رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

برای استخدام شدن چه کارهایی انجام دهیم؟

راه‌هایی برای اینکه بدانیم چگونه استخدام شویم
Rate this post

از چالش‌هایی که شاید هر کدام از ما در بخشی از زندگی با آن مواجه شویم این است که چگونه استخدام شویم ؟

هنگامی که به‌دنبال شغلی هستید اغلب با فرآیندهای خودکار درخواست دادن و مجموعه‌ای از متقاضیان واجد شرایط روبه‌رو می شوید. این مسئله می‌تواند نحوه استخدام و جذب شدن به‌عنوان یک گزینه قابل قبول را چالش برانگیز کند.

یا شاید تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید یا به دنبال یک مسیر شغلی جدید هستید و احساس می‌کنید تجربه لازم برای دستیابی به اولین شغل را ندارید.

از بهبود رزومه تا پیگیری مصاحبه و تحقیقات درست در مورد شرکت و موقعیت شغلی مورد نظر، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید شانس استخدام شما را افزایش دهند.

در این مطلب چندین روش برای اینکه چطور استخدام شویم را بیان کرده‌ام. همچنین به راه‌هایی اشاره کرده‌ام که می‌توانید غیرممکن را ممکن کنید و بدون هیچ تجربه‌ای کار پیدا کنید.

فهرست مطالب:

1- برقراری ارتباط

ارتباط راهی برای اینکه چگونه استخدام شوم

تقویت شبکه ارتباطی شما با دیگران یک استراتژی کلیدی برای فراهم آوردن یک شغل است و یک راهکار برای اینکه چگونه استخدام شویم.

سعی کنید دامنه افرادی که می‌شناسید را گسترش دهید. هر یک از موارد ارتباطی زیر می‌تواند شانس استخدام شما را افزایش دهد:

ارتباطات خصوصی – با خانواده و دوستان صحبت کنید تا هرگونه فرصت یا ارتباطی را برای فرصت شغلی مورد نظرتان پیدا کنید.

ارتباط با افراد متخصص – در رویدادهایی که توسط سازمان‌های کلیدی مرتبط با کار مورد جستجوی شما ایجاد شده است شرکت کنید. به‌عنوان مثال، ممکن است این موارد در دانشگاه شما یا شرکتی که کارآموز هستید تبلیغ شود.

رویدادهای شغلی – در نمایشگاه‌های کار یا رویدادهای شغلی فارغ التحصیلان شرکت کنید.

معاشرت – بیرون رفتن با گروهی از افراد متخصص در زمینه کاری مورد نظر شما، می‌تواند فرصتی عالی برای ملاقات با افراد تأثیرگذار (به عنوان مثال مدیران) باشد.

ارتباطات آنلاین – فعالانه با سازمان‌های کلیدی یا متخصصان حرفه خود در شبکه‌های اجتماعی مشارکت داشته باشید. هوشمندانه در بحث‌ها و موضوعات بحث شرکت کنید.


در موقعیت‌های ارتباطی، شما باید:

1- از اطلاعات مربوط به کسب و کارتان برای معرفی واضح و مطمئن خود در فضای آنلاین استفاده کنید.

2- از رفع نیازهایتان به‌عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با دیگران استفاده کنید و از آن‌ها درخواست مشاوره کنید.

3- با فهرستی از افراد کلیدی که می‌شناسید، ارتباط خود را حفظ کنید. برای پیگیری آن‌ها در فضاهای مجازی وقت بگذارید.

2- در مورد شرکت تحقیق کنید

تحقیقات از روش‌های چگونگی استخدام
  • قبل از مصاحبه و یا درخواست برای کار، در مورد شرکت تحقیق کنید تا بفهمید آن‌ها چه کسانی هستند و چه کار می‌کنند. این بخش مهمی از آماده سازی شما است. عدم درک سازمان یا نقش شغلی یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که کارفرمایان کارجویان را رد می‌کنند.

  • شما باید وظیفه شغلی خود را کاملاً درک کنید. شرح شغل انتخابی خودتان را مطالعه کنید تا مهارت‌های خود را با آنچه شرکت به دنبال آن است هماهنگ کنید و مهارت‌های مرتبط را در رزومه خود برجسته کنید.
  • دریابید که چه کسی مسئول استخدام یا سرپرستی یک بخش است تا بتوانید هنگام استعلام وضعیت خود یا ارتباطات بعدی با نام آن‌ها را خطاب کنید.
  • اگر شرکت وب سایتی دارد، وب سایت شرکت را با دقت بررسی کنید. به ویژه، بخش «درباره ما»، اخبار، فرهنگ سازمانی و اعضای اصلی کارکنان.
  • از نقاط قوت و ضعف فعلی شرکت و اینکه نسبت به رقبایش در چه سطحی قرار دارد مطلع باشید. اطلاعات کافی از آنچه انجام می‌دهند، بازار، رقبا و شرکای آن‌ها به‌دست آورید. این اطلاعات به شما در پاسخ به این سؤال کمک می‌کند که «چرا می‌خواهید آنجا کار کنید؟»
  • حضور شرکت در رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید. نظرات افراد را در سایت‌هایی مانند LinkedIn بخوانید. این بررسی‌ها می‌تواند نکات مفیدی در مورد فرآیند استخدام به شما بدهد.
  • هنگامی که به مصاحبه دعوت می‌شوید با استخدام کننده خود تماس بگیرید تا بتوانید تا آنجا که می‌توانید اطلاعاتی را برای آماده سازی خود بیابید (نوع مصاحبه، تعداد مصاحبه کنندگان و نام آن‌ها و غیره).
  • در اتاق‌های گفتگوی آنلاین یا جلسات تبادل نظر که در مورد موضوعات مشابه بحث می‌کنند، شرکت کنید.

3- رزومه خود را متناسب با درخواست شغلی خود تصحیح کنید

اصلاح رزومه از روش‌های نحوه استخدام

بسیاری از افراد جویای کار فکر می‌کنند که هرچه رزومه برای موقعیت‌های کاری بیشتری ارسال کنند، شانسشان برای استخدام بیشتر می‌شود. اما اگر رزومه یا CV خود را برای چندین پیشنهاد شغلی ارسال می‌کنید، کیفیت هر درخواستی کاهش پیدا می‌کند و ممکن است مصاحبه‌ای برای شما به همراه نداشته باشد.

هیچ دو موقعیتی یکسان نیست؛ بنابراین رزومه و معرفی نامه شما باید متناسب با درخواست شغلی باشد.

بنابراین:

  • آگهی استخدام را بخوانید و خوب درک کنید.
  • نشان دهید که چگونه می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها را برآورده کنید و با مثال توضیح دهید.
  • به نحوه ساختن رزومه خود فکر کنید و اطلاعات کلیدی را برجسته کنید. هرگونه اطلاعاتی که برای درخواست لازم است را ذکر کنید.
  • از تحقیقات خود در مورد شرکت برای ارائه اطلاعات کلیدی که می‌توانید در رزومه خود قرار دهید، استفاده کنید.
  • مشخصات LinkedIn خود را به روز نگه دارید.
  • برای درخواست شغلی متفاوت همه اطلاعاتی که در رزومه و معرفی نامه خود دارید قابل استفاده نخواهد بود، بنابراین فقط اطلاعات مربوط به همان شغل را قرار دهید.

4- چگونه شانستان را برای گرفتن اولین شغل افزایش دهید؟

شما برای به دست آوردن هر شغل به تجربه نیاز دارید، اما برای کسب تجربه هم به شغل نیاز دارید! در صورت نداشتن سابقه و تجربه کاری چگونه این گپ را پر می‌کنید؟

در ادامه به راه‌کارهایی که در این شرایط کمک می‌کند چگونه استخدام شویم، اشاره کرده‌ام.

پیدا کردن راه حل مناسب برای نداشتن سابقه کاری


اگر تجربه کافی ندارید، سعی نکنید واقعیت را انکار کنید. معرفی نامه (cover letter) راه مناسبی برای برطرف کردن هرگونه شکاف در رزومه کاری شما است؛ بنابراین از این راه برای برطرف کردن هر گونه نگرانی که کارفرما نسبت به شما دارد استفاده کنید.

بر روی معیارهای مهم‌تر تمرکز کنید


تجربه مهم است، اما دید شما نسبت به کار، شخصیت شما، درک شما از شرکت و فعالیت آن، انگیزه، انعطاف پذیری، ایده‌ها و خلاقیت (این لیست بی‌پایان است) نیز مهم است، بنابراین بیش از حد خود را درگیر این مسئله نکنید.

در مورد بی‌تجربگی خود اطمینان کسب کنید


قبل از اینکه فکر کنید تجربه ندارید، کاملاً مطمئن شوید که این واقعیت دارد. به مشاغل یا فعالیت‌های گذشته خود فکر کنید و سعی کنید بین تجربه مورد نیاز و فعالیت‌های خود پیوند ایجاد کنید. به یاد داشته باشید: لازم نیست دقیقاً تجربه‌های یکسانی باشد. کلمه کلیدی که باید در نظر داشته باشید مربوط است. اگر جلسه‌ای ترتیب داده‌اید یا به تلفن‌ها پاسخ داده‌اید، این تجربه مدیریت است. اگر یک صفحه فیس بوک راه اندازی کرده‌اید یا یک پروفایل ایجاد کرده‌اید، این بازاریابی است. خارج از چارچوب فکر کنید!

کمی در خود تجربه ایجاد کنید


کارهای داوطلبانه، تجربه کاری یا کارآموزی انجام دهید.


ازاینکه از صفر شروع می‌کنید نترسید. قدم گذاشتن در مسیر بسیار مهم است، و هرگز نمی‌دانید چه چیزی ممکن است بعد از آن برای شما پیش بیاید.


اما (همانطور که در بالا گفته شد) مطمئن شوید که تجربه‌ای که کسب می‌کنید مرتبط با کار مورد نظر شما است. اگر هنوز در حال برداشتن اولین قدم‌های خود هستید، وقت خود را با کارهای نامربوط هدر ندهید، به خصوص اگر بدون دستمزد باشد!

ارتباط و تماس برقرار کردن با دیگران


اگر میزان تجربه شما در سطح مطلوبی نیست، باید قابل اعتماد باشید. با افراد هم تخصصی خودتان همیشه ارتباط و تماس داشته باشید. از آن‌ها بخواهید که معرف شما باشند. اگر با توصیه شخصی که مورد اعتماد دیگران است مراجعه کنید، احتمالاً کارفرمایان بی‌تجربگی شما را نادیده می‌گیرند. ارتباط کارآمد (effectiveness networking) را جدی بگیرید.

در مصاحبه شرکت کنید

اگر چیزی برای عرضه ندارید (معرفی نامه، سابقه کاری) فقط روی مصاحبه تمرکز کنید. مصاحبه بهترین موقعیتی است که در آن می‌توانید کمبود تجربه خود را کمرنگ کنید و سایر نقاط قوت خود را برجسته کنید. به یاد داشته باشید: اینکه آیا می‌توانید کار را انجام دهید، تنها یک فاکتور است که مصاحبه کننده در کنار انگیزه شما و تناسب شما با فرهنگ شرکت در نظر دارد.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد در منزل

5- برای مصاحبه کاری ظاهر مناسبی داشته باشید

ظاهر از راه‌های اینکه چطور استخدام شویم

در مصاحبه شغلی یک کارفرمای بالقوه برای اولین بار با شما ملاقات می‌کند. آنچه که از شما به یاد آن‌ها می‌ماند تقریباً همان چیزی است که شما از خود نشان می‌دهید.

  • مصاحبه‌ها معمولاً به لباس رسمی و غیر رسمی فرم محل کار نیاز دارند.
  • با استفاده از وب سایت شرکت یا رسانه های اجتماعی، درباره مدل لباس تحقیق کنید.
  • خودتان را خوب ارائه دهید اما زیاده روی نکنید.
  • از تمیز بودن دست‌ها و نظافت ناخن‌های خود و بهداشت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید.
  • بهداشت شخصی را رعایت کنید و بوی غذا یا دود سیگار ندهید.
  • محتاطانه لباس بپوشید و شرایط جوی را در نظر بگیرید و مطمئن باشید کفش‌های راحتی را انتخاب کردید.
  • رنگ‌های مناسب محیط کار انتخاب کنید.
  • از تجملات دوری کنید، مانند لباس‌های طرح‌دار یا جواهرات.
  • ظاهر خود را با واکس زدن کفش و پوشیدن لباس‌های بدون چین و چروک کامل کنید.

6- زمان خود را برای ورود به موقع به مصاحبه تنظیم کنید

تنظیم زمان از روش‌های کمک کننده در نحوه استخدام

تنظیم وقت مهم است و یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توان به‌درستی انجام داد.

  • هرگز نباید دیر برسید؛ همیشه چند دقیقه قبل از زمان مقرر وارد شوید.
  • اگر شرایطی اجتناب ناپذیر وجود دارد که باعث می‌شود شما دیر برسید، ضروری است که در اسرع وقت به فردی که قرار است با وی ملاقات داشته باشید، اطلاع دهید.
  • قبل از حرکت، آدرس و شماره تماس را دوباره بررسی کرده و مسیر خود را برنامه‌ریزی کنید.
  • در صورتی که از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنید مسیری که انتخاب کرده‌اید را دانلود کنید یا یادداشت کنید تا در صورت نداشتن اینترنت با مشکل مواجه نشوید.
  • طوری برنامه‌ریزی کنید که ده تا پانزده دقیقه زودتر در محل حاضر باشید.
  • وقتی به پذیرش می‌رسید، مؤدبانه به آن‌ها اطلاع دهید که وارد شده‌اید و مطمئن شوید که نام مخاطب خود را می‌دانید.

7- بر روی اولین برخورد و ملاقات حساب کنید

اولین برداشت ملاقات رو در رو از شما زمانی است که وارد می‌شوید و به مصاحبه کننده خود سلام می‌کنید. تعاملات اولیه می‌تواند بر روند مصاحبه تأثیرگذار باشد.

برای مثال: اگر با حالت عصبی به آن‌ها سلام کنید و لبخند زدن را فراموش کنید، ممکن است احساس کنند که شما علاقه خاصی به این کار ندارید.

  • خیلی خوب است که در مورد مهارت‌های ارتباطی خود و نحوه ارائه خود فکر و تمرین کنید.
  • بعد از اینکه مورد پذیرش قرار گرفتید با اعتماد به‌نفس در اتاق انتظار بنشینید.
  • آب بنوشید. اغلب وقتی عصبی هستیم ،تشنه می‌شویم.
  • زمانی که مصاحبه کننده یا منشی به استقبال شما می‌آیند، با لبخند بلند شوید، به او سلام کنید و در صورت امکان دست دهید.
  • وقتی برای ملاقات با بقیه مصاحبه کنندگان وارد اتاق می شوید‌، حتما لبخند بزنید و دست بدهید و خودتان را معرفی کنید.
  • منتظر یک حرکت یا دعوت باشید تا بنشینید.
  • صاف بنشینید ولی حالت منقبض نداشته باشید. پاها یا باید از یک سمت در کنار هم قرار گیرند یا صاف روی زمین قرار گیرند. پاهایتان را ضربدری نکنید.
  • دوستانه و محاوره ای صحبت کنید، اما نه خیلی خودمانی.
  • مصاحبه شوندگان اغلب عصبی هستند و تمایل دارند سریع صحبت کنند. اگر متوجه شدید که این کار را انجام می‌دهید، سرعتتان را کم کرده و یک نفس عمیق بکشید. اگر به طور شمرده صحبت کنید مطمئناً پاسختان سنجیده تر خواهد بود.
  • هر چه بیشتر تمرین کنید نتیجه بهتری می‌گیرید – مصاحبه‌ها از محدوده آسایش و راحتی اکثر افراد خارج است. مصاحبه خود را با دوستان و خانواده تمرین کنید.

8- سؤالات به‌جا بپرسید

پرسیدن سؤالات در پایان مصاحبه نشان دهنده اشتیاق، علاقه شغلی و توجه شما است. سعی کنید سؤالات خود را از قبل آماده کنید و از مناسب بودن آن‌ها اطمینان داشته باشید. موارد زیر را به خاطر داشته باشید.

  • حداقل یک سؤال و حداکثر دو یا سه سؤال بپرسید.
  • درباره حقوق و مزایا و یا مرخصی گرفتن سؤال نکنید.
  • سؤالاتی بپرسید که نشان می‌دهد شما مشتاق به همکاری، کار تیمی و موفقیت در کارتان هستید.
  • در مورد مسائل جاری سازمان بحث کنید.
  • بعد از مصاحبه پیگیری خود را ادامه داده و از اینکه برای شما وقت گذاشته شده، قدردانی کنید.
  • به سازمان، ایمیل تشکر ارسال کنید. ایمیل تشکر چند هدف را دنبال می‌کند. در درجه اول یک تشکر مؤدبانه از مصاحبه کننده انجام داده‌اید و یک یادآوری جزئی از شخصیت خود و علاقه خود به شغل را یادآوری کرده‌اید. این کار ممکن است آخرین تصور آن‌ها از شما قبل از تصمیم‌گیری باشد.
  • سعی کنید ایمیل را 24 تا 48 ساعت پس از مصاحبه ارسال کنید.
  • یادداشت تشکر شما باید برای گیرنده سفارشی شود. از آن‌ها برای فرصتی که در اختیار شما قرار دادند تشکر کنید. استعدادهای خود را به آن‌ها یادآوری کنید و اینکه چرا شما بهترین فرد برای این نقش هستید.
  • برخی از اطلاعاتی را که در طول مصاحبه در مورد سازمان یاد گرفته‌اید، مانند مشاغل جدید یا کمبود مهارت و نحوه مشارکت مثبت خود را به آن اضافه کنید.
  • این آخرین مرحله ترغیب سازمان نسبت خودتان است، بنابراین آن را کوتاه اما مؤثر تهیه کنید. به آن‌ها یادآوری کنید که چرا باید بخشی از سازمان باشید.

سخن پایانی

نیروی انسانی مهم‌ترین بخش هر سازمانی است. مشاغل زیادی وجود دارد، اما به همان اندازه، متقاضیان زیادی هم وجود دارد که در چگونگی استخدام شما تأثیرگذار است.

برای یافتن فرصت‌ها و نشان دادن خود باید تلاش کنید. اگرچه کنترل بعضی از مراحل از اختیار شما خارج است، اما با آماده سازی خود، بررسی گزینه‌های مختلف و داشتن یک ذهن باز می‌توانید شانس خود را افزایش دهید.

نکات بالا به سؤالات شما در مورد اینکه چگونه استخدام شوم پاسخ می‌دهد. همچنین کمک می‌کند تصویر کلی که از خود در ذهن هر کارفرمایی ایجاد می‌کنید، بهبود ببخشد.

مطالب تکمیلی برای اینکه چطور استخدام شویم

اگر موقعیت شغلی‌ای که به‌دنبال آن هستید موقعیتی دولتی است، مطمئناً قبل از مرحله مصاحبه باید در آزمون استخدامی شرکت کنید.

مقاله زیر به شما کمک می‌کند تا برای آزمون استخدامی آمادگی کافی کسب کنید.

و مطالب مفید دیگری که در موقعیت‌های مختلف استخدامی می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

اگر در موقعیت درخواست شغلی قرار گرفته‌اید و با چالش‌های ارائه خود و توانایی‌هایتان مواجه شده‌اید، مشتاق شنیدن تجارب و یا توصیه‌های شما در بخش نظرات هستیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *