دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه طراح لباس عروس شویم و درآمد بالا داشته باشیم؟

چگونه طراح لباس عروس شویم
3/5 - (7 امتیاز)

کمتر کسی را می‌توان یافت که علاقه‌مند به حوزه فشن و لباس باشد و با دیدن لباس عروس اندکی درنگ نکرده باشد، تا جزئیات و زیبایی طراحی لباس را بررسی کند و به دوست کناری‌اش بگوید ” چگونه طراح لباس عروس شویم ؟”

حوزه هنر و فشن ارتباط مستقیم با سطح رفاه جامعه دارد و شغل طراحی لباس عروس جزو مشاغل لوکس و تجملاتی محسوب می‌شود.

فشن و طراحی لباس در ایران بسیار نوپا است. طراحان قدیمی لباس عروس بیشتر خیاطان با سابقه بودند؛ مدل کار طراحی لباس عروس در ایران با کشورهای اروپایی و آمریکایی که صادرکننده مد به کل دنیا هستند، بسیار متفاوت بوده است.

با توجه به بسته شدن مرزها و بالا بودن هزینه وارد کردن لباس عروس، فرصت بی‌نظیری جهت ورود علاقه‌مندان خوش ذوق و سلیقه به این عرصه پردرآمد ایجاد شده است.

نکته جالب اینجاست که داشتن یا نداشتن تحصیلات دانشگاهی برای این حرفه با درآمد میلیاردی ضروری نیست؛ اما با تجربه و قدیمی بودن در این تخصص یکی از ضروریات شغل طراحی لباس عروس است.

در این مقاله سعی کردیم تمام جوانب شغل طراحی لباس عروس، از جمله مزیت‌های بی‌نظیر تخصصی گرایش طراحی لباس گرفته تا مسیر شغلی و مدل‌های‌درآمدی مختلف آن را بیان کنیم، تا بتوانید در همین ابتدای راه به درستی مسیر پیش رو را ببینید و متناسب با شرایط خود قدم در این مسیر بگذارید.

فهرست مطالب

تاریخچه لباس عروس

تاریخچه لباس عروس خیلی کوتاه‌تر از تاریخچه مراسم عروسی، حتی کوتاه‌تر از خود عروسی است.

امروزه لباس‌های حجیم سفید با سنگ‌دوزی و تورهای بلند، که در مجلات غربی دیده می‌شوند، غالباً از شخصیت‌های دیزنی‌لند که از کودکی با آن‌ها بزرگ شده‌ایم وارد رویای بزرگسالی دختران شده است.

اما در گذشته اینگونه نبوده و این تاریخچه دستخوش تغییرات زیادی بوده است.

بیاید کمی در زمان سفر کنیم

شغل طراحی لباس عروس

پاسخ به سوال چگونه طراح لباس عروس شویم ، با سفر به شرق

از چین شروع می‌کنیم، جایی که شاید اولین جایی باشد که در آن از عروس‌ها انتظار می‌رفت رنگ خاصی بپوشند.

در طول سلطنت سلسله ژو، حدود سه هزار سال پیش، عروس‌ها و دامادها هر دو ردای سیاه و سفید با تزئینات قرمز، روی یک تن‌پوش سفید بر تن می‌کردند.

پوشیدن رنگ‌ها و طرح‌های خاص، مختص مراسم عروسی نبود. فرمانروایان ژو قوانین سختگیرانه‌ای برای پوشاک وضع کردند که بر اساس حرفه، طبقه اجتماعی، جنسیت و موقعیت، تعیین می‌کرد چه چیزی، چه کسی و چه زمانی پوشیده شود.

این قوانین با شروع سلسله هان، در حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح، کمی تغییر کرد. رنگ‌های خاصی در زمان‌های خاصی از سال استفاده می‌شد؛ سبز در بهار، قرمز در تابستان، زرد در پاییز و سیاه در زمستان.

با حمله سلسه هان به کشورهای اطراف چون کره و ژاپن، فرهنگ پوشیدن لباس چین به کشورهای همسایه نیز منتقل شد.

به طوری که امروزه می‌بینیم در اغلب کشورهای شرقی لباس‌های عروس لزوماً سفید نیست و لباس‌های سنتی عروس‌ها بیشتر رنگ قرمز با تزئینات طلایی که نشان‌دهنده زندگی، شانس و جشن هست؛ هنوز هم در مراسم آن‌ها دیده می‌شود.

پاسخ به سوال چگونه طراح لباس عروس شویم ، با سفر به غرب

وقتی به غرب و رم باستان می‌رویم، می‌بینیم لباس‌های عروس‌ها به رنگ بنفش و یا قرمز با روبند زرد که نشان‌دهنده نور و روشنایی است دیده می‌شوند.


رومیان با ورود به خانه جدید، کمر عروس را با کمربند تزئین شده، به نشانه فرزندان سالم مزین کرده و با هدیه دادن یک عدد سیب سرخ توسط داماد زندگی خود را آغاز می‌کنند.

نمادهایی که گفته شد، کمربند، سیب قرمز و روبند برایتان آشنا نیست؟

طراحی لباس عروس در ایران

خاورمیانه

بله، ایران که بین این دو امپراتوری بزرگ قرار داشته است؛ از زمان زرتشت، عروس و داماد هر دو لباس سفید برتن می‌کردند که نماد آرامش، معصومیت و پاکی بود.


اما همانطور که می‌دانید ایران مهد اقوام مختلفی چون ترک، لر، کرد، بلوچ، قشقایی و گیلکی و… هست که هر کدام صنایع دستی خاص خود را دارند.
می‌بینیم که از لباس قرمز در چین باستان و حنا زدن دست عروس‌های هندی گرفته تا کمربند و سیب عروس از رم باستان همه را در مراسم‌ مختلف اقوام ایران می‌توان دید.

کل دنیا در عصر معاصر

اما ترند و همه‌گیر شدن لباس عروس به رنگ سفید در سراسر دنیا، برمی‌گردد به دوره بعد از جنگ جهانی دوم البته به لطف انقلاب صنعتی و ساختارشکنی ملکه ویکتوریا به نوعی جنبشی در سراسر دنیا با لباس عروس سفید بین تازه‌عروسان به راه انداخت؛ به طوری که تا به امروز از شرق تا غرب، ترجیح عموم مردم برای مهمترین روز زندگی‌شان، انتخاب لباس عروس به رنگ سفید است.

فیلم کوتاه دو دقیقه‌ای و جالب زیر را که لباس‌های عروس در صد سال اخیر تا قبل از 2015، با تزئینات تور و آرایش‌های زمان‌های مختلف نشان می‌دهد، ببینید.

10 دلیل برای این‌ که چرا شغل طراحی لباس عروس را باید انتخاب کنیم؟

درامد طراح لباس عروس در ایران

بعد از چگونه طراح لباس عروس شویم ؟ بیشترین سوالی که برای افراد پیش می‌آید این است که حالا چرا باید شغل طراحی لباس عروس را انتخاب کرد؟

1- اولین و مهمترین دلیل مدت زمانی است که شما صرف کار طراحی لباس عروس می‌کنید.

سود حاصل از این کار نسبت به لاین‌های مشابه طراحی لباس بیشتر است.

2- نسبت به لاین‌های دیگر طراحی لباس، هزینه اولیه کمتری برای سرمایه‌گذاری نیاز دارید.

در بقیه گرایش‌ها در طول سال برای هر کالکشن نیاز هست که 12 تیکه لباس داشته باشید؛ اما برای لباس عروس حتی برای شروع کار، 3 الی 7 تیکه برای کل سال کفایت می‌کند.

3- تعداد مشتری‌ها، محدود و متمرکز است.

به جای کار کردن برای مشتریان با رنج سنی و سبک‌های مختلف و طبقات اجتماعی متفاوت، برای یک قشر خاص، رنج سنی مشخص، سبک تعریف شده و به صورت متمرکز و شخصی‌تر کار می‌کنید.

4- برخلاف سبک فشن، وابسته به فصل طراحی نمی‌کنید.

دنیای عادی فشن حداقل 4 فصل طراحی نیاز دارد و باید 4 کالکشن در سال طراحی کنید؛ اما در لباس عروس برای کل سال 2 کالکشن کافی است و بعضاٌ روی طرح‌های قبلی کار می‌کنید و نیازی به بازطراحی لباس نیست.

5- نیاز نیست همه بخش‌های لباس عروس را خودتان انجام دهید.

مثلاً اگر در زمینه فروش خوب نیستید؛ می‌توانید در یکی از بخش‌هایی که تبحر کافی دارید وارد شده و به برندهای مختلف، این خدمات را ارائه دهید. برای مثال بخش تزئینات، آماده‌سازی پایه بالاتنه، پایین‌تنه. با این روش دیگر دغدغهٔ بازاریابی و فروش خود لباس عروس را هم ندارید.

چگونه طراح لباس عروس شویم

6- اگر بتوانید خودتان بازاریابی کنید، ایده‌های بسیار زیادی در زمینه بازایابی شغل طراحی لباس عروس وجود دارد.

از مجلات مد گرفته تا جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف که می‌توانید با فروشندگان و فروشگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. برای فروش لباس‌های خود می‌توانید از بوتیک‌ها و فروشگاه‌ها نیز استفاده کنید‌.

7- مقایس کار شما نسبت به زمینه‌های دیگر کمتر و متفاوت‌تر هست.

چون جامعه هدف کوچک‌تر و محدود‌تری دارید به اصطلاح قسمت نیچ‌ بازار کار خواهید کرد.

8- انتخاب استودیو یا فروش آنلاین به جامعه هدف شما بستگی دارد.

نسبت به محل زندگی، میزان درآمد، فرهنگ مردم شهر یا منطقه، طبقه اجتماعی جامعه هدف می‌توانید تصمیم بگیرید، یک استودیو شیک طراحی کنید و یا فروش آنلاین داشته باشید.
کارهای لوکس بیشتر در استودیو صورت می‌گیرد چون مشتری دوست دارد در محل لباس را امتحان کند اما اگر سبک‌های مینیمال و ساده‌ای را انتحاب کرده‌اید می‌توانید روی فروش آنلاین نیز فکر کنید.

9- از فروش یک لباس، بیشتر از سایر رشته‌های طراحی لباس درآمد خواهید داشت.

بعد از رسیدن به این نکته که چگونه طراح لباس عروس شویم ، متوجه خواهیم شد که هزینه تهیه لباس عروس بیشتر است. بنابراین سود آن نیز بیشتر خواهد بود، میزان تلاش برای طراحی با سایر شاخه‌های طراحی یکسان است؛ اما سود لباس عروس بیشتر است.

10- یک نکته جالب اینکه مردم هر روز از سال را ازدواج می‌کنند.

شاید در بعضی از فصل‌ها تقاضا برای لباس عروس کاهش پیدا کند؛ اما در هر حال مردم دوباره به این سمت باز می‌گردند.

نکته شیرین و جذاب انتخاب شغل طراحی لباس عروس این است که شما بخشی از مهمترین روز یک زوج می‌شوید که احساسی غیرقابل توصیف و شگفت‌انگیز را تجربه خواهید کرد.

فردی که به دنبال یافتن پاسخ سوال چگونه طراح لباس عروس شویم است، چه تیپ شخصیتی دارد؟

شغل طراحی لباس عروس

به طور کلی طراح لباس عروس، ارتباط و همکاری نزدیکی با مشتری دارد.

دیدارهای مختف، جلسه مشاورهٔ طرح اولیه، انتخاب جنس پارچه، پرو و تحویل لباس برای هر مشتری باید توسط شخص شما انجام گیرد.

بنابراین شخصیت شناسی و روانشناسی مشتری یکی از مهمترین مهارت‌هایی خواهد بود که باید کسب کنید.

این نکته را در نظر داشته‌ باشید که برای راه‌اندازی کسب‌وکاری که متعلق به خودتان است، باید تمام مسئولیت‌ها ازجمله طراحی، خرید مواد‌ اولیه، اجرا، بازاریابی و مشاوره به مشتری را خودتان انجام دهید.

اگر هم تصمیم بگیرید با مجموعه‌های بزرگ همکاری کنید، تهیه طرح‌ها و مدیریت طراحان فنی و برقراری ارتباط با طراحان اجرایی از مهمترین مسئولیت‌های شما خواهد بود.

طراح مد بودن احتمالاً برای شما مناسب است، اگر…

  • بخواهید زندگی خود را وقف این حرفه کنید.
  • در این حوزه به عنوان متخصص شناخته شوید.
  • به غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط کاری اهمیت نمی‌دهید.
  • به خوبی به نظرات مشتریان گوش می‌دهید.
  • صنعت مد را به خوبی می‌شناسید.
  • مد را زندگی می‌کنید و نفس می‌کشید.

طراح مد بودن احتمالاً برای شما مناسب نیست، اگر…

  • نمی‌توانید استرس خود را به خوبی مدیریت کنید.
  • بلاتکلیفی یا بی‌ثباتی را دوست ندارید.
  • شغلی بدون بالا و پایین‌های زیاد می‌خواهید.
  • به افراد دیگری نیاز دارید که تلاش‌های شما را تحسین کنند.
  • راهنمایی زیادی نیاز دارید و از بی‌ثباتی مالی متنفرید.

چگونه طراح لباس عروس شویم و مسیر شغلی طراح لباس عروس چیست؟

طراحی لباس عروس در ایران

1- کسب دانش طراحی و بازاریابی

شما در این حوزه نیاز دارید که دائماً مهارت‌های خود را تقویت کنید و بیشتر یاد بگیرید و به‌روز باشید.

برای اینکه یک طراح لباس موفق و مستقل شوید، خلاق بودن و استعداد داشتن خیلی ضروری است اما کافی نیست، شما نیاز دارید که دانش در حوزه بازاریابی را نیز کسب کنید.

بیشتر بخوانید: خلاقیت مادرزادی نیست! 5 گام برای پرورش خلاقیت

شما باید فراتر از دانش طراحی لباس اطلاعات داشته باشید.

درامد طراح لباس عروس در ایران

زنجیرهٔ تأمین صنعت فشن بسیار گسترده و مرتبط بهم هستند و برای اینکه بتوانید خدمات بهتری را به مشتری خود بدهید، باید آن‌ها را بشناسید.

شغل‌هایی که در این زنجیره وجود دارند شامل: خریداران، فروشندگان، برش‌کاران، تکنسین‌های پارچه و لباس، کنترل‌کیفیت، نمونه‌دوزها، فروشندگان مراکز خرید و فروشگاه‌ها، افراد روابط عمومی، بازاریابان، روزنامه‌نگاران‌ مد، خرده‌فروشان، برگزار‌گنندگان رویدادهای مختلف، استایلیست‌ها می‌شوند.

آگاهی داشتن از شغل‌های حوزهٔ کاری که در آن فعالیت می‌کنید، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید رابطه خوبی با آنها برقرار کنید و خدمات منحصربه‌فردی را ارائه دهید.

2- با انتخاب زمینه مورد علاقه (کوتور یا لباس‌های آماده پوشیدن) چگونه طراح لباس عروس شویم ؟

چگونه طراح لباس عروس شویم

Couture

این مدل لباس باید 100 درصد برای اندام مشتری طراحی شوند. لذا، باید مهارت بالایی در اصلاح الگو کسب کنید. لازم است با مباحثی مانند شخصیت‌شناسی و روانشناسی به خوبی آشنایی داشته باشید، تا بتوانید متناسب با شخصیت و طبقهٔ اجتماعی مشتری خود، لباس مد نظرش را طراحی کنید.

در حوزهٔ طراحی لباس عروس زمان اختصاصی برای یک شخص بیشتر بوده و شما ممکن است به مدت 3 الی 4 ماه با مشتری خود در ارتباط باشید تا بتوانید بهترین کار خود را به او ارائه دهید. مواد اولیه مورد استفاده در این مدل باید مختص طراحی شما تهیه شده باشند، تا تمایز را در میان سایر برندها بتوانید ایجاد کنید.

Ready To Wear

شما می‌توانید طرح‌هایی که مد نظر خودتان است متناسب با شخصیت و برند خود طراحی کنید و اندک تغییراتی را متناسب با درخواست مشتری بدهید.
در این روش شما می‌توانید برای خود، سایت فروش جداگانه نیز داشته باشید و فروش اینترنتی را با توجه به برنامه بازاریابی خود انجام دهید، بازاریابی در این مدل کار‌کردن اهمیت دوچندانی نسبت به کوتور می‌یابد.

برای این‌که تشخیص دهید کدام یک از این روش‌ها مناسب شماست، این موارد را در انتخاب خود جدی بگیرید:

1– ایگوی خود را کنترل کنید

زیاد رویاپردازی نکنید، از نمایش‌های فرش قرمز کمی فاصله بگیرید و کمی هم در آسفالت قدم بزنید، قشری را هدف قرار دهید که بتوانید با تبدیل آن‌ها به مشتری بالقوه درآمد کسب کنید.

2- طراحی‌های عجیب و غریب روی کاغذ زیبا هستند

طراحی‌های ساده و مورد نیاز مردم جامعه را طراحی کنید، سرعت فروش لباس عروس و یا لباس عصر، بسیار کمتر از لباس‌های روزمره هست، بنابراین در طراحی باید دقت کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید.

درامد طراح لباس عروس در ایران
3- کپی کنید، اگر در ابتدای مسیر راه‌اندازی هستید

از برندهای موفق منطقهٔ خود کپی‌برداری کنید و در قدم‌های بعدی کار خود را بهبود ببخشید، نه اینکه عیناً کپی کنید می‌توانید از مراحلی که طی کرده‌اند و یا با جامعهٔ هدفی که انتخاب کرده‌اند شروع کنید؛ تا بتوانید جای پای خود را در بازار تثبیت کنید و طرح‌های خود را در مراحل بعدی نیز عرضه کنید.

4- روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

اگر در مهارت طراحی بی‌نظیر هستید و یا مواد اولیه مرغوب و ارزان در دسترس دارید یا می‌توانید محصولی با قیمت تمام‌شدهٔ کمتری نسبت به سایر رقبا، به بازار عرضه کنید. نقاط قوت خود را شناسایی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

3- با کسب مهارت‌های لازم چگونه طراح لباس عروس شویم ؟

شغل طراحی لباس عروس

شاید شما جزو کسانی باشید که عاشق لباس و یا طراحی لباس باشد، اما این عاشق بودن کافی نیست. طراحی لباس فقط یکی از بخش‌های طراحی فشن است.

توانایی‌های عمومی طراحی لباس

طراحی لباس عروس در ایران
  • لازم است مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید تا بتوانید با مشتریان، سایر طراحان و نیروی کار خود به خوبی تعامل داشته باشید.
  • عاشق کار کردن با ساعت کاری زیاد باشید.
  • سعی کنید توانایی مدیریت استرس خود را بالا ببرید.
  • در حین کارکردن با تعداد همکاران زیاد، احساس راحتی داشته باشید.
  • این نکته را در نظر بگیرید که در برخی از بازه‌های زمانی نزدیک تحویل کالکشن یا لباس مشتری، مدت زمان زیادی را در محیط ایزوله و بسته و در حالت انزوا نسبت به جامعه کار خواهید کرد.
  • انضباط شخصی بالایی داشته باشید.
درامد طراح لباس عروس در ایران

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین آموزش طراحی لباس | از طراحی فیگور مانکن تا انواع لباس

مهارت‌های تخصصی شغل طراحی لباس عروس

چگونه طراح لباس عروس شویم
  • مهارت‌ الگوسازی شخصی و مانکن‌سازی شخصی را به‌ خوبی کسب کنید.
  • آشنایی با تکنیک‌های دوخت تخصصی لباس عروس( دوخت زیپ‌های مختلف) به‌دست آورید.
  • مهارت‌ فنرکشی و تهیهٔ زیرساخت را یاد بگیرید.
  • دانش استخوان‌کشی بسیار حائز اهمیت است.
  • توانایی آسترکشی و اجرای تزئینات و جزئیات لباس، شما را در بین سایر همکارانتان، متمایز می‌کند.
  • آگاهی از روند و پیش‌بینی‌های مد مهم‌ترین مورد در شغل شماست.
  • توانایی طراحی الگوها توسط کامپیوتر را فرا گیرید.
  • انواع پارچه را بشناسید.
طراحی لباس عروس در ایران
  • آشنایی با پارچه‌های توری را فراموش نکنید.
  • خلاقیت در تزئینات لباس به خاص بودنتان، کمک فراوانی می‌کند.
  • شناخت لازم از عروس و ویژگی‌های فردی مانند قدبلند و کوتاه، چاقی یا لاغری را دست کم نگیرید.
  • مدل‌های مختلف اندام را بشناسید و طراحی‌ لباس را بر اساس آن‌ها پیش ببرید.

در کنار همهٔ مهارت‌های تکنیکی طراحی و دانش لازم برای فعالیت در صنعت فشن، دانش بازاریابی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید کاری کنید که آوازه هنرتان، دهان به دهان بین مردم بپیچد.

بیشتر بخوانید: وایرال مارکتینگ | تکنیکی که دیگران هم برا یتحقق اهداف شما تلاش می‌کنند

4- با کمک ایجاد تمایز میان رقبا، نردبان ترقی خود را بسازید.

شغل طراحی لباس عروس

شناخت مشتری

یکی از مهارت‌های اساسی و ضروری یک طراح مد، شناخت مشتریان است که هرگز نباید آن را فراموش کنید. شما باید بتوانید به این سوال‌ها در کسب‌وکار خود پاسخ دقیق و حساب‌شده‌ای دهید:

  • مشتریان شما حاضر هستند برای کار طراحی شده چقدر هزینه کنند؟
  • سبک زندگی آنها چگونه است؟
  • کجا زندگی می‌کنند؟
  • چگونه خرید می‌کنند؟
  • چه چیزی دوست دارند و چه چیزی دوست ندارند؟

اگر به درستی بازاریابی کرده باشید باید درک کاملی از چگونگی رفع نیاز‌های مشتریان خود بدست آورده باشید.

شناخت رقبا

در زمینهٔ کاری که شما فعالیت می‌کنید، هنگام تلاش برای برآورده‌کردن نیاز مشتری، فراتر از رقبای خود عمل کنید. این روش می‌تواند شما را یک پله بالاتر از رقبایتان بالا ببرد.

شرکت در نمایشگاه‌ها

در مسیر یافتن پاسخ سوال چگونه طراح لباس عروس شویم ، به یاد داشته باشید که شما در عرصه بسیار رقابتی دنیای مد پیشتاز می‌شوید؛ اگر در نمایشگاه‌ها شرکت کنید و بتوانید عملکرد صنعت مد را به خوبی شناسایی کنید. می‌توانید غرفه اجاره کنید و کارهایتان را برای فروش یا نمایش عرضه کنید.

به حساب و کتاب خود برسید

ممکن است که خلاقیت فوق‌العاده‌ای داشته باشید و در همهٔ کارهایی که پیش از این انجام داده‌اید، همه مسئولیت‌ها را خودتان انجام داده باشید، اما برای راه‌اندازی برند خود، باید کاملاً در زمینه کسب‌وکار هوشیار باشید.

لازم است اعداد فاکتورهایی که هر روز روی میزتان گذاشته می‌شود را درک کنید.

اگر واقعاً از حساب و کتاب متنفر هستید می‌توانید یک حسابدار استخدام کنید. اما بهتر است در انتهای ماه خودتان به حساب و کتاب‌های خود رسیدگی کنید.

اگر واقعاً واقعاً از امور مالی فراری هستید، بهتر است به عنوان یک طراح مد، برای خانه‌های مد و مزون‌ها کار بکنید.

واقعی به دنیا نگاه کنید

گام‌هایی در مسیر شغلی خود بردارید که با بازار کارتان همخوانی داشته‌ باشد، شما نمی‌توانید لباس‌های لوکس را به اهالی روستا بفروشید که نه توان خرید آن‌ها را دارند و نه مکانی برای پوشیدن آن‌ها.

5- اقدامات عملی

درامد طراح لباس عروس در ایران

قدم اول

از کار کردن در مغازه یا مزون شروع کنید. با این کار مهارت‌هایی چون فروش، شناخت نیاز مشتری و روانشناسی مشتری را یاد می‌گیرید.

قدم دوم

اگر این حوزه برایتان جذابیت داشت، می‌توانید یک دورهٔ فنی‌ و حرفه‌ای فشن‌دیزاین که شامل پارچه‌شناسی، الگوسازی و دراپینگ، رنگ‌شناسی، طراحی و تکنیک‌های دوخت می‌شود، شرکت کنید.

قدم سوم

بعد از اینکه مبانی مورد نیاز طراحی لباس را گذراندید، دوره‌های مهارت فروش و بازاریابی یکی از مهمترین دوره‌هایی هست که قبل از وارد شدن حرفه‌ای به بازار کار طراحی لازم است شرکت کنید و یاد بگیرید.

قدم چهارم

حالا وقت کارآموزی و کارکردن برای برند‌ها می‌رسد. تا می‌توانید هر چیزی که به صورت تئوری یاد گرفته‌اید را در عمل هم به کار بگیرید تا پس از آن بتوانید به صورت تخصصی تحصیلات لازم برای طراحی لباس عروس رو ادامه بدهید و در نهایت مزون خودتان را راه‌اندازی کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی طراحی لباس ؛ چگونه کوکوشنل زمان خود شویم؟!

درامد طراح لباس عروس در ایران

عمده مهارت‌هایی که به صورت تجربی در مسیر شغلی کسب خواهید کرد:

  • توانایی‌های ارتباطی در سطح خیلی عالی می‌آموزید.
  • مهارت‌های مرتبط با مشتری مداری را یاد می‌گیرید.
  • توانایی کار بار برنامه‌ها و نرم‌افزارهای طراحی و حسابداری را کسب می‌کنید.
  • دانش پارچه‌شناسی به‌دست می‌آورید.
  • ترندشناسی را فرا می‌گیرید.
  • توانایی مدیریت چندکار به طور همزمان را در خودتان تقویت می‌کنید.
  • سازمان‌دهی را می‌آموزید.

مراحل اداری مورد نیاز برای شروع شغل طراحی لباس عروس در ایران

شغل طراحی لباس عروس

آیا می‌خواهید مزون داشته باشید؟

طراحی لباس عروس در ایران

برای اینکه بتوانید در زمینهٔ طراحی لباس عروس در ایران فعالیت کنید، با توجه به تسهیل‌گری در تولید کالای‌ داخلی و حمایت‌هایی که از کسب‌وکارهای خانگی انجام می‌شود، به راحتی می‌توانید خانهٔ مد خودتان را داشته باشید.

فقط باید با توجه به مهارت‌ها، ارتباطات و سرمایه اولیه برای شروع کار خود یکی از حوزه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم را انتخاب کنید.

مزون آنلاین

بعد از کسب گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و نمونه کار آماده، اقدام به اخذ شناسه شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور کنید. حتی برای شروع نیاز نیست مکان خاصی را اجاره کنید. طرح‌های خودتان را آماده کنید و از طریق اینستاگرام اقدام به بازاریابی و فروش کنید.

خانه مد

اما اگر بخواهید خانه مد مستقل و لوکس خود را راه‌اندازی کنید، بعد از اجاره و یا خرید محل مزون خود، علاوه بر گواهی مهارت و شناسه شیما، نیازمند اخذ پروانه کسب از اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک برای کسب‌وکار خود می‌باشید.

شرکت طراحی لباس

حتی خیلی حرفه‌ای‌تر، با ثبت شرکت و برند می‌توانید شروع کنید. فقط مدارک و مراحل بیشتری باید طی کنید، از جمله داشتن حداقل مدرک دانشگاهی کارشناسی، مشخص کردن اعضاء هیئت مدیره، مدیرعامل، حسابدار و تنظیم اساسنامه شرکت.

درامد طراح لباس عروس در ایران

اگر می‌خواهید تولیدی داشته باشید

چگونه طراح لباس عروس شویم

اول لازم است این سوال را از خود بپرسید که می‌خواهم در کدام‌ یک از این حوزه‌ها کار بکنم؟

تولید لباس سفارشی

اگر بخواهید لباس‌های مورد نیاز بوتیک‌های لباس مجلسی و یا مزون‌ها را تولید کنید، نیازمند بازاریابی قوی و ارتباطات گسترده در بازار هستید.

تولید و فروش مستقل لباس

اما اگر بخواهید برند خود را تولید کنید، در ابتدا به جز سرمایه اولیه برای راه‌اندازی تولیدی، نیازمند سرمایهٔ لازم برای برند خود نیز می‌باشید و ارتباطات خوبی با مغازه‌‌دارها، فروشگاه‌ها و مزون‌ها نیز باید داشته باشید.

پیشنهاد بهتر

اما چون طراحی لباس عروس در ایران ریسک بالایی دارد‌‌‌‌‌‌‌‌؛ برای شناخت بازار و سفت کردن جای پای خود، بهتر است که ابتدا سفارش‌های موجود در بازار را انجام دهید تا بتوانید سرمایه مورد نیاز برند خود را نیز تأمین کنید و در کنار کارهای سفارشی متناسب با نیاز بازار، طراحی‌های برند خود را انجام داده و اقدام به فروش کنید.

برای راه‌اندازی تولیدی لباس باید تحقیقات کامل و به روزی داشته باشید تا در این زمینه با حداقل ضرر بتوانید کسب‌وکار خود را شروع کنید، چون وارد بازار پررقابت و قیمت‌های دائماَ در حال نوسان می‌شوید. بنابراین سعی کنید اطلاعات کافی جمع آوری کنید و با آگاهی از قدم‌هایی که برمی‌دارید، اقدامات عملی را شروع کنید. در ادامه هفت قدمی که به آن‌ها نیاز دارید را شرح می‌دهیم:

اول: برنامه‌ریزی و تحقیقات جامعی انجام دهید.

دوم: فضای مناسب، دستگاه و لوازم مورد نیازتان را تهیه بفرمائید.

سوم: به سراغ اخذ جواز کسب از اتحادیه پوشاک بروید.

چهارم: برای استخدام افراد در موقعیت‌های شغلی مورد نیازتان اقدام کنید.

پنجم: الگوهای مورد نیازتان را تهیه کنید و سپس برش و نمونه‌گیری‌های اولیه را انجام دهید.

ششم: مواد اولیهٔ مورد نیازتان را تهیه کنید.

هفتم: بازاریابی محصولات خود را شروع کنید.

مطالعه بیشتر

مجله مد و فشن روچی اطلاعات کامل و دقیقی در ارتباط با نحوه راه اندازی تولیدی لباس در اختیارتان قرار می‌دهد. راهنمایی‌تان می‌کند که بتوانید لوازم مورد نیاز پوشاک برای راه‌اندازی تولیدی را لیست کرده و خریداری کنید و بازاریابی لباس و پوشاک در این صنعت را به خوبی انجام بدهید.

این نکته را هم اضافه کنم که اگر تولیدی پوشاک راه‌اندازی می‌کنید، شما بیشتر باید روی بهبود مهارت‌های مدیریتی کسب و کار تمرکز کنید. برای تقویت این مهارت‌ در خود، می‌توانید پادکست مدیریتی گوش بدهید.

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست های مدیریتی | معرفی پادکست هایی که هر مدیری به آن نیاز دارد

چون شما باید صفر تا صد مراحل تولید لباس و ارائه به بازار برای فروش را بتوانید مدیریت کنید، بنابراین داشتن تحصیلات آکادمیک در ارتباط با مدیریت و فناوری منسوجات می‌تواند شما را نسبت به سایر برندها متمایز کند.

درآمد شغل طراحی لباس عروس در ایران و بررسی بازار لباس عروس در دنیا

شغل طراحی لباس عروس

داده‌های آماری ارائه شده بازار جهانی لباس عروس در سایت DATAintelo ، نشان می‌دهد، با اینکه آمریکا و اروپا صادر کنندهٔ ترند و مدهای دنیا هستند؛ اما بازار اصلی که شامل آسیا می‌شود، سهم قابل توجهی در این صنعت دارد که طبق پیش‌بینی‌هایی که برای سال 2027 صورت گرفته، رشد قابل توجهی برای این صنعت متصور شده‌اند.

طراحی لباس عروس در ایران

نمودارهای درآمدها

شغل طراحی لباس عروس در دنیا ، یکی از پردرآمدترین شغل‌های حوزه مشاغل مربوط به مراسم‌های عروسی است و طبق نمودار ارائه شده در زیر بالاترین درآمد یعنی، بالای 70 هزار دلار در سال برای طراحی لباس عروس گزارش شده است.

درامد طراح لباس عروس در ایران

برای تخمین درآمد طراح لباس عروس از داده‌های سایت Sewport که در زمینه راه‌اندازی کسب‌وکار‌‌های کوچک فشن و لباس، داده‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ استفاده کردیم.

با توجه به آمارهایی که از میانگین درآمد طراح لباس، طراح تکنیکال لباس، طراح پارچه، مأمور خرید و مدیر فروشگاه لباس استخراج شده، تجربه یکی از فاکتورهای مهم درآمد طراح لباس و فشن است.

در هنگام یافتن پاسخ سوال چگونه طراح لباس عروس شویم ، به یاد داشته باشید که هر چقدر سابقه کار بیشتری در این حوزه داشته باشید؛ به همان نسبت ارتباطات شما گسترده‌تر شده و در نتیجه درآمدتان نیز بیشتر خواهد بود.

شغل طراحی لباس عروس

مدل کسب‌وکار طراحی لباس عروس ، مدل تجارت به تجارت (B2B) بوده و در دنیا طبق سایت Onetonline درآمد طراح لباس به طور متوسط ساعتی 37 دلار و سالانه 76 هزار دلار می‌باشد که در مقایسه با ایران فاصله خیلی زیادی دارد تا به آن نقطه درآمدی برسیم.

با توجه به مطالبی که در این مقاله برایتان ارائه دادیم، یکی از این مدل‌های درآمدی را با توجه به شرایط خود می‌توانید انتخاب کنید:

  1. به صورت فریلنسر فعالیت کنید.
  2. مدیر خانه مد خود شوید.
  3. مدیریت یک تولیدی را برعهده بگیرید.

درآمد طراح لباس عروس در ایران به صورت فریلنسر

طراحی لباس عروس در ایران

اگر بخواهید برای برند خاصی کار کنید بسته به مهارت طراحی و میزان زمان مورد نیاز برای اتمام کار، برای هر طرح از یک میلیون تومان الی 12 میلیون می‌توان قیمت‌گذاری کرد.

به طور کلی درآمد طراح لباس در ایران بستگی به میزان تلاش شما و توانایی برقراری ارتباط با برندهای مختلف دارد.

اما می‌توانید بعد از کسب تجربهٔ کافی و مسلط بودن به نرم‌افزارهای حوزهٔ طراحی لباس ، کارهای طراحی لباس برندهای خارجی را به صورت فریلنسری انجام دهید.

اگر به فکر لذت بردن از کار خود هستید و دغدغهٔ درآمد اولویت دوم شما است، می‌توانید به صورت فریلنسر از کار طراحی خود لذت ببرید و نیاز نیست خودتان را با مسائل مربوط به مدیریت کسب‌وکار، درگیر کنید.

درآمد طراح لباس در ایران به عنوان مدیر خانه مد

درامد طراح لباس عروس در ایران

برای راه‌اندازی استودیوی شخصی، این نکته را در نظر بگیرید که هویت برند شما، موقعیت جغرافیایی خانه مد و پرسونای مخاطب شما باید همدیگر را بازتعریف کنند.

نیروی کار برای خانه مد

نیروهای ثابت مزون، الگوساز، برش کار، طراح جزئیات و تزئینات لباس، اجرا کنندهٔ تزئینات و اکسسوری لباس عروس و عکاس هستند؛ اما می‌توانید با شناسایی نیروهای حرفه‌ای که معمولاً این افراد به‌ صورت مستقل کار می‌کنند، به صورت پروژه‌ای با آن‌ها همکاری داشته باشید تا هزینه‌های نیروی انسانی را به‌ درستی مدیریت کنید.

درآمد طراح لباس عروس در ایران به عنوان مدیر خانه مد، بسته به میزان ارتباط با برندها، اینفلوئنسرها و یا اشخاص سرشناس و سلبریتی‌ها، 30میلیون تومان در ماه‌ برای اولین سال فعالیت، می‌توان در نظر گرفت.

اما این نکته را هم در نظر بگیرید که بعضی از ماه‌ها از جمله محرم و صفر به دلیل کم شدن مراسم عروسی ممکن است، درآمد مورد انتظار را نداشته باشید.

درآمد طراح لباس در ایران به عنوان مدیر تولیدی

شغل طراحی لباس عروس

سرمایهٔ اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی تولیدی لباس عروس بستگی به محل اجاره، تجهیزات، وسایل اولیه و تعداد نیروی کار دارد. اما برای شروع کار از 300 میلیون تومان می‌توانید شروع کنید.

برنامه‌های اشتغال‌زایی و حمایت از کارآفرینی، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای هر واحد تولیدی به ازای اشتغال‌زایی برای هر نفر تسهیلاتی در نظر گرفته است، که در شروع کار می‌توانید از آن تسهیلات بهره‌مند شوید.

برای دریافت تسهیلات به دو صورت می توانید اقدام کنید:

  1. به عنوان پشتیبان و معرفی شاغلین تحت پوشش
  2. به عنوان کسب‌وکار خانگی

قوانین و شرایط اخذ تسهیلات را می‌توانید از طریق فایل دانلودی زیر دریافت کنید:

برنامه‌ریزی برنامه تولید لباس عروس خود را داشته باشید، می‌توانید درآمد حدود 50 میلیون در ماه‌های اول را داشته باشید، اما باید به این نکته هم توجه کرد که بعضی از ماه‌ها ممکن است، ضررده بوده و یا مثل شرایط کرونا هیچ درآمدی هم نداشته باشید.

رصد کردن بازار و همواره به‌روز بودن، یکی از چالش‌هایی است که همواره باید با آن دست‌وپنجه نرم کنید.

کلام آخر درپاسخ به سوال چگونه طراح لباس عروس شویم

طراحی لباس عروس در ایران

شغل طراحی لباس عروس، فرصتی است برای شروع حرفه و شغلی که در افق زمانی بلندمدت می‌تواند درآمد میلیاردی به‌همراه داشته باشد.

به شرطی که در این مسیر سخت و پرچالش باقی بمانید؛ برنامه‌های بازاریابی را به خوبی پیاده کنید و با مطالعه زندگینامه طراحان مشهور دنیا، اطلاعات خود را همواره به‌روز نگه دارید.

بیشتر بخوانید: طراحان لباس معروف دنیا | 10 طراح لباس معروف و ثروتمند دنیا

امروزه سطح رفاه مردم دنیا روزبه‌روز نسبت به گذشته در حال بهبود است و مراسم‌ عروسی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و درنتیجه مهمترین المان عروسی، یعنی لباس عروس هم بیش از قبل مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اگر حل کردن دغدغه‌های عروس برای یکی از مهمترین مراسم زندگی‌اش برای شما لذت‌بخش است، هیچ وقت از بالا و پایین‌های این مسیر خسته نخواهید شد؛ بلکه شما برای شغل طراحی لباس عروس ساخته شده‌اید.

آن لحظهٔ شادی و لبخند عروس، برای لباسی که شاید ماه‌ها برای آن زحمت کشیده‌اید، تمام خستگی‌هایتان را از بین می‌برد و رضایت عمیقی در قلب خود احساس می‌کنید که قابل توصیف نیست.

مطالب مرتبط

اگر مطمئین نیستید که تیپ شخصیتی شما مناسب شغل طراحی لباس عروس هست، می‌توانید از طریق تست‌های آنلاین برای یافتن شغل مناسب خود کمک بگیرید.

رشته فشن بازار کار گسترده‌ای دارد و با توجه به شرایط و ویژگی‌های شخصیتی خود می‌توانید یکی از شاخه‌های آن را انتخاب کنید و درآمد داشته باشید. خواندن بخش طراحان لباس چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، به شما در این زمینه دید خیلی خوبی می‌دهد.

مرضیه صالحی مسیر شغلی جالبی را طی کرده و در حال حاضر فروشگاه جیب استودیو را مدیریت می‌کند. در یکی از قسمت‌های پادکست کارنکن، از مسیر شغلی طراحی لباس خود صحبت کرده است که شاید شنیدنش برایتان جالب باشد.

چگونه طراح لباس عروس شویم ؟

  1. دانش طراحی لباس کسب کنید.

    ابتدا باید مبانی طراحی، مبانی رنگ، تاریخ فشن و بازاریابی را به خوبی بیاموزید.

  2. یکی از شاخه‌های طراحی لباس عروس را انتخاب کنید.

    لباس عروس جزو طبقه‌های بالای هرم فشن محسوب می‌شود و باید انتخاب کنید که می‌خواهید در سطح کوتور کار بکنید یا لباس‌های آماده.

  3. تقویت مهارت‌های مورد نیاز، مهم است.

    برای اینکه بتوانید به صورت حرفه‌ای در این حوزه کار بکنید، باید برای برندهای محتلف کار کنید و بتوانید سبک کاری خود را بیابید.

  4. تمایز ایجاد کنید.

    بعد از کسب تجربه از طریق کارآموزی برای اینکه در این صنعت پررقابت بتوانید متمایز ظاهر شوید باید سبک خودتان را خلق کنید.

  5. کسب‌وکارتان را شروع کنید.

    بعد از کسب دانش، تجربه و سرمایه کافی، وقت آن است که کسب‌وکار خود را شروع کنید و برند خود را داشته باشید.

حوزه فشن در ایران بسیار جدید است و انتخاب شغل طراحی لباس عروس در ایران، کار هیجان‌انگیز و پر از فرصت‌های بی‌نظیری خواهد بود.

اما هر حرفه‌ای چالش‌های خود را دارد و خواهد داشت.

به نظر شما ایران چه پتانسیل‌هایی برای رشد در بازار جهانی لباس عروس دارد؟

چالش‌ها و فرصت‌ها‌ی اصلی این حوزه چه چیزهایی خواهد بود؟

برای ما در قسمت نظرات دیدگاه‌ خودتان را بنویسید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

6 دیدگاه برای “چگونه طراح لباس عروس شویم و درآمد بالا داشته باشیم؟

  1. نگار گفته:

    خیلی جامع و کامل توضیح داده شده بود واقعا,
    این مقاله اطلاعات بسیار مفید و جدیدی برام داشت،ممنونم♥️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.