دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

آیا رشته ریاضی سخت است ؟

آیا رشته ریاضی سخت است برای کودکی که پای تخته در حل سوال ریاضی مانده، بله
3.7/5 - (28 امتیاز)

اگر در آستانه انتخاب رشته هستید و در دوگانه انتخاب بین رشته ریاضی یا تجربی، رشته ریاضی یا انسانی و حتی نمی‌دانید که رشته ریاضی بهتر است یا فنی حرفه ای و نیز نمی‌دانید آیا رشته ریاضی سخت است ، حق دارید!

اما متأسفانه پاسخ صریحی برای این سؤالات و دوگانه‌ها وجود‌ ندارد! مثل آن است که بپرسیم قورمه‌سبزی خوشمزه است؟! قورمه‌سبزی خوشمزه‌تر است یا پیتزا؟ مسلماً پاسخ به این سوال بستگی‌ دارد که از چه کسی پرسیده می‌شود و یک پاسخ قطعی برای آن وجود‌ ندارد.

حتی اگر از جناب گوگل بپرسید آیا رشته ریاضی سخت است در عرض کسری از ثانیه 3.17 میلیون صفحه را برای شما پیدا می‌کند که هیچ‌ کدامشان پاسخی برای این سؤال ندارند! وقتی گوگل با این همه منبع نمی‌تواند جواب این سؤال را بدهد، از من دیگر چه توقعی دارید؟

هرچند برای سؤال ایا رشته ی ریاضی سخت است جوابی ندارم اما دغدغه‌های افرادی که این سؤال را دارند، درک می‌کنم.

می‌دانم که چقدر انتخاب رشته ریاضی دبیرستان می‌تواند استرس‌آور باشد آن‌ هم زمانی که چنین دغدغه‌هایی داری:

  1. آیا رشته ریاضی فیزیک سخت است ؟
  2. اگر در ریاضی استعداد نداشته‌باشم چی؟ آیا از پس درس‌های ریاضی برمی‌آیم؟
  3. آیا رشته ریاضی سخت است یا رشته …؟
  4. فیزیک و شیمی را دوست ندارم. آیا می‌توانم در رشته ریاضی موفق شوم؟
  5. کنکور ریاضی سخت است؟
  6. اگر ریاضی بخوانم بعداً بیکار نمی‌مانم؟
  7. درست است که رشتۀ ریاضی و بازارکارش برای دخترها مناسب نیست؟
  8. اگر برم ریاضی بعداً می‌توانم اپلای کنم؟

اگر شما هم این سؤالات و دغدغه‌ها را دارید، در ادامۀ مطلب با ما باشید تا پاسخ سؤالاتتان را دریافت کنید.

آیا رشته ریاضی فیزیک سخت است ؟

پاسخ به این سؤال به علاقه، استعداد و تلاش هر فرد بستگی دارد.

علاقه

اینکه آیا رشته ریاضی سخت است یا نه بیشتر از هر چیز به علاقۀ فرد بستگی دارد. اینکه شما به چیزی علاقه داشته‌ باشید هرچند هم که سخت باشد، شما با انگیزۀ بیشتری برای آن تلاش می‌کنید و سختی‌های آن برای شما آسان‌تر می‌شود.

استعداد

درست است که علاقه بسیار مهم است؛ اما اگر شما استعداد و هوش منطقی ریاضی نداشته‌ باشید ممکن است وقت زیادی صرف‌ کنید، ولی باز هم به نتیجه‌ای که می‌خواهید نرسید و درنهایت ناامید یا بی‌انگیزه شوید.

گاهی فردی را می‌بینیم که ساعت‌ها به حل مسائل ریاضی می‌پردازد و خسته که نمی‌شود هیچ، لذت هم می‌برد. اما یک بیت شعر را هم به زحمت حفظ می‌کند. در مقابل فرد دیگری کل حافظ را از بر است و تمام استعاره‌ها، تشبیه‌ها، کنایه‌ها و… آن را هم تشخیص می‌دهد، اما حل یک مسئلۀ سادۀ ریاضی هم حکم کوه کندن را برایش دارد.

این افراد علاقه و استعدادهای متفاوتی دارند و از نظر یکی از آن‌ها ریاضی سخت است و از نظر دیگری نه. مطلب زیر پس از ارائه یک تست هوش و سنجش استعداد ریاضی شما، شما را در مسیر تقویت آن راهنمایی می‌کند.

تلاش و پشتکار

شما با تلاش کردن و وقت گذاشتن برای هر کاری به مرور در آن بهتر می‌شوید و انجام آن برایتان راحت‌تر می‌شود. در مورد رشتۀ ریاضی هم همین طور است. مسلماً حل مسائل ریاضی هم برای کسی که روزی دو ساعت وقت می‌گذارد آسان‌تر از کسی است که هفته‌ای دو ساعت وقت می‌گذارد.

البته باید پذیرفت که هر رشته‌ای سختی‌های خودش را هم دارد و رشتۀ ریاضی هم از این امر مستثنی نیست. اما اگر علاقه و استعداد داشته‌باشید و برای اهدافتان تلاش‌کنید، این سختی‌ها برایتان راحت‌تر خواهد‌بود.

اگر در ریاضی استعداد نداشته باشم چی؟ آیا از پس درس‌های ریاضی برمی‌آیم؟

آیا رشته ریاضی فیزیک سخت است حتی حل مکعب روبیک هم استعداد می‌خواهد اما تلاش حرف اول را می‌زند.

شما با توجه به سوابق تحصیلی‌تان در طی نٌه سالی که درس خوانده‌اید می‌توانید ارزیابی کنید که آیا در ریاضی استعداد دارید یا نه. اگر:

  • به تجزیه و تحلیل و کلنجار رفتن با مسائل علاقه داشتید،
  • از اثبات قضایای ریاضی لذت می‌بردید،
  • دنبال راه‌های خلاقانه برای حل مسائل بودید
  • و…

احتمالاً در ریاضی استعداد دارید.

اما اگر همیشه از حل مسائل ریاضی فراری بودید یا زنگ‌های ریاضی برایتان عذاب‌آور بوده، احتمالاً استعداد یا علاقه‌ای به ریاضی ندارید. در این‌صورت شاید بهتر باشد رشتۀ ریاضی را انتخاب نکنید.

البته پاسخ به این سوال بستگی به هدفتان هم دارد. مثلاً اگر فردی می‌خواهد مهندس صنایع شود، ممکن است به این نتیجه برسد که سه سال مدرسه و چند واحد ریاضی دانشگاه ارزش این را دارد که رشتۀ ریاضی را انتخاب کند، هرچند که برایش سخت باشد.

اما اگر فردی بخواهد مثلاً رشتۀ اقتصاد بخواند و ریاضی را دوست نداشته‌باشد شاید بهتر باشد رشتۀ انسانی را انتخاب کند. یا اگر شخصی بخواهد رشته‌هایی مانند برق، مکانیک و… را بخواند می‌تواند از طریق فنی حرفه‌ای هم وارد این رشته‌ها شود.

توصیه می‌کنم پیش از خواندن ادامه مطلب، نگاهی به مقاله زیر بیندازید تا متوجه شوید رشته ریاضی فیزیک چیست و چه درسهایی را باید در آن بخوانید.

استعداد ریاضی ندارم؛ چه بخوانم؟

اگر به ریاضی علاقه‌ای ندارید و فکر می‌کنید استعدادی هم در آن ندارید لازم نیست خودتان را عذاب دهید، رشته‌ای را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید. بروید سراغ رشته هایی که ریاضی ندارند و مسیر زندگی خود را در آنها بیابید.

اما اگر ریاضی را دوست دارید اما تاکنون خیلی نمراتتان خوب نبوده و تصور می‌کنید که استعدادی در آن ندارید، می‌توانید رشتۀ ریاضی را انتخاب کرده اما تلاشتان را از این به بعد بیشتر کنید.

جالب است بدانید که پدیده‌ای وجود دارد به نام اضطراب ریاضی. افرادی که درگیر این مشکل هستند در مواجهه با مسائل ریاضی مضطرب می‌شوند و گاهی به همین دلیل گمان می‌کنند که در ریاضی استعداد ندارند، در صورتی که چنین نیست و حتی ریاضیدان‌های بزرگی مانند مریم میرزاخانی نیز با چنین مسائلی درگیر بوده‌اند.

اگر دوست دارید بیشتر راجع‌ به این پدیده بدانید، ویدئو زیر را حتماً مشاهده کنید.

آیا رشته ریاضی سخت است یا رشته …؟

ایا رشته ی ریاضی فیزیک سخت است یا رشته تجربی، انسانی، فنی حرفه‌ای و یا کاردانش؟

امان از دوراهی‌های انتخاب! اگر اولین پاسخ شما به سؤال ایا رشته ی ریاضی فیزیک سخت است ؛ این است که «تجربی بخونم بهتر نیست؟!» و بین این دو رشته تردید دارید، مطلب زیر برای شما است:

اما اگر آلترناتیو شما برای رشته ریاضی، رشته انسانی است، مطلب زیر به صورت مفصل به بررسی این دو رشته پرداخته است و راهنمای کاملی برای شما خواهد بود.

فیزیک و شیمی را دوست ندارم. آیا می‌توانم در رشتۀ ریاضی موفق شوم؟

کدام را انتخاب کنم؟ بین سه رشته نظری تجربی، انسانی و ریاضی ایا رشته ی ریاضی سخت است

اگر ریاضی را دوست دارید و می‌خواهید رشتۀ ریاضی را انتخاب کنید، مجبورید با فیزیک و شیمی کنار بیایید!

حتی اگر در دو راهی تجربی یا ریاضی مانده‌اید، باید توجه‌ کنید که این دو رشته از نظر درس‌های فیزیک و شیمی خیلی با هم تفاوت چندانی ندارند. شما چه ریاضی را انتخاب کنید و چه تجربی، مجبورید فیزیک و شیمی خود را تقویت کنید.

و درنهایت به این توجه کنید که قرار نیست از همۀ درس‌ها خوشتان بیاید! شما حتی در دانشگاه هم اگر رشته‌ای انتخاب کنید که خیلی دوست دارید، باز هم مجبورید بعضی از واحدهایی را بگذرانید که شاید دوست نداشته باشید.

راه حل پیشنهادی من به شما آشنایی با روش صحیح خواندن درس ریاضی برای کنکور و اصول مطالعه دقیق برای کنکور است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطلب زیر را بخوانید.

کنکور ریاضی سخت است؟

یکی از دغدغه‌های افرادی که می‌پرسند، ایا رشته ی ریاضی فیزیک سخت است ، کنکور است. باید بپذیریم که کنکور کلاً سخت است!

اما در مقایسه با کنکور تجربی و انسانی، به دلیل آنکه شرکت‌کنندگان کنکور ریاضی کمترند و از طرفی ظرفیت رشته‌های ریاضی به نسبت بیشتر است، قبولی کنکور ریاضی راحت‌تر است.

در شکل زیر تعداد داوطلبان کنکور 1400 در هر رشته را مشاهده می‌کنید. همانطور که مشخص است داوطلبین ریاضی بعد از هنر کمترین تعداد را داشته.

با بررسی درصد شرکت‌کنندگان هر رشته در کنکور می‌توان به این سؤال پاسخ داد که آیا رشته ریاضی سخت است

درحالیکه تعداد داوطلبین تجربی تقریباً 4 برابر ریاضی بوده، ظرفیت رشته‌های ریاضی و تجربی تفاوت چندانی نداشته. ظرفیت قبولی تجربی حدود 61 هزار و ظرفیت قبولی ریاضی حدود 57 هزار است. که این همین امر نشان‌دهندۀ این است که قبولی در رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک آسان‌تر است.

درست است قبولی کنکور ریاضی آسان است اما بدیهی است که همه نمی‌توانند در رشته های پرطرفدار ریاضی مثل کامپیوتر شریف یا مکانیک تهران قبول شوند! لذا رقابت بر سر رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر همچنان وجود دارد. اگر می‌خواهید‌ بدانید برای قبولی در هر رشته و دانشگاهی به چه رتبه‌ای نیاز‌ دارید مطلب زیر را بخوانید.

اگر ریاضی بخوانم بعداً بیکار نمی‌مانم؟

آیا رشته ریاضی فیزیک سخت است و بعد تحصیل در آن بیکار نمی‌مانم با کوله‌ای در دست، در جستجوی کار!

شخصاً نظرم این است که هر کسی سواد و مهارت داشته‌ باشد بیکار نمی‌ماند!

درحالی‌که فارغ‌التحصیلان ریاضی معتقدند بازار کار رشته های ریاضی خوب نیست، صاحبان کسب‌وکار هم از نبود نیروی کار متخصص می‌گویند.

دلیل این امر این است که هنوز بسیاری از افراد تصور می‌کنند آنچه که در دانشگاه می‌آموزند قرار است کفاف نیاز بازار کار را بدهد. در‌حالی‌که اصلاً این طور نیست! دانشگاه‌ها اصلاً به فکر نیازهای بازار کار و صنعت نیستند!

اگر در کنار تحصیل در دانشگاه به کسب مهارت‌های لازم برای بازار کار بپردازید، مثلاً پروژه‌های عملی انجام دهید یا نرم‌افزارهای مربوط به رشته‌تان را یاد بگیرید، برای پیدا کردن کار مشکلی نخواهید‌ داشت.

اگر هم می‌خواهید بدانید چطور بعد از پایان تحصیلاتتان بیکار نمانید، بد نیست مطلب زیر را بخوانید.

درست است که رشتۀ ریاضی و بازارکارش برای دخترها مناسب نیست؟

دخترها نباید بپرسند که ایا رشته ی ریاضی فیزیک سخت است چون رشته ریاضی دختر و پسر ندارد و فقط باید مطالعه داشت

من که این حرف را قبول ندارم و نمی‌دانم اصلاً این نظریه از کجا آمده! آنقدر زیادند دخترانی که در رشتۀ ریاضی تحصیل کرده‌اند یا مشغول به کار هستند و از قضا موفق هم هستند، که نمی‌دانم چرا هنوز برخی تصور می‌کنند ریاضی برای دخترها مناسب نیست. اگر شما هم فکر می‌کنید رشتۀ ریاضی برای خانم‌ها مناسب نیست، پیشنهاد می‌کنم مطالب زیر را بخوانید.

اگر برم ریاضی بعداً می‌توانم اپلای کنم؟

بعضی از افراد هدفشان از تحصیل مهاجرت است. این افراد باید در نظر داشته‌ باشند که اپلای کردن در رشته های ریاضی به‌خصوص رشته‌هایی مانند کامپیوتر، برق و… نسبت به رشته‌هایی مانند پزشکی بسیار راحت‌تر است.

پس از فارغ‌التحصیلی در رشته ریاضی با اپلای پاسخ ایا رشته ی ریاضی سخت است روز اول انتخاب رشته را می‌دهید

اما نمی‌توان گفت کلاً اپلای کردن برای رشته‌های ریاضی راحت است. بلکه به عواملی مانند رشته، دانشگاه، معدل، سطح زبان و… هم بستگی دارد.

ولی اگر به فکر مهاجرت تحصیلی هستید با ورود به رشته‌های ریاضی که مناسب اپلای کردن هستند، می‌توانید این مسیر را راحت‌تر طی کنید. در مطلب زیر می‌توانید با بهترین رشته های ریاضی برای اپلای آشنا شوید.

کلام آخر

کلام آخر به شما که کلافه در یافتن پاسخ آیا رشته ریاضی سخت است هستید این است که تلاش کنید تا موفق شوید

دوست عزیز سخت نگیر! باور کن به همین سادگی!

اگر این حرف را می‌زنم به این دلیل نیست که شرایط تو را درک نمی‌کنم، بلکه برعکس. من هم روزی میان چند گزینۀ محدودی که داشتم باید رشته‌ای را انتخاب می‌کردم که تصور می‌کردم مسیر زندگیم را رقم خواهد‌ زد.

نمی‌خواهم اهمیت انتخاب رشته را انکار کنم. شما برای آنکه انتخاب رشتۀ خوبی داشته باشید باید:

  • علایق و خواسته‌هایتان را شناسایی کنید.
  • به خودشناسی و کشف استعدادهایتان بپردازید.
  • از افرادی که در رشتۀ مدنظر شما تحصیل کرده‌اند، مشورت بگیرید.
  • در مورد بازار کار رشته‌ها اطلاعات کافی کسب کنید.
  • مهارت‌های لازم را برای موفقیت در رشته‌ای که می‌خواهید بخوانید، کسب کنید.
  • اهداف خود را به طور واضح تعیین کنید و برای آن‌ها تلاش کنید.

و در نهایت در‌ نظر‌ بگیرید که انتخاب رشته تنها بخشی از زندگی است و لزوماً تعیین کنندۀ مسیر زندگی شما نیست.

حتماً شما هم افرادی را می‌شناسید که سال‌ها مشغول به تحصیل در یک رشته بودند؛ اما بعدها در یک رشتۀ کاملاً نامرتبط به تحصیلاتشان مشغول به کار شده‌اند و این لزوماً اتفاق بدی نیست.

علایق افراد، شناختشان از خودشان و بازار کار در گذر زمان تغییر می‌کند. پس دنبال اینکه ایا رشته ی ریاضی سخت است یا نه نباشید و مسیری را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

در پایان توصیه می‌کنم نگاهی به مطلب زیر بیندازید و ببینید آیا اصلا رشته ریاضی مناسب شما هست یا خیر. همچنین با 6 نکته آرنولد برای موفقیت آشنا می‌شوید تا دیگر پاسختان به سؤال: آیا رشته ریاضی فیزیک سخت است یک نه بزرگ باشد!

مطالب مرتبط

اگر می‌خواهید با بهترین رشته‌های دانشگاهی در شاخه ریاضی آشنا شوید، مطلب زیر را مطالعه کنید:

آیا هنوز در پاسخ به سؤال ایا رشته ی ریاضی سخت است مانده‌اید؟ بهتر است بدانید که با تحصیل در رشته های خوب ریاضی می‌توانید بورسیه دریافت کنید و رایگان ادامه تحصیل بدهید.

اگر هم نمی‌دانید بازار کار رشته‌های تجربی بهتر است یا ریاضی یا می‌خواهید با مشاغل پردرآمد در رشته ریاضی آشنا شوید:

به نظر شما آیا رشته ریاضی سخت است ؟ چرا؟
شما چه دغدغه‌ها و سؤالات دیگری برای انتخاب رشته دارید؟
سوالات و نظراتتان را برای ما بنویسید و اگر این مطلب برایتان مفید بوده با دیگران هم به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “آیا رشته ریاضی سخت است ؟

  1. مریم گفته:

    سلام
    من امسال میرم دهم و بین تجربی و ریاضی موندم تجربی ب اوردم و ریاضی الف
    اگه بخوام برم تجربی باید دبیرستان خوب برم چون نمرات دبیرستان ۶۰٪ رو کنکور تاثیر داره
    دبیرستان های غیر دولتی و غیر انتفاعی نسبت به دبیرستان های عادی دولتی خیلی بهتره و حتی بیشتر قبولی های کنکور هم از دبیرستان های غیر دولتی هستن
    خانوادم میگن که اگه بخوام بری تجربی میفرستنم غیر انتفاعی که هزینش سالی ۲۸ میلیون هست
    ولی اگه بخوایم به الانِ جامعه نگاه کنیم اینده شغلی ریاضی بهتره
    کسی هست که دبیرستان ریاضی یا تجربی خونده باشه و بتونه راهنماییم کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.