دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به درد من می‌خوره یا نه؟

برج پیزا
4.4/5 - (7 امتیاز)

اگر شما هم دوست دارین بدون یک رقابت سخت مثل کنکور در بهترین دانشگاه‌های دنیا، رشته‌های مهندسی، هنر و یا پزشکی بخونید، ایتالیا براتون کشور مناسبیه. علاوه بر این ایتالیا یه ویژگی منحصر به فرد داره که بهتون سالانه پول میده و شهریه هم نمی‌گیره ازتون؛ پس هزینه‌های مهاجرت تحصیلی خیلی کمتر میشه. برای اینکه فرصت تحصیل در ایتالیا رو از دست ندید، ما مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا رو بررسی کردیم.

در این مطلب از به‌روزترین آمارهای 2022 استفاده کردیم. همچنین با چند تا از دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که اونجا زندگی می‌کنن، صحبت کردیم، تا واقع‌بینانه‌ترین دید رو نسبت به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا داشته باشیم.

در کنار بررسی دقیق مزایای تحصیل در ایتالیا، از معایب تحصیل در ایتالیا هم گفتیم تا چشم‌انداز بهتری به شما بدیم. همچنین میریم تو سایت‌های رسمی ایتالیا و تا مرحله ثبت‌نام دانشگاه هم پیش میریم. انتهای مقاله می‌فهمید که این کشور به دردتون می‌خوره یا نه.

مزایای تحصیل در ایتالیا

  1. بورسیه‌ استانی و تحصیل رایگان
  2. رتبه خوب دانشگاه‌های ایتالیا
  3. هزینه پایین زندگی و تحصیل در ایتالیا
  4. امکان کار دانشجویی
  5. پذیرش آسان دانشگاه ها
  6. امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  7. یادگیری زبان ایتالیایی
  8. آب‌وهوای خوب ایتالیا
  9. برخورد خوب مردم با شما
  10. شهرهای زیبا و آثار تاریخی متعدد
  11. غذاهای خوشمزه
  12. شینگن و سفر به کشورهای اروپایی

معایب تحصیل در ایتالیا

  1. شلوغی شهرها
  2. قوانین سخت‌گیرانه اقامت دائم
  3. سیستم متفاوت امتحانات
  4. شرایط کاری سخت

مزایای تحصیل در ایتالیا

درباره مزایای تحصیل در ایتالیا کلی حرف داریم، از تحصیل رایگان در بهترین دانشگاه‌های دنیا همراه با کمک‌هزینه، تا غذاهای خوشمزه و آب‌وهوای درجه‌یک. بریم ببینیم چه خبره.

1. بورسیه‌های استانی (DSU) و تحصیل رایگان

اگر وضع مالیت خوب نیست، دولت ایتالیا میگه هزینه‌هات با من 🙂

وقتی بخوایم درباره مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا بگیم، یکی از بزرگترین مزایا، که امکان تجربه تحصیلی در ایتالیا رو آسون میکنه، امکان استفاده از بورسیه‌های استانیه.

اینجوریه‌ که ایتالیا اگر ببینه، شرایط مالی خوبی ندارید، میاد سالانه 6000 یورو (به تازگی 1000 یورو افزایش دادن) بهتون میده و شهریه دانشگاه هم براتون صفر میشه. در کنار این‌ها یه سری هزینه‌ها هم براتون از حالت عادی کمتر میشه؛ مثل غذای دانشگاه.

حالا شاید بپرسید، در قبالش از ما چی میخوان؟ در واقع هیچی، به همین خوشمزگی!

مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا - دانشجویان سیاه‌پوست دانشگاه‌های ایتالیا
  1. بورسیه استانی چی هست؟
  2. به کیا میدن؟
  3. برای همه رشته‌ها است؟
  4. برای همه استان‌ها است؟
  5. شرایط حفظش چیه؟

۱. بورسیه استانی چی هست؟

در واقع هر استان ایتالیا یک اداره بورسیه داره که هر کدوم شرایط و سختگیری‌های خودش رو داره. اگر شما برای این بورسیه درخواست بدید، میان وضعیت مالی شما رو می‌سنجن و اگر اداره INPS تایید کنه، این بورسیه به شما تعلق می‌گیره. به این بورسیه DSU هم میگن.

2. به کیا میدن؟

توی این یه مورد اگر وضع مالی خوبی ندارید، خوش به حالتونه، چون گرفتن این بورسیه فقط به وضع مالی شما بستگی داره. این رو با شاخصی به نام ISEE می‌سنجن که به موارد زیر بستگی داره:

  • تعداد املاک سرپرست خانواده
  • مقدار حقوق سرپرست خانواده
  • تعداد افراد خانواده

املاک، توی این معیارها از همه مهم‌تره برای اداره بورس و طبق تجربه‌ی اونایی که بورسیه استانی گرفتن، اگر توی یک خانواده سطح متوسط زندگی می‌کنید، احتمال بسیار زیاد، این بورسیه به شما تعلق می‌گیره. اونایی هم که موفق نشدن بگیرن، به خاطر اشتباه کردن تو روند ثبت نام و … بوده.

مثلاً کسی که پدرش حقوق کارمندی می‌گیره و در یک خانواده چهار نفره زندگی میکنه و یه خونه معمولی هم دارن، این بورسیه بهش تعلق می‌گیره. در کل، بچه پولدار نباشید، کافیه.

اما اونایی که وضع مالی خوبی دارن هم ناامید نشن، چون تأیید مدارک مالی شما با سفارت ایرانه و جدیداً دانشجویان ایران میرن با سفارت صحبت می‌کنن و سفارت تأیید می‌کنه که هیچ خونه‌ای به اسم سرپرست خانواده نیست و این یعنی حکم قطعی گرفتن بورسیه استانی. دیگه جوان ایرانی، یا راهی خواهد یافت یا راهی خواهد ساخت. 🙂

۳. برای همه رشته‌ها است؟

بله.همه رشته‌های تحصیلی می‌تونن از این مزیت تحصیل در ایتالیا استفاده کنن.

۴. برای همه استان‌ها است؟

نه. همونطور که گفتیم، هر استان اداره مخصوص خودش و شرایط خودش رو داره و بورسیه گرفتن از استان‌های زیر، حتی با داشتن شرایط مالی بد سخته:

  • توسکانی، که اصلً دانشجوی ایرانی قبول نمی‌کنن.
  • شهر فلورانس
  • شهر روم
  • لاتزیو

5. شرایط حفظش چیه؟

خب وقتی ایتالیا یه همچین حال اساسی میده، یه انتظاراتی هم داره. شما باید دانشجوی درس‌خونی باشید و این رو با تعداد واحدهای پاس‌کرده در سال می‌سنجن. یعنی شما باید در سال اول بسته به استان محل تحصیل، 20 تا 30 واحد از درس‌ها رو پاس کنید (که سال‌های بعدی بیشتر میشه)، وگرنه بورس رو از شما می‌گیرن.

شرایط حفظ بورسیه رو به طور مفصل، در یک ویدئو در بخش امتحانات توضیح دادیم.

2. رتبه خوب دانشگاه‌های ایتالیا

یکی دیگه از مزایای تحصیل در ایتالیا اینه‌ که، دانشگاه‌های ایتالیا رتبه بالایی در سطح جهان دارند و این قضیه تجربه تحصیل در ایتالیا رو جذاب می‌کنه.

مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا-دانشگاه پلی‌تکنیک تورین

رتبه‌ی چند تا از دانشگاه‌های ایتالیا رو بر اساس به‌روزترین رتبه‌بندی QS 2022 آوردیم:

  • دانشگاه نرماله، رتبه 27
  • دانشگاه فلورانس، رتبه 255
  • دانشگاه رم، رتبه 287
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، رتبه 390
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین، رتبه 435
  • دانشگاه پادوآ، رتبه 230
  • دانشگاه تورین، رتبه 556

3. هزینه پایین زندگی و تحصیل در ایتالیا

در بررسی مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا یکی دیگه از موارد مهم اینه که، هزینه زندگی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تره. اما درآمدتون هم پایین‌تره!

  1. خرج ماهانه چقدره؟
  2. وضعیت اجاره خونه چطوریه؟
مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا-هزینه اجاره خونه

1. خرج ماهانه چقدره؟

به گزارش سایت numbeo، هزینه زندگی در ایتالیا برای یک نفر، به طور میانگین 700-1000 یورو در ماهه. ولی اگر بخواهید یه زندگی دانشجویی ساده، با یکی دوبار تفریح در ماه داشته باشید، تقریبا 600 یورو در ماه براتون آب می‌خوره.

علت اینکه ارزون‌تر میوفته اینه که مثلاً تو دانشگاه غذا رزرو می‌کنی و قیمت اون‌ غذا از حالت عادی کمتر میشه، مثل سلف دانشگاه‌های خودمون که با 3 هزار تومن یه غذای 20 هزار تومنی میخوری. البته کیفیت غذا خیلی خوبه، مثل بعضی دانشگاه‌های ایران چمن رو قرمه‌سبزی نمی‌کنن. 🙂

وقتی با یکی از دانشجویان ایرانی ساکن تورین درباره مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا صحبت می‌کردم، می‌گفت:

من مواد غذایی رو از فروشگاه‌های زنجیره‌ای Lidl می‌خرم که قیمت پایین‌تری داره و یه ذره کیفیتش هم پایین‌تره. میوه هم از بازارهای محلی می‌خرم که ارزون‌تره. یکی دوبار در ماه هم با رفقا میرم رستورانی، جایی … و حدوداً 600 یورو در ماه خرجم می‌شه.

2. وضعیت اجاره خونه چطوریه؟

  • خوابگاه

خوابگاه گرفتن در ایتالیا خیلی رقابتیه و به نمرات شما، تعداد واحدهایی که پاس کردید و … بستگی داره، معمولاً سال اول نمی‌تونید خوابگاه بگیرید. اما اگر خوابگاه هم بگیرید، اداره بورسیه، هزینه خوابگاه رو از اون 6000 یورو کم می‌کنه، ولی باز خیلی به صرفه‌تر از اجاره‌ی خونه است.

  • اجاره‌ی خونه

اجاره خونه در ایتالیا در شهرهای مختلف، متفاوته و به‌طور میانگین 600 یورو در ماهه که نصف قرارداد رو اداره بورسیه پرداخت میکنه و بازهم از اون 6000 یورو کم می‌کنه.

توی لیست پایین، طبق یه گزارش از سایت numbeo، اومدیم اجاره ماهانه خونه در شهرهایی که بیشتر دانشجو دارن رو بررسی کردیم.

شهردر مرکز شهر در حومه شهر
تورین 535400
روم1000750
میلان1200800

4. امکان کار دانشجویی

یکی دیگه از مزایای تحصیل در ایتالیا اینه که، شما مجاز به 20 ساعت کار در هفته هستید. میانگین درآمد در ایتالیا هم 8-10 یورو در ساعته.

اینجا دو تا حالت داره:

  1. مهارت دارید.
  2. مهارت خاصی ندارید.
مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا-کارمند دوچرخه‌سوار ubereats

1.مهارت دارید

اگر شما در یک حوزه‌ای مهارت دارید، می‌تونید درآمد خوبی داشته باشید و زندگی راحتی رو در ایتالیا تجربه کنید و ماهانه 1000-1500 یورو درآمد داشته باشید. اگر مهارت شما یه جوری باشه، که بتونید دورکاری هم بکنید، که نور علی نوره و راحت به درسهاتون هم می‌رسید.

یه سری مهارت‌ها هم در ایتالیا مثل همه دنیا پرطرفدارترن. مثل:

  • برنامه‌نویسی و طراحی سایت
  • کارهای هنری مثل عکاسی، تصویربرداری و گرافیک
  • آرایشگری
  • آشپزی
  • راهنمای توریستی و شغل‌های مربوط به گردشگری

2.مهارت خاصی ندارید

همون‌طور که گفتیم، شما مجازید هفته‌ای 20 ساعت کار کنید که اگر ایتالیایی بلد باشید درآمدتون بهتره. ولی کار بدون مهارت چند تا بدی داره:

  • خسته‌تون میکنه.
  • زمان زیادی ازتون می‌گیره.
  • می‌تونه به درستون آسیب بزنه.
الف) ایتالیایی بلد باشید

اگر ایتالیایی بلد باشید، با کار تو رستوران، مغازه و … می‌تونید حدوداً 800 یورو در ماه درآمد داشته باشید.

ب) ایتالیایی بلد نباشید

اما اگر ایتالیایی بلد نیستید، یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا اینه که می‌تونید کارهای دلیوری مثل تحویل غذا انجام بدید. یعنی با خرید یک دوچرخه و کار در سرویس‌هایی مثل Ubereats ،justeat یا glovo که همون اسنپ باکس خودمون هستن، ماهانه 500 یورو درآمد داشته باشید. این کارها، کارهای طاقت فرسایی هستن و باید در طول روز کلی رکاب بزنید!

در کل برای اینکه به درستون هم برسید، بیشتر از سه روز کار در هفته، توصیه نمی‌شه.

5. پذیرش آسان دانشگاه‌ها

اینو بدونید که هر دانشگاه شرایط ویژه خودش رو داره. در بررسی مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا به طور کلی پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های ایتالیا سخت و ناممکن نیست. دانشگاه‌های ایتالیا معمولاً سه چیز ازتون می‌گیرن:

  • مدرک زبان
  • مصاحبه
  • آزمون

که ممکنه دانشگاهی پیدا بشه، هیچ کدومو نخوان یا دانشگاهی که علاوه بر این‌ها شرایط دیگه‌ای هم داشته باشه.

توی ویدئوی زیر، سپهر معظمی، دانشجوی دانشگاه پلی‌تکنیک تورین، با رفتن به وب‌سایت رسمی دانشگاه‌های ایتالیا، بهتون یاد میده رشته مورد نظرتون رو چطور پیدا کنید و شرایط دانشگاه مورد نظرتون چیه و حتی تا مرحله ثبت‌نام پیش میره. پس همین الان بزنید رو ویدئو و نگاه کنید.

6. امکان تحصیل به زبان انگلیسی

یکی دیگه از مزایا، که تجربه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا رو براتون راحت میکنه، وجود کورس‌های انگلیسی متعدد در دانشگاه‌ها است.

1. کورس‌های انگلیسی

  • ۱۸۵ کورس برای کارشناسی
  • ۲۰۰ کورس برای ارشد
  • ۷۰ کورس برای دکترا

همون‌طور‌که در ویدئوی بالا توضیح دادیم، می‌تونید برید رشته‌هایی که تدریس انگلیسی دارند رو ببنید.

2. مدرک زبان

گفتیم خیلی از دانشگاه‌ها برای پذیرش، مدرک زبان نمی‌‌خوان، ولی باید به سفارت، مدرک زبان بدید. نمره IELTS شما باید، بیشتر از 6 باشه. البته الان دنمره بیشتر از 90 آزمون Dolingo هم قبول می‌کنن که به مراتب راحت‌تر از IELTS هست.

این وسط یه مزیت مهم وجود داره، اونم اینه‌ که شما به محض ورود به ایتالیا و شروع تحصیل، لازم نیست مدرکتون رو ارائه بدید؛ یک فرصت حدوداً یک ساله بهتون داده میشه تا خودتون رو آماده کنید.

7. یادگیری زبان ایتالیایی

مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا-تفریح دانشجویان در بالای تپه سبز

فرض کنید، یه غریبه اومده تو محله‌تون که زبان شما رو هم بلد نیست. این، دقیقاً داستان شما در ایتالیا است. بلد نبودن زبان ایتالیایی باعث میشه تا حدودی از تعاملات اجتماعی محروم بشید. ولی اگر زبان ایتالیایی یاد بگیرید، خیلی زندگی راحت‌تری خواهید داشت. چون:

  • راحت‌تر کار پیدا می‌کنید؛ در نتیجه درآمد بالاتری رو تجربه می‌کنید.
  • دوستان خوبی پیدا می‌کنید و می‌تونید تو جمع‏‌های دانشجویی قرار بگیرید.
  • مردم ایتالیا، باهاتون خوش‌برخورد هستن و کمتر احساس غریبی می‌کنید.

پس اگر شما زبان ایتالیایی یاد بگیرید، تجربه تحصیل در ایتالیا براتون لذت‌بخش‌تر میشه.

8. آب‌وهوای خوب ایتالیا

مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا-دریاچه‌ای در کنار جنگل و کوه در ایتالیا

شاید فکر کنید که آب‌وهوا خیلی مهم نباشه، ولی یه آدم سرمایی که از آبادان رفته تورنتو کانادا داره درس می‌خونه، می‌تونه براتون توضیح بده که چقدر این موضوع مهمه! وقتی از مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا میگیم باید همشو بگیم، حتی آب و هوا!

یکی دیگه از مزایای تحصیل در ایتالیا اینه که آب‌وهواش به آب‌وهوای مطلوب ما ایرانی‌ها خیلی نزدیکه. در واقع آب‌وهوای ایتالیا مدیترانه‌ای محسوب میشه، که تابستون‌های گرم‌وخشک و زمستون‌های معتدل و بارانی داره.

مثلاً در ایران شهرهای شیراز، خرم‌آباد، بانه و سنندج، همچین آب‌وهوایی دارن.

اصلاً همین الان می‌تونید بزنید رو لینک، و آب‌وهوای امروز شهر رم رو ببینید.

9. برخورد خوب مردم با شما

دانشجویان در کافه‌ای در ایتالیا

تا حالا تجربه زندگی دانشجویی در یک شهر دیگه رو داشتید؟ یا تا حالا شده، نسبت به یک تبعه خارجی که از امکانات کشور شما استفاده می‌کنه احساس بدی داشته باشید؟

فکر کنم گرفتید چی می‌خوام بگم. اگر تجربه زندگی توی یه شهر دیگه به عنوان یه دانشجو رو داشته باشید و غریبه بودنتون هم ضایع باشه، شاید با موقیعت‌هایی مواجه شدید که مردم یه جوری رفتار کنن انگار جای اونا رو تنگ کردید!

ولی توی ایتالیا برخورد مردم در مواجهه با شما خیلی خوبه، مخصوصاً اگر زبان ایتالیایی هم بلد باشید، شما رو از خودشون می‌دونن و کمتر احساس غریبی می‌کنید. در کل، دانشجویانی که من باهاشون صحبت می‌کردم، میگفتن: «ایتالیا خیلی حس خونه میده.»

10. شهرهای زیبا و آثار تاریخی متعدد

قایق‌سواری در ونیز

وقتی از ایتالیا حرف می‌زنیم، یاد روم و فیلم‌های گلادیاتوری و صحنه تشویق مبارزان و این‌جور چیزا میفتیم. در واقع ایتالیا یه کشور پر از آثار تاریخی شکوهمنده که این کشور رو به یه کشور توریستی تبدیل کرده. جایی که شما می‌تونید قدم زدن در کلیساهای باشکوه رو تجربه کنید. یا در کوچه پس کوچه‌های ونیز قایق‎‌سواری کنید، و صورتتون رو به نسیم ملایم اون‌جا بسپرید.

در واقع هم مردم و هم دولت به زیبایی و نظافت شهر و المان‌های شهری اهمیت میدن. پس اگر قرار باشه یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا رو نام ببریم، قطعاً یکیش همینه.

11. غذاهای خوشمزه

پیتزای ایتالیایی

ببین! همون‌قدر که ما رو قرمه‌سبزی و کباب تعصب داریم، ایتالیایی‌ها هم روی پیتزاشون تعصب دارن.

در کل ایتالیایی‌ها توی غذا خیلی ادعا دارن و معتقدن خیلی خوب غذا درست می‌کنن، که البته ادعای بی‌جایی هم نیست! تعریف اونا از غذای خوشمزه، خیلی به تعریف ما نزدیکه.

همین ریزه‌کاری‌ها که از مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا می‌گیم باعث میشه، تجربه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا براتون لذت‌بخش‌تر بشه.

12. شینگن و سفر به کشورهای اروپایی

شما با گرفتن ویزای تحصیلی ایتالیا به راحتی و بدون اجازه و نامه‌نگاری اداری می‌تونید در تعطیلات تابستون به کشورهای حوزه شینگن سفر کنید. مثل اینکه از شیراز بری اصفهان، به همین سادگی!

حالا کشورهای حوزه شینگن کجان؟

شامل 26 کشوره ولی چندتاش همسایه ایتالیا است. مثل:

  • اتریش
  • فرانسه
  • کرواسی
  • اسلوانی
  • سوئیس

معایب تحصیل در ایتالیا

در بررسی مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا، کلی از مزایا صحبت کردیم؛ حالا نوبت معایب تحصیل در ایتالیا است.

خب همیشه باید واقع‌بین بود، ما قرار نیست بگیم در ایتالیا همه چی گل‌و‌بلبله و مثل بقیه بگیم بیاید به ما پول بدید تا یه جایی بفرستیمتون که هیچ مشکلی وجود نداره! پس بیایید چند تا از معایب تحصیل در ایتالیا رو بررسی کنیم.

1. شلوغی شهرها

ترافیک سنگین در شهر روم

بعضی شهرهای ایتالیا مثل رم که مقصد خیلی از توریست ‌ها هستند، ترافیک سنگینی رو تجربه می‌کنند. به گزارش سایت numbeo از لحاظ شاخص ترافیک (traffic index)، رم که پرترافیک‌ترین شهر ایتالیا است در رتبه 66 در دنیا قرار داره، در حالی که تهران رتبه 15 در دنیا رو داره.

پس اگر ترافیک تهران رو تحمل می‌کنید، ترافیک ایتالیا بیشتر شبیه شوخیه.

البته این داستان، به شهر محل تحصیل شما بستگی داره، ولی به‌طور کلی میشه اینو به عنوان یکی از معایب تحصیل در ایتالیا حساب کرد.

2. قوانین سخت‌گیرانه اقامت دائم

کارت شهروندی ایتالیا

شما برای مهاجرت احتمالاً به کشوری فکر می‌کنید که بتونید اونجا زندگی کنید و کارت شهروندی اونجا رو بگیرید. ایتالیا از این لحاظ، قوانین سفت و سختی داره و شما باید بعد از دوران دانشجویی، به مدت پنج سال مداوم کار و زندگی کنید تا ایتالیا بهتون کارت شهروندی بده. برای کار پیدا کردن بعد از تحصیل هم، یک سال بهتون وقت میده.

اما با این وجود، ممکنه بعد از پنج سال هم نتونید شهروندی ایتالیا رو بگیرید و همچنان درگیر گرفتن شهروندی ایتالیا باشید. این داستان احتمالاً بدترین قسمت ماجرا است.

3. سیستم متفاوت امتحانات

یک بخش مهم دیگه از مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا، برای ما ایرانی‌ها اینه که سیستم امتحانات در ایتالیا خیلی با دانشگاه‌های ما فرق داره. چند تا از ویژگی‌های مهم امتحانات و سیستم آموزشی و نکاتی که دانشجویان گفتن رو بهت می‌گم.

  1. در ایتالیا برخلاف ایران، چیزی به نام میان‌ترم و حذف مباحث نداریم. کل نمره شما در امتحان پایان‌ترم ارزیابی میشه.
  2. خودت و رشته‌تو بشناس! باید قبل از ورود به دانشگاه، رشته‌تو بشناسی و آگاهانه و با علاقه انتخاب کنی. چون حجم درس‌ها زیاده و سطح امتحانات سخت. لازمه که هر روز ساعاتی رو به مطالعه اختصاص بدی، تا بتونی واحد‌ها رو پاس کنی.

حالا ممکنه چند تا سوال پیش بیاد.

  • اگه بیفتیم چی میشه؟
  • چند بار می‌تونیم امتحان بدیم؟
  • درسا چند واحدین؟
  • چکار کنیم درسا رو قبول بشیم؟

توی ویدئوی زیر، سپهر معظمی، دانشجوی دانشگاه پلی‌تکنیک تورین، برامون از سیستم امتحانات میگه و نکاتی که دونستن اونا باعث میشه استرس مهاجرت، کمتر بشه.

بزن رو ویدئو تا همه چیو بدونی.

4. شرایط کاری سخت

احتمالاً بعد از تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا انتظار دارید که بتونید یه شغل هم پیدا کنید.

خیلی از حرفایی که در مورد مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا گفتیم، جمع‌بندی تجربه شخصی دانشجویان ایرانی بود. در کنارش سعی کردیم از آمارهای معتبر هم استفاده کنیم، هم در قسمت معایب تحصیل در ایتالیا و هم قسمت مزایای تحصیل در ایتالیا. اینجا هم قراره از تجربه شخصی افراد در ایتالیا بگیم.

مصاحبه کاری

1. شرایط کاری در ایتالیا

شرایط کاری در ایتالیا، نسبت به سایر کشورهای اروپایی سخت‌تره اما به این معنی نیست که اصلاً کار پیدا نمی‌کنید. ولی یه سری فاکتورها شانس شما رو در پیدا کردن کار بالا می‌بره؛ مثل تسلط به زبان ایتالیایی.

2. حقوق ماهانه

به گزارش سایت numbeo، میانگین درآمد مشاغل، به طور میانگین بین 28 تا 32 هزار یورو در ساله، چیزی حدود 2500 یورو در ماه.

با یه مهندس عمران ایرانی 23 ساله هم که صحبت می‌کردم، می‌گفت:«دارم تو یه شرکت کار می‌کنم و ماهانه 3000 یورو درآمد دارم.»که برای زندگی در ایتالیا درآمد خوبیه.

با توجه به مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا بالاخره برم یا نه؟

مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا رو بررسی کردیم و دیدیم مزایاش به معایبش می‌چربه.

اما در نهایت اگر در خانواده‌ای با درآمد متوسط هستید‌ و شناخت کافی از علاقه‌تون و رشته مورد نظرتون دارید، تجربه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا براتون مناسبه.

توصیه دیگه اینه که اگر قبل از مهاجرت، یک مهارت هم یاد بگیرید، زندگی راحتی رو در ایتالیا تجربه خواهید کرد.

مطالبی که بهتون کمک میکنه

اگر تازه مدرک دیپلم گرفتید، یا این سوال ذهنتون رو درگیر کرده که چه سنی برای مهاجرت مناسبه، خوندن مطالب زیر کمک‌کننده است.

ایتالیا برای رشته‌های هنری، کشور پرطرفداریه. اگر هنرمند هستید، خوندن این مطالب کمک می‌کنه که تصمیم بهتری برای مهاجرت بگیرید.

به نظرتون سن مناسب برای مهاجرت تحصیلی چیه؟ آیا محدودیت سنی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور وجود داره؟ اگر فکر می‌کنین برای شما دیر شده، مطلب زیر رو حتماً بخونین.

ما سعی کردیم مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا رو به طور دقیق بررسی کنیم. شما هم اگر چیزی در این رابطه از کسی شنیدید، برامون کامنت کنید، تا بقیه هم بدونن.
ما فکر می‌کنیم کسی که شناخت کافی از علاقه‌ش و رشته مناسبش نداره و زبانش هم خوب نیست، تجربه مهاجرت تحصیلی به دردش نمی‌خوره. نظر شما چیه؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.