مهاجرت کاری به اتریش | ویزای جاب آفر و اقامت کاری اتریش

Rate this post

اتریش کشوری در قلب قاره‌ی اروپا با طبیعتی بسیار زیبا و آرامش‌بخش است که از لحاظ رشد علمی و اقتصادی در جایگاه خوبی قرار دارد. این کشور مدت‌ها پایتخت فرهنگی اروپا بوده و همه ساله به واسطه سطح رفاه زندگی، اقتصاد صنعتی و پیشرفته، امنیت بالای اجتماعی و نرخ پایین بیکاری افراد زیادی را مصمم می‌کند تا در زمینه مهاجرت کاری به اتریش اطلاعاتی به دست آورند.

در این بین ایرانی‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند و به نظر می‌رسد سوالاتی از قبیل هزینه مهاجرت تحصیلی به اتریش، شرایط مهاجرت کاری به اتریش و اقامت کاری اتریش جزو پربازدیدترین مطالب در بین ایرانی‌ها بوده‌اند.

مهاجرت به اتریش راه‌های مختلفی دارد. از مهاجرت تحصیلی با یا بدون مدرک زبان تا انواع مهاجرت کاری. در این مقاله قصد داریم به شرایط مهاجرت به اتریش از طریق ویزای کار و جاب آفر اتریش بپردازیم.

در این مطلب می خوانید:

۱- بازار کار اتریش

۱-۱ درآمد در اتریش

۱-۲ مشاغل مناسب برای خارجی ها

۲- اقامت اتریش از طریق کار

۳- مهاجرت کاری اتریش

۳-۱ شرایط مهاجرت کاری به اتریش (انواع ویزای کاری اتریش)

۴- جاب آفر اتریش

۵- مراحل اخذ ویزای جاب آفر اتریش

۶- مدارک مورد نیاز برای ویزای کاری اتریش

۷- ویزای همراه

1- بازار کار اتریش

حتماً قبل از مهاجرت کاری به اتریش، نرخ بیکاری و مشاغل مورد نیاز در این کشور را بررسی کنید. بر اساس آخرین آمار (نوامبر ۲۰۲۲)،  نرخ بیکاری در اتریش ۶.۲٪ است.

سیاست دولت اتریش در زمینه بازار کار این‌گونه است که ابتدا موقعیت‌های شغلی را در اختیار مردم کشور خودش قرار می‌دهد و اگر فردی درخواست نفرستد، آگهی شغلی را به مدت ۳ ماه در اتحادیه اروپا منتشر می‌کند و نهایتاً اگر بازهم فرد مناسبی اعلام نیاز نکند، آن کارفرما می‌تواند از خارجی‌ها برای همکاری دعوت به عمل آورد.

اتریش کشوری با نرخ بیکاری بسیار پایین است و به همین دلیل کاملاً قابل توجیه است که ترجیح بدهد موقعیت‌های شغلی توسط شهروندان اتریش انتخاب شوند.

برای آشنایی بیشتر با کشور اتریش ویدءوی زیر را از دست ندهید. 🙂

۱-۱ درآمد در اتریش

میزان حقوق و درآمد شما در اتریش تا حد زیادی به تخصص و مهارت‌تان بستگی دارد. با اینکه اتریش کشوری است که هزینه‌های زندگی در آن بالا است اما عموماً درآمدها به نحوی است که هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و شما می‌توانید زندگی نسبتاً خوبی داشته باشید.

مهاجرت به اتریش از طریق کار - درآمد در اتریش

۱-۲ مشاغل مناسب برای خارجی‌ها

به منظور معرفی پوزیشن‌های شغلی خالی به خارجی‌ها، سایت‌هایی وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و اطلاعات لازم در مورد هر پوزیشن‌ را در اختیار افرادی که به دنبال جاب آفر اتریش هستند قرار می‌دهند.

در اینجا اسامی تعدادی از سایت‌های کاریابی در کشور اتریش را نوشته‌ایم که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید و متناسب با تحصیلات و حرفه‌تان شغل موردنظرتان را جست‌وجو کنید.

jobkralle.at

monster.at

karriere.at

metajob.at

job.at

۲- اقامت اتریش از طریق کار

پس از دریافت ویزای کاری اتریش، یک کارت قرمز-سفید-قرمز به شما تعلق می‌گیرد. این کارت ۲ سال اعتبار دارد و نشان‌دهنده اقامت کاری شما در این کشور است.

۳- مهاجرت کاری اتریش

از شرایط مهاجرت به اتریش از طریق کار، دریافت ویزای کاری این کشور است.

 صدور ویزای کاری اتریش بر اساس یک سیستم امتیازدهی انجام می‌شود. میزان امتیاز مورد نیاز برای هر ویزا متفاوت است.

 امتیاز شما بر اساس فاکتورهایی از قبیل (مدارک تحصیلی‌، دانش زبان آلمانی و انگلیسی، سن و سابقه کار مرتبط) محاسبه می‌شود و سپس بر اساس امتیازتان مشخص می‌شود که آیا می‌توانید برای ویزای کاری اتریش اقدام کنید یا خیر.

بیشتر بخوانید: امتیاز‌‌‌بندی مهاجرت کاری به اتریش

۳-۱ شرایط مهاجرت کاری به اتریش (انواع ویزای کاری اتریش)

در این قسمت انواع ویزای کاری اتریش را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانیم شما را در مسیر انتخاب نوع ویزا همراهی کنیم.

۱. ویزای جاب آفر اتریش (مختص کسانی که دعوت‌نامه رسمی از کارفرما دارند)

برای دریافت ویزای جاب آفر اتریش، در ابتدا باید از یک کارفرمای اتریشی پیشنهاد کاری داشته باشید.

به این منظور می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مختلفی مثل لینکدین، وب سایت شرکتی که قصد کار در آن‌جا را دارید، ایمیل شخصی کارفرما و ….. رزومه خود را به کارفرما ارسال کنید و در صورت پذیرفته شدن رزومه‌تان یک دعوت‌نامه رسمی کاری برای شما ارسال می‌شود.

۲. ویزای جاب سیکر اتریش (کسانی که قصد دارند پس از ورود به خاک اتریش دنبال شغل مناسب بگردند)

اگر شغلی پیدا نکردید و نتوانستید از یک کارفرما دعوت‌نامه کاری دریافت کنید، می‌توانید در صورت داشتن امتیاز لازم برای ویزای جاب سیکر، به سفارت مراجعه کنید و این ویزا را درخواست کنید.

پس از ورود به اتریش، ۶ ماه فرصت دارید که در بازار کار اتریش شغل موردنظرتان را پیدا کنید. پس از موافقت کارفرما و تایید شدن شما در پوزیشن شغلی مذکور، می‌توانید برای دریافت کارت اقامت قرمز-سفید-قرمز اتریش درخواست دهید.

همان‌طور که بالاتر گفتیم این کارت نشان‌دهنده اقامت کاری اتریش است و مدت اعتبار آن دو سال می‌باشد. در صورتی که شرایط کاری شما خوب پیش رود و بخواهید اقامت خود را در اتریش ادامه دهید می‌توانید کارت اقامتتان را ۲ سال دیگر تمدید کنید.

۴- جاب آفر اتریش

ویزای جاب آفر یکی از بهترین انواع ویزای کاری است که از همان ابتدا حقوق فرد برقرار است و می‌تواند بسته به شغل و تخصصش و حقوقی که دریافت می‌کند زندگی خوب و مرفهی داشته باشد.

البته همان‌طور که گفتیم گرفتن دعوت‌نامه رسمی از کارفرما چندان کار راحتی نیست و چالش‌های خودش را دارد چرا که اولویت با شهروندان اتریشی است، اما در صورتی که موفق شوید این دعوت‌نامه را بگیرید می‌توانید به سفارت مراجعه کنید و برای ویزای جاب آفر درخواست دهید.

دقت کنید که گرفتن دعوت‌نامه از یک کارفرما کاری غیرممکن و نشدنی نیست بلکه باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید و به دقت سایت‌های کاریابی اتریش را برای پیدا کردن شغل مورد نظرتان بررسی کنید.

راستی این نکته را هم اضافه کنم که نوشتن درست و اصولی رزومه تاثیر زیادی در جلب کردن توجه کارفرما دارد. بعد از اینکه پوزیشن شغلی مناسب را پیدا کردید، حتماً برای نوشتن رزومه‌تان وقت بگذارید.

سعی کنید در رزومه‌تان به نقاط قوت خود (از قبیل مهارت‌های نرم و ….) اشاره کنید و همچنین می‌توانید به آن دسته از توانمندی‌های شما که برای پوزیشن شغلی مد‌نظرتان مناسب هستند نیز اشاره کنید.

 جاب آفر اتریش - کار در اتریش

۵- مراحل اخذ ویزای جاب آفر اتریش

۱. یک شغل پیدا کنید

۲. پس از اینکه شغل مورد نظرتان را پیدا کردید،  برای صدور مجوز کار اتریش اقدام کنید.

۳. و سپس برای دریافت ویزای کار این کشور درخواست خود را ارسال کنید.

 ویزای کاری اتریش - جاب آفر اتریش

۶- مدارک مورد نیاز برای ویزای کاری اتریش

برای دریافت ویزا باید به سفارت اتریش مراجعه کنید و تمامی مدارک لازم را با خود به همراه داشته باشید. دقت کنید که کامل نبودن مدارک شما ممکن است در پروسه صدور ویزا مشکلاتی ایجاد کند و حتی صلاحیت شما برای دریافت ویزا از طرف سفارت تایید نشود.

  • پاسپورت معتبر
  • عکس جدید با ابعاد ٣۵×۴۵
  • بیمه‌نامه معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی تولد
  • سابقه کار مرتبط
  • گواهی تمکن مالی
  • مدارک تحصیلی (ترجیحاً مرتبط با پوزیشن شغلی مد نظر شما)
  • مدارک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • مدرک رزرو محل سکونت مانند سند اجاره ملک یا هرگونه مدرکی که ثابت کند شما مکانی را برای اقامت در اتریش در نظر گرفته‌اید.

۷- ویزای همراه

پس از دریافت کارت قرمز-سفید-قرمز می‌توانید برای ویزای همراه اقدام کنید. این ویزا همسر و فرزندان شما (زیر ۱۸ سال) را شامل می‌شود و پس از ورود به اتریش، با داشتن این ویزا از حق تحصیل و کار برخوردار می‌شوند.

شرایط مهاجرت کاری به اتریش - ویزای همراه اتریش

مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

در این مطلب، شرایط مهاجرت کاری به اتریش بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی، بیان شد. برای مشاغل تخصصی، اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید به مطالب زیر سر بزنید.

مهاجرت پرستاران به کشور اتریش

اگر پرستار هستید و می‌خواهید به اتریش مهاجرت کنید می‌توانید با کلیک بر روی لینک پایین، در رابطه با موارد زیر اطلاعات خوبی کسب کنید:

۱- آیا بازه سنی خاصی برای مهاجرت پرستار به اتریش وجود دارد؟

۲- زبان مورد نیاز برای مهاجرت پرستاران به اتریش کدام است؟ آیا یادگیری زبان الزامی است؟

۳- شرایط معادل سازی و تأیید مدرک پرستاری به چه صورت است؟

۴- وضعیت کار پرستاران در اتریش چگونه است؟

۵- آیا در کشور اتریش به متقاضیان در جستجوی شغل، ویزای جاب‌ سیکر-Job seeker تعلق می‌گیرد؟

۶- درآمد و حقوق پرستاران در اتریش چقدر است؟

۷- حدود هزینه زندگی در اتریش چقدر است؟

۸- مزایای مهاجرت کاری پرستاران به اتریش چیست؟

امکان مهاجرت با مدرک دیپلم

اگر مدرک دیپلم دارید و به شما گفته‌اند نمی‌توانید مهاجرت کنید، توصیه می‌کنم مطلب پایین را مطالعه کنید تا در رابطه با موارد زیر اطلاعات لازم را کسب کنید:

۱- شرایط مهاجرت کاری با مدرک دیپلم

۲- کدام مدرک‌ها برای کدام مقصد‌ها مناسب‌ترند؟

۳- مقصدهای مهاجرت کاری با مدرک دیپلم

۴- ناگفتنی‌هایی درباره مهاجرت

پزشکی و مهاجرت به اتریش

اگر پزشک هستید و قصد گرفتن ویزای کار اتریش را دارید، می‌توانید پاسخ سوالات زیر را در این مطلب مطالعه کنید:

۱- آیا برای‌ مهاجرت پزشکی به اتریش، يادگيری‌ زبان آلمانی‌ ضروری‌ است؟

۲- چرا برای‌ مهاجرت پزشكی‌ به اتريش، نياز به معادل‌سازی‌ مدرک داريم؟

۳- شرايط گرفتن ويزا برای‌ مهاجرت كاری‌ پزشكان به اتريش چيست؟

۴- آيا امكان كار بعد از مهاجرت پزشكی‌ به اتريش وجود دارد؟

۵- آیا امکان گرفتن اقامت دائم اتریش برای پزشکان ایرانی وجود دارد؟

۶- مزايا و معايب مهاجرت پزشكان به اتريش چيست؟

7- آيا مهاجرت پزشكی‌ به اتريش تصميم درستی‌ است يا نه؟

و اگر دندانپزشک هستید و قصد مهاجرت به این کشور سرسبز و زیبا را دارید، در مطلب زیر اطلاعات خوبی خواهید یافت:

در نگارش این مقاله سعی کردیم اطلاعات لازم و اولیه در رابطه با مهاجرت کاری به اتریش و اقامت کاری اتریش را به نحوی در اختیار شما قرار دهیم تا به راحتی بتوانید مسیر مهاجرت کاری خود را ترسیم کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

برای ما از دغدغه‌هایتان در رابطه با مهاجرت کاری به اتریش بنویسید و بگویید چرا این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.