دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک کدام‌اند؟

پس از آشنایی با پردرآمدترین رشته های ریاضی شاد و خوشحال خواهید شد
4.4/5 - (25 امتیاز)

شما هم مثل ما کنجکاوید بدانید پردرآمدترین رشته های ریاضی چه رشته‌هایی هستند؟

ما در این مطلب به سراغ یافتن پاسخی برای این سؤال و سؤالات احتمالی پیرامون پر درآمد ترین رشته های ریاضی می‌رویم.

این موضوع برای ما به شدت مهم بود. زیرا یک مدرک لیسانس به قیمت 4 سال از زندگی‌مان در ایّام جوانی آب می‌خورد، پس با انتخاب درست می‌توانیم از تلف کردن وقت با ارزشمان جلوگیری کنیم.

پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا با 18 مورد از پر درامد ترین رشته های ریاضی ، گرایش‌ها، بازار کاری و بسیاری جزئیات جالب و جذاب دیگر درباره آنها مطلع شوید.✌️

ما برای شما توصیه‌هایی از پروفسور دانشگاه MIT برای موفقیت بیشتر در پردرآمدترین رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک و جدول میانگین درامد رشته های ریاضی در آمریکا را نیز آورده‌ایم.

دیگر چه می‌خواهید همه‌چیز برای شما آماده است، کافیست تا انتها همراه ما باشید.

برای دسترسی سریع به مطالب زیر کافیست روی آن‌ها کلیک کنید به همین سادگی!

بخش اول: معرفی 16 رشته از پردرآمدترين رشته هاي رياضي در مقطع کارشناسی

بخش دوم: 10 مورد از بهترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی در جهان

بخش سوم: نکته‌هایی برای مهندسان آینده از زبان پروفسور دانشگاه MIT

بخش چهارم: معرفی 2 رشته از پردرآمدترین رشته های ریاضی و فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد

بخش اول: پردرآمدترین رشته های ریاضی در مقطع کارشناسی

اگر می‌خواهید با انتخاب رشته ریاضی در دبیرستان، در این رشته تحصیل کنید و مشغول به کار شوید، در ادامه با معرفی پردرآمدترین رشته های ریاضی در ایران همراه ما باشید. همچنین می‌توانید با مطالعه مقاله زیر، با 12 شغل جدید و پردرآمد ریاضیات نیز آشنا شوید.

1) مهندسی برق

مهندسی برق از پردرآمدترین رشته های ریاضی در دنیاست

از پردرآمدترین رشته های ریاضی و همچنین از بهترین رشته های ریاضی برای اپلای، رشته مهندسی برق می‌باشد.

در این رشته شما به مطالعه کاربردهای مرتبط با الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می‌پردازید.

وظیفه یک مهندس برق این است که برای طراحی تجهیزات الکتریکی، ابتدا تحقیق کند سپس به طراحی و گسترش ابزار و تجهیزات الکترونیکی بپردازد.

در سال‌های اخیر بازار کار این رشته به‌دلیل فارغ‌التحصیلان فراوان، به خوبی گذشته نیست. اما می‌توان پیش‌بینی کرد که با افزایش توجه دانش‌آموزان به رشته های علوم تجربی در دانشگاه در سال‌ها‌ی اخیر، در آینده بازار کار این رشته رو به بهبودی برود.

بسته به گرایش‌های مختلف مهندسی برق، فارغ‌التحصیلان می‌توانند در صنایع مختلفی مشغول به کار شوند.

سه گرایش قدرت، الکترونیک و مخابرات بازار کار بهتری دارند و از رشته های درامدزا ریاضی می‌باشند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی برق

  • گرایش مخابرات: در این گرایش به بررسی سیستم‌های مخابراتی به صورت سیستمی و مغناطیسی، نحوه مخابره و انتقال اطلاعات در سیستم‌های مخابراتی می‌پردازند.
  • گرایش کنترل: در این گرایش طراحی ابزار و سیستم‌ها‌یی برای کنترل سیستم‌ها‌ی برقی که این‌ها نیازمند هوش منطقی ریاضی بالا و آموختن نرم‌افزار‌ها‌یی چون متلب است، می‌پردازند.
  • گرایش الکترونیک: طرح‌ها‌یی که توسط افراد متخصص در گرایش کنترل و مخابرات به صورت سیستمی طراحی شده‌اند، به دست متخصصین الکترونیک به صورت مداری طراحی و ساخته می‌شوند. Altium Designer از کاربردی‌ترین نرم‌افزار‌ها برای طراحی مدارات الکترونیکی می‌باشد.
  • گرایش قدرت: از قدیمی‌ترین گرایش‌های این رشته که به بررسی سیستم‌های انتقال و توزیع برق می‌پردازد، گرایش قدرت است.
  • گرایش پزشکی (بیوالکتریک): در سال‌های اخیر با توجهات زیادی که به رشته پزشکی شده‌است، با افزایش علاقه دانشجویان به این گرایش نیز روبه‌رو شده‌ایم. مهندسان با تجربه در این حوزه می‌توانند در بیمارستان‌ها به تعمیر تجهیزات پزشکی بپردازند. زمینه طراحی، ساخت و بازاریابی تجهیزات پزشکی نیز برای این افراد فراهم است.
  • گرایش مکاترونیک: این گرایش بازار کار محدودی دارد. از جمله جذب شدن در هیئت علمی، تدریس، کارشناسی فروش و … با توجه به این که درس‌ها‌ی این گرایش به سه رشته مهندسی برق، مکانیک و کامپیوتر مربوط می‌شود و به گونه‌ای شما باید به درس‌ها‌ی هر کدام از این سه رشته تسلط بالایی داشته‌باشید، به همین دلایل این گرایش از انتخاب‌ها‌ی آخر داوطلبان است.

در مقاله زیر می‌خوانید:

  1. رشته مهندسی برق چیست؟
  2. مهم‌ترین درس‌ها و گرایش‌های این رشته
  3. بازار کار، وظایف و مهارت‌های مورد نیاز این رشته
  4. برترین دانشگاه‌ها
  5. شرایط تحصیل در خارج از کشور

2) مهندسی کامپیوتر

از پردرآمدترین رشته های ریاضی در دنیا می‌توان به مهندسی کامپیوتر اشاره کرد

امروزه با گسترش تکنولوژی و اینترنت در همه‌ی جنبه‌ها‌ی زندگی، با افزایش تقاضا برای مهندسان کامپیوتر روبه‌رو هستیم.

دانش پویا‌ و پیشرفت هر روزه‌ی تکنولوژی پیرامون این رشته، نیاز دائمی به بروز‌رسانی سطح علمی و عملی را در مهندسی کامپیوتر به وجود آورده‌است.

هدف اصلی در این رشته طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و مجموعه‌ها‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌باشد.

بررسی و شناخت مجموعه‌های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگه‌داری، عیب‌یابی، تعمیر، اصلاح و توسعه این مجموعه دستگاه‌ها از اهداف دیگر این رشته می‌باشد.

مهندسی کامپیوتر در لیست رشته های پرطرفدار ریاضی جزو بهترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک در ایران و دنیا قرار می‌گیرد.

چرا‌ که گسترش تکنولوژی در همه‌ی جنبه‌ها‌ی زندگی، تقریباً زندگی بدون اینترنت و تکنولوژی‌های پیرامون این حوزه را غیرممکن کرده‌است و همچنین همه‌گیری ویروس کوید 19 باعث سوق بیشتر ما به سمت زندگی آنلاین شده‌است.

همین امر یکی از عوامل توسعه بازار کار این رشته می‌باشد. افراد تلاشگر و مشتاق یادگیری، در این رشته بسیار موفق می‌شوند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

  • معماری سیستم‌های کامپیوتری: در این گرایش، آشنایی با معماری‌های پیشرفته کامپیوتر و ابر رایانه‌ها، شبکه‌های کامپیوتری گسترده، پردازش تصویر و طراحی سیستم‌های تحمل‌پذیر خطا و … از اهداف اصلی است.
  • هوش مصنوعی و رباتیک: این گرایش به‌طور عمده به ساخت سیستم‌های هوشمند و رباتیک می‌پردازد. هوش مصنوعی به این مسئله می‌پردازد که چگونه می‌توان کامپيوترها را برای انجام کارهايی که در حال حاضر فقط انسان‌ها قادر به انجام آن هستند، آموزش داد.
  • نرم‌افزار: نرم‌افزار همانند روح کامپیوتر است و سخت‌افزار نقش جسم را دارد. گرایش نرم‌افزار شامل طراحی، برنامه‌نویسی، توسعه، مستندسازی و نگهداری نرم‌افزار با به کارگرفتن روش‌های فنی و عملی از علوم کامپیوتر، مهندسی، مدیریت پروژه، طراحی رابط کاربری، محدوده مدیریت تجهیزات دیجیتال و سایر زمینه‌ها است.
  • شبکه‌های کامپیوتری: در این گرایش، هدف تربیت افرادی است که توانایی لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه این گرایش را داشته باشند.
  • رایانش امن: هدف اصلی این گرایش تربیت افرادی به منظور تامین امنیت انواع سیستم‌های اطلاعاتی است تا بتوانند راه‌حل‌های کاربردی ارائه دهند. همچنین بتوانند پژوهش‌های اولیه در زمینه امنیت را انجام داده و سبب ارتقاء دانش و تکنولوژی در این زمینه گردند.
  • بیو‌انفورماتیک: در این گرایش به شیوه استفاده از روش‌های موجود برای حل مسائل حاضر در زمینه زیست‌شناسی می‌پردازند. هدف این رشته درک داده‌ها و فرآیند‌های پیچیده زیست‌شناسی و تحلیل آن‌ها با استفاده از روش‌های پیشرفته محاسباتی نظیر داده‌کاوی، یادگیری ماشین، روش‌های آماری و مدل‌سازی رایانه‌ای است.

مقاله زیر به این نکات می‌پردازد:

  1. مهندسی کامپیوتر چیست؟
  2. اهداف این رشته و توانایی‌های لازم برای موفقیت
  3. مشاغل موجود و بازار کار کنونی
  4. بهترین دانشگاه‌ها برای این رشته
  5. آینده شغلی در خارج از کشور

3) مهندسی مکانیک

برای معرفی پردرآمدترین رشته های ریاضی باید به مهندسی مکانیک اشاره کرد که بخش مهمی از علم فیزیک است

یک بخش بسیار مهم از علم فیزیک، رشته مهندسی مکانیک است که با استفاده از مفاهیم پایه‌ای علم فیزیک به پیشرفت انسان کمک می‌کند.

احتمالاً این رشته یکی از جامع‌ترین انواع مهندسی های رشته ریاضی است، چرا که همه علوم و فنون را برای تولید، تبدیل و استفاده از انرژی و تبدیل آن به حرکت به کار می‌گیرد.

مهندسی مکانیک ابعاد گسترده‌ای نظیر طراحی یک سوزن ته‌گرد تا مدل‌سازی حرکت ماهواره در فضای خارج از جو، موتورها و سیستم‌های کنترل خودرو و هواپیما را شامل می‌شود.

گسترش صنایع داخلی، کاهش واردات و همچنین کاهش وابستگی کشور به صادرات نفت در سال‌های اخیر، باعث افزایش توسعه سخت‌افزاری و مهندسی و حرکت به سمت افزایش تولیدات داخلی شده که همین امر موجب رونق بیشتر بازار کار این رشته شده‌است.

با توجه به گفته‌های سطر قبلی مهندسی مکانیک از پردرآمدترین رشته های ریاضی و فیزیک می‌باشد. البته با شروع کسب و کار خود و کارآفرینی، این درآمد نیز طبیعتاً بهتر می‌شود، گرچه که این افزایش درآمد با مسئولیت‌های فراوان همراه است.

گرایش‌ها و زیرگرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

  1. مهندسی مکانیک – گرایش ساخت و تولید
  2. مهندسی مکانیک – گرایش طراحی کاربردی
  3. مهندسی مکانیک – گرایش تبدیل انرژی
  4. مهندسی مکانیک – گرایش سیستم محرکه خودرو
  5. مهندسی مکانیک – گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو
  6. مهندسی مکانیک – گرایش سازه بدنه خودرو
  7. مکاترونیک
  8. مهندسی پزشکی – گرایش بیومکانیک
  9. مهندسی تسلیحات – گرایش سلاح
  10. مهندسی طراحی و ساخت خودرو‌های نظامی – گرایش طراحی دینامیک خودرو
  11. مهندسی طراحی و ساخت خودرو‌های نظامی – گرایش سازه و بدنه خودرو
  12. مهندسی طراحی و ساخت خودرو‌های نظامی – گرایش نیروی محرکه خودرو

در مقاله زیر می‌توانید همه اطلاعات لازم درباره این رشته را بخوانید:

  • مفهوم علم مکانیک و معرفی مهندسی مکانیک
  • چارت درسی و دروس اصلی این رشته
  • مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای این رشته
  • 10 نرم‌افزار پرکاربرد برای رشته مکانیک
  • معرفی دانشگاه‌ها و گرایش‌های این رشته
  • آینده شغلی و شرایط ادامه تحصیل در خارج

4) مهندسی صنایع

در لیست پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک مهندسی صنایع قرار دارد که مسئول هماهنگی همه رشته‌های مهندسی است

رشته مهندسی صنایع به مدیریت انسانی، خلق و افزایش بهره‌وری فرآیند‌های صنعتی که شامل طیف گسترده‌ای از دانش و مهارت‌هاست می‌پردازد.

این رشته مانند ملات ساختمانی که آجر‌ها را به هم می‌چسباند، رشته‌های مختلف مهندسی را به هم متصل و مرتبط می‌کند و باعث افزایش درک و فهم متقابل آن‌ها از یکدیگر می‌شود.

مهندسی صنایع یکی از انتخاب رشته رتبه های برتر ریاضی، مناسب افرادی است که مشتاق مدیریت منابع انسانی، مالی و اقتصادی هستند و همچنین به کنترل تولید و موجودی‌ها، کنترل پروژه‌های بزرگ، برنامه‌ریزی و مدیریت واحدهای صنعتی (بزرگ و کوچک) می‌پردازند.

از جالب‌ترین و پردرآمدترين رشته هاي رياضي مهندسی صنایع می‌باشد که یکی از دلایل آن این است که افراد فارغ‌التحصیل می‌توانند در سمت‌های مدیریتی، کنترل پروژه، طراحی و بهینه‌سازی فرآیندها و سیستم‌ها و… مشغول به کار شوند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

  • گرایش بهینه سازی سیستم‌ ها: اگر شما به روز بودن و تنوع را دوست دارید و به دنبال كشف دغدغه‌های مؤثر در جهت بهبود هدف هستید این گرایش که قدیمی‌ترین گرایش مهندسی صنایع نیز هست، برای شما بسیار مناسب است.
  • گرایش مدل سازی سیستم‌ های کلان: در این گرایش با استفاده از ابزار‌ها و مدل‌های مختلف، روابط پیچیدهٔ سیستم‌های کلان را درک و شناسایی می‌کنند؛ تحلیل، پیش‌بینی و اصلاح این سیستم‌ها و در نهایت با توجه به الزامات و امکانات موجود ارائه بهترین سیستم از وظایف این گرایش است.
  • گرایش سیستم‌های سلامت: در این گرایش هدف بررسی سیستم‌های موجود سلامت و شناسایی، بررسی و آنالیز آن‌هاست؛ سپس با ارائه راه‌حل‌هایی، باعث کارآمد‌تر شدن سیستم‌ها و افزایش بهره‌وری آن‌ها می‌شود. این امر باعث بهبود خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها و انعطاف‌پذیری و پاسخ‌گویی بهتر آن‌ها می‌شود.
  • گرایش مدیریت نوآوری و فناوری: هدف گرایش مدیریت نوآوری و فناوری، آشنایی دانش‌آموختگان با آخرین دستاورد‌های فناوری در زمینه صنعت و استفاده از آن‌ها در فرآیند‌های تولیدی به منظور توسعه بیشتر محصولات جدید می‌باشد.
  • گرایش آینده‌پژوهی: این گرایش تلفیقی از علوم مهندسی و مدیریت است. مقصد نهایی در این رشته آموزش افراد برای پیش‌بینی و تصمیم‌گیری صحیح و به موقع در عرصه‌های خرد و کلان مخصوصاً در عرصه علم و فناوری می‌باشد.
  • گرایش سیستم‌های مالی: این گرایش ترکیبی از علوم ریاضی کاربردی، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، ریاضیات مالی و مدیریت مالی می‌باشد. هدف آن استفاده از فناوری محاسباتی و اطلاعاتی پیشرفته در بازار‌های مالی و همچنین استفاده از این علم در بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و واحد‌های خزانه‌داری می‌باشد. از مهم‌ترین قابلیت‌های فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توان درک همزمان مفاهیم صنعتی و مالی را نام برد.

از دیگر گرایش های این رشته

  • گرایش لجستیک و زنجیره تأمین
  • گرایش مدیریت پروژه
  • گرایش مدیریت مهندسی
  • گرایش حمل و نقل ریلی

با مطالعه مقاله زیر می‌توانید به موارد زیر آگاهی یابید:

  • تعاریف و وظایف رشته مهندسی صنایع
  • تاریخچه و اهمیت رشته صنایع
  • مهندسی صنایع رشته‌ای انعطاف‌پذیر
  • نکات لازم برای یادگیری صنایعی‌ها
  • ویژگی‌های لازم برای موفقیت در این رشته
  • دروس مهم
  • رتبه لازم برای این رشته
  • گرایش‌ها
  • بازار کار پردرآمدترین رشته ریاضی
  • درآمد مهندسی صنایع

5) مهندسی عمران

مهندس عمران که به ساخت سازه‌های محکم می‌پردازد از پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک است

مهندسی عمران مناسب افرادی است که علاقه به خلق بنا‌های جدید دارند. این رشته می‌تواند پردرآمدترین رشته ریاضی باشد.

این رشته که یکی از شغل های پردرآمد رشته ریاضی در ایران است؛ به آموزش چگونگی ساخت یک سازه می‌پردازد.

رشته مهندسی عمران از ساختمان‌های مسکونی و نحوه ساخت آن‌ها به شکلی که مقاوم در مقابل زلزله، سیل و آتش باشند؛ تا ساخت برج‌ها، تونل‌ها، پل‌ها، سیلوها، مخازن ذخیره مصالح، دکل‌های مخابرات و حتی نیروگاه‌های برق، ساخت و ساز فرودگاه‌ها، جاده‌ها و راه‌ها را شامل می‌شود.

اگرچه ممکن است بازار کار این رشته کمی اشباع شده باشد. اما این نکته را در نظر بگیرید همیشه برای افرادی با دانش و مهارت و کمی تجربه کار پیدا می‌شود.🤔

این افراد می‌توانند در سمت‌های مهندس اجرایی، سرپرست، مهندس ناظر، نقشه بردار و … مشغول به کار شوند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی عمران

  1. گرایش مهندسی و مدیریت ساخت
  2. گرایش مهندسی سازه
  3. گرایش مهندسی زلزله
  4. گرایش مهندسی ژئوتکنیک
  5. گرایش مهندسی حمل و نقل 
  6. گرایش مهندسی راه و ترابری
  7. گرایش ساختمان‌های هوشمند
  8. گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب 
  9. گرایش مهندسی سواحل، بنادر، سازه‌های دریایی 
  10. گرایش مهندسی محیط زیست
  11. گرایش مهندسی خطوط راه آهن 
  12. گرایش مهندسی حمل و نقل 
  13. گرایش مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی 

در مقاله زیر به طور کامل به این موارد پرداخته می‌شود:

  • مهندسی عمران چیست؟
  • دروس و گرایش‌های عمران
  • شرایط شغلی و بازار کار پردرآمدترین رشته ریاضی فیزیک
  • توانایی‌هایی لازم برای مهندس عمران شدن
  • سؤالات متداول پیرامون این رشته

6) مهندسی معماری

مهندسی عمران که پیوند ریاضیات و هنر است از پردرآمدترین رشته های ریاضی و فیزیک است
این مرکز فرهنگی چشم‌نواز واقع در قلب باکو، آذربایجان ساخته دست معمار مشهور، زاها حدید، معروف به «ملکه‌ی منحنی» است.

مهندسی معماری یک دانش میان رشته‌ای محسوب می‌شود.

منظور از دانش میان رشته‌ای این است که با اینکه معماری زیر‌مجموعه رشته ریاضی فیزیک می‌باشد اما رشته معماری هم یک رشته هنری است، هم نیاز به دانش فنی دارد.

در بخش هنری این رشته شما باید بتوانید ایده‌پردازی کنید، در نقشه‌کشی خلاقیت و نوآوری داشته‌باشید، بتوانید فضا‌های معماری جدید خلق کنید و توانایی تجسم فرم‌های مختلف در ذهن خود را داشته‌باشید.

بخش فنی این رشته شامل تکنیک‌های ساخت و ساز، جزئیات اجرایی، نحوه‌ی اجرای نقشه و… می‌باشد.

در واقع شما به عنوان یک معمار ابتدا باید ایده یک فضا را در ذهن خود پرورش دهید و سپس با استفاده از دانش فنی خود بتوانید این ایده را به اجرا در آورید.

رشته معماری که از بهترین رشته‌ های ریاضی برای خانم ها است؛ از پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک می‌باشد.

شما پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه می‌توانید در دفاتر فنی و مهندسی مشغول به کار شوید.

شما به عنوان یک مهندس معمار این امکان را دارید که هم در آزمون‌های استخدامی نهاد‌های دولتی شرکت کنید، هم در بخش خصوصی مشغول به کار شوید؛ انتخاب با شماست.

می‌توانید دست به تأسیس دفتر طراحی معماری شخصی خود بزنید. یا به طراحی داخلی ساختمان‌های مختلف از قبیل مسکونی، اداری، تجاری و … مشغول شوید.

بسته به علاقه، مهارت و توانایی‌هایتان می‌توانید حوزه‌ی شغلی خود را انتخاب کنید.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی معماری

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای سه مجموعه گرایش و هر مجموعه دارای زیر مجموعه‌های مختلفی به شرح زیر است:

مجموعه معماری
  • معماری: طراحی فضا‌هایی برای انسان و مطالعه پیرامون ارتقای کیفیت معماری‌ها (ادامه درس‌های کارشناسی به صورت تخصصی‌تر)
  • معماری منظر: طراحی و ساماندهی فضاهای بیرونی
  • معماری داخلی: طراحی فضاهای داخلی و انجام معماری در داخل ساختمان‌های مختلف
  • معماری اسلامی: مطالعه تخصصی روی معماری ایران و جهان در دوره اسلام
  • مطالعات معماری ایران: مطالعه در خصوص پیشینه و تاریخ معماری و شهرسازی ایران و کمک به بازآفرینی آن و مرتبط ساختن آن با گذشته و آینده
  • بازسازی پس از سانحه: راهکارهای مقابله با سوانح و بلایای طبیعی پیش از وقوع و کاهش اثرات آن پس از وقوع
مجموعه مدیریت پروژه و ساخت
  • گرایش مدیریت پروژه: مدیریت پروژه‌های کلان با برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل
  • گرایش تکنولوژی معماری: تکنولوژی‌های نوین ساختمانی و ارتباط میان سازه و معماری
  • گرایش انرژی معماری: با توجه به آلودگی‌های زیست محیطی، در خطر بودن محیط زندگی انسان‌ها و همچنین لزوم توجه به بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ساخت ساختمان‌هایی با حداقل مصرف انرژی از جمله عوامل اصلی شکل‌گیری گرایش انرژی‌ معماری هستند.
مجموعه شهرسازی
  • گرایش طراحی شهری: بحث‌های کلان در خصوص طراحی شهرک‌ها و فضاهای شهری
  • گرایش برنامه‌ریزی شهری: سیاست‌گذاری‌های شهری و ارزیابی طرح‌های کلان منطقه‌ای

در مقاله زیر می‌توانید پاسخ سؤالات زیر را بیابید:

  1. رشته مهندسی معماری مناسب چه کسانی است؟
  2. مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی معماری چه هستند؟
  3. فارغ‌التحصیل رشته مهندسی معماری در چه کار‌ها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟
  4. بازار کار رشته مهندسی معماری به چه صورت است؟
  5. دروس دانشگاهی این رشته تا چه میزان نیاز‌های بازار کار را پاسخگو هستند؟

7) مهندسی نفت

مهندس نفت که از پردرآمدترین رشته های ریاضی و فیزیک است حتی برای خانم‌ها نیز درآمد بالا دارد.

مهندسی نفت یکی از پردرآمدترین رشته های ریاضی در ایران و همچنین یکی از پردرآمدترین رشته های ریاضی در جهان بوده‌است.

در سال‌های گذشته این صنعت به دلیل افزایش تحریم‌های نفتی علیه ایران و همچنین کاهش قیمت نفت جهانی، کم رونق‌تر از همیشه است. ولی همچنان از بهترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی محسوب می‌شود. احتمالاً این شرایط با گذشت زمان بهتر شود.

یکی از اهداف این رشته بهره‌برداری از منابع نفت و گاز می‌باشد. اکتشاف نفت، حفاری، بهره‌برداری و انتقال و پالایش هیدروکربن‌ها از وظایف این رشته است.

مهندسی نفت از بهترین رشته های ریاضی فیزیک از نظر بازار کار است که در مقایسه با سایر حوزه‌های انرژی، حوزه فعال‌تری در سطح جهان به شمار می‌رود و دارای فرصت‌های شغلی فراوانی است.

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران، پالایشگاه نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، پخش فرآورده‌های نفتی، بورس انرژی و در بخش‌های خصوصی مشغول به کار شوند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی نفت

اکتشاف: مرحله‌ی اول برای بهره‌برداری ذخایر نفتی، کشف مناطقی است که در آن نفت وجود دارد که این حرکت توسط لرزه‌نگاری صورت می‌گیرد. امواج صوتی به زمین فرستاده و این امواج توسط لرزه‌نگار ثبت و بررسی و تحلیل می‌شود تا به اکتشاف نفت دست‌یابند.

حفاری: طراحی تجهیزات حفاری و انجام عملیات حفاری به گونه‌ای که محیط زیست را تخریب نکنند و با کارایی بالا و هزینه کم به انجام عملیات حفاری بپردازند.

بهره‌برداری: در مخازن نفتی که نفت به طور طبیعی به سطح زمین نمی‌رسد، مهندسان بهره‌برداری با استفاده از روش‌های علمی و اصولی بهره‌برداری از مخازن نفت را ممکن می‌سازند.

مخازن هیدروکربوری: چگونگی محاسبه هیدروکربورها در جای مخزن، بررسی توزیع و ارزیابی سیالات مخازن، تعیین درجه اشباع آب و هیدروکربورها و تعیین مشخصات جریان سیالات در مخازن برای بازیافت نفت در آینده از وظایف مهندسان نفت گرایش مخازن هیدروکربوری است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله زیر را بخوانید:

  1. مهندسی نفت چیست؟
  2. دروس رشته مهندسی نفت و بهترین دانشگاه‌های مهندسی نفت
  3. درآمد مهندسان نفت و بازار کار این رشته
  4. حوزه‌های فعالیت و وظایف مهندس نفت
  5. کشور‌های برتر برای اشتغال و شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور

8) مهندسی شیمی

مهندسی شیمی از پردرآمدترين رشته هاي رياضي که در صنایع نفت و گاز و پالایشگاهی کاربرد دارد

مهندسی شیمی یک رشته نسبتاً جدید و میان رشته‌ای است و از تلفیق رشته‌های مختلف بوجود آمده است.

از پردرآمدترین شاخه های رشته ریاضی می‌توان مهندسی شیمی را نام برد. بازار کار این رشته در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، صنایع پلیمری، صنایع معدنی و آبکاری و خوردگی بسیار جالب توجه است.

بازار کار این رشته در صنایع دیگری مانند داروسازی، بیوتکنولوژی و رنگ و رزین نیاز به کمی زمان و پیشرفت بیشتر دارد.

بر خلاف انتظار عموم فقط 16 واحد از 144 واحد مهندسی شیمی مربوط به درس شیمی است و از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین درس‌های این رشته، ریاضی است.

مهندسان شیمی باید افرادی با ذهن خلاق و فعال برای طراحی، محاسبات و پیاده‌سازی عملیات پیچیده صنعتی باشند.

از مهمترین گرایش‌های مهندسی شیمی می‌توان کنترل، شبیه‌سازی و جداسازی را نام برد که اغلب نیازمند محاسبات عددی هستند و در این گرایش‌ها به برنامه‌نویسی نیز احتیاج است.

شیمی پردرآمدترین رشته ریاضی فیزیک است که از رشته های خوب ریاضی می‌باشد.

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در واحد‌های مختلف صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از جمله اوپراتوری واحد، ایمنی، واحد کنترل، مدیریت واحد و کارخانه، صنعت خوردگی و حفاظت از خوردگی، خطوط انتقال گاز و نفت و ارزیابی اقتصادی واحد‌های صنعتی، انواع باتری‌های صنعتی (لیتیمی، سربی اسیدی، کادمیم و از این قبیل) و … مشغول به کار شوند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

  1. ترموسینتیک و کاتالیست
  2. فرآیندهای جداسازی
  3. طراحی فرآیند مدلسازی، شبیه‌سازی و کنترل
  4. محیط زیست
  5. صنایع پتروشیمی
  6. نانوفناوری
  7. صنایع شیمیایی معدنی
  8. پلیمر صنایع غذایی
  9. فرآوری و انتقال گاز
  10. پدیده‌های انتقال

در مقاله زیر به نکات زیر پرداخته می‌شود:

  • مهندسی شیمی چیست؟
  • مهم‌ترین دروس و چارت درسی
  • گرایش‌ها
  • دانشگاه‌های دارای این رشته
  • بازار کار و صنایع مربوط به این رشته
  • مهارت‌های مورد نیاز این رشته
  • نرم‌افزار تخصصی مهندسی شیمی
  • شرایط ادامه تحصیل در ایران
  • شرایط ادامه تحصیل در خارج
  • پاسخ به پرسش‌های متداول

9) مهندسی متالورژی

مهندسی متالوژی پردرآمدترین رشته ریاضی است که به شناخت ساختار مواد و خواص آنها می‌پردازد

از وظایف مهندسی متالورژی (مهنسی مواد) می‌توان به استخراج، عمل‌آوری، و امتحان مواد اشاره کرد که در تولید فراورده‌های گوناگون، از چیپ‌های کامپیوتری و صفحات تلوزیون گرفته تا فلز بکار رفته در خودروها نام برد.

مهندس مواد، برای به وجود آوردن موادی که دارای خصوصیات خاص مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی باشند، با فلزات، سرامیک‌ها، مواد پلاستیکی، نیمه هادی‌ها، و حتی ترکیباتی از موادی که به آن‌ها کامپوزیت (مواد مرکب) می‌گویند، کار می‌کنند.

یکی دیگر از کار‌های مهندس مواد، انتخاب مواد برای کاربرد‌های جدید، شناخت ساختار مواد و خواص آن، شناخت ارتباط بین این ساختار و خواص در جهت افزایش زمینه‌های کاربردی و طراحی مواد نو و ترکیبات جدید نیز می‌باشد.

دانش مهندسی مواد را می‌توان به این شکل تعریف کرد: « شناخت خواص، توزیع و نحوه استخراج و کاربرد مواد گوناگون در صنایع به همراه تولید مواد مرکب و الکتروسرامیک‌ها و حفاظت و شکل‌دهی به آن‌ها را می‌گویند.»

این درست است که این رشته پردرآمدترین رشته ریاضی فیزیک نیست اما هم‌چنان از رشته های درامدزا ریاضی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود در صنعت نیز با توجه به سیاست “جهش تولید” با پیشرفت‌های فراوان روبرو باشیم.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی

  • جوشکاری
  • شناسایی و انتخاب مواد مهندسی
  • حفاظت و خوردگی مواد
  • شکل دادن فلزات
  • استخراج فلزات
  • سرامیک
  • ریخته‌گری
  • کامپوزیت‌های سرامیکی
  • کامپوزیت‌های فلزی

در مقاله زیر می‌توانید جواب سؤال‌های خود راجع به مهندسی متالورژی را بیابید:

  1. رشته مواد و متالورژی چیست؟
  2. گرایش‌های رشته مواد و متالورژی
  3. دانشگاه‌های برتر در رشته‌ی متالورژی
  4. لیست دروس و مهم‌ترین آن‌ها
  5. موقعیت شغلی و بازار کار

10) مهندسی پزشکی

پردرآمدترین رشته ریاضی مهندسی پزشکی است که ارتباط بین پزشکی و صنعت را پاسخ می‌دهد

مهندسی پزشکی علمی بسیار گسترده و متنوع است. متخصصان این رشته ساخت اعضای مصنوعی مکانیکی یا الکتریکی، تجهیزات اتاق عمل، طراحی و ساخت دستگاه‌های تشخیص مشکلات پزشکی را برعهده دارند.

این رشته همانند پلی مهارت‌ها و دانش مهندسی را به علم پزشکی متصل می‌کند. برای مثال با الگوبرداری از سیستم‌های بیولوژیکی، سیستم‌های فازی پدید آمده‌است.

با توجه به اینکه تجهیزات پزشکی بسیار گران هستند و نیز هزینه طراحی و تعمیر بالایی هم دارند، مسئولان بیمارستان‌ها تلاش بسیاری در جهت نگهداری صحیح از تجهیزات پرشکی می‌کنند.

به همین دلیل، م. پزشکی یکی از برترین شغل های رشته ریاضی است که در لیست پردرآمدترین رشته های ریاضی نیز قرار می‌گیرد.

همچنین اگر شما بتوانید دستگاهی را طراحی و به مرحله فروش برسانید، درآمد بسیار بالایی خواهید داشت.

هم‌اکنون 80 درصد از درآمد صنعت پزشکی از خرید و فروش تجهیزات پزشکی حاصل می‌شود.

این افراد می‌توانند در بیمارستان‌ها، سازمان تأمین اجتماعی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، مرکز تحقیقات وزارت دفاع، شرکت‌های تجهیزات پزشکی، وزارت صنایع، وزارت فرهنگ و آموزش عالی مشغول به فعالیت شوند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی

  1. بیوالكتریك
  2. بیومکانیک
  3. بیومتریال
  4. ورزش
  5. زیست مواد
  6. ارگونومی
  7. فیزیک پزشکی
  8. اقتصاد بهداشت
  9. انفورماتیک پزشکی
  10. نانوتکنولوژی پزشکی
  11. علوم تشریح
  12. سلامت و ترافیک

11) مهندسی هوافضا

پردرآمدترین رشته ریاضی فیزیک مهندسی هوافضا است که با فضا و هواپیماها در ارتباط است

به مجموعه‌‌ی دانش و مهارت‌هایی که در عرصه طراحی، آنالیز و ساخت وسایل پرنده هوایی مانند هواپیما، بالگرد، گلایدر‌ها، موشک‌ها و وسایل پرنده فضایی مثل شاتل‌ها، ماهواره‌ها و فضاپیماها استفاده می‌شود، مهندسی هوافضا می‌گویند.

زبان برنامه‌نویسی فرترن (Fortran) در دوره کارشناسی به عنوان زبان پایه برای درس الگوریتم‌ها و برنامه‌نویسی کامپیوتر آموزش داده می‌شود. به نوعی این زبان، زبان اصلی مورد‌ نیاز مهندسان هوافضا می‌باشد.

زبان برنامه‌نویسی متلب (matlab) نیز زبان پایه در کارشناسی ارشد و گرایش پیش‌رانش یا آیرودینامیک است که جزء جدا نشدنی دروس دینامیک پرواز و کنترل است.

موضوع متلب ریاضیات بوده و برای همه رشته‌های مهندسی بسیار مهم محسوب می‌شود.

با توجه به این نکته که این رشته نیازمند سرمایه‌گذاری فراوانی است، بنابراین بیشتر از بقیه رشته‌ها تحت تاثیر وضعیت اقتصادی قرار می‌گیرد. با رشد اقتصادی خوب، بازار کار این رشته نیز رونق می‌گیرد.

با توجه به اینکه در کشور ما بودجه قابل‌توجهی در اختیار صنایع دفاع و طراحی موشک و جنگ‌افزارها قرار می‌گیرد، این رشته از پردرآمدترین رشته های ریاضی محسوب می‌شود.

البته در حالت کلی محدود بودن و دولتی و نظامی بودن صنعت هوافضا در کشور و همچنین نبود برنامه‌ریزی دقیق برای تخصیص بودجه برای این رشته و جدید بودن و افزایش ارائه این رشته در دانشگاه‌های مختلف، پیدا کردن شغل مناسب را سخت‌تر کرده است.

هوافضا یکی از بهترین رشته های ریاضی است که در لیست پردرآمدترین رشته های ریاضی قرار دارد.

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا

  1. گرایش جلوبرندگی
  2. گرایش آیرودینامیک
  3. گرایش دینامیک پرواز و کنترل
  4. گرایش سازه های هوایی
  5. گرایش مهندسی فضایی
  6. گرایش صلاحیت‌های پروازی
  7. گرایش فناوری ماهواره

12) حسابداری

حسابداری یکی از پردرآمدترین رشته ریاضی فیزیک است که در همه رشته‌های نظری مشترک است

با توجه به اینکه در هر کسب و کاری وجود یک حسابدار لازم است، پیش‌بینی می‌شود که آینده شغلی این رشته نیز بسیار روشن باشد. رشته حسابداری یکی از پردرآمدترین رشته های ریاضی با بازار کاری عالی است.

وظیفه یک حسابدار این است که با جمع‌آوری، ثبت و طبقه‌بندی کردن اطلاعات و خلاصه کردن آن‌ها و ارائه گزارشات مالی و تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی، اطلاعات لازم را در اختیار مدیر خود قرار دهد.

حسابداری شاخه‌های مختلفی دارد که با توجه به تخصص هر حسابدار می‌تواند در موقعیت‌های شغلی متفاوتی مشغول به کار شود.

این شاخه‌ها عبارت است از: حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریت، حسابداری صنعتی، حسابداری مالیاتی و حسابداری فروشگاهی

گرایش‌های کارشناسی ارشد حسابداری

  • گرایش حسابداری: مهم‌ترین و پر‌طرفدار‌ترین گرایش حسابداری محسوب می‌شود. وظیفه این افراد ارائه و آنالیز اطلاعات مالی و ارائه به مراجعه‌کننده می‌باشد. همچنین این افراد می‌توانند به ارائه مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری بپردازند.
  • گرایش حسابرسی: در این گرایش به آموزش تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، نظارت و کنترل‌های داخلی شرکت پرداخته می‌شود. در گرایش حسابرسی آنالیز صورت‌های مالی با دقت بیشتری نسبت به گرایش حسابداری انجام می‌شود.
  • گرایش حسابداری مدیریت: برخلاف دو گرایش بالا این گرایش مسئول ارائه اطلاعات، مخصوصاً اطلاعات بهای تمام شده به مدیریت واحد تجاری است. مدیریت با استفاده از این اطلاعات، بهای تمام شده محصولات خود را کنترل می‌کند و می‌تواند سود را افزایش دهد.

13) اقتصاد

از پردرآمدترین رشته های ریاضی در ایران می‌توان به اقتصاد اشاره کرد که در خارج کشور بالاترین درآمد را دارد

اقتصاد از رشته‌های مهم و حساسی محسوب می‌شود که در هر سه زیرگروه ریاضی، تجربی و انسانی وجود دارد.

از این جهت مهم و حساس که سرنوشت يک کشور در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، علمي، تکنولوژي و صنعتي و نيز رفاه آحاد جامعه در گرو چگونگي وضعيت اقتصادی کشور است.

همچنین این رشته از پردرآمدترین رشته های دانشگاهی ریاضی است و در کشور‌هاي پيشرفته، در ميان رشته‌هاي دانشگاهي، اقتصاد را در قياس با رشته‌هاي پزشکي و مهندسي، بالاتر ارزيابي کرده و از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

به عنوان یک اقتصاددان می‌توان در مؤسسات و شرکت‌هاي خصوصي و دولتي به‌عنوان کارشناس اقتصادي، در وزارتخانه‌هاي جهاد کشاورزي و وزارت دارايي، گمرک، ‌سازمان صنايع، بانک کشاورزي و … استخدام شد.

اقتصاد، یک حلقه از علوم اجتماعی است؛ بنابراین توصیه می‌شود اقتصاددان‌ها سطح دانش خود را در زمینه‌های جامعه شناسی، علوم سیاسی و روان‌شناسی افزایش دهند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد اقتصاد

  1. اقتصاد نظری
  2. برنامه‌ریزی
  3. سیستم­‌های اقتصادی
  4. اقتصاد انرژی
  5. بانکداری اسلامی
  6. اقتصاد اسلامی
  7. اقتصاد نفت و گاز
  8. اقتصاد محیط زیست
  9. تجارت الکترونیک

14) آمار

یکی از پردرآمدترین رشته های ریاضی در ایران آمار است

در علم آمار به جمع آوری، تجزیه و تحلیل ارقام و اعداد می‌پردازند تا براساس مجموعه اطلاعات عددی و بر مبنای مدل‌های ریاضی و مدل‌های نظریه احتمال، خروجی‌های عددی در آینده را پیش‎‌بینی کنند.

در این رشته، هدف تربیت متخصصانی با توانایی جمع آوری، ویرایش، پردازش و تحلیل داده‌ها است.

با توجه به گسترش استفاده از نرم‌افزار‌ها در علم آمار، این رشته برای افرادی که به حوزه‌ی کامپیوتر علاقه‌مند هستند، مناسب است. افرادی با خلاقیت و نوآوری در این رشته موفق عمل می‌کنند.

با استفاده از روش‌های آماری در موارد مختلف می‌توان حقایقی را اثبات یا رد کرد؛ بنابراین این رشته برای افراد کنجکاو و دغدغه‌مند بسیار جالب‌توجه است.

البته این رشته از‌جمله پردرآمدترین رشته های ریاضی در ایران نیست. اما همیشه برای افراد متخصص و دارای مهارت، فرصت‌های شغلی فراوانی وجود دارد.

برخلاف ایران، در کشور آمریکا یا حتی دیگر کشور‌های غربی این رشته از بهترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی محسوب می‌شود و درآمد سالیانه متخصصان آمار در آمریکا به 118,790 دلار و حتی بیشتر می‌رسد.

آشنایی با رشته‌هایی همچون امور مالی، رشته‌های مهندسی و کامپیوتر شانس یافتن شغلی با درآمد بالا را بیشتر می‌کند.

متخصصان آمار می‌توانند در سازمان‌های دولتی در رشته‌های جمعیت‌شناسی و سرشماری نفوس و مسکن، کشاورزی، آمار رسمی و محیط‌‌ زیست مشغول به کار شوند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد آمار

  1. آمار ریاضی (نظری)
  2. بیم‌سنجی (اکچواری)
  3. آمار اجتماعی و اقتصادی
  4. آمار زیستی

15) علوم کامپیوتر

علوم کامپیوتر یکی از پردرآمدترین رشته های دانشگاهی ریاضی در جهان است

این رشته از رشته‌های مادر است که به عنوان پلی بین ریاضی و کامپیوتر شناخته می‌شود و یکی از رشته های خوب ریاضی برای دخترها است.

هدف این رشته، پیدا کردن بهترین الگوریتم‌ها برای حل مسائل در کمترین زمان ممکن و با خطای بسیار پایین می‌باشد.

در این رشته برخلاف مهندسي کامپيوتر، به مباحث بنيادي کامپيوتر مي پردازند. بنابراین این رشته دروس آزمایشگاهی و کارگاهی ندارد و جنبه تحقيقات نظري در آن پررنگ‌تر است.

این رشته از رشته‌های علوم پایه است که متاسفانه رشته‌های علوم پایه بازار کار مناسبی در ایران ندارند ولی از پردرآمدترین رشته های ریاضی در جهان به شمار می‌روند.

با گذراندن دروسی نظیر مدیریت و اقتصاد، این افراد می‌توانند به عنوان مدیر و هماهنگ‌کننده پروژه‌های گوناگون استخدام شوند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر

  1. محاسبات علمی
  2. الگوریتم و نظریه محاسبه
  3. نظریه سیستم­‌ها
  4. محاسبات نرم و هوش مصنوعی
  5. منطق و روش‌های صوری
  6. داده کاوی
  7. علوم تصمیم و دانش

با مطالعه مقاله زیر اطلاعات کاملی درباره علوم کامپیوتر دریافت می‌کنید:

  1. تفاوت رشته علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر
  2. دانشگاه‌ها و چارت درسی رشته علوم کامپیوتر
  3. گرایش‌های علوم کامپیوتر چگونه‌اند؟
  4. رشته علوم کامپیوتر در خارج از کشور
  5. بازار کار و مشکلات رشته علوم کامپیوتر

16) مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی از بهترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی در دنیاست

رشته مدیریت بازرگانی همانطور که از نامش پیداست درباره مدیریت کسب و کار‌ها و افزایش سودآوری بیزنس‌هاست.

این رشته مناسب افرادی است که آماده پذیرفتن چالش‌ها هستند، از حل مسئله لذت می‌برند و همیشه آماده شناسایی احتیاجات کسب و کار و تلاش برای رفع آن هستند.

درست است که این رشته از رشته های درامدزا ریاضی می‌باشد، همچنین بازار کار خوبی دارد اما برای انتخاب این رشته باید به توانایی و مهارت‌های خود نیز توجه کنید.

اگر شما به این رشته علاقه‌مندید، با مطالعه فراوان، تحقیق و بررسی، تفکر و برنامه‌ریزی، می‌توانید به روشی نوآورانه، دست به مدیریت کسب و کار بزنید.

مدیریت بازرگانی از رشته های بدون ریاضی دانشگاه است که در لیست پردرآمدترین رشته های ریاضی در ایران قرار دارد.

ویژگی‌های لازم برای موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی

برای کار در پردرآمدترین رشته های ریاضی در جهان مدیریت بازرگانی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشید
  • برقراری ارتباط موثر
  • مهارت رهبری
  • تحلیل و پیش‌بینی محیط و بازار‌ها
  • علاقه‌مند به مسائل اقتصادی
  • بررسی مسائل از جنبه‌های مختلف
  • برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کارآمد
  • شناسایی نیرو‌ی انسانی توانمند و به‌کارگیری صحیح آن‌ها

گرایش‌های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

  1. بازاریابی
  2. بازرگانی بین‌المللی
  3. تجارت الکترونیکی
  4. مدیریت استراتژیک
  5. بازرگانی داخلی
  6. کارآفرینی
  7. گرایش‌های مالی
  8. بیمه
  9. تحول

بخش دوم: 10 مورد از بهترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی در جهان

رشته مهندسیدرآمد سالیانه به دلار نرخ رشد سالیانه
1) مهندسی کامپیوتر$110,3048%
2) مهندسی برق$95,4096%
3) مهندسی هوافضا$62,5484%
4) مهندسی نفت$76,0803.5%
5) مهندسی شیمی$90,4426%
6) مهندسی صنایع$75,080 8%
7) مهندسی مکانیک$87,2584%
8) مهندسی عمران$83,7676%
9) مهندسی دریا $78,867 9%
10) مهندسی محیط زیست$80,3605%

جدول فوق 10 مورد از پردرآمدترین رشته های ریاضی در امریکا را با میزان درآمد سالیانه آنها به دلار نشان می‌دهد.

شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که چرا این جدول بر اساس کشور آمریکاست نه ایران؟

خب در پاسخ شما باید بگویم که دسترسی به آمار در ایران بسیار مشکل است و همچنین می‌توان به بازار کار آمریکا به عنوان آینه‌ای به بازار کار جهان به طور نسبی نگریست.

رتبه‌بندی جدول بالا بر اساس متوسط پرداخت درآمد سالانه، تعداد موقعیت‌های شغلی موجود در بازار کار، چشم‌انداز این شغل در آینده و دسترسی راحت به این شغل‌ها می‌باشد.

برای مثال: یک مهندس نفت در آمریکا باید برای دستیابی به موقعیت شغلی مناسب خود به شهر کوچکی در ایالت تگزاس مهاجرت کند.

یکی دیگر از نکاتی که در تهیّه جدول رعایت شده، این است که برای مثال مهندسان مکانیک در حوزه و صنعت‌های مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند، پس تغییر دادن حوزه‌ی کاری‌شان راحت‌تر است و پیدا کردن کار مورد علاقه‌شان نیز آسان‌تر است.

بخش سوم: 8 نکته برای مهندسان آینده از زبان پروفسور دانشگاه MIT (ادوارد کراولی)

8 نکته مهم برای موفقیت در پردرآمدترین رشته های ریاضی در جهان از زبان پروفسور را بخوانید

مسلماً در هر رشته‌ای افرادی موفق‌ترند که، در راستای کسب مهارت‌های لازم بیشتر تلاش کنند.

این نکته‌ها نه‌تنها برای دانشجویان رشته‌های ریاضی و مهندسی کاربرد دارد؛ بلکه برای کسانی که قصد انتخاب این رشته‌ها در دانشگاه را دارند نیز کاربردی است.

به این نکته نیز توجه کنید که بسیاری از مدیران شرکت‌ها و کارخانه‌ها، رشته مهندسی خوانده‌اند.

اول اینکه سعی کنید در دانشگاه معدل خوبی کسب کنید، چرا که این معدل برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس، در فرآیند استخدام بخش دولتی و در هنگام مهاجرت تحصیلی به درد شما می‌خورد.

یک یا چند الگوی مناسب در حوزه‌ی کاری خود پیدا کنید و ببینید آن‌ها برای موفقیت دست به انجام چه کار‌هایی زده‌اند و در مسیر شغلی‌شان چه راهکار‌هایی به کار گرفته‌اند.

برای مثال استیو جابز در حوزه تکنولوژی ممکن است الگوی شما باشد، می‌توانید اطلاعات زیادی در زمینه شغلی او و مسیری که در حرفه کاری‌اش طی کرده و همچنین اطلاعاتی در زمینه زندگی شخصی او بدست آورید.

برای مثال اطلاع از این که صبح‌های خود را چگونه آغاز می‌کند به شما کمک می‌کند تا از روتین صبح‌گاهی او الهام بگیرید.

نکاتی برای موفقیت بیشتر در پردرآمدترین رشته های ریاضی

برای موفقیت در پردرآمدترین شاخه های رشته ریاضی دامنه ارتباطی خود را با دیگران را گسترش دهید

به قول معروف “who you know > what you know” یعنی افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید بسیار مهم‌تر از چیز‌هایی است که می‌دانید.

دانشگاه جای بسیار خوبی برای شبکه‌سازی است. پس به انجمن‌های دانشگاهی مورد‌ علاقه خود بپیوندید، با استاد‌های خود بیشتر آشنا شوید و به نمایشگاه‌های کاریابی و مرتبط با رشته خود بروید.

همچنین لینکدین نیز ابزار خوبی برای شبکه‌سازی است؛ اما به هیچ وجه جای ملاقات حضوری را نمی‌گیرد.

یاد‌ گرفتن مهارت کار تیمی از مهم‌ترین توانایی‌های انسان‌هاست، خود را در موقعیت‌های مختلف قرار دهید و از هم‌تیمی‌های خود بازخورد بگیرید تا پیشرفت کنید.

از شرکت کردن در تیم‌های ورزشی تا نوشتن مقاله‌های گروهی، خلاصه فرصت کار گروهی را از دست ندهید.

از صحبت در جمع وحشت دارید؟ دانشگاه جای خوبی برای تمرین این مهارت است تا در آن خبره شوید. مشکلات و ترس‌های خود را پیدا کنید و برای حل کردن آن‌ها راه‌حلی بیابید.

دوره‌های مدیریت مالی و اقتصاد در آینده بسیار به شما کمک خواهد کرد. به عنوان یک مهندس باید کسب و کار هوشمندانه داشته باشید. مذاکره و معامله کردن را یاد بگیرید و از صورت حساب درآمد‌ها سر در آورید. در این صورت می‌توانید صحبت‌های حسابدار را درک کنید.

دوره‌های طراحی و دیزاین به شما کمک می‌کند ایده‌های خود را به صورت گرافیکی به کارفرما نشان دهید.

کارآموزی کنید. کارآموزی باعث افزایش اعتماد به نفستان می‌شود. با محیط‌‌های کاری آشنا ‌می‌شوید. موضوعات مورد‌ علاقه خود را می‌شناسید و از خلاقیت خود برای حل مشکلات و ایجاد یک ارزش استفاده می‌کنید.

بخش چهارم: پردرآمدترین رشته های ریاضی در مقطع ارشد

1) MBA

یکی از پردرآمدترین شاخه های رشته ریاضی MBA است که به مدیریت اجرایی پرداخته است.

MBA مخفف کلمه master of business administration است که به کارشناسی ارشد در زمینه مدیریت کسب و کار می‌گویند.

این رشته یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی است، از رشته‌های دیگر نیز می‌توانند MBA بخوانند.

اگر نگاهی به وضعیت کشور و مدیریت مدیران در بخش‎‌های گوناگون بیاندازیم، متوجه اهمیت و کارآمدی این رشته می‌شویم.D:

در این رشته به آموزش مهارت‌های فنی، مدیریتی و رهبری با جدیدترین مفاهیم و منابع روز دنیا پیرامون این حوزه پرداخته می‌شود.

این آموزش‌ها همراه با انجام پروژه‌هایی برای یادگیری اجرایی این علوم می‌باشد.

این رشته برای افرادی مناسب است که حداقل چند سال سابقه کاری دارند و می‌خواهند برای جایگاه شغلی مدیریت، یا شروع کسب و کار خود اقدام کنند و احتیاج به تکمیل دانش مدیریتی خود دارند.

در این رشته شما می‌آموزید تیزهوشانه عمل کنید، با افرادی که هدف مشترکی مانند شما دارند در دانشگاه آشنا می‌شوید، بنابراین با شبکه‌سازی، حرفه‌ای‌ها را در اطراف خود جمع کرده‌اید این‌ها باعث خلق فرصت‌های جدید می‌شود.

MBA گرایش‌های مختلفی دارد که شما با توجه به رشته تحصیلی و علاقه خود و اینکه در چه حوزه‌ای می‌خواهید مشغول به کار شوید، می‌توانید دست به انتخاب بزنید.

  • گرایش امور مالی MBA
  • گرایش بازاریابی MBA
  • گرایش فناوری اطلاعات MBA
  • گرایش تجارت بین‌الملل MBA
  • گرایش مدیریت پروژه MBA
  • گرایش استراتژی MBA

در مطلب زیر می‌توانید به پاسخ این سؤالات برسید:

  1. رشته MBA چیست؟ دوره MBA چیست؟
  2. تفاوت مدرک MBA با مدرک ارشد مدیریت Master’s Degree (فوق لیسانس مدیریت) 
  3. تفاوت مدرک MBA با دوره MBA
  4. بازار کار رشته MBA
  5. ارزشیابی مدرک MBA
  6. انواع MBA

2) مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

مدیریت بازرگانی گرایش بیمه از رشته های درامدزا ریاضی است

به عنوان یکی دیگر از پردرآمدترین شاخه های رشته ریاضی می‌توان به رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه اشاره کرد.

گرایش بیمه از گرایش‌های جدیدی است که با توجه به این که شرکت‌های بیمه دولتی به سمت خصوصی‌سازی پیش می‌روند، با بازار کار پر‌رونقی روبروست.

افرادی که کارشناسی ارشد خود را در این رشته می‌گیرند باید به این نکته توجه کنند که در دوران دانشجویی حتماً به کسب تجربه در این حوزه بپردازند.

این حوزه دانش وسیعی در زمینه‌های بازرگانی، بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی و علی‌الخصوص بیمه را می‌طلبد.

این افراد می‌توانند به عنوان مدیرعامل شرکت‌های بیمه، مشاور در کنار مدیران این شرکت‌ها، مدیر فروش و بازاریاب شرکت‌های بیمه مشغول به کار شوند.

انجام کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی پیرامون حوزه بیمه نیز امکان‌پذیر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب زیر سر بزنید.

سخن پایانی

پر درامد ترین رشته های ریاضی حق شماست. تلاش کنید و موفق شوید

بالاخره به پایان این مطلب رسیدید🥱، تبریک می‌گوییم😂 👏
درست است که مطلب طولانی بود، اما امیدواریم به جواب اکثر سؤال‌های خود رسیده باشید و بتوانید به کمک این اطلاعات تصمیم‌گیری آگاهانه‌ای داشته باشید.

در نهایت اگر تصمیم اشتباه هم بگیرید، تجربه خوبی در زندگی می‌شود و از کجا معلوم شاید بعدا متوجه شوید بهترین انتخاب برای شما همین بوده است، پس خیلی سخت نگیرید.

گیرم که به دریا نرسیدی چه غم ای رود !

خوش باش که یک چند در این راه دویدی

فاضل نظری

همه‌ی ما این مراحل را در زندگی تجربه می‌کنیم و بسیاری از ما آینده شغلی‌مان ربطی به رشته تحصیلی‌مان ندارد.

قبل از تصمیم‌گیری خوب تحقیق کنید، با افراد آگاه مشورت کنید، به علاقه‌مندی‌های خود توجه کنید، جوانب انتخاب خود را بسنجید و بعد از تصمیم‌گیری دیگر انتخاب‌های خود را زیر سؤال نبرید و صرفاً تلاش خود را به کار بگیرید تا موفق شوید.

در پایان توصیه می‌کنم اگر هدفتان این است که با مطالعه دروس رشته ریاضی، در کنکور موفق عمل کنید تا در آینده بتوانید در پردرآمدترین رشته های ریاضی مشغول به کار شوید، هرگز خواندن مطلب زیر را از دست ندهید.

مطالب مرتبط با پردرآمدترین رشته های ریاضی

درباره رشته ریاضی بیشتر بدانیم

یکی از راه‌های شناختن پردرآمدترین رشته‌ های ریاضی این است که رفتار شاگرد اول‌های کنکور ریاضی را موقع انتخاب رشته زیر نظر بگیریم. به‌ هر حال بازارکار و درآمد یکی از اولویت‌های اصلی آن‌هاست.

پیشنهاد می‌کنم حتماً مطلب زیر را بخوانید:

اگر فکر می‌کنید ریاضیات سخت است، بسیار در اشتباه هستید! اگر بهترین ساعت مطالعه ریاضی را بدانید و خوب درس بخوانید و مرور کافی داشته باشید، آسان است. باور ندارید؟ مطلب زیر، پاسخ سؤال شماست:

بسیاری از شما بعد از آشنایی با پردرآمدترین رشته های ریاضی ، تمایل به شرکت در کنکور و انتخاب رشته مورد علاقه‌تان را دارید. اما اولین گام برای شما، عبور از درس های کنکور ریاضی فیزیک است. مطلب زیر با معرفی دروس ریاضی در نظام قدیم، به بررسی هم‌پوشانی دروس نظام قدیم با جدید پرداخته است.

بازار کار رشته های ریاضی و تجربی غالبا خوب است. اگر شما فردی با مهارت باشید، هر رشته‌ای بخوانید موفق خواهید بود. مطلب زیر با بررسی این دو رشته، به شما کمک می‌کند تا برای انتخاب رشته از بین پردرآمدترین رشته های ریاضی تردیدی برایتان باقی نماند!

پادکست های شنیدنی

رادیو کارنکن داستان زندگی آدم‌هایی است که شغلشان را زندگی می‌کنند و منتظر ساعت تعطیلی و فرار کردن از سر کار نیستند. قسمت‌هایی که در ادامه برای شما قرار داده‌ایم درباره مهندس سلمان قاسمی هستند، که در رشته مکانیک تحصیل کرده و به کارآفرینی در حوزه کمپرسورهای خاص صنعتی پرداخته است. این دو قسمت با فاصله دو سال منتشر شده و شما می‌توانید به داستان شکل‌گیری، موانع و مشکلات در آغاز تاسیس یک شرکت و نحوه توسعه و پیشرفت آن گوش دهید.

سهیل علوی در پادکست طبقه 16 درباره استارتاپ و تکنولوژی و تجربه‌ها با مهمان‌ها صحبت می‌کند. این قسمت بسیار شنیدنی پادکست طبقه 16 و گفتگو با نگین آشتیانی که به تازگی مدرک MBA اش را از بیزنس اسکول شولیش (Schulich School of Business) گرفته‌است، درباره چگونگی ارتباط موثر با آدم‌ها از دست ندهید.

چراغ‌های سبز موفقیت

با توجه به اینکه احتمالاً شما در سنی هستید که باید تصمیمات مهمی برای زندگی و آینده خود بگیرید، تصور می‌کنیم مطالعه این سه لینکی که برای شما قرار گرفته چراغ‌هایی در ذهن شما روشن خواهد کرد.

انیشتین یا مستربین؟ مسئله این است

احتمالا شما هم مثل من فکر می‌کنید جز دسته نابغه‌ها قرار دارید نه؟😆

پس این گوی و این میدان!

در دو دکمه زیر برای شما دو تست هوش معروف و معتبر را قرار داده‌ایم تا IQ خود را بسنجید و ببینید رشته‌های ریاضی و مهندسی برای شما مناسب هستند؟

البته IQ لزوماً تعیین‌کننده مسیر ما در زندگی نیست و سعی و تلاش ما بسیار مهم‌تر است ولی برای سرگرمی نیز این تست‌ها جالبند!🧐

من که در دسته متوسط‌ها قرار گرفتم 😒😝 شما فکر می‌کنید در چه دسته‌ای قرار می‌گیرید؟

اکنون که میزان هوش 🧠 خود را سنجیده‌اید، احتمالاً برایتان جالب است که نقاط قوت و ضعف و مهارت‌های خود را نیز بشناسید، از دکمه زیر می‌‌توانید از 5 نقطه قوت خود آگاه شوید.

ممنون که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید.
به نظر شما بهترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی شامل چه رشته‌هاییست؟
با رشته‌هایی که معرفی کردیم موافقید؟ جای چه رشته‌ای در این مقاله خالیست؟
ما مشتاق شنیدن تجربیات شما در خصوص انتخاب رشته هستیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک کدام‌اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.