تست هوش هیجانی گلمن + دانلود رایگان پرسشنامه

تست هوش هیجانی دانیل گلمن

یک زمانی بود که هوش را فقط به عنوان IQ می‌شناختند و تصور بر این بود که هر شخصی که از ضریب هوشی بالا برخوردار است، بدون شک انسان موفقی در زندگی خواهد شد و یکی از دلایل عدم موفقیت انسان‌ها  ضریب هوشی پایین بود. مردم هم برای اطلاع از میزان ضریب هوشی خود تست‌هایی نظیر تست هوش ریون استفاده می‌کردند و با توجه به نمره آن مسیر شغلی و زندگی خود و دیگران را پیش‌بینی یا حتی قضاوت می‌نمودند.

البته نباید از آن ور بوم افتاد و گفت که ضریب هوشی یا IQ هیچ اهمییتی ندارد. اما امروزه با مفاهیم دیگری از هوش نیز آشنا هستیم. که به عقیده برخی از صاحب نظران در موفقیت آدم‌ها نقش بسیار پررنگی را دارند.

تست هوش هیجانی گلمن توسط دکتر دانیل گلمن، روانشناس و روزنامه‌نگارِ حوزۀ علم در نیویورک تایمز تنظیم شده است. او در کتاب خود به نام هوش هیجانی به تعریف و اهمییت این هوش می‌پردازد.

به‌نظر گلمن، هوش هیجانی همان مهارت‌هایی هستند که ما در مجموع به‌عنوان «شخصیت آدم‌ها» می‌شناسیم. در واقع هوش هیجانی از جنس مهارت است؛ یعنی یک استعداد نیست که قابل‌تغییر نباشد. به همین‌ منظور راهکارهای بسیاری جهت تقویت هوش هیجانی ارائه شده است که هر شخص با توجه به میزان کمبود در هز مولفه می‌تواند یا انجام یک سری تمرینات به تقویت آن بپردازد.

تست هوش هیجانی گلمن ، مؤلفه‌ های هوش هیجانی از قبیل خودآگاهی و همدلی را در افراد اندازه می‌گیرد.

شما در این نوشته با مطالب زیر آشنا می‌شوید:

هم‌چنین می‌توانید نسخۀ pdf تست هوش هیجانی گلمن را از لینک زیر دانلود کنید تا بعداً به آن پاسخ بدهید:

در صورتیکه تمایل به شروع و انجام تست هوش هیجانی گلمن را دارید می‌توانید، بر روی دکمه زیر کلیک نموده و تست را شروع نمایید.

۱- مؤلفه‌های هوش عاطفی دانیل گلمن

از نظر دنیل گلمن هوش عاطفی یا همان هوش هیجانی متشکل از پنج مهارت است:

مؤلفۀ اول: خودآگاهی

خودآگاهی یعنی اینکه نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و بتوانیم انواع احساسات خود را از هم تشخیص دهیم. کسانی که این ویژگی را دارند زندگی‌شان را بهتر مدیریت می‌کنند؛ یعنی می‌دانند باید چه شغلی انتخاب کنند، وقت خود را صرف چه روابطی کنند و چه اهدافی را دنبال کنند. به همین جهت است که اهمییت هوش هیجانی امروزه در انتخاب و تعیین مسیر شغلی بسیار بیشتر به چشم می‌آید.

مؤلفۀ دوم: مدیریت احساسات

برای خیلی از ما پیش آمده که در زمان عصبانیت حرفی زده یا کاری کرده‌ایم که بعدتر بابتش احساس پشیمانی کرده‌ایم. مدیریت احساسات‏ یعنی بتوانیم اضطراب، افسردگی یا خشم‌مان را کنترل و خودمان را آرام کنیم. این کمک‌مان می‌کند که بعد از شکست‌ها و ناراحتی‌ها سریع‌تر بهبود پیدا کنیم.

مؤلفۀ سوم: خودانگیزی

خودانگیزی یعنی انگیزه و اشتیاق‌مان را ‏در اثر موانعِ بیرونی از دست ندهیم؛ بلکه به خودمان انگیزه بدهیم و به کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم متعهد بمانیم.

تست هوش هیجانی دانیل گلمن

مؤلفۀ چهارم: همدلی

همدلی این است که بتوانیم احساسات دیگران را تشخیص دهیم و درک‌شان کنیم. کسانی که مشاغل مراقبتی دارند یا در زمینۀ فروش یا مدیریت فعالیت می‌کنند نیاز بیشتری به این ویژگی دارند. جالب است بدانید که یک کاربرد هوش هیجانی در  مذاکره ، داشتن همین مولفه می‌باشد.

مؤلفۀ پنجم: مهارت‌های ارتباطی

داشتن مهارت‌های ارتباطی منجر به تعامل بهتر با دیگران می‌شود. کسانی که مهارت‌های ارتباطی بالاتری دارند می‌توانند روی دیگران هم تأثیر بیشتری بگذارند.

تست هوش هیجانی گلمن این پنج مؤلفه را بررسی می‌کند.

۲- هنجاریابی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی گلمن

سؤالات آزمون‌های روانشناسی باید دقیق طراحی شوند. اعتبار تست‌های روانشناسی را با دو معیار می‌سنجند: روایی و پایایی.

داشتن روایی به این معناست که یک تست دقیقاً ویژگی مدنظر را اندازه می‌گیرد؛ مثلاً اگر یک تستِ سنجشِ استرس، میزان اضطراب را اندازه بگیرد، روایی ندارد.

داشتن پایایی هم یعنی قابل‌اعتماد بودن یک تست؛ مثلاً اگر نتیجۀ یک تست شخصیت‌شناسی در زمان ناراحتی فرد، با زمانی که خوشحال است متفاوت باشد، این تست قابل‌اعتماد نیست و پایایی ندارد.

این نسخه از پرسشنامۀ هوش هیجانی گلمن که در ادامه خواهید دید قبلاً هنجاریابی شده (منصوری، ۱۳۸۰) ، یعنی با فرهنگ ایرانی تطبیق داده شده است و روایی و پایایی دارد.

سوالات هوش هیجانی گلمن

۳- تست هوش هیجانی گلمن

این شما و این تست هوش هیجانی دانیل گلمن :

۱٫وقتی ‏احساس بيهودگی ‏و پوچی ‏می‌کنم، نمی‌دانم که چه چيزی ‏و يا چه کسی ‏موجب اين ناراحتی ‏من است.‏
۲٫حتی ‏وقتی ‏که بهترين کاری ‏که می‌توانم را انجام می‌‏دهم، به‌خاطر کار‌هايی ‏که انجام نشده خود را مقصر احساس می‌کنم.‏
۳٫هر‎ ‎فردی ‏اشکالاتی ‏دارد؛ ولی ‏من آن‌قدر اشکال دارم که نمی‌توانم خودم را دوست داشته باشم.‏
۴٫وقتی ‏که ناراحت هستم می‌توانم دقيقاً بگويم که چه قسمتی ‏از مشکلی ‏که دارم مرا ناراحت می‌کند‏.‏
۵٫هر کاری ‏که انجام می‌دهم برخی ‏افراد باعث می‌شوند که من احساس بدی ‏راجع‌ به خود پيدا کنم.‏
۶٫من چيز‌هايی می‌خرم که حقيقتاً استطاعت مالی ‏برای ‏خريدن آن‌ها ندارم.‏
۷٫وقتی خطايی مرتکب می‌شوم، حرف‌های ‏ناراحت کننده‌ای‏ ‏از قبيل «من هميشه بازنده‌ام»، «احمق! احمق! ‏احمق!» يا «من ‏نمی‌توانم هيچ کاری ‏را درست انجام دهم» به خودم می‌گويم‏.‏
۸٫از طوری‌که به‌نظر می‌آیم يا رفتار می‌کنم خجالت‌زده می‌شوم.‏
۹٫مواقعی ‏که از من انتظار می‌رود‏ ابراز مهر و عاطفه کنم معذب می‌شوم.‏
۱۰٫وقتی ‏که کسی ‏به جز افراد خانوادۀ خود را در آغوش می‌گیرم،‏ احساس عجيبی ‏به من دست می‌‌دهد.‏
۱۱٫وقتی ‏که چيزی ‏را می‌بينم و‎ ‎يا‎ ‎از آن خوشم می‌‏آيد‎ ‎يا‎ ‎آن را می‌خواهم، تا وقتی ‏که آن را به‌دست نياورم نمی‌توانم فکرش را ‏از ‏مغزم بيرون کنم.‏
۱۲٫هر چند که شاید جا‌يی ‏برای ‏پيشرفت وجود داشته باشد، من خودم را همان‌طور که هستم دوست دارم.‏
۱۳٫من چيز‌هايی ‏می‌گويم‏ که در آينده از گفتن آن‌ها پشيمان می‌شوم.‏
۱۴٫من به جايی ‏می‌‌رسم (حالتی ‏به من دست می‌‌دهد) که احساس قدرت، توانايی ‏و شايستگی ‏می‌کنم.‏
۱۵٫وقتی ‏که بايد با کسی ‏که عصبانی ‏است روبه‌رو شوم احساس نگرانی ‏و اضطراب می‌کنم.‏
۱۶٫من معتقدم که عکس‌العمل‌های ‏افراد اتفاقی ‏است.‏
۱۷٫من نياز به اين دارم که باعث ايجاد تغييری ‏بشوم.‏
۱۸٫من نمی‌توانم از احساس گناه به خاطر اشتبا‌هات کوچک و يا کار‌های ‏ناراحت کننده‌ای‏ که ‏در گذشته انجام داده‌ام ر‌هايی ‏‏يابم.‏
۱۹٫وقتی تصميم می‌گيرم که به چيزی ‏برسم، با موانعی ‏مواجه می‌شوم که مرا از رسيدن به اهدافم باز می‌دارند.‏
۲۰٫من دائم به مشکلاتم فکر می‌کنم و نمی‌توانم لحظه‌ای‏ ‏فکر آن‌ها را از مغز خود خارج کنم.‏
۲۱٫بهتر است تا وقتی ‏که کسی ‏را کاملاً نشناخته‌ای‏ ‏با او سرد‎ ‎و طبيعی (معمولی)‏‎ ‎رفتار‎ ‎کنی.‏
۲۲٫من حاضرم هر کاری ‏بکنم تا جلوی ‏گريه کردن خودم را بگيرم.‏
۲۳٫گفتن چيز‌هايی ‏مثل «عاشقت هستم» برایم سخت است؛ حتی ‏اگر قلباً آن‎ ‎را احساس کنم.‏
۲۴٫من از گذراندن وقتم با دوست /‏‎دوستانم لذت می‌برم‏.‏
۲۵٫من بهترين کاری ‏که می‌توانم را انجام می‌دهم (منتهای ‏سعی ‏خود را می‌کنم) ، حتی ‏اگر کسی ‏آن را نبيند.‏
۲۶٫من بی‌حوصله‌ام.
۲۷٫من وقتی ‏که افراد، مستحق تعریف هستند از آن‌ها تعريف (تقدير)‏‎ ‎می‌کنم.‏
۲۸٫من نگران چيز‌هايی ‏هستم که ديگران حتی ‏به آن‌ها فکر هم نمی‌کنند‏.‏
۲۹٫من برای ‏اينکه شروع به انجام کاری ‏کنم احتياج دارم که کسی ‏مرا هل بدهد (تشويق کند)‏ .
۳۰٫افراد احساساتی ‏مرا معذب می‌کنند.‏
۳۱٫وقتی ‏کسی ‏بدون اينکه از او خواسته باشم کاری ‏برای ‏من انجام می‌‌دهد، شک می‌کنم که منظور حقيقی ‏او چيست.‏
۳۲٫زندگی ‏من پر از بن‌بست است.‏
۳۳٫من از کار خودم راضی ‏نيستم؛ مگر اينکه کس ديگری از ‏آن تقدير کند.‏

1 دیدگاه برای “تست هوش هیجانی گلمن + دانلود رایگان پرسشنامه

  1. اتا گفته:

    سلام کلا این نستها ضریب هوشی رو مثلا قبول شدن از یه رشته تاپ تو دانشکاه تاپ هم نشون میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *