دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه ضریب هوشی خود را بالا ببریم ؟

چگونه ضریب هوشی خود را بالا ببریم
3.7/5 - (3 امتیاز)

آیا تاکنون با خود فکر کرده‌اید که کاش والدینتان در کودکی بازی‌های فکری بیشتری برایتان تهیه می‌‌کردند تا ضریب هوشی بالاتری می‌داشتید بلکه زندگی‌تان راحت‌تر می‌شد؟ به نظر شما آیا ضریب هوشی قابل افزایش است؟ آیا فکر کردید درهای رحمت الهی بسته شده و هوش شما تغییری نمی‌کند؟ اصلاً چگونه ضریب هوشی خود را بالا ببریم ؟

اگر چنین سوالاتی دغدغه شما شده، باید خوشحال باشید زیرا در این مطلب قصد داریم با ارائه چند راهکار به دغدغه شما عزیزان پرداخته و پاسخی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

فهرست عناوین این مطلب:

انواع هوش

خیلی دوست داشتم تا در این بخش به طور مفصل بالای منبر بروم اما قبلاً مطلب جامع و کاملی با عنوان “انواع هوش و استعداد کدامند؟” منتشر شده‌ است. لذا منبر را به چند خط پایین‌تر منتقل و به بیان این سه دستهٔ اصلی بسنده می‌کنم:

در این مطلب تمرکز ما بر روی IQ است.

آیا هوش قابل افزایش است؟

آی کیو مهم‌تر است یا ای کیو؟

آقای دنیل گلمن در کتاب هوش هیجانی به این نکته اشاره می‌کند که اهمیت هوش هیجانی از بهرهٔ هوشی بیشتر است. زیرا برخی از روانشناسان معتقدند که معیارهای استاندارد هوش (یعنی نمرات بهرهٔ هوشی) بسیار محدود هستند و دامنهٔ کامل هوش انسانی را در بر نمی‌گیرند.

هوش یک توانایی كلی واحد نیست. در واقع چندین هوش وجود دارد. افراد ممكن است در تعدادی از این زمینه‌ها قوت داشته باشند.

هوارد گاردنر، روانشناس

بیشتر بخوانید: تست هوش هیجانی دانیل گلمن

همچنین بد نیست قبل از رفتن سراغ اصل مطلب ویدیو‌ی زیر از دانیل گولدمن، که در یکی از سخنرانی‌هایش در TED نظر خود را درباره هوش هیجانی بیان می‌کند را ببینید.

باهوش شناسی

قبل از اینکه بدانیم چگونه هوش خود را بالا ببریم بهتر است متوجه شویم که اصلاً ما جز انسان‌های با بهره هوشی کم هستیم یا نه؟

علاوه بر تست‌های خودشناسی و تست‌های هوش، راه‌های دیگری نیز برای سنجش هوش وجود دارد. از جمله توجه به علائم. عدهٔ زیادی

از ما باهوش‌ها این علائم را داریم. (نویسندهٔ این مطلب= خداوندگار تواضع) این شما و این هم علائم ای کیو بالا + علائم آی کیو بالا :

علائم آی کیو بالاعلائم ای کیو بالا
قدرت تطبیق پذیری بالا

فهمیدن اینکه نمی‌دانند (تا بدان جا رسید دانش من/ که بدانم همی که نادانم)

کنجکاوی سیری‌ناپذیر

ذهن باز و دوری از تعصب

خودکنترلی بالا

حس شوخ‌طبعی

درگیری با سوالات اساسی و چالش‌های بنیادین هستی

همدلی

ارزش نهادن به تنهایی

دایره لغات احساسی وسیع

کنجکاوی در مورد مردم

شناختن نقاط قوت و ضعف خود

کینه‌ای نبودن

عدم کمال طلبی

فرار از چرخه منفی‌گرایی
تفاوت EQ و IQ

به دنبال ویژگی افراد کم هوش هستید؟ کافی است تا این علائم را برعکس کنید!
(در این مطلب می‌توانید ویژگی افراد کم هوش را هم بخوانید.)

راستی شما چه تعداد از این علائم را دارید؟

آیا هوش قابل افزایش است؟

بله! هوش هیجانی که قطعاً با تمرین و آگاهی قابل افزایش است. تعدادی از این روش‌ها را در تفسیر تست هوش هیجانی بار آن بخوانید. حالا ممکن است یک سوال دیگر به وجود بیاید و آن این است که چگونه ضریب هوشی را بالا ببریم ؟ در مورد افزایش ضریب هوشی نیز تکنیک‌هایی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تمرین های افزایش هوش

در این بخش به راه های افزایش آی کیو می‌پردازیم. پاسخ سوال چگونه ضریب هوشی خود را بالا ببریم اینجاست!

البته در این مورد باید به یک نکته نیز توجه نمود، همانطور که تمرین های افزایش هوش وجود دارند و با انجام یک سری کارها می‌توانیم باعث افزایش IQ خود شوید، یک سری عادت‌ها و کارها نیز هستند که تأثیر منفی روی کارکرد مغز و هوش ما میگذارند که باید از انجام‌ آن‌ها اجتناب نمود.

لذا ما در این بخش قصد داریم علاوه بر معرفی تمرین های افزایش هوش به مواردی که نباید انجام داد، نیز بپردازیم.

1) تمرینات ورزشی ساده

دویدن، دوچرخه‌سواری، یوگا و تمرینات فیزیکی می‌توانند شما را باهوش‌تر کنند. افزایش اکسیژن دریافتی، ترشح هورمون‌ها و سایر مواردی که حین ورزش اتفاق می‌افتند، سلول‌های مغز ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و مجموع این‌ها، ما را در بالا بردن ضریب هوشی یاری می‌نمایند.

پیاده روی و دوچرخه سواری یکی از راه های افزایش IQ می‌باشند.

2) به ابزارهای هوشمند اتکا نکنید و مغزتان تنبل می‌شود!

زمانی که به افزایش IQ فکر میکنیم باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که با انجام یک سری از کارها به هوش خود ضرر نزنیم. این مورد در رابطه با دستگاه‌های هوشمند صدق می‌کند. مواظب باشید رایانه‌ها و تلفن همراه‌های هوشمند موجب کاهش هوش شما نشوند! این دستگاه‌ها زندگی را ساده‌تر کرده‌اند اما موجب تنبلی مغز ما شده‌اند. برای جلوگیری از این اتفاق، گاهی اوقات محاسبات ریاضی‌تان را خودتان انجام بدهید.

ویژگی افراد کم هوش

3) مهارت جدیدی بیاموزید

یادگیری انجام کارهای جدید ذهن شما را فعال نگه داشته و مناطقی از عملکرد ذهنی شما را که ممکن است نادیده گرفته شوند تحریک می‌کند.

با یادگیری مهارت ‌های جدید به بالا بردن ضریب هوشی کمک می‌نماید.

4) مدیتیشن کنید

یکی از روش‌های افزایش IQ  مدیتیت کردن می باشد. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که مدیتیشن نه تنها باعث کاهش استرس و افزایش روحیه در شخص می‌شود، بلکه به بهبود عملکرد مغز و بالا بردن ضریب هوشی نیز کمک می‌نماید. همچنین مدیتیشن باعث افزایش خون رسانی به مغز، بالا رفتن صبر و تحمل، بهبود عملکرد مغز در انجام فعالیت های فکری و تقویت حافظه می‌شود.

مدیتیشن باعث ایجاد آرامش و افزایش ضریب هوشی می‌شود.

5) کارهای خود را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهید

سعی کنید در طول روز کارهای خود را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهید. منظور از این حرف چیست؟ به عنوان مثال: اگر چپ دست هستید و با این دست موهای خود را شانه می‌کنید، سعی کنید این عمل را با دست مخالف یعنی راست انجام دهید. به همین شیوه برخی از کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید را به صورتی متفاوت که چالش برانگیز هم باشد انجام دهید.

چگونه ضریب هوشی  خود را بالا ببریم

6) بازی‌های فکری انجام دهید

شاید این سوال پیش بیاید که،‌ با بازی کردن چگونه هوش خود را بالا ببریم ؟ اما غافل از اینکه برای افزایش IQ بازی‌های متنوعی وجود دارند. پیدا کردن این دست از بازی‌ها هم خیلی سخت نیست. بازی‌هایی که چالش فکری ایجاد می‌نمایند، می‌توانند در بالابردن ضریب هوشی کمک کننده باشند. به عنوان مثال بازی شطرنج که گل سر سبد بازی‌های تقویت ضریب هوشی است.

.بازی شطرنچ باعث افزایش آی کیو می‌شود

7) خواب کافی و با کیفیت

اگر شخصی از من بپرسد: چگونه ضریب هوشی را بالا ببریم ؟ ابتدا از او میپرسم که خواب کافی دارد یا خیر؟ لذا تحقیقات نشان داده اشخاصی که خواب کافی و با کیفیتی ندارند،‌ عملکرد مغزشان به مرور افت خواهد کرد. در واقع برای آسیب نرساندن به مغز باید از خواب با کیفیتی برخوردار بود.

خواب کافی داشتن باعث افزایش IQ می‌شود.

هوش‌نامه آخرش خوش است!

در این مطلب از انواع هوش و علائم ای کیو بالا گفتیم و راه‌هایی برای افزایش هوش ذکر کردیم. امیدوارم به پاسخ سوال چگونه ضریب هوشی خود را بالا ببریم رسیده باشید.

در انتها خوب است بدانید آزمایش‌های جالب نشان می‌دهند آنچه در مورد هوش باور داریم می‌تواند مانع توانایی یادگیری شود. افرادی که معتقدند هوش یک ویژگی ثابت و غیرقابل تغییر است، به احتمال زیاد از مواجهه با چالش اجتناب می‌کنند و از اشتباهاتشان نیز کمتر درس می‌گیرند.

این روزها مغز به تجارتی پرسود تبدیل شده است! خیلی از والدین مشتاق برای انیشتین شدن فرزندانشان به هر دستاویزی متوسل می‌شوند بدون آنکه تاثیر واقعی آن را بدانند. برای فرزندتان باغبان باشید نه نجار. بگذارید روند طبیعی زندگی‌اش را طی کند.

به نظر شما هوش مهم‌تر است یا پشتکار؟
افراد باهوش زندگی شما چه خصوصیاتی دارند؟

مطالب مرتبط

همانطور که در ابتدای این مطلب به آن اشاره نمودیم، هوش انواع مختلفی دارد. اینکه بدانیم انواع هوش کدامند، می‌تواند در خودشناسی به ما کمک بسیار زیادی نماید. لذا توصیه می‌کنم،‌ مطلب زیر یعنی انواع هوش را بخوانید تا شناخت بیشتری نسبت به خود پیدا کنید.

هوش منطقی ریاضی یکی از انواع مهم هوش است که می‌تواند در روند موفقیت افراد در زمینه‌های آموزشی و … تأثیر به‌سزایی داشته باشد. روش‌هایی برای تقویت این نوع هوش در مطلب زیر پیشنهاد شده است.

اگر هنوز متوجه نشده‌اید که ضریب هوشی شما چقدر است پیشنهاد میکنم قبل از اینکه به موارد گفته شده در این مطلب جهت افزایش IQ خود عمل کنید، ابتدا با انجام یک تست هوش از میزان هوش خود مطلع شده و سپس به سراغ تمرین‌های این مطلب بروید.

می‌توانید با انجام تست هوش وکسلر به نتیجه دقیق‌تری از ضریب هوشی خود دست پیدا کنید.

در ابتدای این مطلب به مقایسه و معرفی هوش هیجانی پرداختیم. اگر در بخش علائم هوش هیجانی متوجه ضعف در این نوع هوش شدید بد نیست که مطلب زیر را مطالعه نموده و به تقویت هوش هیجانی خود بپردازید.

یک سوالی که ممکن است برای هر شخص به وجود بیاید این است که: ضریب هوشی نرمال چند است؟ شاید حتی بشود گفت: قبل از پرداختن به این سوال که چگونه ضریب هوشی خود را بالا ببریم ، بهتر است بدانیم که آیا از ضریب هوشی نرمال برخوردار هستیم؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “چگونه ضریب هوشی خود را بالا ببریم ؟

  1. فاطمه گفته:

    بسیار لذت بردم از خوندن مقاله ی مفید و مختصر و با نمک تون! خسته نباشی نویسنده ی عزیز و با نمک و باهوش :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.