باتوجه به وضعیت اقتصادی امروزه و شرایط سخت زندگی برای همه ما، احتمالاً شما هم به فکر راهاندازی یه استارت آپ خانگی افتادید.
تو دنیای کسبوکارهای امروزی خیلی از افراد بهجای سپری کردن مراحل سخت و طاقتفرسای آزمونهای استخدامی و گذراندن هفت خان رستم تو مراحل اداری، ترجیح میدن خودشون کسبوکارهای خانگی یا استارتاپ خانگی راهاندازی کنن.
اگه شما هم با ما همعقیده هستید، بهتره اول از هرچیز بدونیم استارت آپ چیست؟
تو مسیر راهاندازی و تحقیق برای استارت آپ ممکنه به واژگان و اصطلاحات استارتاپی برخورد کنید که هیچ آشنایی با اون واژهها ندارید، پس تو این زمینه هم کمی اطلاعاتتون رو بالا ببرید.
در ادامه این مطلب، از شروع اولین قدمهای راهاندازی یه استارتاپ تا مراحل جذب سرمایه از سرمایهگذار و مسائل قانونی و پیشنهاد ایده استارت آپ خانگی صحبت کردیم.
فهرست مطالب:
- مراحل راهاندازی استارت آپ خانگی
- مسیر پیشروی استارت آپ خانگی
- میزان سرمایه اولیه مورد نیاز استارت آپها
- مسائل حقوقی استارت آپها
- معرفی استارتاپ خانگی ایرانی
- پیشنهاد ایده استارت آپ خانگی
مراحل راهاندازی استارت آپ خانگی
1) ایده اولیه
اولین مرحله از راهاندازی استارتاپهای خانگی، داشتن یه ایدهی خوب هست.
در این مرحله باید به این موضوع دقت کنیم که آیا این ایده قبلاً طراحی شده و کسی رقیب ما هست یا نه؟
اگه کسی تو این زمینه قبلاً فعالیتی داشته، مزیت ایده ما نسبت به ایدههای رقبای ما چیه که بتونه برگ برنده ما باشه؟
بعد از پاسخ دادن به این سوالها و داشتن یه ایده خوب میتونیم گام بعدی رو برداریم.
2) تحقیق و بررسی در مورد ایده
وقتی ایده مورد نظرمون مرحله اول رو با موفقیت پشتسر گذاشت، لازمه تحقیقات کافی روی اون انجام بدیم؛ چون قراره ایده ما وارد مرحله عملی بشه و روی اون سرمایهگذری کنیم، پس نباید بیگدار به آب زد.
3) ساخت نمونه اولیه از ایده
در این مرحله باید ایده رو به شکل عملی انجام بدیم.
اگه ایده ما تولید محصوله، تعداد محدوی نمونه اولیه از محصول رو به افراد ارائه میکنیم.
اگه ایده ما ارائه خدماته، به تحقیقات بیشتر در این زمینه ادامه میدیم.
4) ثبت ایده
در صورتی که در پایان تمام مراحل گفته شده، از نتیجه کار خودمون راضی بودیم، بهتره بریم سراغ ثبت ایده که افراد دیگه از ایده ما کپیبرداری نکنن.
5) جذب سرمایهگذار
تعدادی از استارتاپهای خانگی بهدلیل وجود یه ایده خاص و منحصربهفرد، در مدت نه چندان طولانی این قابلیت رو دارن که محصول خودشون رو در تعداد زیاد تولید و به بازار عرضه کنن.
اینجاست که نیاز به سرمایهگذار برای صاحبان ایده استارت آپ خانگی از نون شب واجبتر میشه.
6) راهاندازی استارت آپ خانگی
اگه تمامی مراحل قبل با موفقیت و رضایت خاطر شما سپری شده، وقتشه که استارتاپ خودتون رو راهاندازی کنید و برید حالشو ببرید🙃
مسیر پیشروی استارت آپ خانگی
تو فرایند راهاندازی استارت آپ خانگی، با سه مسیر مواجه میشیم:
- یا موفق میشیم که خب گوارای وجودمون🙂
- یا شکست میخوریم، که اینم دو حالت داره: یا از بازار برای همیشه خداحافظی میکنیم، یا دست رو زانوهامون میذاریم و دوباره بلند میشیم و قدرتمندانه جلو میریم.
- یا در حالت خنثی به سر میبریم؛ یعنی نه سودی نه ضرری.
بررسی دلایل موفقیت استارت آپ خانگی
رقابت برای ادامه بقای استارت آپ بین رقبا و موفق شدن، نیاز به یهسری پیشزمینه داره.
هر چقدر در این زمینهها اطلاعات جامع و کاملتری داشته باشیم، میزان موفقیت ما برای به دستگرفتن بازار و تبدیل به برند شدن بیشتر میشه.
این کلیدواژههای موفقیت رو هرگز از یاد نبرید:
1) ایده های نوآور و خاص
ایا ایده ما نسبت به رقبا، مزیتی داره که بتونه از سایرین پیشی بگیره؟
آدمهای زیادی ایده دارن اما همه ایدهها قابلیت اجرا شدن و تبدیل به استارت آپ شدن رو ندارن.
از ایده خوب غافل نشید.
2) شناخت بازار هدف
هراندازه تو این حیطه بیشتر بدونیم، میزان موفقیت ما برای افزایش جذب مشتری بیشتر میشه.
3) علاقه و اشتیاق به کار
همه ما میدونیم اگه نسبت به ایده یا کاری که راهاندازی کردیم، علاقه نداشته باشیم و با عشق کار نکنیم، ممکنه بعد از مدت کوتاهی از سرد و گرم مسیر خسته بشیم و دیگه نتونیم ادامه بدیم.
4) نیروی کار بااستعداد و خبره
استخدام افرادی که بتونن با استفاده از نبوغ و خلاقیتی که دارن، تو هر شرایطی راهگشای مشکلات باشن.
5) محصول با کیفیت
کیفیت تو همه محصولات و برای افراد از مهمترین اولویتهاست.
هیچ محصول بیکیفیتی رو میشناسید که تبدیل به برند شده باشه؟
6) شناخت مشتری و توجه به نیازهای آن
طبیعتاً شناخت دغدغههای مشتری و مخاطب محصول و خدماتی که قصد ارائه و عرضه اونها رو داریم، گام بزرگی تو موفقیت ما محسوب میشه، پس این مرحله رو دست کم نگیرید.
7) قیمتگذاری مناسب
نیاز به توضیح خاصی نداره.
فقط اینکه قیمت پرت نگید تا مشتری وقتی قیمت محصول رو شنید بره و دیگه برنگرده😉
متناسب با کیفیت محصول، قیمتگذاری کنید.
8) کار تیمی
تو بیشتر مواقع کار تیمی خیلی خوب جواب میده.
یه تیم یکدست و پرتلاش و البته کاربلد میتونه مسیر موفقیت شما رو هموارتر کنه.
بیشتر بخوانید: تشکیل تیم استارتاپی و اهمیت تیم در استارتاپ
9) پلن معاملاتی
پلن معاملاتی لازمه چون پیشگیری بهتر از درمانه.
خیلی وقتا از اطرافیان شنیدیم فلان شخص بعد از مدتی تمام سرمایه و کارش رو از دست داده.
پس بهتره برای اینکه دچار چنین معضلی نشیم، یه استراتژی و پلن معاملاتی برای خودمون طراحی کنیم.
نقشه راه رو متناسب با پرسونای خودتون طراحی کنید.
پلن معاملاتی در حقیقت مجموعهای از دستورالعملها، بایدها و نبایدهایی هست که قبل از ورود به بازار، باید طراحی کنیم چون مابقی مسیرمون رو قراره طبق همین پلن پیش بریم.
استراتژیمون باید ساده و جامع باشه و قابلیت این رو داشته باشه که سالیان آتی رو هم در بر بگیره.
پلن معاملاتی ما باید شامل بیان و تشریح مدل استارتاپ خانگی، شاخصهای عملکردی، تجزیه و تحلیل بازار، منابع مالی و چشمانداز چندساله باشه تا بتونه واقعاً یه پلن و نقشه درست باشه.
10) مدیریت و رهبری
یه مدیر توانمند میتونه تو تمام شرایط تیمش رو از تندباد حوادث نجات بده.
ممکنه تو مسیر انواع مشکلات پیش بیاد که هر کدام از اونا میتونه بنیان استارت آپ ما رو از هم بپاشه.
تو این شرایط، یه مدیر توانمند و دانا با راهنماییهاش میتونه راهگشا و حلال مشکلات باشه.
11) تبلیغات و بازاریابی
بازاریابی به رشد استارت آپ خانگی ما کمک میکنه، چه استارتاپ خانگی کوچیک باشه، چه شرکت و کمپانی بزرگ.
برای بازاریابی و تبلیغات میتونیم از راههای مختلفی مثل شبکههای اجتماعی و تبلیغ در بستر اینترنت، طراحی و ایجاد سایت، همکاری با اینفلوئنسرها و … استفاده کنیم.
استفاده از موتورهای جستوجو هم یکی از جدیدترین روشهای کاربران برای دستیابی به محصول مورد نظره.
کاربران طبق جستوجوهایی که انجام میدن تصمیم میگیرن چه محصولی رو با چه ویژگیهایی خریداری کنن.
تو این حیطه بهینهسازی موتورهای جستوجو یا همون سئو از اهمیت ویژهای برخورداره.
بیشتر بخوانید: اصول مقدماتی سئو
12) آگاهی از مشکلات حقوقی و قانون
مشکلات حقوقی وجود دارن که ممکنه در طول مسیر راهاندازی استارتاپهای خانگی سد راه و مانع پیشرفت ما بشه.
آگاهی از این مسائل و راههای مقابله با اونها خالی از لطف نیست.
در ادامه همین مطلب در این مورد صحبت کردیم.
دلایل شکست استارتاپهای خانگی
همونطور که موفقیت بیدلیل شکل نمیگیره، شکست هم بیدلیل نیست.
به عبارتی همه دلایلی که میتونه ما رو به سمت موفقیت سوق بده، نبود هر کدام از اونا میتونه مسیر ما رو از موفقیت به شکست منحرف کنه.
میزان سرمایه اولیه مورد نیاز استارت آپ خانگی
تأمین سرمایه یکی از اساسیترین گامها برای ادامهی بقای استارتاپه.
شاید برای شما هم این سؤال پیش اومده باشه که آیا شروع استارت آپ با هزینه کم امکان پذیر هست یا نه؟
قطعاً داشتن هزینه اولیه مناسب و کافی میتونه کمک بزرگی به پیشرفت استارتاپهای خانگی کنه، اما راههای زیادی هم وجود داره که میتونیم با استفاده از اون روشها به استارت آپ خانگی رونق بدیم و تأمین سرمایه رو به راحتی انجام بدیم.
در این بخش قراره به چند نمونه از روشهای تأمین سرمایه اشاره کنیم.
1) وام خود اشتغالی
معمولاً در اولین مراحل ممکنه خیلی از افراد برای تأمین سرمایه اولیه راهاندازی استارتاپ خانگی سراغ وام گرفتن از بانکها برن.
تو مراحل ابتدایی توصیه ما اینه فعلاً به وام گرفتن فکر نکنید.
چرا؟
چون گزینههای بهتری روی میز داریم.
2) جلب همکاری و مشارکت دوستان و آشنایان
اگه به خودتون و ایدهتون ایمان دارید، بهتره برای جذب سرمایه برید سراغ قانع کردن دوستان و آشنایان.
قانع کردنشون کار چندان سختی نیست؛ اگه شرط بالا رو واقعاً داشته باشید.
میتونید با بیان اهداف و توضیح استراتژی و پلن معاملاتیتون بهشون اطمینان خاطر بدید که انتخاب اشتباهی نخواهند داشت.
3) جذب سرمایه از شتابدهندهها
اصلاً شتابدهندهها چی هستن؟
شرکتهایی هستن که به حرکت و رشد سریع استارت آپهای خانگی کمک میکنن.
این شرکتها سرمایه رو در اختیار استارت آپها قرار میدن ولی حمایت اونها محدود به حمایت مالی نیست بلکه حامی فکری خوبی هم هستن و از این جهت با سرمایهگذار تفاوت دارن.
در مقابل سرمایهگذاری که انجام میدن چی میخوان؟
بخشی از سهام و سود شرکت.
چی از این بهتر😉
4) تأمین مالی جمعی (CROWD FUNDING)
یه نمونه دیگه از مدلهای تأمین سرمایه هست.
CROWD FUNDING اجتماعی از حامیان مالی هست که به صاحبان ایده و صاحبان استارتاپهای خانگی در جهت تحقق اهداف و ایدههاشون کمک میکنه.
به بیان دیگه سرمایهگذاران برای راهاندازی پروژه مورد نظر با کارآفرین همکاری میکنن تا تأمین سرمایه انجام بشه.
تو این روش مبالغ اندک از تعداد زیادی از افراد جمع آوری میشه، یعنی از چندین منبع سرمایه استفاده میشه.
جالب اینکه افراد در ازای مبلغی که به شرکت کمک میکنن، هیچ چشمداشتی از شما ندارن.
5) سرمایهگذار فرشته
سرمایهگذار فرشته شخصیه که سرمایه اولیه رو برای شروع کار در اختیار استارت آپها قرار میده.
بیشتر بخوانید: انواع سرمایه گذاری در استارتاپها
مسائل حقوقی استارت آپها
در همه جای دنیا همه فعالیتها بر پایهی قوانین و مقررات انجام میشه.
استارتاپهای خانگی هم از این قاعده مستثنی نیستن.
استارتاپها چه نوپا، چه توسعه یافته از زمان شروع تا پایان کار، درگیر مباحث و مسائل حقوقی مختلفی میشن.
پس بهتره صاحبان مشاغل خانگی یا استارتاپهای خانگی هم با برخی از این اصول آشنایی داشته باشن تا حین کار دچار مشکل نشن.
1) دریافت مجوز برای استارت آپها
پروانه کسب و نماد الکترونیک دو تا از مجوزهای مورد نیاز برای استارتاپها هستن:
پروانه کسب
هر کسبوکاری صنف مربوط به خودش رو داره، پروانه کسب رو باید از صنف مربوطه دریافت کنیم.
نماد الکترونیک
مخصوص استارتاپها و کسبوکارهای مجازیه.
علاوهبر مجوز صنفی، مجوزی به نام «آی نماد» باید دریافت کنن.
بعد از بررسیهای لازم در خصوص احراز هویت و صلاحیت مالک، مجوز با مدت اعتبار یک سال صادر میشه.
2) ثبت ایده استارتاپهای خانگی
صاحب ایده، مالک ایده هم باید باشه.
ثبت ایده راهی برای جلوگیری از کپی برداری افراد سودجو از ایده هست.
ثبت ایده لازمه چون به بقای استارتاپهای خانگی کمک میکنه.
شرایط ثبت ایده
1) جدید باشه و قبل از ما کسی این ایده رو ثبت نکرده باشه.
2) قابلیت اجرایی شدن رو داشته باشه.
3) باعث ایجاد نوآوری بشه یعنی مشکلی رو تو یه زمینه مرتفع کنه.
برای ثبت ایده به سامانه مرکز مالکیت فکری رجوع کنید.
3) قرارداد NDA (توافقنامه محرمانگی یا عدم افشا)
اگه از بابت سرقت ایدهمون نگرانیم این قرارداد به ما کمک میکنه با خیالی آسودهتر به طرح ایده بپردازیم.
در حقیقت نوعی تعهد به منع افشای اسرار تجاری و اطلاعات محرمانه هست.
در صورت عدم تعهد به این قرارداد باید خسارت مالک اطلاعات پرداخت بشه.
4) قرارداد هم بنیانگذار (CFA)
قرارداد هم بنیانگذار یا قرارداد مشارکت مؤسسین به مشخص شدن مسائل ریز و درشت حین همکاری با مؤسسین و جلوگیری از بروز اختلاف کمک میکنه.
این قرارداد بین مؤسسین و زمانی که هنوز استارتاپ یا شرکت هیچ محصولی تولید و روانه بازار نکرده، منعقد میشه.
طبق این قرارداد وظایف دو طرف به شکل دقیق شرح داده میشه.
درصد سهام، میزان مشارکت و … تو این قرارداد ذکر میشن و بهخاطر همین یکی از مهمترین قراردادهاست.
ما چند مورد از شاخصترین مسائل حقوقی استارتاپها رو تو این مطلب توضیح دادیم اما اگه دوست دارید اطلاعات بیشتری توی این حیطه کسب کنید، خوندن این مطلب خالی از لطف نیست.
معرفی استارتاپ خانگی ایرانی
تا اینجا از مراحل شروع راهاندازی استارتاپهای خانگی تا مسائل قانونی گفتیم.
وقتشه با چند نمونه از استارتاپهای خانگی آشنا بشیم.
البته استارتاپهای موفق خانگی تعدادشون کم نیست و خیلی از اونا بعد از مدتی تبدیل به شرکتهای بزرگ شدن.
ما چند نمونه استارت آپ خانگی موفق رو به شما معرفی میکنیم و شما میتونید از اونا به عنوان ایده استارت آپ خانگی استفاده کنید.
البته پیشنهاد ایده استارت آپ خانگی صرفاً در حد پیشنهاده و شما میتونید خودتون پیشنهادها و ایدههای جذابتری رو پیدا کنید.
1) استارت آپهای صنایع دستی
امروزه استارت آپهای هنری درآمد خوبی دارن و شما به راحتی میتونید با راهاندازی یه پیج یا سایت، هنر دست خودتون رو به صورت آنلاین به فروش برسونید.
یکی از استارتاپهای خانگی موفق در زمینه تولید سفال و سرامیک دستسازه.
طراحش یه خانم خوشذوق و البته هنرمنده.
صاحب این استارت آپ خانگی خالق دستبندهای دستبافت هست و هر طرحی که شما دوست دارید رو به دستبند تبدیل میکنه.
یه دختر خوشذوق که با هنر دست از چوب، هزاران اثر هنری خلق میکنه و صاحب یه استارتاپ خانگی موفقه.
اگه به خیاطی علاقهمندید، میتونید به راحتی با تکیه به هنر خودتون یه استارت آپ خانگی راه بندازید و با عشق بدوزید.
یکی از وسایلی که از اون توی طراحی و دیزاین خونهها خیلی استفاده میشه و به عبارتی ترند شده، شمعه.
صاحب این استارتاپ خانگی با تولید شمعهایی از جنس طبیعت تونسته یکی از موفقترینهای عرصه خودش باشه.
تو ویدئوی زیر آموزش ساخت شمع تو خونه رو براتون گذاشتیم تا بتونید شغل شمع سازی در منزل رو راه بندازید.
آستینا رو بالا بزنید😎
یه دختر خانم خوشقریحه که با آبرنگ و رنگ روغن، تابلو نقاشی میکنه.
تبدیل عکس به تابلوفرش باکیفیت بالا، یه ایدهی نو و خلاقانه برای هدیه به اونهایی که دوستشون دارید😍
2) استارتاپهای صنایع غذایی
یکی دیگه از استارتاپهای خانگی موفق، استارتاپهای صنایع غذایی هستن.
تغییر سبک زندگی باعث شده استارتاپای حوزه غذا خیلی طرفدار پیدا کنن.
تو دنیای امروز مردم بیشتر از گذشته به سلامتی اهمیت میدن و ترجیح میدن غذاهای سالمتری استفاده کنن.
همین احساس نیاز باعث شده تا یهسری استارتاپ تو حوزه صنایع غذایی شکل بگیره تا بتونه خلأهای این صنعت رو برطرف کنه و نیاز مردم رو تأمین کنه.
استارتاپهای حوزه غذا تعدادشون زیاده، ما چند نمونه از اونها رو به شما معرفی میکنیم:
یه ایدهی کاربردی و پرطرفدار برای کسایی که به دلیل مشغلههای کاری فرصت آشپزی ندارن.
میوانه یه استارت آپ خانگی باحاله که تو زمینه تولید میوه خشک و حبه میوه و خشکبار فعالیت میکنه.
کیک ریسی انواع کیک و فینگرفودهای سفارشی رو به سلیقه مشتری انجام میده.
برای مهمونیها و مراسمها یه گزینهی باحاله.
شعارشون اینه: کارمون هدیه سلامتیه.
این استارت آپ خانگی موفق انواع دمنوش، کیوبی، میوه خشک و تنقلات دیگه رو تولید میکنه.
یکی از بهترین و موفقترین استارتاپهای خانگی تو حیطه صنایع غذایی، آفتابگردون هست که از لینک زیر میتونید سری به سایتشون بزنین.
بیشتر بخوانید: استارت آپ صنایع غذایی
پیشنهاد ایده استارت آپ خانگی
تا اینجا چند نمونه از استارت آپهای خانگی موفق رو معرفی کردیم.
تعداد استارتاپهای خانگی موفق کم نیست.
تو زمینهها و حیطههای مختلف، استارت آپهای متنوع و جالب توجه و در عینحال موفقی شکل گرفتن که میتونه به ما نشون بده هیچ کاری نشد، نداره.
استارت آپهای خانگی دیگهای مثل: تولید محصولات چرمی، طراحی دکوراسیون، پیجهای آموزشی، ساخت بدلیجات، تولید محتوا و… وجود دارن.
شما هم میتونید با توجه به علاقه و استعدادی که دارید، یه استارت آپ خانگی موفق راهاندازی کنید؛ یا حتی استارتاپ جدیدی رو با یه ایدهی خلاقانه تو زمینهای شروع کنید که هیچ استارتاپی هنوز تو اون حوزه شکل نگرفته.
مطالب مرتبط
خب، ما تو این مطلب سعی کردیم از هرچیزی که برای راهاندازی یه استارت آپ خانگی مورد نیازه تا در موردش اطلاعاتی داشته باشیم، صحبت کنیم.
امیدواریم تونسته باشیم کمکی هرچند اندک به شما، برای تحقق اهدافتون کرده باشیم.
اما اگه تمایل دارید اطلاعاتتون رو تو این زمینه بسط و گسترش بدید، بهتره دو تا مطلب زیر رو هم حتماً بخونید.
اگه علاقهمند به مطالعه بیشتر در مورد استارتاپهای حوزههای دیگه هم هستید توصیه من به شما اینه که مطالب زیر رو از دست ندید.
دنیای استارتاپها خیلی گسترده هست. اگه دوست دارید چرخی تو دنیای استارتاپها بزنید، کافیه لینک زیر رو لمس کنید.
شما استارتاپهای دیگهای میشناسید؟
جای کدوم استارتاپ تو این زمینه خالیه؟
خوشحال میشیم اگه نکتهای بوده که ما تو این مطلب بهش اشاره نکردیم، بهمون بگید.
همینطور اگه تجربهای در خصوص راهاندازی استارت آپ خانگی دارید، با ما به اشتراک بذارید.
عالی بود ممنون از مطلب خوبتون
بسیار عالی و جامع بود ممنون از شما
خیلی خیلی جامع و کاربردی بود خسته نباشید
چقدررررر عالی ممنون خانم حیدری
خیلی عالی بود، ممنون از مطلب مفیدتون