دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه از بورس پول دربیاریم

چگونه از بورس پول دربیاریم
Rate this post

از مجموع حدود ۲۰ میلیون کد بورسی در کشور حدود ۹ میلیون کد معاملاتی در ۶ ماه نخست امسال ثبت شد. اگر شما هم تازه به جمع سرمایه گذاران بازار بورس پیوسته‌اید یا اگر قصد ورود به بورس را دارید اما تجربه کافی ندارید وعلاقه دارید تا از طریق بورس پول در بیاورید، در این متن به انواع روش‌های پول‌دار شدن در بورس و کسب سود پرداخته‌ایم. با ما همراه شوید تا ببینید چگونه از بورس پول دربیاریم و ثروتمند شویم. مطالب این متن تجربیات شخصی نگارنده است.

می‌توانید برای رفتن به هریک از سرفصل‌ها روی آن کلیک کنید.

چگونه از بورس پول دربیاریم

اینکه چگونه از طریق بورس پول دربیاوریم به طور کلی دو روش دارد: اول اینکه با شرکت در مجامع سالانه شرکت‌ها با تقسیم سود نقدی بسته به میزان سرمایه‌تان سود کسب کنید. راه دوم خرید سهم در قیمت پایین‌تر و فروش آن در قیمت بالاتر است.

مجمع چیست؟

مجمع شرکت‌های بورسی انواع و اقسام مختلفی دارد. در این متن مجمع عمومی سالانه عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده مورد بحث ما هستند. مجمع عمومی سالانه عادی با حضور بیش از 50 درصد سهام‌داران تشکیل می‌شود. در مجمع عمومی عادی سالانه صورت‌های مالی، میزان سود نقدی و … تصویب می‌شود.

چگونه از مجمع عمومی عادی سالانه کسب سود کنیم ؟

برای دریافت سود نقدی سهام باید قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سهام‌دار شرکت باشید. سود نقدی سهام طی زمان‌بندی اعلامی از سوی شرکت به روش‌های مختلفی نصیب شما می‌شود. با مراجعه به بانک و یا از طریق واریز مستقیم به حساب شما این مبلغ به شما تعلق می‌گیرد.
برای نمونه فرض کنید؛ سهام شرکتی هزار تومان باشد و 100 تومان سود نقدی تقسیم کند. به ازای هر سهم مبلغ 100 تومان به شما سود تعلق می‌گیرید.

افزایش سرمایه چیست؟

مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصویب افزایش سرمایه برگزار می‌شود. زمانی که سهمی افزایش سرمایه می‌دهد تعداد سهم‌ها افزایش می‌یابد و قیمت آن کم می‌شود به‌طوری که ارزش دارایی سهام‌داران قبل و بعد از افزایش سرمایه تغییر نمی‌کند.

به عنوان مثال فرض کنید شما 100 سهم از شرکتی را با قیمت 1000 تومان دارید و آن سهم 50 درصد افزایش سرمایه بدهد. پس از افزایش سرمایه میزان سهم شما با 50 درصد افزایش به 150 سهم می‌رسد. همچنین قیمت سهم به 666.6 می‌رسد. بنابراین ارزش دارایی سهام‌داران قبل و بعد از افزایش سرمایه یکسان باقی می‌ماند.

تا اینجا انواع مجمع را معرفی کردیم. اینکه چگونه از بورس پول دربیاریم به دو روش شرکت در مجامع سالانه و خرید و فروش سهم انجام می‌شود. در ادامه روش اول را به تفصیل برا‌یتان شرح می‌دهم.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد از بورس

راه اول استفاده از تقسیم سود نقدی و افزایش سرمایه

اگر متخصص بازارهای مالی نیستید یا زمان لازم برای خرید و فروش را ندارید بهتر است از روش اول استفاده کنید. سهام‌هایی که سود خوبی ساخته‌اند را شناسایی کرده و در آن‌ها سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال سهام فولاد را خریداری کنید و این سهم را به عنوان پس‌انداز طی سال‌ها نگهداری کنید. هر سال از سود نقدی آن در مجمع بهره‌مند شوید و در ضمن از افزایش سرمایه‌های آن استفاده کنید.

با این روش می‌توانید بدون دردسر و استرس در طی زمان پول‌دار شوید. به شغل اصلی خود بپردازید و پول‌هایی که به آن نیازی ندارید را وارد بورس کنید. برای مشاهده سود نقدی شرکت‌ها و صورت‌های مالی‌ آن‌ها باید به سامانه کدال مراجعه کنید.

مثال اول: ۳۵۰ درصد سود در سه سال

چگونه از طریق بورس ثروتمند شویم؟

با تقسیم سود نقدی و افزایش قیمت سهم چگونه از طریق بورس ثروتمند شویم؟

برای نمونه فرض کنید با سرمایه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، در سال ۹۷، ۱۰۰۰ سهم شرکت زاگرس را در قیمت 4300 تومان می‌خریدید. در مجمع اردیبهشت ماه سال ۹۸ سهم زاگرس مبلغ ۱۴۶۰ تومان به ازای هر سهم سود نقدی تقسیم کرد.

در مجمع سال بعد در خرداد سال ۹۹ مبلغ ۱۱۰۰ تومان به ازای هر سهم سود تقسیم کرد. بنابراین طی دو سال شما از سرمایه 4 میلیونی خود ۲/۵ میلیون سود نقدی کسب می‌کردید.

همچنین قیمت سهم طی این دوسال از ۴۳۰۰ به ۱۹۵۰۰ تومان رسیده است. بنابراین علاوه بر سود نقدی کسب شده که بیشتر از ۵۰ درصد طی دو سال است؛ اصل سرمایه‌تان هم ۴ برابر شده است.

چگونه از بورس پول دربیاریم

مثال دوم: سرمایه‌ای که ۷ برابر شد

با شرکت در افزایش سرمایه‌ها چگونه از طریق بورس پول در بیاوریم ؟ بعضی از شرکت‌‌ها سود نقدی کمتری را می‌دهند. اما این سود بعداً به صورت افزایش سرمایه از محل سود انباشته که در اصطلاح به سهام جایزه نیز معروف است؛ عاید سهامداران می‌شود.

پولدار شدن با شرکت در مجمع عمومی فوق‌‌العاده و مجمع عمومی عادی سالانه

به عنوان مثال فرض کنید در همان سال ۹۷ با همان سرمایه ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، تعداد 8775 سهم فولاد را خریداری کرده بودید. با افزایش سرمایه ۷۳ درصدی از محل سود انباشته در بهمن ماه سال ۹۷ تعداد سهام‌تان از ۸۷۷۵ به ۱۵۱۸۰ سهم افزایش می‌یافت.

با پرداخت سود ۳۰ تومانی به ازای هر سهم در تیرماه سال ۹۸ سود نقدی ۴۵۵ هزار تومانی نصیب‌تان می‌شد. در دی‌ماه سال ۹۸ با افزایش سرمایه ۶۰ درصدی تعداد سهام‌تان از ۱۵۱۸۰ به ۲۴۲۸۸ سهم می‌رسید. با تقسیم ۲۲۵ ریال سود در مجمع تیرماه سال ۹۹ مبلغ ۵۴۶ هزار تومان سود نقدی نصیب‌تان می‌شد.

سود حاصل پس از دو سال صبر

چگونه از طریق بورس پول در بیاوریم


بنابراین طی این دو سال ۱ میلیون تومان سود نقدی کسب می‌کردید. همچنین سرمایه‌تان که ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود با افزایش قیمت سهام از ۴۹۰ به ۱۲۵۰ و همچنین با افزایش تعداد سهام‌ شما از ۸۷۷۵ سهم به ۲۴۲۸۸ سهم، به ۳۰ میلیون رسید.

به سوال اصلی بازمی گردیم، چگونه از بورس پولدار شویم و چگونه در بورس پول خود را دو برابر کنیم اکنون با دو مثال ذکر شده دیگر می‌دانید که با سرمایه گذاری در شرکت‌های سودده و ارزشمند وصد البته با صبر و صبر و صبر می‌توانید در بورس پول خود را دو برابر کنید. مهم‌ترین مؤلّفه نگاه بلندمدت و سرمایه گذاری در سهم‌های ارزشمند است.

البته باید توجه کنید که زمان و سهم مناسبی را برای ورود به بازار بورس انتخاب کنید. مثال‌های بالا ملاک خرید و فروش شما نیست و فقط برای نشان دادن ظرفیت پولدار شدن از بورس استفاده شده است. اگر در سال ۹۲ و در اوج قیمت‌ها اقدام به سرمایه گذاری در بورس می‌کردید تا سال ۹۴ قیمت سهام‌تان هر روز کمتر می‌شد و فقط امکان سودکردن از طریق سودنقدی و شرکت در مجامع را داشتید. یا اگر در سهم ثاخت سرمایه‌گذاری می‌کردید از سال ۹۲ تا ۹۷ قیمت سهم‌تان از ۳۳۰ تومان به ۷۰ تومان می‌رسید و بدتر از آن خبری از سود نقدی طی این ۵ سال نبود.

چگونه از بورس پولدار شویم

راه دوم خرید و فروش و نوسان‌گیری

اگر در بازارهای مالی سررشته دارید؛ می توانید از راه نوسان‌گیری و خرید و فروش سهام به کسب درآمد بپردازید. خرید و فروش سهام اگرچه جذاب و پرسود است اما کار هرکسی نیست و باید در این زمینه تجربه کافی داشته باشید. اگر بدون تجربه اقدام به این کار کنید قطعاً ضرر می‌کنید.

اگر قصد دارید خرید و فروش را یاد بگیرید پس از طی یک دوره آموزش تحلیل تکنیکال، یک روش برای خود انتخاب کنید و با خرید‌های حداقلی روش خود را تست کنید. با آزمایش روش‌های مختلف و آزمون و خطا می‌توانید به یک روش معاملاتی مخصوص خودتان برسید.

چگونه در بورس پول خود را دو برابر کنیم

یک شبه پولدار شدن و دوبرابر شدن سرمایه در عرض یک مدت کوتاه در بورس امکان ندارد. به علت وجود دامنه نوسان، هر سهم در هر روز می‌تواند ۵ درصد قیمت روز قبل افزایش یا کاهش یابد.

البته طی سه سال اخیر شاهد ۲۰ برابر شدن قیمت بعضی از سهم‌ها بودیم. در زمان‌های کاهش ارزش پول ملی مثل سال ۹۲، ۹۷ و ۹۹ قیمت سهام شرکت‌ها رشد چشمگیری می‌کند.

به عنوان مثال اگر در سال ۹۷ در سهام فملی سرمایه‌ گذاری کرده بودید تا سال ۹۹ سرمایه‌تان ۱۴ برابر افزایش می‌یافت. در تصویر زیر که نمودار قیمت سهم فملی می‌باشد؛ این موضوع را به خوبی مشاهده می‌کنید.

چگونه در بورس پول خود را دو برابر کنیم

بنابراین به‌طور مشخص اگر به دنبال این هستید که چگونه در بورس پول خود را دو برابر کنیم تنها با سهام‌داری به دید بلندمدت می‌توانید به این مهم برسید. در ویدئو زیر به تفصیل در مورد سهامداری به دید بلند‌مدت و اینکه اصلاً بلندمدت یعنی چه صحبت شده است؛ پیشنهاد می‌کنم این ویدئو را از دست ندهید.

بورس شغل نیست

در انتها توجه داشته باشید که برای ورود به بورس باید یک درآمد و شغل ثابت داشته باشید و با پولی که به آن نیاز دارید وارد بازار نشوید. بورس را به عنوان یک بازار برای سرمایه گذاری پس اندازهایتان در نظر بگیرید. درآمد ماهیانه از بورس مقدار مشخصی ندارد و نمی‌توان عدد ثابتی را برای درآمد معامله گران در نظر گرفت. همچنین نمی‌توان به عنوان یک شغل تمام وقت روی بورس حساب باز کرد.

دو قدم مانده به بورس

اگر تازه‌کار هستید و می‌خواهید از طریق بورس پول‌دار شوید اما نمی‌دانید که چگونه در بورس سرمایه گذاری کنید روی لینک زیر کلیک کنید و یک قدم به سهام‌دار شدن نزدیک‌تر شوید.

در مطلب زیر از سیر تا پیاز ورود به بازار بورس و همه‌ی آنچه برای ورود به بورس نیاز دارید به صورت کاربردی برای‌تان جمع‌آوری شده است. برای مشاهده مطلب روی لینک زیر کلیک کنید.

به نظر شما چگونه از طریق بورس پول دربیاوریم ؟ چه راه‌هایی برای پولدار شدن از بورس سراغ دارید؟
لطفاً سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.