رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

تکنیک‌ های مصاحبه استخدامی با دانلود رایگان سوالات مصاحبه

4.7/5 - (42 امتیاز)

به دنیای موفقیت با تکنیک های مصاحبه استخدامی خوش آمدید!

آیا می‌دانستید بر اساس سایت کاری معروف Seed Scientific، حدود 33 درصد کارفرمایان در 90 ثانیه اول مصاحبه می‌دانند که شما را استخدام کنند یا نه؟

به دنبال تکنیک های مصاحبه استخدامی و راهی برای افزایش شانس خود هستید؟

آیا می‌خواهید با اعتماد به نفس و آمادگی کامل در هر مصاحبه‌ای بدرخشید؟

در جست‌وجوی خلاصه‌ای از تکنیک های مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی می‌باشید؟

منبع معتبری برای نمونه سوالات و دوره آموزشی تکنیک های مصاحبه استخدامی می‌خواهید؟

دیگر نیازی به جست‌وجو نیست! در اینجا، ما به شما کمک می‌کنیم تا با استفاده از برترین تکنیک های مصاحبه ی استخدامی و راهنمایی‌های تخصصی، به اهداف شغلی خود دست یابید.

آرتور اَش می‌گوید: “یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت، اعتماد به نفس است؛ و یکی از مهمترین کلیدهای اعتماد به نفس آماده‌سازی ست.”

ما از تکنیک استار گرفته تا نکات کلیدی مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی، نمونه سوالات مصاحبه کاری و همه مهارت‌هایی که برای خودمان هم موثر بوده است را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا برای هر مصاحبه‌ای به عنوان کارفرما یا کارجو آماده باشید.

با ما همراه باشید و اولین قدم را به سوی شغل رویایی خود بردارید.

 اولین قدم را به سوی شغل رویایی خود بردارید

بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند مصاحبه فقط در یک مرحله صورت می‌گیرد، باید بگوییم در واقع یک مصاحبه‌ی کاری در سه مرحله انجام می‌شود. به عبارتی دیگر، شما باید خود را برای هر سه مرحله‌ی مصاحبه آماده کنید و تکنیک های مصاحبه شغلی را به دقت مطالعه کنید تا با آمادگی کامل و اعتمادبه‌نفس بالا به مصاحبه بروید و موفق بشوید.

فهرست مطالب

مسیر موفقیت یک مصاحبه، مسیری پر پیچ و خم و سرشار از پستی و بلندی است. در این قسمت با بهترین تکنیک‌ های مصاحبه استخدامی آشنا می‌شویم تا این مسیر را راحت‌تر طی کنیم.

مرحله‌ی اول، یعنی مرحله‌ی پیش از مصاحبه، در موفقیت شما در مصاحبه‌ی شغلی پیش‌رو بسیار مؤثر است. چراکه نه تنها باعث ایجاد یک پیش‌زمینه ذهنی برای شما قبل از حضور در جلسه‌ می‌شود؛ بلکه نشان می‌دهد چگونه مصاحبه کنیم، به شما کمک می‌کند که بدانید چه چیزی در انتظارتان است، در چه شرایطی قرار خواهید گرفت، چه کسی/چه کسانی با شما مصاحبه خواهند کرد و چه مطالبی را بهتر است به نحواحسن به یاد بسپارید تا از جلسه‌ی مصاحبه شغلی خود سربلند بیرون بیایید.

تکنیک های کلیدی برای موفقیت پیش از حضور در جلسه مصاحبه استخدامی

کلید موفقیت
الف) شرح شغل مورد نظر را به دقت بررسی کنید.

زمانی که در حال آمادگی برای مصاحبه های شغلی مورد نظر هستید،  باید توضیحات شغلی که کارفرمای شما از قبل برای شما ارسال کرده، به صورت کتبی به شما تحویل داده است، و یا در سامانه مصاحبه استخدامی درج شده است را به خوبی مطالعه کنید و از آن به عنوان یک راهنما بهره ببرید.

بله، مسلماً شما می‌دانید برای چه شغلی اقدام کرده‌اید. اصلاً اگر توضیحات شغل خود را نمی‌دانستید که بی‌دلیل برای مصاحبه نمی‌رفتید! اما، نکته‌ی مهم اینجاست که در واقع شرح شغل یا همان فرم مصاحبه کاری، فهرستی از صلاحیت‌های کاری، کیفیت برخوردی، الزامات و مسئولیت‌هایی است که کارفرما در یک نامزد شغلی ایده‌آل به دنبال آن است. هرچقدر شما بتوانید خود را با جزئیات توضیح داده شده بیشتر هماهنگ کنید، کارفرما شما را فردی مناسب‌تر و واجد شرایط‌تر می‌بیند.

لازم است بدانید که شرح شغل در واقع به شما در مورد نوع سوالاتی که ممکن است در جلسه پرسیده شود هم ایده می‌دهد، پس این به شما کمک می‌کند بهتر با شرایط مصاحبه آشنایی داشته باشید.

شرح شغلی برای برنامه ریزی برای مصاحبه: فرم مصاحبه شغلی
ب) از دلیل رفتن به مصاحبه و شرایط خود آگاه باشید.

بله، درست متوجه شده‌اید! شما باید خودتان را بهتر بشناسید. قبل از مصاحبه باید درک خوبی ازاین مسئله داشته باشید که چرا این شغل را می‌خواهید و چرا شما شخص ایده‌آل و واجد شرایط این شغل هستید. چرا کارفرما از بین تمام مصاحبه‌شوندگان باید شما را برگزیند؟ در واقع دانستن جواب این سوالات به شما کمک می‌کند که ذهن کارفرما یا شخص مصاحبه‌ کننده را بخوانید. چه ویژگی‌هایی از شما در ذهن کارفرما برجسته‌تر است که شما را فرد بهتری برای این کار می‌کند؟

شما باید آماده باشید که به بهترین شکل علاقه‌ی خود را به این فرصت شغلی توضیح دهید و به کارفرما ثابت کنید چرا شما بهترین فرد برای این نقش هستید.

اموزش موفقیت مصاحبه
پ) در مورد محل‌کار/ شرکتی که برای آن درخواست می‌دهید، تحقیق کنید.

همان‌طور که می‌دانید، در یک مصاحبه همیشه اینطور نیست که فقط سؤال بپرسد و شما جواب دهید و این روند تا آخر جلسه ادامه داشته باشد. لازم است که در جلسه، یک گفت و گو شکل بگیرد، حتی جالب است بدانید که در آخر جلسه به شما فرصتی طلایی داده می‌شود تا از مصاحبه‌ کننده یا کارفرمای خود سوال بپرسید و البته که نباید این فرصت را از دست بدهید! انجام تحقیق در مورد شرکتی که برای آن درخواست می‌دهید، بخش مهمی از آمادگی برای مصاحبه است.  چراکه، نه تنها به ایجاد زمینه برای گفتگو‌های حین مصاحبه کمک می‌کند ، بلکه به شما برای طرح سوالات متفکرانه نیز یاری می‌رساند!

ت) در مورد نقش خود نیز تحقیق کنید.

شاید برای شما سؤال باشد که تفاوت این مورد با مورد الف چیست. شرح شغلی‌ای که کارفرما به شما می‌دهد در واقع لیستی از انتظاراتی است که از شما دارند و می‌خواهند شما مطابق آن عمل کنید. در صورتیکه وقتی می‌خواهید در مورد نقش خود در شرکت تحقیق کنید، در واقع باید بدانید افرادی که قبلا در این نقش فعالیت داشته‌اند چگونه عمل  کرده‌اند، شما به عنوان عضوی از تیم کاری این شرکت چطور باید عمل کنید؟

اگر کارتان در ارتباط با محصول خاصی است:

اگر قرار است کار شما با محصول خاصی در ارتباط باشد مهم است که آن محصول را نیز به خوبی بشناسید و بدانید چه خدماتی را باید ارائه بدهید. در صورت امکان، می‌توانید یک نمونه از محصول را درخواست دهید تا خودتان را با محصول بیشتر آشنا کنید. علاوه بر این شما می‌توانید نظرات مشتریان را نیز از قبل در رابطه با برخورد مسئولان و محصولات شرکت مطالعه کنید تا خود را با دیدگاه مشتریان نیز آشنا کنید و در مورد فعالیت‌های روزمره محل کار خود مطلع باشید. چراکه هرچه آشنایی بیشتری با موضوعات مرتبط با نقشتان داشته باشید، عملکرد بهتری در مصاحبه خود خواهید داشت.

اگر کارتان با محصول خاصی درارتباط نیست:

اگر نقش شما در رابطه با یک محصول فنی نیست، باز هم پیشنهاد می‌شود که یک درک اولیه از محصولات و خدمات اصلی شرکت داشته باشید، هرچند که نیازی به درک جزئیات نیست. همیشه می‌گویند “کار از محکم کاری عیب نمی‌کند”، پس شما با این‌ کار در واقع خودتان را برای هر شرایطی آماده می‌‎کنید!

برای درک بهتر موضوع، به مثال زیر دقت کنید!

شرکت‌های مدرن معمولاً شبکات اجتماعی و وبسایت‌هایی دارند که با سر زدن به آنها می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد سبک شرکت مورد نظر بیابید و تصوری واضح‌تر از لحن و شخصیت کارکنان شرکت داشته باشید.

برای مثال اگر به یک مصاحبه استخدامی دیجی کالا به عنوان یک مهندس کامپیوتر می‌روید، می‌توانید به سایت دیجی کالا مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری درمورد سبک کار خود، کارکنان و نوع شرکت کسب کنید.

لازم است که بدانید

مهم نیست یک شغل چقدر خوب به نظر می‌رسد، مهم است که با سبک و فرهنگ شرکت تناسب داشته باشید و ارزش‌های مشابهی داشته باشید و همین اهمیت تحقیق کردن در مورد نقش خود و سبک شرکت را می‌رساند. به یاد داشته باشید همان‌طور که مصاحبه‌ کننده در تلاش است تا بهترین نامزد را برای این نقش انتخاب کند، شما هم باید تعیین کنید که آیا این سازمان برای شما مناسب است.

اگر به آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی برای استخدام علاقه‌مند هستید، مطلب زیر برای شماست.
ث) پاسخ‌هایتان را به سوالات پرتکرار مصاحبه‌ها از قبل تمرین کنید.

درست است که شما نمی‌توانید همه‌ی سوالات را پیش‌بینی کنید ولی همیشه یک‌سری سوالات رایج وجود دارد که شما می‌توانید آنها را از قبل تمرین کنید. برای مثال می‌توانید در آینه نگاه کنید و با کمک این سوالات با خود مصاحبه کنید تا نه تنها با سوالات آشنا شوید بلکه بتوانید نحوه برخورد خود در مواجهه با سوالات را نیز مشاهده کنید! همچنین از این طریق تکنیک های مصاحبه‌ کننده را بیشتر درک می‌کنید و حتی می‌توانید بسیاری از تکنیک های مصاحبه‌ کننده را خودتان کشف کنید.

تمرین مصاحبه
نمونه ای از سوالات رایج که در اکثر مصاحبه‌ها پرسیده می‌شوند:

1. خودتان را معرفی کنید.

2. بزرگترین نقاط قوت شما چیست؟

3. نقطه ضعف خود را در چه می‌دانید؟

4. چرا می‌خواهید در شرکت ما کار کنید؟

5. چرا شغل قبلی خود را ترک کردید؟

6. خودتان را یک سال آینده در کجا می‌بینید؟

7. حقوق مورد نظر شما چیست؟

اگر مصاحبه شما با یک آزمون همراه است:

در برخی از مصاحبات شغلی، توانایی شما با یک آزمون نیز ارزیابی می‌شود. در این مورد بهتر است نمونه‌هایی از سوالات مشابه آزمون را نیز از قبل مطالعه کنید تا بیشتر از قبل آماده بشوید.

برای مثال اگر شما به عنوان یک برنامه‌نویس برای مصاحبه می‌روید، ممکن است از شما خواسته شود که کد‌نویسی کنید یا خطوط کد را ارزیابی کنید.

ج) نوع صحبت کردن و زبان بدن خود را نیز برای مصاحبه آماده کنید.
زبان بدن

یکی از مهمترین تکنیک های مصاحبه ی استخدامی، آشنایی با فن بیان و زبان بدن است. با رعایت این دو مورد شما می‌توانید در طول مصاحبه، یک تصور مثبت و پایدار از خودتان ایجاد کنید. این مسئله نه تنها با پاسخ‌های درست شما بلکه با زبان بدن شما و حتی صدای شما در ارتباط است!

سعی کنید که با تمرین اعتماد به نفس، با صدای قوی ولی دوستانه صحبت کنید. اگر عادت دارید در صحبت‌هایتان بسیار از حرکات دستتان استفاده کنید، سعی کنید کنترل آنرا داشته باشید! همچنین سعی کنید گاهی در صحبت‌هایتان لبخند بزنید!

می‌توانید این موضوع را در صحبت‌هایتان با خانواده و دوستان و یا در مقابل آینه تمرین کنید.

در اینجا ویدیویی را برای شما آماده کرده‌ایم که به شما روش‌هایی برای با اعتماد بنفس بودن از طریق زبان بدن و نقش فن بیان در مصاحبه شغلی را آموزش می‌دهد.

این ویدیو در یوتیوب قرار دارد و لازم است که از فیلترشکن برای بازکردن آن استفاده کنید.

چ) پرسش‌هایی متفکرانه برای مصاحبه‌ کننده آماده کنید.
پرسش متفکرانه: راهنمایی های مصاحبه

در ادامه برای شما با عنوان کیمیاگری مصاحبه: رسیدن به طلا در پنج مرحله! توضیح داده‌ایم که وقتی وارد جلسه می‌شوید چه مراحلی را می‌گذرانید و جالب است بدانید در مرحله‌ی آخر از شما پرسیده می‌شود که آیا سؤالی دارید و شما به طور حتم اگر که می‌خواهید مصاحبه را با موفقیت به اتمام برسانید باید سوالاتی را از قبل آماده کرده باشید!

اشتباه نکنید! برخلاف تصور، پرسیدن سؤال به این معنا نیست که شما سردرگم و بی اطلاع هستید بلکه با این‌کار نشان می‌دهید شما در مورد شرکت تحقیق کرده‌اید و موقعیت خود را به خوبی شناخته‌اید. پس برای آماده کردن یکسری سوالات متفکرانه و چالش‌برانگیز وقت بگذارید.

نمونه سوالاتی که می‌توانید بپرسید عبارتند از:

1. یک روز معمولی برای یک فرد در شرکت شما چگونه است؟

2. موفق‌ترین کارکنان شما چه ویژگیهایی دارند؟

3. من واقعاً از آشنایی با این موقعیت کاری لذت بردم. مراحل بعدی در روند استخدام چیست؟

در آخر مطلب با این مورد بیشتر آشنا می‌شوید.

ح) مصاحبه‌های ساختگی انجام دهید.

مسلماً حضور در یک جلسه مصاحبه که قرار است شما را بر‌اساس تنها توانایی‌ها و برخوردی که از خود در آن جلسه نشان می‌دهید، می‌تواند بسیار استرس‌آور باشد. از این رو باید راهی برای تسکین اضطراب و افزایش اعتماد به نفس خود پیدا کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که درست مانند سخنرانی در جمع، مصاحبه را بلند با خود تمرین کنید. در ابتدا ممکن است این تمرین خسته‌کننده به نظر برسد اما تجربه‌ی مکرر فرآیند مصاحبه به شما کمک بسیاری می‌کند و به مسلط شدن شما بر احساسات و پاسخ‌هایتان در مصاحبه کمک می‌کند.

در صورتیکه راحت‌تر هستید می‌توانید این تمرین را با دوستان یا خانواده انجام دهید.

برای آشنایی بیشتر با نمونه پر تکرارترین سوالات موقعیتی مصاحبه استخدامی، فایل زیر را مطالعه کنید.

از پاسخ‌هایتان راضی نیستید؟

در طی تمرین مصاحبه ممکن است متوجه بشوید که جواب‌هایتان به مقدار کافی خوشایند و راضی‌کننده نیستند، پس تمرین بلند مصاحبه در واقع به شما فرصتی می‌دهد که جواب‌هایتان را تکرار و مرور کنید، آنها را اصلاح کنید و به خوبی به خاطر بسپارید.

خ) چندین نسخه چاپی از رزومه خود آماده کنید.

اکثر کارفرمایان به نسخه دیجیتال رزومه شما دسترسی دارند ولی ممکن است در طول مصاحبه به راحتی به آن دسترسی نداشته باشند. همراه داشتن چندین نسخه چاپی از رزومه خود، نشان می‌دهد که شما با آمادگی در جلسه حاضر شده‌اید و کارهایتان سازماندهی شده است.

رزومه کاری
آیا رزومه خود را به خوبی می‌شناسید؟

وقتی برای مصاحبه آماده می‌شوید، رزومه خود را هم به خوبی بخوانید. قاعدتاً از شما انتظار می‌رود که خودتان و گذشته‌ی شغلی خود را بهتر از هر کسی بشناسید! اگر هر ایراد و مشکلی در رزومه‌تان می‌بینید، سعی کنید دلیلی قانع‌کننده برای آن پیدا کنید.

برای مثال، ممکن است شما برای چند سال هیچ شغلی نداشته‌اید، یا شغل خود را چندین دفعه تغییر داده باشید. این برای کارفرما می‌تواند نگران‌کننده باشد که اگر شما واقعاً شخصی پایبند و وفادار به شغل خود هستید چرا چندین سال بدون کار زندگی کرده‌اید یا به چه دلیل به تغییر شغل خود ادامه داده‌اید؟

چه باید کرد؟

شما باید قبل از حضور در جلسه‌ی مصاحبه، دلایل و توضیحات خوبی را آماده کرده باشید تا به مصاحبه‌ کننده و کارفرما نشان دهید که شما قابل اعتماد هستید و خطری برای شرکت آنها ندارید. مهم است در برخورد با سوالات چالش برانگیز در رابطه با رزومه‌تان صادق باشید ولی سعی کنید دیپلماتیک عمل کنید.

برای مثال اگر دلیل شما برای ترک کردن شغل قبلی‌تان این است که با سیاست‌های کارفرمای قبلی‌تان موافق نبوده‌اید، نباید در مورد کارفرمای قبلی‌تان منفی‌گویی کنید. پس باید از قبل این سؤال احتمالی را در نظر بگیرید و جواب خود را از قبل آماده کنید تا به طور تصادفی چیزی نگویید که پشیمان شوید.

پیشنهاد ما به شما این است که پاسخ‌هایتان را یادداشت کنید  تا بتوانید قبل از حضور در جلسه آنها را با خود مرور کنید.

علاوه بر رزومه کاری، مدارک دیگری هم مورد نیاز شما است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک مورد نیاز آزمون‌های استخدامی، لینک زیر راهنمایی جامع برای شما است.
د) با محل مصاحبه آشنا باشید.
محل مصاحبه کاری

گاهی پیش می‌آید که مصاحبه شما در شهری دیگر یا جایی ناآشنا در شهر خودتان باشد. این که شما با محل مصاحبه آشنایی کامل ندارید می‌تواند موجب اضطراب باشد. سعی کنید از قبل محل مصاحبه را پیدا کنید و بهترین مسیر را برای روز مصاحبه در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که شما می‌خواهید همه چیز در روز جلسه هموار پیش برود.

اگر در مورد وضعیت پارکینگ اطراف مضطرب هستید می‌توانید با مصاحبه‌ کننده خود نیز از قبل تماس بگیرید و راهنمایی بگیرید.

‌دیر نکنید!

بگذارید شما را از این مسئله مطمئن کنیم که اگر زودتر برسید بهتر از این است که دیر برسید. حتی اگر شما خانه را زود ترک کنید باز هم ممکن است با موانعی مثل ترافیک، تصادف، نبودن جای پارک یا حتی مواجه شدن با مشکلی در ساختمان روبرو شوید. از این رو بسیار مهم است وقت کافی برای رسیدگی به این مشکلات هم داشته باشید. در صورتیکه وقت اضافه آوردید می‌توانید یادداشت‌های خود را مرور کنید.

اگر دیر رسیدیم چه‌کار کنیم؟

هرگاه مشکلی ایجاد شد و شما می‌دانید که قرار است دیر برسید، حتماً با کارفرما/مصاحبه‌ کننده خود تماس بگیرید و آنها را مطلع سازید و ساعت مصاحبه را با آنها هماهنگ کنید. بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی، در جلسه دیر حاضر شوید و خود را توجیه کنید.اگر

ذ) خودتان را تبلیغ کنید و به فروش برسانید.
خودتان را تبلیغ کنید و به فروش برسانید.

یکی دیگر از تکنیک های مصاحبه شغلی، فروش مهارت‌هایتان است.

تصور کنید شما می‌خواهید برای خانه‌تان فرش خریداری کنید. فروشنده به شما می‌گوید که این فرش با بهترین نخ اکرلیک بافته شده، این نخ ضد حساسیت است، پرز ندارد و شما نمونه‌ی این فرش را هیچ‌جایی پیدا نمی‌کنید. فرش‌های پلی استر هم موجود است ولی مسلماً کیفیت پایین‌تری دارند. با این‌کار فروشنده شما را راضی می‌کند که بهترین جنس را خودشان دارند و محصولاتشان همتا ندارد و به نفع خودتان است که از آنها خرید کنید.

در جلسه‌ی مصاحبه، شما همان فروشنده هستید و کارفرما خریدار است. خجالت نکشید که از ویژگی‌های مثبتتان زیاد حرف بزنید. از خودتان تعریف کنید و خودتان را به بهترین شکل ارائه دهید. شما مهارت و تجربیاتی دارید که شما را از سایر متقاضیان جدا می‌کند، پس از شما انتظار می‌رود از مهارت‌هایتان صحبت کنید. توضیح دهید که چطور توانایی‌ها و تجربیات شما، به اهداف کلی و پیشرفت شرکت کمک می‌کند و شما را از بقیه متمایز می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با مهارت‌های ضروری برای استخدام مطلب زیر را حتما مطالعه کنید.
راوی باشید ولی مختصر و مفید قصه را تعریف کنید.
مهارت های مصاحبه اراوی باشید ولی مختصر و مفید قصه را تعریف کنید.

لازم نیست داستان‌بافی کنید. سعی کنید پاسخ‌های کوتاه ولی مفید بدهید. فقط اطلاعات مثبت و مرتبط را به اشتراک بگذارید. برای این‌کار می‌توانید در صورت وجود از جدول‌های مقایسه ای استفاده کنید و با آمار دستاوردهای خود را نشان دهید.

برای مثال، شما در شغل قبلی خود، فروش شرکت را با درصد مشخصی افزایش داده‌اید، پس خوب است که آنرا به کارفرمای جدید نشان دهید.

پس سعی کنید قبل از حضور در جلسه خود را برای توضیح مهارت‌ها و توانایی‌هایتان آماده کنید و پاسخ‌هایی حرفه ای در جیب داشته باشید.

ر) یک لیست از معرف‌ها و منابع خود را آماده داشته باشید.

درست است که شما توانایی‌های خود را ارائه می‌دهید ولی کارفرما همچنان نیاز دارد افراد قابل اعتماد دیگری هم توانایی‌های شما را تأیید کنند. بنابراین بهتر است از قبل یک لیست از نام و شماره‌ی افراد و شرکت‌هایی که مهارت‌های شما را تأیید می‌کنند آماده داشته باشید چراکه این به فرآیند انتخاب شما به عنوان متقاضی برتر نیز سرعت می‌کند.

ز) فکر کرده پاسخ دهید.

هیچ قانون و اجباری وجود ندارد که بلافاصله بعد از سؤال، جواب آماده داشته باشید. اگر پاسخ به یک سؤال خاص را نمی‌دانید، کاملاً قابل قبول است که برای لحظه ای مکث کنید و کمی فکر کنید. حتی می‌توانید به کارفرما بگویید که اجازه دهید کمی فکر کنم. مسلماً نباید مدت زمان فکر کردن برای یک پاسخ خوب طولانی بشود و حضار را خسته کند ولی اگر زمان منطقی صرف شود، کارفرما قدردان پاسخ مفید شما نیز می‌شود.

بسیاری پس از جلسه‌ی مصاحبه شغلی به این فکر می‌کنند که آیا قرار است با او تماس بگیرند و فقط به خود امید می‌دهند. آنها نمی‌دانند که تنها صبر کافی نیست و لازم است اقداماتی انجام دهند تا شانس انتخاب شدنشان را افزایش دهیم.

تکنیک‌های طلایی مرحله ی “پس از مصاحبه”: راهنمای موفقیت

 راهنمای موفقیت.

در اینجا چند کاری که لازم است بعد از اتمام مصاحبه استخدامی خود انجام دهید را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانیم انتخاب شدنتان را تضمین کنید:

پس از اتمام مصاحبه و برگشت به خانه

تبریک می‌گوییم! حالا شما مصاحبه را به اتمام رسانده‌اید و وقت این است که خود را در ذهن کارفرما ثابت کنید و نشان دهید شما واقعاً این شغل را می‌خواهید. پس بهتر است دست به قلم بشوید:

آ) هرگونه برداشتی را که داشتید بنویسید.
تکنیک های مصاحبه استخدامی: یادداشت برداشت، محاسبه مصاحبه استخدامی

اولین اقدام این است که استرس و اضطراب اضافی را از خود دور کنید. برای این‌کار هر برداشتی که از جلسه‌ی مصاحبه داشتید را یادداشت کنید. فرد یا افرادی که با شما مصاحبه کردند را دوست داشتید؟ آیا چیزی هست که نگفته باشید و دوست داشتید که می‌گفتید؟ آیا موردی وجود دارد که برای استخدام شما برای مصاحبه دوم فراخوانند؟ چه چیزهایی باعث می‌شود که شما را استخدام کنند و یا شما را رد کنند؟

با استرس بعد از مصاحبه چه‌کار کنیم؟

بهترین کار این است که به اتفاقات و جریان مصاحبه فکر کنید و بعد آنرا رها کنید. در ابتدا آنرا تجزیه و تحلیل کنید تا به نوعی خودتان متوجه نتیجه مصاحبه بشوید! حالا دیگر فقط آنرا رها کنید و به حال خود بگذارید. شما تحلیل خود را انجام داده‌اید. تحلیل مکرر مصاحبه فقط باعث استرس اضافی و غیر ضروری می‌شود.

ب) بعد از مصاحبه، پیام تشکر بفرستید.

تشکر کنید! درست است که انجام مصاحبه، بخشی از کار استخدام کنندگان است ولی آنها هم مثل شما وقتی را صرف کرده‌اند، رزومه و اطلاعات شما را مطالعه کرده‌اند و شما را از بین چندین نفر دیگر برای مصاحبه برگزیده‌اند.پس تشکر کردن از وقتی که برای شما گذاشته‌اند، خالی از لطف نیست. همان‌طورکه مصاحبه‌ کننده پس از اتمام مصاحبه شغلی از کارجو تشکر می‌کند، شما هم موظف هستید قدردانی خود را نشان دهید.

ج) بازخورد کارفرما را جویا شوید.
مصاحبه کارجویان: دریافت بازخورد از کارفرما

تا وقتی که بازخورد مصاحبه‌ کننده را درمورد خودتان و مصاحبه‌ کننده نپرسید، نمی‌توانید از نظرشان مطمئن باشید! بدترین حالت را در نظر بگیرید. فرض کنید که شما اصلاً این‌کار را دریافت نمی‌کنید. اگر نظر استخدام‌کننده را نپرسید، هرگز نخواهید فهمید که آنها چه چیزی را درمورد شما دوست نداشته‌اند و چرا شما را قبول نکرده‌اند. درخواست گزارش عملکرد به شما این گزینه را می‌دهد که بر روی خود و رزومه‌تان کار کنید، آنرا بهبود ببخشید، اگر مهارتی دیگر لازم است یاد بگیرید و با قابلیت‌هایی بیشتر و دستی پر در جایی بهتر استخدام شوید.

فکر می‌کنید کار را دریافت می‌کنید؟

اگر که بهترین حالت را در نظر بگیرید و شرایط مصاحبه به نفع شما بوده است، باز هم با درخواست گزارش عملکرد به کمک شما می‌آید. پرسیدن بازخورد مصاحبه‌ کننده، باعث می‌شود کارفرما از این واقعیت که شما به نظر آنها اهمیت می‌دهید، لذت ببرد. این امتیازی اضافی نیز برای شما است و شانس استخدام شدن شما را افزایش می‌دهد.

بهتر است که این پیام را به همراه پیام تشکر ارسال کنید تا از افراط هم جلوگیری کنید.

د) اگر چیزی را در طول مصاحبه فراموش کرده‌اید، آنرا به اشتراک بگذارید.

گاهی پیش می‌آید که درست بعد از اتمام مصاحبه یا وقتی که به خانه برگشته‌اید، ناگهان مطلبی را به یاد بیاورید دوست داشته‌اید بیان کنید. خبر خوب این است که هنوز هم فرصت دارید تا به استخدام‌کننده اطلاع دهید! می‌توانید در ضمیمه‌ی پیام بازخورد و تشکر، این مطلب را هم اضافه کنید.

برای دیدن نمونه ایمیل بازخورد و پیام تشکر پس از مصاحبه، فایل زیر را دانلود کنید.

یک هفته بعد از روز مصاحبه

در صورتیکه مصاحبه‌ کننده‌ی شما تاریخ مشخصی را برای نتایج به شما نداده است، یک هفته زمان خوبی برای یادآوری به آنها است. حالا چندین روز گذشته است و شما هنوز پیامی از شرکت دریافت نکرده‌اید. حالا زمان آن است که به آنها یادآوری کنید شما هنوز هم به این شغل علاقه‌مند هستید و ناامید نشده‌اید. پس بهتر است که دوباره دست به قلم بشوید:

ه) به استخدام‌کننده یادآوری کنید هنوز هم به این موقعیت شغلی علاقه‌مند هستید.
تکنیک های مصاحبه شغلی: علاقه به موقعیت شغلی

در صورتیکه از زمان مصاحبه شما هفت روز یا بیشتر گذشته است، بهتر است به شخص استخدام‌کننده پیامی ارسال کنید و یادآوری کنید که هنوز هم این موقعیت شغلی را می‌خواهید و درخواست به روزرسانی وضعیت را داشته باشید. این نه تنها علاقه و پیگیری شما را نشان می‌دهد بلکه به مصاحبه‌ کننده گوشزد می‌کند این فقط یک مصاحبه عادی در میان چندین مصاحبه‌ی دیگری که شما انجام داده‌اید نیست و شما منتظر شنیدن خبری از نتایج مصاحبه استخدامی خود هستید.

مصاحبه‌ کننده به شما تاریخ مشخصی برای نتایج داده است؟

از قدیم گفته‌اند گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی! در صورتیکه مصاحبه‌ کننده به شما تاریخ معینی داده است، بهترین کار این است که فقط صبر کنید و به زمانی که آنها نیاز دارند تا اطلاعات شما را بررسی کنند احترام بگذارید.

[بیشتر بخوانید: چگونه برای مصاحبه شغلی آماده شویم؟]
تکنیک های مصاحبه استخدامی

بالاخره روز مصاحبه فرا رسیده است و شما می‌دانید چه تکنیک‌هایی را بهتر است پیش از مصاحبه و پس از مصاحبه بکار بگیرید تا موفقیتتان را تضمین کنید. حالا تنها کافی است بدانید چطور در جلسه‌ی مصاحبه بدرخشید. مرحله‌ی حضور در جلسه‌ی مصاحبه، مهمترین و حائز اهمیت ترین مرحله است و بیش از هرچیز سرنوشت موقعیت شغلی که برایش اقدام کرده‌اید را مشخص می‌کند.

در این مرحله مصاحبه های شغلی می‌توانند به شکل‌های مختلفی از جمله حضوری ، غیر حضوری و تلفنی انجام بشوند.

1. رونمایی از سبک‌های مصاحبه‌ی حضوری

اولین سبک مصاحبه شغلی، مصاحبه‌ی حضوری است. در این مصاحبه لازم است که شما به صورت حضوری و شخصاً به محل مصاحبه در زمان مشخصی مراجعه کنید. جالب است بدانید مصاحبه‌ی حضوری، خود 7 نوع دارد که در اینجا با آن‌ها آشنا می‌شویم:

نوع اول) مصاحبه شغلی یک به یک (One-on-One Interviews)
مصاحبه ی یک به یک: تکنیک های مصاحبه ی استخدامی

این مصاحبه، در واقع یک مصاحبه‌ی انفرادی است که در طی یک جلسه‌ی رسمی در دفترکار اتفاق می‌افتد. این نوع مصاحبه‌، بین یک مصاحبه‌ کننده و فرد مصاحبه شونده اتفاق می‌افتد. به عبارتی دیگر، در محل مصاحبه فقط دو نفر حاضر می‌شوند. شما و فرد مصاحبه‌ کننده.

 مصاحبه‌ی یک به یک چه هدفی را دنبال می‌کند؟

جواب این سؤال، ایجاد یک “کانون توجه انفرادی” است. این نوع مصاحبه، به کارفرما امکان یک بحث متمرکز و عمیق را می‌دهد و به او این امکان را می‌دهد تا شایستگی‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های شما را برای سازمان، بررسی و ارزیابی کند.

جالب است بدانید

این مصاحبه به نفع مصاحبه شونده (شما) نیز می‌باشد. چراکه این فرصت را برای داوطلب فراهم می‎‌کند که سؤال بپرسد، بیشتر درباره‌ی خودش توضیح دهد و توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد.از طرف دیگر، این امکان را نیز فراهم می‌کند که داوطلب بیشتر درباره‌ی نقش شغلی بپرسد و با شرایط شرکت آشنا بشود. پس اگر شما شانس رفتن به مصاحبه‌ی یک به یک را بدانید، قدردان آن باشید. این فرصت طلایی را از دست ندهید و بهترین خود را به نمایش بگذارید تا به راحتی به انتخاب اول کارفرما تبدیل بشوید!

الف: تکنیک های مصاحبه شونده (داوطلب) در حین این مصاحبه
تکنیک ‌های مصاحبه شونده: نحوه مصاحبه از یک طرف
1. با مصاحبه‌ کننده ارتباط  مؤثر برقرار کنید.

اول: مصاحبه‌های یک به یک به شما این فرصت عالی را ‌می‌دهد تا با کارفرما ارتباطی قوی برقرار کنید. این به شما کمک  می‌کند که به عنوان یک نامزد معتبر و خوشایند شناخته بشوید. درست است که کارفرما در طول مصاحبه بیشتر سوالات را می‌پرسد ولی شما همچنان می‌توانید از هر سؤال برای تبدیل مصاحبه به یک مکالمه‌ی راحتتر استفاده کنید. همچنان که با مصاحبه‌ کننده‌ی خود یک مکالمه‌ی راحت می‌خواهید سعی کنید رفتارهای حرفه‌ای خود را نیز حفظ کنید.

دوم: در ابتدا نوع برخورد مصاحبه‌ کننده خود را بشناسید. اینطور می‌دانید که چطور یک ارتباط معنادار را شکل دهید. 

سوم: به سوالات مصاحبه‌ کننده پاسخ‌های مختصر و مفید بدهید. اینطور از موضوع اصلی خارج نمی‌شوید.

چهارم: برخی از تجربیات قبلی خود را نیز در پاسخ‌های خود بگنجانید. اینطور می‌توانید بحث جذاب تری داشته باشید. لزومی ندارد به همه‌ی سوالات جواب مستقیم و علمی بدهید، بلکه بهتر است گاهی با ذکر مثال جواب سوالات را بدهید.

برای مثال: تصور کنید که شما برای استخدام در یک مدرسه برای کار تدریس به مصاحبه می‌روید، می‌توانید در پاسخ به بعضی از سوالات از تجربیات قبلی خود در یک تعامل دوستانه با دانش‌آموزان سابق بگویید.

آموزش مصاحبه استخدامی: ارتباط موثر با مصاحبه کننده.
دوره آموزشی تکنیک های مصاحبه استخدامی
2. در طول مصاحبه حرفه‌ای بمانید.

 در اتاق مصاحبه‌، غیر از شما و کارفرما، هیچ کسی حضور ندارد. پس سعی کنید اخلاق حرفه‌ای را حفظ کنید. حرفه‌ای بودن به این معنا است که:

 + آداب اولیه‌ی محل کار را حفظ کنید.

+ از هنجارهای رفتاری قابل قبول در محل کار پیروی کنید.

+ لباس رسمی و مناسب محل کار بپوشید.

+ حتما با لبخند وارد شوید، با کارفرما دست بدهید و خود را معرفی کنید.

+ با کارفرما احوالپرسی کنید و در آخر جلسه از او تشکر کنید.

حفظ اخلاق حرفه‌ای، باعث می‌شود که کارفرما تحت تأثیر قرار بگیرد و به اعتماد به نفس شما پی ببرد.

نحوه مصاحبه به صورت حرفه ای: آموزش تکنیک های مصاحبه استخدامی
[از تکنیک های مصاحبه شغلی بیشتر بخوانید: آداب مصاحبه کاری]
3. لباس مناسب بپوشید و به ظاهر خود اهمیت بدهید.

همیشه اولین چیزی که بیشترین تأثیر را بر ذهنیت شما از شخصی دیگر می‌گذارد، ظاهر و لباس‌های شخص است. ممکن است هنوز با شخص صحبت نکرده باشید و فقط به دلیل دوست نداشتن ظاهر شخص و یا نامناسب بودن آن، از شخص دوری کنید و یا او مورد قبول شما واقع نشود.

این مسئله برای تعامل بین شما و کارفرما نیز صدق می‌کند. نوع لباس شما تاثیر بسیار زیادی در روند ادامه‌ی مصاحبه دارد. با پوشیدن لباس مناسب، می‌توانید از ایجاد اولین تأثیر مثبت اطمینان حاصل کنید. حتی کوچکترین جزئیات هم اهمیت دارند. از این رو بهتر است:

1.با آرایش حداقل و طبیعی در جلسه حاضر شوید.

2.با لباس مرتب و اتو شده به مصاحبه بروید و دقت کنید که لباس شما سوراخ نباشد!

3.اگر به پوشیدن انگشتر، گوشواره یا گردنبند علاقه‌مند هستید، بهتر است که از مدل‌های ساده‌تر و کم زرق و برق استفاده کنید.

لباس مناسب مصاحبه استخدامی: تکنیک های مصاحبه شغلی

توجه داشته باشید

نوع لباستان را بر اساس شرکت و محل مصاحبه انتخاب کنید. برای مثال نوع پوشش مناسب مصاحبه در یک مدرسه با پوشش مناسب یک آرایشگاه متفاوت است. پس باید نوع فرهنگ و سبک محل‌کار را بدانید و بعد انتخاب کنید که در چه حد لباس رسمی لازم است.

[بیشتر بخوانید: در مصاحبه استخدامی چه بپوشیم؟]
4. برای بحث‌های کوتاه آماده باشید.

باید باور کنید که مصاحبه‌ کننده هم مانند شما فردی کاملاً عادی است.او هم مثل همه‌ی انسان‌ها نیاز دارد برای اینکه بیشتر با شما و سبک رفتار شما آشنا بشود، گاهی با شما گفت و گوهای کوتاه و دوستانه نیز داشته باشد. از این رو بهتر است از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید:

 به محیطی که در آن قرار گرفته‌اید توجه کنید. درست است که گفت و گویی دوستانه دارید ولی قرار نیست زیاد شوخی کنید و مطالب را به طنز بگیرید. در حین دوستانه بودن، حرفه‌ای بودن خود را فراموش نکنید.

 سعی کنید علاقه‌مندی‌های کارفرما را کشف کنید تا مکالمه‌ای دوستانه‌تر و راحتتر داشته باشید. تا آخر مصاحبه خوشرو باشید و سعی کنید مصاحبه را مثبت و دلپذیر جلو ببرید.

5. هیچ کسی و هیچ چیزی بی‌نقص نیست.
راز موفقیت مصاحبه شغلی: هیچ کسی بی نقص نیست، تکنیک های مصاحبه شغلی

مصاحبه‌گران بیشتر برایشان مهم است که قوه‌ی تجزیه و تحلیل شما را بسنجند. آنها به دنبال بی‌نقص‌ترین و علمی‌ترین جواب‌ها نیستند. یک کارفرما می‌خواهد مطمئن بشود که شما می‌توانید در شرایط مختلف، کار را به خوبی انجام بدهید. آیا می‌توانید به خوبی فکر کنید و بهترین حالت را در نظر بگیرید؟

پس سعی کنید جواب‌های خوب را انتخاب کنید نه بی‌نقص‌ترین جواب‌ها را! به خوبی فکر کنید و با قدرت دیدگاه خود را توضیح دهید.

6. فقط کلام باعث موفقیت نمی‌شود.
راز موفقیت مصاحبه شغلی: کلام و عمل: تکنیک های مصاحبه شغلی

ضرب‌المثل “به عمل کار برآید، به سخندانی نیست” یکی از تکنیک های مصاحبه ی شغلی را به صورت مختصر توصیف می‌کند. رفتار شما هم همچون پاسخ‌هایتان اهمیت زیادی دارند. همان‌طورکه جواب‌هایی معتبر و با اعتماد به نفس می‌دهید، باید همان‌طور هم رفتار کنید. با مصاحبه‌ کننده ارتباط چشمی برقرار کنید. این نشان می‌دهد شما طفره‌ نمی‌روید و از تعامل با دیگران خجالت نمی‌کشید. همان‌طورکه کارفرما با لبخند به شما نگاه می‌کند و منتظر جواب شما می‌نشیند، شما هم با لبخند و ارتباط چشمی پاسخ دهید.

ب: رمزگشایی تکنیک های مصاحبه‌ کننده (کارفرما) در حین مصاحبه
تکنیک های مصاحبه کننده

بله، جالب است بدانید که مصاحبه کنندگان نیز تکنیک‌های خاص خودشان را دارند. از این‌ رو پیشنهاد ما به شما این است که برای تضمین موفقیت خود در مصاحبه‌ی شغلی، با تکنیک‌های مصاحبه‌ کننده نیز آشنا باشید.

1- کارفرما بسته به نوع مصاحبه و نقشی که برای آن اقدام کرده‌اید، از شما دو نوع سوالات 1.عمومی و 2.رفتاری می‌پرسد.

در ادامه برای تمرین مصاحبه استخدامی، نمونه‌هایی از سوالات رفتاری و روانشناسی در مصاحبه کاری آماده کرده‌ایم.

2- کارفرما، شنونده‌ای ماهر است. به خصوص حالا که شما تنها مخاطب مورد نظرش هستید، بیشترین توجه را به شما دارد. کارفرما با دقت به آنچه شما می‌گویید گوش می‌دهد و این یک نکته‌ی مثبت و کمکی بزرگ به شما است! این یکی از تکنیک های مصاحبه ی استخدامی است که شما را قادر می‌سازد تا براساس قسمت ”  با مصاحبه‌ کننده ارتباط  مؤثر برقرار کنید “، با مصاحبه‌ کننده خو بگیرید و ارتباط شخصی ایجاد کنید.

3- کارفرما، از قبل رزومه شما را مطالعه کرده‌است، پس امکان پرسیدن سوالاتی درباره‌ی رزومه شما بسیار زیاد است. پس به همه‌ی سوالات صادقانه پاسخ دهید و رزومه‌ی خود را به خوبی بلد باشید. تاریخ‌ها، مهارت‌ها، سوابق کاری و … همگی حائز اهمیت هستند.

نوع دوم) مصاحبه شغلی با چندین مصاحبه‌ کننده (Panel interview)
مصاحبه با چندین مصاحبه کننده: تکنیک های مصاحبه کننده

تفاوت این نوع مصاحبه شغلی با مصاحبه‌ی یک به یک این است که در اینجا چند نفر به طور همزمان با شما مصاحبه می‌کنند. به عبارتی، دیگر شما و مصاحبه‌ کننده تنها نیستید و باید پاسخگوی چندین نفر باشید. کسانی که در جلسه حضور خواهند داشت شامل: سرپرست گروه، مدیران، اعضای تیم، متخصصان منابع انسانی و سایر تصمیم‌گیرندگان در شرکت می‌باشند.

این مصاحبه برای چه شغل‌هایی رایج است؟

این نوع مصاحبه در بسیاری از صنایع مثل آموزش عالی، مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، مشاغل دولتی و مشاغلی که برای پست‌های ویژه و ارشد با مسئولیت‌های زیاد، بسیار رایج است.

هدف از این نوع مصاحبه چیست؟

1. کارفرمایان این نوع مصاحبه را در نظر می‌گیرند تا تصمیم گیرندگان مختلف همگی در یک جلسه حاضر بشوند و این‌کار باعث صرفه‌جویی در زمان مصاحبه می‌شود. چراکه مصاحبه‌کنندگان می‌توانند اطلاعات دست اول را از شما دریافت کنند و لازم نیست که بعد از مصاحبه، فقط یک نفر همه‌ی اطلاعات را به بقیه انتقال دهد.

2. مصاحبه‌کنندگان می‌خواهند ببینند که شما چگونه می‌توانید یک شرایط استرس‌زا را در حضور چندین نفر اداره کنید.

مزایای این مصاحبه چیست؟

هرچند که این نوع مصاحبه می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد ولی از طرفی می‌تواند به نفع شما نیز واقع شود. برای مثال،

1. در ملاقات با همه‌ی اعضای تیم می‌توانید به جای چندین دفعه برای مصاحبه رفتن و هر دفعه با شخصی جدید صحبت کردن، یکباره در یک تجربه واحد، مصاحبه را به اتمام برسانید.

2. از طرفی دیگر، می‌توانید نظرات و دیدگاه‌های متعددی را تنها در یک مصاحبه دریافت کنید که این، همان‌طورکه در بخش “بازخورد کارفرما را جویا شوید” توضیح دادیم، می‌تواند بسیار مفید باشد.

3. مزیت دیگر این مصاحبه این است که می‌توانید قبل از شروع کار، فرهنگ، سبک و نوع تعامل افراد را با هم مشاهده کنید و طبق توضیحات قبلی تصمیم بگیرید که آیا شرکت مناسب شما است یا نه!

تکنیک های مصاحبه ی استخدامی با چندین مصاحبه‌ کننده: استاد بودن در بین استادان!
تکنیک های مصاحبه با چندین مصاحبه کننده: استاد بودن در بین استادان!

این مصاحبه که یکی از رایج‌ترین انواع مصاحبه است، و تکنیک‌ها و روش‌های خاص خودش را دارد که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم:

1. اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که با کارفرما تماس بگیرید و در مورد مصاحبه اطلاعات بیشتری بگیرید. بهتر است نام و نقش افراد حاضر در جلسه را از قبل بدانید. سعی کنید با کمک شبکات اجتماعی یا وبسایت شرکت، افراد تیم را بیشتر بشناسید و آگاه باشید که هر کسی چه انتظارات و خواسته‌هایی از شما دارند.

2. پیشنهاد ما به شما این است که به طور کامل ساختار مصاحبه را بشناسید و از قبل بدانید که آیا لازم است در روز مصاحبه، مبحثی را ارائه دهید. در صورت نیاز، از قبل لپتاپ و فایل‌های لازمه را با فرمت مناسب آماده کنید تا در روز مصاحبه، با خیال راحت حضور یابید.

3. همان‌طورکه از قبل هم در قسمت “ فقط کلام باعث موفقیت نمی‌شود” توضیح دادیم، بهتر است تماس چشمی را با همه‌ی اعضای تیم حفظ کنید و شماره تماس یا ایمیل اعضای تیم را داشته باشید تا بتوانید بعد ار مصاحبه پیام تشکر را به همگی ارسال کنید.

نوع سوم) مصاحبه‌ی گروهی (Group Interview)
مصاحبه‌ شغلی گروهی

مصاحبه گروهی زمانی است که یک یا چند مصاحبه‌ کننده، با چندین داوطلب مصاحبه می‌کنند. به عبارتی دیگر، گروهی از افراد تیم با گروهی از افرادی که می‌خواهند استخدام بشوند در یک زمان حاضر شده و مصاحبه می‌کنند.

مکان مصاحبه کجاست؟

این نوع مصاحبه چون که به صورت گروهی انجام می‌شود به طور معمول در اتاق‌های کنفرانس صورت می‌گیرد.

هدف از این نوع مصاحبه چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شوند کارفرمایان از این نوع مصاحبه به جای مصاحبه‌ی انفرادی استفاده کنند.

+ مصاحبه‌ی گروهی به کارفرما بینشی درباره‌ی نحوه‌ی واکنش و رفتار داوطلبان در موقعیتی رقابتی نشان می‌دهد. به کارفرمایان کمک می‌کند که از اعتماد به نفس افراد در موقعیت‌هایی ناآشنا و استرس‌زا آگاهی بیابند. چراکه شما به عنوان یک داوطلب ممکن است به نحوی بتوانید سوالات و رفتار کارفرما را پیش‌بینی کنید ولی هیچگاه نمی‌دانید چه رقیبانی دارید و آنها قرار است چه برخوردی از خود نشان دهند.

+ این مصاحبه همچنین توانایی رهبری شما را نیز نشان می‌دهد چراکه کارفرما می‌تواند تشخیص دهد شما چطور در جمع، بحث را به دست می‌گیرید، با دیگران چطور صحبت می‌کنید و اینکه توانایی کار گروهی و مشارکتی را دارید یا نه.

+ علاوه بر این، کارفرمایان این نوع مصاحبه را انتخاب می‌کنند چون که در وقت صرفه‌جویی می‌شود و در یک روز، مصاحبه با تمام داوطلبان را به پایان برساند.

مصاحبه‌ی گروهی به چه مشاغلی اختصاص یافته‌ است؟

مصاحبه‌ی گروهی زمانی صورت می‌گیرد که کارفرمایان به دنبال استخدام بیش از یک موقعیت در مدت زمان کوتاهی هستند. این مصاحبه معمولاً به مشاغلی همچون:

-خدمات غذایی

-خرده فروشی

-خدمات هتل

– شرکت‌هایی که نیاز به تعداد زیادی کارمند برای راه اندازی کسب و کارشان دارند.

– شرکت‌های خارجی معتبر مثل آمازون، اپل، گوگل، یاهو، بانک‌های مختلف و …

– شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی بزرگ مثل دیجی کالا، شرکت‌های بیمه، بانک‌هایی مثل بانک سامان، بانک گردشگری، شرکت‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های صنعت غذایی و…

تکنیک‌هایی از مصاحبه‌ی گروهی که باید بدانید: برجسته بودن در جمع رقیبان!
رقابت در مصاحبه کاری: تکنیک های مصاحبه شغلی
1. از قبل با نمونه سوالات این مصاحبه در سناریو‌های مختلف آگاه باشید.

این نمونه سوالات متداول مصاحبه از قبل برای شما فراهم و آماده دانلود است.

2. با اعتماد به نفس در جمع حاضر شوید.

شما قرار است در جمعی رقابتی قرار بگیرید و قرار است که از بین رقیبان هم‌سطح خود، انتخاب بشوید. از این رو بهتر است با اعتماد به نفس باشید و به خود اطمینان داشته باشید که شما از پس این مصاحبه بر‌می‌آیید. در جمع با صدایی رسا، لبخند و با سربلندی صحبت کنید و از بی‌احترامی به رقیبان دوری کنید.

3. سعی کنید گاهی به عنوان نفر اول، جوابتان را ارائه دهید.

بله! ممکن است که شما همیشه جواب آماده‌ در جیب نداشته باشید تا نفر اولی باشید که پاسخ می‌دهد و یا حتی شاید اصلاً نخواهید همیشه داوطلب اول باشید، ولی پیشنهاد ما به شما این است که گاهی به صورت داوطلبانه، نفر اول جواب را بگویید تا نشان دهد شما فردی با اعتماد به نفس هستید و از مهارت‌های رهبری قوی برخوردار هستید. نشان دهید از جواب دادن نمی‌ترسید و مهارت‌های سخنوری خوبی دارید.

4. با برخورد و زبان بدنتان، علاقه‌تان را نشان دهید.

زمانی که مصاحبه‌ کننده صحبت می‌کند سر تکان دهید، لبخند بزنید، به او نگاه کنید، مدام سر به زیر نباشید و نشان دهید که شما تمام توجهتان به صحبت‌های اوست و به او گوش می‌دهید.

5. از صحبت با بقیه کاندیدها نترسید.

سعی کنید اگر فرصتی برای صحبت با بقیه کاندیدها دارید، این فرصت را از دست ندهید. اگر که قبل از مصاحبه نیز با داوطلبان روبرو می‌شوید، بهتر است با احترام و دوستانه با آنها صحبتی داشته باشید و نشان دهید که شما دشمن آنها نیستید و فقط با هم در رقابت هستید. چراکه این نه تنها مهارت‌های بین فردی شما را نشان می‌دهد، بلکه به شما فرصت آشنایی بیشتر با شخص را می‌دهد و این کمکی است به شما برای اینکه بدانید در زمان شروع جلسه چطور با شخص برخورد کنید.

سوالات مصاحبه‌ی گروهی به چه صورت است؟
نحوه پرسش سؤالات مصاحبه‌ی گروهی: تکنیک های مصاحبه شغلی

سوالات مصاحبه‌ی گروهی به دلیل متفاوت بودن شرایط مصاحبه، با مصاحبه‌ی یک به یک فرق می‌کند. ممکن است کارفرما به نوبت از هر داوطلب یک سؤال مجزا بپرسد یا اینکه کارفرما یک سؤال کلی می‌پرسد و هر داوطلبی که بخواهد جواب سؤال را می‌دهد.

در صورتیکه چندین مصاحبه‌ کننده نیز در جمع حضور داشته باشند، آنگاه هر کدام بسته به نوع و تخصص خود از هرکسی سوالاتی مرتبط با نقش مورد نظر می‌پرسند.

نوع چهارم) مصاحبه‌ی شغلی موردی، حل مسئله یا موردکاوی (Case Interview)
مصاحبه‌ شغلی موردی، مصاحبه‌ ی حل مسئله

مصاحبه‌ی موردی، نوعی از مصاحبه‌ی شغلی است که داوطلب می‌بایست یک سناریو، یک مسئله، یک مورد مشکل و یا یک مطالعه‌ی موردی را تحلیل کند. این مصاحبه به عبارتی شبیه سازی از وضعیت محل کار است که در صورت قبولی در مصاحبه قرار است با آن روبرو بشوید.

در طول مصاحبه، حل تا شش مسئله کاملاً طبیعی است، هرچند این به موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید هم بستگی دارد.

لازم است بدانید که حل هر مسئله نیز ممکن است تا یک ساعت زمان ببرد!

هدف از این نوع مصاحبه چیست؟

کارفرما این نوع مصاحبه را به کار می‌گیرد  تا داوطلبی مطابق انتظارش، که شخصی با مهارت‌های تحلیلی و ارتباطی حرفه‌ای است را انتخاب کند. کارفرما در این مصاحبه، توانایی‌های تحلیل و حل مسئله شما را مورد آزمون قرار دهد.

در چه مشاغلی از این مصاحبه استفاده می‌کنند؟
مشاغل مصاحبه‌ ی موردکاوی

از مصاحبه‌ی موردی معمولاً در مصاحبه‌های پیشرفته برای مشاغل فنی‌تر و در حوزه‌های حرفه‌ای‌تر استفاده می‌شود. در مشاغلی همچون:

– مهندسی نرم‌افزار

– فناوری اطلاعات

– شرکت‌های مشاوره‌ای

-ادارات مالی

– سازمان‌های خارجی مشاوره‌ی مدیریت همچون:

McKinsey, Boston Consulting Group, Bain & Company

نیز از این نوع مصاحبه استفاده می‎‌کنند و از پروژه‌هایی که شرکت قبلاً به مشتریان تحویل داده، استفاده می‌کنند تا رویکرد منطقی و توانایی حل مسئله‌ی آنها را بررسی کند.

تکنیک های مصاحبه استخدامی: موفقیت در مصاحبه شغلی موردی و تسریع حل پرونده
مصاحبه‌ ی موردکاوی: حل سوالات مصاحبه کاری

یکی از خوبی‌های مصاحبه‌ی موردی این است که هیچ جواب درست یا غلطی برای مسائل وجود ندارد. هر مسئله می‌تواند تعداد زیادی راه حل داشته باشد. مهم این است که شما چطور راه حلی مفید و کاربردی را برای مسئله پیدا می‌کنید. از این رو نیاز است مهارت‌های کافی برای حل مسائل را داشته باشید و از تکنیک‌های مصاحبه شغلی زیر برای آمادگی بیشتر استفاده کنید.

1. مهارت‌های حل مسئله به کمک شما می‌آیند.

واضح است که برای مصاحبه‌ی حل مسئله، به مهارت‌های حل مسئله نیاز دارید! مصاحبه‌ کننده می‌خواهد که توانایی‌های شما را برای شناسایی مشکلات و اولویت بندی مسائل تجزیه و تحلیل کند. از این رو لازمه‌ی این موفقیت در این مصاحبه این است که بدانید چطور از طیف گسترده‌ای از داده‌ها استفاده کنید و استدلالی منطقی را در مدت زمانی معین، ارائه دهید.

نمونه‌هایی از مهارت‌های حل مسئله عبارتند از:
نمونه‌هایی از مهارت‌های حل مسئله مصاحبه موردی

الف) شنونده‌ی خوبی بودن

ب) آنالیز کردن درست موقعیت

ج) تفکرمنتقدانه

د) آنالیز داده‌ها

ه) تصمیم گیری درست

و) هوش احساسی

ز) اولویت بندی

ح) برنامه ریزی  

ط) کار گروهی

ی) انعطاف پذیری

2. خلاق باشید.
خلاقیت در مصاحبه استخدامی،  مصاحبه کارجویان: تکنیک های مصاحبه شغلی

خلاقیت یکی از اساسی ترین تکنیک های مصاحبه استخدامی است. به عبارتی دیگر، لازمه‌ی موفقیت در مصاحبه خلاقیت شما نیز می‌باشد. از این سو، باید بتوانید به نحوی خلاقیت خود را با تجارت همراه کنید. ایده‌هایی نوآورانه ای را پیشنهاد کنید تا هم کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید و هم اینکه باعث سودآوری شرکت بشوید. از طرفی ایده‌های شما نباید تخیلی باشند. بهتر است که ایده‌هایی منطقی و عملی باشند. پس سعی کنید سوالات را با روشنفکری جواب دهید و جنبه‌های مختلف مسئله را برای حل مشکل در نظر بگیرید.

3. از یک ساختار منظم استفاده کنید.

منظور ما از ساختار چیست؟ در واقع حفظ ساختار به این معنا است که برای حل مسئله از یک رویکرد مرحله‌ای و گام به گام استفاده کنید و یک چارچوب مشخص داشته باشید. هر مسئله‌ای به طور خاص، یک چارچوب متناسب خودش را دارد که لازم است رعایت بشود. این نه تنها به کار شما نظم می‌دهد، بلکه راه حل مسئله را برای شما هموار تر و روشن می‌کند. ساختار منظم داشتن، مهمترین بخش مصاحبه‌ی موردی است زیرا رویکرد و نحوه‌ی استدلال شما را نشان می‌دهد و روشی برای شکست بقیه رقبای شماست!

4. ریاضیات فقط مختص مدرسه نیست.

طبق توضیحات قبل که این نوع مصاحبه، بیشتر برای مشاغل مشاوره‌ای استفاده می‌شود، شما به تفسیر و جمع‌آوری داده‌ها و حساب و کتاب به عنوان یک مشاور احتیاج دارید. پس با اعداد باید دوست باشید!  و  مهارت‌های ریاضی ذهنی بالایی داشته باشید و اگر که نیاز دارید کمی محاسبات ذهنی را از قبل تمرین کنید.

5. خوش صحبت باشید.

همان‌طورکه مهارت‌های نرم‌افزاری و مدیریتی اهمیت بالایی دارند، این هم مهم است که بتوانید با مشتریان، شرکا و مدیران اجرایی هم ارتباط قوی داشته باشید. این ارتباط قوی باعث مؤثر بودن کار شما می‌شود چراکه به شما کمک می‌کند بتوانید مشتری را بهتر بشناسید و بدانید چه توقع و انتظاری از شما در حل مسئله دارند!

با سوالات مصاحبه موردی آشنا بشویم!

سوالاتی مربوط به فروش و حدس زدن

سوالات ارزیابی

سوال‌های چالشی

توصیف نمودار

پرسش‌های اطلاعاتی

 مسائل ریاضی

برای مثال:

این خودکار را به من بفروشید.

چطور می‌توانید در ساختار یک توپ بسکتبال تغییری ایجاد کنید، که باز هم برای استفاده از آن مشکلی ایجاد نشود؟

نوع پنجم) مصاحبه شغلی فنی (Technical interview)
مصاحبه ی شغلی فنی: تکنیک های مصاحبه شغلی

مصاحبه‌های فنی، به نوعی مصاحبه گفته می‌شود که مبتنی بر حل یک مشکل فنی است. به عبارت دیگر، شما در این مصاحبه باید یک مشکل فنی را بر اساس حرفه‌ای که دارید حل کنید.

هدف از این مصاحبه چیست؟

این مصاحبه، به طور عمده برای ارزیابی توانایی فنی و دانش و خلاقیت شما برای نقش می‌باشد. همچنین کارفرما می‌خواهد میزان مهارت‌های حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی و توانایی شما برای فکر کردن تحت فشار را بسنجد. کارفرمایان به این نوع مصاحبه علاقه دارند زیرا به آنها این امکان را می‌دهد که فعالیت شما را در نحوه‌ی حل یک مشکل که گویی نشان دهنده‌ی یک مسئله در محل واقعی کار است را بدهد.

چه مشاغلی مصاحبه‌ی فنی دارند؟

مصاحبه‌ی فنی، تقریباً برای هر نقش فنی، مثل نقش‌های مهندسی، نرم‌افزاری و توسعه دهنده می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین داوطلبانی که دارای مدرک علوم کامپیوتر و علوم اطلاعات هستند لازم است یکسری الگوریتم را حل کنند.

1- مهندس نرم‌افزار

2- توسعه دهنده‌ی وب

3- توسعه دهنده‌ی بازی

4- مشاغلی که به کدنویسی و برنامه نویسی نیاز دارند.

5- مهندس داده

6- مسئول شبکه

7- مهندس برق (طراح)

8- مهندس مکانیک

9- تحلیلگر کیفیت

10- تحلیلگر امنیت سایبری

11- تحلیلگر سیستم (تجزیه و تحلیل فعالیت‌های تجاری)

12- در شرکت‌های فناوری بزرگ همچون: مایکروسافت، آمازون، فیسبوک و گوگل

تکنیک‌ های مصاحبه استخدامی: موفقیت در مصاحبه‌ی فنی با عبور از مانع!
تکنیک های مصاحبه استخدامی فنی

اگر شما به یک مصاحبه‌ی فنی دعوت شده‌اید، باید از مهارت‌های فنی خود کار بکشید. یک داوطلب مصاحبه فنی می‌بایست ذهنیت تحلیل، مهارت‌های ارتباطی، ارتباطات و همکاری و پتانسیل رشد بالایی داشته باشید. در اینجا چند تکنیک وجود دارد که راه موفقیت در مصاحبه را برایتان باز می‌کند:

1. به جزئیات دقت کنید.

در مسئله‌ای که به شما داده می‌شود به دقت بر جزئیات متمرکز شوید، مواظب باشید چیزی را جا نیندازید و به جنبه‌های خاص مشکل توجه کنید. فقط به دنبال یک تصویر کلی از مشکل نباشید و با دقت به عمق کار بروید. هدف شما تنها حل مسئله نیست، بلکه حل مسئله به زیبایی و به بهترین شکل است. شما نمی‎‌خواهید فقط مشکل را هر طور که شده حل کنید و از جلسه خلاص شوید! در صورتیکه واقعاً خواهان موفقیت در این مصاحبه هستید، راهی برای اشتباه نگذارید. این فرصت را به کارفرما و متخصصان ندهید که حتی اشتباهات بسیار ریز شما را اصلاح کنند. از همه مهمتر اینکه کوچترین اشتباهات در مسائل کدنویسی باعث اشتباهات بزرگی در سیستم می‌شوند. به یاد داشته باشید این مصاحبه فقط در مورد دانستن مفاهیم نیست، بلکه در مورد درک مسائل به طور دقیق است.

2. به آنچه که می‌دانید پایبند باشید.

اگر که لازم است کدنویسی کنید، بهترین و امن‌ترین کار این است که با آشناترین زبان برایتان، کدنویسی کنید.  

3. عمل و سخن هماهنگ باشند.

یکی از تأثیرگذارترین کارها این است که هنگام حل مسئله، روش، تکنیک‌ها و مراحل کار خود را توضیح دهید. پس همیشه با سخنتان، عملتان و فرآیند فکرتان را بازگو کنید.

4. سؤال بپرسید!

هیچ‌کسی از شما انتظار ندارد که همه‌ی اطلاعات سؤآل را بدانید و یا از انتظارات کارفرما در حل مشکل آگاهی کامل داشته باشید. بنابراین از سؤآل پرسیدن نترسید. سوال پرسیدن می‌تواند راه پیچیده‌ی حل مشکل را باز کند و نهایتاً شما را به نتیجه برساند.

5. عجله نکنید.

نگران نباشید! کارفرما به شما به اندازه‌ی کافی وقت برای حل مسئله می‌دهد. پس از وقت خود به درستی استفاده کنید. زود تحویل دادن کار به معنای حرفه‌ای بودن شما نیست بلکه با استفاده‌ی درست از وقت خود، می‌توانید بهترین خود را نشان دهید و دقت بیشتری نیز به خرج می‌دهید.

نمونه سوالات مصاحبه کاری فنی:

تحصیلات شما چگونه شما را برای این شغل آماده کرده است؟

  چه گواهینامه‌های فنی دارید؟

 چگونه در مورد گواهینامه‌های فنی و دانش خود به روز می‌شوید؟

چه زبان برنامه نویسی برای شما راحت تر است؟

تجربه کار با چه زبان‌های برنامه نویسی را دارید؟

بهترین روش برای بهینه سازی یک پایگاه اینترنتی چیست؟

نقش خاص و مسئولیت‌های خاص شما را در آخرین پروژه ای که در آن کار کرده اید، چه بوده است؟

نقش سیستم‌های ادغام مداوم در فرآیند ساخت اتوماتیک چیست؟

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر برای موفقیت در آزمون استخدامی مطلب زیر بهترین پیشنهاد ماست.
نوع ششم) مصاحبه شغلی استرس/ اضطراب آور (Stress Interview)
مصاحبه ی کاری استرس: تکنیک های مصاحبه کننده

مصاحبه‌ی استرس‌آور نوعی مصاحبه‌ی شغلی است که در آن مصاحبه‌ کننده به طور عمدی یک وضعیت اضطراب آور و یا آزار دهنده را برای داوطلب ایجاد می‌کند تا نحوه‌ی مدیریت فرد در شرایط فشار، غیر منتظره و ناراحت‌کننده را بسنجند. از این رو، تکنیک های مصاحبه ی استخدامی کمی متفاوت هستند.

هدف از این مصاحبه چیست؟

نگران نباشید! شرکت‌ها نه از شما نفرت دارند و نه سر دشمنی! در واقع دلایل متعددی وجود دارد که یک سازمان از این مصاحبه به عنوان بخشی از فرآیند استخدام استفاده می‌کند:

1| شناسایی افرادی که می‌توانند بهترین عملکرد را تحت شرایط سخت و فشار نشان دهند.

2| ارزیابی توانایی حل مسئله و مهارت‌های تفکر انتقادی فرد که به کارفرما نشان می‌دهد آیا فرد در شرایط فشار قادر به فکرکردن سریع و تصمیم‌گیری است یا نه!

3| سازگاری و انعطاف پذیری داوطلب مورد دیگری است که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. کارفرما می‌بیند که داوطلب چطور با شرایط ناآشنا وفق می‌گیرد و فرد چگونه خونسردی خود را حفظ می‌کند.

این مصاحبه در چه مشاغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
مشاغل مصاحبه ی اضطراب آور: تکنیک های مصاحبه ی استخدامی

این مصاحبه معمولاً در مشاغلی که وضعیت شلوغ و تحت فشار دارند بیشترین استفاده را دارد. از جمله:

1. حرفه‌های پزشکی و مراقبت بهداشتی مثل :پزشکان، جراحان و پرستاران

2. مشاغل مدیریتی و مشاوره‌ای

3. خدمات مالی همچون بانکداری و مشاغل مرتبط به سرمایه‎‌گذاری

4. مجری قانون

5. مشاغل هواپیمایی

6. خدمات مشتری

فرآیند مصاحبه استرس‌زا چیست؟

پروسه‌ی این مصاحبه بسته به شغل مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد ولی به طور کلی مراحل زیر را دنبال می‌‌کند:

اول) پرسیدن سوالات دشوار، غیرمنتظره و چالش برانگیز که باعث ایجاد شرایطی ناراحت و استرس‌زا برای مخاطب می‌شود.

برای مثال ممکن است مصاحبه‌ کننده مدام وسط حرف شما بپرد یا پاسخ‌های شما را زیر سؤآل ببرد تا ببیند شما چه عکس‌العملی خواهید داشت.

دوم) مصاحبه‌ کننده واکنش‌ها و رفتارهای داوطلب را مشاهده و ارزیابی می‌کند. او براساس مشاهداتش تصمیم می‌گیرد که آیا این فرد برای موقعیت مناسب است یا نه.

تکنیک‌های مصاحبه‌ کننده برای ایجاد شرایط استرس‌زا چیست؟
تکنیک های مصاحبه استرس زا: تکنیک های مصاحبه کننده

الف| تکنیک ارعاب: این تکنیک شامل پرسیدن سوالات مستقیم و مقابله‌ای است که باعث ایجاد ترس در مصاحبه‌ کننده می‌شود. سوالاتی همچون: چرا در حرفه خود موفقیت بیشتری کسب نکرده‌اید؟ و یا اگر با همکاری مشکل داشتی و از او متنفر بودی با او چطور رفتار می‎‌کردی؟

ب| تکنیک بی‌علاقگی: در این مصاحبه، مصاحبه‌ کننده با ایجاد شرایطی که نشان می‌دهد خسته و بی‌علاقه است، واکنش‌های شما را می‌سنجد. مانند مثال: نگاه کردن مداوم به ساعت و خمیازه کشیدن که گویای خستگی و نادیده ‌گرفتن است.

پ| تکنیک تصادفی: کارفرما با پرسیدن سوالاتی بسیار رندوم و نامرتبط تمرکز شما را مختل می‌کند تا باری دیگر واکنش‌‌های شما را مورد نظر قرار بگیرند. برای مثال: اگر شما یک حیوان بودید، چه حیوانی می‌شدید؟ و یا آخرین کالایی که خریداری کردید چه بود؟ در اینجا نیاز است شما پاسخی سریع به سوالات تصادفی داشته باشید. شاید عجیب باشد ولی پاسخ‌های شما می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی در مورد شما را آشکار کند. چراکه یک پاسخ سریع در واقع یک پاسخ منحصر به فرد از شماست زیرا مهارت‌های شما در محل کار را نشان می‌دهد.

ت| تکنیک ناخوشایند: در این تکنیک کارفرما قصد دارد شرایطی بسیار ناراحت‌کننده و ناخوشایند ایجاد کند. برای مثال: سکوت‌های طولانی بین سوالات و یا انتقاد کردن! این رویکرد نشان می‌دهد که چطور فرد نقد و ناراحتی را تحمل می‌کند و آیا صبوری می‌کند و یا واکنش می‌دهد.

تکنیک‌های مصاحبه شونده: نجات از شرایط غیر انسانی!

در اینجا با چندین قدمی که شما را برای این مصاحبه آماده می‌کنند آشنا می‌شویم:

1. در مورد شرکت تحقیق کنید.

دانش خود را در مورد سازمان، کارمندان و نوع برخورد آنها بالا ببرید. تجربیات کاندیدهای قبلی مصاحبه را مطالعه کنید و یا اگر راهی برای ارتباط با آنها دارید، از آنها سؤال بپرسید تا با شرایط بیشتر آشنا شوید. همچنین می‌توانید با شرکت تماس بگیرید و در مورد نوع مصاحبه سؤال بپرسید.

2. نمونه سوالات مصاحبه را حتماً از قبل مطالعه کنید.

‌این موضوع به شما کمک می‌کند که با نمونه سوالات آشنا بشوید. خود را با جواب‌های مختلف و عالی آماده کنید. مصاحبه را در خانه تمرین کنید و تصویر حرفه‌ای خود را واضح‌تر دهید. لازم است این ذهنیت را داشته باشید که کارفرما با شما دشمنی ندارد و سوالات تنها برای دیدن رفتار شماست. پس خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش به سوالات پاسخ دهید.

3. روش‌های مدیریت استرس را تمرین کنید.

تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس به شما کمک می‌کند که در طول مصاحبه آرام بمانید، نترسید و در صورت اضطراب بتوانید خود را کنترل کنید و استرس خود را بروز ندهید. برخی از بهترین روش‌های کنترل استرس عبارتند از:

✿اول: تمرینات تنفس عمیق

✿دوم: تمرین تصویرسازی ذهنی: مثل مثبت اندیشی و یا تصور خود در جایی که به شما آرامش می‌دهد.

✿سوم: تمرین آرام سازی ماهیچه‌ها

✿چهارم: مراقبه

راه حل های کنترل کردن استرس مصاحبه شغلی: تکنیک های مصاحبه ی استخدامی
نوع هفتم) مصاحبه شغلی ناهار/ شام (Lunch/Dinner Interview)
مصاحبه ی شغلی ناهار و شام

این نوع مصاحبه، آخرین نوع مصاحبه‌ی حضوری است. هرچند بیشتر مصاحبه‌ها در دفترکار صورت می‌گیرد، ولی مصاحبه‌هایی هم هستند که هنگام شام و نهار انجام می‌شوند. در این مصاحبه، شما و مصاحبه گر در یک رستوران حاضر می‌شوید، با هم صحبت می‌کنید و همچنین وعده غذایی را میل می‌کنید. به عبارتی دیگر، مصاحبه‌ کننده شما را برای شام یا ناهار به یک رستوران می‌برد و شما در آنجا در مورد مدارک، مهارتهای خود، وظایف شغلی شما، مشتریان و ساختار شرکت صحبت می‌کنید.

هدف از این مصاحبه چیست؟

این مصاحبه معمولاً به این دلیل انجام می‌شود که کارفرما بتواند مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و رفتار کلی شما را مشاهده کند. این مصاحبه راهی است که کارفرما دنبال می‌کند تا ارزیابی مناسب شما را برای نقش انجام دهد. کارفرما می‌تواند ببیند که شما چطور در محل حاضر می‌شوید، چطور راه می‌روید، با کارکنان چگونه برخورد می‌کنید، چطور غذا می‌خورید و چطور صحبت می‌کنید.

چه کسی هزینه غذا را پرداخت می‌کند؟

شاید برای شما سؤال باشد حالا که برای شام یا ناهار با کارفرمایتان بیرون می‌روید چه کسی هزینه را پرداخت می‌کند. فرهنگ ایرانی ما می‌گوید تعارف عضو جدانشدنی زندگی ما است و به جاست که برای احترام، این عمل صورت بگیرد. ولی جالب است بدانید از آنجایی که کارفرما شما را دعوت کرده‌ است و این دعوت برای دید و بازدید و دورهمی نیست بلکه هدفی حرفه‌ای دارد، کارفرما هزینه را می‌پردازد. هرچند در صورتیکه به نظر می‌رسد کارفرما برای پرداخت تردید دارد، پیشنهاد می‌شود که هزینه را خودتان بپردازید.

چه غذایی سفارش بدهیم؟
غذای مناسب مصاحبه کاری: تکنیک های مصاحبه ی استخدامی

دوستی تعریف می‌کرد که به یک مصاحبه‌ی شام دعوت شده بود. از آنجایی که می‌خواست غذایی ساده و نه چندان گران سفارش دهد، سالاد را انتخاب می‌کند. وقتی که غذا را می‌آورند می‌بیند سالاد پر از کاهوهای بزرگ و خرد نشده و گوجه‌های گیلاسی است. همین موضوع باعث استرس و از بین رفتن تمرکز او می‌شود و موجب می‌شود که او بیشتر از فکر کردن به جواب‌هایش، در حین مصاحبه به غذا خوردنش و هر لحظه نترکیدن گوجه‌های گیلاسی بشود!

بهترین انتخاب غذا

به طور کلی مهمان همیشه اول سفارش می‌دهد. از آنجایی که شما به رستوران دعوت شده‌اید و مهمان محسوب می‌شوید، از شما درخواست می‌شود ابتدا سفارش خود را ثبت کنید. بهترین سفارش، می‌تواند غذایی باشید که نه قیمتی بسیار بالا و نه بسیار ارزان دارد. بهتر است غذایی ساده سفارش دهید که بشود به راحتی و تمیزی میل شود. از هر غذایی که باید با دست خورده شود مثل همبرگر پرهیز کنید. هرگز نوشیدنی‌های گاز دار مثل نوشابه را سفارش ندهید که باعث سخت شدن صحبت کردن برای شما بشود. غذایی سفارش دهید که نرم است و به راحتی بریده و جویده  می‌شود.  بهترین انتخاب، غذاهایی هستند که با قاشق و چنگال خورده می‌شوند. فراموش نکنید که شما در یک مصاحبه‌ی شغلی هستید و لازم نیست کامل سیر بشوید تا محل را ترک کنید.

پیشنهاد ما

◈ توصیه ما به شما این است که اگر اسم رستوران را می‌دانید، از قبل در وبسایت رستوران منو را سرچ کنید و یا با رستوران تماس بگیرید و غذای مورد نظر را به ذهن بسپارید تا در روز مصاحبه دچار مشکل نشوید. آداب غذا را نیز می‌توانید برای اطمینان از قبل مطالعه کنید تا در روز مصاحبه دچار مشکل نشوید.

◈ همچنین بعد از اتمام غذا، بابت آن از کارفرما حتماً تشکر کنید.

آداب غذا خوردن در مصاحبه شغلی: تکنیک های مصاحبه ی استخدامی
چه مشاغلی از این مصاحبه استفاده می‌کنند؟

صنایعی که ممکن است از این مصاحبه استفاده کنند شامل :

1. فروش و توسعه کسب و کار:  جهت ارزیابی مهارت‌های فردی و نحوه برخورد شما در موقعیت‌های اجتماعی

2. مشاوره و خدمات حرفه‌ای: کارفرما می‌خواهد مطمئن شود که شما می‌توانید یک مکالمه معمولی و در عین حال حرفه‌ای داشته باشید.

3. سمت‌های اجرایی: برای نقش‌های سطح بالا، این مصاحبه این امکان را به کارفرما می‌دهد تا ویژگی‌های رهبری، سبک ارتباطی و تناسب فرهنگی شما را بسنجد.

4. خدمات مشتریان: از آنجایی که در این مصاحبه شما با مردم در تعامل هستید، کارفرما مهارت‌های شما را در تعامل با دیگران در نظر می‌گیرد.

تکنیک‌ های مصاحبه استخدامی شام/ناهار: هم غذا بخورید و هم موفق شوید!
تکنیک‌های موفقیت در مصاحبه شام،
تکنیک‌های موفقیت در مصاحبه ناهار

مصاحبه‌ی شام و ناهار، نوعی مصاحبه غیر معمول و شاید عجیب محسوب بشود. از این رو لازم است شما وجهه‌ای حرفه‌ای از خود را در محلی راحت و غیر حرفه‌ای نشان دهید. در انگلیسی اصطلاحی وجود دارد که می‌گوید:” گارد و حفاظ اطرافتان را کنار بگذارید”. این اصطلاح می‌گوید که از نقطه‌ی امن خود خارج شوید و تجارب جدیدی کسب کنید. از کارهای جدید نترسید و طفره نروید. از آنجایی که این مصاحبه نیز می‌تواند جدید و خارج از نقطه امن شما باشد بهتر است که نترسید و حرفه‌ای و آرام برخورد کنید. بگذارید شما را مطمئن کنیم “اگر که یک کارفرما حاضر شده شما را برای شام دعوت کند و هزینه را نیز پرداخت کنی، فرد به طور جدی علاقه‌مند است که شما را استخدام کند!”

با تکنیک‌های موفقیت در این مصاحبه آشنا شویم!

در اینجا با چهار تا از مهمترین تکنیک‌ های مصاحبه استخدامی شام/ناهار آشنا می‌شویم.

1. به همه احترام بگذارید.

شما از لحظه‌ای که وارد رستوران می‌شوید تحت نظر هستید و گویی زیر میکروسکوپ قرار گرفته‌اید. کارفرما برایش مهم است که شما چطور با کارکنان رستوران صحبت می‌کنید و حتی چطور رفتاری با شخصی که میز را تمیز می‌کند دارید! از این رو بهترین کار این است که مؤدب و خوشرو باشید. فراموش نکنید که بین کارکنان رستوران تفاوتی وجود ندارد. چه میز را تمیز می‌کنند و چه سفارش می‌گیرند، همگی مورد احترام هستند.

2. صحبت‌های کوتاه داشته باشید و شوخی کنید.

تعجب‌آور است اما شوخی هم یکی از تکنیک‌های مصاحبه استخدامی است! مصاحبه شام/ناهار کمی کمتر رسمی به نظر می‌رسد، اگر که آن را با بقیه مصاحبه‌ها مقایسه کنید. پس بد نیست گاهی شوخی کنید و یا مکالمات کوتاهی هم داشته باشید. به یاد داشته باشید که این مصاحبه هنوز هم یک مصاحبه حرفه‌ای است، پس اگر هم شوخی می‌کنید، شوخی‌هایی حرفه‌ای باشد. برای مثال لازم نیست در مورد فیلمی که اخیرا‌ ترند شده است شوخی و صحبت کنید و یا بحث دین و سیاست را پیش بکشید. هرگز در مورد طعم بد غذا در صورتیکه مورد علاقه‌تان واقع نشد صحبت نکنید و نظرات منفی را پنهان نگه دارید. از طرفی آب و هوا می‌تواند موضوع خوب و امنی برای صحبت باشد.

3. مدارک خود را به همراه داشته باشید.

همان‌طورکه اگر در محل کار مصاحبه انجام می‌شد، شما مدارک و رزومه خود را به همراه داشتید، حالا هم لازم است یک کپی از رزومه و اسناد ضروری را در یک پوشه به رستوران ببرید. همچنین حتماً یک قلم و کاغذ نیز با خود ببرید.

4. با آمادگی حاضر شوید.

درست است که شما به یک رستوران می‌روید ولی هنوز هم لازم است به سوالات کارفرما بهترین پاسخ‌ها را بدهید. پس بهترین کار این است که اولاً از قبل نمونه سوالات را مطالعه کرده باشید. دوماً در هنگام صرف غذا با دقت به سوالات گوش کنید و پاسخ‌ دهید. در آخر فراموش نکنید از کارفرما بابت غذا و وقتی که برای شما گذاشته است،  تشکر کنید.

برای آشنایی با متداول ترین سوالات فرهنگی مصاحبه شغلی که در مصاحبه ناهار و شام نیز پرسیده می‌شوند، فایل زیر را مطالعه کنید.

2. مصاحبه شغلی غیرحضوری

مصاحبه استخدامی غیرحضوری: بهترین روش های مصاحبه: تکنیک های مصاحبه ی استخدامی

عموم مردم بر این باور هستند که مصاحبه‌های استخدامی همگی به صورت حضوری و در دفتر کار صورت می‌گیرد. در صورتیکه تعداد زیادی از این دست مصاحبات به شکل غیر حضوری نیز انجام می‌شوند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد 82 درصد از شرکت‌ها بعد از همه‌گیری کرونا به مصاحبه‌های غیرحضوری روی آوردند و امروزه 93 درصد شرکت‌ها به برگزاری مصاحبه‌های غیرحضوری می‌پردازند. این افراد مصاحبه آنلاین را به عنوان بهترین روش مصاحبه شغلی معرفی می‌کنند.

خوبی و بدی مصاحبه‌ ی غیرحضوری: تکنیک های مصاحبه کننده

مصاحبه‌ی غیرحضوری هم همچون مصاحبه‌ی حضوری، جوانب مثبت و منفی دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم.

مزایا

1. سرعت:

اولین مزیت مصاحبه‌ی غیرحضوری این است که اغلب کوتاه‌تر هستند. کارفرما معمولاً از این مصاحبه استفاده می‌کند تا بتواند با داوطلبان بیشتری در یک روز در مدت زمان کمتری مصاحبه بکند. چراکه این مصاحبه، زمان استراحت کوتاه‌تری را نیز شامل می‌شود.

2. انعطاف‌ پذیری:

 بسیاری از داوطلبان هستند که می‌بایست مدام در سفر و رفت و آمد باشند؛ و یا باید از فرزندشان مراقبت کنند. از این رو، مصاحبه‌ی غیرحضوری به آنها این امکان را می‌دهد تا بدون دردسر و نگرانی در جلسه‌ی مصاحبه حاضر شوند. همچنین، داوطلبان تنها کسانی نیستند که می‌توانند در هر نقطه‌ای از جهان حضور داشته باشند! افراد تیم نیز می‌توانند از هرجایی با شما مصاحبه را انجام دهند. پس این یک منفعت دوسویه است.

3. داوطلبان بیشتر:

از آنجایی که برای این مصاحبه نیازی به حضور شخص نیست، داوطلبان بیشتری از شهرها و یا حتی کشورهای دیگر نیز می‌توانند در مصاحبه شرکت کنند. کارفرمایان به این مصاحبه علاقه بسیاری دارند چراکه می‌توانند با افراد بیشتر با مهارت‌های متنوع‌تری آشنا بشوند و فردی قابل را برای موقعیت شغلی استخدام کنند.

معایب

1. مسائل فنی:

مصاحبه‌های غیرحضوری، اکثراً به صورت آنلاین انجام می‌شوند. بنابراین استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری یک ضرورت محسوب می‌شود. از این رو، ممکن است که به دلیل قطع اینترنت و یا مشکلات برنامه، دسترسی و اتصال را از دست بدهید و شرکت در جلسه مصاحبه با تأخیر و مشکل مواجه بشود.

2. عدم دسترسی:

هرچند که امروزه در بیشتر خانه‌ها حداقل یک کامپیوتر و یا لپتاپ وجود دارد، ولی باز هم ممکن است برخی از داوطلبان به کامپیوتر دسترسی نداشته باشند.

3. حواس‌پرتی:

شاید شما هم ویدیو مصاحبه معروف پروفسور رابرت-کلی را دیده باشید، که در حین مصاحبه زنده، دو فرزند کوچک این کارشناس خبری وارد اتاق می‌شوند و شخص دچار حواس‌پرتی و از دست دادن رشته کلام می‌شود.

این موضوع در حین مصاحبه غیرحضوری برای هرکسی می‌تواند اتفاق بیفتد. شما ممکن است با صداهای محیط اطراف، با حضور اتفاقی فرزند و یا حیوان خانگی خود دچار حواس‌پرتی بشوید.

مصاحبه‌های غیرحضوری به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. آنلاین و تلفنی. به عبارتی شما در این مصاحبه یا به کامپیوتر احتیاج دارید و یا به تلفن. در اینجا بیشتر با این دو مصاحبه و کارآمدترین تکنیک‌های مصاحبه استخدامی برای موفقیت شما آشنا می‌شویم.

آ)مصاحبه آنلاین

موفقیت در مصاحبه ی شغلی آنلاین:  بهترین مصاحبه برای حرفه ای

این نوع مصاحبه به طور معمول از طریق برنامه‌هایی مثل اسکایپ، زوم و یا گوگل میت انجام می‌شود. شما برای استفاده از این برنامه‌ها باید حتماً به اینترنت متصل باشید. کارفرما به شما یک لینک می‌فرستد و شما در روز و ساعت مشخص با کلیک بر لینک مورد نظر وارد جلسه می‌شوید.

تکنیک‌ های مصاحبه شغلی آنلاین

مصاحبه آنلاین هم مانند هر نوع دیگری از مصاحبه، روش‌ها و راه‌های خاصی برای موفق شدن را به خود اختصاص داده است که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم.

1. از سالم بودن کامپیوتر/لپتاپ خود مطمئن شوید.

مطمئن شوید که دستگاهتان به اینترنت متصل شده‌است. دوربین و میکروفون را امتحان کنید تا اتصال آنها را تأیید کنید. روشنایی اتاق هم از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر که دوربین دستگاه شما تصویر واضحی ندارد و یا صدای با کیفیتی ندارد، ممکن است نیاز باشد یک وب کم و میکروفون بهتر تهیه کنید.

2. محل مصاحبه را تعیین کنید.

جایی را انتخاب کنید که پس زمینه بهتری برای دوربین ایجاد می‌کند. ترجیجاً دوربین را جلوی یک دیوار سفید و یا کتابخانه قرار دهید. توجه داشته باشید که شما باید نقطه مرکزی تصویر باشید. دوربین را در اتاقی مرتب و تمیز قرار دهید. اگر در اتاق تلویزیون یا تلفن همراه قرار دارد، آنها را خاموش کنید. همچنین از پنجره‌های نزدیک به خیابان که باعث شنیده شدن صدای ترافیک می‌شود دوری کنید.

3. آماده در پشت کامپیوتر بنشینید.

اگر یادداشتی دارید که در حین مصاحبه به آن نیاز دارید، آنرا در کنار خود داشته باشید. یک کپی از رزومه  و مدارکتان را حتما آماده داشته باشید. فراموش نکنید چونکه مصاحبه آنلاین است، شما می‌توانید در وب جست‌وجو کنید و یا فایل رزومه را همزمان باز داشته باشید.

4. زبان بدنتان را زیر نظر بگیرید.

درست است که شما نمی‌توانید با کارفرما دست بدهید ولی هنوز هم لازم است لبخند بزنید، به دوربین نگاه کنید، صاف بنشینید و علاقه خود را به این موقعیت شغلی نشان دهید. لازم نیست که تمرکزتان به تصویر کارفرما باشد، شما می‌بایست تمام مدت به دوربین نگاه کنید تا ارتباط چشمی را حفظ کنید.

5. لباس مناسب بپوشید.

با وجود اینکه مصاحبه را در اتاقتان انجام می‌دهید، ولی نباید به نظر برسد شما تازه از خواب بلند شده‌اید. همان‌طورکه برای مصاحبه حضوری لازم است لباس رسمی بپوشید، برای مصاحبه آنلاین هم همینطور است. اگر آقا هستید، ترجیحاً کت و شلوار و اگر خانم هستید ترجیحاً کت و یا مانتو رسمی بر تن داشته باشید. این گونه لباس‌ها نشان دهنده‌ی حرفه‌ای بودن و جدی بودن شما است.

6. خودتان باشید.

در یک مصاحبه‌ی آنلاین، شناخت افراد از پشت یک صفحه کامپیوتر می‌تواند مشکل باشد چراکه ارتباط فیزیکی دیگر وجود ندارد. از این رو لازم است در پاسخ‌هایتان رسا باشید. بهترین خودتان را نشان دهید. در آخر به آنهایی دلیلی بدهید که به شما شانس قبولی را بدهند. لازم نیست که فقط به سوالات پاسخ دهید. سعی کنید یک مکالمه‌ی دو طرفه را شکل دهید تا احساس صمیمیت حرفه‌ای بیشتری را ایجاد کنید.

دسته‌ی دوم مصاحبات غیرحضوری، مصاحبه‌ی از طریق تلفن است. در اینجا با این نوع مصاحبه بیشتر آشنا می‌شویم.

ب) مصاحبه‌ی تلفنی

مصاحبه‌های تلفنی، توسط شرکت‌ها برای محدود کردن تعداد متقاضیانی که برای مصاحبه‌ی حضوری انتخاب می‌شوند، صورت می‌گیرد. این مصاحبه باعث می‌شود که اگر داوطلب در شهری دیگر زندگی می‌کند، بیهوده در جلسه حاضر نشود و به طور کلی هزینه‌ و وقت اضافی را کاهش دهد و به طور مؤثر فقط داوطلبان مناسب را مورد هدف قرار دهند. این مصاحبه معمولاً بین ده تا بیست دقیقه زمان می‌برد. پس به طور کلی، مصاحبه‌ای کوتاه محسوب می‌شود.

موفقیت در مصاحبه‌ ی شغلی تلفنی: تکنیک های مصاحبه ی استخدامی

در طی یک مصاحبه تلفنی پانزده دقیقه ای، از نامزدها در مورد پس زمینه و تجربه شغلی، مهارت‌ها و این‌که چرا آنها می‌خواهند برای شرکت کار کنند، خواسته می‌شود. از آنها همچنین ممکن است در مورد انتظارات حقوق و دستمزد خواسته شود و زمانی که آنها ‌می‌توانند در نقش مورد نظر شروع به کار کنند.

تکنیک‌ های مصاحبه شغلی تلفنی

1. تلفن خود را امتحان کنید.

ابتدا باید مطمئن باشید که صدایتان پشت تلفن رسا باشد. تلفنتان به اندازه کافی شارژ داشته باشد. اگر تماس تلفنی به صورت اینترنتی برگزار می‌شود، از اتصال آن به اینترنت اطمینان حاصل سازید. شما می‌توانید در صورت نیاز از هندزفری و یا هدفون نیز استفاده کنید. 

2. اینبار صدای شما زبان بدن شماست.

در مصاحبه تلفنی، مصاحبه‌ کننده فقط صدای شما را می‌شنود و تکنیک های مصاحبه‌ کننده به صورت تصویری کارآمد نیستند. او دیگر به تصویر آنلاین و یا حضور فیزیکی شما دسترسی ندارد. از این رو، صدای شما باید با اعتماد به تفس باشد. با صدایتان باید اشتیاق و جدیتتان را نشان دهید. تند تند صحبت نکنید چراکه این می‌تواند نشان دهنده‌ی اضطراب شما باشد. سعی کنید موقع حرف زدن، لبخند بزنید. این موضوع باعث می‌شود صدای شما دوستانه‌تر و صمیمی‌تر به نظر برسد. همان‌طورکه قبلاً هم توضیح دادیم، اجازه ندهید مصاحبه فقط به صورت پرسش و پاسخ پیش برود. از این رو سعی کنید مکالمات کوتاهی را با کارفرما ایجاد کنید. در آخر اگر سؤالی را درست متوجه نشدید از کارفرما بخواهید که آنرا دوباره تکرار کند!

3. زمان بندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

حتماً ده دقیقه قبل از مصاحبه آماده باشید. چندین نفس عمیق بکشید. خودتان را آرام کنید تا مصاحبه‌ی بهتری را شروع کنید.

آیا می‌دانستید یکی از مهمترین تکنیک های مصاحبه استخدامی، تکنیک استار است؟

تکنیک استار: STAR Technique
تکنیک های مصاحبه ی استخدامی

STAR Technique:

Situation :S (موقعیت)

Task :T (وظیفه/کار)

Action :A (عمل)

Result :R (نتیجه)

اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که برای پاسخ به سوالات باید بسیار فکر کنید، نمی‌توانید مثال‌های خوبی را استفاده کنید، تجربیات خود را بازگو کنید، و استرس مصاحبه شغلی این وضعیت را برایتان بدتر هم کرده است، باید خوشحال باشید که تکنیک استار به کمک شما می‌آید. فراموش نکنید که تکنیک استار، یکی از مشهور ترین و پرطرفدار ترین تکنیک های مصاحبه ی استخدامی است.

روش استار یکی از تکنیک های مصاحبه ی استخدامی است که به شما یک قالب کلی ولی ساده می‌دهد و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید برای بیان یک داستان از مهارت‌ها و تجربیاتتان با طرح موقعیت، کار، عمل و نتیجه، موفق بشوید.

الف) موقعیت:

یک صحنه را تنظیم کنید و جزئیات لازم از مثال خود را ارائه دهید.

ب) وظیفه/ کار:

توصیف آنچه مسئولیت شما در این وضعیت است.

ج) عمل:

توضیح دهید چه مراحلی را برای رسیدگی به این وظیفه انجام داده‌اید.

د) نتیجه:

نتایج کار را به اشتراک بگذارید.

کاربرد روش استار: تکنیک های مصاحبه شغلی

با کمک تکنیک استار، یکی از تکنیک های مصاحبه شغلی، شما می‌توانید به سوالات رفتاری، سوالاتی که بسیار ناگهانی از شما پرسیده می‌شود و هر سؤالی که در آن باید به اصطلاح قصه بگویید (از تجربیات کاری گذشته‌تان صحبت کنید)، به راحتی پاسخ دهید. گاهی کارفرمایان از شما می‌خواهند که یک مثال واقعی برای آنها بزنید و در آن توضیح دهید که در یک وضعیت خاص چگونه عمل/ رفتار کرده‌اید. اینجاست که این تکنیک به کمک شما می‌آید. برای نمونه سوالاتی که با جملات زیر شروع می‌شوند، با استفاده از این تکنیک به راحتی پاسخ داده می‌شوند:  

 ➊ یک مثال از ……. بزنید.

➋ آیا تا به حال شده است که ….؟

 ➌ وقتی که ….. اتفاق افتاد، چه کار کردید؟

 ➍ به من از زمانی بگویید که … .

 ➎ موقعیتی را که …. توصیف کنید.

در اینگونه سوالات، باید افکار خود را طبقه بندی کنید. در ابتدا باید به خوبی به آن وضعیت فکر کنید تا داستانی معنا دار، مؤثر و قابل قبول و را در ذهن بیاورید. جزئیات را به خوبی به ذهن بسپارید تا بهترین مثال را بازگو کنید. سپس بگویید که شما در آن موقعیت چه وظیفه‌ای بر عهده داشته‌اید و چه اقداماتی را در آن موقعیت انجام داده‌اید. در آخر بگویید قدم‌هایی که در این راه برداشته‌اید چه تأثیری داشته و چه نتیجه‌ای را رقم زده است.

مثال تکنیک استار

مصاحبه‌ کننده می‌پرسد که:

از زمانی برایم بگویید که از مهارت‌های رهبری خود استفاده کرده‌اید.

جواب با استفاده از متود استار:

موقعیت: کار قبلی من بازاریابی دیجیتال بود. کارفرما از من خواسته بود افراد بیشتری را به یک خبرگزاری که به اندازه کافی معروف نبود معرفی کنم.

وظیفه: وظیفه‌ی من در این کار این بود که راهی مناسب پیدا کنم تا افراد بیشتری جذب این خبرگزاری بشوند و مطالباشان را بخوانند.

عمل: در این راه، من به خوبی فکر کردم و تصمیم گرفتم که یک جلسه‌ی مؤثر و جدی با اعضای مهم تیم بازاریابی برگزار کنم تا همگی با هم ایده‌های خلاقانه را مطرح کنیم و به یک نتیجه برسیم. بالاخره دئ تا فکر بهتر از یک فکر است! من یک کمپین تشکیل دادم و رسانه‌های اجتماعی را برای تولید محتوای بیشتری درباره این خبرگزاری هدایت کردم.

نتیجه: در مدت زمان سه ماه، این سازمان خبرگزاری سود صعودی 25 درصدی را کسب کرد. همچنین عملکرد و روش‌های من توسط تیم مدیریت در پروژه‌های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

[از تکنیک های مصاحبه استخدامی بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای موفقیت در استخدام]

از مبتدی تا حرفه ای: تسلط بر تکنیک های مصاحبه شغلی با محمدرضا شعبانعلی

اصول و فنون، محمدرضا شعبان علی
تکنیک های مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی

محمدرضا شعبانعلی، کارشناس ارشد ام بی ای و مدرس استرانژی و فنون مذاکره، در پادکست خود از تکنیک‎‌ های مصاحبه استخدامی مختلف جهت موفقیت در مصاحبه‌ی استخدامی می‌گوید.

از آنجایی که این سایت مرجعی کامل از کاربردی ترین تکنیک‌ های مصاحبه‌ شغلی برای موفقیت است، می‌خواهیم شما را با تکنیک‌های نقل قول شده در پادکست مذاکره از محمدرضا شعبانعلی نیز آشنا کنیم. در آخر این مطلب لینک پادکست مذاکره نیز برای دسترسی راحت شما گذاشته شده‌ است.

تکنیک های مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی

الف) توصیه‌ها و تکنیک های مصاحبه استخدامی: قبل از مصاحبه

 ⓐ تحقیق کنید.

همان‌طورکه قبلا در ابتدای مطلب هم توضیح دادیم، فقط کارفرما نیست که شما را برای شرکتش باید انتخاب کند. بلکه شما هم لازم است شرکت را انتخاب کنید. از این رو لازم است در مورد شرکت/ سازمانی که به آن دعوت شده‌اید از قبل تحقیق کنید. برای تحقیق شما می‌توانید به سایت شرکت بروید و یا با سرچ نام شرکت، نظرات مشتریان را بخوانید. کارفرما احتمالاً از شما می‌پرسد که شما چطور با شرکتشان آشنا شده‌اید، از این رو داشتن اطلاعات کافی بسیار ضروری است.

ⓑ اصطلاح شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ترمینولوژی یا اصطلاح شناسی به این معنا است که شما با لغات تخصصی و اصطلاح‌های حوزه شغلی خود به بهترین شکل آشنا باشید. هرچقدر که بیشتر و در جای درستر از این لغات استفاده کنید، بیشتر کارفرما را از حرفه‌ای بودن خود آگاه کرده و تحت تأثیر قرار می‌دهید. برای مثال در حوزه تخصصی مهندسی عمران، کلماتی مثل “قانون آبرام”، “گشتاور خمشی”، “پالاراکس مطلق” و … از ترمینولوژی تخصصی محسوب می‌شوند.

 ⓒ اهمیت پوشش:

همان‌طور که قبلا هم توضیح دادیم، داشتن پوشش رسمی یکی از عوامل تأثیرگذار در مصاحبه شماست. واضحاً شما نمی‌توانید با یک شلوار جین تنگ و یا با مانتوی قرمز و طرحدار به مصاحبه کاری بروید. برای آقایان بر تن داشتن کت و شلوار و برای خانم‌ها مانتو و شلوار رسمی (هردو ترجیحاً در رنگ‌های تیره تر مثل خاکستری، مشکی و یا سرمه‌ای) پیشنهاد می‌شود. آقای شعبانعلی همچنین اضافه کرده‌اند برای مشاغل فنی، لازم است ذکر کنید که با پوشیدن لباس‌ کار مشکلی ندارید.

ب)حضور در جلسه مصاحبه

 A) در ابتدا با لبخند وارد جلسه مصاحبه بشوید.  

B) با کارفرما دست بدهید ولی زیاده روی نکنید. لازم نیست که بسیار محکم یا بسیار شل دست بدهید.

 C) استرس نداشته باشید ولی اگر هم مضطرب هستید، هرگز آنرا بروز ندهید و به زبان نیاورید.

 D) حتماً تلفن همراه خود را خاموش کنید. شما نمی‌خواهید که صدا و یا علائم گوشی‌تان باعث حواس‌پرتی بشود.

 E) ارتباط چشمی را با مصاحبه‌ کننده حفظ کنید.

 F) دیر نکنید. در زمان مشخص حاضر شوید.

 G) حواستان را جمع کنید و محو اتاق نشوید. مهم است که تمرکز شما برای روی مصاحبه‌ کننده و صحبت‌های او و خودتان باشد.

 H) حتماً از قبل از محل مصاحبه آگاه بشوید تا در روز مصاحبه دچار ترس بیهوده نشوید. همچنین هنگام حضور در جلسه بد نیست که از محل مصاحبه و یا شرکت تعریف کنید.

چه بگوییم؟

مصاحبه استخدامی: فنون مذاکره محمد رضا شعبان علی
تکنیک های مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی

1. هرگز در مورد مسائل شخصی خود حرف نزنید. شما برای کار رفته‌اید نه خوش گذرانی!

2. اگر از تجربیات شما می‌پرسند، فقط از تجربیات حرفه‌ای خود بگویید تا توانمندی‌هایتان را نشان دهید. نیازی نیست خاطره گویی کنید.

3. مذهب و سیاست دو خط قرمز بزرگ هستند. از این دو موضوع دوری کنید تا ایجاد اختلاف و سوء تفاهم نشود.

4. لازم نیست به کارفرما بگویید که غیر از این مصاحبه، به مصاحبه‌های دیگر هم دعوت شده‌اید. بگذارید فکر کنند تمام تمرکزتان روی مصاحبه‌ی همان سازمان است.

5. برای استخدام و انتخاب شدن در آن موقعیت شغلی اصلاً اصرار نکنید. کار شما این است که بهترین خود را نشان دهید. از توانایی‌ها و مهارت‌هایتان بگویید. تجربیاتتان را شرح دهید. موفقیت‌هایتان را بازگو کنید. ولی تصمیم گیری فقط بر عهده کارفرما است. پس اصرار کردن بیهوده است.

6. هرگز در مورد دستمزد و حقوق به صورت مستقیم صحبت نکنید. فقط در صورتیکه از شما سؤال شد میزان حقوق مدنظر شما چقدر است، بهتر است یک بازه یا محدوده حقوقی بگویید. همچنین می‌توانید سؤال را تغییر بدهید. در واقع باید سؤال را به یک سؤال دیگر تبدیل کنید. برای مثال می‌توانید بپرسید” محدوده حقوقی که این شرکت برای این موقعیت شغلی در نظر گرفته است، چه مقدار است؟”. روش دیگر این است که می‌توانید سؤال را به تعویق بیندازید. برای مثال بگویید” حقوق برای من اهمیت بالایی دارد ولی در حال حاضر کار کردن در یک محیط پویا و رو به رشد اولویت من است”.  

مصاحبه‌ی اولتان است؟ بی‌تجربه‌اید؟ نکات زیر مخصوص شماست!

مصاحبه‌ شغلی اول، بی تجربگی مصاحبه کاری، اصول و فنون با محمدرضا شعبانعلی، تکنیک های مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی

+ این ویژگی بسیار خوبی است که شما کلاس‌ها و دوره‌های زیادی را گذرانده‌اید؛ ولی تکرار مجدد این موضوع می‌تواند برای کارفرما بسیار خسته‌کننده باشد.

 + شرکت در کلاس‌های متعدد بدین معناست که شما مدرک‌های بسیاری هم کسب کرده‌اید و این خصوصیت خوبی است؛ ولی صحبت کردن زیاد در این مورد نیز می‌تواند خسته‌کننده باشد.

 + با شرکت در دوره‌های مختلف بیانگر مهارت‌های بسیار شما در جنبه‌های مختلف است؛ پس برای جلوگیری از خسته کردن کارفرما، بهتر است که مهارت‌هایتان را با ادبیات دیگری توضیح دهید.

 + شاید برایتان سؤال پیش بیاید پس چطور بگوییم که ما در دوره‌های مختلف شرکت کرده‌اید و مدرک معتبر داریم. برای این‌کار بهتر است در صورتیکه کارفرما در مورد مهارت‌های شما سؤال پرسید، به طور جزئی اشاره کنید که در این زمینه مدرک دارید و دوره‌ای گذرانده‌اید.

چرا محل کار قبلی خود را ترک کردید؟ نترسید، فقط درست پاسخ دهید!

الف| پاسخ‌های نامناسب:

– هرگز از دیگران بدگویی نکنید. لازم نیست که بگویید” همکاران خوبی نداشتم”. این باعث می‌شود که کارفرما فکر کند شما با دیگران سازش ندارید و فرد انعطاف پذیری نیستید.

– نگویید” بیمه، حقوق، … شرکت برایم ایده‌آل نبود. کارفرما فکر می‌کند که شما بعداً درباره شرکت خودشان هم اینطور صحبت کنید.

– نگویید که” فرصت پیشرفت نداشتم”. فرصت پیشرفت نداشتن بهترین بهانه برای ترک محل کار و تغییر شغل نیست. کارفرما از کجا بداند شرکتش برای شما کافی است و به اندازه کافی به شما فرصت پیشرفت می‌دهد که ناگهان کارتان را ترک نکنید.

ب| پاسخ‌های درست:

+ به جای اینکه از ایرادهای شغل قبلی‌تان بگویید، بهتر است از مزایای شغل جدید و درهایی که به رویتان باز می‌کند صحبت کنید.

+ بهتر است به جای اینکه بگویید شغل قبلی‌تان را دوست نداشته‌اید، از علاقه‌تان به شغل جدید بگویید.

+ می‌توانید توضیح دهید که مسئولیتی بزرگتر و جدی‌تر را می‌خواهید تجربه کنید.

+ پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا از بیشتر بودن توانمندی‌هایتان در شغل قبلی بگویید و اینکه دوست دارید توانمندی‌هایتان را افزایش دهید.

داوطلب ایده‌آل کارفرما چه کسی است؟

داوطلب ایده آل در مصاحبه استخدامی،  تکنیک های مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی

+ مسلماً کسی که فکر نکند حقوق، حق اوست.

 + کسی که قدردان کارفرما باشد.

 + از مصاحبه‌ کننده ایراد نگیرد؛ و همچنین به روند مصاحبه احترام بگذارد.

+ از جملات منفی استفاده نکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معیارهای استخدام به لینک زیر مراجعه کنید. 

پ) تکنیک‌های مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی: بعد از مصاحبه

# همان‌طور که قبلاً هم توضیح دادیم، بعد از مصاحبه از مصاحبه‌ کننده تشکر کنید. همچنین برای مجموعه و افراد تیم آرزوی موفقیت کنید.

# لازم نیست با بقیه داوطلبان بعد از مصاحبه صحبت کنید. پس بلافاطله بعد از مصاحبه، محل را ترک کنید.

# در آخر اطلاعات تماس خود را حتماً در اختیار افراد تیم و مصاحبه‌ کننده قرار دهید تا بتوانند به راحتی با شما در ارتباط باشند.

دانلود فایل صوتی تکنیک‌های مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی

در صورتیکه علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری کسب کنید، فایل صوتی مطالب از زبان محمدرضا شعبانعلی از پادکست مذاکره اینجا قرار گرفته است، تا به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

وبسایت رسمی محمدرضا شعبانعلی

دانلود فایل صوتی تکنیک‌های مصاحبه استخدامی از زبان محمدرضا شعبانعلی

کیمیاگری مصاحبه: رسیدن به طلا در پنج مرحله!

مراحل مصاحبه استخدامی، مراحل مصاحبه ی استخدامی، تکنیک های مصاحبه استخدامی

به طور کلی در مصاحبه‌ی کاری، پرسش سوالات در پنج مرحله انجام می‌شود. پس برویم که با مراحل مصاحبه استخدامی آشنا بشویم.

1. پرسش‌های متداول

بخش اول مصاحبه شغلی با پرسش‌های متداول و راحتتر شروع می‌شود. این سوالات ممکن است خسته‌کننده و یا بدیهی به نظر برسند ولی همیشه هدفمند هستند. این سوالات برای آسان‌تر شدن مصاحبه نیز بسیار لازم است. برای مثال:

چطور با شرکت ما آشنا شدید؟                    درباره‌ی شرکت ما چه چیزهایی می‌دانید؟

چرا شرکت ما را انتخاب کردید؟                  چرا باید شما را استخدام کنیم؟

تعریف شما از یک کار سخت و مشکل چیست؟    

باهوش‌ترین فردی که می‌شناسید، کیست؟ چرا؟

معرفی خود یک مرحله اساسی در مصاحبه است. لینک زیر بهترین پیشنهاد ماست تا بیشتر با معرفی خود در مصاحبه شغلی آشنا بشوید.

2. پرده‌برداری از سفرکاری شما: پرسش سوالات درباره‌ی تاریخچه کاری شما

مرحله‌ی بعدی این است که بیشتر درباره‌ی حرفه و سابقه کار شما بدانند. از این رو سوالات به سوی دیگری راه پیدا می‌کند. برای مثال:

چرا می‌خواهید شغل فعلی‌تان را ترک کنید؟                  چرا فکر می‌کنید برای شرکت ما فردی مناسب هستید.

چه چیزی را درباره شغل فعلی‌تان دوست ندارید؟             چرا شغل قبلی‌تان را بعد از یکسال ترک کردید؟

3. فراتر از رزومه: اهداف شما، داستان شما

حالا مصاحبه‌ کننده کم کم دارد به شناخت مناسبی از شما می‌رسد. با سوالات متداول با شما صمیمی‌تر شده است و گذشته کاری‌تان را هم می‌داند. پس وقت این است که با اهداف آینده شما هم آشنا بشوند. پس سوالات زیر ممکن است پرسیده بشوند:

چه چیزهایی را دوست دارید که بیشتر در حرفه‌تان یاد بگیرید؟        آیا قصد ادامه تحصیل هم دارید؟

اهداف آینده شما چیست و چه برنامه‌ای برای رسیدن به این اهداف دارید؟

در موقعیت شغلی بعدی‌تان به دنبال چه چیزی هستید؟

4. بینش در مورد تعامل در محل کار: سوالات درباره‌ی شغل مورد نظر و همکاری شما

چهارمین مرحله، مرحله‌ی پرسش سوالات درباره‌ی موقعیت شغلی است که برای آن به مصاحبه رفته‌اید. برای مثال:

در این شغل بیشتر به چه چیزی علاقه‌مند هستید؟              حقوق مورد نظر شما چیست؟

شغل رویایی خود را توصیف کنید.                              محل کار ایده‌آل شما چگونه است؟

5. از پرس و جو تا تعامل: سوالات پایان جلسه

 سؤال های آخر مصاحبه کاری: از مصاحبه کننده چه سوالاتی بپرسیم؟ تکنیک های مصاحبه استخدامی

حالا کارفرما هرچه می‌خواهد در مورد شما می‌داند. پس وقت آن است که به شما یک فرصت برای پرسش سؤال بدهد. کارفرما از شما می‌پرسد” آیا سؤالی برای پرسیدن دارید؟” و جواب شما هیچگاه “نه” نیست. هرگز نگویید سؤالی ندارید. در زیر نمونه‌هایی از سوالات مناسب برای پرسیدن در آخر جلسه جمع‌آوری شده است که به شما ایده‌ می‌دهد. برای مثال:

به نظر شما، چه چیزی است که باعث می‌شود کارمندان به کار کردن در شرکت شما ادامه دهند؟

اگر که من استخدام بشوم، یک روز عادی در شرکت شما به چه صورت می‌گذرد؟

اگر که من استخدام بشوم، مهمترین موفقیتی که در نود روز آینده کسب می‌کنم چیست؟

من چطور می‌توانم در این موقعیت شغلی در شرکت شما پیشرفت کنم؟

هنوز نمی‌دانید که در مصاحبه شغلی چه بپرسید؟ برای اطلاعات بیشتر مطلب زیر را بخوانید.

حال وقت آن است که آخرین فایل، یعنی مجموعه‌ پر تکرارترین سوالات هوش هیجانی در مصاحبه کاری را نیز مطالعه کنید.

جعبه ابزار آماده سازی: منابع مطالعه و آمادگی تکنیک های مصاحبه استخدامی

دانلود صوتی مصاحبه استخدامی، بهترین مصاحبه های استخدامی، دوره آموزشی تکنیک های مصاحبه استخدامی

در این قسمت مجموعه‌ای از منابع معتبر کتبی، صوتی،دوره آموزشی تکنیک های مصاحبه استخدامی و همچنین دوره‌های آموزشی تکنیک‌های مصاحبه استخدامی را به شما معرفی می‌کنیم.

‌1. پادکست‌ها

+ رادیو مذاکره (خرید فایل صوتی 60 نکته در مذاکره)  

+ زبان بدن در مصاحبه از پادکست سبکتو

+ کنترل استرس مصاحبه استخدامی از پادکست سبکتو (قسمت 1)

+کنترل استرس مصاحبه استخدامی از پادکست سبکتو (قسمت 2)  

+ پادکست سون لرن 

2. ویدیوها

+ حرفه‌ای و تأثیرگذار خودتو معرفی کن (یوتیوب)     

+چطور خودمون رو برای مصاحبه کاری آماده کنیم؟ (یوتیوب)

+نکات مهم برای شرکت در جلسه مصاحبه کاری و استخدامی (یوتیوب)

+ مصاحبه شغلی به انگلیسی (یوتیوب)

+ نکاتی برای موفقیت در جلسه مصاحبه استخدام (یوتیوب)

لازم به ذکر است که ویدیوهای یوتیوب لازم است با استفاده از فیلترشکن تماشا بشوند. این ویدیوهای پیشنهاد شده کاملا کاربردی هستند، پس از تماشای آنها دریغ نکنید. این ویدیوها به شما کمک می‌کنند که در مصاحبه موفق بشوید پس ارزش روشن کردن فیلترشکن را دارد!

3. کتاب‌ها

+اول: کتاب صوتی رازهای مصاحبه (کتابراه)    

+دوم: کتاب سؤال‌های بسیار تاثیرگذار در مصاحبه (کتابراه)

+سوم: کتاب استخدام و تعدیل: گزینش، حفظ و اخراج نیروی انسانی (کتابراه)

+چهارم: کتاب چگونه استخدام شویم؟ (معرفی کامل توسط تیم کارنکن)

4. دوره آموزشی تکنیک های مصاحبه استخدامی

دوره چگونه استخدام شویم (غیر رایگان)

اشتباهات مسیر شغلی (رایگان)

یادگیری مهارت و کسب درآمد (رایگان)

جادوی اینترنت در طراحی مسیر شغلی (رایگان)

در این مطلب سعی کردیم با زبانی ساده تکنیک های موفقیت در مصاحبه استخدامی را توضیح بدهیم.
امیدواریم جواب تمام سوال‌هایتان را داده باشیم؛ اما اگر باز هم سوالی دارید از پرسیدن آن دریغ نکنید.
همچنین اگر تجربه‌ یا پیشنهادی در زمینه‌ی موفقیت با تکنیک‌های مصاحبه شغلی دارید، لطفاً تجربه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید. خواندن نظرات و پیشنهادات شما به افرادی که این صفحه را مطالعه می‌کنند، کمک بسیاری می‌کند.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “تکنیک‌ های مصاحبه استخدامی با دانلود رایگان سوالات مصاحبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *