌کنید و پاسخ‌های شما جذاب‌تر می‌شود.

12- از هم‌صحبت خود تعریف کنید

تحقیقات نشان می‌دهد تعریف کردن، غریبه‌ها و دوستان را به‌هم نزدیک‌تر می‌کند. هیچ هزینه‌ای ندارد، چه از نظر مالی و چه از نظر تلاش. ستایش طرف مقابل موجب می‌شود تمرکز گفتگو به سمت هم‌صحبت شما تغییر کند و به‌این‌ترتیب، او حس مثبتی خواهد یافت.

13- با داشتن مهارت گفت وگو سیگنال دهید که در گروه صحبت خواهید کرد

انتظار برای نوبت شما در تنظیمات گروه کار نمی کند زیرا مکالمه به ندرت به اندازه کافی طولانی می‌شود. در عین حال، شما نمی توانید آشکارا حرف مردم را قطع کنید.

ترفندی که به‌خوبی جواب می‌دهد این است که درست قبل از صحبت کردن سریع نفس بکشید. اینکار صدای قابل تشخیصی را ایجاد می‌کند که کسی می‌خواهد چیزی بگوید. قبل از شروع صحبت، آن را با یک حرکت گسترده دست ترکیب کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، مردم ناخودآگاه متوجه می‌شوند که می‌خواهید شروع به صحبت کنید، و حرکت دست چشم‌های مردم را به سمت شما جلب می‌کند.

14- در مورد افراد دیگر کنجکاو باشید و توانایی گفت و گوی خود را بکار بگیرید

تقریباً همه دوست دارند احساس جالبی داشته باشند. کنجکاوی واقعی در مورد افراد دیگر می‌تواند به شما کمک کند تا به‌عنوان یک مکالمه‌گر بزرگ شناخته شوید. 

کنجکاو‌بودن یعنی آمادگی برای یادگیری. مردم را تشویق کنید در مورد چیزی که در آن متخصص هستند صحبت کنند. پرسیدن در مورد چیزی که نمی‌دانید ، شما را احمق نشان نمی‌دهد بلکه باعث می‌شود شما درگیر و علاقه مند به نظر برسید.

سعی کنید از سؤالات باز مانند «چی» یا «چرا» استفاده کنید. خودتان را به چالش بکشید تا ببینید در طول یک مکالمه چقدر می‌توانید در مورد شخص دیگری اطلاعات کسب کنید، اما مراقب باشید که به نظر نرسد که دارید از او بازجویی می‌کنید.

15- علائمی را که نشان می‌دهد مکالمه در حال تغییر است را ببینید

این موضوع مربوط به روانشناسی گفتگو است. در واقع شناخت افراد به شما این اطمینان را می‌دهد که کسی که با او صحبت می‌کنید از مکالمه لذت می‌برد، این به شما انگیزه می‌دهد تا مهارت‌های اجتماعی خود را بیش‌تر تمرین کنید. 

برخی علائم نشان می‌دهد طرف مقابل احساس ناراحتی یا بی‌حوصلگی می‌کند.

زبان‌بدن آن‌ها ممکن است احساسات آن‌ها را از بین ببرد. به‌عنوان مثال، ممکن است به‌جای دیگری نگاه کنند، یا همچنان در صندلی خود جابجا شوند. همچنین می‌توانید به سیگنال‌های شفاهی گوش دهید. به‌عنوان مثال، کسی پاسخ کوتاه به سوالات شما دهد یا بی‌تفاوت به نظر برسد، در‌ این مواقع ممکن است مکالمه به پایان برسد.

16- برای داشتن مهارت گفتگوی موثر آداب مکالمه تلفنی را بیاموزید

مهارت گفتگوی موثر فقط به گفتگوهای رو‌در‌رو محدود نمیشود.بلکه در گفتگوی تلفنی و مجازی نیز مهم است.

برخی افراد مکالمه تلفنی را سخت‌تر از صحبت کردن رو در رو می‌دانند، در‌حالی‌که برخی دیگر تجربه مخالف دارند. در تلفن، شما نمی‌توانید زبان بدن طرف مقابل را بخوانید، اما همچنین لازم نیست نگران وضعیت بدن یا حرکات خود باشید.

حتی زمانی که با تلفن صحبت می‌کنید، لبخند بزنید زیرا نگرش مثبت شما آشکار می‌شود و طرف مقابل آن را می‌داند.

17- از قطع کردن صحبت خودداری کنید

یک مکالمه خوب جریان طبیعی گفتگو بین دو گوینده است و قطع کردن صحبت ممکن است بی‌ادبانه به نظر برسد.

با آموزش مهارت گفتگو می‌توانید این مسئله را نیز حل کنید کافیست دو نکته زیر را در نظر داشته باشید:

اگر متوجه شدید که حرف شما را قطع می‌کنند، پس از پایان صحبت طرف مقابل، نفس بکشید. اینکار می‌تواند یک مکث کوچک برای جلوگیری از صحبت‌کردن در مورد موضوع آن‌ها ایجاد کند.

 و اگر متوجه شدید که صحبت کسی را قطع کرده‌اید، نترسید. سعی کنید بگویید: «قبل از اینکه من حرفش را قطع کنم، تو می‌گفتی…» این نشان می‌دهد که قطع شما یک تصادف بوده است و شما واقعاً به آنچه آن‌ها می‌گویند علاقه دارید.

معرفی کتاب

در رابطه با اهمیت گفتگو برای انسان باید گفت که نطق کردن متمایز کننده انسان از حیوان است و گفتگو با ذات انسان عجین شده است. و نیازمند آگاهی به تکنیک‌های مفید، ساده و کاربردی در این زمینه است. برای داشتن مهارت گفتگو و ارتباط موثر چند کتاب برای شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید متناسب با موقعیتی که در آن حضور دارید ومتناسب با نیاز خود از راهنمایی‌های ارزشمند این کتاب‌ها استفاده کنید.

این کتاب به قلم خانم حمیده فعال فرد می‌باشد و یک راهنمای کامل در رابطه با بهبود مهارت‌های ارتباطی است.

این کتاب به قلم آقای برت دکر و ترجمه آقای دکتر فرهاد احمدی نائینی است.

و در رابطه با مفاهیم و نحوه مکالمه با دیگران است تا بتوانید با راهکارهایی راحت و آسان مهارت گفتگو ی خود را تقویت کنید و از دیگران پیشی گیرید.

مطالب مرتبط

در تعریف مهارت نرم می‌خوانیم:

مهارت‌های نرم به‌شیوه کار شما مربوط می‌شود. مهارت‌های نرم شامل ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های ارتباطی موردنیاز برای موفقیت در کار است. مهارت‌های نرم نحوه تعامل افراد را در روابطشان با دیگران مشخص می‌کند. این مهارت‌ها دربرگیرنده مهارت‌های بین‌فردی و ارتباطی، مهارت‌های شنیداری، مدیریت زمان و همدلی با دیگران است.

در راستای تقویت مهارت‌های گفتگو که از مولفه‌های مهارت بین فردی و ارتباطی محسوب می‌شود، می‌توانید از مقاله زیر برای بهبود مهارت ارتباطی استفاده کنید.

مسلماً یادگیری مهارت ارتباطی در کودکی باعث موفقیت بیش‌تر در بزرگسالی می‌گردد. مطلب زیر در رابطه با تقویت مهارت ارتباطی در کودکان نوشته شده است.

اگر می‌خواهید در راستای تقویت مهارت نرم توانایی مدیریت زمان خود را تقویت کنید این مقاله بی‌نظیر را حتماً بخوانید.

 شما از چه تکنیک‌هایی برای تقویت مهارت‌های گفتگوی خود استفاده می‌کنید؟ 
کدامیک از تکنیک‌ها برای شما کاربرد بیش‌تری داشت؟
خوشحال می‌شویم که تکنیک‌ها، ایده ها و نظرات خود را  با ما در میان بگذارید.


کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “مهارت گفتگو | 17 راز گفتگوی موفق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.