دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

واقعیت هایی در مورد رشته امنیت پرواز

شغل امنیت پرواز
3.6/5 - (9 امتیاز)

در ابتدای ورود به هواپیما معمولا شخصی درکنار مهماندار حضور دارد که به مسافران خوش آمد می‌گوید. این شخص از پرسنل امنیت پرواز می‌باشد. بسته به نوع هواپیما معمولا سه تا 5 نفر بعنوان امنیت پرواز در پروازها حضور دارند. این افراد معمولا با خود اسلحه حمل میکنند و دو نفر از آنها در ردیف‌های نزدیک به کابین خلبان حضور دارند تا از ورودهای غیر مجاز به کابین خلبان جلوگیری کنند. یکی از پرسنل امنیت پرواز نیز معمولا به صورت ناشناس در بین مسافران می‌نشیند تا در صورت وجود موارد مشکوک بتواند عکس العمل مناسب از خود نشان دهد. در ادامه این متن در مورد شغل امنیت پرواز و مسائل زیر در رشته امنیت پرواز توضیحاتی خواهیم داد:

  • چگونه یکی از پرسنل امنیت پرواز باشیم؟
  • آیا رشته تحصیلی بنام امنیت پرواز داریم ؟
  • فیزیک بدنی و اهمیت آن در رشته امنیت پرواز .
  • وظایف پرسنل امنیت پرواز چه هستند؟
  • مهارت‌های مورد نیاز در شغل امنیت پرواز
  • درامد شغل امنیت پرواز چقدر است؟

شغل امنیت پرواز

چگونه یکی از پرسنل امنیت پرواز باشیم؟

مسئولیت اجرای امور مربوط به امنیت پرواز در دست ارگان‌های نظامی مانند سپاه و ارتش می‌باشد. بنابراین پرسنل این رشته در ایران معمولا از پرسنل ارگان‌های نظامی مانند سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی انتخاب می‌شوند. هرچند تعدادی از پرسنل امنیت پرواز نیز هستند که نظامی (فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های نظامی) نبوده و اکنون در حال فعالیت در این رشته می‌باشند. در ادامه در مورد نحوه تحصیل در رشته‌های مربوط به این شغل صحبت خواهیم کرد.

رشته امنیت پرواز

آیا رشته تحصیلی بنام امنیت پرواز داریم ؟

رشته تحصیلی مربوط به این شغل چندان شناخته شده نیست و بندرت در دفترچه‌های انخاب رشته کنکور مشاهده می‌شود.هرچند با اندکی جست و جو درگوگل، یک دانشگاه علمی کاربردی به نام دانشگاه فارابی (وابسته به ارتش) را پیدا میکنید که رشته‌های زیر در آن ارائه میگردد:

داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه‌های حفاظت اطلاعات و یا گرایش‌های مربوط به حفاظت اطلاعات در دانشگاههای نظامی، شانس پذیرفته شدن شما در این شغل را افزایش می‌دهد. هرچند فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در پذیرفته شدن در این شغل موثر است. نظیر فیزیک بدنی و تناسب اندام.

فیزیک بدنی و اهمیت آن در رشته امنیت پرواز :

در وهله اول به وضوح مشخص است که پرسنل امنیت پرواز نیز مانند خلبانان و مهمانداران در پرواز‌ها حضور دارند. بنابراین یکی از شرایط ورود به رشته امنیت پرواز این است که تستهای پزشکی مشابه خلبانان و مهمانداران را جهت اخذ مجوز پرواز گذرانده و از لحاظ پزشکی مورد خاصی نداشته باشید.

همچنین در در ادامه خواهیم گفت که یکی از وظایف پرسنل امنیت پرواز جلوگیری از هواپیما ربایی می‌باشد. بنابراین آمادگی جسمانی برای اقدامات سریع و چابک و عملیاتی که هدف آن مبارزه با سارقان می‌باشد، یک امتیاز بحساب می‌آید. بنابراین یک فرد ورزشکار و حتی شخصی که بر فنون دفاع شخصی و یا در رشته‌های رزمی تجربه داشته باشد، گزینه خوبی برای پذیرفته شدن در این رشته می‌باشد .

درامد امنیت پرواز

وظایف پرسنل امنیت پرواز چه هستند؟

مهمترین وظیفه پرسنل امنیت پرواز برقراری آرامش و امنیت در پرواز می‌باشد. بنابراین در راستای برقراری امنیت و آرامش پرواز موارد زیر بعنوان وظایف پرسنل امنیت پرواز تعیین میگردد:

تشخیص کالای ممنوعه:

این کالاها در بار و کیف مسافران توسط دستگاه‌های تشخیص دهنده نظیر x-ray مشخص میگردد. برای مثال حمل سلاح گرم (کلت و اسلحه کمری) و سلاح سرد(چاقو و …) و انواع اسپری توسط مسافران ممنوع می‌باشد وکلیه مسافران قبل از ورود به هواپیما مورد بازبینی پرسنل امنیت پرواز (تیم زمینی) قرار میگیرند .

کمک به کنترل اوضاع بحرانی در پرواز نظیر ربایش یا Hijack کردن پرواز:

در صورتی که یکی از مسافران سوء قصدی داشته باشد و بخواهد هواپیما را برباید (اصطلاحا Hijack کند) یکی از مواردی که از این عمل جلوگیری می‌کند پرسنل امنیت پرواز هستند.

بازرسی کردن مسافران مشکوک :

مستی ، فحاشی ، سرو صدای بیجا و مخل آرامش پرواز از مواردی است که گاها در پرواز‌ها مشاهده میشود. به اینگونه مسافران Unruly Passengers یا مسافران بی نظم میگویند. مسافرانی که قوانین را رعایت نکنند و در آرامش و امنیت پرواز خلل ایجاد کنند با برخورد امنیت پرواز مواجه خواهند شد.

شرایط ورود به رشته امنیت پرواز

مهارت‌های مورد نیاز در شغل امنیت پرواز:

آمار‌ها نشان می‌دهد که در اکثر پروازها مورد خاصی از لحاظ امنیتی وجود ندارد. این یعنی اینکه پرسنل امنیت پرواز به ندرت درگیر مسائل امنیتی نظیرهواپیما ربایی و یا مسافران مخل امنیت می‌شوند. اما این دلیل بر این نیست که مهارت‌های مورد نیاز این شغل را نادیده بگیریم. این پرسنل باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشند. برای مثال نحوه ارتباط با مسافری که مست یا تحت تاثیر مواد مخدر می‌باشد یک مهارت مهم بشمار میرود. یا در هنگام مشاهده یک مورد مشکوک باید به نحوی با آن مسافر مشکوک ارتباط برقرار کرد که در صورت بی تقصیر بودن ، آن مسافر مورد بی احترامی قرار نگیرد و شان اجتماعی اش حفظ گردد. در زیر برخی از مهارت‌های مورد نیاز این شغل ذکر شده است:

  • مهارت ارتباطی- ارتباط کلامی
  • مهارت کار تیمی
  • توانایی کار در شرایط تحت فشار و بحرانی
  • مهارت تصمیم گیری
درامد شغل امنیت پرواز



درامد شغل امنیت پرواز چقدر است؟

آنچه که در مطلب مربوط به حقوق خلبانی ذکر شد ، حقوق شغل امنیت پرواز نیز تا حد زیادی بستگی به ساعت پرواز این پرسنل دارد. از آنجا که آموزشهای مربوط به این رشته آنچنان هزینه بالایی ندارد، انتظار زیادی هم از حقوق درنظر گرفته شده برای این رشته نباید داشت. همانند اکثر مشاغل کارمندی جامعه ، برای این شغل نیز یک حقوق پایه درنظر گرفته شده است که در سال 1399 برابر 2ملیون و پانصد هزارتومان در ماه بوده و با افزایش تجربه و نیز بسته به میزان ساعات پرواز ممکن است این حقوق به 5 تا 6 ملیون تومان در ماه نیزبرسد.

با آرزوی موفقیت ، لطفا نظرخود یا هرگونه سوال در مورد این رشته را زیر این نوشته بنویسید .



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

44 دیدگاه برای “واقعیت هایی در مورد رشته امنیت پرواز

  1. محمد گفته:

    سلام و ارادت خدمت شما
    سوال: برای رسیدن به این شغل باید چکار کرد .
    اگه میشه کلی جواب ندین و توضیح بدید .
    آیا باید چه کاری انجام داد که قبول بشیم

    • محمد مهدی گفته:

      سلام عزیزهر شهری هستی فرودگاهتون دایر هست برو ثبت نام بکن اگر اطلاعات بیشتر میخوای به شمارم زنگ بزن
      ۰۹۹۳۹۵۹۲۹۲۴

  2. aseman گفته:

    سلام روز بخیر ایا دختر ها هم می توانند استخدام
    افسر حفاظت داخل هواپیما باشند ؟
    تکید میکنم افسر حفاظت داخل هواپیما نه بازرسی بانوان

  3. ... گفته:

    من هنرستان تحصیل میکنم میخواستم بدونم برای این شغل نیاز نیست رشته عوض کنم؟
    و اینکه از ماموران زن هم برای پرواز استفاده میشه یانه؟

  4. مهدی گفته:

    سلام من میخوام بزرگ شدم
    برم شغل امنیت پرواز الان هم ۱۴ سالمه از الان تحقیق دارم میکنم من عاشق این شغل هستم

    • behi گفته:

      الان چون بچه ای جوگیر شدی وقتی قرارشد خرج زن و بچه بدی با حقوق پایین و همش توی پرواز استرس هواپیماهای فرسوده دیگه عاشق نمیشی

  5. عرفان گفته:

    لازم دیدم بعنوان کسی که در امنیت پرواز شاغل هستم خدمتتان چند مورد را عرض کنم.
    ١_برخلاف تصور همه در حین پرواز مخصوصا وقوع هواپیما ربایی آمادگی جسمانی لازم هست اما نیازی به ورزشکار بودن حرفه ایی نیست لیکن هواپیما یک راهروی باریک دارد که جایی برای مبارزه رزمی به شکلی که در فیلم‌ها نمایش می‌دهند نداره اونجا نیاز به مهارت بالا در تیراندازی و مهارت‌های دیگری دارد.
    2_امنیت پرواز رشته دانشگاهی نداره و یک تخصص هست اما پرسنل ارشد باید دانشکده افسری سپاه را بگذرانند.
    3_از نظر حقوق تابع سپاه و نیروهای مسلح میباشد.
    4_برای ورود به امنیت پرواز باید مراحل استخدام در سپاه حفاظت هواپیمایی را پشت سر بگذارید و اغلب از بین بسیجیان و بچه های حزب الهی و متعهد نیرو می‌گیرند. فراموش نشود داشتن سابقه بسیجی فعال خیلی موثر میباشد.
    5_ برای اطلاع بیشتر به فرودگاه مهرآباد _
    سپاه حفاظت هواپیمایی_قسمت گزینش مراجعه کنید.

    • محمد گفته:

      من به شدت علاقه دارم به مامور مخفی های داخل هواپیما یا همون امنیت پرواز
      یعنی شما فرمودی اگر دیپلم بگیرم و به دانشگاه افسری امام حسین برم خودم رسته امنیت پرواز رو برا خودم انتخاب میکنم یا نه ؟؟
      رزمی کار هستم دان دو دارم بسیجی هم دارم
      آیا امتیاز محسوب میشه برام
      ممنون میشم راهنماییم کنید

  6. نرجس گفته:

    سلام خدا قوت
    من دختری ۱۹ سالمه به این شغل علاقه مندم رشته مهندسی کامپیوتر می خونم می خواستم بدونم می تونم وارد امنیت پرواز بشم ؟ چگونه؟
    باید تو چنین رشته ای تحصیل کرده باشیم؟

  7. گوهر گفته:

    سلام من دخترم و رشتم هم ریاضیه چطور میتونم وارد امنیت پرواز شم و همینطور برای قبول شدن در دانشگاه حداقل رتبه باید چقدر باشه؟
    و ی سواله دیگه تنها دانشگاه فقط دانشگاه فارابیه؟

  8. گمنام گفته:

    سلام آقای مراد پور من ۱۷ سالمه و در رشته فنی حرفه ای تحصیل میکنم میتوانم در آینده مامور امنیت پرواز شوم

  9. امیر گفته:

    سلام من ۱۸ سالمه و در رشته تربیت بدنی هستم و یک تکواندو کار هستم و از ۶ سالگی تکواندو کار می کردم الان بالای ۲۰ تا مدال و ۳ تا کاپ (جام) دارم و در تیم های به نام لیگ برتر تکواندو بازی کردم و مسابقات کشوری هم رفتم
    من به این شغل خیلی علاقه دارم میشه منو یکم راهنمایی کنید

  10. سربازولایت گفته:

    باسلام بنده از پرسنل امنیت پرواز هستم یه مطلبی که برای همه اشتباه شده حقوق به دلاره خیر هیچ کسی حقوقی به دلار نمیگیره بعضی پروازها که بالای هشت ساعت طول میکشه طبق قانون هوانوردی باید استراحتی حداقل هشت ساعته داشته باشن ‌برای تغذیه اون ارز رایج اون کشور داده میشه که مثلا غذایی تهیه کنن که این قانون برای همه کروی پروازی یکسانه وهمه شرکت‌های داخلی یا خارجی هم ازش استفاده می‌کنند و ربطی به امنیت پرواز نداره حقوق پرسنل امنیت تابع قوانین نیروهای مسلح می‌باشد
    برای استخدام هم باید به گزینش حفاظت سپاه مراجعه شود ‌.و اون عزیزی هم که گفتن سواد ملاک نیست خواستم بگم درکنار خلبانان ومهندسین ومهمانداران که سواد درحدبالایی میشه گفت دارن یه آدم بیسواد میشه گذاشت ؟‌برای اطلاعات شما پرسنل حداقل سوادی که دارن فوق دیپلم ولیسانس میباشد

  11. مخاطب خاص گفته:

    سلام برادر عزیز هر چند متن خوبی بود ولی این تخصص مظلوم واقع شده چون کسی که وارد این کار بشه در هر شرایطی باید همه جونش رو خرج این راه میکنه واقعا به معنای کلمه گمنام میباشد خدا همه دوستان امنیت پرواز رو حفظ کنه و آنهایی که در لباس سرباز ی گمنامی آقا امام زمان هستند یاحق

  12. محمدحسین حسینی گفته:

    سلام ببخشیدکسانی که ازدرجه داری واردمیشن میشه واردامنیت پروازشد؟

    • بدون نام گفته:

      حقوق رو هیچکس نمی دونه حتی متن های بالای سایت هم غلط هست ب دلیل حساس بودن شغل هیچ اطلاعاتی در موردش نیست
      ولی مطمعن باشید درامد خوبی داره

  13. یک نفر گفته:

    سلام. من از پرسنل گار امنیت پرواز هستم. نه حقوقی به دلار داده میشه نه حقوقی به دلار گرفته میشه. لطف کنید اصلاح بفرمایید.
    ضمنا امکان تحصیل در این رشته برای هر کسی فراهم نیست.

    • بدون نام گفته:

      سلام بستگی داره حقوق ب دلار گرفته بشه یا ن مثلا
      برای پرواز داخلی هستید یا خارجی
      جزو تیم امنیت پرواز هستید یا سر تیم هستید و اگر پرواز خارجی باشه ۱۰۰ درصد ب دلار هست حقوق

    • محمد گفته:

      سلام
      چه کسانی می تونن پلیس امنیت پرواز بشن
      منی که علاقه فروان به مامور مخفی های داخل هواپیما دارم باید چیکار کنم دقیقا ممنون میشم راهنمایی کنی ؟؟؟

  14. امیرحسین گفته:

    شرمنده بازم سوال پیش اومد واسم هر سال چند نفر قبول میکنن مثلا من تو سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ برم؟

  15. امیرحسین گفته:

    سلام خسته نباشید من رشته ام ریاضی فیزیکه و می خوام وارد این شغل بشم خیلی هم به این شغل علاقه دارم ولی نمیدونم چیکار باید بکنم ؟ من باید توی کنکور جزورتبه های بالا باشم تاقبولم کنن یانه

  16. امیر حسین طالب لو گفته:

    سلام وعرض خسته نباشید
    سوال م این بود ک همه ی امنیت پروازهاب عهده ی سپاه هست
    و در متن بالا گفتین درآمد بستگی ب میزان ساعت کار دارد یعنی هر چه ساعت کار رو بالا برد در امد بیشتر است

  17. رضا گفته:

    سلام حقوق امنیت پرواز ب دلار است خیلی هم پول راضی کننده ای هست شما این اطلاعات را غلط دادید ماه ی ۵ میلیون تومن حقوق

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام آقا رضا.
      حرف شما درسته .در برخی پرواز ها ، حقوق این پرسنل به دلار است.
      اما در مواردی که توسط پرسنل نظامی انجام شود، حقوق این افراد در همین حد هست که در متن گفتم.

        • شهرام مرادپور گفته:

          سلام
          در برخی از پروازهای خارجی که هزینه ها به دلار دریافت میشود، توافقی بین پرسنل امنیت پرواز و شرکتهای انجام دهنده پرواز انجام می شود و حقوق به دلار دریافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.