دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تحصیل رشته داروسازی در ترکیه

4.5/5 - (109 امتیاز)

انتخاب رشته‌ی داروسازی برای تحصیل، آن هم در کشوری مثل ترکیه، می‌تواند آینده هر شخصی را تحت‌تأثیر قرار دهد. کنکور ایران مانع سختی برای رسیدن به رشته داروسازی است. تحصیل در رشته داروسازی ترکیه با توجه به آسان بودن آزمون ورودی نسبت به ایران، و حتی پذیرش بدون آزمون در بهترین دانشگاه‌ها، یک فرصت عالی به حساب می‌آید.

ما در این مطلب کاملاً به همه جوانب تحصیل در رشته داروسازی پرداخته‌ایم. این که چرا کشور ترکیه را انتخاب کنید؟ از چه روشی می‌توانید وارد دانشگاه‌های ترکیه شوید؟ چگونه از بورسیه تحصیلی ترکیه بهره‌مند شوید؟ و تمام مدارک و شرایط لازم برای تحصیل و زندگی در کشور ترکیه را توضیح داده‌ایم تا تصمیم درمورد این امر سرنوشت‌ساز را برای شما آسان کنیم.

پس تا انتهای این مطلب با ما باشید، تا با کاربردی‌ترین و اصلی‌ترین نکات برای تحصیل داروسازی در ترکیه آشنا شوید.

فهرستی از آنچه خواهید‌ خواند:

مزایای تحصیل داروسازی در ترکیه

کشور ترکیه از نظر جغرافیایی در نزدیکی ایران قرار گرفته‌است. این گزینه یک امتیاز مثبت در جهت رفت‌‌و‌آمد به ترکیه به منظور تحصیل به شمار می‌آید. البته که این نزدیکی صرفه اقتصادی نیز دارد.

مشابهت‌های فرهنگی کشور ترکیه با ایران، داشتن آب‌و‌هوای مطلوب و امکانات رفاهی بالا می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده با تحصیل در این کشور به ارمغان آورد.

ترکیه از سال 2001 به سیستم هماهنگ آموزشی اتحادیه اروپا ملحق شده‌است. بنابراین مدارک آموزشی این کشور مورد‌تأیید کشور‌های اروپایی می‌باشد. دانشجویان با داشتن مدرک دانشگاهی ترکیه می‌توانند برای ادامه تحصیل و اشتغال در کشور‌های اروپایی و آمریکایی اقدام کنند.

دانشگاه‌های داروسازی در ترکیه دارای کیفیت آموزشی، رتبه علمی بالا و اعتبار بین‌المللی هستند.

9 مزیت دیگر که شما را در تصمیم خود برای انتخاب ترکیه، به منظور تحصیل در رشته داروسازی مصمم می‌کند:

  1. دسترسی به انواع بورسیه‌های دولتی و خصوصی برای تحصیل در رشته داروسازی ترکیه
  2. اخذ بورسیه دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی از دانشگاه‌های ترکیه
  3. هزینه مناسب تحصیل و زندگی در ترکیه
  4. تحصیل بدون محدودیت سنی
  5. امکان اخذ ویزای همراه تحصیلی در ترکیه
  6. امکان اخذ اقامت کاری در ترکیه پس از فارغ‌التحصیلی
  7. امکان سفر به ترکیه بدون ویزا، در صورتی که پس از ورود به ترکیه اقدام به دریافت اقامت کرد.
  8. امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  9. اجازه کار حین تحصیل

تقسیم‌بندی دانشگاه‌های ترکیه تنها به دو دسته!

دانشگاه کاتب چلبی
(دانشگاه کاتب‌چلبی یک دانشگاه دولتی برای تحصیل داروسازی در ترکیه)

در کشور ترکیه تنها دو نوع دانشگاه خصوصی و دولتی وجود دارد.

دانشگاه دولتی:

دانشگاه‌های دولتی ترکیه دارای سطح علمی بالا، معادل با استاندارد‌های اروپا و با امکانات مجهز و مدرن هستند. این موضوع سبب جذب دانشجویانی از سرتاسر جهان شده‌است.

بهره‌مندی از انواع بورس تحصیلی، تحصیل در دانشگاه‌های معتبر، استفاده از خدمات آموزشی جامع و پیشرفته و بهره‌‌گیری از استاتید مجرب، برای داوطلبان تحصیل در رشته داروسازی فرصت خوشایند و جذابی است.

شهریه مورد نیاز برای تحصیل و اسکان در دانشگاه دولتی نسبت به دانشگاه خصوصی کمتر است.

بدیهی ایست ورود به این دانشگاه‌ها‌‌، مستلزم کسب امتیاز بالا در آزمون‌های ورودی، و داشتن سوابق تحصیلی قوی و عالی نسبت به سایر متقاضیان تحصیل در دانشگاه دولتی است.

به عنوان مثال دانشگاه حاجت‌تپه که از برترین دانشگاه‌های ترکیه است، به علت امکانات فراوان مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته‌است. رقابت بسیار زیادی بین داوطلبان برای ورود به این دانشگاه وجود دارد. دانشگاه حاجت‌تپه بر اساس نمره آزمون YOSمرکزی، SAT و سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه استانبول؛ از برترین مؤسسه‌های عالی کشور ترکیه به شمار می‌آید. برای دریافت مجوز ورود به این دانشگاه، باید در آزمون‌های SAT و یا YOS نمره بالا کسب کنید.

دانشگاه خصوصی:

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از اعتبار بین‌المللی مناسبی برخوردار هستند. تحصیل در این دانشگاه ها رایگان نیست، برای تحصیل در این دانشگاه باید شهریه پرداخت کرد.

از امتیازات برخی از دانشگاه‌های خصوصی بورس تحصیلی را می‌توان نام برد. کیفیت بالای خدمات آموزشی، آزمایشگاه‌های مجهز و نوین و خوابگاه با امکانات رفاهی، ورزشی، سرگرمی و… از ویژگی‌های این دانشگاه‌ها محسوب می‌شود. تمامی این دانشگاه‌‌ها رشته داروسازی را هم به زبان ترکی استانبولی و هم انگلیسی ارائه می‌دهند.

دانشگاه‌های خصوصی شرایط خاصی برای پذیرش دانشجو در رشته داروسازی دارند. به عنوان مثال: دانشگاه باهچه‌شهیر یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است. شرط ورود در این دانشگاه قبولی در آزمون YOS و یا SAT و داشتن سوابق تحصیلی ممتاز است.

دانشگاه باشکنت: برای دریافت مجوز تحصیلی در این دانشگاه، با قبولی در یکی از آزمون‌های YOSیا SAT و یا معدل بالای 18 می‌توانید اقدام کنید.

دانشگاه آجی‌بادام: با داشتن معدل بالای 18، سن زیر25 سال می‌توانید وارد این دانشگاه شده و مقطع کارشناسی را سپری کنید.

هم‌اکنون شما را به سفر چهار دقیقه‌ای در دانشگاه آجی‌بادام دعوت می‌کنم. این دانشگاه؛ زیبا، مدرن، پیشرفته و بسیار معروف، یک پیشنهاد منحصر‌به‌فرد برای تحصیل رشته داروسازی در ترکیه است. این ویدئو به‌وضوح امکانات و مزیت‌های دانشگاه آجی‌بادام را به تصویر می‌کشد. پس توصیه می‌کنم تماشای این ویدئو را از دست ندهید.

بورسیه تحصیلی رشته داروسازی در ترکیه

دانشگاه مارمارا
دانشگاه مارمارا فرصت‌های مختلف بورس تحصیلی را برای دانشجویان فراهم کرده‌است.

حمایت تحصیلی کشور ترکیه در قالب بورس، به دانشجویان خارجی با هدف جذب دانشجو از سر‌تا‌سر جهان انجام می‌گیرد.

حدود پنجاه دانشگاه در ترکیه این شرایط را فراهم کرده‌اند که دانشجویان بین‌المللی را بورسیه کنند. این بورسیه ها در مقاطع؛ کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

تحصیل در دانشگاه‌هایی با سطح علمی بالا؛ در کنار رایگان بودن شهریه دانشگاه، خوابگاه، هزینه رفت‌و‌آمد و بیمه درمانی، سبب محبوبیت این امتیاز بین داوطلبان شده‌است. و رقابت بسیار سختی بین متقاضیان برای دریافت آن وجود دارد.

افرادی که قصد دریافت بورسیه دولتی یا همان ترکیه بورسلاری را دارند، باید در بازه زمانی مشخصی که معمولاً از 20 دی ماه شروع می‌شود، به صورت اینترنتی ثبت‌نام کنند. این ثبت‌نام فقط یک بار در سال انجام می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت نام بورسیه دولتی، برای تحصیل داروسازی ترکیه:

  • مدارک شناسایی معتبر (پاسپورت با حداقل یک سال اعتبار، کارت شناسایی)
  • کارنامه قبولی در کنکور (در صورت شرکت در کنکور)
  • مدارک تحصیلی به همراه ریز‌نمرات
  • معرفی نامه اساتید دانشگاهی (برای مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری)
  • مدارک بین‌المللی موجود (TOFEL ،GMAT ،GRE ،IELTS)
  • یک قطعه عکس اسکن شده (ابعاد 6*4)
  • پروپوزال پژوهشی برای متقاضیان بورس در مقطع دکتری

پیش‌نیاز‌های دریافت بورسیه دولتی: در مقطع کارشناسی، حداقل معدل دوره دبیرستان 18 باشد. ثبت‌نام دارای شرایط سنی است! متقاضیان باید؛ برای مقطع کارشناسی کمتر از 21 سال، مقطع کارشناسی ارشد کمتر از 30، و مقطع دکتری کمتر از 35 سال سن داشته‌باشند.

پس از ثبت‌نام، کمیته ارزیابی دانشگاه درمورد پذیرش یا رد درخواست داوطلبان تصمیم خواهد‌گرفت.

بورسیه تحصیلی داروسازی به دانشگاه دولتی محدود نمی‌شود. برخی از دانشگاه‌های خصوصی نیز دانشجویان خود را تحت پوشش انواع بورس‌های تحصیلی با درصد‌های متفاوت قرار می‌دهند. که می‌تواند شامل تخفیف در میزان شهریه، کمک هزینه‌های ماهانه و تأمین محل اقامت و…باشد.

سه راه پذیرش داروسازی ترکیه

آزمون یوس مرکزی
آزمون یوس مرکزی برای اولین بار در سال 2023 برای جذب دانشجو برگزار شد.

راه‌های ورود به دانشگاه‌های ترکیه بسته به نوع دانشگاه متفاوت است.

نحوه ورود دانشجو به دانشگاه داروسازی در ترکیه عبارت‌اند از:

1. شرکت در آزمون ورودی

آزمون‌ها به منظور تعیین سطح علمی داوطلبان تحصیل در رشته داروسازی برگزار می‌شوند.

آزمون یوس (YOS) :

افراد خارجی برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه باید در آزمون یوس شرکت کنند. این آزمون به صورت سراسری (یوس مرکزی، TR_YOS) برگزار می‌شود. و اینکه دانشگاه‌ها نیز می‌توانند به صورت مستقل برای جذب دانشجو آزمون یوس را برگزار کنند. حتماً به این نکته توجه داشته‌باشید که آزمون نمره منفی دارد.

آزمون یوس دانشگاه‌ها:

آزمون یوس 80 سؤال شامل؛ ریاضی، هوش و هندسه دارد. ضریب هر درسی با توجه به دانشگاه برگزار‌کننده متفاوت است. تا آنجا که در برخی از آزمون‌های یوس درس فیزیک هم وجود دارد.

نتیجه این آزمون از نمره 100 ارزیابی می‌شود. نمره بالا‌تر از 85 برای رشته داروسازی که طرفدار زیادی دارد، الزامی است.

آزمون یوس مرکزی:

تا قبل از سال 2010 متولی برگزاری آزمون یوس سازمان سنجش عالی ترکیه بوده‌، در آن دوره آزمون یوس به صورت سراسری توسط این سازمان برگزار می‌شد. از سال 2010 به بعد برگزاری این آزمون به دانشگاه‌ها واگذار شده‌است. به دلیل تفاوت در سطح کیفیت آزمون‌های مختلف هر دانشگاه، نبود استاندار کافی و ناهماهنگی بین آزمون‌ها بنا بر تصمیم سازمان یوک، آزمون یوس مرکزی از سال 2023 برگزار می‌شود.

بنا بر اطلاعیه سازمان یوک، دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند به اختیار خود ظرفیت دانشگاه خود را بر اساس نتیجه این آزمون پر کنند. چه‌بسا که می‌توانند، آزمون‌های یوس مختص خودشان را نیز برگزار کنند.

شرایط شرکت در آزمون یوس مرکزی: داوطلبان نباید تبعه کشور ترکیه باشند، باید فارغ‌التحصیل مقطع دبیرستان یا محصل سال آخر دبیرستان باشند. و اینکه مسلط به یکی از زبان‌هایی که آزمون با آن ارائه می‌شود باشند.

زبان آزمون یوس مرکزی: با توجه به این که آزمون برای افراد خارجی در نظر گرفته شده‌است؛ به چند زبان مختلف مثل: روسی، ترکی، عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی است. مدت اعتبار آزمون دو سال است.

مباحث آزمون یوس مرکزی: 80 سؤال به مدت 100 دقیقه از مباحث ریاضی، هندسه و هوش عرضه می‌شود.

آزمون سَت (SAT):

ست یک آزمون بین‌المللی است، که توسط کالج‌برد آمریکا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. نتیجه این آزمون در ترکیه معتبر است. SAT؛ معیاری برای جذب دانشجو در برخی از دانشگاه‌ها مثل حاجت‌تپه است. سؤالات آزمون از مباحث ریاضی، درک‌مطلب و نگارش است و نتیجه آزمون نیز دو سال اعتبار خواهد‌داشت.

2. پرداخت شهریه

دانشگاه‌های خصوصی این امکان را فراهم کرده‌اند که بتوان بدون ‌آزمون و با پرداخت شهریه در آن‌ها تحصیل کرد. برای دریافت مجوز ورود به دانشگاه، داشتن مدرک دیپلم ریاضی و یا تجربی با معدل بالا (حداقل 15) ، تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی؛ و برخورداری از تمکن مالی ضروری است.

3. بورسیه تحصیلی

تحصیل رشته داروسازی در ترکیه از طریق دریافت بورس تحصیلی، بهترین گزینه برای ورود به دانشگاه است. داشتن رزومه تحصیلی قوی و عالی، شانس بهره‌مندی از این فرصت را بیشتر می‌کند.

5 سال تا داروساز شدن!

پزشک داروساز
ترکیه، مقصدی عالی برای رسیدن به رؤیای داروساز شدن.

چگونگی ساخت دارو فعل و انفعالات آن و نحوه تأثیر آن بر بدن، از مباحث مورد مطالعه یک داروساز است.
رشته داروسازی در ترکیه از مقاطع مختلف تحصیلی تشکیل شده است. آموزش اصلی‌ترین علوم برای فراگیری رشته داروسازی، در دوره کارشناسی است.

در این رشته واحد‌هایی در زمینه شیمی آلی، شیمی تحلیلی، فناوری اطلاعات پایه، انگل‌شناسی بالینی، ویتامین‌ها و کوآنزیم‌ها، فارماکولوژی، مواد اولیه دارویی، داروسازی و علوم پزشکی پایه، تاریخچه و اصطلاحات دارویی و…آموزش داده می‌شود.

طول دوره تحصیل کارشناسی داروسازی، در کشور ترکیه 5 سال است. دانشجویان پس از پذیرش، یک سال در کالج مخصوص دانشگاه تحصیل کرده و سپس وارد دانشگاه خواهند‌شد. و چهار سال اول آموزش‌ها را در دانشگاه، و یک سال باقی‌مانده را به منظور کارآموزی در داروخانه‌ها یا آزمایشگاه‌های داروسازی سپری می‌کنند.

مدارک لازم برای پذیرش داروسازی در مقطع کارشناسی:

  • فرم درخواست پذیرش
  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریز‌نمرات
  • مدرکی مبنی بر تسلط به زبان ترکی استانبولی یا انگلیسی
  • پرداخت هزینه درخواستی دانشگاه
  • نمره آزمون‌های ورودی دانشگاه

کارشناسی ارشد داروسازی در ترکیه

پس از دریافت مدرک کارشناسی داروسازی در ترکیه، در صورت تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد؛ باید به دانشگاه مورد‌نظر درخواست داده و سپس مراحل ثبت‌نام را طی کنید. مدت زمان تحصیل این دوره، دو سال می‌باشد.

اگر دارای سوابق تحصیلی عالی دانشگاهی هستید، می‌توانید برای بورسیه تحصیلی اقدام کنید.

برای دریافت بورسیه کارشناسی ارشد داروسازی به حداقل نمره 75 درصدی از کل معدل، و شرط سن زیر 30 سال نیاز دارید.

مدارک لازم برای پذیرش داروسازی در مقطع کارشناسی‌ارشد:

  • ترجمه مدرک کارشناسی به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی
  • انگیزه نامه
  • مدرکی مبنی بر تسلط به زبان ترکی استانبولی یا انگلیسی
  • مدارک شناسایی
  • CV به‌روز و کامل علمی و کاری
  • توصیه‌نامه از اساتید دانشگاهی
  • رسید پرداخت ادمیشن فی
  • نمره قبولی در آزمون EUC
بیشتر بخوانید: رزومه تحصیلی (CV) چیست؟ چگونه رزومه تحصیلی قوی بنویسیم؟

دکتری داروسازی در ترکیه

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری داروسازی نیز در ترکیه فراهم است. کسب نمره حد‌نصاب در آزمون ALES، و یا آزمون GRE از شروط اصلی برای تحصیل در این مقطع است. طول دوره دکتری داروسازی چهار سال است.

پس از دریافت مدرک دکتری داروسازی شما یک استاد، متخصص و پژوهشگر داروساز خواهید شد. می‌توانید در دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوید.

مدارک لازم برای پذیرش داروسازی در مقطع دکتری:

  • ارائه CV به‌روز و قدرتمند
  • ارائه مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • ریز‌نمرات ‌تحصیلی
  • ارائه مدرک تسلط بر زبان
  • تکمیل فرم درخواست آنلاین
  • انگیزه‌نامه
  • ارائه توصیه نامه از اساتید دانشگاهی
بیشتر بخوانید: نحوه دریافت توصیه‌نامه از اساتید

تخصص رشته داروسازی ترکیه

تحصیل داروسازی در ترکیه به این صورت است که طی 5 سال تحصیل در دوره کارشناسی، مدرک داروسازی را کسب می‌کنید. برای دریافت تخصص داروسازی، مقاطع بعدی را طی خواهید‌کرد که شامل: کارشناسی ارشد و دکتری است.

دوره‌های تخصص داروسازی در ترکیه:

  • داروسازی بالینی
  • کنترل دارو و غذا
  • بیو تکنولوژی دارویی
  • مهندسی دارویی
  • داروسازی و فارماکولوژی
  • نانو فناوری دارویی

مدارک لازم برای دریافت پذیرش داروسازی در ترکیه

برای این که در کشور ترکیه تحصیل کنید، باید ویزای تحصیلی و مجوز اقامت کشور ترکیه را دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی در ترکیه:

  • ارائه پاسپورت معتبر. (دارای حداقل شش ماه اعتبار)
  • ارئه بیمه مسافرتی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • گواهی پرداخت شهریه در دوره‌های آمادگی زبان. (برای دریافت ویزای تحصیلی در ترکیه باید مدرکی مبنی بر اینکه دانشجو هستید، یا در دوره‌های آمادگی زبان شرکت کرده‌اید ارائه دهید.)
  • گواهی تمکن مالی (گواهی تمکن مالی باید شامل: میزان هزینه یک ساله لازم برای تحصیل و زندگی در کشور ترکیه باشد؛ تأیید‌کننده توانایی شما برای تأمین هزینه در کشور مقصد. میزان تمکن مالی را سفارت‌خانه ترکیه مشخص می‌کند. مقدار آن بسته به نوع دانشگاه و شهر محل سکونت دانشجو، متفاوت است.)
  • گواهی داشتن محل سکونت: به معنی اثبات محلی برای اقامت در کشور ترکیه است. می‌تواند گواهی پذیرش در خوابگاه‌های دانشجویی، یا اجاره‌نامه معتبر باشد. (یک آدرس ثبت شده در شهری که دانشگاه شما در آن قرار دارد.)

معادل سازی مدرک داروسازی ترکیه

معادلسازی مدرک داروسازی ترکیه

افرادی که متقاضی تحصیل در کشور ترکیه هستند، و قصد دارند پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگردند؛ باید دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب می‌کنند، مورد تأیید وزارت بهداشت ایران باشد.

دانشجویان پس از اتمام تحصیل در ترکیه باید مدرک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنند. در این صورت می‌توانند مجوز اشتغال و ادامه تحصیل در ایران را دریافت کنند.
معادل‌سازی به معنی ارزیابی مدرک تحصیلی است. و مشخص‌کننده این است، که آیا دانشجو مهارت کافی برای اشتغال در رشته داروسازی را دارد یا خیر.

فرایند معادل سازی مدرک تحصیلی ممکن است چند ماه زمان ببرد. و طی این مدت متقاضی اجازه کار در حرفه داروسازی را نخواهد‌داشت.

ما در ادامه، لیست دانشگاه‌های مورد‌تأیید وزارت بهداشت ایران را معرفی می‌کنیم.

لیست دانشگاه‌های مورد‌تأیید وزارت بهداشت ایران در ترکیه (2024-2023)

دانشگاه مدیپول
(دانشگاه مدیپول، از بهترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است. این دانشگاه مورد‌تأیید وزارت بهداشت ایران می‌باشد.)

وزارت بهداشت ایران هر ساله با بررسی دانشگاه‌های ترکیه از جنبه‌های متفاوت، لیستی از دانشگاه‌های مورد‌تأیید خود را منتشر می‌کند.
بر اساس اطلاعیه 22 شهریور سال 1401؛ کلیه مدارک تحصیلی ورودی‌های سال 2024-2023 به این دانشگاه‌ها، مورد تأیید ایران است.

لیست دانشگاه‌های خصوصی مورد‌تأیید ایران در ترکیه:

دانشگاه کوچ (koc)
دانشگاه مدیپل(medipol)
دانشگاه یدی‌تپه(yeditepe)
دانشگاه باهچه‌شهیر(bahcesehir)
دانشگاه آجی‌بادام(acibadem)
دانشگاه باشکنت(baskent)

لیست دانشگاه‌های دولتی مورد‌تأیید ایران در ترکیه:

دانشگاه آتاتورک(Ataturk)
دانشگاه آنکارا(Ankara)
دانشگاه اژه (Ege)
دانشگاه قاضی(Gazi)
دانشگاه حاجت‌تپه(Hacettepe)
دانشگاه استانبول(Istanbul)
دانشگاه مارمارا(Marmara)
دانشگاه اندوکوز (Ondokuz)
دانشگاه کاتب‌چلبی(katib celebi)

هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه

هزینه تحصیل رشته داروسازی در ترکیه
هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه. میزان شهریه‌ها سالانه است.

هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به کشور‌های اروپایی کمتر است. هزینه تحصیل در ترکیه در رشته داروسازی، بسته به دولتی یا خصوصی بودن و نوع زبان انتخابی متفاوت است. اصولاً دانشگاه دولتی و تحصیل به زبان ترکی استانبولی هزینه کمتری را می‌طلبد.

به عنوان مثال؛ دانشگاه مدیپل که یک دانشگاه خصوصی است، در سال 2024-2023 برای تحصیل رشته داروسازی به زبان انگلیسی 22000 دلار، و برای تحصیل به زبان ترکی 14000 دلار شهریه تعیین کرده‌است.

دانشگاه آنکارا که دانشگاهی دولتی است، در سال تحصیلی 2024-2023 برای تحصیل رشته داروسازی به زبان انگلیسی 112500 لیر و برای تحصیل به زبان ترکی 7500 لیر شهریه تعیین کرده‌است.

صرفاً جهت اطلاع!

چنانچه قصد برآورد میزان هزینه لازم برای تحصیل داروسازی در ترکیه را دارید، حتما به مسئله تورم توجه داشته‌باشید. با توجه به ثابت بودن میزان شهریه طول دوره تحصیلی، که سالیانه به حساب دانشگاه پرداخت می‌شود؛ تورم و عدم ثبات قیمت دلار، که بسیار غافلگیر کننده است ممکن است شما را در طی تحصیل با چالش‌هایی مواجه کند.

شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه

برای تحصیل رشته داروسازی در کشور ترکیه، باید به یکی از زبان‌های ترکی استانبولی و یا انگلیسی تسلط کافی داشته‌باشید. چرا که اکثر این دانشگاه‌ها علاوه بر زبان ترکی استانبولی، به زبان انگلیسی هم رشته داروسازی را ارائه می‌دهند.

تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی شرط پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه است. اگر دانشجو مسلط به این زبان ها بر اساس معیار‌های تعیین‌شده از سوی دانشگاه نباشد، می‌تواند در دوره‌های آموزش زبان شرکت کند. در صورتی که به سطح لازم در یادگیری زبان نرسد، به احتمال زیاد این موضوع سبب عدم پذیرش او در دانشگاه خواهد‌شد.

پس پیشنهاد می‌شود زبان مدنظر خود برای تحصیل را تقویت کنید، تا راه‌های ورود به دانشگاه را برای خود هموار سازید. از آنجایی که زبان کادر دانشگاهی و زبان اصلی محیطی که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، ترکی استانبولی است؛ بهتر است برای رفع نیاز‌های روزانه زبان ترکی را انتخاب کنید.

سطح زبان انگلیسی خود را هم بالا ببرید، چرا که بیشتر دروسی که در رشته داروسازی تدریس می‌شود به زبان انگلیسی هستند.

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی

یکی از مهم‌ترین شرایط برای تحصیل در رشته داروسازی، فارغ‌التحصیلی از مقطع دبیرستان است.

درصورتی که دانشگاه مقصد شما دولتی باشد، نمره کافی در آزمون‌های ورودی مورد‌تأیید دانشگاه، دروازه ورود شما به دانشگاه به منظور تحصیل در رشته داروسازی است. (دانشگاه های خصوصی ترکیه بیشتر بدون آزمون و بر اساس دریافت شهریه دانشجو جذب می‌کنند. البته بعضی از دانشگاه‌های دولتی هم بدون کنکور پذیرش دارند.)

شرط سنی خاصی برای پذیرش در رشته داروسازی ترکیه تعریف نشده‌است.

و اما مسئله سربازی!

سربازی

یکی از شرایط تحصیل و مهاجرت تحصیلی در کشور ترکیه، داشتن مدرک معافیت تحصیلی است.

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، پسران پس از سن 18سالگی موظف رفتن به سربازی هستند. البته تا شش ماه پس از دریافت مدرک دیپلم معاف از خدمت سربازی هستند. و اگر موفق به پذیرش در دانشگاه شوند، مشمول معافیت تحصلی خواهند‌شد.

چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارید و خدمت سربازی دغدغه‌ی شما است، متن زیر را از دست ندهید.

اولین نکته این است که آیا دانشگاه مقصد شما برای تحصیل مورد‌تأیید وزارت بهداشت ایران است یا خیر؟

پاسخ به این سؤال بسیار حائز اهمیت است؛ اگر دانشگاه مد‌نظر شما برای تحصیل مورد‌تأیید وزارت بهداشت ایران باشد، مشکلی برای اخذ معافیت تحصیلی نخواهید‌داشت.

به این صورت که برای خروج از کشور ایران، باید مبلغی را به عنوان وثیقه در سازمان نظام‌وظیفه سپرده کنید. و مجوز یک بار خروج از ایران را دریافت کنید؛ پس از مراجعه به دانشگاه مقصد و طی مراحل ثبت‌نام، نامه‌ای از طرف دانشگاه دریافت خواهید‌کرد. با مراجعه به سفارت ایران در ترکیه و طی مراحل اداری، شما در اصل مشمول معافیت تحصیلی خواهید‌شد.
در مورد رفت‌و‌آمد به ایران هم مشکلی نخواهید‌داشت. (البته که مبلغ سپرده شده به حساب دانشجویان عودت داده می‌شود.)

در صورتی که دانشگاه مقصد مورد‌تأیید وزارت بهداشت ایران نباشد، پس از سپرده کردن مبلغ برای خروج از ایران به دلیل این که دانشگاه مورد تأیید نیست؛ موفق به دریافت معافیت تحصیلی نخواهید‌شد.

اگر در موعد مشخص شده به ایران برنگشته و در دانشگاه به تحصیل بپردازید، وثیقه مربوطه به نفع دولت ایران ضبط خواهد‌شد.
تا سه اول اجازه ورود به ایران را ندارید؛ چون در صورت برگشت باید به خدمت سربازی بروید. پس از سه سال، مجوز ورود دوبار در سال تا زمان فارغ‌التحصیلی را خواهیدداشت.

آینده شغلی فارغ‌التحصیل داروسازی در ترکیه

درآمد رشته داروسازی ترکیه
با تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه‌های معتبر ترکیه، آینده شغلی شما تضمین شده‌است.

رشته داروسازی علاوه بر جایگاه اجتماعی بالا‌‌، رشته‌‌ی مهم و پول‌سازی است. میزان درآمد این رشته بالا است. با داشتن مدرک تخصص داروسازی مقدار درآمد بیشتر هم خواهد‌شد. شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، اهمیت این رشته را دو‌‌چندان کرده‌است. و اکثر کشور‌ها معمولاً در این رشته نیرو جذب می‌کنند.

ظرفیت بالای بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده دارو برای پذیرش داروساز، سبب دلگرمی متقاضیان رشته داروسازی می‌شود. اگرچه که ساعات کاری منظم‌تری نسبت به سایر مشاغل مرتبط با حوزه مراقبت‌های پزشکی دارد.

البته باید به این نکته توجه کرد که دانشگاه مد‌نظر برای تحصیل‌، مورد‌تأیید وزارت بهداشت ایران باشد، تا برای کسب درآمد و ورود به بازار کار در ایران با مشکل مواجه نشوید.

پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته داروسازی می‌توانید در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، مراکز تحقیق و داروسازی یا به عنوان اساتید دانشگاهی وارد حوزه کار و فعالیت شوید.

اغلب دانشگا‌های ترکیه عضو معاهده بولینا هستند. این امر سبب می‌شود، مدارک دانشگاهی ترکیه توسط کشور های عضو این معاهده به رسمیت شناخته شود. و این اعتبار مدارک دانشگاهی ترکیه را تضمین می‌کند. با تحصیل داروسازی در ترکیه می‌توان به کشور‌های اروپایی و آمریکایی به منظور ادامه تحصیل و اشتغال مهاجرت کرد.

اگر علاقه‌مند به اشتغال در کشور ترکیه هستید، باید به این نکته توجه کنید که چون تابعیت کشور ترکیه را ندارید، اجازه تأسیس داروخانه را نخواهید‌داشت. ولی می‌توانید پس از فارغ‌التحصیل شدن در مقطع کارشناسی، در یکی از داروخانه‌های این کشور استخدام شوید؛ به صورتی که داروخانه مربوطه به مدت سه سال برای شما بیمه پرداخت کند. بنابراین شما با داشتن مدرک تحصیلی و مدرکی مبنی بر پرداخت بیمه سه ساله، می‌توانید برای دریافت مجوز تاًسیس داروخانه اقدام کنید.

سؤالات متداول

1. آیا برای تحصیل در رشته داروسازی ترکیه حتماً باید دیپلم تجربی داشته‌باشیم؟

خیر. محدودیتی در مورد نوع رشته دبیرستان وجود ندارد. می‌توانید با دیپلم ریاضی و یا حتی انسانی نیز در داروسازی ترکیه درس بخوانید.

2. معادل سازی مدرک داروسازی در ترکیه چگونه است؟

برای دریافت مجوز اشتغال و یا تحصیل در ترکیه باید مدارک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنید. بدین منظور باید مدارک تحصیلی خود را به سازمان آموزش عالی کشور ترکیه ارائه دهید. در نظر داشته‌باشید که، ارائه مدرکی مبنی بر تسلط شما به زبان ترکی استانبولی همانند مدرک TOMER ضروری است.

3. آزمون TOMER چیست؟

برای ارزیابی سطح زبان ترکی برگزار می‌شود. تومر دارای سطوح مختلفی است. برای تحصیل داروسازی به زبان ترکی استانبولی، گذراندن سطح بالایی از تومر الزامی است. در نتیجه برای اشتغال و تحصیل در ترکیه به این مدرک نیاز خواهید‌داشت.

4. چرا زبان ترکی را برای تحصیل داروسازی ترکیه انتخاب کنیم؟

ممکن است اساتید دانشگاهی که اهل کشور ترکیه هستند، تسلط کافی به زبان انگلیسی نداشته‌باشند. و این امر از لحاظ علمی سبب افت تحصیلی شما گردد. البته که تحصیل به زبان ترکی نسبت به انگلیسی از نظر میزان شهریه به‌صرفه‌تر است.

5. آیا تحصیل در رشته داروسازی ترکیه آسان است؟

این باور که چون آزمون‌های ورودی کشور ترکیه نسبت به کنکور ایران راحت‌تر است؛ پس با حجم کمتر و راحت‌تر دروس مواجه خواهید‌شد، اشتباه است. دانشگاه‌های ترکیه سطح علمی بالایی دارند، در نتیجه خودتان را برای مطالعه سخت و پر حجم آماده کنید. برای تحصیل رشته داروسازی شما باید یک زیست‌شناس، فیزیک‌دان، شیمی‌دان و یک ریاضی‌دان باشید.

مطالب مرتبط

اگر می‌خواهید در مورد مزایا و سختی‌های مهاجرت بدانید؛ و مهم‌تر از همه این که آیا مهاجرت با توجه به تیپ شخصیتی شما، به درد شما می‌خورد یا نه؟ و مفصل درمورد بهترین رشته‌های تجربی برای اپلای، آگاه شوید مطلب زیر در خدمت شماست.

پس از فارغ‌التحصلی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه در سطح جهانی، می‌توانید در رشته داروسازی مهاجرت کنید. مطالب زیر بهترین راهنما برای مهاجرت کاری و تحصیلی در رشته داروسازی هستند.

یکی از پیش‌نیاز‌های مهاجرت با رشته داروسازی و پیدا کردن شغل مناسب، نوشتن رزومه برای شرکت داروسازی می‌باشد. مقاله زیر در این زمینه شما را راهنمایی می‌کند.

ما در این مطلب سعی کرده‌ایم به همه مسائلی که درمورد تحصیل داروسازی در ترکیه نیاز دارید بپردازیم. امیدواریم مفید واقع شود.
اگر نکته‌ای در این مطلب نظر شما را جلب کرده‌است، لطفاً با ما به اشتراک بگذارید.
چنانچه سؤالی در این زمینه داشتید، با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.