معرفی رشته روانشناسی تبلیغات و رسانه: صفر تا صد

روانشناسی تبلیغات چیست؟ چطور مشتری را تکنیک های روان شناسی جذب کنیم؟
4.6/5 - (9 امتیاز)

تبلیغ‌کنندگان بزرگ دقیقاً می‌دانند که مخاطبان چگونه فکر می‌کنند و به چه چیزهایی واکنش نشان خواهند داد. آن‌ها این دانش را چطور کسب کرده‌اند؟ پاسخ روانشناسی تبلیغات است. اما روانشناسی تبلیغات چیست؟

روانشناسی می‌تواند ابزاری جهت اثرگذاری روی اطرافیانتان باشد. از این ویژگی روانشناسی در تبلیغات و بازاریابی می‌توان بهره جست؛ جایی که قلمروی رشته روانشناسی تبلیغات و رسانه است و در ادامه این مقاله به طور جامع با این حوزه آشنا خواهید شد.

اگرچه روش‌های مورد استفاده در تبلیغات و بازاریابی در طول سال‌ها به‌تدریج تغییر کرده است -از دوره‌گردهایی که در زمان‌های قدیم در کوچه و بازار فریاد می‌زدند تا بازاریاب‌های دیجیتال کنونی- اما روان‌شناسی به عنوان ابزاری زیربنایی در تبلیغات و بازاریابی ثابت مانده است. هر چقدر هم که پیچیده به نظر برسد، روانشناسی یک اصل روزمره است که همه ما در روابط و ارتباطات خود استفاده می‌کنیم و می‌توانیم یاد بگیریم که از آن برای بهبود فروش در تجارت استفاده کنیم.

هدف این مقاله معرفی پیوند بین روانشناسی و تبلیغات و چگونگی استفاده از روانشناسی تبلیغات برای فروش هوشمندتر است. در ادامه مطلب ضمن معرفی تکنیک‌ها و استراتژی‌های مؤثر در به‌کارگیری روانشناسی در صنعت تبلیغات، ۷ مثال کاربردی این حوزه را بررسی کرده‌ایم. سپس کتاب‌هایی مرتبط با روان شناسی تبلیغات معرفی کرده‌ایم.

فهرست مطالبی که در این مقاله ارائه شده به این شرح است:

تعریف تبلیغات

تبلیغات را هنر تأثیرگذاری هدف‌دار روی مخاطب تعریف می‌کنند. تبلیغات ارتباطی هزینه‌بر است که با هدف آگاه کردن یا متقاعد کردن افراد انجام می‌شود.

امروزه تبلیغات را همه‌جا در اطراف خود می‌بینیم و این تبلیغات آن‌چنان قدرتمند هستند که ما را مجاب می‌کنند محصولی را بخریم، خدمتی را انتخاب کنیم، به فلان حزب رأی دهیم یا متواضعانه ثروتمان را به خیریه‌ای ببخشیم.

روانشناسی تبلیغات چیست؟

یک آمریکایی به‌طور متوسط هر روز با ۱۰۰۰۰ آگهی مواجه می‌شود. درحالی‌که فرصتی بی‌نظیر برای تبلیغ‌کنندگان ایجاد شده تا محصولات یا خدمات خود را در مقابل چشمان ما قرار دهند، اما متمایز شدن از سایر تبلیغات بسیار دشوار خواهد بود. اینجا جایی است که روانشناسی وارد می‌شود تا تبلیغات را در ذهن مشتری ثبت کند.

روانشناسی تبلیغات شاخه‌ای از روانشناسی است که به بررسی ویژگی‌ها و تأثیرات تبلیغات بر عموم مردم می‌پردازد.
روانشناسی تبلیغات و رسانه به عنوان یک گرایش میان‌رشته‌ای، علایق مصرف‌کننده را با روان‌شناسی می‌سنجد تا شرکت‌ها مشتریان خود را بهتر درک کنند و کمپین‌های بازاریابی بسیار مؤثرتری را طراحی و اجرا کنند.

روان‌شناسی تبلیغات با ایجاد همدلی نسبت به یک محصول یا خدمت، تمایل مشتری برای خرید را افزایش می‌دهد. تحقیقات سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که جنبه‌های فیزیکی تبلیغات – مانند افراد، تصاویر و حتی رنگ‌ها – می‌توانند بر نحوه ارتباط با آگهی تأثیر بگذارند. این به‌نوبه خود بر احساس ما نسبت به برند یا محصولی که تبلیغ می‌شود تأثیر می‌گذارد.

روانشناسی در تبلیغات بازاریابی

طبق تحقیقات، افراد در مدت‌زمان کوتاهی (حدود هشت ثانیه) تمرکز خود را از دست می‌دهند. یکی از دلایل مهم این موضوع بارش مداوم اطلاعات در جهان کنونی است که باعث شده نسبت به بسیاری از اطلاعات حساسیت‌زدایی شود.

یک گردش ساده در شبکه‌های اجتماعی کافی است تا شما را در معرض انبوهی از تبلیغات قرار دهد. در واقع، تخمین زده می‌شود که هر آمریکایی به‌طور متوسط هر روز در معرض بیش از ده هزار آگهی قرار می‌گیرد. در پاسخ، بسیاری از مردم یاد گرفته‌اند که میزان توجه خود را به محتوایی که با آن مواجه می‌شوند کاهش دهند؛ و این یعنی کم اثر شدن صنعت تبلیغات.

اگر می‌خواهید مشتری را جذب کنید، ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه توجه او را جلب کنید، حتی اگر فقط برای چند ثانیه باشد تا بتوانید پیام خود را به او منتقل کنید. با استفاده از روانشناسی، می‌توان سریع و مؤثر بر مخاطب اثر گذاشت.

ما چه تعداد تبلیغ می‌بینیم؟

در دهه ۱۹۷۰، مردم در معرض حدود ۵۰۰ آگهی در روز بودند. درحالی‌که اکنون تقریباً ۵۰۰۰ آگهی در روز می‌بینند. هرساله ۳/۵ تریلیون آگهی نمایشی به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود.

به‌طور متوسط، کودکان هر سال ۲۰۰۰۰ و بزرگ‌سالان به‌طور متوسط 2 میلیون آگهی تبلیغاتی مشاهده می‌کنند.

تبلیغات برندها

۵ تکنیک مؤثر در تبلیغات

چگونه از روانشناسی تبلیغات بهره بگیریم تا روی ذهن مخاطبان اثر بزاریم؟ روانشناسی تبلیغ به چه اندازه در افزایش بازخورد تبلیغات ما اثر گذار است؟

تبلیغات بر محور تأثیرگذاری بر رفتارهای ما می‌چرخد تا ما را وادار به خرید محصولات یا خدمات کند. برای انجام این کار، متخصصان تبلیغات از انواع استراتژی‌ها و تکنیک‌های روان‌شناختی برای تأثیرگذاری بر ترجیحات و نظرات مشتریان استفاده می‌کنند که 5 مورد مهم عبارتند از:

۱- استفاده از حیوانات بانمک

چه کسی است که به دیدن ویدئوی بانمکی از گربه یا سگ خانگی متمایل نباشد؟ حیوانات اغلب احساسات مثبتی در ما ایجاد می‌کنند و تبلیغ‌کنندگان این را می‌دانند. استفاده از حیوانات در یک آگهی ممکن است باعث شود ما بیشتر به آنچه می‌بینیم توجه کنیم. همچنین می‌تواند احساسات ما را درگیر کند تا تبلیغ را مثبت ارزیابی کنیم. از طرف دیگر، دیدن گرفتاری حیوانات ما را تحریک می‌کند. وقتی سگ‌ها یا گربه‌های بی‌خانمان را می‌بینیم که در حال تقلا هستند، بسیاری از ما برای کمک نقدی به آن‌ها اقدام می‌کنیم تا خانه‌های امن و دوست‌داشتنی پیدا کنند.

۲- طنز

خنده می‌تواند باعث ترشح اندورفین شود. هورمونی که باعث احساس شادی می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از تبلیغات از موقعیت‌های خنده‌دار یا طنز برای انتقال پیام خود استفاده می‌کنند. اگر یک آگهی بازرگانی ما را به خنده بیندازد، احتمالاً هنگام خرید آن را به یاد خواهیم آورد.

۳- ترساندن

این تکنیک در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد زیرا ترس می‌تواند ما را از یک محصول یا برند دور کند. با این حال، استفاده از ترس به‌گونه‌ای که هیجان را برانگیزد یا ما را به انجام کاری تحریک کند، می‌تواند یک استراتژی بازاریابی مؤثر باشد. به‌عنوان‌مثال، شرکت‌های داروساز با عنوان کردن خطرات و عوارض جانبی برخی داروها، در ابتدا مخاطب را می‌ترسانند. سپس راه‌حل را از طریق داروهای خود ارائه می‌دهند. به این ترتیب روان شناسی تبلیغات اثر خود را بر مشتری می‌گذارد و احتمالاً بیمار با پزشک و داروساز خود برای تهیه داروی جدید مشورت می‌کند.

۴- هیجان‌زایی

بسیاری از تبلیغات سعی می‌کنند محصول خود را هیجان‌انگیز نشان دهند. به تبلیغات شهربازی فکر کنید که مردم را در حال تفریح در ترن هوایی و لذت بردن در پایان یک روز پرمشغله نشان می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود شما باور کنید که در صورت بازدید می‌توانید همین هیجان را تجربه کنید.

۵- احساس همدلی

درحالی‌که بسیاری از تبلیغات خنده‌دار یا هیجان‌انگیز هستند، برخی به دنبال جذب قلب شما هستند. نشان دادن یک خانواده که کنار یکدیگر مشغول صرف غذای یک برند خاص هستند یا نشان دادن افرادی که پس از یک فاجعه به حمایت نیاز دارند مثال‌هایی از این تکنیک هستند. این تکنیک با تحریک عواطف شما، باعث احساس همدلی با یک برند می‌شود. به‌عنوان‌مثال، ممکن است دفعه بعد که برای یک شام خانوادگی برنامه‌ریزی می‌کنید، آن مارک غذا را بخرید، یا ممکن است هنگام اهدای کمک‌های مالی پایان سال، آن خیریه را در نظر بگیرید.

روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات

رنگ یک ابزار قدرتمند است؛ هم در زندگی و هم در دنیای تبلیغات. رنگ‌ها می‌توانند احساسات متفاوتی را در مخاطبان برانگیزند. ما ممکن است رنگ‌های خاصی را با حالات، خاطرات یا احساسات مختلف مرتبط کنیم و دیدن رنگ‌های خاص می‌تواند بر نحوه تفکر و احساس ما تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال، آبی می‌تواند به شما احساس آرامش دهد، درحالی‌که قرمز ممکن است باعث تحریک یا عصبانیت شود.

تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که رنگ نه‌تنها می‌تواند بر درک ما از یک محصول تأثیر بگذارد، بلکه به شناسایی برند نیز کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، مصرف‌کنندگان قهوه ممکن است سایه خاصی از سبز را با برند استارباکس مرتبط کنند بدون اینکه واقعاً لوگوی شرکت را ببینند.

روان شناسی رنگ ها و روانشناسی رسانه و تبلیغات

مطالعات نشان می‌دهد که تغییر دکمه فراخوان تبلیغات آنلاین از سبز روشن به زرد می‌تواند نرخ تبدیل را تا ۱۴٫۵ درصد افزایش دهد. یک حاشیه رنگی در اطراف یک تصویر تبلیغاتی فیس‌بوک نیز می‌تواند نرخ کلیک را دو برابر کند. تحقیقات نشان داده است که رنگ‌های متضاد دو لینک در یک تصویر واحد می‌تواند نرخ تبدیل را تا ۶۰ درصد افزایش دهد.

در فهرست زیر چند مثال از تأثیرات روان‌ شناسی رنگها در تبلیغات عنوان شده است:

  • سفید: بازتاب‌دهنده نور و سمبل خلوص و سادگی است
  • مشکی: رنگ سیاه نماد قدرت است
  • آبی: حس تازگی و آرامش را در بیننده برمی‌انگیزد
  • زرد: انتقال‌دهنده حس همدردی و نشاط است
  • قرمز: تحریک‌پذیری را تلقین می‌کند
  • سبز: حس سلامت و امید را منتقل می‌کند
  • قهوه‌ای: احساس اعتماد را تلقین می‌کند
  • ارغوانی: یادآور مهربانی است
  • بنفش: یادآور ثروت و محصولات لاکچری است
  • نارنجی: سمبل شجاعت و اشتیاق است

به برندها نگاه کنید. رنگ زرد نماد ایرانسل شده و کوکا با رنگ سرخ در حافظه ما نقش بسته است. این‌ها اثر روان‌شناسی رنگ‌ها در تبلیغات و برندسازی است. حالا شاید اثر رنگ‌ها در روان شناسی تبلیغات را بهتر درک کنید.

تاثیر روانشناسی تبلیغات روی عملکرد مغز انسان

آیا می‌دانید روانشناسی تبلیغات چگونه روی مغز شما اثر می‌گذارد؟ تا به حال این حس را تجربه کردید که بعد از مواجه با یک تبلیغی عمیقا دلتان بخواهد که آن کالا یا خدمات را تجربه کنید و آن‌را خرید کنید؟ واقعا چطور روانشناسی تبلیغات احساسات را درگیر خودش می‌کند؟ چرا بعضی از تبلیغات خیلی زود باعث می‌شود شما آن را رد کنید و شما را دفع می‌کند و برخی بالعکس روان شنا را با خود همراه می‌کند و شما را جذب خود می‌کند؟

در برخی از تقسیم‌بندی‌های روانشناسی مغز انسان را به سه قسمت احساسی، منطقی و خزنده تقسیم می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده بخش احساسی بر منطقی غالب است و بخش احساسی مغز کنترل بیشتری روی فعالیت های‌ سایر اندام‌ها دارد.

امروزه روانشناسی رسانه و تبلیغات یک موضوع مهم در بحث مارکتینگ است. طبق یک تحقیقاتی که انجام‌شد، یک آزمایشی در کمپین تحقیقاتی انجام شد و تبلیغات احساسی محور و منطقی محور مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج بسیار جالب بود. سهم موفقیت تبلیغاتی که رو بخش احساسی مغز اثر گذار بود 31 درصد و سهم موفقیت تبلیغات منطقی 16 درصد بود (یعنی تقریبا نصف تبلیغات احساسی).

البته این به این معنا نیست که ما در تبلیغات به هر میزان که بخواهیم می‌توانیم از عناصر احساسی استفاده کنیم و نیاز به استفاده از عناصر منطقی نداریم. استفاده بیش از حد از این تکنیک می‌تواند باعث پس زدن تبلیغ از ذهن مخاطب شود. تبلیغات باید حتما با منطق مخاطب هم‌راستا باشد ولی ما با درگیر کردن احساسات مخاطب خود می‌توانیم تاثیرگذاری و ماندگاری تبلیغ را به شدت افزایش دهیم.

احساس عشق، ترس، موفقیت، هیجان، طنز و رضایت نمونه‌های مهمی از احساساتی هستند که مخاطب را به وجد می‌آورد و باعث افزایش بازخورد تبلیغات می‌شود.

۷ مثال برای کاربرد روانشناسی در تبلیغات

برای داشتن کمپینی موفق، تبلیغ ما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ بسیاری از صاحبان کسب‌وکار در ارائه راه‌حل برای مشکلات مهارت بالایی دارند، اما وقتی نوبت به فروش مهارت خود به مخاطبان هدفشان می‌رسد، عملکرد وحشتناکی دارند. تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان برند از ترفندها و اصول روان‌شناختی زیادی برای افزایش شانس خود برای فروش استفاده می‌کنند. در اینجا فقط چند مورد از رایج‌ترین اصول روانشناسی که امروزه در تبلیغات استفاده می‌شود آورده شده است:

۱- اصل عمل متقابل

این اصل از روانشناسی اجتماعی رابطه دادوستد بین انسان‌ها را توصیف می‌کند. وقتی به کسی چیزی می‌دهید، به نحوی او را مدیون خود کرده‌اید. به‌عنوان‌مثال، یک کسب‌وکار ممکن است خدمات رایگان را با این انتظار ارائه کند که مصرف‌کننده برای خدمات بزرگ‌تر و گران‌تر هزینه کند. یک نمونه موفق از به‌کارگیری این اصل رستوران بنیهانا (Benihana Restaurant) است.

  • رستوران بنیهانا

این رستوران یک کارت هدیه ۳۰ دلاری “رایگان” به مشتریان خود در ماه تولدشان هدیه می‌دهد. تجربه نشان داده که مشتری پس از مراجعه به رستوران، هزینه‌های بیشتری می‌پردازد.

۲- ایجاد تعهد

وقتی کسب‌وکارها می‌توانند مشتری را متعهد به چیز کوچکی کنند، می‌توانند به‌راحتی درخواست خود را افزایش دهند تا چیزهای گران‌تری را به او بفروشند. برای مثال، واداشتن افراد به ثبت‌نام در وبینار رایگان ممکن است آن‌ها را برای ثبت‌نام در کلاس‌های گران‌تر ترغیب می‌کند.

  • کالری‌شمار

احتمالاً اپلیکیشن‌های کالری‌شمار ایرانی را دیده‌اید. این نرم‌افزارها در ابتدا خدمات رایگان ولی جذابی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. سپس مشتری خود را ترغیب به خرید نسخه ارتقاءیافته محصول خود می‌کنند. این شرکت‌ها به‌خوبی از تکنیک ایجاد تعهد در روانشناسی تبلیغات استفاده می‌کنند.

۳- همدلی

زمانی که مشتری متوجه شود که افراد دیگر از مجموعه ما خرید کرده‌اند و از این خرید رضایت داشته‌اند؛ احتمال خرید آن‌ها از کسب‌وکار ما بیشتر می‌شود. تبلیغ‌کنندگان با ارائه نظرات مشتریان سابق به مخاطبان هدف، از این اصل روان‌شناختی استفاده می‌کنند. جای تعجب نیست که بخش نظرات، بخش مهمی از فضای تبلیغاتی هستند؛ به‌ویژه با توجه به اینکه ۹۳٪ از مصرف‌کنندگان می‌گویند که خواندن بخش نظرات بر تصمیم آن‌ها تأثیر گذاشته است.

۴- مرجعیت

اگر مردم ببینند که یک شرکت به یک برند معتبر و نام‌آشنا در آن صنعت تبدیل شده است، تمایل بیشتری برای خرید از آن دارند. در اینجا شرکت‌ها از چند روش مختلف جهت ایجاد مرجعیت برند خود استفاده می‌کنند:

  • یک سلسله تبلیغات برای معرفی برند به عنوان رهبر بازار
  • نشان دادن جوایز یا استانداردهای اخذشده شرکت
  • تبلیغات با کمک اینفلوئنسرها

۵- دوست داشتن

اگر کسی یک شرکت را دوست داشته باشد، راحت‌تر از آن خرید می‌کند. برای استفاده از این ابزار در روان‌شناسی تبلیغات، کسب‌وکارها باید مخاطبان هدف خود را بشناسند، علایق و خواسته‌های آن‌ها را درک کنند و سلیقه مشتری را در پیام‌های برندشان منعکس کنند. ما افرادی را دوست داریم که شبیه ما هستند، از ما تعریف و تمجید می‌کنند و اهداف مشترکی داریم.

۶- ایجاد حس کمبود

وقتی جنسی نایاب است، مردم برای به دست آوردن آن عجله می‌کنند. برای استفاده از این ابزار، تبلیغ‌کنندگان ممکن است ضرب‌الاجل‌هایی برای تبلیغات تعیین کنند مثلاً تعداد جنس باقی‌مانده را مقدار محدودی اعلام کنند یا مثلاً زمان محدودی برای استفاده از تخفیف ویژه اعلام کنند. نمونه مشهور به‌کارگیری این روش، کمپین‌های تبلیغاتی استارباکس است. این شرکت لاته پامکین (Pumpkin Spiced Latte) خود را تنها چند هفته در سال به فروش می‌رساند، اما حدود 100 میلیون دلار از آن درآمد دارد.

۷- اختصارسازی

اثر اختصارسازی در روانشناسی تبلیغات و رسانه بیان می‌کند که مردم تمایل دارند یک پیام کوتاه نوشتاری یا گفتاری داده شده را به جای اطلاعات دقیق به خاطر بسپارند. به‌عبارت‌دیگر مشتریان توجه زیادی به محتوای تبلیغاتی طولانی و غیرضروری ندارند و صرفاً مفاهیم کلی را به جای جزئیات خاص به خاطر می‌سپارند. وقتی تبلیغ‌کنندگان از همان ابتدا ایده‌ها را ساده‌سازی می‌کنند، مشتریان خیلی راحت‌تر محصول را به خاطر می‌آورند.

۶ استراتژی مهم برای موفقیت در روانشناسی تبلیغات

برای موفقیت در مارکت لازم است استراتژی‌هایی را به کار گرفت. روانشناسی تبلیغات و رسانه مجوعه‌ای از این استراتژی‌ها را مهیا کرده است که در ادامه 6 مورد آن را مرور می‌کنیم:

۱- بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی بر مغز انسان و نحوه عملکرد آن تمرکز دارد. این نوع بازاریابی به اندازه‌گیری واکنش کاربران به یک محرک و مقدار تغییرات ذهنی یا فیزیکی مربوط می‌شود. بازاریابی عصبی مفهومی گسترده است و تمام عملکرد مغز را در بر می‌گیرد نه فقط احساسات.

۲- متقاعدسازی

متقاعدسازی یکی از عناصر اساسی تبلیغات است. یکی از مهم‌ترین عواملی که دستیابی به هدف اصلی یعنی فروش بیشتر را میسر می‌سازد، متقاعدسازی است. چگونه می‌توان مشتری را به بهترین نحو متقاعد کرد؟ وقتی نوبت به خرید یک کالا یا خدمات می‌رسد، کاربران بسیاری از جزئیات را در نظر می‌گیرند. آن‌ها نه تنها به خود محصول بلکه به هر چیزی که مرتبط با آن است توجه می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک مصرف‌کننده رضایت مشتریان قبلی، گارانتی و ارزشمندی برند را در نظر می‌گیرد.

۳- ناهماهنگی شناختی

ناهماهنگی شناختی یعنی ناراضی بودن مشتری از محصول. اگر مشتری از محصول خریداری‌شده ناراضی باشد، احساس بدی پیدا می‌کند و احتمال خرید مجدد سلب می‌شود. ناهماهنگی شناختی یک استراتژی در روان‌شناسی تبلیغات است که به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا بداند محصولی که خریده چقدر ارزشمند است تا از خرید خود احساس رضایت داشته باشد.

۴- بازاریابی عاطفی

هدف بازاریابی عاطفی ایجاد یک رابطه عاطفی بین برند و عموم است تا مردم آن برند را متعلق به خود بدانند. آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا برخی از محصولات را دوست دارید؟ احتمالاً به این دلیل است که آن‌ها یک احساس را در شما بیدار می‌کنند.

۵- اثر زیگارنیک

اثر زیگارنیک (Zeigarnik) یک استراتژی مبتنی بر ایجاد انتظار در محصولات بعدی است. این استراتژی در دنیای تلویزیون بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای مثال زمانی که یک قسمت از یک سریال به پایان می‌رسد، بخش‌هایی از قسمت بعدی نمایش داده می‌شود تا حس نیاز و تعلیق را در بیننده برانگیزاند.

۶- شرطی‌سازی

زمانی که محصول یا خدمات دارای ویژگی‌های برتر نسبت به رقبا باشد، باید با تشریح و برجسته کردن ویژگی‌های واقعی و مزایای محصول خود، مشتری را نسبت به خرید از ما شرطی کرد.

درس روانشناسی تبلیغات و رسانه در دانشگاه

در ایران رشته روانشناسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی در ایران دارای گرایش‌های زیر است:

  • روانشناسی عمومی
  • روانشناسی بالینی
  • روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
  • روان‌سنجی
  • روانشناسی صنعتی و سازمانی
  • روانشناسی اسلامی
  • روانشناسی تربیتی

همان‌طور که مشخص است گرایش مستقلی تحت عنوان روانشناسی تبلیغات و رسانه در ایران ارائه نمی‌شود اما دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکترا می‌توانند موضوع پایان‌نامه یا رساله خود را در این حوزه تعریف کنند. همچنین در مقطع کارشناسی درسی اختیاری تحت عنوان “روانشناسی تبلیغات و رسانه” در دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود.

معرفی کتاب در زمینه روانشناسی تبلیغات

در ادامه ۳ کتاب به زبان فارسی در زمینه روانشناسی تبلیغات معرفی شده‌اند.

۱- کتاب روانشناسی تبلیغات

کتاب روانشناسی تبلیغات در مبحث روانشناسی تبلیغ

کتاب روانشناسی تبلیغات به نویسندگی باب ام فنیس و ولف گانگ اشتروب به موضوع اصلی روان‌شناسی مصرف‌کننده و روان‌شناسی اجتماعی می‌پردازد. این کتاب که توسط محسن شاهین پور و سمیه اولی ترجمه شده توسط انتشارات سوره مهر در 544 صفحه منتشر شده است. در این کتاب سعی شده با زبانی ساده نتایج مطالعات کلاسیک و جدید به بحث گذاشته شود تا پاسخ سؤالات زیر شفاف شود:

  • تبلیغات چه اثری در رفتار مصرف‌کننده دارد؟
  • کدام فرایندهای روان‌شناختی موجب تأثیرگذاری تبلیغات می‌شوند؟
  • مشتریان چگونه پیام‌های تبلیغاتی را درک می‌کنند؟
  • کدام گروه از پیام‌ها با موفقیت به مخاطبان منتقل می‌شوند؟

۲ – کتاب روانشناسی تبلیغات و رسانه

کتاب روانشناسی تبلیغات و رسانه

کتاب روانشناسی تبلیغات و رسانه به نویسندگی فرامرز سهرابی، در ۳۲۵ صفحه توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شده است. فهرست مطالب ارائه شده در این کتاب شامل موارد زیر است:

  • مبانی روان‌شناختی تبلیغات
  • ماهیت تبلیغات و افکار عمومی
  • روش‌های پژوهشی در روان‌شناسی تبلیغات و رسانه
  • تبلیغات و روان‌شناسی ارتباطات
  • عناصر اساسی تبلیغات
  • روان‌شناسی رسانه و نظریه‌های ارتباط جمعی
  • روان‌شناسی مخاطبان
  • رسانه و روش‌های تبلیغاتی
  • روان‌شناسی تبلیغات، تغییر نگرش و نفوذ اجتماعی
  • رسانه، فرهنگ و کسب هویت اجتماعی
  • رسانه‌های جدید
  • ارزش‌های اخلاقی و دینی در تبلیغات و رسانه

۳- کتاب روان‌شناسی تبلیغات تجاری

کتاب روان‌شناسی تبلیغات تجاری

کتاب روان‌شناسی تبلیغات تجاری نوشته ماکس ساترلند توسط سینا قربانلو ترجمه و توسط انتشارات مبلغان چاپ گردیده است.

مطالب مندرج در این کتاب عبارت‌اند از:

  • تبلیغ شکل یا تصویر
  • تبلیغ در نقطه فروش: چگونه دستور کار به هم می‌خورد؟
  • تأثیرات تبلیغ از راه تداعی
  • کاربرد تبلیغات
  • وقتی‌که تبلیغات متوقف می‌شود چه روی می‌دهد؟
  • تا چه زمانی شرکت می‌تواند در مقابل توقف تبلیغات دوام بیاورد؟
  • تبلیغات فصلی
  • آگهی‌های دنباله‌دار
  • تغییر دادن تصویر ذهنی
  • اندازه‌گیری آثار تبلیغ در حافظه
  • یادآوری خودانگیخته تبلیغ

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی رشته روانشناسی تبلیغات و رسانه پرداختیم و تکنیک‌ها و استراتژی‌های این حوزه را بررسی کردیم.

خلاصه اینکه حجم بسیاری از تبلیغات در هر لحظه به سوی مخاطب سرازیر می‌شود و اگر می‌خواهیم تبلیغمان موثر باشد باید احساسات او را درگیر کنیم.

با برانگیختن هیجان، ترس و همدلی در مخاطب است که محصول یا خدمات را انتخاب خواهد کرد.

مطالعه بیشتر

حالا که با استراتژی های روانشناسی تبلیغات آشنا شدید بهتر است که مطلب زیر درباره استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی را هم مطالعه نمایید.

اگر بخ طور کلی به مباحث روانشناسی علاقه دارید و دوست دارید بیشتر در این حوزه مطالعه داشته باشید حتما مطالب زیر را مطالعه کنید.

همچنین اگر از مخاطبین پادکست هستید و دوست دارید با پادکست‌های روانشناسی آشنا بشید یک مطلب عالی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پیج اینستاگرام دارید؟ حالا که با تکنیک‌های روانشناسی تبلیغات آشنا شدید، بهتر است مطلب زیر در رابطه با تکنیک‌های تبلیغات در اینستاگرام را نیز بخوانید.

آیا هدف تبلیغ اثرگذار برای مغازه خود را دارید؟ مقاله زیر را از دست ندهید.

اصطلاح بازاریابی ویروسی به گوشتان خورده؟ وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی تکنیکی است که در آن دیگران برای تحقق اهداف شما تلاش می‌کنند. در لینک زیر با این تکنیک جذاب آشنا شوید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.