دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ضریب درس های رشته ریاضی فیزیک در کنکور

Rate this post

خیلی از داوطلبان رشته ریاضی فیزیک در کنکور سراسری، قبل از کنکور و حتی پس از آن، از ضریب درس های ریاضی فیزیک در کنکور اطلاعی ندارند!

آنها حتی نمی‌دانند که آگاهی از ضرایب دروس عمومی و اختصاصی کنکور ریاضی می‌تواند بر برنامه‌ریزی و آمادگی قبل از کنکور و حتی انتخاب رشته دانشگاه آنها چه تأثیر شگرفی بگذارد!

کنکور سراسری یکی از چالش‌های مهم در زندگی است که هر ساله در آن، تعداد زیادی از متقاضیان تحصیلات دانشگاهی شرکت می‌کنند. علاقه‌مندان رشته ریاضی نیز برای پذیرش در رشته‌های مهندسی و … در قالب گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در کنکور به رقابت می‌پردازند.

هر بازی قواعدی دارد. برای قبولی در کنکور و انتخاب رشته دانشگاه نیز لازم است که با قواعد آن آشنا شوید.

در این مطلب شما را با ضریب درس های کنکور رشته ریاضی به عنوان یکی از قواعد قبولی در کنکور ریاضی آشنا می‌کنم.

میزان ضرایب دروس کنکور ریاضی در هر زیر گروه و نحوه تأثیر این ضرایب در نمره کل نهایی و انتخاب رشته را تشریح می‌کنم.

به چگونگی تأثیر ضرایب کنکور برای داوطلبان نظام قدیم، تغییر رشته‌ای‌ها و علاقه‌مندان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان نیز خواهم پرداخت.

فهرست مطالب

چرا دانستن ضریب درس های مختلف در کنکور ریاضی مهم است؟

اگر بدون دقت به ضریب درس های ریاضی فیزیک در کنکور شرکت کنید ضریب هوشی پایینی دارید

اگر بگوییم داوطلبی که بدون اطلاع از ضریب درس های ریاضی فیزیک در کنکور شرکت می‌کند، ضریب هوشی پایینی دارد، خیلی بیراه نگفتیم. می‌پرسید چرا؟

کنکور سراسری از سال 1400 برای همه متقاضیان نظام سالی واحدی، ترمی واحدی، نظام قدیم و یا نظام جدید فقط بر اساس دروس نظام آموزشی جدید 6-3-3 و در یک نوع دفترچه سؤال برگزار می‌شود.

کنکور ریاضی از دو دفترچه آزمون عمومی و اختصاصی تشکیل شده است. ضرایب دروس عمومی و اختصاصی کنکور ریاضی بر اساس اهمیتشان متفاوت است.

آگاهی از میزان ضرایب درس های کنکور ریاضی به داوطلبان کمک می‌کند تا:

  • پیش از آزمون: داوطلبان می‌توانند با توجه به میزان ضرایب دروس کنکور ریاضی در زیر گروه‌های مختلف، برنامه‌ریزی هوشمندانه و دقیقی برای مطالعه و تلاش خود در مسیر کنکور اتخاذ نمایند.
  • حین آزمون: یکی از نکات مهم فرایند آزمون سراسری، مدیریت جلسه آزمون است. آگاهی از ضریب درس های مختلف در کنکور ریاضی به داوطلبان کمک می‌کند تا با انتخاب یک استراتژی صحیح و پاسخ به سؤالات دروس با ضریب بیشتر در زمان محدود کنکور، بهترین نتیجه را در کنکور کسب کنند.
  • پس از آزمون: انتخاب رشته کنکور سراسری براساس رتبه و نمره کل کارنامه کنکور انجام می‌شود. نمره کل و رتبه شما در کنکور در هر رشته و زیرگروه متفاوت است. آنچه رتبه و نمره کل شما را در جهت داشتن فرصت انتخاب یک رشته و دانشگاه بهتر بهبود می‌دهد، ضریب دروس ریاضی در هر زیرگروه رشته ریاضی است.

در ادامه پس از بررسی میزان ضریب درس ها در کنکور رشته ریاضی توضیحات کامل‌تری در این مورد ارائه خواهیم داد.

ضريب درس هاي كنكور رياضي در همه زیر گروه‌ها

آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌های کشور در گروه آزمایشی علوم ریاضی، از دو دفترچه سؤال عمومی و اختصاصی تشکیل می‌شود. 100 سؤال از دروس عمومی و 135 سؤال از دروس تخصصی، سرنوشت و مسیر زندگی داوطلبان را مشخص می‌کند.

مدت زمان پاسخ‌گویی به این 235 سؤال، 250 دقیقه است. اما فاکتوری که با حل یک سؤال در یک دقیقه، رتبه شما را مقدار زیادی جابه‌جا می‌کند، ضریب درس های ریاضی فیزیک در کنکور است.

ضریب دروس عمومی

دروس عمومی کنکور علوم ریاضی که ضریب آنها در همه زیرگروه‌ها یکسان است.

دروس عمومی که در قالب دفترچه شماره 1 آزمون سراسری از آن سؤال مطرح می‌شود، از چهار درس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی تشکیل شده است.

سؤالات مخصوص داوطلبان اقلیت‌های مذهبی (مسیحی، زرتشتی، کلیمی) و یا زبان‌های خارجه غیر از زبان انگلیسی (آلمانی، فرانسه، روسی، ایتالیایی) از طریق دفترچه ضمیمه در اختیارشان قرار می‌گیرد و ضریبشان همانند شکل روبرو است.

جدول زیر، که بر روی جلد دفترچه شماره 1 کنکور ریاضی نقش بسته است، دروس عمومی آزمون سراسری، تعداد سؤالات و زمان پاسخ‌گویی پیشنهادی برای پاسخ به سؤالات را مشخص می‌کند. یادآور می‌شوم که این زمان، پیشنهادی و بر اساس سنجش میزان زمان لازم برای پاسخ به هر سؤال مشخص شده است.

ردیفمواد امتحانیتعداد سؤالاز شمارهتا شمارهمدت پاسخ‌گویی
1زبان و ادبیات فارسی2512518 دقیقه
2زبان عربی25265020 دقیقه
3فرهنگ و معارف اسلامی25517517 دقیقه
4زبان انگلیسی257610020 دقیقه

پیش از معرفی دروس عمومی و منابع آنها در کنکور، یادآوری می‌کنم که از دروس عمومی و 75 دقیقه آغازین کنکور غافل نشوید. هرچند که ضریب دروس عمومی در همه زیر گروه‌های کنکور ریاضی فیزیک یکسان است و ضریب آنها از دروس تخصصی کمتر است؛ اما فقط چند درصد در این دروس می‌تواند تراز دو داوطلبی که درصد دروس اختصاصی یکسانی در کنکور کسب کرده‌اند را به مقدار قابل توجهی متفاوت کند.

زبان و ادبیات فارسی

زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4 در میان دروس عمومی، بالاترین ضریب درس ها در کنکور ریاضی را دارد. بنابراین مهم‌ترین درس دفترچه شماره 1 کنکور ریاضی است. ادبیات فارسی یکی از دروس چالشی کنکور است که برای رسیدن به یک درصد خوب، باید مطالعه عمیقی در آن داشت.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
فارسی (1)فارسی (2)فارسی (3)

زبان عربی

عربی دومین درس دفترچه دروس عمومی کنکور ریاضی است و در کنکور ضریب 2 دارد. مطالعه عربی از آن جهت اهمیت دارد که تعداد زیادی از داوطلبان با این درس میانه خوبی ندارند و آن را جدی نمی‌گیرند. درصد بالای عربی می‌تواند تراز شما را مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
عربی، زبان قرآن (1)عربی، زبان قرآن (2)عربی، زبان قرآن (3)

فرهنگ و معارف اسلامی

دین و زندگی در کنکور ریاضی ضریب 3 دارد. دین و زندگی سومین درس دفترچه سؤالات عمومی که داوطلبان عموما علاقه بیشتری به مطالعه آن دارند. سؤالات این درس مفهومی است و می‌توان با مطالعه کتاب و تست‌زنی در آن به تسلط رسید.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
دین و زندگی (1) دین و زندگی (2)دین و زندگی (3)

زبان انگلیسی

زبان انگلیسی آخرین درس از دفترچه سؤالات عمومی است که در کنکور ضریب 2 دارد. 25 تست زبان که ساختار ثابت خود را هر ساله حفظ می‌کند، از 4 مبحث مختلف (واژگان، گرامر، کلوز تست و درک مطلب) تشکیل می‌شود.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
انگلیسی (1)انگلیسی (2)انگلیسی (3)

ضریب دروس تخصصی

دروس تخصصی کنکور ریاضی و ضریب آنها در هر یک از زیرگروه‌های رشته ریاضی فیزیک مشخص شده است.

دفترچه شماره 2 آزمون سراسری به دروس تخصصی رشته ریاضی فیزیک اختصاص دارد. دفترچه شماره 2 پس از پایان مهلت پاسخ دادن به سؤالات عمومی (75 دقیقه) به همراه پاسخنامه مربوط به دفترچه شماره 2 کنکور بین داوطلبان توزیع می‌شود.

داوطلبان برای پاسخ به دفترچه سؤالات تخصصی کنکور سراسری، 175 دقیقه زمان خواهند داشت.

نکته مهم در مورد آگاهی از ضريب دروس كنكور رياضي ، 3 برابر بودن ضریب دروس تخصصی نسبت به دروس عمومی است. یعنی ضریب واقعی دروس تخصصی کنکور ریاضی، 3 برابر ضرایب شکل فوق در هر زیر گروه است.

سؤالات اختصاصی گروه آزمایشی علوم ریاضی از 3 درس ریاضی، فیزیک و شیمی تشکیل می‌شود.

ردیفمواد امتحانیتعداد سؤالاز شمارهتا شمارهمدت پاسخ‌گویی
1ریاضیات5510115585 دقیقه
2فیزیک4515620055 دقیقه
3شیمی3520123535 دقیقه

جدول فوق تعداد و زمان پاسخ‌گویی به سؤالات دفترچه شماره 2 کنکور ریاضی را مشخص می‌کند.

با توجه به اهمیت (ضریب) دروس تخصصی در کنکور ریاضی، لازم است که برای برنامه‌ریزی بهتر، درباره رشته‌های دانشگاهی و زیر گروه‌های رشته ریاضی مطالعه کنید. دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، اطلاعات کاملی درباره زیر گروه‌های رشته ریاضی و رشته‌های جدید دانشگاهی و تغییرات احتمالی در بردارد.

مطلب زیر علاوه بر معرفی زیر گروه‌های رشته ریاضی، اطلاعات مفیدی درباره رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار ریاضی به شما می‌دهد.

ریاضیات

ریاضیات اصلی‌ترین درس گروه آزمایشی علوم ریاضی است که بالاترین ضریب درس ها در کنکور ریاضی را دارد. از اهمیت مطالعه و تسلط بر دروس مجموعه ریاضیات کنکور ریاضی هرچه بگویم کم است.

ریاضیات در زیر گروه یک، دو و سه به ترتیب ضریب 4، 4 و 3 را دارا می‌باشد.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
ریاضی (1)
هندسه (1)
حسابان (1)
هندسه (2)
آمار و احتمال
حسابان (2)
هندسه (3)
ریاضیات گسسته

رسیدن به درصد بالا در این درس برای همه داوطلبان کنکور ریاضی دغدغه‌ای است که البته فقط با تمرین و تکرار برطرف می‌شود. اما مطلب زیر روش اصولی و صحیح یادگیری ریاضیات برای سه سطح از داوطلبان با هر میزان معلومات ریاضی را توضیح می‌دهد.

فیزیک

فیزیک دومین درس دفترچه سؤالات اختصاصی کنکور گروه ریاضی و فنی است و از 45 سؤال تشکیل شده است. سؤالات فیزیک حفظی، مفهومی و محاسباتی است و 55 دقیقه برای پاسخ به آنها زمان اختصاص یافته است.

فیزیک در زیر گروه یک، دو و سه به ترتیب ضریب 3، 3 و 2 را دارا می‌باشد.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
فیزیک (1)فیزیک (2)فیزیک (3)

شیمی

آخرین سؤالات کنکور گروه علوم ریاضی به درس شیمی اختصاص دارد. برای پاسخ به هر سؤال شیمی، 1 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. سؤالات شیمی در سال‌های اخیر به شدت مفهومی شده است و تسلط به این درس نیاز به مطالعه عمیقی دارد.

شیمی در زیر گروه یک، دو و سه به ترتیب ضریب 2، 3 و 3 را دارا می‌باشد.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
شیمی (1)شیمی (2)شیمی (3)

چگونه ضرایب دروس ریاضی بر نتیجه کنکور تأثیر می‌گذارد؟

کارنامه کنکور یک داوطلب ریاضی که در آن میزان تأثیر ضریب درس های رشته ریاضی فیزیک در کنکور در هر زیرگروه مشخص شده است

مهمترین جایی که ضریب درس های ریاضی فیزیک در کنکور تأثیر می‌گذارند، هنگام محاسبه نمره کل نهایی است. داوطلبان بر اساس نمره کل نهایی که حاصل از نمرات خام کسب شده در آزمون، همراه با تأثیر سوابق تحصیلی است، برای فرایند پذیرش و انتخاب رشته رتبه‌بندی می‌شوند.

کادر زرد و نارنجی رنگ عکس فوق، رتبه در سهمیه و نمره کل نهایی را در کارنامه نشان می‌دهد. همان طور که مشاهده می‌کنید به دلیل تأثیر ضریب درس های رشته ریاضی فیزیک در کنکور در زیر گروه‌های مختلف، مقدار نمره کل نهایی داوطلب در هر زیر گروه متفاوت است.

محاسبه نمره خام و درصد نمره در هر درس، برای داوطلبان کنکور ریاضی کار پیچیده‌ای بنظر نمی‌رسد. اما نمره کل نهایی چگونه به‌دست می‌آید؟

تأثیر ضريب دروس كنكور رياضي بر نمره کل نهایی

سه فرمول که از طریق آنها نمره تراز در کنکور بدست می‌آید

برای داوطلبان دارای دیپلم نظام آموزشی 3-3-6 در کنکور سراسری، دو نمره کل در هر زیر گروه محاسبه می‌شود.

  • نمره کل آزمون
  • نمره کل آزمون و سوابق تحصیلی دیپلم نظام آموزشی 3-3-6

سپس از بین این دو عدد، بیشترین نمره محاسبه شده به عنوان نمره کل نهایی داوطلب در هر زیر گروه در کارنامه اعلام می‌شود.

برای محاسبه نمره کل آزمون، لازم است که نمرات تراز داوطلب در دروس عمومی و اختصاصی محاسبه شود. ابتدا نمرات خام داوطلب در هر درس، مطابق فرمول شماره یک محاسبه می‌شود. برای به‌دست آوردن نمره تراز در مرحله بعد، میانگین نمره خام همه داوطلبان از نمره خام داوطلب در هر درس کسر شده و بر انحراف معیار (σ) همه داوطلبان تقسیم می‌شود (فرمول شماره دو).

نمره تراز داوطلبان، از ضرب عدد به‌دست آمده (Z) در یک عدد ثابت (2000) و جمع این مقدار با یک عدد ثابت (5000) به‌دست می‌آید. نمره تراز برای تمام دروس عمومی و اختصاصی کنکور ریاضی محاسبه می‌شود. اما هنوز اثری از ضریب درس های کنکور ریاضی ندیدیم!

2 فرمول برای محاسبه نمره کل کنکور که نحوه تأثیر ضریب درس ها در کنکور ریاضی برای داوطلبان نظام آموزشی جدید در آنها مشخص می‌شود

نمره کل آزمون در هر زیر گروه از عبارت اول شکل مقابل به‌دست می‌آید. ضریب 3 دروس تخصصی در عبارت کسری روبرو، اهمیت دروس تخصصی در محاسبه نمره کل کنکور را نشان می‌دهد.

نمره کل دومی که برای داوطلبان در هر زیر گروه گروه آزمایشی علوم ریاضی محاسبه می‌شود، از مجموع نمره کل سوابق تحصیلی ضربدر درصد تأثیر سوابق و نمره کل آزمون ضربدر درصد تأثیر آزمون به‌دست می‌آید.

در رابطه بالا مقدار X میزان درصد تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم است که مقدار آن برای داوطلبان دارای دیپلم ریاضی فیزیک نظام آموزشی جدید در کنکور 1400 با تأثیر مثبت و حداکثر 30 درصد بود.

طبق تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم در کنکور 1401 40 درصد خواهد بود.

ضریب درس های کنکور ریاضی برای داوطلبان نظام قدیم

ضريب دروس كنكور رياضي برای داوطلبان نظام قدیم و جدید یکسان است و فقط تأثیر سوابق تحصیلی برای محاسبه نمره کل متفاوت است

کنکور سراسری از سال 1400 برای همه متقاضیان شرکت در آن، فقط بر مبنای دروس آموزشی نظام جدید 3-3-6 برگزار می‌شود. اما داوطلبان نظام قدیم هم امکان شرکت در کنکور را خواهند داشت.

تأثیر ضریب درس ها در کنکور رشته ریاضی برای داوطلبان نظام قدیم با داوطلبان نظام جدید برابر است و فرقی ندارد. اما محاسبه نمره کل متقاضیان نظام آموزشی سالی واحدی یا ترمی واحدی رشته ریاضی فیزیک متفاوت است.

طبق آنچه سازمان سنجش در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1400 رشته ریاضی اعلام کرده است، برای داوطلبان نظام قدیم 4 نمره کل محاسبه می‌شود.

  1. نمره کل آزمون
  2. نمره کل حاصل از آزمون و سوابق تحصیلی دیپلم
  3. نمره کل حاصل از آزمون و سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی
  4. نمره کل حاصل از آزمون و سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی

مورد اول که همانند داوطلبان نظام جدید است و دقیقا مطابق با همان ضرایب دروس کنکور ریاضی و آنچه در بالا توضیح داده شد، به‌دست می‌آید. برای نمره کل‌های 2 و 3 و 4 به تصویر زیر دقت کنید.

6 فرمول برای محاسبه نمره کل کنکور که نحوه تأثیر ضریب درس ها در کنکور رشته ریاضی برای داوطلبان نظام قدیم در آنها مشخص می‌شود

محاسبه نمره کل نهایی برای داوطلبان نظام قدیم

نمره کل حاصل از آزمون و سوابق تحصیلی دیپلم از فرمول شماره 2 و 4 به‌دست می‌آید و مقدار X در آن برابر با میزان درصد تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم برای داوطلبان نظام قدیم است (در کنکور 1400 این مقدار برابر با 25% بود).

نمره کل حاصل از آزمون و سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی از فرمول شماره 3 و 5 به‌دست می‌آید و مقدار Y در آن برابر با میزان درصد تأثیر سوابق تحصیلی دروس پیش‌دانشگاهی برای داوطلبان نظام قدیم است (در کنکور 1400 این مقدار برابر با 5% بود).

نمره کل چهارم که مجموع تأثیر نمره کل آزمون و دروس دیپلم و پیش دانشگاهی نظام قدیم است از فرمول 6 به دست می‌آید.

اگر شما از داوطلبان نظام قدیم رشته ریاضی هستید، نگران تغییر منابع کنکور در نظام جدید نباشید. مطلب زیر ضمن معرفی دروس رشته ریاضی فیزیک نظام قدیم به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های منابع درسی نظام جدید و قدیم رشته ریاضی می‌پردازد و راهکارهای قبولی در کنکور نظام جدید را به شما معرفی می‌کند.

ضریب درس ها در کنکور ریاضی برای تغییر رشته‌ای‌ها

داوطلبانی که در سایر رشته‌های نظری تحصیل کرده‌اند و قصد شرکت در کنکور ریاضی را دارند، در مورد میزان تأثیر ضرایب دروس عمومی و اختصاصی کنکور ریاضی نگران نباشند.

چون برای محاسبه نمره کل و رتبه نهایی در سهمیه داوطلبان در کنکور سراسری، میزان ضريب دروس كنكور رياضي در همه زیر گروه‌ها ثابت است و برای آنها نیز ضرایب فرقی ندارد. اما میزان درصد تأثیر سوابق تحصیلی متفاوت است.

تصویر زیر میزان تأثیر سوابق تحصیلی در هر زیر گروه رشته ریاضی در کنکور 1400 را نشان می‌دهد. یعنی اگر داوطلب فارغ‌التحصیل رشته علوم انسانی در نظام آموزشی نظام جدید، قصد شرکت در کنکور ریاضی را داشته باشد، درصد تأثیر سوابق تحصیلی (مقدار X در فرمولی که گفته شد) برای هر یک از زیر گروه‌های کنکور ریاضی، 11/38، 10/55 و 11/64 درصد است.

ضریب درس های کنکور رشته ریاضی برای تغییر رشته‌ای‌ها در نظام قدیم و نظام جدید یکسان است اما میزان تأثیر سوابق تحصیلی فرق دارد

ضرایب دروس کنکور ریاضی برای تربیت معلم

پذیرش در دانشگاه تربیت معلم باید با توجه به ضريب درس هاي كنكور رياضي برای کنکور مطالعه کرد

شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) هر ساله در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر می‌شود. اگر شما قصد دارید برای ادامه تحصیل در دانشگاه، رشته‌های دانشگاه تربیت معلم را انتخاب کنید، علاوه بر داشتن شرایط سنی (حداکثر سن 22 سال) و حداقل معدل (حداقل معدل 14 برای دوره متوسطه دوم)، باید حداقل نمره نهایی 6500 و بالاتر از آن را برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان کسب کنید.

رشته‌های دانشگاهی تربیت معلم که داوطلبان گروه ریاضی می‌توانند انتخاب کنند، به شرح زیر است:

آموزش ابتدایی
آموزش ریاضی
آموزش تربیت بدنی

آموزش فیزیک
آموزش کودکان استثنایی

همه این رشته‌ها در زیر گروه یک دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری قرار دارند. بنابراین ضریب درس های کنکور رشته ریاضی که برای افزایش شانس قبولی شما در رشته‌های دانشگاهی تربیت معلم اهمیت دارد، ضرایب زیر گروه 1 کنکور است.

ضریب ریاضیات، فیزیک و شیمی در زیر گروه یک کنکور ریاضی 4، 3 و 2 است.

تأثیر ضرایب درس های کنکور ریاضی بر برنامه‌ریزی

بخش اول: قبل از کنکور انتخاب رشته کنید

تا به اینجا حتما از اهمیت ضریب درس های رشته ریاضی فیزیک در کنکور مطلع شده‎‌اید. حال باید در اولین گام، رشته یا رشته‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید. چرا که فاکتوری که هنگام انتخاب رشته باعث تفاوت رتبه شما در زیرگروه‌های مختلف و در نهایت قبولی شما در رشته و دانشگاه بهتر می‌شود، زیرگروه هدف شما در کنکور و ضریب دروس ریاضی در آن زیرگروه است.

برای آینده خود زمان اختصاص دهید و با توجه به علاقه و استعداد و توانایی‌هایتان رشته مورد علاقه خود را کشف کنید. مطلب زیر به معرفی رشته‌های دانشگاهی ریاضی و بازار کار آنها می پردازد.

پس از اینکه رشته مورد علاقه خود را پیدا کردید، باید ببینید که در کدام زیر گروه قرار دارد و زیر گروه هدف شما در کنکور کدام است. اکنون شما می‌توانید بر اساس ضریب درس های کنکور ریاضی در زیرگروه انتخابی، برای موفقیت در کنکور سراسری به مطالعه و برنامه‌ریزی بپردازید.

مثلا اگر شما به رشته مهندسی کامپیوتر علاقه دارید، باید بدانید که این رشته نیز در زیرگروه مهم یک گروه ریاضی قرار دارد و مهمترین درس در این زیر گروه، ریاضیات با ضریب 12 و فیزیک با ضریب 9 هستند و مطالعه و تسلط بر این دروس از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخش دوم: دقیق و آگاهانه درس بخوانید

همان طور که یک درس در کنکور ضریب بیشتری نسبت به درس دیگر دارد، بعضی از مباحث و فصل‌های مواد امتحانی کنکور نیز هر ساله بیشتر مورد سؤال طراحان کنکور قرار می‌گیرد. وظیفه شما این است که با بودجه‌بندی و میزان اهمیت درس‌های مختلف در کنکور آشنا شوید و زمان بیشتری برای مطالعه آنها قرار دهید.

کمک دیگری که آشنایی با ضریب دروس ریاضی به شما می کند، هنگام محاسبه درصد شما در کنکورهای آزمایشی است. اگر شما نیز از آن دسته داوطلبان هستید که در سال قبل کنکور، در کنکورهای آزمایشی شرکت می‌کنید، می‌توانید پس از هر آزمون با استفاده از ضرایب زیرگروه هدف خود، درصد دروس و میزان پیشرفت خود را بررسی کنید.

بهترین منبع مطالعاتی برای آشنایی با کنکور و سؤالات آن، نمونه سؤالات سال‌های قبل است. حتما در سال منتهی به کنکور، تمام سؤالات کنکورهای سال‌های قبل گروه آزمایشی خود را مورد به مورد بررسی کرده و نکته‌یابی کنید.

ایستگاه آخر

در کشاورزی همه زمین را شخم بزنید و در کنکور با توجه به ضریب درس های مختلف در کنکور ریاضی همه دروس را مطالعه کنید

اگر شما کشاورز باشید و قصد کشت و برداشت محصول از زمین 1 هکتاری خود را داشته باشید، آیا فقط 100 مترمربع از زمین را شخم می‌زنید و آماده کشت می‌کنید؟

اگر پاسختان مثبت است، فصل برداشت محصول، نباید انتظار محصول مرغوب و با کیفیت را داشته باشید!

داستان ضریب دروس ریاضی فیزیک در کنکور هم همین است. اگر هدفتان رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل است، باید تمام زمین را شخم بزنید و تمام دروس را با کیفیت بالا و عمیق مطالعه کنید.

اما فایده آشنایی با ضریب دروس ریاضی در کنکور اینجاست که شما قطعا از فردا کویر را شخم نمی‌زنید! اکنون شما می‌دانید که چه درسی مهمتر است و ضریب بیشتری دارد و شما را به محصول درجه یک می‌رساند.

حال که متوجه شدید باید حداکثر استفاده را از ضرایب دروس ریاضی ببرید و همه دروس را خوب بخوانید، فراموش نکنید که پس از کاشت محصول، نوبت آبیاری و مراقبت است. این مرحله در فرایند یادگیری، مرور است. مرور مطالب در سال کنکور به شما کمک می‌کند تا آموخته‌های جدید در ذهنتان تثبیت شوند.

برخی از سؤالات شما:

میزان تأثیر ضریب درس های مختلف در کنکور ریاضی چه‌قدر است؟

ضرایب دروس عمومی و اختصاصی کنکور ریاضی متفاوت است و دروس تخصصی اهمیت بیشتری در کنکور ریاضی دارند.
مقدار ضرايب دروس كنكور رياضي در این مقاله توضیح داده شده است.

آگاهی از ضریب درس های رشته ریاضی فیزیک در کنکور چه مزیتی دارد؟

دانستن ضریب دروس کنکور ریاضی باعث می‌شود شما در مسیر کنکور آگاهانه گام بردارید و با اولویت‌بندی دروس، زمان بیشتری را به مطالعه دروس با ضریب بیشتر اختصاص دهید.
نکاتی برای برنامه‌ریزی بهتر در مسیر کنکور در مقاله ارائه شده است.

آیا ضریب درس های کنکور رشته ریاضی در پذیرش دانشگاه فرهنگیان مؤثر است؟

بله، رشته‌های دانشگاهی تربیت معلم که داوطلبان گروه ریاضی می‌توانند انتخاب کنند، در زیرگروه یک گروه آزمایشی ریاضی قرار دارد و در این زیرگروه ریاضی با ضریب 4 از دروس مهم به شمار می‌رود.
سایر ضريب دروس كنكور رياضي و شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان در مقاله بیان شده است.

مطالب مرتبط

بخش اول: در باب مطالعه دروس کنکور

با توجه به تغییرات آزمون سراسری، سال 1401 آخرین باری است که از دروس عمومی در کنکور سؤال مطرح می‌شود و از 1402 دروس عمومی از کنکور حذف و تأثیر 60 درصدی خود را از طریق سوابق تحصیلی بر نتیجه کنکور می‌گذارند.
اما هرگز به این فکر نکنید که «چون دروس عمومی ضریب کمتری در کنکور دارند، امسال زمان کمتری به مطالعه آنها اختصاص می‌دهم»

در ایستگاه آخر از اهمیت مطالعه همه دروس در کنکور گفتیم. خیلی مهم است که تا قبولی در کنکور و برداشت محصول، از آن مراقبت کرد و به آبیاری منظم آن پرداخت. در این مرحله، از مرور به عنوان مهمترین گام یادگیری سخن گفتیم. اما چه زمانی آبیاری کنیم تا بیشترین راندمان و بازدهی را داشته باشیم؟

بخش دوم: در باب انتخاب رشته و زیر گروه کنکور

هرگز از تأثیر ضریب درس ها در کنکور رشته ریاضی در زیرگروه‌های مختلف غافل نشوید. شاید در مسیر شناخت استعداد و شغل و رشته مورد علاقه، برای تعیین زیرگروه هدفتان در کنکور دچار چالش شوید. تست‌های خودشناسی به شما در این مسیر کمک می‌کنند. توصیه من به شما تست رایگان مایرز بریگز است.

اگر علاقه به انجام تست ندارید و یا پس از انجام آن کنجکاو بودید که بدانید رتبه‌های برتر کنکور ریاضی چه رشته‌ای برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، مطلب زیر برای شماست. مطلب زیر به بررسی انتخاب رشته رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کشوری در پنج سال گذشته پرداخته است.

اگر می‌دانید به چه رشته دانشگاهی ریاضی علاقه دارید، مهندسی برق، مکانیک و یا معماری و … و می‌خواهید بدانید برای قبولی در رشته‌های دانشگاهی، چه رتبه‌ای در کنکور باید کسب کنید، مقاله زیر به تشریح این مطلب پرداخته است.

حال نوبت شماست! از تجربیات خود در مسیر کنکور بنویسید.
چه میزان مطالعه این مطلب به شما در آشنایی با ضريب درس هاي كنكور رياضي کمک کرد؟
به نظر شما آگاهی از ضرایب درس های کنکور ریاضی چه اندازه در موفقیت در کنکور مؤثر است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.