رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

15 تا از مهارت های مهم و ضروری برای راه اندازی کسب و کار

مهارت های راه اندازی کسب وکار
3.2/5 - (11 امتیاز)

آیا می‌دانستید طبق آمار 80 درصد کسب و کارهای کوچک در پنج سال نخست شکست می‌خورند؟!

دلایلی مختلفی برای شکست یک کسب و‌کار وجود دارد‌‌‌‌‌،‌‌ دلایلی مانند کمبود بودجه،‌ رکود اقتصادی، تغییر شرایط حاکم بر بازار، کاهش تقاضا برای محصول و…

جالب است بدانیم عمده‌ترین دلیل شکست کسب و‌کارها، نداشتن توانایی و مهارت افراد در مواجهه با چالش‌های آن کسب و‌ کار است. فراموش نکنید که اوضاع بیرونی به هرشکلی که باشد، در نهایت مسئولیت صددرصدی شکست یا موفقیت شما با خود شماست.

ما انسان‌ها می‌دانیم که اگر بخواهیم در هر حوزه‌ای فعالیت بکنیم باید قبل از آن دانش و‌ مهارت لازم برای آن کار را کسب بکنیم. برای مثال: هنگامی که شما می‌خواهید به‌عنوان مهندس عمران فعالیت کنید می‌دانید که باید دوره 4 ساله دانشگاه و سپس دوره‌ کارآموزی را طی بکنید تا بتوانید به‌عنوان مهندس عمران فعالیت کنید.

اما چرا در مورد راه‌اندازی کسب و‌ کار اینگونه فکر نمی‌کنیم؟ درست است که مانند مهندس عمران نیازی به طی کردن دوره‌ آموزشی طولانی نداریم، اما قطعأ قبل از اون باید مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار را بشناسیم و در جهت فراگیری آنها اقدام کنیم.

همچنین اگه به کارآفرینی علاقه دارید و می‌خواهید با مهارت‌های یک کارآفرین موفق آشنا شوید، مطلب زیر برای شماست آنرا از دست ندهید.

در این مطلب به موارد زیر پرداخته‌ایم:

در ادامه 15 مورد از مهارت‌های لازم و ضروری را برایتان معرفی می‌کنم، همچنین نحوه یادگیری و مسلط شدن بر آنها‌ را برایتان شرح می‌دهم که قبل از شروع یک کسب و کار یا حتی در ادامه آن، می‌توانند تضمین کننده موفقیت شما در کسب و کار شخصیتان باشند.

مهارت فروش

خب از اولین و مهم‌ترین مهارت‌های شروع کسب و کار که باید به آن مسلط شوید، مهارت فروش است. فروش در‌هر حوزه‌ای از کسب و کارهای کوچک تا صنایع و کمپانی‌های بزرگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مهارت فروش به‌‌‌‌‌‌طور خلاصه یعنی با مشتریان خود ارتباط بگیرید، نیاز‌های آنها را بشناسید‌‌‌ و محصولات یا خدمات خود را به آنها عرضه کنید.

شاید بتوانیم اینگونه ادعا کنیم که همگی ما فارغ از شغلمان نوعی فروشنده هستیم. اگر نتوانیم داشته‌های با ارزش خود را به طور مؤثر عرضه کنیم همیشه شکست خواهیم خورد.

پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر در مورد این موضوع مطلب زیر را نیز مطالعه کنید:

بازاریابی و تبلیغات

ممکن است در نگاه اول این مهارت را با مهارت فروش یکسان ببینید. خوب است بدانید که این دو مهارت کاملا با هم متفاوت هستند و هر‌کدام به طور مجزا برای به موفقیت رسیدن یک کسب وکار مهم هستند.

بازاریابی:

به طور کلی بازایابی شامل استفاده از روش‌ها و‌ استراتژی‌های مختلف با هدف آشناسازی مشتریان با خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید می‌باشد.

مهارت‌هایی مانند: تحلیل بازار، تحلیل عملکرد رقبا، ایجاد استراتژی‌های فروش، برند سازی و…

تبلیغات:

احتمالا همه‌‌ی شما با واژه‌ی تبلیغات آشنایی دارید‌ و از اهمیت تبلیغات و تأثیر آن در کسب و کار اطلاع دارید.

شما با استفاده از هنر تبلیغات می‌توانید توجه مشتریان خود را جلب کنید. با ایجاد نیاز، تمایل به خرید محصولات یا استفاده از خدمات خود را در آنها بالا ببرید.

به یاد داشته باشید شما هرچقدر هم که محصول یا خدمات با کیفیتی ارائه بدهید اما کسی از آنها اطلاع نداشته باشد، نمی‌توانید فروش خوبی را تجربه کنید. پس لازم است به عنوان یک مدیر کسب و کار قبل از شروع کارتان این مهارت‌را در خود تقویت کنید.

مهارت یافتن فرصت‌ها و نوآوری

از دیگر مهارت‌های شروع کسب و کار دیدن بهترین فرصت‌های موجود در آن جامعه و نوآوری می‌باشد.

مهم نیست که اوضاع یک جامعه چگونه است یا اینکه اوضاع اقتصادی و بازار خوب یا بد است. فرصت‌ها همیشه و در همه حال وجود دارند کافیست این مهارت‌ را در خود تقوت کنید تا ببیند چقدر فرصت کسب و کار در اطراف شما وجود دارد که قبلا قادر به دیدن آنها نبودید.

همیشه مسائل و مشکلاتی در جامعه وجود دارند که می‌توانید در قالب یک کسب و کار آنها را برطرف کنید. می‌توانید نوآوری را در کسب و کار خود ایجاد کنید.

مهارت مذاکره در مهارت های راه اندازی کسب و کار

هنر مذاکره یا به عبارتی متقاعد‌‌ سازی مهارتی است که در همه‌ی جوانب زندگی به خصوص کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان یک صاحب کسب وکار باید این توانایی را داشته باشید تا بتوانید دغدغه‌های ذهنی مشتری خود را بدانید و اختلاف نظر‌های خود را حل و فصل کنید و بتوانید به خوبی یک نقطه مشترک بین خود و مشتری پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

فراموش نکنید که این شما هستید که باید از طریق مذاکره درست با مشتری او را متقاعد سازید تا از محصول و خدمات شما استفاده کند.

ما در این مورد مطلب مفیدی داریم که می‌توانید از آن استفاده کنید:

سواد مالی

یکی از حیاتی‌ترین مهارت‌های لازم برای راه اندازی هر کسب و کار مهارت سواد مالی می‌باشد.

به بیان ساده سواد مالی یعنی توانایی مدیریت مسائل مالی، بودجه‌بندی صحیح و سرمایه‌گذاری درست، همچنین اتخاد بهترین تصمیم در برابر مشکلات و مخارج موجود در کسب وکار.

برای موفقیت در کسب وکار داشتن یک برنامه‌ریزی مالی حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است به‌طوری که بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند به کمبود بودجه و در‌نهایت ورشکستگی ختم شود.

پیشنهاد می‌کنم از دوره مدیریت مالی سایت کار نکن استفاده کنید و مطالب آن را در کسب و‌کار خود پیاده‌سازی کنید.

تولید محتوای آنلاین در شبکه های اجتماعی

از دیگر مهارت لازم برای شروع کسب و کار، تولید محتوا می‌باشد.

امروزه اهمیت تولید محتوا در در بستر آنلاین برای هیچ مدیر کسب و کاری پوشیده نیست. شما با تولید محتوای اصولی در بستر‌هایی مانند: سایت‌های اینترنتی، صفحه اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های ایرانی و خارجی می‌توانید توجه مخاطبین را جلب کنید، تعامل بیشتری با مشتری برقرار کنید، اعتماد سازی را ایجاد کنید، به شهرت برسید و در نتیجه فروش بیشتری را تجربه کنید.

همچنین جذب مشتری از طریق تولید محتوا که می‌توان گفت به نوعی بازاریابی آنلاین است، بسیار مقرون به صرفه‌تر و پر بازده‌تر از روش‌های سنتی در بازار می‌باشد.

پس حتما به عنوان فردی که می‌خواهد کسب و کاری راه بیاندازد این مهارت را یاد بگیرید یا حتما شخصی متخصص در این حوزه را استخدام کنید تا بتواند به شما در این زمینه کمک کند.

در دوره‌ تولید محتوا و سئو سایت کارنکن ثبت نام کنید و به یک تولید کننده محتوا حرفه‌ای تبدیل شوید.

مدیریت نیروی انسانی و رهبری

مدیریت منابع انسانی(HRM) و شبکه سازی(Networking) در واقع دو زمینه متفاوت هستند اما در برخی موارد مخصوصا در محیط‌های کاری و سازمانی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

مدیریت منابع انسانی به مواردی از قبیل برنامه‌ریزی نیروی انسانی، استخدام، آموزش و توسعه، ازریابی عملکرد، پاداش و تشویق و… می‌باشد.

هدف اصلی در این حوزه، حفظ نیروی انسانی و همچنین توسعه عملکرد سازمانی از طریق بهینه‌سازی کارکنان می‌باشد.

مهارت حل مسئله از مهارت های لازم برای شروع کسب و کار

به طور کلی توانایی مدیریت بحران در کسب کار بدین معنی است که شما توانایی دارید مسائل و مشکلات را به طور صحیح شناسایی کنید و در مواجهه با چالش‌های مختلف راه کار‌های مناسبی را ارائه دهید.

این را بدانید که مشکلات و چالش‌های مختلف در کسب و کار اجتناب ناپذیر هستند، شما باید شخصیت و ذهنیت خود را طوری پرورش دهید که بجای اینکه در برابر چالش‌های گوناگون دست پاچه و نگران شوید، مناسب‌ترین راه حل را بیابید و با اعتماد به نفس کامل آنرا اجرا کنید.

تا حدود زیادی کسب مهارت در این حوزه نیازمند تجربه کاری بیشتر و بیشتر است و توقع نداشته باشید که یک شبه یا چند ماهه به این مهارت مسلط شوید.

تحلیل رقبا در کسب وکار

یکی از ارکان‌های اصلی موفقیت در هر کسب و کاری تحلیل بازار و رقبا می‌باشد. مواردی مانند:

1_ تحلیل و شناخت وضعیت بازار 2_ بررسی فرصت‌ها و تهدید‌های موجود در بازار 3_ تعیین استراتژی برای ادامه‌ی کار 4_ پیش بینی تغییرات احتمالی در بازار و …

به طور کلی تحلیل بازار و رقبا به عنوان یک ابزار بسیار قدرتمند در کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به آنها کمک کند تا چشم انداز‌های بهتری از وضعیت بازار داشته باشند و بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند تا همیشه در مسیر پیشرفت باشند و خود را بروز نگه دارند.

یادگیری و استمرار در مسیر کسب وکار

یادگیری و استمرار نه تنها از مهارت‌های لازم برای راه اندازی کسب و کار می‌باشد بلکه در همه‌ی جنبه‌های زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

یادگیری به سن و سال ربطی ندارد، هر زمان در زندگی خود یادگیری را متوقف کردید و حس کردید دیگر نیازی به بیشتر دانستن ندارید و بجای استمرار داشتن توقع نتایج یک شبه و سریع را داشتید، بدانید که خود را در مسیر شکست قرار دادید.

آموزش‌پذیری و استمرار دو ابزار لازم و ضروری برای رشد شخصی و کاری انسان می‌باشد.

پذیرش خطا و انتقاد پذیری از مهارت های راه اندازی کسب و کار

اگر این مهارت را در خود تقویت کنید می‌توانید شاهد تأثیرات بسیار مثبت آن در سازمان یا کسب و کارتان باشید.

انتقاد‌‌‌ پذیری به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و همچنین باعث ایجاد تعامل و اعتماد بیشتر بین اعضای تیمتان می‌شود و این حس را به کارکنان منتقل می‌کند که شنیده می‌شوند و نظرات آنها با ارزش است.

همچنین باعث می‌شود خیلی از خطاها و مشکلات را زودتر از موعد شناسایی کنید و از آنها پیشگیری کنید.

به طور کلی داشتن مهارت انتقاد پذیری امری بسیار ارزشمند است که به رشد شما و سازمانتان کمک میکند.

متن زیر می‌تواند راهنمای خوبی برای آشنایی با انواع انتقاد باشد:

برنامه ریزی استراتژیک

به طور خلاصه برنامه‌ریزی استراتژیک در کسب و کار به فرآیندی می‌گویند که در آن اهداف و برنامه‌های بلند‌ مدت یا کوتاه مدت سازمان تعیین می‌شود.

در برنامه‌ریزی استراتژیک هرگونه فعالیتی که موجب افزایش عملکرد و موفقیت سازمان شود در آن ذکر می‌شود مانند: مسیر‌یابی کسب و کار، اختصاص دادن منابع به هر بخش و…

برنامه‌ریزی استراتژیک باعث می‌شود که یک کسب وکار به طور هوشمندانه و هدفمندانه گام بردارد و بتواند در برابر چالش‌ها و تغییرات بازار عکس‌العمل مناسبی داشته باشد.

دانش فنی و تخصصی

فراموش نکنید چیزی که باعث می‌شود مردم به شما اعتماد کنند و مطمئن شوند که شما توانایی حل کردن مشکل آنهارا دارید، داشتن مهارت و تخصص در حوزه‌ی فعالیت شما می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنم اگر قصد راه اندازی هر کسب و کاری را که دارید، علاوه بر اینکه باید مهارت‌های لازم برای شروع کسب و کار را فرابگیرید، حتما دانش و تخصص خود را در حوزه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید بالا ببرید، می‌توانید از طریق مطالعه و تحقیق یا شرکت در دوره‌ آموزشی مربوطه یا حتی مدتی شاگردی کردن در آن حوزه، این کار را انجام دهید.

فراموش نکنید که در یک حوزه‌ی کاری تجربه حرف اول را می‌زند و مقدم بر دانش است. چه بهتر که این تجربه را با کار کردن برای دیگری بدست آوردید تا در راه آزمون و خطا کمترین آسیب را ببینید.

انعطاف پذیری در کسب و کار

انعطاف پذیری نه تنها از مهارت‌های راه اندازی کسب و کار می‌باشد بلکه در جنبه‌های شخصی زندگیتان هم تأثیر بشدت مثبتی می‌گذارد. این مهارت به شما کمک می‌کند تا از نعمت آزمون و خطا بهره مند شوید و هر روز از خود شخصیت بهتری بسازید.

انعطاف پذیری به این معنی ایست که بجای اینکه به خود بگویید «من نباید دچار هیچ خطا یا اشتباهی شوم و باید همیشه همه چیز درست پیش برود» به خود بگویید «من هم ممکن است مانند همه‌ی انسان‌ها دچار خطا و اشتباه شوم و هرگز همه چیز درست پیش نمی‌رود»

این نگرش به شما کمک می‌کند که در هنگام بروز خطا یا اشتباه، بجای سرزنش کردن خویش و عصبانی شدن، خطای خود را بپذیرید و با آرامش سعی کنید در جهت اصلاح آن اقدام کنید و هر روز بهتر از دیروز شوید.

همچنین ما در این زمینه مطلبی آماده کردیم که پیشنهاد می‌کنم آنرا از دست ندهید.

زبان بدن

آخرین مورد از مهارت‌های راه اندازی کسب و کار خواندن زبان بدن است.

جالب است بدانید زبان بدن یکی از قدرتمند ترین ابزار‌های ارتباطی بین انسان‌ها می‌باشد، با استفاده از زبان بدن که شامل حرکات بدنی و اشاره‌های دست و پا می‌باشد می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره حالات احساسی طرف مقابل و همچنین نحوه تفکر او در آن لحظه بدست آورید.

طبیعتا با دانستن این اطلاعات می‌توانید تعامل بهتری با مشتری خود برقرار کنید و قدرت تأثیر گذاری خود را بر دیگران افزایش دهید.

بعد از این که مهارت‌های لازم برای شروع یک کسب و کار را شناختید، احتمالا این سوال برایتان پیش می آید که چگونه این مهارت‌ها را فرا بگیریم. در ادامه چند روش از ایده‌آل ترین روش‌های یادگیری را معرفی میکنم:

1_ منتور شخصی

داشتن یک منتور یا همان مربی با تجربه می‌تواند بهترین راهنمای شما باشد، همچنین اطلاعات و تجربیات خود را به شما منتقل کند و شما را در مسیر درستی قرار بدهد تا آزمون و خطای شما کمتر شود و زودتر به نتیجه برسید. به عبارتی تجربه را تجربه نکنید.

2_ شرکت در دوره‌های آموزشی

کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی متنوعی در این حوزه وجود دارد که هم به صورت حضوری و هم آنلاین می‌توانید در آنها شرکت کنید و دانش و مهارت خود را بالا ببرید، البته فراموش نکنید قبل از شرکت در آن دوره حتما درباره مدرس آن تخقیق کنید تا مطمئن شوید آن فرد دانش و تجربه‌ی کافی برای راهنمایی کردن شما را داشته باشد.

3_ مطالعه و تحقیق

یکی از موثرترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها مطالعه و تحقیق است. کتاب‌ها، مقاله‌ها و منابع اینترنتی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها جهت بالا بردن دانش و مهارت خود بهره بگیرید. فراموش نکنید که مطالعه یکی از مهم‌ترین عادات کارآفریان موفق در سراسر دنیا می‌باشد.

کلام آخر:

شروع یک کسب و کار، مانند کاشتن یه نهال است و برای به ثمر رسیدن آن باید تلاش، صبر و استمرار داشته باشید.

تسلط به مهارت‌های کسب وکار یا هر مهارتی دیگری براثر گذر زمان و تجربه کردن اتفاق می افتد. به یاد داشته باشید که موفقیت یک شبه وجود ندارد.

تنها با پیگیری و یادگیری مداوم است که می‌توانید روز به روز در کسب و کار خود پیشرفت کنید و شاهد به ثمر رسیدن تلاش های خود در زندگی باشید.

در اینجا دو مطلب دیگر قرار دادم که ممکن است برایتان جالب باشد:

امیدوارم این مطلب راهنمای خوبی برای شروع ماجراجوییتان بوده باشد. اگر شما هم نظر یا تجربه‌ای دارید که فکر می‌کنید برای دیگران مفید است حتما در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *