مهارت های فریلنسینگ

کسب مهارت های فریلنسینگ از ملزومات هر فریلنسر

بیشتر آدم‌ها بر این عقیده‌اند که فریلنسری کاری آسان و در عین حال بیهوده است. اما فریلنسری یکی از شغل های آزاد و پردرآمد ایران است. در این مقاله با مهارت های فریلنسینگ آشنا می‌شویم. سپس به ‌سراغ چند نمونه از شغل‌های پولساز فریلنسری می‌رویم و مهارت‌های تخصصی هر کدام را بررسی می‌کنیم.

و در نهایت برای ورود به این حوزه چند سایت فریلنسری داخلی و خارجی معرفی می‌کنیم.

پس آنچه در ادامه خواهیم خواند:

بخش اول: تعریف کلی فریلنسر

به چه کسی فریلنسر می‌گویند؟

با یک سرچ ساده در ویکی پدیا، می‌بینیم که فریلنسر یا آزادکار کسی است که خدمات خود را بدون تعهد درازمدت به کارفرما ارائه می‌کند.

ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای دستمزد می‌گیرد و اساساً تنهایی کار می‌کند.

از تعریف بالا می‌توان دریافت که فریلنسری مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به یک شغل تمام وقت در یک شرکت دارد.

ازجمله مزیت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درآمد بیشتر نسبت به کار کارمندی
  • عدم وجود تایم‌بندی مشخص برای کار
  • کار کردن در مکان دلخواه
  • و از همه مهم تر، رئیس خود بودن

خب الآن که با شغل فریلنسری کمی آشنا شدیم، وقتشه بریم تعدادی از مهارت‌ های لازم برای فریلنسر را مرور کنیم.

بخش دوم: مهارت‌های چهارگانۀ توسعه فردی

همانطور که می‌دانید برای یادگیری هر شغلی نیاز است چند مهارت کلی و چند مهارت تخصصی را فرا بگیرید.

در این مقاله ابتدا به مهارت‌های کلی که بیشتر در زمینه توسعه فردی هستند می‌رویم:

۱) برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

مدیریت زمان یکی از مهارت های فریلنسری

همه ما اهمیت مدیریت‌ زمان را می‌دانیم و دوست داریم همیشه طبق برنامه پیش برویم.

برای مدیریت هرچه بهتر زمان باید بتوانید در کمترین زمان، تمرکز خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.

برای این کار تکنیک های زیادی وجود دارد. یکی از بهترین آن‌ها، تکنیک پومودورو است.

ویدئو زیر به‌خوبی آن‌ را توضیح داده است. پیشنهاد می‌کنیم این تکنیک را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.

وقتی شغل فریلنسری را انتخاب می‌کنید، مدیریت زمان کار ساده‌ای نیست و چالش‌هایی دارد. به‌دلیل وجود یک سری عدم قطعیت در این کار، اهمیت برنامه‌ریزی دوچندان می‌شود.

یک فریلنسر باید بتواند با تخمین درست زمان تحویل پروژه، تمام جنبه های زندگی خود را در نظر بگیرد.

اما چگونه زمان تحویل پروژه را تعیین کنیم؟

نحوه تخمین زمان تحویل پروژه

در مبحث مهارت های فریلنسینگ ، تخمین درست زمان تحویل پروژه بسیار مهم است.

بگذارید با یک مثال نحوه تخمین ساعات مورد نیاز برای یک پروژه را بررسی کنیم:

فرض کنید شما یک مترجم هستید. پروژه های یک مترجم بر اساس تعداد کلماتی که باید ترجمه کند دسته‌بندی می‌شوند.

بنابراین یک مترجم باید بداند در یک ساعت چه تعداد کلمه می‌تواند ترجمه کند. این عدد معیار خوبی برای تخمین میزان ساعت مورد نیاز برای پروژه است.

به‌عنوان مثال یک مترجم می‌تواند ۶۰۰ کلمه در ساعت ترجمه کند. پس برای یک مقاله با ۶۰۰۰ کلمه باید حداقل ۱۰ ساعت زمان بگذارد.

البته این نوع تخمین صرفاً یک مثال است و ممکن است کار به همین سادگی نباشد. تخمین زمان تحویل پروژه جزء مهارت های فریلنسر است. بیشتر این روش‌ها تجربی است و هر فرد مدل خاص خود را دارد.

نکات مهمی که در اینجا مطرح می‌شوند؛ کمک زیادی به شما در این راه می‌کنند.

۱- به تخمین خود شک کنید

مسئله مهمی که همیشه گریبان‌گیر فریلنسر‌ها می‌شود؛ هیجان زده شدن است.

در هنگام قبول یک پروژه به‌دلیل احساسی رفتار کردن، فریلنسر زمان غیرمعقولی را برای تحویل پروژه مشخص می‌کند.

بنابراین هرچقدر تخمین زدید، همیشه مقداری به آن اضافه کنید.

۲- کارها را تا جای ممکن بشکنید

تقسیم و شکستن کار به این معناست که آن را تا جای ممکن به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

لیست کردن قسمت های مختلف کار، تخمین زمان تحویل را برای فریلنسر راحت می‌کند و دید بهتری از پروژه به او می‌دهد.

۳- افراد باتجربه بهترین تخمین را می‌زنند

نکته مهم بعدی، استفاده از تجربه افراد باسابقه و حرفه‌ای است.

اگر در جایی گیر کردید می‌توانید از آن‌ها بپرسید. اگر در دسترس نیستند؛ تخمین‌های زمانی فریلنسرهای حرفه‌ای را در سایت‌های انجام پروژه بخوانید.

همچنین برای این کار تکنیک هایی وجود دارد. مقاله تکنیک های برآورد زمان برای مدیریت پروژه می‌تواند این بخش از مهارت های فریلنسری را بهبود بخشد.

یک منبع خوب دیگر:
هلی یک کوچ توسعه فردی است که در پادکست هلی‌تاک درباره مهارت‌هایی صحبت می‌کند که بتوانید هر‌چه راحت‌تر در مسیر موفقیت قرار بگیرید، پیشرفت کنید و در نهایت سطح رضایت خود را از زندگی بالا ببرید.

اپیزود ۱۳ پادکست هلی‌تاک در مورد مهارت برنامه‌ریزی است که پیشنهاد می‌کنیم آن را گوش کنید.

۲) پیگیری و ارتقاء سطح علمی

ارتقا سطح علمی یکی از مهارت های فریلنسرینگ محسوب می‌شود.

همانطور که در تعریف فریلنسر دیدیم، فریلنسر‌ها بصورت پروژه‌ای دستمزد می‌گیرند. بنابراین ماهیت کار فریلنسری رقابتی است.

پیگیری سایت‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی از مهارت های فریلنسر محسوب می‌شود. این پیگیری مستلزم ارتقاء سطح علمی است.

مثلا اگر سئوکار هستید، با الگو‌های جدید سایت‌ها آشنا باشید. با جدیدترین ورژن ابزار‌ها کار کنید.

یا اگر مترجم هستید همواره در حال پیشرفت زبان دوم خود باشید. اگر با زبان انگلیسی کار می‌کنید آن را اصولی یاد بگیرید.

بنابراین با توجه به نوع فعالیتی که می‌کنید، نیاز است همواره دانش خود را به‌روز کنید.

برای این کار می‌توانید پادکست‌های مرتبط با فعالیت خود را گوش کنید یا عضو خبرنامه سایت‌ها شوید.

۳) خلاقیت و حل مسئله

در مبحث مهارت های یک فریلنسر ، خلاقیت نقشی اساسی بازی میکند.

خلاقیت اگرچه مفهوم جدیدی نیست؛ اما هیچ‌گاه به این انداره ضروری نبوده‌ است.

خلاقیت یعنی تولید چیز جدید و مفید. یعنی بتوانید افکار گذشته خود را به چالش بکشید. این کار هم آسان نیست ولی تکنیک‌هایی دارد. مقاله حل مسئله به روش خلاقانه به خوبی آن‌ها را توضیح می‌دهد.

اما خلاقیت واقعاً چیست؟

اگر به سرچ در اینترنت اکتفا کنید، چیزی جز تصویر جمله معروف ” Think outside the box” یا تصویر چند لامپ روشن و خاموش دستگیرتان نمی‌شود.

اثین هاک ( Ethan Hawke ) نویسنده و کارگردان موفق آمریکایی در تد‌تاک زیر، در مورد خلاقیت صحبت می‌کند و این‌که خلاقیت چگونه روی زندگی خودش تأثیر داشته:
( می‌توانید زیرنویس را فعال کنید.)

همانطور که دیدید خلاقیت در زندگی هر فرد موفق تأثیر زیادی داشته است. اگر بخواهید یک فریلنسر موفق باشید؛ تأثیر آن چند برابر هم می‌شود.

۴) جسارت و هنر مذاکره

داشتن جسارت برای متقاعد کردن کارفرما ها ضروری است و جز جدا نشدنی مهارت های فریلنسر است.

هنر مذاکره به‌عنوان یکی از مهمترین مهارت های لازم برای فریلنسر شناخته می‌شود.

شما به‌عنوان یک فریلنسر باید بتوانید با صاحبین مشاغل به‌خوبی مذاکره کنید و آن‌ها را متقاعد کنید که پروژه‌های خود را به شما بسپارند. اما چگونه؟

۱- استراتژی داشته باشید

تعیین استراتژی یعنی برای مذاکره برنامه‌ریزی کنید. نقاط قوت و ضعف طرف مقابل را شناسایی کنید و با برنامه به سمت هدف خود پیش بروید. این کار به هنر شما بستگی دارد. خلاقیت را در مهارت های فریلنسینگ که فراموش نکرده‌اید.

برای تمامی موارد زیر که عناصر معامله به‌شمار می‌روند حرفی داشته باشید:

  • قیمت پیشنهادی
  • دِدلاین
  • شرح پروژه
  • شرایط مکانی محل کار

۲- صبور باشید

زمانی که پیشنهادی مطرح می‌کنید، طرف مقابل ممکن است آن را نپذیرد و رد کند. باید اجازه دهید آن‌ها نیز نظرات خودشان را بیان کنند.

در همین موضوع در کتاب هنر گمشده گوش دادن می‌خوانیم که:

” گوش دادن عملی است که از فرط تکرار برایمان عادی می‌شود. اکثر ما فکر می‌کنیم شنونده خوبی هستیم.”

گوش دادن در تمام زمینه‌های زندگی مهم است. این‌که بتوانید نظرات کارفرما را بشنوید و قبول کنید و سپس به آن‌ها پاسخ دهید، از مهارت‌ های فریلنسینگ محسوب می‌شود.

این‌ها دو نکته بسیار مهم در هنر مذاکره بودند. اما سایت متمم اصول مذاکره را به خوبی آموزش می‌دهد.

فرداد جهانبخش که یکی از فریلنسرهای موفق ایرانی است. در ویدئو زیر از باید‌ها و نباید‌های شغل خود می‌گوید و مهارت های فریلنسینگ را بیشتر شرح می‌دهد:

این‌ها تعداد کمی از مهارت های فریلنسینگ بودند. با دانلود کتاب فراگیری مهارت های فریلنسینگ می‌توانید آن‌ها را کامل بشناسید:

بخش سوم: چهار شغل پردرآمد و پرتقاضای فریلنسری

خب، تا اینجای مقاله بطور کلی چند نمونه از مهارت های فریلنسینگ در حوزه توسعه فردی را مرور کردیم.

اما همانطور که می‌دانید حوزه‌ فعالیت‌های یک فریلنسر بسیار گسترده است. به همی دلیل نمی‌توان به داشتن چند مهارت بسنده کرد.

در ادامه به معرفی ۴ نوع از پرتقاضاترین و پردرآمدترین شغل‌های فریلنسری می‌پردازیم و مهارت های فریلنسری تخصصی مورد نیاز هرکدام را به‌صورت خلاصه مطرح می‌کنیم:

۱) تولیدکننده محتوا

هر تولید کننده محتوا مهارت های فریلنسینگ خاصی دارد.

امروزه برای هر کسب و کاری، تولید محتوا اهمیت زیادی دارد. اما تولیدکننده محتوا کیست؟ انواع تولیدکننده‌های محتوا کدامند؟ و تولیدکننده محتوا چه ویژگی‌هایی دارد؟

در ادامه به بررسی سه سؤال بالا می‌پردازیم:

۱- تولیدکننده محتوا کیست؟

همانطور که گفته ‌شد، برای رونق هر کسب و کار، تولید محتوا نقش مهمی ایفا می‌کند.

تا جایی که تولید محتوا می‌تواند به تنهایی یک شغل پولساز محسوب شود.

برای تولید هر ‌نوع محتوایی به متخصص آن زمینه نیاز است. به‌عنوان مثال روش تولید محتوا برای سایت یا اینستاگرام به ‌کل با هم فرق دارند.

بهتر است انواع تولیدکننده های محتوا را بشناسیم تا موضوع روشن‌تر شود.

۲- انواع تولیدکننده‌های محتوا کدامند؟

همانطور که محتوا انواعی دارد، تولیدکننده‌های محتوا هم با یکدیگر فرق دارند:

الف) تولیدکننده محتوای متنی

شغل این افراد شباهت زیادی با شغل فرد سئوکار دارد. به این صورت که فرد باید بتواند متنی بنویسد که آنقدر جذاب باشد تا خواننده را تا آخر همراه خود کند.

هدف این افراد درگیر کردن ذهن خواننده است تا جایی که ترغیب شود مقصود ما را دنبال کند.

پس یک تولیدکننده محتوای متنی باید مهارت نویسندگی خوبی داشته باشد. مهارت نویسندگی جزء جدایی ناپذیر از مهارت های فریلنسینگ است.

برای نویسنده خوبی بودن باید مطالعه زیادی داشت؛ به قواعد نگارشی تسلط داشت و طوری نوشت که برای همگان قابل درک باشد.

به عبارت ساده‌تر فرد باید از قانون طلایی نویسندگی پیروی کند:

راحت نوشتن + زیاد نوشتن = زیبایی و سنجیدگی

و در آخر در نظر داشته باشید که مهارت نویسندگی در کنار علاقه در فرد ایجاد می‌شود. اما حتماً اصولی نیز باید رعایت شود.

برای اینکه بدانید چگونه با نویسندگی درآمد کسب کنید، مقاله سیر تا پیاز نویسندگی را مطالعه کنید.

ب) تولیدکننده محتوا صوتی
پادکست یک محتوای صوتی است که برای تولید آن به مهارت های فریلنسینگ نیاز دارید.

مثال ساده‌ای از این افراد، پادکسترها هستند.

در دنیای امروز پادکست‌ها به چند دلیل با محبوبیت خاصی روبرو شده‌اند:

  • امکان گوش دادن در مکان و زمان دلخواه ( سرِ کار، مترو، در حال رانندگی، آشپزی و …)
  • رایگان بودن
  • سهولت دسترسی
  • امکان انتخاب موضوع دلخواه
اما مهارت‌های یک تولیدکننده محتوای صوتی چیست؟

اولین ویژگی آن‌ها داشتن صداست. به ‌هرحال مخاطبان به صدای شما گوش می‌دهند و جذب می‌شوند.

در قدم دوم باید بیان شیوایی داشته باشد و در یک کلام اصول پادکستر شدن را رعایت کند.

پ) تولیدکننده محتوای ویدئویی

رکن اصلی هر کسب و کار اینترنتی داشتن تیزر جذاب و گیراست.

همه ما ترجیح می‌دهیم ویدئو و عکس ببینیم تا مطلب بخوانیم.

یک تولیدکننده محتوای ویدئویی باید بر نرم‌افزارهای تخصصی این حوزه مسلط باشد. تسلط به نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و پریمیر از اساسی‌ترین مهارت‌های آنهاست.

خلاقیت نیز در اینجا نقش مهمی دارد. به این معنا که روش‌هایی در تولید و تدوین به‌کار ببریم که کمتر دیده شده است.

هرچه ویدئو ما جذاب‌تر باشد، درصد بالاتری از میزان رضایت را از سوی مخاطب دریافت می‌کنیم. این کار از مهارت های فریلنسینگ شما سرچشمه می‌گیرد.

ت) تولیدکننده محتوا در قالب عکس
یکی از انواح محتوا ها در قالب عکس تایپوگرافی ها هستند که بسیار به مهارت های فریلنسینگ وابسته اند.

افرادی که در حوزه تولید ویدئو کار می‌کنند اغلب در این زمینه هم فعالیت دارند. در نظر داشته باشید که یک تولیدکننده محتوا در قالب عکس حتماٌ عکاس نیست.

یک مثال خوب از آنها گرافیست‌ها هستند. آنها با تولید تایپوگرافی‌های جذاب می‌توانند به راحتی ذهن بیننده را درگیر کنند.

این افراد هم باید به نرم‌افزار های این حوزه مثل فتوشاپ و ایلوستریتور مسلط باشند.

تا اینجا به دو سؤل اول یعنی تعریف تولیدکننده محتوا و انواع آن اشاره کردیم. حال می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که ویژگی‌های کلی یک تولید کننده محتوا چیست؟

۳- ویژگی های تولیدکننده محتوا

الف) صبور باشد

شما به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا در اوایل کار خود اشتباهات زیادی خواهید‌ داشت.

به عبارت بازاری، باید چند سال چوب خوری را سپری کنید.

محتوای خود را چندین‌بار ویرایش کنید و از استفاده روش‌های جدید نترسید.

ب) مخاطب خود را بشناسید

این‌که فرد بداند برای چه قشری از جامعه محتوا تولید می‌کند؛ بسیار مهم است.

این ویژگی جز با تحقیق و آزمون و خطا بدست نمی‌آید.

بدین صورت که شما باید خودتان را جای مخاطب بگذارید و از چشمان او به دنیا نگاه کنید. ببینید با چه هدفی به دنبال محتواست.

در مطلب شناخت مخاطب با ۹ روش ساده اما مهم، این موضوع بهتر برایتان روشن می‌شود.

پ) واقع‌بین باشید

یک تولیدکننده محتوا باید بداند در چه سطحی در حال تولید کردن محتواست. شرایط را به‌خوبی درک کرده و دیدکلی از خود داشته باشد.

شما نمی‌توانید بنز را به قیمت پراید به مشتری بفروشید. ( البته الان، هم‌قیمت شدن.)

بنابراین برای اینکه بتوانید کسب و کاری پررونق داشته باشید، لازم است نتایج کار خود را با حرفه‌ای‌ها مقایسه کنید. برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید و از تجربه چالش‌های جدید نترسید.

۲) سئو

سئو بعنوان یک شغل پردرآمد نیازمند داشتن مهارت های فریلنسری تخصصی است.

سئو را به زبان ساده این چنین تعریف میکنیم:

فرآیند افزایش کیفیت و کمیت ترافیک وب‌سایت.

همانطور که از تعریف پیداست؛ یک سئوکار خوب باید صبور باشد و توانایی بالایی در کنترل استرس داشته باشد.

زیرا سئو امری زمان‌بر است و پیچیدگی های خاص خود را دارد. سئوسازی سایت یک تخصص حرفه‌ای است.

سئوکاران موفق همواره درحال به‌روز کردن اطلاعات خود در حوزه کاریشان هستند. ارزیابی کردن رقبا و تحلیل چگونگی رتبه‌بندی سایت‌ها در موفقیت آن‌ها تأثیر بسزایی دارد.

از نظر بازارکار، یک سئوکار خوب ویژگی‌های زیر را دارد:

  1. به تمام ابزار‌های تخصصی تسلط دارد و مشکلات از راه‌های حرفه‌ای حل می‌کند.
  2. تحلیل دقیق کلمات کلیدی با بررسی رقبا
  3. الگوریتم‌های جدید گوگل را می‌شناسد و روی سایت پیاده‌سازی می‌کند.
  4. برای سایت شما دلسوز است و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.
  5. مهارت های فریلنسینگ از جمله برنامه ریزی را دارد.
  6. قول لینک یک شدن در یک ماه را نمی‌دهد.

در اول بحث اشاره کردیم سئو امری زمان‌بر است. اما اگر یک سئوکار به شما قول لینک یک شدن در یک ماه را داد، شک کنید. چون احتمالاً از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کند.

سئو کلاه سیاه مجموعه ای از تکنیک‌ها و ترفندها برای فریب ربات گوگل است تا جایگاه سایت بهتر شود. برای اینکه بیشتر بدانید سئو کلاه سیاه چیست؟ مقاله آن‌را مطالعه کنید.

برای تبدیل شدن به یک سئوکار خوب، باید مهارت های فریلنسینگ را بلد باشید.

همانطور که قبلاً در بحث تولید محتوای متنی گفتیم، اگر به نویسندگی علاقه دارید سئو انتخاب کاملاً هوشمندانه‌ای برای شماست. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های کارآموزی سئو، حرفه‌ای شوید و حتی به‌صورت دلاری کسب درآمد کنید.

برای آشنایی بیشتر با سئو، مطلب سئو چیست؟ را مطالعه کنید.

۳) ترجمه

یک مترجم بدون داشتن مهارت های فریلنسری به سختی میتواند در بازار کار موفق باشد.

اگر به یک یا چند زبان خارجی مسلط هستید و با سبک‌های نوشتن آشنایی دارید، مترجمی شغل مناسبی برای شماست.

مترجم بهتر است در زمینه‌ای کار کند که در آن تخصص دارد. به چند دلیل:

  • آگاهی از اصطلاحات تخصصی آن زمینه
  • راحتی در ترجمه متن‌های بلند
  • درک موضوع و وفاداری به مطلب

برای ورود به حوزه مترجمی هم باید مهارت نویسندگی خود را تقویت کنید. مدیریت زمان داشته باشید و در استفاده از نرم‌افزارهای تایپ مهارت خوبی داشته باشید.

یک مترجم باید فهم فرهنگی بالایی داشته باشد. به این معنی که بتواند بخوبی تکنیک‌های محلی سازی را پیاده کند و با سد فرهنگی بین زبان مبدأ و مقصد مقابله کند.

چیزی که در این‌جا بهتر است به آن اشاره کنیم این است که کار ترجمه برای چه ‌کسی شغل محسوب می‌شود؟

۴) دستیار مجازی

دستیار مجازی یکی از شغل های پردرآمد فریلنسری است که نیازمند مهارت های فریلنسری است.

دستیار مجازی (virtual assistant)، کسی است که از مکانی دور خدمات پشتیبانی را برای مشاغل دیگر ارائه می‌دهد.

این افراد بیشتر برای مشاغل آنلاین مناسب هستند اما با این حال بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک دستیار مجازی دارند.

حوزه فعالیت آن‌ها بسیار گسترده است. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مدیریت رسانه‌های اجتماعی

چیزی که در این زمینه بیشتر منظورمان است، مدیریت پیج اینستاگرام است. شغل چنین افرادی تمام‌وقت است و به مدیریت سفارشات و پیگیری آن‌ها مربوط می‌شود.

۲- تهیه گزارش

هر شرکت و مؤسسه بزرگی جلسات و آمار و ارقام زیادی دارد که تحلیل و بررسی آن‌ها کار هرکسی نیست.

شرکت با استخدام یک دستیار مجازی می‌تواند این کارها را به او بسپارد.

۳- مکاتبات اداری

هر شرکت نیاز دارد روزانه چندین نامه برای هماهنگی کارها تنظیم کند.

نسخه دستی ارزشی ندارد. تایپ و نگارش نامه‌ها می‌تواند از وظایف دستیار مجازی باشد.

بنابراین یک دستیار مجازی باید بتواند چند کار را هم‌زمان انجام دهد.

با فناوری‌های روز مانند اشتراک‌گذاری و سرویس‌های ابری آشنا باشد. خوش صحبت باشد و توانایی بالایی در کنترل خشم داشته باشد.
( بالاخره با روند اداری سر و کار دارد )

خب تا اینجای مقاله توضیح تقریباً مفصلی راجب مهارت های فریلنسینگ در حوزه توسعه فردی دادیم و ۴ شغل پرتقاضا و پردرآمد فریلنسری را بررسی کردیم.

اما اگر قصد فریلنسر شدن دارید یا تازه شروع کرده‌اید، قدم بعدی چیست؟

چگونه آمادگی خود را برای گرفتن پروژه اعلام می‌کنید؟

برای این کار سایت‌های فریلنسری بستر خوبی را فراهم کرده‌اند.

بخش چهارم: بهترین سایت های فریلنسری

سایت های فریلنسری رابط خوبی بین کارفرما و فریلنسر هستند. این سایت ها به مهارت های فریلنسینگ اهمیت زیادی می‌دهند.

سایت‌های فریلنسری به‌عنوان یک رابط بین فریلنسر و کارفرما عمل می‌کنند.

تعداد آن‌ها در ایران و خارج کم نیست و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

در ادامه به بررسی چند سایت ایرانی می‌پردازیم و چند سایت خارجی هم معرفی میکنیم:

سایت‌های فریلنسری ایرانی

۱- پارسکدرز

پارسکدرز اولین وب‌سایت فریلنسری ایران است که در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است.

کارفرمایان در این سایت پروژه‌های خود را ثبت می‌کنند. منظور از پروژه هر کاری است که بتوان در بستر اینترنت انجام داد.

فریلنسر‌ها نیز با ثبت‌نام در سایت و آپلود رزومه می‌توانند یک پروژه را قبول کنند و به کارفرما پیشنهاد قیمت دهند.

کارفرما نیز با بررسی رزومه فریلنسر و قیمت پیشنهادی می‌تواند برای پیشنهادها تصمیم بگیرد.

سهولت ارتباط کارفرما و فریلنسر از مزیت‌های این سایت است.

۲- پارس فریلنسر

پارس فریلنسر هم یک وب‌سایت فریلنسری است. شما می‌توانید با دانلود اپلیکیشن موبایلی پارس فریلنسر، خیلی راحت‌تر پروژه های خود را مدیریت کنید.

۳- پونیشا

سایت پونیشا یکی از راه‌های خوب برای پیدا کردن پروژه‌های فریلنسری است.

آنها با در نظر گرفتن تمام الزامات و نیاز های هر یک از طرفین، در سال‌های اخیر توانسته‌اند درصد بالایی از رضایت مشتریان را کسب کنند.

توجه کافی به مهارت ‌های فریلنسر از مزیت های این سایت است.

۴- تایپایران

تایپایران یک وب‌سایت تخصصی برای انجام پروژه‌های تایپی است.

بنابراین کارفرمایان در این سایت به راحتی با تایپیست‌های حرفه‌ای کار می‌کنند.

اگر پروژه تایپی دارید یا تایپیست هستید، این سایت کمک زیادی به شما می‌کند.

۵- کاریشه

مزیت کاریشه نسبت به سایت‌های فریلنسری دیگر، سیستم مشاوره رایگان آنهاست.

این سیستم کمک خوبی به کارفرمایان برای پروژه های خود می‌کند.

سایت های فریلنسری خارجی:

خب بعد از بررسی چند سایت داخلی، چند سایت خارجی هم معرفی می‌کنیم. درمقاله بهترین سایت های فریلنسری خارجی ۲۰۲۱ می‌توانید بررسی آن‌ها را نیز بخوانید:

در نهایت…

اگر بخواهیم یک مرور سریع روی مطالب داشته باشیم:

ابتد فریلنسر را شناختیم و حوزه وظایفش را بررسی کردیم.

سپس با مهارت های فریلنسرینگ در حوزه توسعه فردی آشنا شدیم که عبارت بودند از:

برنامه‌ریزی و مدیریت‌ زمان، ارتقاء سطح علمی، خلاقیت در حل مسئله و هنر مذاکره.

دیدیم که در مبحث مهارت های فریلنسینگ هر کدام چقدر اهمیت دارند.

در ادامه مهارت‌های ۴ شغل از پرطرفدارترین و پردرآمدترین شغل‌های فریلنسری را بررسی کردیم.

در آخر برای ورود به دنیای فریلنسری چند سایت کاریابی ایرانی و خارجی معرفی کردیم.

الان با خیال راحت می‌توانید ادعا کنید هرچه راجب مهارت های یک فریلنسر نیاز بود فرا گرفتید.

تنها علاقه و تلاش شما برای ورود به دنیای جذاب فریلنسری نیاز است.

موفق باشید.

اما در چه زمینه‌ای مهارت دارم؟

در این مقاله راجع ‌به مهارت های فریلنسینگ صحبت کردیم. اما اگر هنوز نمی‌دانید در چه زمینه‌ای مهارت دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید:

استعداد یابی شغلی

انواع آزمون استعداد و هوش و شخصیت

چگونه استعداد خود را بشناسیم؟

استعداد یابی جان اوکانر

چگونه مهارت‌ها را یاد بگیرم؟

ولی اگر از ویژگی های شخصیتی خود باخبرید، اما در فراگیری یک مهارت مشکل دارید، مطالب زیر بسیار مفید خواهند بود:

چگونه هر مهارتی را سریع یاد بگیریم؟ ۲۰ ساعت اول یادگیری چه کنیم؟

یادگیری اثر بخش

در ضمن اگر خودتون فریلنسر هستید یا از انواع مهارت های فریلنسری آگاهید، برامون کامنت کنید تا با هم گپ بزنیم…

2 دیدگاه برای “مهارت های فریلنسینگ

  1. اشتراک‌ها: آموزش فریلنسری - همهٔ آنچه برای فریلنسر شدن و آموزش فریلنسری نیاز دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *