دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کارشناس انتقال خون کیست؟ آشنایی با کارشناس امور انتقال خون و شرایط کار و استخدامی آن

کارشناس انتقال خون
4.6/5 - (93 امتیاز)

کارشناس امور انتقال خون همیشه یکی از گزینه‌های فارغ‌التحصیلان پیراپزشکی بوده اما واقعاً کارشناس انتقال خون کیست؟ وظایف کارشناس امور انتقال خون چه چیزهایی است؟ حقوق کارشناس انتقال خون چقدر هست؟ و سوالات دیگری که پاسخ تمام این سوالات در این مطلب در اختیار شماست.

کارشناس انتقال خون کیست و چه وظایفی دارد؟

برای شناخت و یا تعریف کارشناس امور انتقال خون ابتدا باید وظایف آن را بدانیم که به طور مختصر در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  1. جذب و فراخوان داوطلبان اهدای خون در سراسر کشور
  2. استقرار پایگاه های سیار و یا ثابت جهت خونگیری از اهداکنندگان
  3. انجام مصاحبه و معاینات پزشکی
  4. انجام آزمایشات گروهبندی، غربالگری و ایمنی جهت تایید سلامت فرآورده‌ها
  5. تهیه و تولید فرآورده‌های مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور
  6. پخش و توزیع فرآورده‌های سلولی و پلاسمایی به مراکز درمانی

پس منظور ما در این مطلب از کارشناس امور انتقال خون فردی است که مجموعه وظایف بالا را بر عهده دارد و یا در واحدهای سازمان به طور اختصاصی در یکی از این زمینه‌ها مشغول به کار است.

حال شاید با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون کشور با موارد دیگری از وظایف کارشناس امور انتقال خون نیز روبرو بشوید اما در این مطلب به همین موارد اکتفا می‌کنیم و در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

کارشناس انتقال خون در چه قسمت‌هایی مشغول به کار می‌شود؟

باتوجه به توضیحاتی که پیش از این ارائه شد می‌توان بخش‌های فعالیت یک کارشناس را به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

1. واحد جذب و فراخوان

جذب و فراخوان داوطلبان اهدای خون جهت مراجعه به پایگاه‌ها در نوبت‌های منظم و همچنین ارائه آموزش‌های لازم به اهداکنندگان قبل و پس از اهدای خون.

2. واحد معاینه و خونگیری

انجام معاینات در این قسمت توسط پزشک صورت می‌گیرد و پس از تایید سلامت، داوطلب به سالن خونگیری هدایت می‌شود تا فرآیند نمونه‌گیری و خونگیری توسط کارشناس مربوطه صورت گیرد.

3. واحد فرآورده

در این قسمت از خون گرفته شده از اهداکنندگان باتوجه به شرایط خون و همچنین نیاز مراکز درمانی اقدام به تولید فرآورده‌هایی نظیر گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت می‌شود.

4. واحد آزمایشگاه

کلیه فرآورده‌های تولید شده تا زمان تکمیل آزمایشات و ثبت نتایج آن‌ها غیرقابل مصرف هستند. پس از تایید این واحد، ترخیص فرآورده‌ها اعم از سلولی و پلاسمایی امکان‌پذیر است. 

5. واحد پخش خون

این واحد رابط بین مراکز درمانی و سازمان است که باتوجه به موجودی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد اقدام به توزیع و پخش آن به ترتیب اولویت به بیمارستان‌ها می‌کنند.

وظایف کارشناس انتقال خون

چگونه یک کارشناس انتقال خون بشویم؟

خب تا اینجای مطلب با شرح وظایف و همینطور واحدهای مختلف فعالیت یک کارشناس آشنا شدیم. حالا چطور باید وارد بازار کار کارشناس انتقال خون شد؟ یا این سوال که چگونه استخدام سازمان انتقال خون بشویم؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانیم با توجه به اینکه سازمان انتقال خون ایران یک سازمان دولتی محسوب می‌شود، جذب، استخدام و به کارگیری کارشناسان در این سازمان از مسیر آزمون استخدامی و انجام مصاحبه صورت می‌گیرد.

پس برای استخدام در این سازمان باید در یکی از آزمون‌های دستگاه اجرایی کشور و یا آزمون وزارت بهداشت قبول بشوید.

شرایط استخدامی آزمون انتقال خون چیست؟

شرایط آزمون استخدام رشته کارشناس انتقال خون هم مثل بقیه سازمانهای دولتی کشور در دفترچه‌های آزمون استخدامی ذکر شده است. از مهمترین آنها می‌توان به دارا بودن مدرک کارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری تخصصي در یکی از رشته‌های: علوم آزمايشگاهی، پرستاری، ميكروبيولوژی، هماتولوژی، مامايی، زيست شناسی، زيست فناوری پزشكی اشاره کرد.

مورد دیگر اینکه پس از قبولی در آزمون کتبی و کسب نمره حد نصاب، بتوانید در مصاحبه تخصصی نیز نمره لازم را کسب کنید.

شرایط کار در ساز مان انتقال خون چه تفاوت‌هایی با بیمارستان دارد؟

برای مقایسه شرایط کاری باید براساس ملاک‌ها و ویژگی‌های ثابتی این کار را انجام بدهیم مثلاً اینجا سه مورد را ارزیابی می‌کنیم:

1. حقوق و در آمد

حقوق کارشناس انتقال خون بر اساس سابقه و مسئولیت‌های سازمانی آن فرد می‌تواند متفاوت باشد و می‌توان گفت به طور متوسط حقوق دو نفر در سازمان انتقال خون و بیمارستان تفاوت چندانی ندارد. حتی در بعضی از موارد به دلیل تعلق گرفتن کارانه و سختی کار در بیمارستان می‌تواند بیشتر هم باشد.

2. ساعات و شیفت کاری

ساعات کاری در سازمان انتقال خون ثابت است اما در بیمارستان در شیفت‌های متفاوت صبح، عصر و شب در چرخش است.

3. استرس محیط کاری

در سازمان انتقال خون به دلیل قابل پیش‌بینی بودن بسیاری از مسائل و مشکلات همچنین دستورالعمل‌های طراحی شده برای مواجهه با هر کدام از این موارد استرس کمتری را تجربه می‌کنید. اما اینطور هم نیست که کاملا شرایط وفق مراد شما باشد!

سه موردی که در این مطلب مطرح شده است تنها بخشی از جمیع شرایط موجود و حاکم بر این دو سازمان است و شرایط دیگری هم چه به صورت کلی و چه به صورت شخصی می‌تواند در انتخاب مسیر شغلی بین یکی از این دو تأثیرگذار باشد.

در پایان

  • در حال حاضر مقطعی تحت عنوان رشته‌ انتقال خون دانشگاه علمی کاربردی وجود ندارد و همان طور که قبلاً هم گفتیم افراد مشغول در قسمت‌های فنی سازمان انتقال خون،غالباً از میان فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی و با آزمون، استخدام می‌شوند.
  • اگر در آستانه آزمون استخدامی هستید و هنوز به درستی در مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای مطالعه مشکل دارید به شما پیشنهاد می‌کنم حتماً این مطلب را بخوانید:
  • اگر هم عزم جدی برای موفقیت در آزمون استخدامی دارید و نتیجه این آزمون برای شما بسیار مهم است حتماً مطلب زیر را بخوانید:

در این مطلب سعی کردیم تا شما را به صورت کلی با جنبه‌هایی از رشته‌-شغل کارشناس امور انتقال خون آشنا کنیم اگر در این‌باره شما هم نظری دارید و یا تجربه‌ای در این زمینه دارید حتماً در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “کارشناس انتقال خون کیست؟ آشنایی با کارشناس امور انتقال خون و شرایط کار و استخدامی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.