دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تاریخچه شرکت ماموت به همراه زندگینامه بنیانگذارش؛ بهروز فردوس

تاریخچه شرکت ماموت
4.3/5 - (30 امتیاز)

خانواده­‌ی فردوس بنیانگذار شرکت ماموت به عنوان یک مجموعه صنعتی سازنده خودروهای سنگین ایران از سال 1370 فعالیت رسمی این شرکت را آغاز کرده‌اند و به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی در زمینه ساخت خودروهای سنگین مثل تریلرها و یدک‌کش‌ها نام خود را در تاریخ صنعت حمل و نقل ایران جاودانه کرده‌اند.

اگر قصد دارید با رمز و راز موفقیت‌های یکی از بهترین کارآفرینان موفق ایران بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم زندگی­نامه بهروز فردوس و نحوه تأسیس بزرگترین مجموعه صنعتی سازنده خودروهای سنگین ایران را از دست ندهید.

  1. زندگی‌نامه بنیانگذار شرکت ماموت
  2. تأسیس شرکت ماموت
  3. تاریخچه شرکت ماموت از گذشته تا به امروز
  4. ادامه فعالیت‌ها و چشم‌انداز شرکت ماموت بعد از بهروز فردوس
  5. فیلم مستندی از بهروز فردوس؛ بنیانگذار شرکت ماموت

1. زندگی‌نامه بنیانگذار شرکت ماموت

در این بخش به زندگی و تحولات موسس شرکت ماموت (بهروز فردوس) از جمله تولد، تحصیلات، ازدواج، فرزندان و وفات وی می‌پردازیم.

تولد و تحصیلات

بهروز فردوس بنیانگذار اصلی شرکت ماموت، سال 1319 در تهران چشم به جهان گشود. او پس از فارغ‌التحصیلی و اخذ مدرک دیپلم خود در تهران، برای تحصیل در رشته عمران، راهی کشور آلمان و دانشگاه کارلسروهه شد.

ازدواج و فرزندان

 بهروز فردوس حین تحصیل در آلمان، با همسر خود که اصالتی آلمانی دارد آشنا شده و ازدواج می­‌کند. حاصل این ازدواج دو فرزند پسر به اسم‌های بهزاد دانیل فردوس و مهرزاد مانوئل فردوس و یک فرزند دختر به اسم میترا فردوس است.

پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد، با وجود اینکه می‌توانست در آلمان زندگی کند، با هدف خدمت به کشورش تصمیم می‌­گیرد به ایران برگردد و شرکت ماموت را تأسیس کند. شرکتی که بعدها تبدیل به بزرگترین مجموعه صنعتی سازنده خودروهای سنگین در ایران می‌شود.

وفات

بهروز فردوس مصداق فردی پرتلاش، با روحیه و پر از امید بود و توانست 8 بار بیماری سرطان را شکست دهد. او در سوم آذر سال 1400 پس از 81 سال زندگی پرثمر، بر اثر ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت و در بهشت بی‌بی سکینه کرج به خاک سپرده شد.

با این وجود اسم بهروز فردوس به عنوان بنیانگذار شرکت ماموت ، کارآفرینی موفق و پدر صنعت خودروهای سنگین ایران در تاریخ کشور جاودانه خواهد بود. روحش شاد و یادش گرامی باد.

در ادامه شما را به دیدن فیلمی از مراسم ترحیم بهروز فردوس با تریلی ساخته شده توسط شرکت ماموت دعوت می‌کنم.

2. تأسیس شرکت ماموت

در این بخش، ابتدا لازم می‌دانیم که به‌طور خلاصه به پیشینه خانوادگی بهروز فردوس؛ بنیانگذار شرکت ماموت و فعالیت‌هایشان قبل از تأسیس شرکت بپردازیم.

پیشینه خانوادگی موسس شرکت ماموت

خانواده فردوس در سال 1343 «شرکت وزنه» را در زمینه تولید و راه‌اندازی جرثقیل‌های سقفی و صنعتی ثبت کردند. این شرکت هم اکنون یکی از فعالان و پیشروان صنعت جرثقیل‌سازی کشور می‌باشد.

تأسیس شرکت اف ام

علاوه بر این دو مورد، بهروز فردوس قبل از تأسیس شرکت ماموت ابتدا با کمک برادران خود در سال 1367 به منظور ساخت کانتینرهای تمام‌ فایبرگلاس و اتاق‌های یخچالی برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات گوشتی، شرکت اف ام (FM) را تأسیس نمودند. شرکت اف ام همچنین در زمینه نصب کولر برای ناوگان اتوبوس‌رانی جاده‌ای کشور هم فعالیت گسترده‌ی در همان سال‌ها داشته است.

تأسیس رسمی شرکت ماموت 

بهروز فردوس در سال 1370 شرکت ماموت را به صورت رسمی تأسیس کرد. این شرکت فعالیت خود را در زمینی به وسعت 2000 متر مربع و با سه سالن در استان البرز آغاز نمود.

تا به امروز فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌های مختلف ادامه داشته است که در ادامه مطلب، به تاریخچه شرکت ماموت و تمامی فعالیت‌های صنعتی و زیرمجموعه‌های آن از زمان تأسیس تا به امروز می‌پردازیم.

3. تاریخچه شرکت ماموت از گذشته تا به امروز

برای درک بهتر فعالیت‌ها و تلاش‌های بهروز فردوس از زمان تأسیس شرکت ماموت تا به امروز، به دسته‌بندی محصولات تولید شده و سیر تکامل محصولات در بازه‌های زمانی مختلف می‌پردازیم.

سال 1370 تا 1375

شرکت ماموت در سال 1370 با هدف تولید انواع تریلر و یدک‌کش‌ها با حجم‌های مختلف راه‌اندازی شد. این شرکت در سال 1371 موفق به شروع تولید انواع تریلر سبک از جمله تریلر چادری و تریلر کفی در سه سالن بزرگ شد.

از فعالیت‌های دیگر در این سال‌ها می‌توان به توسعه مساحت کارخانه و احداث سوله‌های متعدد با هدف خودکفایی در تولید تریلرسازی و ساخت قطعات متعدد تا سال 1373 اشاره کرد.

هم‌زمان با فعالیت‌های ذکر شده از سال 1372 شرکت ماموت برای اولین بار در ایران دست به ابتکاری جدید زد و شروع به تولید ساندوچ پانل‌های سقفی و دیواری و نورد ورق‌های رنگی در سوله‌های قدیمی خود کرد.

با توجه به نیاز بالای کشور و تقاضای این محصولات از سال 1373 تا 1375 بهروز فردوس؛ موسس شرکت ماموت اقدام به گسترش مساحت و سوله‌های شرکت کرد و با ساخت سوله‌های جداگانه برای هر یک از محصولات پانل‌سازی از جمله ساندویچ پانل پیوسته و ناپیوسته سردخانه‌ای شروع به تولید این محصولات در مقیاس انبوه کرد.

در ویدئوی کوتاه زیر می‌توانید کاربردها و خواص شگفت‌انگیز ساندویچ پانل را مشاهده بفرمایید.

همچنین در این سال‌ها تولید و انبوه‌سازی اتاق‌های ایزوله مثل اتاق یخچالی، تریلر یخچالی و اتاق حمل بار در تیراژ بالا به‌طور کامل راه‌اندازی شد. این یخچال‌ها کاربرد‌های بسیاری در حمل محصولات فاسدشدنی در صنایع غذایی (فرآورده‌های گوشتی، لبنی، پروتئینی و …) و دارویی (حمل و نقل دارو، سرم، کیسه‌های خون و…) دارند.

فیلم زیر نمونه‌ای از اتاق‌های یخچالی ایزوله تولید شده در شرکت ماموت می‌باشد که با دیدن پیچیدگی طراحی و تولید، می‌توان به اهمیت کار و کاربردی بودنش پی برد.

سال 1376 تا 1380

از سال 1376 تا سال 1380 شرکت ماموت اهداف خود را در جهت خودکفایی محصولات مصرفی و گسترش سبد محصولات دنبال نمود . بدین منظور، ابتدا اقدام به ساخت سوله‌های جدید برای راه‌اندازی بخش‌های شات پلاست و سالن رنگ کرد، سپس با تولید کانکس‌های پیش‌ساخته مسکونی، حفاری و اتاق‌های حمل بار پانلی (رستوران‌های متحرک، بستنی‌فروشی سیار و…) قدم بزرگی در صنعت کشور برداشت.

کانکس‌های ویلایی و پیش ساخته شرکت ماموت

شرکت ماموت در این سال‌ها با ساخت سالن‌های بیشتر برای گسترش مونتاژ نهایی تریلر و افزایش میزان تولیدات خود اقدام کرد.

علاوه بر این‌، بهروز فردوس با گسترش فعالیت‌های شرکت ماموت، اقدام به استخدام مهندسین داخلی و خارجی کرد تا با بهبود کیفیت محصولات خود بتواند در سطح جهانی به رقابت با رقبایش بپردازد و در ادامه با تولید انواع تریلرهای سنگین کمرشکن، کمپرسی، ماشین‌بر و تریلرهای کفی لبه‌دار با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا گامی بزرگ در جهت پیشرفت شرکت ماموت در سطح جهانی برداشت.

نمونه‌ای از تریلرهای کفی، تیغه‌ای و چادری ساخته شده در شرکت ماموت در فیلم زیر آورده شده است.

سال 1381 تا 1385

از سال 1381 تا سال 1385 شرکت ماموت علاوه بر اینکه محصولات قبلی خود را با تکنولوژی و  معیارهای جهانی همگام کرد و کیفیت‌شان را نسبت به قبل بهبود بخشید، با ابتکاری جدید و ورود به صنعت ساخت‌وساز کشور در زمینه تولید انواع سازه و سوله و استراکچرهای فلزی، حوزه‌ی فعالیت خودش را گسترش داد. که بعدها پروژه‌های بسیار مهمی هم‌چون ایران مال توسط این مجموعه به بهره‌برداری رسید.

شرکت ماموت در این دوره با تکمیل و تولید تریلر تانکر به منظور حمل‌ونقل سوخت و انواع مایعات مثل قیر و اسید روند رو به رشد خودش را در زمینه تولید محصولات تریلری جدید ادامه داد. این تریلرها از این جهت حائز اهمیت بودند که اقتصاد کشور متکی به صنعت نفت بود.

در ادامه مطلب شما را به دیدن یکی از مدرنترین تریلر تانکرهای ساخت شرکت ماموت دعوت می‌کنم.

سال 1386 تا 1390

در طی این دوره، شرکت مخابراتی ایرانسل اقدام به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه خدمات تلفن همراه در کشور نمود و بهروز فردوس با عقد قرارداد با این شرکت، اقدام به تولید و راه‌اندازی تمامی کانکس‌های مخابراتی، کانکس‌های سنگین و سایت‌های مخابراتی کرد.

در سال 1388 تمامی تجهیزات شرکت ایرانسل توسط شرکت ماموت تکمیل گردید و طبق قرارداد بسته شده بین این دو، شرکت ماموت وظیفه سرویس و نگهداری تمامی سایت‌های این مجموعه را عهده‌دار شد.

همچنین شرکت ماموت اصلی‌ترین فروشنده کانکس‌های مخابراتی برای شرکت مخابراتی همراه اول می‌باشد.

فیلم زیر فرآیند ساخت شلتر را در شرکت ماموت به‌طور کامل نشان می‌دهد.

یکی از وقایع مهم مربوط به این دوره که تاثیر زیادی در گسترش و پیشرفت شرکت ماموت داشت، دریافت نمایندگی انحصاری «شرکت اسکانیا» در کشور بود. به موجب این قرارداد شرکت ماموت تولید و فروش این برند را با تأسیس شرکت ماموت دیزل و کارخانه تولید اسکانیا در استان قزوین و شهرک صنعتی کاسپین در سال 1388 شروع کرد.

همکاری شرکت اسکانیا با سرکن ماموت

علاوه بر این، مورد مهم دیگری که بر فعالیت‌های شرکت ماموت در این دوره تاثیر گذاشت، خرید سهام شرکت حمل‌ونقل جاده‌ی هاگ بار و تقویت ناوگان این مجموعه بود. این شرکت هم اکنون یکی از بزرگترین شرکت‌ها در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و عرصه بین‌المللی می‌باشد.

در سال ۱۳۹۰ شرکت ماموت اقدام به ساخت سالن و سوله‌های زیادی با نمایندگی 5010 برای کمرگ کرد.

سال 1391 تا 1395

طی این سال‌ها از مهمترین پیشرفت‌های شرکت ماموت می‌توان به توسعه سالن‌های مونتاژ اتاق‌های حمل بار، ایجاد سوله‌های جدید جعبه‌سازی، فایبرگلاس و ساخت اتاق‌های ایزوله و به روزرسانی کردن کیفیت تریلرها تولیدی قدیمی‌اش با علم روز دنیا اشاره کرد.

همچنین، شرکت ماموت به منظور افزایش رفاه کارکناه خود،اقدام به ساخت سالن ورزشی سرپوشیده و مدرنی کرد و در راستای ارتقا و به‌روز کردن دانش فنی پرسنل، دانشگاه علمی کاربردی احداث نمود.

علاوه بر موارد ذکر شده، در سال 1395 «شرکت پیلسان» با هدف تولید خودرو به عنوان زیرمجموعه شرکت ماموت تأسیس شد.

در فیلم زیر توجه شما را به دیدن تریلرهای دنیای ماموت از گذشته تا به امروز جلب می‌کنم.

سال 1396 تا 1400

شرکت ماموت در سال 1396 برای اولین بار شروع به همکاری با «شرکت فلوکس واگن» کرد و واردات این برند پس از سال‌ها وقفه به ایران دوباره از سر گرفته شد.

از جمله اتفاقات مهم این سال‌ها برای شرکت ماموت، ورود به بازار خودروهای سنگین کشور و تولید و راه‌اندازی کشنده‌های پیلسان از سال 1397 در شرکت پیلسان بود.

کشنده پیلسان طراحی وساخته شده در شرکت پیلسان

همچنین در سال 1399 شرکت ماموت در راستای خودکفایی اقدام به راه اندازی «شركت مهرسا شيمی» به منظور تولید مواد شیمیایی اولیه مورد نیاز مجموعه‌اش کرد.

4. ادامه فعالیت‌ها و چشم‌انداز شرکت ماموت بعد از بهروز فردوس

هر ساله با توسعه زیر‌ساخت‌های شرکت ماموت حداقل 300 تا 400 نفر نیروی کار جدید به این مجموعه اضافه می‌شود. در حال حاضر این مجموعه یکی از بزرگترین هلدینگ‌های صنعتی کشور بوده که با بیش از 50 شرکت زیر‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه‌اش در زمینه‌های صنعتی مختلف، موجب اشتغال‌زایی برای بیش از 11,000 نفر شده است.

ادامه فعالیت شرکت ماموت بعد از وفات بهروز فردوس

بعد از فوت بهروز فردوس، فرزندان آن مرحوم به‌طور کامل کارهای مدیریتی و پیشرفت شرکت ماموت را انجام می‌دهند. بهزاد دانیل فردوس و مهرزاد مانوئل فردوس باعث پیشرفت‌های چشمگیر این مجموعه در سال‌های اخیر شده‌اند.

بهزاد فردوس

ناگفته نماند که تنها دختر بهروز فردوس، میترا فردوس پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه لویولا ماریمونت آمريكا در رشته مدیریت كسب‌و‌كار با گرايش business law به ایران برگشته است.

میترا فردوس

او اکنون با حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا به صورت سرمایه‌گذاری روی آن‌ها با خرید بخشی از سهام‌شان، ضمن شراکت و اشتغال‌زایی به رونق کسب‌‌وکارها و درآمدشان کمک بسیاری می‌کند.

جایگاه کنونی شرکت ماموت

در حال حاضر شرکت ماموت، صادرات انواع تریلر و قطعات، ساندویچ پنل، انواع کانکس‌ و سازه‌های فولادی پیش‌ساخته را به کشورهای مختلف در سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا انجام می‌دهد.

مهترین کارخانه‌های این شرکت عبارتند از:

  • کارخانه «سازه ماموت» واقع در کرج
  • کارخانه تولید «اسکانیا» در کاسپین قزوین
  • کارخانه قطعات پیش‌ساخته «بتن مهرسا» در بم

همچنین کارخانه ماموت در دوبی امارات نیز به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های بتن دنیا شناخته می‌‌شود.

دسته‌بندی مهمترین نمایندگی‌های شرکت ماموت در زمینه تریلر و خودرو به قرار زیر می‌باشد.

  • نمایندگی رسمی شرکت اسکانیا
  • شرکت فولکس ‌واگن

در راستای اشتغال‌زایی بیشتر، شرکت ماموت به سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های استارتاپی و نوپا روی آورده است. از جمله شرکت‌های استارتاپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پلاک با عنوان شرکت «فناوران خدمت محور صبا»
  • بیمیتو با نام شرکت «تجارت الکترونیک نوین نار»

چشم‌انداز و برنامه‌های شرکت ماموت برای آینده

شرکت ماموت با شعار “ماموت، انتظار بهترین‌ها” با سیاست پرورش مدیرانی از درون خانواده فردوس طی چندین نسل گذشته، هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های صنعتی ایران می‌باشد.

مدیران این شرکت قصد دارند با ورود به حوزه‌های اقتصادی جدید هم‌چون استارتاپ‌ها و کسب‌ و کارهای اینترنتی مختلف به عنوان سرمایه‌گذار، آینده روشن‌تری را برای شرکت ترسیم کنند.

همچنین این شرکت با استراتژی احداث کارخانجاتی جدید با آخرین تکنولوژی روز دنیا و توسعه کیفیت تولیدات خود در زمینه‌های صنعتی زیر:

  • تریلرها
  • ساندویچ پنل
  • اتاق‌های ايزوله
  • کانکس‌های پیش‌ساخته
  • كانتينرهای حمل‌بار
  • سـازه‌های فـولادی
  • جرثقیـل‌سـازی
  • خودروهای سنگین

قصد دارد قدم بزرگی در بخش صادرات این محصولات به دیگر کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی بردارد.

5. مستندی از بهروز فردوس بنیانگذار شرکت ماموت

در پایان شما را به دیدن مستندی درباره بهروز فردوس دعوت می‌نمایم. بخش‌های مختلف این مستند به قرار زیر می‌باشد:

  • نظرات مدیر عامل‌های شرکت‌های دیگر، وزیر و معاون سابق صنعت و کارکنان ارشد شرکت در مورد بهروز فردوس
  • عکس‌های مربوط به زمان تأسیس شرکت ماموت
  • فعالیت‌ها و خصوصیات رفتاری بهروز فردوس در محیط کار
  • عکس‌های شخصی از زندگی و محیط کار ایشان

مطالب مرتبط

در داستان جذاب تاریخچه اولین انقلاب در تولید صنعتی کفش و توزیع مدرن آن در سال 1337 شما را با زندگینامه محمد رحیم ایروانی آشنا می‌کنیم.

اینجا هم، چون و چرای موفقیت دو کارآفرین ایرانی که کسب‌وکارشان تبدیل به یکی از بزرگترین استارتاپ‌های ایران شد می‌پردازیم.

گریزی هم زدیم به زندگی پرفرازو‌نشیب پدر صنعت سلولزی ایران، که هر آنچه که کرد فقط برای آبادانی کشور بود.

اگر شما هم به زندگی کارآفرین‌هایی که از شرایط صفر مطلق شروع به کار کرده و تبدیل به الگویی بزرگ در جامعه شده‌اند علاقه دارید، توصیه می‌کنم زندگینامه بنیانگذار شرکت میهن که نماد صبر و پایداری در شرایط سخت هست را مطالعه بفرمایید.

در اینجا به ایستگاه پایانی زندگینامه بنیانگذار شرکت ماموت رسیدیم و حالا دوست داریم نظرات شما خوانندگان عزیز را درباره نقطه عطف زندگینامه بهروز فردوس و تاریخچه شرکت ماموت بدانیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “تاریخچه شرکت ماموت به همراه زندگینامه بنیانگذارش؛ بهروز فردوس

  1. محمد مرادی اوه گفته:

    روحش شاد ویادش گرامی و ماندگار باد درود خدا بر روان تمام کسانی که با جان ومالشان برای این مرز و بوم جانفشانی کردند

  2. مهدی خوش لهجه صدق گفته:

    سلام
    از آنموقع که جناب فردوس خط ساندویچ پنل اولیه را راه اندازی کردند با ایشان آشنا شدم. واقعا فرد خوش فکر و پر همت و با اراده ای بود.
    خبر از دنیا رفتن ایشان خیلی مرا متاثر کرد.
    روحش شاد،

  3. م.ربیعی گفته:

    یه جمله ناب هست که در خور جناب مهندس بهروز فردوس ‘ میگه
    نام نیک است که میماند در تارک دنیا ‘بعضی ها میرن توی تاریخ بعضی ها مانند مهندس عالیجناب فردوس تاریخ میسازد برای ایندگان چون شمعی است فروزان ‘ این فقط مجموعه ماموت نیست ارثیه گرانقیمت از مهندس فردوس ‘ ذی قیمت تر همت توانای یک بهروز فردوس ایرانی است که بخاطر وطن و مردمش با تمام نا ملایمتیها ایستاد و گفتار نیک پندار نیک کردار نیک را با کار و کار آفرینی و دستگیری دیگران نام ایران را سربلند کرد ‘ شاید که حتما” ایران و جهان به میلیونها بهروز فردوس نیازمند است یک انسان مدیر لایق وبا دانش و تدبیر و دلسوز و مهمتر کمال انسانیت در آباد ایران خود .
    روحت شاد و راهت پربارتر توسط ولیعهدان با مهر و محبت خونی ات ادامه دار باد .. به کمک ایزد مردم و ایران زمین

  4. محمدرضا گفته:

    با وجود افرادی همچون مرحوم بهروز فردوس هر ایرانی میتواند غرور و افتخار عالی کند و امیدوار به پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.