دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

معرفی صنایع دستی پولساز ایرانی، برای داشتن درآمد دلاری

معرفی صنایع دستی پولساز
5/5 - (1 امتیاز)

باید بگم که صنایع دستی پولساز زیادی هستن که جزء پرفروش‌ترین صنایع دستی محسوب میشن.

همه می‌دونیم که صنایع دستی ایران همشون دلبرن و تو جهان شناخته‌شده هستن ولی این هنر یک کارآفرینه تا با داشتن مهارت بازاریابی و اطلاع از نحوه کسب‌ درآمد دلاری، صنایع خودش را به پولسازترین صنایع دستی تبدیل‌ کنه.

در این مطلب مهم‌ترین‌ و شناخته‌شده‌ترین صنایع دستی ایرانی که شما رو به درآمد دلاری در بازار جهانی می‌تونند برسونن معرفی می‌کنم.

همینطور سایت‌ها، کتاب‌ها و پیج‌های اینستاگرامی آموزشی و فروش محصولات مربوط به پولسازترین صنایع دستی رو اینجا می‌تونید پیدا کنید.

آنچه خواهید خواند:

پیشینه پولسازترین صنایع دستی

مروری بر صنایع دستی پولساز

اول اینکه خیلی مهمه بدونیم صنایع دستی چیه و چرا مهمه؟

صنعت دست هر منطقه جلوه‌ی فرهنگ و هنر اونجاست; کشور عزیزمون ایران به خاطر داشتن شرایط آب‌وهوای گوناگون و وجود اقوام مختلف، فرهنگ و هنر غنی داره. همه اینا کنار هم و خیلی عوامل دیگه باعث‌ شده که صنایع ایران تو جهان شناخته‌ شده باشه.

مهم‌ترین وجه تمایز صنایع‌ دستی و به خصوص پرفروش‌ترین صنایع دستی ، ترکیبی بودنش از هنر و صنعته که نمایانگر ذوق هنری و خلاقیت فکری هنرمند است. سه دسته هنری، هنری-مصرفی و مصرفی حوزه‌های فعالیتی تو این زمینه‌اند.

شروع درآمدزایی از صنایع دستی پولساز

درآمدزایی

برای اینکه بتونید از صتایع دستی کسب درآمد کنید، لازمه که چند تا نکته رو در نظر داشته باشید:

  1. علاقه‌ به انجام کار هنری
  2. داشتن روحیه‌ی خلاق برای ساخت محصولاتی با ویژگی‌های جدید و به‌روز (البته اینو بگم که دنبال چیزهای عجیب و غیرمعمول نباشین، چیزی رو بسازین که اکثریت دنبالش باشن و توانایی خریدش را داشته باشن).
  3. علاقه به فرهنگ بومی و سنتی ایرانی و مردم شناسی (برای شناخت روحیه و علایق جامعه‌ی هدف).
  4. آمادگی جسمانی بالا برای انجام فرآیند ساخت، مخصوصاً تو محصولاتی که فرآیند پیچیده‌ای برای تولید دارند.
  5. بررسی بازار رقابتی، حتماً قبل از انتخاب صنایع مدنظرتون، ببینید رقیباتون کیا هستند.

مزیت‌های کسب درآمد از صنایع دستی پولساز

 از صنعت دستی به عنوان صنایع دستی پولساز نام برده

چی باعث شده که از صنعت دستی به عنوان صنایع دستی پرفروش نام برده بشه؟

  • هزینه‌ی اولیه لازم برای تولید این محصول‌ها ارزونِ هست و چیزی که ارزشش را زیاد میکنه دقت، مهارت و زمانیه که شما صرف ساختنش کردین. زمان خیلی مهمه چون جدای از مواد اولیه، این جزئیات و ریزه‌کاری‌ها است که اون را به پرفروش‌ترین صنایع دستی تبدیل می‌کنه.
  • برای اینکه بتونی مهارت کسب‌ کنی نیاز به دوره‌های طولانی یا کلاس‌های سخت و پیچیده نداری و می‌‌تونی به راحتی تو این زمینه خبره بشی.
  • و مهم‌ترین قسمت اینه که می‌تونی کار نکنی ولی پول دربیاری، اینطوری که ساخت این صنایع اونقدر لذتبخشه که متوجه نمیشی داری کار می‌کنی.
  • در صورت تولید محصول خوب و با کیفیت می‌تونی تو زمان کوتاه به سود خوبی برسی.
  • به‌علاوه جشن‌های باستانی، مذهبی و… زیادی هستن که به خودی‌خود باعث‌ میشن پولسازترین صنایع دستی را داشته باشین. اگر بخوام مثال بزنم، شما می‌تونید با هنرهای دستی معرفی شده، چندین مدل سفره هفت سین (چین) درست کنید متناسب با سلیقه‌های مختلف.
  • با تلفیق صنایع هنری سنتی و مدرن دیدگاه تازه‌ای برای صنایع بسازین.
  • به علاوه بازار هدف کشور‌های خارجی نیز همیشه بر روی صنعت دستی اصیل ایرانی باز است و صادرات نیز یکی از راه‌هایی‌ست که شما می‌تونید درآمدتون را از طریق اون تأمین کنید.

تو دنیای مجازی امروز برای کسب درآمد، لازم نیست که توی یک مکان خاص حضور فیزیکی داشته‌ باشین. امروزه شرکت‌های موفق، حقوقی بابت حضور شما نمیدن، این عملکرد شماست که ارزش داره.

کارآفرینی، بازاریابی، کسب درآمد دلاری

کارآفرینی، بازاریابی، کسب درآمد دلاری

تو دنیای امروز همه می‌بینیم که آموزش و تعلیم کارآفرینی بین افراد جامعه به مسئله‌ روز کشورهای فراصنعتی تبدیل‌ شده. درحالی که توی کشور ما افراد آموزش‌دیده تو زمینه‌های مختلف، توانایی و مهارت‌های لازم برای اشتغال تو صنایع موجود رو ندارن.

بازاریابی و کارآفرینی پیش نیاز اصلی برای داشتن صنایع دستی پرفروش است. شما قبل از ساخت، باید بلد باشین که چطوری محصول را به بازار عرضه‌ کنید به طوری که با استقبال زیادی روبه‌رو بشین.

کارآفرینی و صنایع دستی پولساز

تعریف کارآفرین:

واژه کارآفرینی از Entreprendre، کلمه فرانسویِ به معنی «متعهد‌شدن» میاد . یک کارآفرین همه‌ی فعالیت‌های کارآفرینی رو برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل می‌کنه.

کارآفرین، نوآور، خلاق، مخاطره‌پذیر ، مسئولیت‌پذیر، هدف‌گرا و واقع‌گرا است و علاوه بر داشتن اراده، اعتمادبه‌نفس، قدرت تخیل، دوراندیشی، خودجوشی، بصیرت، تفکر مثبت، استقلال طلبه و با دیگران به خوبی ارتباط برقرار می‌کنه.

کارآفرینی و صنعت دست

یکی از بخش‌های مهم کارآفرینی که در ایران پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای توسعه اون وجود داره، هنرهای دستی است.

از طریق درآمد ارز خارجی، می‌تونیم پولسازترین، پرفروش‌ترین، پردرآمدترین شغل هنرهای دستی رو خودمون داشته باشیم ولی به شرطی که صفر تا صد کارآفرینی تو این زمینه رو بلد باشیم و بدونیم چطوری با صنایع دستی پولدار شویم.

نکته!
صنایع دستی پولساز همیشه در کنار صنعت گردشگری بوده و هست و به نوبه خودش می‌تونه جزئی از مشاغل صنعت گردشگری باشه.

بیشتر بخوانید: مشاغل صنعت گردشگری

تا این قسمت به طور خلاصه صنایع دستی را تعریف کردم و مزیت‌هاش را گفتم. با خوندن مطالب مربوط به کارآفرینی و بازاریابی هم یاد می‌گیرید چجوری با صنایع دستی کسب درآمد دلاری داشته باشین.

پرفروش ترین صنایع دستی ایران کدام است؟

همه‌ی هنرهای دستی پرفروشن ولی در این بین فرش، گلیم، ظروف میناکاری و لباس‌های سنتی زبان‌زد هستن.

قیمت صنایع دستی چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت صنایع مبنی بر ارزشی که دارند مشخص میشه که می‌تونیم با پارامترهایی مثل جنس مواد اولیه، زمان صرف شده و مرغوبیت کالا این ارزش را تعیین کنیم.

چه چیزی می‌خوام بسازم؟به چه منابعی نیاز دارم؟چگونه بفروشم؟

ببین به چی علاقه داری و می‌تونی مهارتش رو کسب کنی، منابع مورد نیاز به هر صنعت در ادامه توضیح داده شده و یه بازاریاب خوب به راحتی محصولاتشو می‌فروشه.

واقعاً چگونه با صنایع دستی پولدار بشم ؟!

باکمی آگاهی و مهارت.

چگونه صنایع دستی خود را بفروشم؟

بازاریابی یاد بگیر

پیشنهاد می‌کنم ادامه مطلب را حتماً بخونید تا جواب همه سوال‌های بالا به اضافه مطالب مفیدی که حتماً تو کارتون کمک میکنه را داشته باشین.

تقسیم بندی صنایع دستی پولساز

هرکدوم از شهرها و روستاهای ایران متناسب با آب و هوا و امکانات هر منطقه، صنایع دستی متفاوتی تولید می‌کنند.

نکته!
یادگرفتن این هنرها کار سختی نیست. کارگاه‌های حضوری و آنلاین و حتی کلیپ‌های آموزشی رایگان زیادی هستن که می‌تونید با کمکشون حرفه‌ای بشین; تازه علاوه بر آموزش، صفحه‌های مجازی بهترین جا واسه تبلیغ و بازاریابی محسوب میشن که با کمک اونا می‌تونید پردرآمدترین شغل صنایع دستی را داشته باشین.

در ادامه معرفی کوتاهی از دسته‌بندی صنایع را داریم و شناخته‌شده‌ترین و صنایع دستی پولساز در بین زیر دسته‌ها توضیح داده شده همراه با یک فیلم آموزشی و معرفی تعدادی از افراد که تو این زمینه فعالیت دارن. امیدوارم که مطالب براتون مفید باشه.

همچنین پیج‌های زیادی هستند که در کنار فروش صنایع خودشون، ویدئوهای آموزشی دارن.

صنایع دستی پولساز : بافت و نساجی

معرفی صنایع دستی پولساز- دارگلیم بافی و ابزار آن

فرش، گلیم، گبه‌بافی، جاجیم‌بافی، ابریشم‌بافی، چادرشب‌بافی، مخمل‌بافی، پرده‌بافی، خوس‌بافی، نواربافی، شمدبافی و چفیه بافی همه جزء این دسته از صنایع دستی‌اند که هر کدوم استفاده زیادی دارند و برای کسب درآمد از اینها نیازی به سرمایه زیاد و کمرشکن نیست.

علاوه بر این، طبق آمار فرش و گلیم جزء پردرآمدترین شغل صنایع دستی‌ هستن که بازار کار خیلی خوبی دارن و توی بازار جهانی شناخته شدن.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

نمونه ویدئو آموزشی از مطهره اشتری شامل مطالب:
  • دارهای قالی‌بافی و انواع آن
  • ابزارهای قالی‌بافی مثل قلاب چاقو، شونه، سیخ …. و کاربردشون
  • سیَه بندی یا چِله کِشی
  • انواع نخِ بافت، تابلوفرش و …
کارآفرینان تو این زمینه:

رودوزی‌های سنتی

معرفی صنایع دستی پول ساز-کیف رودوزی شده و تزئین شده به روش سنتی

سوزن‌دوزی، ملیله‌دوزی (سرمه‌دوزی)، پته‌دوزی، قلاب‌دوزی و تکه‌دوزی‌های داخل پارچه همگی جزئی از صنایع دستی رودوزیند که به کشورهای دیگ صادر میشن و بیشتر برای تزئین لباس و وسایل مختلف مانند رومیزی و انواع رواندازها کاربرد دارند.

با تلفیق صنایع سنتی رودوزی و صنایع مدرن و کمی خلاقیت می‌تونیم پولسازترین صنایع دستی و پرفروش ترین صنایع دستی را داشته باشیم.

ایده‌های زیادی وجود داره پیشنهاد من روسری، مانتو، کیف و پارچه مبلمان‌ها رودوزی شده است. خودتون می‌دونین که خانم‌ها قدرت مقاوت در برار خرید ندارن چه برسه به اینکه با هنر دست هم باشه ;).

طراحی لباس جزء پولسازترین شغل‌های جهان است که باعث به وجود اومدن صنعت مد شده.

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین آموزش طراحی لباس | از طراحی فیگور مانکن تا انواع لباس

پرفروش ترین صنایع دستی در این شاخه:

بین شاخه‌ها ملیله‌دوزی مشهورتره و طرفدارای زیادی داره و جزء صنایع دستی پرفروش است چون طراحان زیادی از این هنر توی طراحیاشون استفاده کردن تا آثار خیره‌کننده‌ای خلق کنن.

نکته!
یادتون باشه اینجا طبق آمار و داده‌هایی که هست رشته‌هایی که تو بازار جهانی شناخته‌شدن را معرفی می‌کنم ولی شما می‌تونین یک کارآفرین باشین و با هنرخودتون پولسازترین صنایع دستی دیگه را هم به بازار جهانی معرفی کنین. این شما هستین که باید تصمیم بگیرین چیکار کنین، ما فقط به شما ایده می‌دیم.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

ویدئو کارگاه آنلاین رودوزی‌های سنتی:

این ویدئو معرف انواع رودوزی و ابزار و نخ‌هایی که توی این صنعت استفاده میشه است همراه با کلی نکته مهم.

کارآفرینان تو این زمینه:

صنایع فلزی

معرفی صنایع دستی پول ساز- صنایع دستی فلزی-رشته های قلمزنی-زرگری-حکاکی-مسکوبی-دواتگری-طلاکاری.

هنرهای دواتگری، حکاکی، قلم زنی، زرگری، طلاکاری، نقره‌کوبی، مس‌کوبی، ریخته‌گری، زیور‌سازی، اسلحه‌سازی و علامت‌سازی از معروف‌ترین شاخه‌های صنایع فلزی هستن. یکی از یکی پرفروش‌تر، پرکاربردتر، شناخته‌شده‌تر و پولسازتر که همه جزء پردرآمدترین شغل صنایع دستی هستن.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین:

ویدئو1: آموزش قلم زنی بر روی فلز
ویدئو2: آموزش میناکاری روی مس
  • وسایل معرفی شده در این آموزش:
    • ظرف مسی لعاب خورده و قلم خورده شده و یا پرس شده
    • بست (ترکیب گلیسیرین، آب و صمغ)
    • قلم مناسب
    • سوزن
    • قلم چوبی برای خراش
    • کاتر
    • قلم‌مو تو سایزهای مختلف
کارآفرینان در این زمینه:

صنایع دستی پولساز: صنایع مینا کاری

صنایع دستی پرفروش-صنایع میناکاری

مرصع، مشبک، مینای نقاشی، مینای صبی و میناکاری مرصع (سخت‌ترین رشته این هنر) همگی زیرشاخه‌های صنعت میناکاری از پولسازترین صنایع دستی ایران هستن.

قاب، گلدون، بشقاب، قندون و هر ظرف میناکاری‌شده‌ای جذابه و توانایی رقابت با برند‌های معروف جهانی را داره به شرطی که خالق اون یک فرد خلاق باشه و علاوه بر صرف زمان از مواد درجه‌ یک استفاده کنه تا محصولات باکیفیتی تحویل مشتری بده.

از این حوزه‌ی صنایع دستی حتی توی تهیه تندیس‌ها، ساعت و اکسسوری هم استفاده میشه. تابلوهای میناکاری‌شده همتا ندارند و آینه‌های میناکاری‌شده بی‌نظیرن.

آموزش صنایع دستی پول ساز و معرفی افراد کارآفرین

از برندهای معروف تو این حوزه می‌تونم میناکاری اسماعیلی را بهتون معرفی کنم.

ویدئو: مصاحبه با استاد اسماعیلی

معرفی پیج کارآفرین:

صنایع دستی پولساز: سفالگری

صنایع دستی پرفروش - سفالگری

سفالگری دستی، سفالگری چرخی و خرمهره‌سازی زیرمجموعه‌های هنر سفالگری‌اند.

این هنر با اینکه از قدیمی‌ترین صنایع محسوب میشه ولی هنوز کاربرد خودشو داره. ماده اولیه برای این صنعت انواع خاک و آبِ که می‌تونم بگم از دردسترس‌ترین مواد اولیه‌ است و همه جا پیدا میشه.

بیشتر بخوانید: سفالگری چیه؟ ابزار مخصوص سفالگری؟ روش‌های سفالگری؟

مینا کاری روی سفال از پولسازترین صنایع دستی محسوب میشه.

صنایع دستی پرفروش-سفالگری-میناکاری روی سفال.

سفالگری از قدیم تا دنیای مدرن امروز جزء صنایع دستی پولساز بوده و هست.

صنایع دستی پرفروش-سفالگری- سفالگری از قدیم.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین:

صنایع دستی پولساز: صنایع آبگینه

صنایع دستی پرفروش- صنایع دستی آبگینه

شیشه‌گری قالبی، شیشه‌گری فوتی، شیشه‌گری سه پوسته، شیشه‌گری دو پوسته، تراش روی شیشه، آب‌گز کاری و مات‌کاری زیرشاخه‌های صنعت آبگینه هستن.

قبلاً گفتم که می‌تونیم با تلفیق هنر مدرن و سنتی صنایع بی‌همتایی بسازیم الان تو این قسمت من به شما میگم که شما می‌تونین با درآمیختن هنرهای میناکاری، صنایع فلزی با هنر آبگینه وسایلی بسازین که با وجود شناخته بودن تو سطح جهانی به نوعی نوظهور باشن.

خب حالا این ینی چی؟

یعنی با وجود اینکه این هنرها از قبل توی سطح جهانی شناخته شده‌ان و طرفدارهای خودشون را دارن، از ترکیب این صنایع شما یک صنعت نوظهور بسازین که جدیده.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین:

کتاب آشنایی با آبگینه:

  • نوشته سیدمحسن حاجی‌سیدجوادی.
  • آشنایی با شیشه‌گری دستی.
  • فصل1: خلاصه‌ای از تاریخ هنر شیشه‌گری توی ایران و جهان.
  • فصل2: خاصیت شیشه، ابزار و تجهیزات کارگاهی، انواع کوره‌های شیشه‌گری
  • فصل3: شیوه کار، روش‌های تولید شیشه‌گری دستی
  • فصل4: آشنایی با روش‌های مختلف تزئین و تکمیل آبگینه
معرفی کتاب آشنایی با ابگینه.

صنایع دستی پرفروش: صنایع چوبی

پرفروش ترین صنایع دستی- صنایع دستی چوبی

اول یک سوال ازتون می‌پرسم، شمام وقتی از وسایل چوبی استفاده می‌کنید حس خوبی دارین؟ یا من فقط اینجوریم؟

مواد اولیه بیشتر صنایع دستی از طبیعتِ، نمی‌دونم میشه گفت ارتباط… یا نه بزارین اینجوری براتون بگم چون نمی‌دونم چه کلمه دیگه‌ای میشه استفاده‌کرد;

من با وسایل چوبی ارتباط عمیقی میگیرم، یک حس درونی، یک کشش و این باعث میشه بیشتر از این جنس وسایل استفاده کنم.

صنایع چوبی جزء پرفروش‌ترین صنایع است چه تو ایران و چه توی بازارهای جهانی.

معرفی زیرشاخه پولسازترین صنایع دستی

خراطی، ساخت معرق (به دو صورت معرق روی چوب و چرم تهیه می‌شود) ، منبت‌کاری، خاتم‌کاری و مشبک زیرشاخه‌های صنعت دستی چوبی‌اند.

در خاتم کاری از چوب‌های آبنوس، گردو، عناب و … عاج فیل، استخوان، طلا و برنج استفاده می‌شه.

در واقع سطح چوب رو با مثلث‌هایی از جنس استخوان، فلز و چوب می‌پوشونن و بعدش از اون برای تهیه قاب، تابلو، جعبه، صفحه‌ی شطرنج، میز، جاقلمی و تابلوهای نفیس استفاده می‌کنند.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین:

مطالب کتاب آموزش منبت‌کاری :
  • آموزش تصویر
  • تعریف منبت
  • تعریف منبت‌کاری
  • تاریخچه جهانی
  • تاریخچه توی ایران
  • انواع منبت
  • سبک‌های منبت
  • درباره چوب وخواص آن
  • کاربرد انواع چوب
  • انواع ابزار
  • پیش‌نیازهایی که یک منبت‌کار باید بدونه

صنایع دستی پرفروش-منبت کاری تابلوی شام آخر

صنایع دستی پرفروش: صنایع سنگی

پولسازترین صنایع دستی-ظرف سنگی

آثار معرق سنگ، فیروزه کوبی (روی فلزات انجام میشه) ، حکاکی سنگ، مشبک سنگ و مرصع‌کاری سنگ (جواهر نشانی) از زیرشاخه‌های اصلی صنایع سنگی هستن.

بین صنایع دستی و آثار هنری، سازه‌های سنگی ماندگاری زیادی دارن که این وجه تمایز این صنعت است که اون رو از بقیه متمایز می‌کنه.

هنر ایرانی‌ها در این صنعت توی بازارهای جهانی بسیار شناخته شده و طرفداران زیادی دارد. چی بهتر از سنگ فیروزه که از معدن شهر فیروزه استخراج شده؟

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

مرصع کار- جواهرات

نگارگری به عنوان صنعت دست

پولسازترین صنایع دستی-نگارگری

نگارگری ایران که جزء هنرهای تجسمیه، شهرت جهانی زیادی دارد. تنوع این صنایع بالا است و نمونه‌های مختلفی از نگارگری هنرمندان ایرانی از جمله تذهیب، تشهیر، گل و مرغ و نقاشی قهوه‌خانه‌ای از آثار برجسته و قدیمی هستن.

نگارگری پایه و پیش نیاز بسیاری دیگر از صنایع دستی محسوب میشه.

نمونه‌های برجسته‌ی نگارگری ایرانی رو می‌تونید در موزه رضا عباسی تهران ببینید.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

چاپ سنتی به عنوان صنعت دست

پولسازترین صنایع دستی-چاپ سنتی.

 انواع مختلف قلم‌کاری و کلاه‌دوزی نیز از زیرمجموعه‌های چاپ سنتی ایران هستند.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

حصیربافی به عنوان صنعت دست

پرفروش ترین صنایع دستی - حصیر بافی

حصیربافی رو می‌تونیم یکی از زیرشاخه‌های صنایع چوبی بدونیم، گستردگی این شاخه و جایگاه بالاش توی بازار صنایع دستی جهانی اون رو به شاخه‌ای جداگانه تو صنایع دستی پرفروش تبدیل کرده.

از زیرمجموعه‌های هنر حصیربافی می‌تونیم به بوریا بافی، مرواربافی، بومبابافی و سبدبافی اشاره کنیم.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

نمدمالی به عنوان صنعت دست

پرفروش ترین صنایع دستی-نمدمالی

به پشم گوسفند تنیده شده نمد میگن، به عنوان پوشاک زمستونی و زیرانداز کاربرد داره. البته برای ساخت انواع کیف و عروسک و چیزای دیگه هم استفاده میشه. کار با نمد جزء صنایع پرطرفدار و ارزشمنده.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

هنر پوستین سازی به عنوان پرفروش ترین صنایع دستی

 اصیل‌ترین هنرهای صنایع دستی عشایر

از اصیل‌ترین هنرهای صنایع دستی عشایر و دامدارهای کشورمونه.

درسته که این آثار خیلی باکیفیت هستن و دوام زیادی دارن، ولی برای تولید انبوه و تجاری‌سازی، کارهایی که اتفاق میافته ناخوشاینده.

می‌دونید که حیون‌ها هم حقوقی دارن. گسترش این صنعت نباید آسیبی به حیونا و چرخه زندگیشون بزنه.

با وجود برندهای خاص و لوکس زیاد در این صنعت و صنعت چرم، من پیشنهاد می‌کنم سراغ این صنایع دستی پولساز نرید. اگرم رفتین حقوق حیونا را زیر پا نزارید لطفاً!

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

صنایع چرم

پردرآمدترین شغل صنایع دستی-وسایل و ابزار چرم کاری

جلدسازی چرمی سنتی، سراجی سنتی، دوخت روی چرم، معرق چرم، نقاشی روی چرم، زین‌سازی و حکاکی روی چرم، از زیرمجموعه‌های صنایع چرمی هستند.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

رنگ سازی و رنگرزی سنتی یکی از پولسازترین صنایع دستی

پردرآمدترین شغل صنایع دستی-رنگسازی و رنگرزی- انواع رنگ های طبیعی

معماری، صنایع چوبی، انواع بافت و صنایع کاغذی رشته‌هایی هستن که با این صنعت سروکار دارن.

این روزا از رنگرزی سنتی به‌ خاطر طبیعی بودنش استفاده زیادی می‌شه.

صنایع دستی پوشاک سنتی

پردرآمدترین شغل صنایع دستی-پوشاک سنتی-انواع لباس های زیبای سنتی.

یک کارآفرین خلاق می‌دونه که می‌تونه از تمام صنایع معرفی شده تا الان برای ساخت لباس‌های سنتی استفاده کنه. مثل چرم، نمد، رودوزی و….

واسه ترکیب کردن انواع هنر فقط کمی انگیزه لازمه تا بتونی چیزهایی خلق کنی که به بازارهای جهانی راه پیدا کنه و به درآمد دلاری از این شغل برسی و پردرآمدترین شغل صنایع دستی را داشته باشی.

بیشتر بخوانید: خلاقیت مادرزادی نیست!

اهمیت زیاد محصولات پوشاک سنتی جایگاه این تولیدها را بالا می‌بره. پوشاک سنتی انواع لباس اقوام، بالاپوش‌ها، پاپوش‌های سنتی مانند چاروق، چموش، کلاش، گیوه و انواع بافت‌های دیگه رو شامل می‌شه.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

صنایع دستی عروسک سازی

پردرآمدترین شغل صنایع دستی-عروسک سازی- انواع عروسک زیبای دست دوز.

در واقع عروسک‌سازی یک صنعت بزرگه که برای خودش برو و بیایی داره. ولی هدف از معرفی عروسک‌سازی به عنوان صنایع دستی پولساز، عروسک‌هایی هست که با دست ساخته شدن و ماشینی نیستن.

دسته‌بندی‌های زیادی برای این صنعت هست مبنی بر شکل و جنس عروسک (چوبی، پارچه ای و…) و سبک.

مواد و لوازم برای ساخت عروسک:

برای ساخت عروسک روش‌ها و مواد مختلفی وجود داره. با این حال شما می‌تونید از مواد در دسترستون و یا موادی که قابل تهیه هستن و هزینه زیادی ندارن استفاده کنید.

همه افراد از عروسک خوششون میاد. حالا کوچولوها با عروسکاشون بازی می‌کنن ولی آدم بزرگها با عروسکاشون زندگی می‌کنن. پس نگران بازار کار این صنعت نباشین همیشه جا برای تازه‌کارها هست.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

ویدئو ساخت عروسک دستی نمایشی همراه با توضیحات کامل

شمع سازی: پردرآمدترین شغل صنایع دستی

پردرآمدترین شغل صنایع دستی-شمع سازی دستی-انواع شمع.

نکته‌ای که توی شمع‌ها وجود داره، اینه که تنوع زیادی دارن و هر فردی با هر سلیقه‌ای رو جذب می‌کنه. به‌علاوه این کسب‌وکار می‌تونه یک پیشنهاد عالی برای خانم‌های خانه‌دار باشه به عنوان یک شغل منعطف و پاره‌وقت.

وسایل و مواد مورد نیاز هنر شمع‌سازی: کاغذ روغنی، سوزن فیتیله، قالب، فیتیله، موم عسل، سینی فر، پارافین، چسب موم، خمیربتونه، قاشق، عطر شمع، ظرف مخصوص، اسیداستیرین، دماسنج.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

ویدئو : ایده برای شمع سازی

صنایع دستی آینه‌کاری جزء صنایع دستی پولساز

پردرآمدترین شغل صنایع دستی-آینه کاری-تابلوی زیبای آینه کاری شده.

براساس مدارک موجود آینه برای اولین بار در تزيین بنای دیوانخانه شاه طهماسب صفوی در شهر قزوین به کار گرفته شده و یکی از آرایه‌های معماری دوره اسلامی به شمار میاد.

حاصل کار آینه‌کاری به وجود آوردن فضایی درخشان و پرتلألو است که از بازتاب پی‌درپی نور در تیکه‌های بی‌شمار آینه پدید میاد.

طرح‌های مشهور گره، شمسه، ترنج، لچک، قطارسازی، اسلیمی، تمونی و نیم گره کور است. آینه‌کاری از هنرهایی است که بیشتر در شهرهای مذهبی رواج داره.

آموزش صنایع دستی پولساز و معرفی افراد کارآفرین

ویدئو آموزشی: آموزش ساخت شکل‌های مختلف با قطعات آینه

هوش و استعداد در صنایع دستی پولساز

هوش و استعداد در صنایع دستی پولساز

گفته شد که برای داشتن صنایع دستی پولساز باید ابتکار به خرج‌ بدین، ذوق هنری داشته‌ باشین و اثری خلق‌ کنید.

برای اینکه خلاق‌تر بشین و بتونین کارهای خلاقانه‌تری انجام‌ بدین، پشنهاد می‌کنم هوش فضایتونو تقویت کنید.

اینکه هوش فضایی چیه و چطوری می‌تونین تقویتش کنین را هم بهتون میگم.

هوش فضایی چیست و به چه دردی می‌خورد؟

تست هوش تصویری با جواب.

هوش تصویری فضایی گاردنر، راز حل مکعب روبیک (شناخت انواع هوش تصویری و استفاده از اون تو ساخت صنایع دستی) .

بازی هایی برای تقویت هوش فضایی.

قل کم‌تر شناخته شده‌ی مغز، برگ برنده‌ی ما.

نحوه ارزش‌گذاری صنایع دستی پرفروش

ارزش گزاری صنایع دستی پولساز

چطوری ارزش محصولتون مشخص میشه؟

برای تایید ارزش محصول آگاهی مشتری از ارزش محصول مهمه. برای اینکه بتونید ارزش محصولتون را مشخص کنید طرح‌کردن سوال‌های زیر براتون لازمه:

مزیت رقابتی کسب‌وکار شما چیه؟

محصولات شرکت خودتون چه مزیت‌هایی دارن؟ همه رو بگین تا مشتری آگاه بشه و ارزش کار رو درک کنه.

محصول شما باید با محصولای دیگه که احتمالاً ماشینی هستن رقابت کنه پس حتماً زیبایی محصولتون رو هم درنظر بگیرین.

آسیب زیست‌محیطی این صنعت در مقایسه با اثرهای مخرب صنایع مدرن و ماشینی خیلی کمه.

بر چه اساسی باید ارزش محصول رو تعیین کنیم؟

مواد، زمان و هزینه‌های غیرتولیدی رو محاسبه کنین.

حتماً از مواد اولیه درجه یک و طبیعی استفاده کنید.

صنایع دستی پولساز باید ظرافت‌ طراحی دستی داشته باشن تا نسبت به محصولات کارخانه‌ای متمایز باشن.

از مهم‌ترین عوامل مربوط به این موضوع، استفاده از مواد اولیه ساخت داخل کشوره. ارزش افزوده این محصول‌ها با درنظر گرفتن سرمایه‌گذاری اولیه خیلی زیاده و باعث میشه این صنایع توی نقاط محروم و روستایی گسترش پیدا کنه.

معرفی کتاب برای آشنایی با صنایع دستی پولساز

معرفی کتاب برای رسیدن به صنایع دستی پولساز

برای رسیدن به پردرآمدترین شغل صنایع دستی پیشنهاد می‌کنم کتابِ شناخت صنایع دستی، تألیف حسین یاوری در سال 1389 انتشارات مهکامه را بخونین.

خلاصه بگم، این کتاب شامل 12 فصله که هر فصل مطالب زیر را داره:

بخش اول: کلیات

  • فصل 1 : تعریف و ویژگی‌ها، خصوصیات و طبقه‌بندی صنایع دستی
  • فصل2 : پیشینه صنایع دستی ایران
  • فصل 3 : نگاهی به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری صنايع دستی
  • فصل4 : تأثيرهای متقابل صنايع دستی و گردشگرِی و آشنايی با تشكيلات بـين‌المللـی صنايع دستی
  • فصل 5 : تأثيرهای متقابل صنايع دستی با مسائل فرهنگی، هنری و اجتماعی

بخش دوم: معرفی و شناخت مهمترين صنايع دستی ايران

  • فصل6 : زيراندازهای سنتی ايران
  • فصل7 : نساجی سنتی ايران
  • فصل8 : هنرهای مرتبط با چوب
  • فصل9 : هنرهای مرتبط با فلز
  • فصل10: سفال و سراميک‌سازی
  • فصل11: شيشه‌گری و هنرهای مرتبط با شيشه
  • فصل12: درباره‌ طراحی سنتی و نگارگری

نکته!
مزیتی که این کتاب داره اینه که آخر فصل 12 به مهمترین صنایع دستی رایجِ استان‌های ایران اختصاص داده شده همراه با 32 تا عکس

افراد موفق در صنایع دستی پولساز

علی نیک‌مرد نمین مرد موفق در صنایع دستی پولساز


« علی نیک‌مرد نمین »نمونه یک فرد پرتلاشه که در زمینه وسایل تزئینی از چوب و آیینه‌کاری به صورت بشقاب، میزهای عسلی و قاب عکس‌ها کارکرده و به‌ نتیجه رسیده.

  • چی شد که به ساخت صنایع دستی علاقه‌مند شد؟
  • تا الان نتیجه تلاشش را گرفته یا نه؟
  • نحوه‌ی برخورد مسئولای هنری شهرش چطوری بوده و اینکه حمایتش کردن یا نه؟
  • نظرش راجع‌به آینده چیه؟

آقای نیک‌مرد‌نمین به سوال‌های بالا و چند سوال دیگه در غالب یک مصاحبه جواب داده که مطمئنم جواب‌هاش به شما خیلی کمک می‌کنه. پیشنهاد می‌کنم حتماً مصاحبه ایشون رو بخونید.

الان شما صفر تا صد کار رو بلدین. می‌دونین چطوری یک کارآفرین قابل باشین، چطوری بازاریابی کنین، انواع صنایع دستی شناخته شده در بازار جهانی را شناختین، راه‌هایی که باعث شکفته‌ شدن خلاقیتتون میشه رو بلدین و می‌دونین چطوری هنردستیتون رو به بازار عرضه کنید و روش قیمت‌گذاری کنید.

دیگه ریش و قیچی دست خودتونه، می‌تونید پردرآمدترین شغل صنایع دستی رو داشته باشین.

مطالب مرتبط

برای انجام هر کاری شروعش خیلی مهمه، قدم اولت بهت کمک می‌کنه که مراحل بعدیت بهتر پیش برن. برای اینکه قدم اولت تو هر صنعتی رو بتونی خوب برداری باید با واژه‌های درست هنر خودتو به بقیه معرفی کنی، اگر می‌خوای خودتو، هنرتو، صنعتت را خوب به همه معرفی کنی پیشنهاد من اینه که حتماً یه سری به مطلب واژگان و اصطلاحات استارتاپی بزنی.

اگر از اینستاگرام برای فروش هنرهای دستی‌تون می‌خواهید استفاده کنید باید راه و رسمش رو بلد باشید. مطلب زیر هر چی لازمه بدونید رو بهتون میگه:

همه می‌دونیم که در کنار صنعت پولساز گردشگری، همیشه صنایع دستی خوش درخشیدن و فروش زیادی تو منطقه‌های گردشگری داشتن. که این می‌تونه یک مزیت فوق‌العاده برای فروش محصولتون باشه. در این رابطه پیشنهاد می‌کنم مطالب نوشته شده در مطلب ایده‌های پولساز گردشگری رو بخونید.

با وجود مطالب گفته شده، اگر هنوز تو ذهنت ابهاماتی هست که چطوری با صنایع دستی کسب و کار خودتو راه بندازی و پولدار بشی، مطلب چگونه با صنایع دستی پولدار شویم برای خودِ خودت نوشته شده.

در این مطلب سعی کردم با مطالعه و با مدارک موجود، صنایع دستی پولساز رو بهتون معرفی کنم و تا حدودی برای فروش و نحوه‌ی شروع کار راهنمایی‌تون کنم.

امیدوارم از این مطالب نهایت استفاده را داشته باشین و واقعاً ازتون ممنون میشم اگر ایده‌های خودتونو در این مورد برام بنویسید تا همه ازش استفاده کنیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.