دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تست هوش نابغه بودن برای نابغه‌ای که شما باشی :)

تست هوش نابغه بودن چیست؟
4.3/5 - (28 امتیاز)

تست هوش نابغه بودن چیست؟ ویژگی‌های افراد نابغه چیست؟ تست نابغه بودن چقدر مشکل است ؟

اگر شما فکر می‌کنید تست هوش برای افراد نابغه فقط در سازمان‌های بزرگ فقط به درد محاسبه ضریب هوشی می‌خورد، سخت در اشتباه‌اید!

تست هوش نابغه بودن یکی از ملاک‌هایی است که افراد با تست‌های متنوع و زیادی که وجود دارد می‌توانند به هوش و نبوغ خود پی ببرند.

تست هوش نابغه‌ها انواع زیادی دارد اما بیش‌ترین و پرکاربردترین آنها، تست هوش نابغه بودن تصویری و تست هوش نابغه بودن آنلاین است.

اگر چه تست نابغه بودن معیار درستی برای انجام دادن کارها و برنامه انسان‌ها نیست. زیرا این نعمت، خدادادی است و کسی برای به دست آوردن آن تلاشی نکرده است، اما می‌توان با تست هوش نابغه بودن این نعمت الهی را کشف و با پرورش و به کارگیری آن در زمینه مورد علاقه خود، نتیجه خارق‌العاده‌ای کسب کرد.

بنابراین در این نوشته سعی داریم تا تست هوش افراد نابغه را به شما آموزش دهیم تا شما با استفاده از هوش و تلاش خود بتوانید در کارها موفق شوید.

فهرست مطالب

هوش چیست؟

انواع تست هوش نابغه بودن

میزان درصد هوش یک انسان چقدر است؟

آیا نبوغ مهم است یا تلاش؟

تست هوش نابغه بودن تصویری

باهوش ترین نابغه‌های جهان

هوش چیست؟

هوش چیست؟

در دنیای امروز، تست‌های زیادی برای سنجش افراد نابغه و باهوش وجود دارد. تست هوش برای افراد نابغه یک تست قطعی و صددرصدی نیست. چرا؟ چون نتیجه تست هوش افراد نابغه می‌تواند با یک‌دیگر متفاوت باشد.

هم‌چنین میزان اعداد برای نمایش هوش فرد نیز یک کار حسابی است که می‌تواند مقیاس درستی نباشد. سعی می‌کنیم تعدادی تست هوش برای سنجش نبوغ شما معرفی کنیم اما در ابتدا باید بدانیم هوش چیست؟

امروزه به آدمی «باهوش» یا «تیزهوش» گفته می‌شود که تمامی توانایی‌ها، استعدادها و جنبه‌های گوناگون وجودش به شکل متعادل رشد کرده باشد. فردی که توانایی حل مسئله را دارد و می‌تواند خود را به بهترین شکل با شرایط متغیر محیط تطبیق دهد، انسان باهوشی است.

به صورت کلی به انسانی باهوش گفته می‌شود که فقط در زمینه علم و تحصیل پیشرفت نکرده و در دیگر زمینه‌های اجتماعی و شخصیتی نیز پیشرفت کند. پس تعریف پدر و مادر‌های ما از هوش با تعریف واقعی آن فاصله زیادی دارد.

انواع تست هوش نابغه بودن

انواع تست هوش نابغه بودن.

همان‌طور که گفته شد تست هوش نابغه بودن در سراسر جهان زیاد و متفاوت است. اما ما به اختصار چند تا از مهم‌ترین تست‌های هوش را به شما معرفی می‌کنیم.

  • تست هوش گاردنر
  • گودیناف
  • وکسلر
  • استنفورد بینه
  • کتل
  • ریون

این شش تست هوش از جمله معروف‌ترین و پرکاربردترین تست هوش‌های نابغه بودن در جهان به شمار می‌روند که در ادامه به شرح کوتاهی از هر یک خواهیم پرداخت.

تست هوش نابغه بودن (گاردنر)

اولین تست هوش نابغه بودن را به تست هوش گاردنر اختصاص داده‌ایم زیرا از مابقی تست هوش‌ها کامل‌تر است و به هوش از دیدگاه تک بعدی نگاه نمی‌کند. تست هوش گاردنر معتقد است که انسان همان‌طور که از چند بعد تشکیل شده است بنابراین باید هوش او را در 10 زمینه اندازه گرفت و بعد راجع‌به هوش او نظر داد.

گاردنر تست خود را در ده قسمت به نام‌های زیر دسته‌بندی کرده است:

  1. هوش اخلاقی
  2. اجتماعی
  3. درون فردی
  4. طبیعت‌گرا
  5. هستی‌گرا
  6. موسیقیایی
  7. فضایی
  8. کلامی
  9. ریاضی
  10. حرکتی

توجه داشته باشید که میانگین تست‌های بالا می‌تواند هوش فردی را معین کند نه یک تست به تنهایی.

هم‌چنین اعداد تست گاردنر با بقیه تست‌های موجود متفاوت است.

تست هوش نابغه بودن (گودیناف)

هوش گودیناف یکی از تست‌های معروف در زمینه کودکان است.

این تست به تست هوش آدمک نیز معروف است و از نرم‌افزار تست هوش گودیناف می‌توانید استفاده کنید.

تست هوش گودیناف اولین بار در سال 1920 توسط خانم فلورانس گودیناف بر روی تعداد زیادی از کودکان اجرا شد.

همچنین این نوع تست، یک تست هوش کلامی محسوب می‌شود بنابراین می‌توان از این تست برای افراد بی‌سواد، کودکان و افراد معلول زبانی استفاده کرد.

سن مناسب این تست برای کودکان بین 3 تا 13 سال می‌باشد.

تست هوش نابغه بودن (وکسلر)

راه‌های تشخیص نابغه بودن برای کودکان تمام نمی‌شود.

تست هوش وکسلر را آقای دکتر دیوید وکسلر در سال 1896 ابداع کردد.

آزمون وکسلر یکی دیگر از روش‌های سنجش نابغه بودن برای کودکان است. تفاوتی که این نوع تست با تست هوش گودیناف دارد این است که تست هوش وکسلر بیش‌تر برای سنجش هوش دانش‌آموزان و نحوه یادگیری آن‌ها بکار می‌رود.

تست هوش وکسلر یکی از آزمون‌های مدارس تیزهوشان و مدارس غیرانتفاعی است که خواهان دانش آموز با هوش بالا هستند.

هر چند موفقیت دانش‌آموزان در درس فقط به هوش بستگی ندارد و نمی‌شود تنها با اتکا بر بهره هوشی افراد، میزان موفقیت آن‌ها را در درس و کار قضاوت کرد.

تست هوش نابغه بودن

تست هوش نابغه بودن (استنفورد بینه)

و اما اصیل‌ترین تست هوش نابغه بودن ، تست هوش استنفورد بینه است.

این تست در پنج شاخه متفاوت و در قالب 10 تست هوش افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

امروزه آزمون IQ را به تست هوش استنفورد بینه می‌شناسند.

پنج شاخه هوش استنفورد بینه عبارت‌اند از:

  1. استدلال عددی
  2. دانش
  3. استدلال سیال
  4. پردازش‌های بصری
  5. حافظه فعال

آزمون استنفورد بینه، یکی از ابزارهای سنجش انفرادی توانایی‌های شناختی و هوش است.

سنجش هوش کودکان از سنین پایین اهمیت خیلی زیادی دارد. سعی کنید اگر فرزند دارید حتماً قبل از بزرگ شدن تست استنفورد بینه را در مورد او انجام دهید. تست هوش استنفورد بینه یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های هوش است که برای شناسایی کودکان تیزهوش یا کودکان با نقص ذهنی به کار می‌رود.

اگر می‌خواهید که بدانید تفسیر نمرات فرزند شما از آزمون استنفورد بینه چگونه است و یا ضرایب آن چگونه تفسیر می‌شود، توشیه می‌کنیم که حتماً مطلب زیر را مطالعه نمایید:

در بین انواع تست هوش برای افراد نابغه، تست هوش کتل و ریون را در قسمت تست هوش نابغه بودن تصویری مورد بررسی قرار خواهیم داد.

میزان درصد هوش یک انسان چقدر است؟

میزان درصد هوش یک انسان چقدر است؟

شاید برای همه کسانی که در تست هوش نابغه بودن شرکت می‌کنند تا از میزان هوش خود آگاهی پیدا کنند، مهم باشد که عدد تست هوش افراد نابغه چند است؟ یا باید عدد تست هوش چند باشد تا فرد جز انسان های باهوش قرار بگیرد؟ اصلاً ضریب هوشی نرمال مردم عادی چند است؟

اول از همه باید بدانیم که اعداد همه تست‌ها به هم شبیه است و در همه تست‌ها اعداد و میزان آن‌ها یک مفهوم را می‌رساند.

در جدول زیر اعداد به دست آمده در هوش را دسته‌بندی کرده و برای هر یک تعریفی در نظر گرفته‌ایم.

توجه داشته باشید که این جدول یک جدول کاملاً علمی و جهانی است و تقریباً در همه جهان به همین منوال است.

ناتوانی مغزی حاد1-24
ناتوانی مغزی پیشرفته25-31
ناتوانی مغزی متوسط40-54
ناتوانی مغزی خفیف55-69
ناتوانی مغزی70-84
ضریب هوشی نرمال85-114
تقریباً باهوش115-129
باهوش130-144
تقریباً تیزهوش145-159
تیزهوش160-179
فوق‌العاده تیزهوش180 به بالا

پس طبق جدول بالا یک انسان نرمال باید بهره هوشی بین 85 تا 114 داشته باشد. بالاتر از این عدد در دسته باهوش‌ها قرار می‌گیرد و در زیر آن در دسته ناتوان‌های مغزی.

آیا هوش بالا یعنی IQ خوب داشتن؟

البته باید در نظر گرفت که هوش بالا فقط مختص IQ نیست و در تعریف جدید سازمان ملل از انسان باهوش، تفاوت‌هایی با تعریف مردم وجود دارد.

سازمان ملل انسان باهوش را فردی می‌داند که هم IQ بالایی داشته باشد و هم EQ یا همان هوش هیجانی بالایی داشته باشد.

اما سازمان ملل به همین تعاریف بسنده نمی‌کند و در ادامه اضافه می‌کند که فردی باهوش است که آنچه را خوانده عمل کند و یا به عبارت دیگر، آنچه را که آموخته به کار ببندد و از آن، استفاده درست در جهت تغییر خود انجام دهد.

آیا نبوغ مهم است یا تلاش؟

آیا نبوغ مهم است یا تلاش؟

برخلاف تصور اکثر مردم، هوش بالا تنها دلیل موفق شدن انسان نیست. تست هوش، فقط برای افراد نابغه نیست و ما با آن می‌توانیم اطلاعات مناسبی از بهره‌مندی مردم از این نعمت را در دست داشته باشیم.

اما آیا هر کسی که هوش بالایی داشته باشد موفق است؟

شاید شما هم در خانواده و آشنایان خود، پدر و مادری را پیدا کنید که با شوق و ذوق زیاد، کودک خود را به مراکز روان‌شناسی می‌برند تا ببینند فرزند دلبرشان باهوش است یا خیر و خوب چون اکثراً با نرمال بودن کودک مواجه می‌شوند، دچار افسردگی می‌شوند.

آن‌ها معتقد هستند فرزندشان در خانه خیلی فعال است، با اینکه سواد ندارد اما تمام حروف الفبای فارسی و انگلیسی را بلد است و می‌تواند تا 1000 بشمارد، حاضر جواب است و کلی حرف و خاطره می‌تواند تعریف کند و… .

واقعیت این است که همه کودکان این ویژگی‌ها را دارند و این توانایی‌ها دلیل بر نبوغ و هوش بالای فرزند شما نیست. اگرچه تست هوش نابغه بودن فقط برای کمک به روانشناس‌ها برای بهبود درمان افراد اختراع شده، اما امروزه از آن برای پز دادن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ضریب هوشی افراد مشهور و موفق چقدر است؟

تست هوش نابغه بودن چه تاثیری در سرنوشت افراد دارد؟

اگر صبح تا شب در سایت های مختلف در تست هوش نابغه بودن آنلاین شرکت می‌کنید تا انگیزه بگیرید و شروع به کاری که دوست دارید بکنید، پس شما یک انسان بهانه‌جو هستیدً

تلاش و انگیزه لازمه هر کاری است. انگیزه مانند زغال‌سنگی است که قطار تلاش را به حرکت در می‌آورد.

پس می‌توان اینطور بیان کرد که انگیزه داشتن در هر کاری باعث می‌شود انسان از رخوت و سستی دست بکشد و با تلاش و پشتکار به هدفی که می‌خواهد برسد. سوال این است که پس جای هوش کجاست؟

باور کنید هوش برای موفق شدن یک کاتالیزور است. یعنی اگر هوش بالایی داشته باشید شاید زودتر به هدف برسید. در اکثر مواقع هوش بالا مانع حرکت می‌شود و همین دلیل باعث عقب افتادن افراد باهوش از کسانی می‌شود که انگیزه و تلاش را به کار گرفته‌اند.

پس به جای غصه خوردن از نداشتن هوش بالا، سعی کنید خود را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید هر روز رشد کنید و با انگیزه و پشتکار به هدف خود نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

لازم به ذکر است که بیش‌تر افراد موفق جهان از هوش نرمال و معمولی برخوردارند.

تست هوش نابغه بودن از زبان انیشتن

هر کسی یک نابغه است ولی اگر یک ماهی را از روی توانایی‌اش در بالا رفتن از درخت قضاوت کنی، آن ماهی تمام عمرش را با این باور زندگی خواهد کرد که یک احمق است.

آیا جنسیت در تست هوش نابغه بودن تاثیری دارد؟

اکثر دانشمندان در حوزه روانشناسی معتقدند که باهوش بودن در زنان و مردان تفاوتی ندارد و نمی‌توان هوش خاصی را برای جنسیت خاصی در نظر گرفت.

در بین شهر‌های جهان، شهر هنگ کنک با بیش‌ترین ضریب هوشی (108) و آنگولا و موزامبیک (64)، کم‌ترین میزان ضریب هوشی جهان را دارا می‌باشند.

تست هوش نابغه بودن تصویری

تست هوش نابغه بودن تصویری

تست هوش نابغه بودن انواعی دارد. یکی از پرکاربردترین و معتبرترین تست‌های هوش، تست هوش نابغه بودن تصویری است.

همان‌طور که قبلاً گفتیم این نوع تست‌ها بیشتر برای کودکان و افراد بی‌سواد استفاده می‌شود اما دو نوع آزمون هوش مانند تست هوش کتل و ریون جز علمی‌ترین و معتبرترین تست‌های هوش برای همه سنین هستند.

تست هوش ریون و کتل، بیش‌تر برای افراد بزرگسال تنظیم شده است.

در تست هوش نابغه بودن تصویری شما با کمک تصاویر به حل مسئله کمک می‌کنید و نیازی به نوشتن و آزمون دادن متنی و تستی نیست.

این نوع تست باعث می‌شود افراد، ارتباط قوی‌تری نسبت به آزمون پیدا کنند. در ادامه دو تست هوش نابغه بودن تصویری را برای شما شرح خواهیم‌داد.

تست هوش کتل

این نوع تست در اصل جزء تست هوش‌هایی است که شما باید در تصویر دنبال رمز و رازی بگردید و در بعضی از تست‌ها در یک بازه زمانی، این تفاوت یا رمز را کشف کنید.

به عنوان مثال یک تصویر به شما داده می‌شود و از شما می‌خواهند که تعداد گربه‌های روی دیوار را درست بنویسید. این تست هوش یکی از تست های IQ غیرکلامی در دنیا محسوب می‌شود.

تست هوش کتل بیشتر برای افراد بزرگسال طراحی شده است. اما اگر می‌خواهید کودک 3 تا 13 سال خود را مورد آزمایش قرار دهید بهتر است از تست هوش کتل خردسال استفاده کنید.

تست هوش ریون

و اما اصلی‌ترین، معتبرترین و علمی‌ترین تست هوش نابغه بودن در جهان، تست هوش ریون است.

این تست غیر‌کلامی بوده و همچنین با استفاده از تصویر، ارتباط قوی‌ای را با مخاطب ایجاد می‌کند.

ریون، یک تست معتبر انتزاعی است. یعنی شما به وسیله اشکال باید قسمت دیگر اشکال را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

در این تست، معمولاً اشکال جداگانه‌ای در اختیار فرد قرار می‌گیرد که فرد باید با یک توالی خاصی این تصویر را تکمیل کند.

الگویی که تست هوش ریون از آن پیروی می‌کند، ماتریس است.

تست ریون از مجموعه تست‌های معتبر استنفورد بینه و وکسلر، به دلیل هماهنگی و تجانس درونی، از اعتبار بسیار زیادی برخوردار است.

توجه داشته باشید که ریون همانند کتل برای بزرگسالان طراحی شده و برای فرزندان خود باید از نسخه کودکان بین 5 تا 7 سال استفاده کنید.

باهوش ترین نابغه‌های جهان

اگرچه در دنیای امروز نام‌های زیادی از نوابغ بر سر زبان‌ها افتاده است اما به غیر از انیشتین، تعداد زیادی نابغه با ضریب هوشی بالا در جهان وجود دارد که ما پنج تن از این نوابغ را به شما معرفی خواهیم کرد.

استیون هاوکینگ

قطعاً برای یک بار هم که شده نام این اختر فیزیکدان نابغه را شنیده‌اید.

استیون هاوکینگ، متولد 1942 در انگلستان است. او یکی از مشهورترین فیزیکدان‌های جهان بود که توانست چند تئوری درباره سیاه‌چاله‌ها ارائه کند.

هم‌چنین او علاوه بر بیماری اسکلروزجانبی آمیو تروفیک که یک بیماری حرکتی عصبی است و باعث می‌شود فرد هیچ‌گونه تحرکی اعم از راه رفتن، نشستن، خوابیدن و حتی حرف زدن را هم انجام ندهد، توانست چهل سال کرسی فیزیک دانشگاه کمبریج را در اختیار داشته باشد و کتاب‌های زیادی را تألیف و به چاپ رساند که برخی از کتب‌های او هنوز در جدول پرفروش‌ترین کتاب‌های انگلستان و جهان قرار دارد.

استیون هاوکینگ در سال 2018 از دنیا رفت.

گفته می‌شود ضریب هوشی استیون هاوکینگ بین 160 تا 170 بوده است.

نوام چامسکی

تست هوش نابغه بودن (نوام چامسکی)

نوام چامسکی، زبان‌شناس و فیلسوف آمریکایی است.

او در سال 1928 در فیلادلفیای آمریکا متولد شد. او را پدر علم زبان‌شناسی جهان می‌دانند.

گفته می‌شود ضریب هوشی نوام چامسکی بین 180 تا 190 باشد.

جودیت بولگا

یودیت پولگاری

تست هوش نابغه بودن (یودیت پولگاری)

یودیت پولگاری نفر اول شطرنج‌باز‌های زن جهان است.

او متولد 1976 در بوداپست مجارستان و تنها زن استاد تمام در رنکینگ اول جهان است.

جالب است بدانید او در سن 15 سالگی به استاد تمامی شطرنج رسید و تاکنون توانسته این مقام را حفظ کند.

گفته می‌شود ضریب هوشی یودیت پولگاری 170 باشد.

مگنوس کارلسن

استاد تمام و بزرگ‌ترین شطرنج باز جهان کسی نیست جز آقای مگنوس کارلسن.

کارلسن در سال 1990 در نروژ به دنیا آمد. او توانست در سن 12 سالگی لقب استاد تمامی شطرنج را از آن خود کند.

هم‌چنین کارلسن از سال 2009 به طور پنج سال متوالی توانست جایزه اسکار شطرنج را از آن خود کند. او هم اکنون مقام اول رنکینگ جهانی شطرنج را داراست.

گفته می‌شود ضریب هوشی او بیش از 190 است.

گریگوری پرلمان

فقط یک آدم خاص با مغزی شگفت‌انگیز می‌تواند به یک قرن بحث راجع‌به قضیه پوانکاره پایان دهد و جایزه فیلدز را از آن خود کند.

گریگوری پرلمان متولد 1966 در روسیه است. او استاد ریاضی و یک دانشمند منحصربه‌فرد است که می توانست سخت‌ترین سوال ریاضی جهان را نیز پاسخ دهد.

اما چرا منحصربه‌فرد؟ چون از پذیرش جایزه فیلدز سر باز زد و گفت: من انسانم و به پول یا شهرت علاقه‌ای ندارم؛ نمی‌خواهم مثل یک حیوان در باغ وحش به نمایش گذاشته شوم.

گفته می شود ضریب هوشی او بین 192 تا 200 می‌باشد.

بیشتر بخوانید: میانگین ضریب هوشی کشورهای جهان چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

آیا همه برندگان جایزه‌های مطرح جهان، هوش بالایی دارند؟

در جواب باید بگویم خیر، بالغ بر 70 درصد جمعیت جهان ضریب هوشی نرمال دارند و فقط 30 درصد از افراد جهان یا دچار ناتوانی ذهنی هستند و یا تیزهوش.

بنابراین هوش ملاک خوبی برای سنجش آدم‌ها نیست و تعداد زیادی از افراد با ضریب هوشی متوسط توانسته‌اند جایزه‌ها و عناوین مهم جهان را کسب کنند.

موارد مشابه

تست هوش برای افراد نابغه و فهمیدن میزان هوش آن‌ها کار سخت و دشواری نیست، اما به کار گیری هوش و استعداد خداوند در کارها مهم است.

اینکه ما بدانیم این نعمت خداوندی را باید کجا خرج کنیم مهم است. بنابراین اگر شما هم دوست دارید بدانید که باید چه کار کنید تا زودتر به هدف خود برسید پیشنهاد می‌کنم که مطالب مرتبط زیر را نگاه کنید تا بهتر از قبل در این مسیر گام بگذارید.

اگر دوست دارید درباره انواع هوش بیشتر بدانید، حتماً مطلب زیر را بخوانید:

IQ ، نام آشنایی برای اکثر ماست. اما چقدر از EQ می‌دانیم؟

شاید به این فکر می‌کنید که چطور ضریب هوشی خود را بالاتر ببرید؟ مطلب زیر برای شماست:

چقدر از شخصیت خودتان مطلعید؟ شناختن شخصیت خود، چه سودی دارد؟

و در آخر شاید بخواهید با مجموعه کارنکن بیشتر آشنا شوید. اصلاً چرا کار نکن؟!

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، تست هوش نابغه بودن انواعی دارد و ما فقط به چند تا از تست‌های علمی و معتبر اشاره کردیم تا کار برای شما عزیزان آسان و راحت‌تر شود.

اما افراد باهوش و نابغه ویژگی‌های زیادی دارند که در قالب تست نمی‌گنجد.

اگر شما خود را نابغه می‌دانید و یا در اطراف خود کسی را دارید که احساس می‌کنید هوش بالایی دارد برای ما بنویسید که چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که شما را تحت تأثیر قرار داده است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.