چگونه پول را مدیریت کنیم؟ به همراه ۸ راهکار کاربردی

چگونه پول را مدیریت کنیم - بهترین راه مدیریت پول در 8 مرحله
Rate this post

چگونه پول را مدیریت کنیم؟ سوالی که هر کس با توجه به وضعیت و اولویت‌های خود پاسخ‌های متفاوتی به آن می‌دهد. جالب است بدانید طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ در آمریکا انجام شد، مشخص شد که حدود ۷۷ درصد مردم در مورد امور مالی خود احساس آرامش کامل ندارند.

مدیریت پول در زندگی چیزی فراتر از روش‌های بودجه‌بندی است. آگاهی از روش‌های سرمایه‌گذاری، شناخت تعریف ریسک‌ مالی و هزینه‌هایی که مولد آن‌ها هستند، بخش‌های بزرگی از آن را تشکیل می‌دهند.

  • اگر وضعیت مالی خوبی ندارید و تصور می‌کنید هیچ راهی برای خروج از آن وجود ندارد،
  • اگر معتقدید درآمد پائین ارزش مدیریت ندارد و هدفی در پی آن دنبال نمی‌شود،
  • و اگر برنامه‎‌ریزی‌های شما برای خلاص شدن از شر بدهی مدام با شکست مواجه می‌شود،

در این صفحه بمانید. ما در اینجا به راههای مدیریت پول و اینکه چگونه دخل و خرج خود را مدیریت کنیم می‌پردازیم و ۸ روش راحت آن را با هم بررسی می‌کنیم.

سرفصل‌های این مقاله به شرح زیرند:

مدیریت پول و سرمایه چیست؟

مدیریت پول و سرمایه چیست

بودجه‌بندی، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و عادت‌های خرج کردن همه جزئی از برنامه مدیریت پول و سرمایه محسوب می‌شوند. فراگیری یک روش مدیریتی معقول می‌تواند توان مالی شما را افزایش دهد و بهره‌وری از هر میزان درآمد را چند برابر کند. به بیانی دیگر اگر بدانیم که چگونه پول را مدیریت کنیم، این ما نیستیم که برای درآمد کار می‌کنیم، بلکه درآمد برای ما کار می‌‎کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت پول شرکت در دوره‌های مختلف و البته معتبر است. دوره‌ی کاملی که:

  • به شما زبان پول و سرمایه را بیاموزد
  • جرأت تغییر عادت‌های مالی را بدهد
  • اصول بودجه‌بندی، سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را با تمرین و تجربه نهادینه کند

تمام آن چیزی است که برای کنترل کامل امور مالی خود به آن نیاز دارید.

در دوره مدیریت مالی شخصی کارنکن گام به گام سواد مالی خود را افزایش دهید و با تعهد و تلاش، رفاه مالی خودتان را در آینده را رقم بزنید. خبر خوب اینکه هیچ گاه برای شروع دیر نیست. حتی اگر همین امروز استخدام شده‌اید یا سال‌هاست مشغول به کار هستید، می‌توانید از تجربیات و آموزه‌های مدرس دوره ما بهره ببرید.

برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید. در انتها فراموش نکنید که مهم‌ترین سرمایه‌گذاری شما روی آموزش و یادگیری است.

اهمیت چگونگی مدیریت پول در چیست؟

اهمیت چگونگی مدیریت پول

قبل از شروع مقاله و بررسی سوال «چگونه پول را مدیریت کنیم» لازم است در مورد مزایای آن بدانید. اگر اهمیت سلامت مالی در وهله‌ی اول را درک نکنید و از تفاوتی که در آینده شما ایجاد می‌کند، آگاه نباشید، مسیر رسیدن به اهداف را کورکورانه طی خواهیدکرد.

در این قسمت نگاهی به ۵ مزیتی که بهترین راه مدیریت پول در پی دارد، می‌اندازیم.

1. برنامه‌ریزی برای آینده

با پایبندی به اصول مدیریت مالی، تنظیم بودجه مناسب و پس‌انداز، می‌توانید برنامه‌های خود را برای آینده پیش‌بینی کنید. وقتی بتوانید هدفی را برای خود تعیین کنید و برای تحقق آن تلاش کنید، فشار مالی کمتری را حس خواهید کرد و از وضعیت فعلی خود راضی‌تر خواهید بود.

2. کاهش استرس و نگرانی

استرس مالی رایج‌ترین نوع استرس در بزرگسالی است. حتی اگر با این جمله معروف که پول خوشبختی نمی‌آورد موافق باشید، منکر تأثیر وضعیت مالی مطلوب در آرامش خواب شبانه نخواهید بود. اگر ندانید در طی ماه چقدر هزینه می‌کنید و حساب درآمد خود را نداشته باشید، آنگاه چگونه می‌توانید برای زندگی هدف‌گذاری کنید؟ در مقابل اگر برنامه خود را بدانید و یک پشتیبان مالی قوی برای آینده کنار گذاشته‌باشید، لذت بیشتری از زندگی می‌برید.

3. آزادی عمل بیشتر

با داشتن یک نقشه مالی مطمئن، آزادی عمل بیشتری برای خرج کردن پولتان خواهید داشت. می‌توانید حمایت بیشتری از موسسات خیریه بکنید و دستتان برای کمک به نیازمندان جامعه بازتر خواهدشد. البته باید همواره برای تمامی هزینه‌ها یک محدوده مالی تعیین کنید و خود را موظف به رعایت آن کنید.

4. احتمال بروز فرصت‌های بهتر

هر چه موجودی حساب شما بیش‌تر باشد، درهای بیشتری به سمت موفقیت به روی شما باز خواهد شد. فرصت‌های شغلی جدید یا تغییرات بزرگ در شغل فعلی مسیر خود را به سمت شما کج می‌کنند. در اینجا می‌توانید زمینه موردعلاقه خود را کشف کنید و به رضایت و درآمد بیشتری در آن برسید.

5. تفریحات بیشتر

اگرچه در ابتدای مسیر مدیریت مالی بیشتر تفریحات محدود می‌شوند، اما اگر این پایبندی و تعهد ادامه‌دار باشد روزگاری می‌آید که شما بتوانید بدون عذاب وجدان برای خودتان خرج کنید. زمانی که رقم حساب پس‌انداز شما بالا رفت و کابوس بدهی‌ها تمام شد، موظف هستید به خودتان پاداش بدهید. از بلیط کنسرت گرفته تا بلیط هواپیما بر اساس بودجه و علایق شما، این جایزه متغیر است.

چگونه پول را مدیریت کنیم؟

چگونه مدیریت پول داشته باشیم

برای بهبود وضعیت زندگی، حتما به یک شغل بهتر و یا ارثیه خانوادگی نیاز ندارید. فراگیری روش‌های مدیریت پول می‌تواند بازده بالاتری نسبت به مشاغل دوم و سوم داشته‌ باشد. شاید باور این مسئله کمی برایتان غیرممکن به‌نظر برسد. تنها کافی است یک ماه از راههای مدیریت پول پیروی کنید. مبلغی که در انتهای ماه در حساب شما باقی می‌ماند، شما را شگفت‌زده خواهدکرد.

مدیریت پول در زندگی کلید حل مشکلاتی همچون مخارج بالا، عدم توانایی در سرمایه‌گذاری و پس‌انداز است. اهداف مالی که هرکدام از ما در سر خود می‌پرورانیم، اگر با آگاهی تعریف شوند و مسیر فتح آن‌ها مرحله به مرحله توصیف شود، دیگر دست‌نیافتنی نخواهند بود.

در این قسمت ۸ روش مدیریت مالی را که در هر مخمصه‌ای به کمک شما می‌آیند، معرفی کرده‌ایم.

۱- هزینه‌های خود را پیگیری کنید.

هزینه های غیرضروری

یکی از راه‌های بهبود وضعیت مالی، پیگیری هزینه‌های ضروری و غیرضروری است. اگر نمی‌دانید هر ماه چگونه درآمد شما تمام می‌شود و این اختلاف بالا در موجودی ابتدا و انتهای ماه از کجا می‌آید، حتما تراکنش‌های خود را چک کنید. فضا برای صرفه‌جویی و مدیریت پول در اینجا زیاد است.

بهترین راه مدیریت پول (طبق برخی منابع) آگاهی از هزینه‌هاست. برای مدیریت بهتر، حتما هزینه‌های خود را شناسایی و آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مجزا قرار دهید. بدین صورت مشخص می‌شود که در هر ماه چند درصد درآمد شما مثلاً صرف خرید موادغذایی شده. سپس هزینه‌های غیرضروری مثل تفریحات متفرقه را شناسایی و مدیریت کنید.

۲- یک بودجه‌بندی واقع‌بینانه ایجاد کنید.

برای تعیین یک روش بودجه‌بندی که سازگار با عادت‌های مالی و درآمد شما باشد، روش‌های مختلفی وجود دارد. از بودجه‌بندی مبتنی بر صفر گرفته، که روش مدیریتی کارمندان منظم است، تا بودجه‌بندی خودمحور که برای تازه‌کاران تعریف شده است.

ما در مقاله‌ای جداگانه به صورت مفصل در مورد ۵ روش بودجه‌بندی شخصی صحبت کرده‌ایم. برای مطالعه آن می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید.

بودجه‌بندی نباید جنبه‌ی تنبیهی داشته‌باشد. مثلاً اگر هفته‌ای چهار وعده را در رستوران میل می‌کنید، نباید در بودجه‌بندی جدید به کل رستوران رفتن را حذف کنید. بودجه ایده‌آل، شما را به سمت عادت‌های خوب تشویق می‌کند و با سبک زندگی و عادت‌های مالی شما خوانایی دارد.

۳- همواره در پی افزایش پس‌انداز باشید.

افزایش پس انداز

تصور آینده بدون داشتن یک پشتیبان محکم غیرممکن است. این پشتیبان و حامی حتما یک آدم واقعی نیست و می‌تواند خرده پول‌های جمع‌شده در حساب بانکی شما باشد. درصدهای ناچیزی که هر ماه از حقوق خود کنار می‌گذارید، در موقعیت‌های مخاطره‌آمیز همچون دستی به سمت شما دراز خواهندشد و در بهترین وضعیت، نیاز به قرض و بدهی را برطرف خواهندکرد.

در مورد اهمیت باز کردن صندوق‌های اضطراری و پس‌انداز بازنشستگی پیش‌تر در مقاله‌ی بهترین نوع پس‌انداز صحبت کرده‌ایم. برای مطالعه ۱۲ روش‌ پس‌انداز ماهانه و انواع استراتژی‌های آن روی لینک زیر کلیک کنید.

۴- قبض‌های خود را به موقع پرداخت کنید.

پرداخت به موقع صورتحساب‌ها، یکی از راحت‌ترین روش‌های مدیریت پول در زندگی است که گاهی اوقات مزایای قابل‌توجهی به همراه دارد. می‌توانید چک‌ها و صورتحساب‌ها را بر اساس اهمیت اولویت‌بندی کنید و در ابتدای ماه موعد پرداخت هر کدام را به خود یادآور شوید. بدین ترتیب، از بروز هزینه‌های دیرکرد جلوگیری می‌کنید و اعتبار خود را نزد دیگران افزایش می‌دهید.

۵- در پی حذف هزینه‌های بی‌مورد باشید.

اگر اشتراک ماهانه‌ای دارید که از آن استفاده نمی‌کنید، مثل اشتراک فیلم و سریال یا اپلیکیشن‌های موبایل که به حساب‌های بانکی شما متصل هستند، برای حذف آن‌ها اقدام کنید. این‌گونه هزینه‌های غیرضروری در صورتحساب‌های ما فراوانند و بعد از مرحله اول، یعنی پیگیری هزینه‌ها، آشکار می‌شوند. مبلغی که هر ماه با این صرفه‌جویی‌های کوچک ذخیره می‌شود، در طولانی مدت تأثیرات خود را به جا خواهد گذاشت.

۶- برای خلاص شدن از شر بدهی برنامه‌ریزی کنید.

روش های رفع بدهی

برای کسب آرامش ذهنی بیشتر و مدیریت پول و سرمایه، باید تا جای ممکن بار بدهی را از زندگی خود کم کنید. دو روش برای خروج از بدهی وجود دارد:

  • روش گلوله برفی: در این روش ابتدا روی بدهی‌های کوچک‌تر تمرکز می‌کنید و کم کم به سمت بدهی‌های بزرگ می‌روید. در اینجا بدهی‌هایی با نرخ بهره بالاتر در طی یک مدت طولانی پرداخت می‌شوند که می‌تواند در درازمدت هزینه‌ی بیشتری برای شما داشته‌باشد.
  • روش بهمن: در این روش از بدهی‌های بزرگ‌تر شروع می‌کنید و برنامه مالی خود را مطابق آن‌ها می‌چینید. بدهی‌ها بر اساس نرخ بهره از بیشترین به کمترین لیست می‌شوند و بزرگ‌ترین آن‌ها مورد تمرکز قرار می‌گیرند. در این روش بار بدهی‌های بزرگ به یکباره کم شده و آزادی عمل بیشتری لحاظ می‌شود.

در ثبت و محاسبه بدهی از روش‌های مختلفی برای ساده‌تر کردن فرآیند می‌توانیم استفاده کنیم که استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت مالی یکی از آن‌هاست.

۷- استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را فرا بگیرید.

سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های ایجاد درآمد بیشتر، تأمین صندوق بازنشستگی و خروج از رکود مالی است. حتی اگر درآمد بالایی ندارید، می‌توانید با مبالغ پایین‌تر شروع کنید و به دنبال کسب تجربه بروید. دانش و آگاهی در این زمینه به تحقق اهداف مالی در طول زمان منجر می‌شود.

در اینجا هم کارنکن برای شما راهنمای کاملی تدوین کرده. لینک زیر راهنمای کامل و جامع شما در مورد انواع سرمایه‌گذاری است.

۸- ذهنیت خود را در مورد پول بهبود بخشید.

ذهنیت مالی

کاری که با پول خود انجام می‌دهید، مهم است و نظر و عقیده شما در مورد آن مهم‌تر. داشتن ذهنیت مالی مثبت به معنی توجه بیشتر به اهداف و کشف راه‌های مطمئن برای رسیدن به آن‌هاست. گاهی‌ اوقات اهمیت این نوع نگرش از میزان درآمد و سرمایه هم بیشتر می‌شود.

یکی از راه‌های کسب ذهنیت مالی خوب، از طریق افزایش سواد مالی است. سواد مالی یعنی شناخت بهتر پول و روش‌های کار کردن آن که در انتها به توانمندی بیشتر در تصمیم‌گیری‌های معقول ختم می‌شود.

سخن پایانی

اولین ایستگاه در مسیر مدیریت امور مالی، تغییر عادات است. هرچقدر در شناسایی و اصلاح عادت‌های بد موفق‌تر باشید، سریع‌تر به ایستگاه نهایی که همان رفاه مالی است، خواهیدرسید.

در این مقاله پاسخی کامل به سوال «چگونه پول را مدیریت کنیم» دادیم، ۵ مورد از دلایل اهمیت آن را عنوان کردیم و ۸ روش چگونگی مدیریت پول در زندگی را بررسی کردیم.

مطالب مرتبط

رمز پیروی از یک مدیریت مالی خوب، داشتن یک راهنمای کامل برای برنامه‌ریزی مالی است. در مقاله زیر گام به گام با انواع  تکنیک‌ها و اهمیت زمان شروع آن آشنا شوید.

راههای مدیریت پول و سرمایه در زندگی مشترک قدری با زندگی مجردی تفاوت دارد. در این حالت شما باید برای جلوگیری از بروز اختلاف، صلاح و مشورت شریک زندگی خود را در تمام تصمیمات مالی لحاظ کنید. در مقاله زیر در مورد مشکلات ناشی از سوءمدیریت مسائل مالی در زندگی مشترک بیشتر بخوانید.

یکی از روش‌های ایجاد ذهنیت مثبت در مورد پول، از طریق کتاب‌خوانی است. عناوینی که در مقاله زیر معرفی شده‌اند، یک وسیله ترقی ارزان و باارزش به سمت موفقیت مالی هستند.

یکی از روش‌های پرطرفدار سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در بورس بوده. اگر قصد ورود به بازار بورس را دارید، مقاله زیر یک راهنمای جامع و کاربردی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

چگونگی مدیریت پول نوع محافظت از سرمایه را تعیین می‌کند که یکی از اصول ثروت‌اندوزی است.
به نظر شما اگر بدانیم که چگونه پول را مدیریت کنیم، می‌توانیم برای روز ثروتمند شدن خود تاریخ تعیین کنیم؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.