ما توی این مقاله، راجع به نقش شتاب دهنده ها در فضای کسبوکار و استارتاپ صحبت میکنیم.
فایده همکاری با این شرکتها و مدل کارشون رو بررسی میکنیم و لیستی از شرکتهای شتاب دهنده به شما ارائه میکنیم.
شتاب دهنده کسب و کار چیست ؟
تا حالا ایده جدیدی برای کسبوکار به ذهنتون رسیده؟ آیا تونستید از ایدهتون پول در بیارید؟ نیازمندیهای شما برای اجرای یک ایده چی هست؟ اجازه بدید یک نمونه واقعی رو مطرح کنم:
ممکنه شما برای گرم کردن خونه توی فصلهای سرد، فکری به جز روشن کردن بخاری داشته باشید؛ مثلاً تغییر مصالح ساختمانی.
اگر به هر ترتیبی چند نمونه اولیه از یک نوع مصالح رو ساختید، برای فروش اونها چهکار میکنید؟
آیا باید مصالح رو بردارید و یکی یکی سراغ بنّاها و ساختمونسازهای شهرتون برید؟
چهطور ثابت میکنید که اگر از محصولات شما استفاده بشه مصرف انرژی کاهش پیدا میکنه؟
تا آخر این مقاله پاسخ همه این سوالها رو برای شما شفاف میکنیم:
- شتاب دهنده کسب و کار چیست ؟
- تیم شتاب دهنده دقیقاً چه کار میکند؟
- شتاب دهنده چه کسب و کاری را پذیرش میکند؟
- معیار ما در انتخاب شرکت های شتاب دهنده چیست؟
- تفاوتهای انواع شتاب دهنده ها چیست؟
شتاب دهنده کسب و کار چیست ؟
وقتی شما ایدههایی مثل نمونه بالا رو تو ذهنتون دارید و کاری تازه رو شروع میکنید، اصطلاحاً یک استارتآپ (start up) رو راهاندازی کردهاید.
استارتآپها نیاز به حمایت دارن تا بتونن به نتیجه دلخواه برسن؛ نیاز به یک شتاب دهنده دارن تا کارشون با سرعت بیشتری به پیش بره.
شاید شما بتونید یه مدل مصالح ساختمانی مقاوم در برابر سرما رو بسازید، اما قطعاً برای تولید انبوهش نیاز به نیروی کار، سرمایه اولیه، تجهیزات خاص و البته بازار فروش دارید.
آیا شخص یا مجموعهای رو میشناسید که این خدمات و امکانات رو در اختیارتون بگذاره؟
این مجموعه، همون شتاب دهنده است.
اگر به اطلاعات بیشتری راجع به استارتآپها نیاز دارید، دو مطلب پایین رو مطالعه کنید و زود پیش من برگردید!
بیشتر بخوانید:
تفاوت استارتاپ و کارآفرینی
تفاوت استارتاپ و کسب و کار
تیم شتاب دهنده دقیقاً چه کار میکند؟
شرکتهای شتاب دهنده به عنوان یه مجموعه یا سازمان مستقل، استارتآپ شما رو رشد میدن و برای تیم شما همکار پیدا میکنند. مقداری سرمایه اولیه بهتون میدن و شما رو به یک سرمایهگذار معرفی میکنند.
البته که در ازای ارائه این خدمات، قسمتی از درآمد شما رو در آینده باهاتون شریک میشن.
برای شروع کار، شرکت شتاب دهنده برای پذیرش استارت آپها فراخوان میزنه.
شما ایده اولیه و تجربههای کاری و نمونههای اولیه محصولتون (اگر موجود هست) رو به اونها ارائه میکنید تا پتانسیل طرحتون بررسی بشه.
نحوه کار شتاب دهنده ها چهار مرحله داره:
1: پذیرش استارتآپها
استارتآپهای زیادی ایدهها و برنامههاشون رو به شتاب دهنده ها ارائه میکنند اما تعداد بسیار محدودی از اونها پذیرش میشن.
این فضا شدیداً رقابتی هست و برای پذیرفته شدن باید به اندازه کافی جذاب و تودلبرو باشید! 🤗
شما باید چند مطلب رو به طور واضح توضیح بدید:
3. آیا کس دیگری این ایده رو اجرا نکرده؟
4. چهقدر زحمت میکشید؟ چهقدر پاداش میگیرید؟
1. فازتون چیه؟
کارشناسان حوزه کسبوکار میگن که:
برای حل یک نیاز و مشکل واقعی اقدام به راهاندازی یک کسبوکار بکنید نه برای رفع نیازهای شخصی خود!
به نظر شما اگر کسی بهترین مدل بخاری رو برای مردم بندرعباس با کمترین قیمت ارائه کنه، میتونه کسبوکار موفقی داشته باشه؟!
2. واقعاً میشود، میتوانیم؟
فرض کنید شما یک ایده در ذهنتون دارید که شهروندها به جای تردد با وسیله نقلیه بنزینی، از دوچرخه استفاده کنن. اگر به خاطر آبوهوای شهرتون مردم فقط تمایل داشته باشن از ماشین کولردار استفاده کنند چی؟
باید ثابت کنید که عده قابل توجهی منتظرن تا ایده شما به ثمر برسه.
3. آیا کس دیگری این ایده رو اجرا نکرده؟
دو نکته مهم:
اول این که توی خیلی از کسبوکارها، اول بودن همه چیزه؛ مثلاً الان تاکسی اینترنتی رو همه با اسم اسنپ میشناسن. بقیه رقبا هستن، اما نیستن!
دومین نکته مزیت رقابتی هست. وقتی اولین نیستید باید بگید مزیت شما نسبت به رقیب یا رقبا چیه؟
مثلاً ورود به حوزه تولید محصولات لبنی؛
فرضاً یک شرکت لبنی فقط میتونه پنیر ساده تولید بکنه. اگر شما بتونید پنیرهای زیرهای و گردویی و خامهای و … رو به بازار عرضه کنید، بخشی از مشتریهای اونها رو مال خودتون میکنید چون مزیت رقابتی دارید.
4. چه قدر زحمت میکشید؟ چه قدر پاداش میگیرید؟
فرض کنیم که شما بنا دارید از تهران آب معدنی ببرید به قشم و اونجا بفروشید. این کار فرضاً برای کل مجموعه، درآمد تضمینی ثابت ماهیانه 100 میلیون تومان رو به همراه داره. اگر سیاست مجموعه شتاب دهنده حداقل کسب درآمد ماهیانه یک میلیارد تومان باشه، چهطور میشه؟
احسنت! میتونید خودتون اون آب معدنیها رو مصرف کنید، برای سلامتی هم خوبه! 😅
بیشتر بخوانید: استارت آپ صنایع غذایی
2: منتورشیپ (مربیگری)
هنوز داریم راجع به این صحبت میکنیم که شتابدهندهها دقیقاً چه کار میکنن؟
همکاری با شرکتهای شتابدهنده یه مزیت خیلی خوب داره که شاید کمتر به ذهن ما برسه:
اعضای این شرکتها معمولاً در زمینههای مختلف تجربه و علم دارن. اگر شما یه ایده رو به اونها ارائه کنید، میتونن براتون ایده رو پرورش بدن، شاید یه بخشهایی رو تغییر بدن و از تجربههای شخصی خودشون به شما بگن.
شتابدهندهها، ما رو بهتر از خودمون میشناسن! اونها قبلاً شکست خوردهاند، جلوی تکرار شکست رو میگیرند.
تجربه موفق دارند و به ما پیشنهاد مشابه میدن.
مدیر فیس بوک- مارک زاکربرگ – برای شوخی با یکی از دوستهاش، یک سایت راهاندازی کرد و از بچههای دانشگاهش خواست که توی اون عضو بشن. استقبال دانشجوها از اون سایت، باعث شد تا زاکربرگ به فکر توسعه ایدهاش بیفته. این وسطا یه دوست باتجربه پیدا شد و با یک پیشنهاد عملاً نقش شرکت شتاب دهنده رو ایفا کرد:
کاری کن که به جای اعضای یه دانشگاه، مثلاً اعضای یه شهر داخل سایتت عضو بشن و با هم ارتباط داشته باشن. به جای اطلاع از وضعیت نمرهها و ساعت کلاسها، به همدیگه بگن که امروز چه غذایی میخورن، کجا وقت میگذرونن، به چه چیزهایی علاقه دارن و … .
البته که این دوست باتجربه، سرمایهگذارهای خوبی رو هم برای این طرح پیدا کرد و … .
بریم برای ادامه بحث؟ سوالی اگر هست، لطفاً انتهای مطلب کامنت کنید!
3: حمایت و همکاری
وقتی شتاب دهنده متقاعد شد که سرمایهگذاری روی پروژه شما براش میصرفه با شما قرارداد میبنده و حمایتها، آموزشها و منتورینگ رو شروع میکنه. معمولاً یه مدت زمان چند ماهه به شما اختصاص داده میشه.
دورههای آموزشی شتابدهندهها، ابتدا تحت عنوان دوره پیش شتابدهی و بعد در قالب شرکت در استارتاپ ویکند و استارتاپ گرایند برگزار میشه.
گاهی شما نیاز به یه کارگاه و یا تجهیزات و قطعات خاصی دارید تا یه محصول رو بسازید.
ممکنه به یک تیم برنامهنویس نیاز داشته باشید تا یه اپلیکیشن خاص یا یک سایت با ویژگیهای منحصربهفرد برای شما طراحی کنن.
شاید نیاز به ارتباطات و همکاری با نهادهای خصوصی یا دولتی داشته باشید. اصطلاحاً باید شتابدهنده برای شما شبکهسازی انجام بده.
4: جذب سرمایهگذار
شرکتهای شتاب دهنده، تخصص دارند، مقداری سرمایه و ارتباطات.
شناخت سرمایهگذارانی که علاقه به کسبوکارهای نو دارند و اصطلاحاً ریسکپذیر هستند، یکی از مشخصات مهم یک شتابدهنده خوبه.
فرض کنید شما با یک شتابدهنده قرارداد میبندید که بعد از شش ماه استفاده از کارگاهی که اونها در اختیارتون گذاشتن، یک قطعه خاص رو برای صنایع دریایی تولید کنید.
بعد از اتمام این مهلت زمانی باید ایده اولیه، محصول نهایی و برنامههاتون برای آینده رو به سرمایهگذار ارائه کنید. اگر پروژه شما آیندهدار تشخیص داده بشه، قرارداد جدیدی منعقد خواهد شد.
پس همکاری استارتآپ با شرکت شتابدهنده در این نقطه به پایان میرسه.
از این به بعد یک بخش از درآمد رو به شتاب دهنده پرداخت میکنید، یک بخش رو به سرمایهگذار اصلی و یک بخش هم متعلق به خودتون هست.
شتاب دهنده چه کسب و کاری را پذیرش میکند؟
همون مثال مصالح ساختمانی که اول کار زدم رو یادتون میاد؟
فرض کنید شما یه مدل بلوک خاص ساختید که میتونه به جای آجر توی ساختوساز استفاده بشه و حالا به فکر تولید انبوهش هستید.
متخصصین حاضر در تیم شتاب دهنده میتونن برای تجهیز کارگاه و تأمین بعضی دستگاههای خاص به شما کمک کنن. یا برای این که توی فرایند تولید محصولتون از چه مواد اولیه جدیدی استفاده کنید و یا برای طراحی شکیلتر این بلوکها به شما مشاوره بدن.
نقش شرکت های شتابدهنده ، معمولاً یک نقش حمایتی از پروژهای هست که چیزی بیشتر از یک ایده خام باشه.
پروژهای که بخشی از مسیر رو رفته و حالا برای توسعه کارش نیاز به حمایت مادی یا معنوی داره.
بیشتر بخوانید: انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها
معیار ما در انتخاب شرکت های شتاب دهنده چیست؟
همهچیز به شما بستگی داره!
اساساً به عنوان یه استارتآپ باید به این سوال جواب بدید که:
دلیل شما برای همکاری با شرکتهای شتابدهنده چیست؟
کسی برای ساخت دستگاههای لیزر، نباید طرحش رو به شتابدهندههای حوزه گردشگری ارائه کنه!
فرض کنید یه استارتآپ نیاز داره که از تجربه مهندسین معدن برای کشف مناطق مناسب برای حفر معدن سنگ آهن استفاده کنه.
یک شتاب دهنده توی کرمان، سالها با مهندسین معدن گلگهر کار کرده. یک شتاب دهنده دیگه توی شیراز، در زمینه تولید دستگاههای پرینتر سهبعدی فعالیت میکنه. الان باید این استارتآپ ایده و رزومه خودش رو به کدوم یکی ارائه بکنه؟
اگه شما به ارتباطات با افراد باتجربه یا افراد دارای برش و شاید اهالی سیاست نیاز دارید، باید سراغ یه سری شتابدهندههای خاص برید. خاص از نظر سابقه میتونه باشه، از نظر شهری که داخلش فعالیت میکنن و یا همکارهایی که دارن و … .
اگه به پول و سرمایه اولیه زیادی نیاز دارید، احتمالاً باید سراغ یه سری از شتاب دهنده ها برید که میتونن پول بیشتری رو در ابتدای کار در اختیار تیمهای استارتآپی قرار بدن.
تفاوت های انواع شتاب دهنده ها چیست؟
به طور کلی ما چهار نوع شتاب دهنده داریم:
شتاب دهنده تخصصی: در یک یا چند زمینه بهخصوص کار میکنه و هدف مشخصی داره. مثلاً هوش مصنوعی یا تجهیزات پزشکی. به عنوان مثال، شتاب دهنده هلثیو در حوزه سلامت و شتاب دهنده نکسترا در حوزه هوش مصنوعی فعالیت میکنه.
شتاب دهنده عمومی: یک شتابدهنده عمومی در حد امکان به همه استارتآپها با موضوعات و نیازهای متنوع خدمات ارائه میکنه. گستردگی فعالیت این شتاب دهنده ها نسبت به شتاب دهندههای خصوصی، طبیعتاً از تمرکز اونها کم میکنه اما شانس پذیرش رو برای استارتآپها بالا میبره.
شتاب دهنده سازمانی: به طور کامل مستقل نیست و تحت قوانین و دستورالعملهای یک نهاد و مجموعه خاص در راستای منافع همون نهاد فعالیت میکنه. دامنه فعالیت اونها معمولاً محدود هست. مثل شتابدهنده نوین تک.
شتاب دهنده آنلاین (مجازی): نسل جدید شتابدهندهها که به خصوص بعد از همهگیری کرونا به وجود اومده و همکاریها رو به صورت مجازی و غیرحضوری مدیریت میکنه. تعدادی از این شتابدهندهها رو در این لینک میتونید ببینید.
لیست شتاب دهنده ها
در اینجا تعدادی از شتاب دهنده های مطرح ایران و خارج از کشور رو مشاهده میکنید:
- شتابدهنده شریف
- شتابدهنده فردوسی
- شتابدهنده کوانتوم
- شتابدهنده آواتک
- شتابدهنده تریگ آپ
- شتابدهنده دیموند
- Hult Prize Global Accelerator
- TechStars
- Y Combinator
مطالب مرتبط
اگر شما هم مایل به راهاندازی استارت آپ خودتون هستید، برای شروع کار، این مقالهها کمک زیادی به شما خواهند کرد:
با خوندن مقاله راه اندازی یک استارتاپ، ببینید چهطور میتونید توی چهار مرحله استارتآپ خودتون رو راهاندازی کنید:
استارتآپها مدتی بعد از شروع کار، باید به عنوان یک شرکت تجاری ثبت بشن. صفر تا صد کار رو اینجا براتون آوردیم:
تا حالا به این فکر کردید که چهطور میتونید اعضای تیم استارتآپ رو پیدا کنید؟ رابطهتون با کار تیمی چهطوره؟
این مقاله رو از دست ندید!
اگر شغل شما خانهداری هست و مجبورید زمان زیادی رو توی منزل بگذرونید، پیشنهاد میکنم این مقاله رو مطالعه کنید:
برای شروع استارت آپ خودتون دغدغه مالی دارید؟ این مقاله رو بخونید تا با راههای جدید آشنا بشید:
ما رو در جریان نظرات خودتون بگذارید اگر:
مطالب این مقاله رو دوست دارید.
به اطلاعات بیشتری نیاز دارید.
تجربهای در این زمینه داشتهاید.