دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کدام پادکست‌ محبوب دل‌هاست؟ | بهترین پادکست های فارسی

محبوب ترین پادکست های فارسی
4.7/5 - (17 امتیاز)

آقا جان سؤال : بهترین پادکست های فارسی کدامند؟ کجا به معرفی انواع پادکست پرداخته‌اند؟

آیا تا به حال برای شما پیش آمده بخواهید شروع به گوش دادن به پادکستی بکنید اما مردد باشید کدام پادکست را انتخاب کنید؟ آیا شما هم به دنبال آشنایی با بهترین پادکست های خارجی و داخلی هستید؟

طبق آمار جهانی سال 2019، بیش از 700 هزار پادکست و بیش از 29 میلیون قسمت در دنیا منتشر شده است؛ اما جایگاه پادکست فارسی در این آمار جهانی چیست؟ طبق آمارهای ناملیک و هزارو که جزو بهترین اپلیکیشن‌های پادکست فارسی هستند، تعداد پادکست‌های فارسی فعال به کمتر از 400 پادکست می‌رسد!

اگر اهل پادکست باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که چقدر فضای پادکست فارسی کوچک است. پس جا برای بهتر شدن و رشد، حالا حالاها وجود دارد. در این بین، هستند پادکست‌های فارسی که به سطح خوبی از کیفیت محتوا رسیده‌اند. این پادکست‌ها بسیار معروف، و جزو پادکست های محبوب فارسی نیز هستند.

در این مطلب بیش از 111 تا از محبوب ترین بهترین پادکست های فارسی را به شما معرفی کرده‌ایم. اگر منطقی نگاه کنیم، محبوب ترین پادکست های من و شما ممکن است متفاوت باشد. بنابراین، سعی کردم پادکست‌ها را براساس دنبال‌کننده‌هایشان به لیستم اضافه کنم.

در آخر هم پادکست‌هایی که محبوبِ تعداد کمی هستند (یعنی هنوز به معروفیت بقیه پادکست‌ها نرسیده‌اند) را بهتان معرفی کنم. باشد که شاهد رشد سریع‌تر فضای پادکست فارسی باشیم.

برای خواندن هرکدام از موضوعات، روی عکس یا متن زیر عکس، کلیک کنید.

موضوع اول: اقتصاد، کسب‌وکار، سیاست

1- رادیو کارنکن

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

«کارنکن داستان زندگی آدمهاییه که با شغلشون زندگی میکنن، آدمهایی که وقتی سر کارشون هستن، لازم نیست مدام به ساعت نگاه کنن که کی کار تموم میشه و وقت زندگی کردن میرسه.»

رادیو کارنکن جزو پادکست های خوب فارسی گفت‌گومحور است. کارنکن تلاش می‌کند یک فرهنگ مهم را ترویج دهند، فرهنگ علاقه به کار.

امین آرامش سازنده و گوینده پادکست کارنکن است و در هر قسمت از پادکست، با یک فرد موفق و البته خاص، صحبت می‌کند. او تلاش می‌کند مخاطبش با شنیدن تجربه مهمانان پادکست، به فکر تغییر مسیر زندگی اش بیفتد تا علاقه و کارش را هماهنگ پیش ببرد.

اگر تا الان شنونده پادکست کارنکن نبوده‌اید، حتماً یک اپیزود از آن را بشنوید. تجربه من از پادکست کارنکن را هم می‌توانید در انتهای مطلب پایین بخوانید.

2- رادیو رشدینو

رادیو رشدینو از بهترین پادکست های فارسی است که من هم خیلی دوستش دارم. رادیو رشدینو اولین پادکستی است که دنبال کردم:)

در رادیو رشدینو به معنای واقعی می‌توانید رشد کنید. این پادکست تلاش می‌کند راه‌کارها و تکنیک‌هایی برای رشد کسب‌وکارتان بهتان بدهد. همچنین در بخش‌هایی از پادکست نکاتی برای توسعه‌فردی نیز به شما آموزش داده می‌شود. مثل بخش نکاتینو و آموزینو.

در هر اپیزود هم، با افراد کارآفرین، فعال و موفق صحبت می‌شود تا از تجربه و راه‌های موفقیتشان بهره ببریم.

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

رادیو رشدینو 5 آیتم دارد، اخبارینو، ابزارینو، نکاتینو، آموزینو و مهمانینو. که هر بخش، هم جذاب است و هم آموزنده. توصیه می‌کنم حتماً شنونده یک قسمت از رشدینو باشید.

3- 10 صبح

پادکست 10 صبح نه‌تنها از محبوب ترین پادکست ها است بلکه جزو پادکست‌های محبوب من هم است. پادکست 10 صبح یک پادکست تخصصی مدیریت، کارآفرینی و استارتاپ است.

شنیدن تجربۀ آدم‌های موفق و یادگیری از مسیر موفقیتشان، واقعاً شیرین است. مخصوصاً اینکه بفهمید این آدم‌ها شبیه خودمان هستند و در همین اوضاع مملک به موفقیت رسیده‌اند. برای همین بهجد توصیه می‌کنم شنونده پادکست 10 صبح باشید.

«در ده صبح درباره رشد مقیاس‌پذیر، جذب سرمایه، مدل کسب‌و‌کار، راه‌اندازی استارتاپ، شبکه‌‌سازی، مهارت‌های نرم،… صحبت شده است. همچنین، با بنیان‌گذاران استارتاپ‌های موفق مانند اسنپ، دیجیکالا، علی بابا، فناپ، اسنپ فود، الوپیک، استادکار، پیاده، … جهت انتقال تجربه عملی آن‌ها مصاحبه شده است.»

محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

بیشتر بخوانید: با بهترین پادکست های کسب و کار فارسی و انگلیسی آشنا شویدش

4- پادکست سکه

پادکست سکه از واجبات است. در این اوضاع ممکلت که کوچکترین تصمیماتمان به مسائل سیاسی و اقتصادی کشور وابسته است، باید از این مسائل سر دربیاوریم تا بهترین تصمیم‌ها را در لحظه بگیریم.

«پادکست سکه جایی برای گفتگو، مصاحبه پیرامون مسائل اقتصادی و آموزش علم اقتصاد»

مهدی ناجی، میزبان پادکست سکه، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه تهران است. او در هر اپیزود با افراد سرشناس علمی و سیاسی، راجع به مسائل اقتصادی روز کشور صحبت می‌کند. او سعی می‌کند آگاهی شما را نسبت به مسائل اقتصادی بالا ببرد.

محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

من اولین بار با اپیزود “چرا باید اقتصاد بدانیم؟” با مهدی ناجی و پادکست سکه آشنا شدم. گفت‌وگو جالبی برایم بود و واقعاً خوشحالم با پادکست سکه هم آشنا شدم. قسمت‌های گفت‌وگوی امین آرامش با مهدی ناجی را می‌توانید در لینک‌های زیر بشنوید.

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست های اقتصادی | رویدادهای دنیای اقتصاد را از زبان پادکست‌ها بشنوید

5- طبقه 16

پادکستی گفت‌وگو محور راجع‌به دنیای استارتاپ‌ و تکنولوژی. طبقه 16 را هم می‌توان در دسته علم و فناوری گذاشت و هم در دسته کسب‌وکار.

سهیل علوی بنیانگذار استارتاپ ریحون بود. ریحون با چلیوری ادغام شد و الان سهیل هیچ نقشی در اداره آن ندارد. اکنون سهیل در طبقه 16 یک آپارتمان در یکی از شهرهای کانادا، زندگی می‌کند.

سهیل در پادکست طبقه 16، با بنیانگذاران برخی استارتاپ‌ها گفت‌وگو می‌کند. در برخی اپیزودها هم از تأثیر تکنولوژی‌های جدید بر دنیا، گفته می‌گوید. مثل تأثیر هوش‌مصنوعی بر جهان.

محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

امین آرامش در یکی از قسمت‌های پادکست کارنکن، به گفت‌وگو با سهیل علوی پرداخته است. به‌هرحال یکی باید باشد که با کارآفرینی که خودش با کارآفرین‌ها گفت‌وگو می‌کند، گفت‌وگو کند. کمی پیچیده شد!

 

بیشتر بخوانید: 20 پادکست کسب و کار اینترنتی

6- بهترین خودت شو

«بهترینِ خودت شو پادکستی برای به اشتراک گذاشتن ناب‌ترین ایده‌های دنیای رشد و موفقیت، با شماست.»

پادکست بهترین خودت شو یک پادکست گفت‌وگو محور است. تیم بهترین خودت شو، در هر قسمت از پادکست با یک فرد موفق راجع به ‌مسیر موفقیتش صحبت می‌کنند.

مثلاً، در یک گفت‌وگو راجع به مسئله مهم تصمیم‌گیری صحبت شده که خب این مسئله بزرگ و سرنوشت‌سازی هست. یا مثلاً در اپیزود دیگری، راجع به رهبری گفت‌وگو شده و در اپیزود دیگری درمورد مدل ذهنی. این پادکست که جزو بهترین پادکست های ایرانی هست، در مسیر موفقیت‌تان خیلی کمک‌کننده‌تان خواهد بود.

محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

7- فوربو furbo

پادکست فوربو از بهترین پادکست های ایرانی است که درباره دیجیتال‌مارکتینگ تولید محتوا می‌کند.

رضا توکلی سازنده پادکست فوربو است. او در پادکستش درمورد بازاریابی، مدیریت کسب‌وکار اینترنتی، سایت‌های اینترنتی و سئو، شبکه‌های اجتماعی و رشد فردی صحبت می‌کند.

رضا سعی می‌کند تمام ابعاد موضوع صحبتش را در نظر بگیرد تا یک محتوای پربار و کاربردی به مخاطبانش تحویل دهد. او مطالب تکمیلی و خوب دیگر را هم در سایت فوربو منتشر می‌کند که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

اگر می‌خواهید راجع به مطالبی که در پادکست فوربو می‌شنوید بیشتر بدانید و خودتان متخصص سئو شوید، روی دکمۀ زیر کلیک کنید. حتی اگر هیچ چیز از سئو نمی‌دانید هم نگران نباشید! این دوره از سطح صفر شروع میشود.

8- اینوست پلاس: بورس و بازارهای مالی

«اینوست‌پلاس البته خود را محدود به موضوعات اقتصادی و مالی نمی‌کند و گاهی داستان‌هایی از کارآفرینی، کسب‌وکار و مدیریت، بازاریابی، استراتژی، منابع انسانی و البته موفقیت و شکست را روایت می‌کند.»

خدا را شکر، تیم اینوست پلاس خیلی خوب خودشان را معرفی کردند. دیگر نیازی به توضیح اضافی نیست:) شما می‌توانید مجله اینوست پلاس را هم دنبال کنید. در این مجله، مطالب بسیار خوب و کاربردی منتشر می‌شود.

محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

9- من بِرَندم هستم

«خيلى از ما علاقه داريم تا كسب‌وكار خودمان را داشته باشيم و برند دلخواهمان را راه‌اندازى كنيم. در پادكست من برندم هستم با تكيه بر بازاريابى در شبكه‌هاى اجتماعى، به بيان راهكارهايى مي‌پردازيم كه ما را در رسيدن به اين هدف يارى مى‌كند.»

احتمالاً سپهر خدابنده را از پادکست محبوب صلح درون می‌شناسید. سپهر یک پادکست دیگر هم دارد به نام من برندم هستم. او در این پادکست، نکات و آموزش‌های کاربردی را برای ارتقای کسب‌وکار ها، ارائه می‌دهد. با کمک پادکست من برندم هستم، می‌توانید مرحله به مرحله کسب‌وکارهای خود و حتی مهارت مدیریت خودتان را ارتقا دهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست های مدیریتی | معرفی پادکست‌هایی که هر مدیری به آن نیاز دارد

دیگر پادکست های خوب فارسی در حوزه کسب‌وکار، اقتصاد، سیاست

خدا را شکر در این حوزه، تعداد پادکست‌های فارسی کم نیستند. و این واقعاً خوب است. چون رقابت باعث رشد کیفیت پادکست‌ها می‌شود و این برای من و شمای شنونده، عالی است.

در این‌جا لیستی از پادکست های خوب فارسی دیگر، برایتان آورده‌ام. این پادکست‌ها شاید فالوئر کمتری داشته باشند اما از محتوا کم ندارند.

  • دغدغه ایران
  • جاب کست
  • رادیو مالی سپیدار سیستم
  • فیندو: بورس، اقتصاد، بازارهای مالی
  • رادیو شنبه: پادکست هفته نامه استارتاپی شنبه
  • فینتاک
  • دموکراسی درکار democracy darkar
  • دموکراسی در کار پلاس
  • پادکست فارسی بیزنس استودیو business studio
  • پادکست خبری پادیو radio padio
  • رادیو مذاکره – روزنوشته های محمدرضا شعبانعلی
  • رضا جوشن – رادیو بهره‌وری
  • قاف پادکست ghafpodcast
  • پادکست اگزیت exitcast
  • پاپیروس خلاصه کتاب استراتژی
  • پادکست اقتصادی تیمچه
  • پرسه زنی در بازار

بیشتر بخوانید: معروف ترین پادکست ها : ۱۲ پادکست فارسی شنیدنی + معرفی اپیزودهای پیشنهادی

موضوع دوم: علم و فناوری

10- استرینگ کست

لذت دانستن داستان‌های علمی پشت اتفاقات واقعی. بله، استرینگ کست اولین پادکست از لیست پادکست های خوب فارسی در حوزه علم و فناوری است.

به‌نظرم پشت هر اتفاقی، یک داستان علمی وجود دارد. شاهین در هر قسمت از استرینگ کست، داستانی واقعی درباره اتفاقی علمی، که جهان ما رو به نحوی تغییر داده و باعث کشف دروازه‌های جدید بر روی انسان‌ها شده را تعریف می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

11- پادکست جادی دات نت – رادیو گیگ

تریبونی برای عاشقان دنیای تکنولوژی و برنامه‌نویسی. جادی عاشق دنیای تکنولوژی و برنامه‌نویسی هست.

او هر چندوقت یک‌بار که اپیزودی منتشر می‌کند، کلی اطلاعات جدید از دنیای تکنولوژی و برنامه‌نویسی با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد. جادی هم صفحه اینستاگرام فعالی دارد و هم وبلاگ.

البته جادی را همه جا می‌توانید پیدا کنید! وبلاگ جادی به نام کیبرد آزاد بین بسیاری از جوانان مخصوصاً برنامه‌نویسان، معروف است.

می‌توانیم جادی را جزو قدیمی‌ترین یا جزو اولین پادکسترهای فارسی بدانیم. حتماً به وبلاگ جادی سر بزنید. شاید شما هم به دنیای جذاب جادی علاقه‌مند شدید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

12- چهارراه کامپیوتر

دانستن هر چیزی که مربوط به کامپیوتر، تکنولوژی و اینترنت هست، به زبان ساده. چهارراه کامپیوتر یکی از بهترین پادکست های فارسی در حوزه علم و فناوری است.

در چهارراه کامپیوتر، بخشی از سوالاتی که هرکسی راجع‌به دنیای کامپیوتر و اینترنت دارد، پاسخ داده می‌شود. برای مثال، چندتا از اپیزودهایی منتشر شده از پادکست را برایتان نام می‌برم تا بیشتر متوجه شوید.

  • ویروس و بدافزارها
  • همه‌چیز درباره سایت
  • چطور از کامپیوتر پول دربیاوریم
  • HDD
  • SDD
  • cloud و غیره..
محبوب ترین پادکست های ایرانی براساس دنبال‌کننده

13- پادکست مختصر و مفید

«موضوعات بسیاری در دنیا هستن که دانستن‌شون برای ما جالبه، ولی نه وقت ما اجازه می‌ده که همه‌ش رو خیلی عمیق پیگیری کنیم و نه حتی لزومی داره!»

اردشیر طبیبی در پادکست مختصر و مفید، موضوعاتی از دل تاریخ، سیاست و علم را به زبانی ساده و البته در مدت زمانی کوتاه، برایتان توضیح می‌دهد. اپیزودهایی از این پادکست که موضوع علمی داشتند برای من جذاب بود.

پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

14- ژرفا

به نام علم. پادکستی برای تشویق به ژرف اندیشیدن. پادکستی جذاب و محبوب.

«ما در ژرفا سعی می‌کنیم توجه شما را به طبیعت خصوصاً دریاها و اقیانوس‌ها جلب کنیم. همچنین ما شما را تشویق می‌کنیم به ژرف اندیشیدن و انتخاب سبک زندگی پایدار. سبکی که نتیجه‌اش حفظ طبیعت و زیبایی‌هایش است»

در پادکست ژرفا فقط درمورد اقیانوس‌ها و هر چیزی که مربوط به دریا می‌شود، صحبت نمی‌شود. بلکه به موضوعات مختلفی نیز پرداخته می‌شود تا به هدف اصلی که دعوت به ژرف اندیشیدن و حفظ محیط زیست هست، برسد. توصیه می‌کنم حتماً یک اپیزود از ژرفا را بشنوید. مطمئناً عاشقش خواهید شد.

پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

ادامه لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه علم و فناوری

پادکست‌های فارسی زیادی هستند که درمورد علم و فناوری تولید محتوا می‌کنند. اما مثل چند پادکست بالا، فالوئر بالایی ندارند. خوب است بدانیم که تعداد فالوئر تضمین کننده کیفیت بالا نیست. مثلاً من خودم پادکست ژرفا را به همه پادکست‌های نام برده شده بالا، ترجیح می‌دهم. اما خب، متأسفانه ژرفا فالوئر کمتری از بقیه‌شان دارد!

به‌هرحال، در ادامه پادکست‌های خوب دیگری را هم بهتان معرفی می‌کنم که جزو پادکست های فارسی خوب برای خیلی از ماها است.

  • پادکست کامپایل
  • پادکست طراحی وب سایت
  • پادکست تک چی
  • پادکست مایندکست
  • پادکست رادیو بلاکچین
  • پادکست رادیو چرخ
  • پادکست چارچرخ ( یک پادکست ماشین‌باز خفن )
  • پادکست سایبرکست
  • پادکست هواداران کاوشگر
  • پادکست رادیو فول استک
  • پادکست نردکست
  • پادکست رادیو چرخ
  • پادکست میهن بلاکچین

بیشتر بخوانید: پادکست علمی فارسی | 8 تا از بهترین پادکست های علمی فارسی

موضوع سوم: پزشکی

15- Sexology – دکتر نازنین معالی

بهترین پادکست فارسی در حوزه مسائل جنسی، پادکست Sexology از خانم دکتر معالی هست. دکتر معالی، بسیار حرفه‌ای، بدون هیچ برداشت و قضاوتی، مؤدبانه و تخصصی، به سوالات جنسی مخاطبان و مسائل این حوزه، می‌پردازد.

دکتر نازنین معالی ،روانشناس بالینی و پژوهشگر روابط جنسی است. ایشان پس از پایان دوره فوق تخصص در بیمارستان کایزر ، درمطب خصوصی خود در شهر لس‌انجلس به درمان مددجویان پرداخته است.

در این پادکست مسائل جنسی از دیدگاه‌های جامعه شناسی و روانشناسی نوین بررسی می‌شود. این پادکست هیچ گرایش مذهبی، انتفاعی یا سیاسی ندارد و تنها هدف آن آموزش هموطنان عزیز و دیگر فارسی زبانان در سراسر جهان می‌باشد.

پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

16- سرم‌ اطلاعات – دکتر سید عرفان مجیدی

پادکست سرم‌اطلاعات، به گویندگی دکتر سید عرفان مجیدی، در حال حاضر جزو بهترین پادکست های فارسی در حوزه پزشکی است. دکتر عرفان مجیدی، پادکست سرم‌اطلاعات را این‌گونه معرفی می‌کند:

«سرم‌اطلاعات پادکستی در خصوص سؤالات شایع بیماران است که به هر دلیلی در بیمارستان بی‌پاسخ می‌ماند. سعی من این بوده است که در یک اپیزود آنچه لازم است یک فرد معمولی در خصوص یک موضوع در حیطه‌ی سلامت بداند، دریافت کند.»

پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

17- کریدور – دکتر نارسیس افقری

پادکست کُریدور یکی دیگر از پادکست های خوب فارسی در حوزه پزشکی است که به صورت تخصصی راجع‌به سرطان، صحبت می‌کند.

خانم دکتر نارسیس افقری، در هر اپیزود از پادکست کریدور، با زبان ساده و علمی درمورد سرطان صحبت می‌کند. پادکست کریدور تلاش دارد تا با ارئه اطلاعات درست، به بیماران سرطانی کمک کند و حتی از رواج این بیماری جلوگیری کند.

پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

18- ژن کست

نگاهی به پدیده‌های پیرامون انسان و جهان از دریچه‌ی علم ژنتیک.

سودا بصیری در هر اپیزود از پادکست، به زبانی ساده و قابل‌فهم، راجع‌به موضوعات مختلفی که به‌نوعی به ژنتیک هم مربوط هستند، صحبت می‌کند.

مثلاً در اپیزودی از پادکست، به عشق از نگاه ژنتیک پرداخته است. یا در اپیزودی دیگر درمورد رابطه ژنتیک و خشم گفته است. به‌نظرم اگر شما هم عاشق دنیای ژن‌ها هستید، این پادکست را از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

19- بی‌گلوتن

سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی  است که در اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن (پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد) ایجاد می شود. زمانی که فرد مبتلا، گلوتن دریافت می کند، سیستم ایمنی او فعال می شود و به سلول های روده حمله می‌کند.

سپهر 8 سال است که رژیم بی‌گلوتن دارد. او در پادکستش راجع‌به بیماری سلیاک صحبت می‌کند. اگر شما هم دچار این بیماری شده‌اید، این پادکست را از دست ندهید. سپهر هم مثل شماست. خیلی خوب می‌تواند شما را در زندگی جدیدتان راهنمایی کند.

پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

دیگر پادکست های معروف فارسی در حوزه پزشکی

اگر پادکست‌های پزشکی بالا را در کست‌باکس سرچ کنید، متوجه تعداد فالوئرهای کم آن‌ها خواهیدشد. متأسفانه پادکست‌های پزشکی نسبت به دیگر پادکست‌ها، با اقبال کمی مواجه شده‌اند. درحالی که اغلب این پادکست‌ها به تولید محتوای خوب و تخصصی، به زبان ساده و در حد فهم عام می‌پردازند.

به‌دلیل همین اقبال کم، پادکست‌های پزشکی که الان می‌خواهم به شما معرفی کنم، فالوئر کمتری دارند اما همچنان محتوایی علمی و تخصصی ارائه می‌دهند.

  • پادکست مشاوره پزشکی ام دی با عرفان شیخ
  • پادکست استِتُسفون
  • پادکست فارسی فلمینگو

موضوع چهارم: خودشناسی، توسعه فردی، بهبود سبک زندگی

20- رادیو راه

مجتبی شکوری را می‌شناسید؟ همان که در برنامه کتاب‌باز همه دوسش دارند. اگر نمی‌شناسیدش، پس فقط کافی است یک قسمت از رادیو راه را بشنوید تا عاشقش شوید.

مجتبی شکوری به‌قول خودش، یک معلم است. معلمی که خیلی خوب بلد است با قصه‌گویی مفاهیم پیچیده، عالم را برایمان سهل کند. بله، ویژگی بارز آقای شکوری ساده صحبت کردن و استفاده از مهارت قصه‌گویی‌اش در ابراز مفاهیم پیچیده است.

مجتبی شکوری در هر قسمت از رادیو راه، راجع‌به موضوعی خاص صحبت می‌کند. مثلاً مسئله مرگ و زندگی را از نگاه خود و کتاب‌های بسیاری که خوانده است، برای مخاطبانش باز می‌کند.

بیشتر صحبت‌های مجتبی شکوری در حوزه روانشناسی، توسعه‌فردی و بهبود سبک زندگی است. اما او یک روانشناس نیست. صحبت‌هایش هم تخصصی نیست. او دقیقاً مثل یک معلم یا یک دوست صمیمی که کتاب زیاد خوانده است، درمورد مسائل روانشناسی صحبت می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

بیشتر بخوانید: 9 پادکست توسعه فردی برای شما که عاشق پیشرفتید

21- صلح درون

حال بهتر و زندگی بهتر، با پادکست صلح درون. پادکست صلح درون اولین پادکست از بهترین پادکست های ایرانی در حوزه روانشناسی است.

سپهر خدابنده در هر اپیزود از پادکست صلح درون، با کلامی شیوا درمورد موضوعاتی صحبت می‌کند که اگر به آن‌ها توجه کنیم، حال بهتر و زندگی بهتری خواهیم داشت. نام برخی از اپیزودهایی که در صلح درون منتشر شده را نام می‌بریم تا بیشتر با این پادکست آشنا شوید.

  • احترام متقابل
  • روابط سمی را بشناسیم
  • با قضاوت شدن چه کنیم؟
  • تظاهر به خوشحالی نکن
  • تخریب خودت را رها کن
  • فریب ذهن خودت را نخور
پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست های انگیزشی انگلیسی و فارسی در 3 حوزه مختلف

22- هلی تاک

هلی در پادکستش راجع‌به موضوعات روان‌شناسی و توسعه‌فردی صحبت می‌کند که به رشد سطح زندگی هر کدام از ما کمک می‌کنند. به قول هلی:

«تو پادکست هلی تاک درباره موضوعات و مهارت‌هایی صحبت می‌کنیم که فارغ از اینکه شما چند سالتونه، شغلتون چیه، هدفتون چیه، می‌تونه بهتون کمک بکنه تا در مسیر موفقیت قرار بگیرین، پیشرفت کنید و در نهایت سطح رضایتتون رو از زندگی بالاتر ببرید.»

پادکست های محبوب فارسی براساس دنبال کننده

23- جافکری

یکی دیگر از پادکست های معروف فارسی بین شنوندگان، پادکست جافکری است.

پادکست جافکری، پادکستی روانشناسی است که اغلب شما را راجع‌به توسعه‌فردی و بهبود سبک زندگی، راهنمایی می‌کند. در این پادکست به موضوعات مختلفی پرداخته می‌شود. مانند، ثابت قدمی، برنامه‌ریزی برای عادت‌های خوب، عادت‌ها، خوش‌بینی، انگیزه و غیره.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

24- رادیو سی من با ثمین

پادکست سی من هم یکی دیگر از پادکست های زیبا در حوزه خودشناسی و توسعه‌فردی است.

ثمین روانشناس است و در هر قسمت از پادکستش راجع‌به موضوعی صحبت می‌کند که همه ما تجربه‌اش را داشته‌ایم و نیاز داریم تغییری ایجاد کنیم تا رشد کنیم. مثلاً او درمورد خودکنترلی در پیشبرد اهداف یا مثلاً درمورد هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی صحبت می‌کند.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

25- پادکست فارسی ناجی

پادکست ناجی یکی دیگر از پادکست‌های خوب در زمینه خودشناسی و توسعهفردی است.

پری در پادکستش، معروف‌ترین کتاب‌ها و متدهای معتبر دنیا در زمینه خودشناسی را به زبان ساده بازگو می‌کند. محور گفتگوهایش در پادکست هم، در جهت افزایش سطح آگاهی در زندگی و تجربه داشتن حس بهتر به خودمان، و هرآنچه در پیرامون ما می‌گذرد، است.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان به پیشنهاد پادکست

موضوع پنجم: روانشناسی

26- گوش‌نیوش‌های دکتر شیری

دکتر شیری نه‌تنها در اینستاگرام مطرح است، بلکه در دنیای پادکست هم معروف است. یکی از پادکست های خوب فارسی در حوزه روانشناسی، پادکست گوش نیوش‌های دکتر شیری است.

دکتر شیری در پادکستش درمورد عشق، زندگی، معنا، از دست دادن و دوباره برخواستن می‌گوید. بیشتر فعالیت دکتر شیری در اینستاگرامش است و لایوهایی اختصاصی و گفت‌وگومحور برگزار می‌کند. کانال پادکست دکتر شیری، هم شامل اپیزودهایی اختصاصی است و هم شامل صدای لایوهای برگذار شده در پیج اینستاگرام دکتر است.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست های روانشناسی

27- مبل قرمز

پادکستی روانشناسی و گفت‌وگومحور برای بهبود روابط زوجین.

ایلیاس گرجی به همراه اکرم عبدی پادکست مبل قرمز را اجرا می‌کنند. آن‌ها در هر قسمت با حضور دکتر روانشناسی، به مسائلی که در روابط زوجین اتفاق می‌افتند یا به‌هرحال مهم است، می‌پردازند.

در پادکست مبل قرمز نه‌تنها به بهبود روابط زوجین پرداخته می‌شود، بلکه راجع به مسائل روانشناسی دیگری مثل افزایش آرامش روان و فراگیری مهارت ارتباطات نیز پرداخته می‌شود.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

28- مدرسه زندگی فارسی

«اندیشه‌هایی ساده، کوتاه و عمیق تا جان تلخت خوش شود.» به‌نظرم یکی از جذاب‌ترین و بهترین پادکست های فارسی، مدرسه زندگی فارسی است.

مدرسه زندگی یک رسانه است که به معنای واقعی تولید محتوا می‌کند. زیرا نه‌تنها به تولید پادکست می‌پردازند، بلکه ویدئو و مطلب جالب و کاربردی هم منتشر می‌کند. همین است که در نظرم بسیار جذاب آمده است.

ایمان فانی در مدرسه زندگی فارسی، به موضوعات مختلفی می‌پردازد و قصدش از این کار، بهبود کسب‌وکار و زندگی روزمره است. به همین منظور، در پادکستش از موضوعاتی از جمله ادبیات، فلسفه، روانشناسی، اقتصاد، تاریخ، پزشکی، سینما و دیگر علوم بهره می‌برد.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

شما می‌توانید مطالب دسته‌بندی شده را در سایت مدرسه زندگی ببینید. همچنین ویدئوهای منتشر شده را در یوتیوب، آپارات و اینستاگرام مدرسه زندگی، تماشا کنید. در اینجا، نمونه‌ای از ویدئوهای مدرسه زندگی را برایتان آورده‌ایم. حتماً تماشا کنید. برایتان جالب خواهد بود.

29- پادکست روانشناسی

دکتر هلاکویی را می‌شناسید؟ این پادکست زیرنظر دکتر ساخته نشده اما فایل‌های روانشناسی دکتر هلاکویی را منتشر می‌کند.

متأسفانه یا خوشبختانه، بسیاری از فایل‌های صوتی دکتر هلاکویی در فضای اینترنت رایگان منتشر شده‌اند. نمی‌دانم واقعاً این فایل‌ها رایگان هستند یا نه! به‌هرحال من جایی را پیدا نکردم که این فایل‌ها را بفروشد، پس احتمالاً رایگان هستند. می‌توانید فایل‌های صوتی روانشناسی دکتر را در پادکست روانشناسی گوش دهید و استفاده کنید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

شورش قادری در یک دل‌نوشته، از زندگی سختش، افسردگی شدیدش و عزت‌نفس پایینش می‌گه. (برای من داستان آشنایی است!) سپس از جرقه تغییر زندگیش می‌گه. اینکه چطور تونست به اوضاع مسلط بشه و خودش رو تغییر بده.

او از فایل‌های حرمت نفس دکتر هلاکویی شروع کرد. شما می‌تونید مجموعه فایل‌های حرمت‌نفس دکتر را از سایت روبه‌رو دانلود کنید.

30- دکتر علی بابایی زاده

من عاشق دکتر علی بابایی‌زاده‌ام. از چندین سال قبل تا همین چندسال پیش، در برنامه اردیبهشت شبکه 4، به عنوان دکتر روانشناس، موضوعات متنوع را از دیدگاه روانشناسی بررسی می‌کردند. در روانشناسی بسیار حرفه‌ای هستند و از روانشناسی‌های زرد به‌دورند.

اگر وقت دارید می‌توانید برنامه اردیبهشت (که قدیمی است و فعلاً اجرا نمی‌شود) را به‌صورت ویدئویی از آپارات ببیندید. یا می‌توانید فایل صوتی این برنامه را از پادکست دکتر علی بابایی‌زاده بشنوید و لذت ببرید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

این ویدئو در بین مخاطبین شبکه‌های اجتماعی، خیلی پخش شد. اکثراً دکتر بابایی‌زاده را با این ویدئو می‌شناسند. ویدئو را تماشا کنید. شاید شما هم دیده باشید.

31- دکتر سرگلزایی

دکتر سرگلزایی روانپزشک است. ایشان در حوزه‌های روانشناسی، اسطوره و فلسفه نیز پژوهش می‌کنند.

احتمالاً بسیاری از شما دکتر سرگلزایی را بشناسید. دکتر سرگلزایی کتاب‌های بسیاری تألیف کرده‌اند. همچنین، صفحه اینستاگرام فعالی دارند و لایوهایی مفید، با موضوعات و افراد مختلف، اجرا می‌کنند.

برخی از ویدئوهای کارشناسی دکتر و همچنین لایوهای ایشان را می‌توانید در فضای اینترنت پیدا کنید. اگر که فرصت دیدن آن‌ها را ندارید، (که البته واقعاً هم نیازی به تماشا نیست. شنیدن فایل صوتی کافی می‌باشد) می‌توانید فایل‌های صوتی دکتر را، اعم از لایوهای اینستاگرامی، در پادکست خودشان بشنوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

32- خویشتن نو

خودشناسی، مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهیم. چون همه چیز را خودمان شروع می‌کنیم و عواقبش به خودمان برمی‌گردد.

پادکست خویشتن نو، پادکستی است که به موضوعات روانشناسی می‌پردازد. موضوعات روانشناسی که اگر بدانیم، بیشتر خودمان را خواهیم شناخت. مثل شناخت سه شخصیت اصلی وجودیمان، کودک، والد و بالغ.

اگر به مباحث روانشناسی و خودشناسی علاقه‌مندید، پادکست خویشتن نو را بشنوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی بر اساس دنبال کننده

دیگر پادکست های معروف فارسی در حوزه روانشناسی

خوشبختانه در فضای پادکست فارسی، تعداد پادکست‌های روانشناسی کم نیست. می‌دانیم هرچه تعداد بالاتر برود، رقابت بیشتر شده و کیفیت هم بالاتر می‌رود.

پادکست فارسی، تازه دارد رشد می‌کند. در حوزه روانشناسی هم، پادکست‌های نوظهور و در حال رشد زیاد هستند. این پادکست‌ها شاید کمتر از رقبای قدرشان فالوئر داشته باشند، اما نمی‌توان از محتوای خوبشان ایراد گرفت. پس جا برای رشد و محبوب شدن دارند.

  • پادکست کاگنتیو کست
  • پادکست انگار که
  • پادکست پرتو آگاهی
  • پادکست My coach way
  • پادکست کانال کودک
  • پادکست لم | LEM
  • جوجه اردک زشت درون

موضوع ششم: سفر، سرگرمی، تفریح

33- رادیو جولون

پاسخ هر سوالی که راجع‌به سفر و گردشگری دارید، دست رادیو جولون است. پادکست رادیو جولون یک پادکست گرم و صمیمی است که در بین هم‌نوعانش، جزو پادکست های زیبا و خوب فارسی به حساب می‌آيد.

رادیو جولون در هر اپیزود، درمورد یک مقصد و یا موضوع مربوط به سفر و گردشگری صحبت می‌کند. حتی با کسانی که بسیار اهل سفر هستند و یا سال‌هاست در سفر زندگی می‌کنند، گفت‌وگو می‌کند.

با شنیدن تجربه آدم‌ها و نکات مهم، می‌توانیم تصمیم بهتری برای سفرهایمان بگیریم. شما می‌توانید مطالب بیشتر درمورد سفر را در سایت رادیو جولون بخوانید.

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

34- رادیو ماجرا

لذت شنیدن داستان هیجان‌انگیز و جذاب سفر ایرانگردها و جهانگردها یعنی پادکست رادیو ماجرا. رادیو ماجرا یکی دیگر از بهترین پادکست های فارسی درمورد سفر است. بیاید معرفی رادیو ماجرا را از زبان خودشان بشنویم.

«پادکست رادیو ماجرا روایت تجربه‌های سفر جهانگردها و ایرانگردهایی است که داستان‌هایی جذاب از جسارت، ماجراجوی و کشف ناشناخته‌ها دارند. ماجرای سفر به سرزمین‌هایی که تابه‌حال اسم آن‌ها را نشنیده‌ایم. در هر قسمت از این پادکست پای صحبت یکی از این جهانگردها یا ایرانگردها می‌نشینیم و به ماجراها و تجربه‌هایی که از دل ماجراهای مختلف بیرون می‌آید گوش می‌کنیم.»

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

35- رادیو قرمز

پادکست رادیو قرمز جزو قدیمی‌ترین و بهترین پادکست های فارسی در حوزه طنز است. رادیو قرمز در برنامه کست‌باکس هیچ کانالی ندارد؛ اما می‌توانید آن را در اینستاگرام و وب‌سایت رادیو قرمز دنبال کنید.

رادیو قرمز از شناخته‌شده‌ترین پادکست‌های طنز است که طی چند سال اخیر، بدجور با اپیزودهای باحالش برامون دلبری کرده! این برنامه با خلاقیت و زبان طنز بی‌نظیرش، خیلی خوب اخبار و اتفاقات ایران را نقد می‌کند. توصیه می‌کنم حتماً یکی از اپیزودهای رادیو قرمز را بشنوید. شیفتۀ طنز و خلاقیت بالایش خواهید شد.

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

36- رادیو دور دنیا

رادیو دور دنیا یک پادکست دیگر از دنیای سفر و گردشگری است. رادیو دور دنیا، مکان‌های دیدنی و گردشگری ایران و جهان را معرفی می‌کنند. همچنین از جشنواره‌های جالب دنیا و فیلم‌های مورد‌علاقه سفردوست‌ها می‌گوید.

پادکست رادیو دور دنیا می‌گوید: «ما در این پادکست با هم پای صحبت سفربروها می‌نشینیم و سفرنامه می‌خوانیم. از مهارت‌هایی صحبت می‌کنیم که سفر را برایتان راحت‌تر کند و باعث شود بیشتر به شما خوش بگذرد؛ چطور برنامه‌ریزی کنیم، طی سفر چه کار کنیم و وقتی برگشتیم چطور خاطرات سفر را ثبت کنیم.»

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

37- اسطوراخ – ostooraakh

اسطوراخ همون‌طور که تقریباً!، از اسمش معلوم است در مورد اسطوره‌هاست. پادکست اسطوراخ واقعاً خنده داره.

در این پادکست داستان‌های اساطیری تمدن‌های مختلف دنیای باستان تعریف می‌شود. این پادکست، داستان خدایان و موجودات عجیب و غریب اساطیر یونانی را با حالتی خنده‌دار و امروزی روایت می‌کند. من که کلی خندیدم باهاش. امیدوارم برای شما هم جذاب باشه.

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

موضوع هفتم: کتاب، معرفی کتاب، کتاب‌خوانی

38- کتاب‌ باز

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

برنامه کتاب باز را می‌شناسید؟ برنامه کتاب باز با اجرای سروش صحت در شبکه‌ نسیم پخش می‌شود. پادکست کتاب‌باز، فایل‌های صوتی برنامه را بلافاصله پس از پخش هر قسمت، منتشر می‌کند.

من به‌شخصه عاشق برنامه کتاب‌باز هستم. برنامه‌ای که واقعاً جایش بین کلی برنامه بیهوده صدا‌وسیما خالی بود. کتاب‌باز یک برنامه فرهنگی است که به ترویج کتاب‌خوانی و تشویق به اندیشیدن می‌پردازد. هر قسمت از برنامه، میزبان مهمانی متفاوتی است که درمورد کتاب‌ها و دنیای ادبیات، باهاشون گپ زده می‌شود.

در کتاب‌باز، مهمان‌های برنامه، برای هرنوع سن و سلیقه، کتاب معرفی می‌کنند. بعضی از آنها علاوه‌بر معرفی کتب، اشعار شعرای به‌نام ایران و جهان را می‌خوانند و تفسیر می‌کنند.

برخی‌شان ادبیات قدیم ایران را تفسیر می‌کنند؛ مثل آقای یاسین حجازی که تاریخ بیهقی را می‌خواند. برخی هم با آدم‌ها گفت‌وگو می‌کند و داستانشان را روایت می‌کند؛ مثل احسان عبدی‌پور.

برخی هم که کتاب زیاد خوانده‌اند، با توجه به سواد و تجربه‌شان، راجع به موضوعات مختلفی صحبت می‌کنند. مثل آقای مجتبی شکوری که گل سرسبد برنامه کتاب‌باز است.

همان‌طور که گفتیم، کتاب‌باز یک برنامه کاملاً فرهنگی است. برای تمام سلیقه‌ها ساخته می‌شود. هر قسمت از چندین بخش تشکیل شده است و هر بخش به موضوع متفاوتی می‌پردازد. امکان ندارد کسی قسمتی از برنامه را ببیند و حتی از یک بخش هم خوشش نیاید.

ویدئو زیر، گوشه‌ای از گفت‌وگو سروش صحت با عمو حاتم است. اولین بار احسان عبدی‌پور در برنامه کتاب باز با عمو حاتم گفت‌وگو کرد. به قدری این گفت‌وگو تأثیر گذار بود که فضای مجازی پر شد از نام عمو حاتم. ویدئو پایین را حتماً ببیندید. توصیه می‌کنم گفت‌وگو عمو حاتم با احسان عبدی‌پور را هم سرچ کنید و ببینید.

39- بی پلاس

بی‌پلاس بدون رقیب، جزو بهترین پادکست های فارسی است. علی بندری به همراه تیمش، خلاصه کتاب‌ها را برای شنوندگان روایت می‌کند.

تا کنون بیش از 60 کتاب توسط علی بندری روایت شده. شما در بی پلاس، خلاصه کتاب‌هایی را می‌شنوید که داستانی نیستند. نام برخی کتاب‌ها را می‌برم که بیشتر متوجه شوید. «چگونه هرچیزی را اندازه بگیریم، هزینه نهایی صفر، ناکینگ، آیشمن در اورشلیم، اصل گرایی، ایران جامعه کوتاه مدت و … .»

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

40- ناوکست

پادکست ناوکست، کتاب انسان خردمند را می‌خواند. روشن مردی است که اجرای پادکست ناوکست را برعهده دارد. او کتاب انسان خردمند را ترجمه می‌کند و بدون سانسور روایت می‌کند.

اگر به تاریخ و علم علاقه‌مندید و یا فرصت خواندن این کتاب را ندارید، این پادکست را بهتان توصیه می‌کنم.

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

41- epitomebooks podcast

معرفی کتاب و تعریف خلاصه کتاب توسط محمدرضا عشوری در پادکست epitomebooks podcast.

محمدرضا عشوری، خلاصه کتاب‌هایی که می‌خواند را با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد. او علاوه‌بر معرفی کتاب، اطلاعات کلی هم از نویسنده و کتاب، می‌دهد. این‌طوری شما هم با تمام وجوه کتاب و نویسنده، آشنا می‌شوید.

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

شعرخوانی و کتاب‌خوانی به سبک قرون گذشته

در کست‌باکس، کانال‌های پادکستی هم هستند که به خواندن شعر و کتاب می‌پردازند. افرادی که نه‌تنها اشعار شاعران بزرگ ایران را به زیبایی می‌خوانند، بلکه شعر را هم برای فهم عوام، معنی و تفسیر می‌کنند. پس حتماً لیست پایین را مرور کنید تا با این پادکست‌ها آشنا شوید.

پادکست‌های کتاب‌خوانی و شعرخوانی :

42- فردوسی خوانی

چقدر به‌خاطر نفهمیدن معنی اشعار، نخواندیمشان! با وجود پادکست‌هایی که فهم شعر را برایمان آسان کرده‌اند، این فقط یک بهانه است.

امیر خادم در پادکست فردوسی خوانی، شاهنامه را به زیبایی می‌خواند و اشعار را برای ماهایی که در شعرخوانی مبتدی هستیم، معنی و تفسیر می‌کند.

43- چای با بنفشه

از صدای شیوا و گیرای بنفشه، حین خواندن عشق و عاشقی شیرین و خسرو، نگم براتون.

بنفشه طاهریان، در پادکستش شما را به یک چای دعوت می‌کند تا چند دقیقه‌ای که چای می‌نوشید، داستانی عاشقانه ایرانی را برایتان روایت کند. داستانی که شاید برای سال‌هایی دور باشد، اما هر شنونده‌ای را به‌وجد می‌آورد.

44- تاریخ بیهقی

 

سعید شریفی در این پادکست، تاریخ بیهقی را با تلفظی درست و صحیح می‌خواند. با مکث‌های درست و خوانش صحیح او، می‌توانید تاریخ بیهقی را بفهمید. گرچه معنی برخی کلمات را ندانید، اما تقریباً می‌توانید متوجه مفهومش شوید و از شنیدن کتاب تاریخ بیهقی لذت ببرید.

45- مثنوی خوانی

علی عرفانیان در پادکست مثنوی خوانی سعی می‌کند کنار خواندن اشعار مثنوی، تفسیر و تحلیل خودش را هم بکند. این‌طور، فهم اشعار و عرفانی که پشتش است، آسان می‌شود.

46- نظامی گنجوی

محمدرضا طاهری گویندۀ پادکست نظامی گنجوی است. او در این پادکست کتاب‌های نظامی را خوانش کرده و داستان را همراه ابیات روایت می‌کند. محمدرضا بعد از خواندن هر بیت، بیت را معنی کرده و حتی نکات و آرایه‌های ادبی را شرح می‌دهد.

 

موضوع هشتم: روایت داستان و ماجرا، روایت هر چیز غیرداستانی

47- چنل بی

چنل‌بی برادر بزرگتر پادکست بی‌پلاس است. چنل بی در سال 1394 توسط علی بندری شروع به‌کار کرد. بله، باز هم اسم علی بندری در لیست پادکست های معروف فارسی وجود دارد.

یک پادکست انگلیسی هست که ماجراهایی واقعی روایت می‌کند. اغلب ماجراها هم جنایی هستند. علی بندری در پادکستش تمام قصه‌هایی که این پادکست انگلیسی روایت می‌کند را ترجمه می‌کند؛ سپس برای ما فارسی زبان‌ها به زیبایی و جذابی، روایت می‌کند.

لحن قصه‌گویی علی بندری بسیار محبوب است. او بسیار ساده و با لحنی آرام، داستان‌ها را روایت می‌کند. توصیه می‌کنم حتماً قسمتی از پادکست را بشنوید.

محبوب ترین پادکست های فارسی براساس تعداد دنبال کننده

48- پادکست آن

پادکست آن دومین پادکست از لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه روایتگری است.

مرسن (mersen) در هر قسمت از پادکست آن، داستان واقعی آدم‌ها را تعریف می‌کند؛ تا سعی کنیم خودمان را جایشان بگذاریم.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

49- پادکست دایجست

«پادکست دایجست مسائل نسبتاً پیچیده دنیای اطرافمان را به زبانی بسیار ساده و خودمانی برای شما تعریف می‌کند.»

جمله‌ای که خواندید، تعریف پادکست دایجست از خودش بود. دقیقاً درست است. فرشاد محمودی موضوعات مختلف که درک و فهمش شاید کمی سخت باشد را به‌صورت ساده تعریف می‌کند. او در برخی اپیزودها به تعریف تناسخ، خطاهای شناختی، ماریجوانا، فلسطین و اسرائیل، فمنیسم و غیره، می‌پردازد.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

50- رادیو عجایب

«صدایی از اعماق تاریکی برای نشان دادن چیزهای عجیب دنیای هستی. از اهرام ثلاثه تا زندگی سوسک ها بعد از انفجار اتمی»

پوریا گوینده رادیو عجایب است. او در پادکستش داستان‌هایی عجیب از دنیای که در آن زندگی می‌کنیم، می‌گوید. مثلاً شما از داستان‌های عجیب پشت کارتون باب اسفنجی خبر دارید؟ اگر نمی‌دانید حتماً قسمت “قسمت ویژه عید رادیو عجایب : خودکشی اختاپوس” را بشنوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

51- آی قصه

پادکست آی‌قصه واقعاً جزو بهترین و پادکست های خوب فارسی است که بچه‌ها خیلی دوسش دارند.

پوریا عالمی و تیم آی‌قصه به قدری قشنگ قصه می‌گویند که هر بچه‌ای عاشقشان می‌شود. تا الان بیش از 70 قسمت در پادکست آی‌قصه منتشر شده است. در اپلیکیشن و وب‌سایت آی‌قصه می‌توانید قصه‌های متنوع‌تر و بیشتری دانلود کنید. فقط کافی است اشتراک تهیه کنید تا کودکانتان هر شب از شنیدن قصه‌های جدید لذت ببرند.

 

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

 

52- راوکست

«تاریخ فقط وقایع را ثبت می کند، اما داستان‌ها حقایق را» راوکست از جذاب‌ترین پادکست‌های روایت‌گری است.

ایمان نژاداحد در راوکست رویدادهایی مهم و واقعی دنیای اطرافمان را تعریف می‌کند. از تعریف ماجرای هلوکاست بگیرید تا ماجرای قاتلین سریالی.

ایمان در راوکست خیلی خوب از مهارت قصه‌گویی‌اش استفاده می‌کند و داستان‌ها را با جذابیت برای شنوندگانش تعریف می‌کند.

من عاشق اپیزود تد باندی هستم. توصیه می‌کنم حتماً این قسمت را گوش دهید تا با داستان عجیب و وحشتناک این قاتل سریالی، آشنا شوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

53- پادکست فیکشن

پادکست فیکشن جزو پادکست های خوب فارسی در ژانر ترس است. بله ما پادکست‌هایی هم در ژانر ترس داریم تا عاشقان هیجان در فضای پادکست هیچ کمبودی نداشته باشند.

بهتر است معرفی پادکست را از زبان خود پادکست فیکشن بخوانید:«در هر اپیزود پادکست فیکشن یک اتفاق واقعی که در منطق ما نمی‌گنجد را با روایت امین اردانی و مرضیه صادقی می شنوید. این پادکست مناسب افراد زیر 15 سال و بیماران قلبی نیست.»

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

54- داستان های تاریخی

فرهاد مهرآبادی در پادکست داستان‌های تاریخی، خاطرات تلخ و شیرین زنده‌یاد جعفر شهری‌باف را تعریف می‌کند. فرهاد به عنوان اول شخص‌مفرد، به‌جای مرحوم جعفر شهری‌باف، داستان را روایت می‌کند؛ که این مدل قصه‌گویی به جذابیت خاطره‌گویی می‌افزاید.

با شنیدن خاطرات جعفر شهری‌باف، به دوران 100 سال پیش ایران برمی‌گردید. اوضاع فرهنگی و اجتماعی آن دوران را از زبان راوی، درک می‌کنید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

55- داستان شب

دقیقاً هر شب داستانی بشنوید و آرام بخوابید. پادکست داستان شب درست است که یک پادکست داستانی است؛ اما برای کودکان نیست.

در پادکست داستان شب تا الان نزدیک به 700 قسمت منتشر شده‌است. در هر قسمت از پادکست، فردی نا‌آشنا در بین خودمان، قصه‌ای که خودش نوشته است را می‌خواند. هر شب قصه‌ای جدید با روایتی متفاوت.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

56- رادیو نیست

یک روایت جذاب از صداهایی خاموش. رادیو نیست داستان صداهایی را روایت می‌کند که دیگر شنیده نمی‌شوند.

منظور از صداهای خاموش چیست؟ صدای عکاسخانه خادم، صدای کافه باکارا، هتل اینترنشنال، باغ نگارستان، تئاتر نصر و خیلی مکان‌های دیگر که هیچ‌کسی صدایی از آن‌ها نمی‌شود. اگر داستان این مکان‌ها برایتان جذاب است، حتماً پادکست رادیو نیست را بشنوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

57- ساعت صفر

روایت داستانی معمایی و ترسناک در پادکست ساعت صفر.

امین متین که هم نویسنده است و هم راوی، در پادکست ساعت صفر یک داستان سریالی و ترسناک را روایت می‌کند. داستان، سفری معمایی در زمان است.

تا الان یک فصل تمام شده و فصل دو در حال پخش است. اگر شما هم عاشق داستان‌های معمایی و ترسناک هستید، ساعت صفر را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

58- قصه‌ های هزار و یک شب

“در اینجا، قصه‌های هزارویک‌ شب را با هم می‌شنویم.”

تابه‌حال کتاب قصه‌های هزارویک شب بدون سانسور را شنیده‌اید؟ این جذاب نیست که یک پادکست فارسی هست تا برایتان از قصه‌های شهرزداد بگوید؟

توضیحات مربوط به این پادکست را می‌توانید در پایین بخوانید. توصیه می‌کنم شنونده این پادکست که جزو پادکست های زیبا ایرانی است، باشید.

“کتابی که من برایِ تهیه‌یِ این مجموعه در اختیار دارم ترجمه‌ایِ است از زمانِ فتحعلیشاهِ قاجار (به دستورِ نوه‌یِ وی، بهمن میرزا) به قلمِ ملا عبداللطیف طسوجی که انتخابِ اشعارِ فارسیِ آن بر عهده‌یِ میرزا سروش بوده. در این ترجمه، بعضی جملات و ابیات ترجمه نشده و همان عباراتِ عربی به کار رفته که گاه از روان بودنِ متن می‌کاهد. از این روی، من گاه بخش‌هایِ عربیِ متن را خودم به فارسی ترجمه می‌کنم، و در صورتِ لزوم متن را -با کمترین تغییرات- ویرایش می‌کنم. تمامِ این تغییرات و معانیِ بعضی کلمات را (از شبِ بیست و نهم) می‌توانید در توضیحاتِ هر قسمت بیابید.”

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

59- کانال همراه مادر و کودک – قصه و لالایی

ملیحه، مربیِ کارگاه‌های مادر و کودک است. ملیحه در پادکست همراه مادر و کودک، با صدای قشنگش برای کودکان قصه و لالایی می‌خواند.

در بعضی از اپیزودها، ملیحه به همراه یک کودک دیگر، قصه‌گویی می‌کند. به‌نظرم این شیوه قصه‌گویی هم خیلی تأثیرگذار است و هم خیلی خوب بچه‌ها را با خود همراه می‌کند.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

60- چنین شد

«پادکست چنین شد روایت‌هایی‌ست مستند از آدم‌ها، مکان‌ها، وقایع و فرهنگ‌هایی که قصه‌هایی شنیدنی دارند.»

پادکست چنین شد در سال 99 شروع به‌کار کرد. حسین صبحانی که راوی پادکست چنین شد است، عاشق کشف داستان پشت هرچیزی است. او در پادکستش نتیجه کنجکاوی‌اش را با ما درمیان می‌گذارد. او از وقایع و مکان‌ها و آدم‌هایی می‌گوید که وقتی می‌شنویم بگوییم:«آهان، پس چنین شد»

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های فارسی در حوزه روایت‌های داستانی و غیرداستانی

خوشبختانه پادکست‌های فارسی روایت‌گری زیاد هستند. در لیست پایین دیگر پادکست‌های این حوزه را به شما معرفی می‌کنیم.

  • پادکست بایوکست
  • پادکست فارسی ریسمان
  • پادکست کلاف
  • پادکست الف
  • پادکست سیمیکالُن
  • پادکست تکانه
  • پادکست بایوکست

موضوع نهم: ادبیات، تلفیق موسیقی و روایت ادبی

61- رادیو چهرازی

رادیو چهرازی تریبون دیوونه‌هاست؛ پر از حس‌های عجیب. گاهی شاد و گاهی غمگین؛ گاهی گریه و گاهی قهقهه. هر قسمت موضوعی جدید و خاص. روایت فردی از آسایشگاه چهرازی که شاید دیوونه نیست؛ فقط زیادی می‌فهمد.

به‌معنای واقعی رادیو چهرازی جزو بهترین پادکست های فارسی است. ایده‌ی رادیو چهرازی این است که گویی عده‌ای از بیماران آسایشگاه چهرازی (ابراهیم چهرازی) رادیویی اجرا می‌کنند.

داستان زندگی چند نفر به نام های علی، حبیب، جمشید و دلبر (دختری که همه‌ی بیماران آسایشگاه عاشق او هستند) با کاراکتر هایی به یاد ماندنی و دوست داشتنی، با موضوعات احساسی و اجتماعی که در یک آسایشگاه روانی واقع در تهران است.

متن برخی قسمت‌های رادیو چهرازی بسیار طلایی است. در سایت عقاید گرگ می‌توانید متن برخی اپیزودها را بخوانید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

62- رادیو بندر تهران

محمدامین چیتگران نویسنده‌ای خوش قلب است که هم نویسنده رادیو بندر تهران است و هم راوی دل‌نوشته‌هایش.

داستان‌ها و دل‌نوشته‌های او به‌همراه موزیک‌هایی که حین روایتش پخش می‌کند، حس بسیار خوبی را بهتان می‌دهد.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

63- احسانو

احسان عبدی‌پور را شاید از برنامه کتاب‌باز بشناسید. او در پادکستش داستان می‌گوید. داستانی که به‌قدری متأثرت می‌کند که مطمئن نیستی واقعی هستند یا نه.

احسان عبدی‌پور مردی بوشهری، نویسنده‌ای قهار و کارگردانی خوب است. با همین لهجه بوشهری هم داستان‌هایش از آدم‌های واقعی را تعریف می‌کند. داستان‌های احسان عبدی‌پور پر از نکات ریز و درشتی است که وقتی متوجه‌اش می‌شوی فقط سکوت می‌کنی. بله، آن‌قدر متأثر می‌شوی که هیچی نمی‌توانی بگویی.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

64- رادیو هیچ

رادیو هیچ مملو از حس خوب است. شنیدن صدای زیبای احمد فیاض که دل‌نوشته‌هایش را طوری می‌خواند که انگار همین الان از دل و ذهنش بیرون زده، بسیار لذت‌بخش است.

احمد فیاض نویسنده توانمندی است. در هر قسمت از رادیو هیچ راجع‌به موضوعی، (شایدم هیچ موضوعی!)، خیلی دلی صحبت می‌کند. دل‌نوشته‌هایش یک اثر هنری و ادبی است؛ سطحی و پیش‌پا افتاده نیست. گاهی بین حرف‌هایش، موسیقی هم پخش می‌کند؛ که این‌طوری حس خوب پادکست دوچندان می‌شود.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

65- ترپند

یکی از پادکست‌های مورد علاقه من ترپند است. اگر فقط یک قسمت از آن را گوش دهید، عاشقش خواهید‌شد.

مجتبی فراهت که راوی ترپند است، ماجرای هر ضرب‌المثل را با سبک و گویش قدیم که بسیار هم جالب است، روایت می‌کند. انتهای پادکست هم، نکات ادبی مهمی درمورد ضرب‌المثل‌ها می‌گوید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

66- پادکست جعبه

شاید منصور ضابطیان را از رادیو هفت شبکه هفت به یاد داشته‌باشید. او به‌تازگی پادکست اختصاصی خودش به‌نام پادکست جعبه، را به‌راه انداخته است.

پادکست جعبه دقیقاً مثل یک جعبه است. درِ اين جعبه را كه باز كنيد چيزهايى از ادبيات و فرهنگ و هنر پيدا خواهيد كرد. هر اپیزود راجع‌به موضوعی است که راوی با نگاهی ادبی و روایتی ادبی آن را روایت می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

بیشتر بخوانید: پادکست داستان فارسی | بهترین پادکست های داستانی و جنایی به زبان فارسی

دیگر پادکست های معروف فارسی مربوط به این حوزه

پادکست های فارسی دیگری هم هستند که احتمالاً از آن‌ها خوشتان بیاید. مثل، رادیو بقچه، رادیو واگن و رادیو صدای زمین.

موضوع دهم: سینما

67- دیالوگ باکس

پادکستی پر از حس خوب. دیالوگ‌هایی ماندگار کنار موسیقی‌هایی زیبا و شعرهایی زیباتر.

دیالوگ باکس یک پادکست خوب در حوزه سینما است. دیالوگ باکس، پادکستی درمورد سینما، موسیقی و ادبیات است.

به قول خودشان: “تولیدات دیالوگ باکس برگرفته از فیلم‌های ایرانی، با تلفیقی از موسیقی، شعر و متن‌های متفاوتی از نام‌آورترین شاعران و نویسندگان ایران است.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

68- میدنایت کست

میدنایت کست از داستان‌های سینما روایت می‌کند. روایتی از کارگردان‌های مطرح، فیلم‌های تاثیرگذار و حتی انیمیشن‌های تاثیرگذار.

اگر شما هم به سینما علاقه‌مندید، توصیه می‌کنم حتماً میدنایت کست، که جزو بهترین پادکست های ایرانی است را بشنوید و از روایت‌های جذابش لذت ببرید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

69- گپ دایو

گپ دایو پادکستی از تیم ملودایو است. این پادکست به بررسی کامل موسیقی متن فیلم‌ها می‌پردازد. گپ دایو از هماهنگی موسیقی با فیلم‌نامه، از تاریخچه هنری هر آهنگ‌ساز و از شکل‌گیری موسیقی، می‌گوید.

شاید بتوان گفت گپ دایو جزو اولین و بهترین پادکست های فارسی است که به صورت حرفه‌ای، به موسیقی متن فیلم پرداخته است. اگر برای شما هم، موسیقی‌های پس‌زمینه هر فیلم جذاب است، این پادکست را از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

70- یوری بر رادیو

اگر عاشق انیمه‌، مانگا، کمیک و فرهنگ ژاپن هستید، یوری بر رادیو را حتماً گوش دهید.

یوری بر رادیو از دنیای انیمه‌ها آمده تا داستان‌هایش را برایتان روایت کند. این پادکست هم انیمه‌های جدید را معرفی می‌کند و هم آن‌ها را نقد و بررسی می‌کند.

اگر شما هم مثل من طرفدار انیمه هستید، پادکست یوری که جزو اولین و بهترین پادکست های ایرانی انیمه است را فراموش نکنید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

71- رادیو وستروس

شب تا صبح بشینی بازی تاج و تخت ببینی و رادیو وستروس گوش ندی!

رادیو وستروس به اخبار، بررسی و تحلیل سریال بازی تاج و تخت می‌پردازد. به قول خودشان: پادکستی از دل وستروس برای عاشقان و دوستداران نغمه‌های یخ و آتش و سریال بازی تاج و تخت.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

72- رادیو سانسور

پشت هر فیلم، داستان‌هایی مَگو نهفته است.

رادیو سانسور در هر اپیزود ، داستان‌‌های پرحاشیه و جذابی که پشت هر فیلم ایرانی وجود دارد را روایت می‌کند. اگر شما هم مخاطب سینمای ایران هستید، این پادکست را که جزو بهترین پادکست های فارسی است را از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

بهترین پادکست های فارسی درمورد رمان و فیلم‌های هری پاتر

دنیای پادکست‌ها برای پاترهدها هم، کلی پادکست جذاب دارد. اگر شما هم عاشق سری داستان‌ها و فیلم‌های هری‌پاتری هستید، این پادکست‌ها را از دست ندهید. پادکست‌هایی مثل:

  • پادکست لوموس
  • پادکست فارسی هری‌پاتر
  • پادکست موج اچ‌پی
  • کتاب صوتی هری‌پاتر و سنگ جادو
  • کتاب صوتی هری‌پاتر و تالار اسرار
  • کتاب صوتی هری‌پاتر و زندانی آزکابان
  • کتاب صوتی هری‌پاتر و محفل ققنوس

پادکست‌های سینمایی که مطمئناً محبوب دل خیلی‌ها هستند

پادکست‌های بسیار خوبی در حوزه سینما هستند که شاید به‌خاطر کم فالوئر بودنشان تصور کنید محبوب نیستند! من در این‌جا پادکست‌هایی را به شما معرفی می‌کنم که احتمالاً برای شما محبوب خواهند شد. باشد که به‌زودی شاهد موفقیت و محبوبیت آن‌ها باشیم.✌

  • پادکست هیرولیک
  • پادکست کمیکولوژی
  • پادکست سینما سلف
  • پادکست ابدیت و یک روز
  • پادکست نگاتیو
  • پادکست سینماتوگراف
  • پادکست صندلی
  • پادکست دراما

موضوع یازدهم: هنر، عکاسی، فیلم‌سازی

73- چکش

پادکست چکش ارتباط هنر با اتفاقات مهم دنیا را روایت می‌کند. اين اتفاقات بدین شکل هستند که يا به دادگاه كشيده شدند، يا قانون‌گذاری خاصی را رقم زدند، يا سياسيون را درگير كردند. يعنی مسائلی كه يك سيستمی را بهم زده و سيستم جديدی را جايگزينش كرده است.

مثلاً در برخی از اپیزودها، به ارتباط حقوق و هنر پرداخته است و پرونده‌های حقوقی معروف عرصه هنر را روایت می‌کند. در برخی اپیزودها هم به حوزه موسیقی پرداخته است. مثلاً فرق بین الهام گرفتن و کپی کردن چیست. در رابطه با همین موضوع هم، با محسن نامجو گفت‌وگو می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

74- پادکست هنر و معماری وادی

پادکست هنر و معماری وادی از پادکست های خوب فارسی در حوزه معماری است.

دراین پادکست مهدیه مهدی‌نژاد کتاب‌های معماری معرفی‌ می‌کند، می‌خواند و برداشت خود را از کتاب می‌گوید. این پادکست را به کسانی که دغدغه معماری دارند، توصیه می‌کنم.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

75- پادکست معماری آرک گپ

پادکست معماری آرک گپ همان‌طور که از اسمش پیداست، یک پادکست گفت‌وگو محور است.

نوید طاهری که خود مهندس معماری است، با معماران به‌نام و مطرح ایران، گفت‌وگو می‌کند. به‌نظرم این پادکست برای کسانی که در حوزه معماری فعالیت می‌کنند و یا علاقه‌مندان به معماری، بسیار مفید خواهد‌بود.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

76- هیستوگرام

پادکستی برای عاشقان عکاسی و فیلم‌سازی. پادکست هیستوگرام اولین پادکست از لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه عکاسی و فیلم‌سازی است.

سامان در هر قسمت از هیستوگرام، با یک عکاس و فیلم‌ساز موفق، پیرامون دنیای عکاسی، فیلم‌سازی، راه موفقیت، مهارت‌های لازم و مسائلی که در دنیای عکاسی وجود دارد، گفت‌وگو می‌کند.

اگر به عکاسی علاقه‌مندید، این پادکست را به‌همراه گفت‌وگوهای مفیدش از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

ادامه پادکست‌های عکاسی محبوب

در اینجا 3 پادکست‌ عکاسی بهتان معرفی می‌کنم که از محتوای خوب و مفیدی برخوردارند. شاید در آینده جزو محبوب ترین پادکست‌ها شدند!

  • پادکست پیکسل
  • پادکست صادکست
  • پادکست بازدید

موضوع دوازدهم: موسیقی

77- پلی لیست

پادکست پلی لیست از پادکست های معروف فارسی در حوزه موسیقی است.

مختار رزمجو در برخی از اپیزودها، بیوگرافی خواننده‌های معروف و مطرح جهان را می‌گوید. بین تعریفش از زندگی این خواننده‌ها، بهترین آهنگ‌های آن‌ها را هم پخش می‌کند.

در دیگر اپیزودها هم، آهنگ‌هایی که با هم وجه‌اشتراک دارند را میکس می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

78- پادکست آهنگ شب

آرامش قبل خواب را با پادکست آهنگ شب تجربه کنید. پادکست آهنگ شب یکی پادکست های زیبا است که می‌توان هم در دسته موسیقی قرارش داد و هم در دسته مدیتیشن.

در پادکست آهنگ شب، هر شب یک آهنگ بی‌کلام گوش دهید و با آرامش و لذتی که از پادکست می‌گیرید، بخواب ناز بروید. مطمئنم شما هم عاشق این پادکست خواهید شد.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

79- کُرُن

پادکستی برای آشنایی بیشتر با موسیقی ایران. پادکست کرن جزو بهترین پادکست های فارسی است و با کیفیت بالایی هم ساخته می‌شود.

بردیا در هر اپیزود از پادکست کرن، یک موزیک فارسی را انتخاب می‌کند و درموردش حرف می‌زند. اما چه حرف‌هایی؟ او داستان پشت موزیک، داستان گروه‌ موسیقی یا داستان خواننده‌اش را روایت می‌کند. درکل درمورد موزیک انتخابی صحبت می‌کند و اطلاعات مختلفی را به شنونده می‌دهند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

80- آلبوم

سال 85، وبلاگ آلبوم راه‌افتاد (الان بازنشته شده!). چند سالی هم هست که پادکست آلبوم ساخته شده است.

آلبوم از بهترین پادکست های فارسی در حوزه موسیقی است. هدف آلبوم این است که در موسیقی ریز و دقیق شویم و یک موسیقی یا یک آلبوم را صرفاً فقط گوش ندهیم.

بردیا برجسته‌نژاد، در هر اپیزود از پادکست آلبوم، یک آلبوم شاخص تاریخ موسیقی، قدیمی یا جدید، معرفی می‌کند. سپس داستان و قصه پشت ساخت آلبوم، خوانندش یا گروه موسیقی‌اش را تعریف می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

81- موسیقی سنتی ایران

پادکست موسیقی سنتی ایران، پلی لیستی از موسیقی‌های سنتی و زیبای ایرانی است.

در هر اپیزود از پادکست، فقط یک موسیقی سنتی منتشر می‌شود. در قسمت توضیحات همان اپیزود، درمورد موسیقی منتشر شده و خواننده‌اش، اطلاعاتی درج شده است.

اگر عاشق موسیقی سنتی ایرانی هستید، این پادکست را بهتان پیشنهاد می‌دهم. شنیدن چنین موسیقی‌هایی در حال رانندگی، زیر بارش باران، در هوای مطبوع آب و خاک، بسیار لذت بخش است. نه؟

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

82- مترونوم

مترونوم پادکستی است در مورد موسیقی ایرانی و داستان ساخته شدن ترانه‌های مشهور.

پیام مقدم در پادکست مترونوم، آهنگ‌های فارسی قدیمی را انتخاب می‌کند، درموردش صحبت می‌کند و اطلاعات مفید و جالبی هم می‌دهد. در اپیزودهای جدیدتر، کنار روایت جالبش از موسیقی، با فرد مرتبطی هم گفت‌وگو می‌کند.

مثلاً در اپیزود شرقی غمگین، درمورد ترانه شرقی غمگین صحبت می‌کند. ترانه‌ای که در سال 1348 توسط فریدون فرخزاد اجرا شده‌است. سپس در همان اپیزود، با حسین منصور که پسرخوانده فروغ فرخزاد است، گفت‌وگو می‌کند. حسین منصور به‌همراه گروه ایندو، ترانه شرقی غمگین را در سال 1392 بازخوانی کرد.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

83- شناخت موسیقی دستگاهی ایران

این پادکست، مجموعه‌ آموزش‌های شناخت موسیقی دستگاهی ایران توسط استاد لطفی است که رادیو فرهنگ چند سال پیش منتشر کرد.

ویکی‌پدیا: محمدرضا لطفی (زاده 17 دی 1325- درگذشت 12 اردیبهشت 1393) ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازنده برجسته تار، سه‌تار و کمانچه بودند. ایشان، پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی نیز بودند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های زیبا در حوزه موسیقی

پادکست‌های محبوب دیگری در این حوزه هستند که می‌خواهم بهتان معرفی کنم. این پادکست‌ها نه‌تنها هیچی از پادکست‌های بالا کم ندارند، بلکه بسیار هم با کیفیت ساخته می‌شوند.

مطمئنم اگر این پادکست‌ها را دنبال کنید، حتماً دوست خواهید داشت. راستی، کیفیت را با کمیت مقایسه نکنید.

  • پادکست آرامش بخش- موسیقی بی‌کلام
  • پادکست فارسی ای موزیک amusic podcast
  • پادکست آمپاژ
  • پادکست آهنگساز
  • پادکست ملوداین
  • پادکست رادیو نواحی
  • میکروفون

موضوع سیزدهم: ورزش

84- رادیو آفساید

پادکستی برای دلدادگان فوتبال. یکی از پادکست های معروف فارسی در حوزه فوتبال، رادیو آفساید است.

در رادیو آفساید، بازی‌های فوتبال آنالیز می‌شود، با آدم‌های خبره و فوتبالی گفت‌وگو می‌شود و اخبار داغ دنیای فوتبال، از کم‌اهمیت‌ترین بگیرید تا مهم‌ترین اخبار، موشکافی می‌شود.

اگر که شما هم عاشق فوتبال هستید و همیشه پیگیر اخبار جنجالیش هستید، این پادکست را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

85- پادکست فوتبال لب

دومین پادکست از پادکست های خوب فارسی در حوزه فوتبال، پادکست فوتبال لب است.

تیم فوتبال لب، هر هفته اپیزود جدید منتشر می‌کنند. در هر اپیزود فوتبال باشگاهی اروپا را تحلیل و آنالیز می‌کنند. خودشان می‌گویند: «تحلیل‌هایی می‌کنیم که هیچ جای دیگه نمی‌شنوید

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

86- پادکست عصر مبارزه

آخ آخ آخ. یک ورزش خشن اما به شدت جذاب. بله، بوکس. اگر عاشق دنیای UFC باشید دو اسطوره جدید این ورزش را هم می‌شناسید. حبیب و کانر مک گرگور.

پادکست عصر مبارزه به اخبار، تحلیل و پیش‌بینی دنیای UFC و MMA می‌پردازد. اگر شما هم عاشق و پیگیر اخبار UFC هستید، این پادکست را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های معروف فارسی در حوزه ورزش

متأسفانه، تعداد پادکست‌های ورزشی هنوز کم است. اما با رشد فضای پادکست فارسی، مطمئنم پادکست‌‌های ورزشی هم زیاد می‌شوند.

در لیست پایین، تعدادی پادکست ورزشی معرفی کرده‌ایم که هنوز به محبوبیت رقبایشان نرسیده‌اند. با‌این‌حال، هنوز محبوب هزاران دنبال‌کننده خود هستند.

  • فتیمو
  • پادکست کاتبک
  • رادیو پرهام

موضوع چهاردهم: پادکست‌ گفت‌وگو محور

87- سوفیا sophia

مطمئناً شاهین نجفی، خواننده پرحاشیه ایرانی را می‌شناسید. او یک پادکست گفت‌وگومحور دارد به‌نام سوفیا که یک پادکست خوب فارسی است.

سوفیا یعنی دانایی؛ هرکسی هم داناست، سوفی است. سوفیا مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای شاهین نجفی با افراد متخصص در رشته‌های متفاوت است. این گفتگوها برخوردی مفهومی با موضوعات مختلف از ورزش و هنر تا تاریخ و فلسفه و سیاست است.

اگر طرفدار شاهین نجفی هستید این پادکست را ازدست ندهید. اگر هم که نیستید، باز توصیه می‌کنم گوش دهید؛ چراکه مطمئناً نظر آدم‌ها دید شما را نسبت به موضوعات مختلف، باز می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

88- رادیو دال

رادیو دال یک پادکست گفت‌وگومحور راجع‌به مهاجرت است.

آرش با آدم‌هایی که مهاجرت کرده‌اند راجع‌به مهاجرت و مسائل مختلف دیگر، گفت‌وگو می‌کند.

به‌نظر آرش خیلی کار خوبی را شروع کرده‌است. اگر شما هم قصد مهاجرت دارید یا در پس ذهنتان به مهاجرت فکر می‌کنید، این پادکست راهنمای خوبی برایتان خواهد بود.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

89- خودکست

پادکستی که از هردری صحبت می‌کنند. امین و کارون هسته اصلی پادکست خودکست هستند. آن‌ها هر هفته کنار دوستانشان، درمورد موضوعات مختلف صحبت می‌کنند.

جو پادکست خودکست خیلی صمیمی هست. انگار بین یک اکیپ صمیمی، باحال و گاهی خنده‌دار نشسته‌اید و درحال گفت‌وگویید. این از ویژگی‌های خاص خودکست است.

معرفی پادکست خودکست از زبان خودشان: «خودکست یه پادکست خیلی‌ خودمونی هستش که توش هر هفته در مورد موضوعات مختلف بحث می‌کنیم، شاید به نتیجه هم نرسیم، اما بحث می‌کنیم.»

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

موضوع پانزدهم: فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

90- پادکست حقوقی دِفیله

می‌توان گفت پادکست حقوقی دفیله، تنها و بهترین پادکست حقوقی فارسی است.

ضرغام نره‌ئی، در هر قسمت پادکست دِفیله، یک موضوع حقوقی‌ را به زبان ساده و با نگاهی به قانون روایت می‌کند.

به‌نظرم آگاهی از قوانین بسیار مهم است. چون این قوانین هستند که در تنگناها بر زندگی ما حاکم می‌شوند و مسیر زندگی‌مان را تغییر می‌دهند.

به‌شدت توصیه می‌کنم این پادکست را گوش دهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

91- رادیو مرز

رادیو مرز همیشه به سراغ موضوعاتی می‌رود که بعد از شنیدن پادکست می‌توانید به یک سطح جدیدی از درک اطرافیانتان برسید؛ کمتر قضاوت کنید و بیشتر تأمل کنید.

رادیو مرز روایت آدم‌ها از موضوعاتی است که بین آن‌ها فاصله انداخته است. در رادیو مرز آدم‌ها خودشان از موضوعات روایت می‌کنند. مثلاً روایت فاصله گیاه‌خواران با دیگران؛ یا روایت آدم‌ها از تأثیر خودکشی عزیزانشان بر فاصله‌ بین خودشان و دیگران؛ یا روایت بچه‌های طلاق از فاصله‌ عجیبشان بین دیگران و خودشان.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

92- طنزپردازی

پادکستی درمورد طنز. شاید از گویش خنده‌دار گوینده بخندید؛ اما این پادکست بار علمی و فرهنگی دارد. صرفاً برای خنده ساخته نشده است.

محمد پور رشیدی گوینده این پادکست است که به‌طور کلی راجع‌به طنزپردازی صحبت می‌کند. مثلاً طنز در استنداپ کمدی، طنز در موسیقی، طنز در سینما، طنز نوشتاری، طنز در افسردگی و خیلی موضوعات دیگر.

او گاهی نوشته‌های طنز از طنزپردازان را می‌خواند. گاهی در پادکستش به مسائل فرهنگی اجتماعی از دریچه طنز نگاه می‌کند و برخی اوقات هم با طنزپردازان گفت‌وگو می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

93- آجیل

شبنم و‌ یاسی ایرانیان مهاجر در کانادا هستند که در پادکستشان راجع‌به انواع موضوعات صحبت می‌کنند.

آن‌ها در یک گفتگوی بدون رو دربایستی، از مسائلی می‌گویند که توی دنیای امروز اتفاق می‌افتد. در هر اپیزود موضوعات اجتماعی، فرهنگی، علمی و غیره را از یک زاویه جدید بررسی می‌کنند. مثلاً در اپیزودی به میلیونرهای جهان پرداخته‌اند؛ یا در اپیزود دیگری راجع‌به تست حیوانی و همه جوانب تست حیوانی صحبت می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

94- پادکست گازت

پادکست گازت از مطبوعات قدیم سخن می‌گوید. صادق روحانی و الهه خسروی یگانه در این پادکست، مطبوعات قدیم را مرور می‌کنند و از جریانات و اتفاقات آن دوران می‌گویند.

به‌نظرم مرور تاریخ و مطبوعات هر دوره از تاریخ، دید ما را نسبت به آینده بیشتر می‌کند. این پادکست برای تمام کسانی که دغدغه تاریخ و آگاهی بیشتر درمورد جریانات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند، مفید است.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

95- سکوت بره‌ها

پادکستی با دغدغه فرهنگی و اجتماعی که به‌دنبال قطع ریشه تابوهاست. رویا و فرهاد گوینده پادکست سکوت بره‌ها هستند.

آن‌ها در هر قسمت از پادکستشان، یک تابو را مطرح می‌کنند و درمورد ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن، صحبت می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های فارسی در این حوزه

  • سیناتا
  • رادیو لاله
  • چسب زخم
  • پادکست به تدریج
  • رادیو روز radio day

موضوع شانزدهم: فلسفه، تاریخ، اسطوره

96- پادکست رخ

پادکست رخ نه‌تنها جزو محبوب ترین پادکست های فارسی است، بلکه از پادکست‌های محبوب منم هست. پادکستی به شدت جذاب و شنیدنی.

امیر سودبخش در هر قسمت از رخ، داستان زندگی آدم‌هایی را روایت می‌کند که بخشی از تاریخ را رقم زنده‌اند. امیر سودبخش سرگذشت این آدم‌ها را بسیار جذاب و بدون قضاوت تعریف می‌کند. بسیاری از مخاطبان رخ، هر قسمت از پادکست را، بارها و بارها گوش می‌دهند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

97- پرچم سفید

«من احسان طریقت هستم؛ راوی پادکست پرچم سفید. پادکست پرچم سفید پادکستی است درباره یکی از سیاه‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ بشر رخ داده و میلیون‌ها نفر کشته،‌ زخمی و آواره به جا گذاشته. موضوعی به نام جنگ.»

بله، پادکست پرچم سفید به تعریف و تحلیل جنگ‌های جهانی می‌پردازد. این که چطور جنگ شروع شد، چطور پیش رفت، چه اتفاقاتی در طول جنگ افتاد و در نهایت چطور به پایان رسید. احسان طریقت برای تعریف وقایع، به تمام جزئیات می‌پردازد و با بیانی شیوا و ساده برای شنوندگانش تعریف می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

98- تاریکخانه تاریک

«در تاریکخانه تاریخ، شخصیت‌های مهم ملی، در برهه‌هایی از تاریخ معاصر و کهن ایران، معرفی می‌شوند و فعالیتشان مورد بررسی قرار می گیرد.»

محمد ناظمی در هر قسمت از پادکست تاریکخانه تاریک، داستان زندگی آدم‌های تأثیرگذار تاریخ ایران را با جزئیات تعریف می‌کند.

من قسمت ابوالحسن ابتهاج را شنیده‌ام. واقعاً با فهمیدن تاریخ و اثر انسان‌ها بر برهه‌ای از تاریخ، می‌توان با دید بهتری مسائل مختلف را بررسی و تحلیل کرد.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

99- رادیو دست‌نوشته‌ها

رادیو دست‌نوشته‌ها پادکستی است با تمرکز روی بازخوانی تاریخ معاصر ایران. در فصل اول، این پادکست به موضوعات متنوعی از تاریخ معاصر ایران می‌پردازد. در فصل دوم، کل پادکست به زندگی سیاسی و شخصی صادق قطب‌زاده می‌پردازد.

محمود عظیمائی میزبان و گوینده پادکست رادیو دست‌نوشته‌ها است. آقای عظیمائی به کمک شبکه بی بی سی فارسی، مستندی 3 قسمتی به نام فرزند انقلاب نیز تولید کرده‌اند. ایشان با کمک دانشی که طی سال‌ها تحقیق به‌دست آورده‌اند، بخشی از تاریخ ایران را با جزئیات و ساده، برای شنوندگان پادکست، تعریف می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

100- پاراگراف| paragraph

پادکست پاراگراف از بهترین پادکست های فارسی در حوزه تاریخ است که بسیار هم طرفدار دارد.

گوینده پادکست پاراگراف، علی‌رضا بنی‌جانی است. علی‌رضا در هر اپیزود، وقایع تاریخی را با زبانی ساده و مثل یک قصه، تعریف می‌کند. عشق علی‌رضا به تاریخ کاملاً پیداست.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

101- رواق

اگزیستانسیالیسم مکتبی است که طبق باور اگزیستانسیالیست‌ها، زندگی بی‌معناست مگر اینکه خود شخص به آن معنا دهد. این بدین معناست که ما خود را در زندگی می‌یابیم، آنگاه تصمیم می‌گیریم که به آن معنا یا ماهیت دهیم.

فرزین رنجبر گویندۀ پادکست رواق است. او از دریچۀ اگزیستانسیالیسم به مسائل روان‌شناختی می‌پردازد و در این مسیر از کتاب‌هایی با نگرش اگزیستانسیالیسم هم کمک می‌گیرد.

پادکست رواق از پادکست های خوب فارسی است. بسیار هم طرفدار دارد. امیدوارم شما هم از این پادکست لذت ببرید و با کمک مسائل روانشناسی که مطرح می‌شود، تغییر بزرگی در خود ایجاد کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

102- کانال رسمی دکتر الهی قمشه ای

دکتر الهی قشمه‌ای را که حتماً می‌شناسید. ایشان دیگر معرفی ندارند. فردی بسیار عالم و دانا که تحلیل و تفاسیر ایشان از موضوعات مختلف، بسیار زیبا و منطقی است. به‌نظرم دریچه نگاه ایشان به دنیا، یک اثر هنری‌ست.

اگر می‌خواهید آرشیوی کامل از سخنرانی‌های ایشان داشته باشید، این پادکست را دنبال کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

103- انسانک

حسام ایپکچی راوی پادکست فارسی انسانک است که نگاهی فلسفی به دنیا و تجربیاتش دارد. او در پادکستش راجع‌به موضوعات مختلفی صحبت می‌کند؛ اما در موضوعات عمیق می‌شود. به قول خودش، در انسانک، به مرور تجربیات زیسته با تأملی بیش از معمول می‌پردازد.

انسانک پادکست خوب و جالبی است. هرچند که فقط نظر و افکار یک نفر را می‌شنوید. اما همین حرف‌ها است که ما را در موضوعات مختلف عمیق می‌کند. توصیه می‌کنم این پادکست را بشنوید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

104- پادکست می- خوانش حکمت زندگی شوپنهاور

پادکست می در موضوع حکمت زندگی به روایت حسام ایپکچی است. اپیزودهای می، کوتاه و جرعه‌جرعه است و در فصل اول (خُم نخست) به کتاب «در باب حکمت زندگی» نوشته آرتور شوپنهاور پرداخته خواهد شد.

نیرویی بنیادین در همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. این نیرو، قدرتمندتر از نیروهای درونی دیگر است و عقل، منطق و اخلاقیات را به سمت آن نیرو سوق می‌دهد. شوپنهاور، فیلسوف لهستانی، این نیرو قدرتمند را «میل به زندگی» می‌نامد. این میل به زندگی و تلاش برای زنده ماندن،  تمایلی دائمی است که انسان را وادار می‌کند به پیش برود، به ریسمان هستی چنگ بزند، به دنبال منافع خودش باشد و از خود بپرسد که چگونه سعادتمند زندگی کند؟

حسام سازنده پادکست انسانک نیز هست. او با نگاهی به فلسفه و مخصوصاً فلسفه شوپنهاور، راجع به مسائل مختلف در پادکستش صحبت می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

105- لوگوس logos

فلسفه به روایت حامد قدیری. پادکست لوگوس از بهترین پادکست های ایرانی فلسفی است. پادکست بسیار جذابی است که توصیه می‌کنم حتماً دنبال کنید.

حامد قدیری میزبان این پادکست است. او در هر اپیزود یک بحث قالباً فلسفی را باز می‌کند و تلاش می‌کند تا جایی که بتواند یک شمای کلی و قابل فهم از آن را ارائه کند. حامد از دریچه فلسفه به مسائل مختلف نگاه می‌کند و آن‌ها را بررسی می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

106- پادکست بوم

پادکست بوم یک پادکست کاملاً فلسفی است. در این پادکست، مهدی عباسی تاریخ فلسفه را روایت می‌کند.

اگر شما هم به فلسفه علاقه‌مندید، فرصت خوبی است تا به شناخت تاریخ فلسفه و شناخت عمیق‌تر فلسفه و مکتب‌هایش، بپردازید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

107- saga

اگر به داستان‌های اساطیری علاقه‌مندید و دوست دارید بیشتر شخصیت‌ها و داستان‌های اساطیری را بشناسید، حتماً پادکست saga را دنبال کنید.

به قول حسین رضوی، گوینده پادکست saga: «پادکستی که در اون داستان‌های اساطیری رو به زبان امروز می‌شنوید. داستان‌هایی که ممکنه بعضی‌هاشون رو بشناسید. یا دوست دارید بیشتر باهاشون آشنا بشید. ممکن هم هست بعضی داستان‌ها رو برای اولین بار بشنوید.»

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

بیشتر بخوانید: دانلود پادکست تاریخی | 20 پادکست برای شنیدن تاریخ!

ادامه لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه تاریخ و فلسفه

دیگر پادکست‌های فلسفی و تاریخی هستند که احتمالاً ازشان خوشتان بیاید. در اینجا لیستی از این پادکست‌ها را برایتان آورده‌ام.

  • هیستوری پنل – history panel
  • این حکایت
  • رادیو فلسفی دان radio falsafidan
  • پادکست فارسی معجون

موضوع هفدهم: مدیتیشن

108- دارما مدیتیشن، پادکست مراقبه‌ی فارسی 

پادکست دارما هم از پادکست های خوب فارسی در حوزه مدیتیشن است. دارما در هر اپیزود، روش‌های متفاوت مدیتیشن را شرح می‌دهد تا شما بتوانید روش دلخواه و مناسبتان را پیدا کنید. همچنین دارما مدیتیشن بر این باور است که هرکسی باید روش مدیتیشن خودش را پیدا کند.

دارما اعتقاد دارد که ما باید با مدیتیشن به ذهن آگاهی برسیم. به‌قول خودشان: «هدف ما از مدیتیشن کردن این نیست که راحت بخوابیم، یا استرسمون کم بشه یا عصبانی نشیم یا آدم بهتری باشیم. بلکه این‌ها فقط بخش کوچیکی از نتایج انجام مدیتیشن است. ما با مدیتیشن، قراره بیدار یشیم.»

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

109- مدیتیشن پادکست

پادکست‌های مدیتیشن کمک می‌کنند ریلکس کنید، از فکر و خیال رها شوید و برای لحظه‌ای طعم آرامش واقعی را بچشید. اگر به‌صورت طولانی مدت مدیتیشن کنید، به حد بسیار خوبی از ذهن آگاهی می‌رسید و بهتر می‌توانید زندگیتان را کنترل کنید.

مدیتیشن پادکست، یک پادکست زیبا و خوب است که در اپیزودهایی چند دقیقه‌ای، کمک می‌کند مدیتیشن کنید. گوینده خانم، با صدایی آرام با شما گفت‌وگو می‌کند و کمک می‌کند ریلکس کنید.

مدیتیشن پادکست را می‌توانید قبل از خواب یا بعد از خواب بشنوید و با مدیتیشن، روز خود را از آنِ خود کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

110- خواب عمیق

“خواب یک مدیتیشن نا آگاهانه و مدیتیشن یک خواب آگاهانه است.”

پادکست خواب عمیق یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین پادکست‌ها است. صدای موسیقی به همراه صداهای طبیعت، برای مدیتیشن و کسب آرامش عالی است.

هر شب قبل از خواب می‌توانید یکی از اپیزودهای پادکست خواب عمیق را پلی کرده و با لذت بخوابید. مطمئنم شما از این پادکست مثل من لذت خواهید برد.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

موضوع هجدهم: زبان

111- پادکست راندوو

«راندوو پادکستیه که در اون، قراره یک رمان فرانسوی رو با هم بخونیم، ترجمه کنیم و اگه لازم شد توضیح بدیم. این پادکست می‌تونه به درد کسانی بخوره که زبان فرانسه بلدند، دارند یاد می گیرند یا فقط به زبان فرانسه علاقه‌مندند و یا به صورت کلی‌تر به رمان علاقمندند.»

راندوو به‌خوبی خودش را تعریف کرد و دیگر حرفی نمی‌ماند. اگر شما هم به زبان فرانسوی علاقه‌مندید، توصیه می‌کنم راندوو که جزو تنها‌ترین و بهترین پادکست های فارسی در حوزه زبان فرانسوی است را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

بهترین پادکست های فارسی یادگیری زبان انگلیسی

معمولاً توصیه می‌شود، برای یادگیری زبان انگلیسی پادکست‌های تماماً انگلیسی بشنوید. مثلاً من خودم طرفدار پادکست‌های BBC Learning English هستم.

در سایت کارنکن مطالب بسیار زیادی راجع‌به یادگیری زبان انگلیسی منتشر شده است. هر دو مطلب پایین، بهترین پادکست‌های یادگیری زبان انگلیسی را نام برده و هرکدام را، نقد و بررسی می‌کنند. مثلاً در مطلب “معرفی پادکست انگلیسی”، پادکست‌‌ها به‌گونه‌ای طبقه‌بندی شده‌اند که می‌توانید بر اساس سطح زبانتان، آن‌ها را انتخاب کنید.

چرا پادکست؟

تابه‌حال برایتان سؤال شده که پادکست از کجا آمده است؟ چرا باید پادکست گوش دهیم؟ چرا پادکست بسازیم؟

تاریخچه پادکست جالب است. اینکه بدانید مفهوم پادکست از کی و کجا آغاز شد. اولین پادکست‌های فارسی و انگلیسی کدامند و آیا در لیست این مطلب وجود دارند یا نه!

اما سوال دیگر، چرا باید پادکست گوش دهیم؟ اصلاً چرا باید پادکست بسازیم؟ قبلاً پادکست وجود نداشت، حالا که آمده، واقعاً تأثیری روی بهبود زندگی‌مان داشته؟ آیا پادکست نقشی در آموزش ما دارد؟ اصلاً پادکست کاربردی هم دارد؟ اگر گوش ندهیم عقب خواهیم ماند؟

حالا که از تاریخچه و چراهای پادکست سر در آوردیم، برویم یک برنامه پادکست دانلود کنیم. اما کدام برنامه؟ دو تا دانلود کنم یا یکی. کدام برنامه همه پادکست‌های فارسی و انگلیسی را دارد؟ اگر خواستم پادکست بسازم، از چه برنامه‌ یا نرم‌افزاری استفاده کنم؟ پولی هست یا رایگان؟

برای پاسخ تمام سؤالاتتان می‌توانید به لینک‌های هر سوال مراجعه کنید. اگر نظرم را بخواهید، از فضای پادکست جا نمانید. پادکست شما را به سمت تغییر و رشد هُل می‌دهد. وقت مرده شما را زنده می‌کند. کمکتان می‌کند نسبت به موضوعات مختلف آگاهی نسبی پیدا کنید. حتی از پادکست‌ها برای یادگیری و آموزش هم می‌توانید استفاده کنید.

درکل، جای پادکست را در زندگی‌تان خالی کنید.

چطور پادکست گوش دهیم؟

خب، ما تقریباً با تمام پادکست های خوب فارسی آشنا شدیم. احتمالاً بعد از خواندن این مطلب به‌دنبال یکی از پادکست‌های این لیست بلندبالا، خواهید رفت. اما سؤال اینجاست

چطور پادکست گوش دهیم؟ شیوه مؤثر پادکست گوش دادن چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال حتماً مطلب پایین را بخوانید. مهم‌ترین سؤال این نیست که بهترین پادکست ها کدامند؛ بلکه این است: چطور پادکست گوش دهیم که برایمان مؤثر باشد.



امیدوارم هر سال شاهد پیشرفت فضای پادکست فارسی باشیم.

همچنین، امیدوارم از شنیدن و آگاهی لذت ببرید.


شما هم پادکست های محبوب فارسی خودتان را بهم معرفی کنید؛ تا من هم گوش بدهم و مثل شما لذت ببرم.


 

گفتگو با پوریا عالمی (قسمت اول)
گفتگو با پوریا عالمی (قسمت دوم)

 

52- راوکست

«تاریخ فقط وقایع را ثبت می کند، اما داستان‌ها حقایق را» راوکست از جذاب‌ترین پادکست‌های روایت‌گری است.

ایمان نژاداحد در راوکست رویدادهایی مهم و واقعی دنیای اطرافمان را تعریف می‌کند. از تعریف ماجرای هلوکاست بگیرید تا ماجرای قاتلین سریالی.

ایمان در راوکست خیلی خوب از مهارت قصه‌گویی‌اش استفاده می‌کند و داستان‌ها را با جذابیت برای شنوندگانش تعریف می‌کند.

من عاشق اپیزود تد باندی هستم. توصیه می‌کنم حتماً این قسمت را گوش دهید تا با داستان عجیب و وحشتناک این قاتل سریالی، آشنا شوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

53- پادکست فیکشن

پادکست فیکشن جزو پادکست های خوب فارسی در ژانر ترس است. بله ما پادکست‌هایی هم در ژانر ترس داریم تا عاشقان هیجان در فضای پادکست هیچ کمبودی نداشته باشند.

بهتر است معرفی پادکست را از زبان خود پادکست فیکشن بخوانید:«در هر اپیزود پادکست فیکشن یک اتفاق واقعی که در منطق ما نمی‌گنجد را با روایت امین اردانی و مرضیه صادقی می شنوید. این پادکست مناسب افراد زیر 15 سال و بیماران قلبی نیست.»

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

54- داستان های تاریخی

فرهاد مهرآبادی در پادکست داستان‌های تاریخی، خاطرات تلخ و شیرین زنده‌یاد جعفر شهری‌باف را تعریف می‌کند. فرهاد به عنوان اول شخص‌مفرد، به‌جای مرحوم جعفر شهری‌باف، داستان را روایت می‌کند؛ که این مدل قصه‌گویی به جذابیت خاطره‌گویی می‌افزاید.

با شنیدن خاطرات جعفر شهری‌باف، به دوران 100 سال پیش ایران برمی‌گردید. اوضاع فرهنگی و اجتماعی آن دوران را از زبان راوی، درک می‌کنید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

55- داستان شب

دقیقاً هر شب داستانی بشنوید و آرام بخوابید. پادکست داستان شب درست است که یک پادکست داستانی است؛ اما برای کودکان نیست.

در پادکست داستان شب تا الان نزدیک به 700 قسمت منتشر شده‌است. در هر قسمت از پادکست، فردی نا‌آشنا در بین خودمان، قصه‌ای که خودش نوشته است را می‌خواند. هر شب قصه‌ای جدید با روایتی متفاوت.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

56- رادیو نیست

یک روایت جذاب از صداهایی خاموش. رادیو نیست داستان صداهایی را روایت می‌کند که دیگر شنیده نمی‌شوند.

منظور از صداهای خاموش چیست؟ صدای عکاسخانه خادم، صدای کافه باکارا، هتل اینترنشنال، باغ نگارستان، تئاتر نصر و خیلی مکان‌های دیگر که هیچ‌کسی صدایی از آن‌ها نمی‌شود. اگر داستان این مکان‌ها برایتان جذاب است، حتماً پادکست رادیو نیست را بشنوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

57- ساعت صفر

روایت داستانی معمایی و ترسناک در پادکست ساعت صفر.

امین متین که هم نویسنده است و هم راوی، در پادکست ساعت صفر یک داستان سریالی و ترسناک را روایت می‌کند. داستان، سفری معمایی در زمان است.

تا الان یک فصل تمام شده و فصل دو در حال پخش است. اگر شما هم عاشق داستان‌های معمایی و ترسناک هستید، ساعت صفر را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

58- قصه‌ های هزار و یک شب

“در اینجا، قصه‌های هزارویک‌ شب را با هم می‌شنویم.”

تابه‌حال کتاب قصه‌های هزارویک شب بدون سانسور را شنیده‌اید؟ این جذاب نیست که یک پادکست فارسی هست تا برایتان از قصه‌های شهرزداد بگوید؟

توضیحات مربوط به این پادکست را می‌توانید در پایین بخوانید. توصیه می‌کنم شنونده این پادکست که جزو پادکست های زیبا ایرانی است، باشید.

“کتابی که من برایِ تهیه‌یِ این مجموعه در اختیار دارم ترجمه‌ایِ است از زمانِ فتحعلیشاهِ قاجار (به دستورِ نوه‌یِ وی، بهمن میرزا) به قلمِ ملا عبداللطیف طسوجی که انتخابِ اشعارِ فارسیِ آن بر عهده‌یِ میرزا سروش بوده. در این ترجمه، بعضی جملات و ابیات ترجمه نشده و همان عباراتِ عربی به کار رفته که گاه از روان بودنِ متن می‌کاهد. از این روی، من گاه بخش‌هایِ عربیِ متن را خودم به فارسی ترجمه می‌کنم، و در صورتِ لزوم متن را -با کمترین تغییرات- ویرایش می‌کنم. تمامِ این تغییرات و معانیِ بعضی کلمات را (از شبِ بیست و نهم) می‌توانید در توضیحاتِ هر قسمت بیابید.”

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

59- کانال همراه مادر و کودک – قصه و لالایی

ملیحه، مربیِ کارگاه‌های مادر و کودک است. ملیحه در پادکست همراه مادر و کودک، با صدای قشنگش برای کودکان قصه و لالایی می‌خواند.

در بعضی از اپیزودها، ملیحه به همراه یک کودک دیگر، قصه‌گویی می‌کند. به‌نظرم این شیوه قصه‌گویی هم خیلی تأثیرگذار است و هم خیلی خوب بچه‌ها را با خود همراه می‌کند.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

60- چنین شد

«پادکست چنین شد روایت‌هایی‌ست مستند از آدم‌ها، مکان‌ها، وقایع و فرهنگ‌هایی که قصه‌هایی شنیدنی دارند.»

پادکست چنین شد در سال 99 شروع به‌کار کرد. حسین صبحانی که راوی پادکست چنین شد است، عاشق کشف داستان پشت هرچیزی است. او در پادکستش نتیجه کنجکاوی‌اش را با ما درمیان می‌گذارد. او از وقایع و مکان‌ها و آدم‌هایی می‌گوید که وقتی می‌شنویم بگوییم:«آهان، پس چنین شد»

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های فارسی در حوزه روایت‌های داستانی و غیرداستانی

خوشبختانه پادکست‌های فارسی روایت‌گری زیاد هستند. در لیست پایین دیگر پادکست‌های این حوزه را به شما معرفی می‌کنیم.

موضوع نهم: ادبیات، تلفیق موسیقی و روایت ادبی

61- رادیو چهرازی

رادیو چهرازی تریبون دیوونه‌هاست؛ پر از حس‌های عجیب. گاهی شاد و گاهی غمگین؛ گاهی گریه و گاهی قهقهه. هر قسمت موضوعی جدید و خاص. روایت فردی از آسایشگاه چهرازی که شاید دیوونه نیست؛ فقط زیادی می‌فهمد.

به‌معنای واقعی رادیو چهرازی جزو بهترین پادکست های فارسی است. ایده‌ی رادیو چهرازی این است که گویی عده‌ای از بیماران آسایشگاه چهرازی (ابراهیم چهرازی) رادیویی اجرا می‌کنند.

داستان زندگی چند نفر به نام های علی، حبیب، جمشید و دلبر (دختری که همه‌ی بیماران آسایشگاه عاشق او هستند) با کاراکتر هایی به یاد ماندنی و دوست داشتنی، با موضوعات احساسی و اجتماعی که در یک آسایشگاه روانی واقع در تهران است.

متن برخی قسمت‌های رادیو چهرازی بسیار طلایی است. در سایت عقاید گرگ می‌توانید متن برخی اپیزودها را بخوانید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

62- رادیو بندر تهران

محمدامین چیتگران نویسنده‌ای خوش قلب است که هم نویسنده رادیو بندر تهران است و هم راوی دل‌نوشته‌هایش.

داستان‌ها و دل‌نوشته‌های او به‌همراه موزیک‌هایی که حین روایتش پخش می‌کند، حس بسیار خوبی را بهتان می‌دهد.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

63- احسانو

احسان عبدی‌پور را شاید از برنامه کتاب‌باز بشناسید. او در پادکستش داستان می‌گوید. داستانی که به‌قدری متأثرت می‌کند که مطمئن نیستی واقعی هستند یا نه.

احسان عبدی‌پور مردی بوشهری، نویسنده‌ای قهار و کارگردانی خوب است. با همین لهجه بوشهری هم داستان‌هایش از آدم‌های واقعی را تعریف می‌کند. داستان‌های احسان عبدی‌پور پر از نکات ریز و درشتی است که وقتی متوجه‌اش می‌شوی فقط سکوت می‌کنی. بله، آن‌قدر متأثر می‌شوی که هیچی نمی‌توانی بگویی.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

64- رادیو هیچ

رادیو هیچ مملو از حس خوب است. شنیدن صدای زیبای احمد فیاض که دل‌نوشته‌هایش را طوری می‌خواند که انگار همین الان از دل و ذهنش بیرون زده، بسیار لذت‌بخش است.

احمد فیاض نویسنده توانمندی است. در هر قسمت از رادیو هیچ راجع‌به موضوعی، (شایدم هیچ موضوعی!)، خیلی دلی صحبت می‌کند. دل‌نوشته‌هایش یک اثر هنری و ادبی است؛ سطحی و پیش‌پا افتاده نیست. گاهی بین حرف‌هایش، موسیقی هم پخش می‌کند؛ که این‌طوری حس خوب پادکست دوچندان می‌شود.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

65- ترپند

یکی از پادکست‌های مورد علاقه من ترپند است. اگر فقط یک قسمت از آن را گوش دهید، عاشقش خواهید‌شد.

مجتبی فراهت که راوی ترپند است، ماجرای هر ضرب‌المثل را با سبک و گویش قدیم که بسیار هم جالب است، روایت می‌کند. انتهای پادکست هم، نکات ادبی مهمی درمورد ضرب‌المثل‌ها می‌گوید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

66- پادکست جعبه

شاید منصور ضابطیان را از رادیو هفت شبکه هفت به یاد داشته‌باشید. او به‌تازگی پادکست اختصاصی خودش به‌نام پادکست جعبه، را به‌راه انداخته است.

پادکست جعبه دقیقاً مثل یک جعبه است. درِ اين جعبه را كه باز كنيد چيزهايى از ادبيات و فرهنگ و هنر پيدا خواهيد كرد. هر اپیزود راجع‌به موضوعی است که راوی با نگاهی ادبی و روایتی ادبی آن را روایت می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

بیشتر بخوانید: پادکست داستان فارسی | بهترین پادکست های داستانی و جنایی به زبان فارسی

دیگر پادکست های معروف فارسی مربوط به این حوزه

پادکست های فارسی دیگری هم هستند که احتمالاً از آن‌ها خوشتان بیاید. مثل، رادیو بقچه، رادیو واگن و رادیو صدای زمین.

موضوع دهم: سینما

67- دیالوگ باکس

پادکستی پر از حس خوب. دیالوگ‌هایی ماندگار کنار موسیقی‌هایی زیبا و شعرهایی زیباتر.

دیالوگ باکس یک پادکست خوب در حوزه سینما است. دیالوگ باکس، پادکستی درمورد سینما، موسیقی و ادبیات است.

به قول خودشان: “تولیدات دیالوگ باکس برگرفته از فیلم‌های ایرانی، با تلفیقی از موسیقی، شعر و متن‌های متفاوتی از نام‌آورترین شاعران و نویسندگان ایران است.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

68- میدنایت کست

میدنایت کست از داستان‌های سینما روایت می‌کند. روایتی از کارگردان‌های مطرح، فیلم‌های تاثیرگذار و حتی انیمیشن‌های تاثیرگذار.

اگر شما هم به سینما علاقه‌مندید، توصیه می‌کنم حتماً میدنایت کست، که جزو بهترین پادکست های ایرانی است را بشنوید و از روایت‌های جذابش لذت ببرید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

69- گپ دایو

گپ دایو پادکستی از تیم ملودایو است. این پادکست به بررسی کامل موسیقی متن فیلم‌ها می‌پردازد. گپ دایو از هماهنگی موسیقی با فیلم‌نامه، از تاریخچه هنری هر آهنگ‌ساز و از شکل‌گیری موسیقی، می‌گوید.

شاید بتوان گفت گپ دایو جزو اولین و بهترین پادکست های فارسی است که به صورت حرفه‌ای، به موسیقی متن فیلم پرداخته است. اگر برای شما هم، موسیقی‌های پس‌زمینه هر فیلم جذاب است، این پادکست را از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

70- یوری بر رادیو

اگر عاشق انیمه‌، مانگا، کمیک و فرهنگ ژاپن هستید، یوری بر رادیو را حتماً گوش دهید.

یوری بر رادیو از دنیای انیمه‌ها آمده تا داستان‌هایش را برایتان روایت کند. این پادکست هم انیمه‌های جدید را معرفی می‌کند و هم آن‌ها را نقد و بررسی می‌کند.

اگر شما هم مثل من طرفدار انیمه هستید، پادکست یوری که جزو اولین و بهترین پادکست های ایرانی انیمه است را فراموش نکنید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

71- رادیو وستروس

شب تا صبح بشینی بازی تاج و تخت ببینی و رادیو وستروس گوش ندی!

رادیو وستروس به اخبار، بررسی و تحلیل سریال بازی تاج و تخت می‌پردازد. به قول خودشان: پادکستی از دل وستروس برای عاشقان و دوستداران نغمه‌های یخ و آتش و سریال بازی تاج و تخت.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

72- رادیو سانسور

پشت هر فیلم، داستان‌هایی مَگو نهفته است.

رادیو سانسور در هر اپیزود ، داستان‌‌های پرحاشیه و جذابی که پشت هر فیلم ایرانی وجود دارد را روایت می‌کند. اگر شما هم مخاطب سینمای ایران هستید، این پادکست را که جزو بهترین پادکست های فارسی است را از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

بهترین پادکست های فارسی درمورد رمان و فیلم‌های هری پاتر

دنیای پادکست‌ها برای پاترهدها هم، کلی پادکست جذاب دارد. اگر شما هم عاشق سری داستان‌ها و فیلم‌های هری‌پاتری هستید، این پادکست‌ها را از دست ندهید. پادکست‌هایی مثل:

پادکست‌های سینمایی که مطمئناً محبوب دل خیلی‌ها هستند

پادکست‌های بسیار خوبی در حوزه سینما هستند که شاید به‌خاطر کم فالوئر بودنشان تصور کنید محبوب نیستند! من در این‌جا پادکست‌هایی را به شما معرفی می‌کنم که احتمالاً برای شما محبوب خواهند شد. باشد که به‌زودی شاهد موفقیت و محبوبیت آن‌ها باشیم.✌

موضوع یازدهم: هنر، عکاسی، فیلم‌سازی

73- چکش

پادکست چکش ارتباط هنر با اتفاقات مهم دنیا را روایت می‌کند. اين اتفاقات بدین شکل هستند که يا به دادگاه كشيده شدند، يا قانون‌گذاری خاصی را رقم زدند، يا سياسيون را درگير كردند. يعنی مسائلی كه يك سيستمی را بهم زده و سيستم جديدی را جايگزينش كرده است.

مثلاً در برخی از اپیزودها، به ارتباط حقوق و هنر پرداخته است و پرونده‌های حقوقی معروف عرصه هنر را روایت می‌کند. در برخی اپیزودها هم به حوزه موسیقی پرداخته است. مثلاً فرق بین الهام گرفتن و کپی کردن چیست. در رابطه با همین موضوع هم، با محسن نامجو گفت‌وگو می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

74- پادکست هنر و معماری وادی

پادکست هنر و معماری وادی از پادکست های خوب فارسی در حوزه معماری است.

دراین پادکست مهدیه مهدی‌نژاد کتاب‌های معماری معرفی‌ می‌کند، می‌خواند و برداشت خود را از کتاب می‌گوید. این پادکست را به کسانی که دغدغه معماری دارند، توصیه می‌کنم.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

75- پادکست معماری آرک گپ

پادکست معماری آرک گپ همان‌طور که از اسمش پیداست، یک پادکست گفت‌وگو محور است.

نوید طاهری که خود مهندس معماری است، با معماران به‌نام و مطرح ایران، گفت‌وگو می‌کند. به‌نظرم این پادکست برای کسانی که در حوزه معماری فعالیت می‌کنند و یا علاقه‌مندان به معماری، بسیار مفید خواهد‌بود.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

76- هیستوگرام

پادکستی برای عاشقان عکاسی و فیلم‌سازی. پادکست هیستوگرام اولین پادکست از لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه عکاسی و فیلم‌سازی است.

سامان در هر قسمت از هیستوگرام، با یک عکاس و فیلم‌ساز موفق، پیرامون دنیای عکاسی، فیلم‌سازی، راه موفقیت، مهارت‌های لازم و مسائلی که در دنیای عکاسی وجود دارد، گفت‌وگو می‌کند.

اگر به عکاسی علاقه‌مندید، این پادکست را به‌همراه گفت‌وگوهای مفیدش از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

ادامه پادکست‌های عکاسی محبوب

در اینجا 3 پادکست‌ عکاسی بهتان معرفی می‌کنم که از محتوای خوب و مفیدی برخوردارند. شاید در آینده جزو محبوب ترین پادکست‌ها شدند!

موضوع دوازدهم: موسیقی

77- پلی لیست

پادکست پلی لیست از پادکست های معروف فارسی در حوزه موسیقی است.

مختار رزمجو در برخی از اپیزودها، بیوگرافی خواننده‌های معروف و مطرح جهان را می‌گوید. بین تعریفش از زندگی این خواننده‌ها، بهترین آهنگ‌های آن‌ها را هم پخش می‌کند.

در دیگر اپیزودها هم، آهنگ‌هایی که با هم وجه‌اشتراک دارند را میکس می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

78- پادکست آهنگ شب

آرامش قبل خواب را با پادکست آهنگ شب تجربه کنید. پادکست آهنگ شب یکی پادکست های زیبا است که می‌توان هم در دسته موسیقی قرارش داد و هم در دسته مدیتیشن.

در پادکست آهنگ شب، هر شب یک آهنگ بی‌کلام گوش دهید و با آرامش و لذتی که از پادکست می‌گیرید، بخواب ناز بروید. مطمئنم شما هم عاشق این پادکست خواهید شد.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

79- کُرُن

پادکستی برای آشنایی بیشتر با موسیقی ایران. پادکست کرن جزو بهترین پادکست های فارسی است و با کیفیت بالایی هم ساخته می‌شود.

بردیا در هر اپیزود از پادکست کرن، یک موزیک فارسی را انتخاب می‌کند و درموردش حرف می‌زند. اما چه حرف‌هایی؟ او داستان پشت موزیک، داستان گروه‌ موسیقی یا داستان خواننده‌اش را روایت می‌کند. درکل درمورد موزیک انتخابی صحبت می‌کند و اطلاعات مختلفی را به شنونده می‌دهند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

80- آلبوم

سال 85، وبلاگ آلبوم راه‌افتاد (الان بازنشته شده!). چند سالی هم هست که پادکست آلبوم ساخته شده است.

آلبوم از بهترین پادکست های فارسی در حوزه موسیقی است. هدف آلبوم این است که در موسیقی ریز و دقیق شویم و یک موسیقی یا یک آلبوم را صرفاً فقط گوش ندهیم.

بردیا برجسته‌نژاد، در هر اپیزود از پادکست آلبوم، یک آلبوم شاخص تاریخ موسیقی، قدیمی یا جدید، معرفی می‌کند. سپس داستان و قصه پشت ساخت آلبوم، خوانندش یا گروه موسیقی‌اش را تعریف می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

81- موسیقی سنتی ایران

پادکست موسیقی سنتی ایران، پلی لیستی از موسیقی‌های سنتی و زیبای ایرانی است.

در هر اپیزود از پادکست، فقط یک موسیقی سنتی منتشر می‌شود. در قسمت توضیحات همان اپیزود، درمورد موسیقی منتشر شده و خواننده‌اش، اطلاعاتی درج شده است.

اگر عاشق موسیقی سنتی ایرانی هستید، این پادکست را بهتان پیشنهاد می‌دهم. شنیدن چنین موسیقی‌هایی در حال رانندگی، زیر بارش باران، در هوای مطبوع آب و خاک، بسیار لذت بخش است. نه؟

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

82- مترونوم

مترونوم پادکستی است در مورد موسیقی ایرانی و داستان ساخته شدن ترانه‌های مشهور.

پیام مقدم در پادکست مترونوم، آهنگ‌های فارسی قدیمی را انتخاب می‌کند، درموردش صحبت می‌کند و اطلاعات مفید و جالبی هم می‌دهد. در اپیزودهای جدیدتر، کنار روایت جالبش از موسیقی، با فرد مرتبطی هم گفت‌وگو می‌کند.

مثلاً در اپیزود شرقی غمگین، درمورد ترانه شرقی غمگین صحبت می‌کند. ترانه‌ای که در سال 1348 توسط فریدون فرخزاد اجرا شده‌است. سپس در همان اپیزود، با حسین منصور که پسرخوانده فروغ فرخزاد است، گفت‌وگو می‌کند. حسین منصور به‌همراه گروه ایندو، ترانه شرقی غمگین را در سال 1392 بازخوانی کرد.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

83- شناخت موسیقی دستگاهی ایران

این پادکست، مجموعه‌ آموزش‌های شناخت موسیقی دستگاهی ایران توسط استاد لطفی است که رادیو فرهنگ چند سال پیش منتشر کرد.

ویکی‌پدیا: محمدرضا لطفی (زاده 17 دی 1325- درگذشت 12 اردیبهشت 1393) ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازنده برجسته تار، سه‌تار و کمانچه بودند. ایشان، پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی نیز بودند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های زیبا در حوزه موسیقی

پادکست‌های محبوب دیگری در این حوزه هستند که می‌خواهم بهتان معرفی کنم. این پادکست‌ها نه‌تنها هیچی از پادکست‌های بالا کم ندارند، بلکه بسیار هم با کیفیت ساخته می‌شوند.

مطمئنم اگر این پادکست‌ها را دنبال کنید، حتماً دوست خواهید داشت. راستی، کیفیت را با کمیت مقایسه نکنید.

موضوع سیزدهم: ورزش

84- رادیو آفساید

پادکستی برای دلدادگان فوتبال. یکی از پادکست های معروف فارسی در حوزه فوتبال، رادیو آفساید است.

در رادیو آفساید، بازی‌های فوتبال آنالیز می‌شود، با آدم‌های خبره و فوتبالی گفت‌وگو می‌شود و اخبار داغ دنیای فوتبال، از کم‌اهمیت‌ترین بگیرید تا مهم‌ترین اخبار، موشکافی می‌شود.

اگر که شما هم عاشق فوتبال هستید و همیشه پیگیر اخبار جنجالیش هستید، این پادکست را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

85- پادکست فوتبال لب

دومین پادکست از پادکست های خوب فارسی در حوزه فوتبال، پادکست فوتبال لب است.

تیم فوتبال لب، هر هفته اپیزود جدید منتشر می‌کنند. در هر اپیزود فوتبال باشگاهی اروپا را تحلیل و آنالیز می‌کنند. خودشان می‌گویند: «تحلیل‌هایی می‌کنیم که هیچ جای دیگه نمی‌شنوید

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

86- پادکست عصر مبارزه

آخ آخ آخ. یک ورزش خشن اما به شدت جذاب. بله، بوکس. اگر عاشق دنیای UFC باشید دو اسطوره جدید این ورزش را هم می‌شناسید. حبیب و کانر مک گرگور.

پادکست عصر مبارزه به اخبار، تحلیل و پیش‌بینی دنیای UFC و MMA می‌پردازد. اگر شما هم عاشق و پیگیر اخبار UFC هستید، این پادکست را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های معروف فارسی در حوزه ورزش

متأسفانه، تعداد پادکست‌های ورزشی هنوز کم است. اما با رشد فضای پادکست فارسی، مطمئنم پادکست‌‌های ورزشی هم زیاد می‌شوند.

در لیست پایین، تعدادی پادکست ورزشی معرفی کرده‌ایم که هنوز به محبوبیت رقبایشان نرسیده‌اند. با‌این‌حال، هنوز محبوب هزاران دنبال‌کننده خود هستند.

موضوع چهاردهم: پادکست‌ گفت‌وگو محور

87- سوفیا sophia

مطمئناً شاهین نجفی، خواننده پرحاشیه ایرانی را می‌شناسید. او یک پادکست گفت‌وگومحور دارد به‌نام سوفیا که یک پادکست خوب فارسی است.

سوفیا یعنی دانایی؛ هرکسی هم داناست، سوفی است. سوفیا مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای شاهین نجفی با افراد متخصص در رشته‌های متفاوت است. این گفتگوها برخوردی مفهومی با موضوعات مختلف از ورزش و هنر تا تاریخ و فلسفه و سیاست است.

اگر طرفدار شاهین نجفی هستید این پادکست را ازدست ندهید. اگر هم که نیستید، باز توصیه می‌کنم گوش دهید؛ چراکه مطمئناً نظر آدم‌ها دید شما را نسبت به موضوعات مختلف، باز می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

88- رادیو دال

رادیو دال یک پادکست گفت‌وگومحور راجع‌به مهاجرت است.

آرش با آدم‌هایی که مهاجرت کرده‌اند راجع‌به مهاجرت و مسائل مختلف دیگر، گفت‌وگو می‌کند.

به‌نظر آرش خیلی کار خوبی را شروع کرده‌است. اگر شما هم قصد مهاجرت دارید یا در پس ذهنتان به مهاجرت فکر می‌کنید، این پادکست راهنمای خوبی برایتان خواهد بود.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

89- خودکست

پادکستی که از هردری صحبت می‌کنند. امین و کارون هسته اصلی پادکست خودکست هستند. آن‌ها هر هفته کنار دوستانشان، درمورد موضوعات مختلف صحبت می‌کنند.

جو پادکست خودکست خیلی صمیمی هست. انگار بین یک اکیپ صمیمی، باحال و گاهی خنده‌دار نشسته‌اید و درحال گفت‌وگویید. این از ویژگی‌های خاص خودکست است.

معرفی پادکست خودکست از زبان خودشان: «خودکست یه پادکست خیلی‌ خودمونی هستش که توش هر هفته در مورد موضوعات مختلف بحث می‌کنیم، شاید به نتیجه هم نرسیم، اما بحث می‌کنیم.»

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

موضوع پانزدهم: فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

90- پادکست حقوقی دِفیله

می‌توان گفت پادکست حقوقی دفیله، تنها و بهترین پادکست حقوقی فارسی است.

ضرغام نره‌ئی، در هر قسمت پادکست دِفیله، یک موضوع حقوقی‌ را به زبان ساده و با نگاهی به قانون روایت می‌کند.

به‌نظرم آگاهی از قوانین بسیار مهم است. چون این قوانین هستند که در تنگناها بر زندگی ما حاکم می‌شوند و مسیر زندگی‌مان را تغییر می‌دهند.

به‌شدت توصیه می‌کنم این پادکست را گوش دهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

91- رادیو مرز

رادیو مرز همیشه به سراغ موضوعاتی می‌رود که بعد از شنیدن پادکست می‌توانید به یک سطح جدیدی از درک اطرافیانتان برسید؛ کمتر قضاوت کنید و بیشتر تأمل کنید.

رادیو مرز روایت آدم‌ها از موضوعاتی است که بین آن‌ها فاصله انداخته است. در رادیو مرز آدم‌ها خودشان از موضوعات روایت می‌کنند. مثلاً روایت فاصله گیاه‌خواران با دیگران؛ یا روایت آدم‌ها از تأثیر خودکشی عزیزانشان بر فاصله‌ بین خودشان و دیگران؛ یا روایت بچه‌های طلاق از فاصله‌ عجیبشان بین دیگران و خودشان.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

92- طنزپردازی

پادکستی درمورد طنز. شاید از گویش خنده‌دار گوینده بخندید؛ اما این پادکست بار علمی و فرهنگی دارد. صرفاً برای خنده ساخته نشده است.

محمد پور رشیدی گوینده این پادکست است که به‌طور کلی راجع‌به طنزپردازی صحبت می‌کند. مثلاً طنز در استنداپ کمدی، طنز در موسیقی، طنز در سینما، طنز نوشتاری، طنز در افسردگی و خیلی موضوعات دیگر.

او گاهی نوشته‌های طنز از طنزپردازان را می‌خواند. گاهی در پادکستش به مسائل فرهنگی اجتماعی از دریچه طنز نگاه می‌کند و برخی اوقات هم با طنزپردازان گفت‌وگو می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

93- آجیل

شبنم و‌ یاسی ایرانیان مهاجر در کانادا هستند که در پادکستشان راجع‌به انواع موضوعات صحبت می‌کنند.

آن‌ها در یک گفتگوی بدون رو دربایستی، از مسائلی می‌گویند که توی دنیای امروز اتفاق می‌افتد. در هر اپیزود موضوعات اجتماعی، فرهنگی، علمی و غیره را از یک زاویه جدید بررسی می‌کنند. مثلاً در اپیزودی به میلیونرهای جهان پرداخته‌اند؛ یا در اپیزود دیگری راجع‌به تست حیوانی و همه جوانب تست حیوانی صحبت می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

94- پادکست گازت

پادکست گازت از مطبوعات قدیم سخن می‌گوید. صادق روحانی و الهه خسروی یگانه در این پادکست، مطبوعات قدیم را مرور می‌کنند و از جریانات و اتفاقات آن دوران می‌گویند.

به‌نظرم مرور تاریخ و مطبوعات هر دوره از تاریخ، دید ما را نسبت به آینده بیشتر می‌کند. این پادکست برای تمام کسانی که دغدغه تاریخ و آگاهی بیشتر درمورد جریانات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند، مفید است.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

95- سکوت بره‌ها

پادکستی با دغدغه فرهنگی و اجتماعی که به‌دنبال قطع ریشه تابوهاست. رویا و فرهاد گوینده پادکست سکوت بره‌ها هستند.

آن‌ها در هر قسمت از پادکستشان، یک تابو را مطرح می‌کنند و درمورد ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن، صحبت می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های فارسی در این حوزه

موضوع شانزدهم: فلسفه، تاریخ، اسطوره

96- پادکست رخ

پادکست رخ نه‌تنها جزو محبوب ترین پادکست های فارسی است، بلکه از پادکست‌های محبوب منم هست. پادکستی به شدت جذاب و شنیدنی.

امیر سودبخش در هر قسمت از رخ، داستان زندگی آدم‌هایی را روایت می‌کند که بخشی از تاریخ را رقم زنده‌اند. امیر سودبخش سرگذشت این آدم‌ها را بسیار جذاب و بدون قضاوت تعریف می‌کند. بسیاری از مخاطبان رخ، هر قسمت از پادکست را، بارها و بارها گوش می‌دهند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

97- پرچم سفید

«من احسان طریقت هستم؛ راوی پادکست پرچم سفید. پادکست پرچم سفید پادکستی است درباره یکی از سیاه‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ بشر رخ داده و میلیون‌ها نفر کشته،‌ زخمی و آواره به جا گذاشته. موضوعی به نام جنگ.»

بله، پادکست پرچم سفید به تعریف و تحلیل جنگ‌های جهانی می‌پردازد. این که چطور جنگ شروع شد، چطور پیش رفت، چه اتفاقاتی در طول جنگ افتاد و در نهایت چطور به پایان رسید. احسان طریقت برای تعریف وقایع، به تمام جزئیات می‌پردازد و با بیانی شیوا و ساده برای شنوندگانش تعریف می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

98- تاریکخانه تاریک

«در تاریکخانه تاریخ، شخصیت‌های مهم ملی، در برهه‌هایی از تاریخ معاصر و کهن ایران، معرفی می‌شوند و فعالیتشان مورد بررسی قرار می گیرد.»

محمد ناظمی در هر قسمت از پادکست تاریکخانه تاریک، داستان زندگی آدم‌های تأثیرگذار تاریخ ایران را با جزئیات تعریف می‌کند.

من قسمت ابوالحسن ابتهاج را شنیده‌ام. واقعاً با فهمیدن تاریخ و اثر انسان‌ها بر برهه‌ای از تاریخ، می‌توان با دید بهتری مسائل مختلف را بررسی و تحلیل کرد.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

99- رادیو دست‌نوشته‌ها

رادیو دست‌نوشته‌ها پادکستی است با تمرکز روی بازخوانی تاریخ معاصر ایران. در فصل اول، این پادکست به موضوعات متنوعی از تاریخ معاصر ایران می‌پردازد. در فصل دوم، کل پادکست به زندگی سیاسی و شخصی صادق قطب‌زاده می‌پردازد.

محمود عظیمائی میزبان و گوینده پادکست رادیو دست‌نوشته‌ها است. آقای عظیمائی به کمک شبکه بی بی سی فارسی، مستندی 3 قسمتی به نام فرزند انقلاب نیز تولید کرده‌اند. ایشان با کمک دانشی که طی سال‌ها تحقیق به‌دست آورده‌اند، بخشی از تاریخ ایران را با جزئیات و ساده، برای شنوندگان پادکست، تعریف می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

100- پاراگراف| paragraph

پادکست پاراگراف از بهترین پادکست های فارسی در حوزه تاریخ است که بسیار هم طرفدار دارد.

گوینده پادکست پاراگراف، علی‌رضا بنی‌جانی است. علی‌رضا در هر اپیزود، وقایع تاریخی را با زبانی ساده و مثل یک قصه، تعریف می‌کند. عشق علی‌رضا به تاریخ کاملاً پیداست.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

101- رواق

اگزیستانسیالیسم مکتبی است که طبق باور اگزیستانسیالیست‌ها، زندگی بی‌معناست مگر اینکه خود شخص به آن معنا دهد. این بدین معناست که ما خود را در زندگی می‌یابیم، آنگاه تصمیم می‌گیریم که به آن معنا یا ماهیت دهیم.

فرزین رنجبر گویندۀ پادکست رواق است. او از دریچۀ اگزیستانسیالیسم به مسائل روان‌شناختی می‌پردازد و در این مسیر از کتاب‌هایی با نگرش اگزیستانسیالیسم هم کمک می‌گیرد.

پادکست رواق از پادکست های خوب فارسی است. بسیار هم طرفدار دارد. امیدوارم شما هم از این پادکست لذت ببرید و با کمک مسائل روانشناسی که مطرح می‌شود، تغییر بزرگی در خود ایجاد کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

102- کانال رسمی دکتر الهی قمشه ای

دکتر الهی قشمه‌ای را که حتماً می‌شناسید. ایشان دیگر معرفی ندارند. فردی بسیار عالم و دانا که تحلیل و تفاسیر ایشان از موضوعات مختلف، بسیار زیبا و منطقی است. به‌نظرم دریچه نگاه ایشان به دنیا، یک اثر هنری‌ست.

اگر می‌خواهید آرشیوی کامل از سخنرانی‌های ایشان داشته باشید، این پادکست را دنبال کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

103- انسانک

حسام ایپکچی راوی پادکست فارسی انسانک است که نگاهی فلسفی به دنیا و تجربیاتش دارد. او در پادکستش راجع‌به موضوعات مختلفی صحبت می‌کند؛ اما در موضوعات عمیق می‌شود. به قول خودش، در انسانک، به مرور تجربیات زیسته با تأملی بیش از معمول می‌پردازد.

انسانک پادکست خوب و جالبی است. هرچند که فقط نظر و افکار یک نفر را می‌شنوید. اما همین حرف‌ها است که ما را در موضوعات مختلف عمیق می‌کند. توصیه می‌کنم این پادکست را بشنوید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

104- پادکست می- خوانش حکمت زندگی شوپنهاور

پادکست می در موضوع حکمت زندگی به روایت حسام ایپکچی است. اپیزودهای می، کوتاه و جرعه‌جرعه است و در فصل اول (خُم نخست) به کتاب «در باب حکمت زندگی» نوشته آرتور شوپنهاور پرداخته خواهد شد.

نیرویی بنیادین در همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. این نیرو، قدرتمندتر از نیروهای درونی دیگر است و عقل، منطق و اخلاقیات را به سمت آن نیرو سوق می‌دهد. شوپنهاور، فیلسوف لهستانی، این نیرو قدرتمند را «میل به زندگی» می‌نامد. این میل به زندگی و تلاش برای زنده ماندن،  تمایلی دائمی است که انسان را وادار می‌کند به پیش برود، به ریسمان هستی چنگ بزند، به دنبال منافع خودش باشد و از خود بپرسد که چگونه سعادتمند زندگی کند؟

حسام سازنده پادکست انسانک نیز هست. او با نگاهی به فلسفه و مخصوصاً فلسفه شوپنهاور، راجع به مسائل مختلف در پادکستش صحبت می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

105- لوگوس logos

فلسفه به روایت حامد قدیری. پادکست لوگوس از بهترین پادکست های ایرانی فلسفی است. پادکست بسیار جذابی است که توصیه می‌کنم حتماً دنبال کنید.

حامد قدیری میزبان این پادکست است. او در هر اپیزود یک بحث قالباً فلسفی را باز می‌کند و تلاش می‌کند تا جایی که بتواند یک شمای کلی و قابل فهم از آن را ارائه کند. حامد از دریچه فلسفه به مسائل مختلف نگاه می‌کند و آن‌ها را بررسی می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

106- پادکست بوم

پادکست بوم یک پادکست کاملاً فلسفی است. در این پادکست، مهدی عباسی تاریخ فلسفه را روایت می‌کند.

اگر شما هم به فلسفه علاقه‌مندید، فرصت خوبی است تا به شناخت تاریخ فلسفه و شناخت عمیق‌تر فلسفه و مکتب‌هایش، بپردازید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

107- saga

اگر به داستان‌های اساطیری علاقه‌مندید و دوست دارید بیشتر شخصیت‌ها و داستان‌های اساطیری را بشناسید، حتماً پادکست saga را دنبال کنید.

به قول حسین رضوی، گوینده پادکست saga: «پادکستی که در اون داستان‌های اساطیری رو به زبان امروز می‌شنوید. داستان‌هایی که ممکنه بعضی‌هاشون رو بشناسید. یا دوست دارید بیشتر باهاشون آشنا بشید. ممکن هم هست بعضی داستان‌ها رو برای اولین بار بشنوید.»

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

بیشتر بخوانید: دانلود پادکست تاریخی | 20 پادکست برای شنیدن تاریخ!

ادامه لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه تاریخ و فلسفه

دیگر پادکست‌های فلسفی و تاریخی هستند که احتمالاً ازشان خوشتان بیاید. در اینجا لیستی از این پادکست‌ها را برایتان آورده‌ام.

موضوع هفدهم: مدیتیشن

108- دارما مدیتیشن، پادکست مراقبه‌ی فارسی 

پادکست دارما هم از پادکست های خوب فارسی در حوزه مدیتیشن است. دارما در هر اپیزود، روش‌های متفاوت مدیتیشن را شرح می‌دهد تا شما بتوانید روش دلخواه و مناسبتان را پیدا کنید. همچنین دارما مدیتیشن بر این باور است که هرکسی باید روش مدیتیشن خودش را پیدا کند.

دارما اعتقاد دارد که ما باید با مدیتیشن به ذهن آگاهی برسیم. به‌قول خودشان: «هدف ما از مدیتیشن کردن این نیست که راحت بخوابیم، یا استرسمون کم بشه یا عصبانی نشیم یا آدم بهتری باشیم. بلکه این‌ها فقط بخش کوچیکی از نتایج انجام مدیتیشن است. ما با مدیتیشن، قراره بیدار یشیم.»

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

109- مدیتیشن پادکست

پادکست‌های مدیتیشن کمک می‌کنند ریلکس کنید، از فکر و خیال رها شوید و برای لحظه‌ای طعم آرامش واقعی را بچشید. اگر به‌صورت طولانی مدت مدیتیشن کنید، به حد بسیار خوبی از ذهن آگاهی می‌رسید و بهتر می‌توانید زندگیتان را کنترل کنید.

مدیتیشن پادکست، یک پادکست زیبا و خوب است که در اپیزودهایی چند دقیقه‌ای، کمک می‌کند مدیتیشن کنید. گوینده خانم، با صدایی آرام با شما گفت‌وگو می‌کند و کمک می‌کند ریلکس کنید.

مدیتیشن پادکست را می‌توانید قبل از خواب یا بعد از خواب بشنوید و با مدیتیشن، روز خود را از آنِ خود کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

110- خواب عمیق

“خواب یک مدیتیشن نا آگاهانه و مدیتیشن یک خواب آگاهانه است.”

پادکست خواب عمیق یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین پادکست‌ها است. صدای موسیقی به همراه صداهای طبیعت، برای مدیتیشن و کسب آرامش عالی است.

هر شب قبل از خواب می‌توانید یکی از اپیزودهای پادکست خواب عمیق را پلی کرده و با لذت بخوابید. مطمئنم شما از این پادکست مثل من لذت خواهید برد.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

موضوع هجدهم: زبان

111- پادکست راندوو

«راندوو پادکستیه که در اون، قراره یک رمان فرانسوی رو با هم بخونیم، ترجمه کنیم و اگه لازم شد توضیح بدیم. این پادکست می‌تونه به درد کسانی بخوره که زبان فرانسه بلدند، دارند یاد می گیرند یا فقط به زبان فرانسه علاقه‌مندند و یا به صورت کلی‌تر به رمان علاقمندند.»

راندوو به‌خوبی خودش را تعریف کرد و دیگر حرفی نمی‌ماند. اگر شما هم به زبان فرانسوی علاقه‌مندید، توصیه می‌کنم راندوو که جزو تنها‌ترین و بهترین پادکست های فارسی در حوزه زبان فرانسوی است را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

بهترین پادکست های فارسی یادگیری زبان انگلیسی

معمولاً توصیه می‌شود، برای یادگیری زبان انگلیسی پادکست‌های تماماً انگلیسی بشنوید. مثلاً من خودم طرفدار پادکست‌های BBC Learning English هستم.

در سایت کارنکن مطالب بسیار زیادی راجع‌به یادگیری زبان انگلیسی منتشر شده است. هر دو مطلب پایین، بهترین پادکست‌های یادگیری زبان انگلیسی را نام برده و هرکدام را، نقد و بررسی می‌کنند. مثلاً در مطلب “معرفی پادکست انگلیسی”، پادکست‌‌ها به‌گونه‌ای طبقه‌بندی شده‌اند که می‌توانید بر اساس سطح زبانتان، آن‌ها را انتخاب کنید.

معرفی پادکست انگلیسی
تأثیر پادکست در یادگیری زبان

چرا پادکست؟

تابه‌حال برایتان سؤال شده که پادکست از کجا آمده است؟ چرا باید پادکست گوش دهیم؟ چرا پادکست بسازیم؟

تاریخچه پادکست جالب است. اینکه بدانید مفهوم پادکست از کی و کجا آغاز شد. اولین پادکست‌های فارسی و انگلیسی کدامند و آیا در لیست این مطلب وجود دارند یا نه!

اما سوال دیگر، چرا باید پادکست گوش دهیم؟ اصلاً چرا باید پادکست بسازیم؟ قبلاً پادکست وجود نداشت، حالا که آمده، واقعاً تأثیری روی بهبود زندگی‌مان داشته؟ آیا پادکست نقشی در آموزش ما دارد؟ اصلاً پادکست کاربردی هم دارد؟ اگر گوش ندهیم عقب خواهیم ماند؟

حالا که از تاریخچه و چراهای پادکست سر در آوردیم، برویم یک برنامه پادکست دانلود کنیم. اما کدام برنامه؟ دو تا دانلود کنم یا یکی. کدام برنامه همه پادکست‌های فارسی و انگلیسی را دارد؟ اگر خواستم پادکست بسازم، از چه برنامه‌ یا نرم‌افزاری استفاده کنم؟ پولی هست یا رایگان؟

برای پاسخ تمام سؤالاتتان می‌توانید به لینک‌های هر سوال مراجعه کنید. اگر نظرم را بخواهید، از فضای پادکست جا نمانید. پادکست شما را به سمت تغییر و رشد هُل می‌دهد. وقت مرده شما را زنده می‌کند. کمکتان می‌کند نسبت به موضوعات مختلف آگاهی نسبی پیدا کنید. حتی از پادکست‌ها برای یادگیری و آموزش هم می‌توانید استفاده کنید.

درکل، جای پادکست را در زندگی‌تان خالی کنید.

چطور پادکست گوش دهیم؟

خب، ما تقریباً با تمام پادکست های خوب فارسی آشنا شدیم. احتمالاً بعد از خواندن این مطلب به‌دنبال یکی از پادکست‌های این لیست بلندبالا، خواهید رفت. اما سؤال اینجاست

چطور پادکست گوش دهیم؟ شیوه مؤثر پادکست گوش دادن چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال حتماً مطلب پایین را بخوانید. مهم‌ترین سؤال این نیست که بهترین پادکست ها کدامند؛ بلکه این است: چطور پادکست گوش دهیم که برایمان مؤثر باشد.

4 شیوه مؤثر پادکست گوش دادن



امیدوارم هر سال شاهد پیشرفت فضای پادکست فارسی باشیم.

همچنین، امیدوارم از شنیدن و آگاهی لذت ببرید.


شما هم پادکست های محبوب فارسی خودتان را بهم معرفی کنید؛ تا من هم گوش بدهم و مثل شما لذت ببرم.


 

گفتگو با پوریا عالمی (قسمت اول)
گفتگو با پوریا عالمی (قسمت دوم)

 

52- راوکست

«تاریخ فقط وقایع را ثبت می کند، اما داستان‌ها حقایق را» راوکست از جذاب‌ترین پادکست‌های روایت‌گری است.

ایمان نژاداحد در راوکست رویدادهایی مهم و واقعی دنیای اطرافمان را تعریف می‌کند. از تعریف ماجرای هلوکاست بگیرید تا ماجرای قاتلین سریالی.

ایمان در راوکست خیلی خوب از مهارت قصه‌گویی‌اش استفاده می‌کند و داستان‌ها را با جذابیت برای شنوندگانش تعریف می‌کند.

من عاشق اپیزود تد باندی هستم. توصیه می‌کنم حتماً این قسمت را گوش دهید تا با داستان عجیب و وحشتناک این قاتل سریالی، آشنا شوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

53- پادکست فیکشن

پادکست فیکشن جزو پادکست های خوب فارسی در ژانر ترس است. بله ما پادکست‌هایی هم در ژانر ترس داریم تا عاشقان هیجان در فضای پادکست هیچ کمبودی نداشته باشند.

بهتر است معرفی پادکست را از زبان خود پادکست فیکشن بخوانید:«در هر اپیزود پادکست فیکشن یک اتفاق واقعی که در منطق ما نمی‌گنجد را با روایت امین اردانی و مرضیه صادقی می شنوید. این پادکست مناسب افراد زیر 15 سال و بیماران قلبی نیست.»

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

54- داستان های تاریخی

فرهاد مهرآبادی در پادکست داستان‌های تاریخی، خاطرات تلخ و شیرین زنده‌یاد جعفر شهری‌باف را تعریف می‌کند. فرهاد به عنوان اول شخص‌مفرد، به‌جای مرحوم جعفر شهری‌باف، داستان را روایت می‌کند؛ که این مدل قصه‌گویی به جذابیت خاطره‌گویی می‌افزاید.

با شنیدن خاطرات جعفر شهری‌باف، به دوران 100 سال پیش ایران برمی‌گردید. اوضاع فرهنگی و اجتماعی آن دوران را از زبان راوی، درک می‌کنید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

55- داستان شب

دقیقاً هر شب داستانی بشنوید و آرام بخوابید. پادکست داستان شب درست است که یک پادکست داستانی است؛ اما برای کودکان نیست.

در پادکست داستان شب تا الان نزدیک به 700 قسمت منتشر شده‌است. در هر قسمت از پادکست، فردی نا‌آشنا در بین خودمان، قصه‌ای که خودش نوشته است را می‌خواند. هر شب قصه‌ای جدید با روایتی متفاوت.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

56- رادیو نیست

یک روایت جذاب از صداهایی خاموش. رادیو نیست داستان صداهایی را روایت می‌کند که دیگر شنیده نمی‌شوند.

منظور از صداهای خاموش چیست؟ صدای عکاسخانه خادم، صدای کافه باکارا، هتل اینترنشنال، باغ نگارستان، تئاتر نصر و خیلی مکان‌های دیگر که هیچ‌کسی صدایی از آن‌ها نمی‌شود. اگر داستان این مکان‌ها برایتان جذاب است، حتماً پادکست رادیو نیست را بشنوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

57- ساعت صفر

روایت داستانی معمایی و ترسناک در پادکست ساعت صفر.

امین متین که هم نویسنده است و هم راوی، در پادکست ساعت صفر یک داستان سریالی و ترسناک را روایت می‌کند. داستان، سفری معمایی در زمان است.

تا الان یک فصل تمام شده و فصل دو در حال پخش است. اگر شما هم عاشق داستان‌های معمایی و ترسناک هستید، ساعت صفر را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

58- قصه‌ های هزار و یک شب

“در اینجا، قصه‌های هزارویک‌ شب را با هم می‌شنویم.”

تابه‌حال کتاب قصه‌های هزارویک شب بدون سانسور را شنیده‌اید؟ این جذاب نیست که یک پادکست فارسی هست تا برایتان از قصه‌های شهرزداد بگوید؟

توضیحات مربوط به این پادکست را می‌توانید در پایین بخوانید. توصیه می‌کنم شنونده این پادکست که جزو پادکست های زیبا ایرانی است، باشید.

“کتابی که من برایِ تهیه‌یِ این مجموعه در اختیار دارم ترجمه‌ایِ است از زمانِ فتحعلیشاهِ قاجار (به دستورِ نوه‌یِ وی، بهمن میرزا) به قلمِ ملا عبداللطیف طسوجی که انتخابِ اشعارِ فارسیِ آن بر عهده‌یِ میرزا سروش بوده. در این ترجمه، بعضی جملات و ابیات ترجمه نشده و همان عباراتِ عربی به کار رفته که گاه از روان بودنِ متن می‌کاهد. از این روی، من گاه بخش‌هایِ عربیِ متن را خودم به فارسی ترجمه می‌کنم، و در صورتِ لزوم متن را -با کمترین تغییرات- ویرایش می‌کنم. تمامِ این تغییرات و معانیِ بعضی کلمات را (از شبِ بیست و نهم) می‌توانید در توضیحاتِ هر قسمت بیابید.”

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

59- کانال همراه مادر و کودک – قصه و لالایی

ملیحه، مربیِ کارگاه‌های مادر و کودک است. ملیحه در پادکست همراه مادر و کودک، با صدای قشنگش برای کودکان قصه و لالایی می‌خواند.

در بعضی از اپیزودها، ملیحه به همراه یک کودک دیگر، قصه‌گویی می‌کند. به‌نظرم این شیوه قصه‌گویی هم خیلی تأثیرگذار است و هم خیلی خوب بچه‌ها را با خود همراه می‌کند.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

60- چنین شد

«پادکست چنین شد روایت‌هایی‌ست مستند از آدم‌ها، مکان‌ها، وقایع و فرهنگ‌هایی که قصه‌هایی شنیدنی دارند.»

پادکست چنین شد در سال 99 شروع به‌کار کرد. حسین صبحانی که راوی پادکست چنین شد است، عاشق کشف داستان پشت هرچیزی است. او در پادکستش نتیجه کنجکاوی‌اش را با ما درمیان می‌گذارد. او از وقایع و مکان‌ها و آدم‌هایی می‌گوید که وقتی می‌شنویم بگوییم:«آهان، پس چنین شد»

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های فارسی در حوزه روایت‌های داستانی و غیرداستانی

خوشبختانه پادکست‌های فارسی روایت‌گری زیاد هستند. در لیست پایین دیگر پادکست‌های این حوزه را به شما معرفی می‌کنیم.

موضوع نهم: ادبیات، تلفیق موسیقی و روایت ادبی

61- رادیو چهرازی

رادیو چهرازی تریبون دیوونه‌هاست؛ پر از حس‌های عجیب. گاهی شاد و گاهی غمگین؛ گاهی گریه و گاهی قهقهه. هر قسمت موضوعی جدید و خاص. روایت فردی از آسایشگاه چهرازی که شاید دیوونه نیست؛ فقط زیادی می‌فهمد.

به‌معنای واقعی رادیو چهرازی جزو بهترین پادکست های فارسی است. ایده‌ی رادیو چهرازی این است که گویی عده‌ای از بیماران آسایشگاه چهرازی (ابراهیم چهرازی) رادیویی اجرا می‌کنند.

داستان زندگی چند نفر به نام های علی، حبیب، جمشید و دلبر (دختری که همه‌ی بیماران آسایشگاه عاشق او هستند) با کاراکتر هایی به یاد ماندنی و دوست داشتنی، با موضوعات احساسی و اجتماعی که در یک آسایشگاه روانی واقع در تهران است.

متن برخی قسمت‌های رادیو چهرازی بسیار طلایی است. در سایت عقاید گرگ می‌توانید متن برخی اپیزودها را بخوانید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

62- رادیو بندر تهران

محمدامین چیتگران نویسنده‌ای خوش قلب است که هم نویسنده رادیو بندر تهران است و هم راوی دل‌نوشته‌هایش.

داستان‌ها و دل‌نوشته‌های او به‌همراه موزیک‌هایی که حین روایتش پخش می‌کند، حس بسیار خوبی را بهتان می‌دهد.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

63- احسانو

احسان عبدی‌پور را شاید از برنامه کتاب‌باز بشناسید. او در پادکستش داستان می‌گوید. داستانی که به‌قدری متأثرت می‌کند که مطمئن نیستی واقعی هستند یا نه.

احسان عبدی‌پور مردی بوشهری، نویسنده‌ای قهار و کارگردانی خوب است. با همین لهجه بوشهری هم داستان‌هایش از آدم‌های واقعی را تعریف می‌کند. داستان‌های احسان عبدی‌پور پر از نکات ریز و درشتی است که وقتی متوجه‌اش می‌شوی فقط سکوت می‌کنی. بله، آن‌قدر متأثر می‌شوی که هیچی نمی‌توانی بگویی.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

64- رادیو هیچ

رادیو هیچ مملو از حس خوب است. شنیدن صدای زیبای احمد فیاض که دل‌نوشته‌هایش را طوری می‌خواند که انگار همین الان از دل و ذهنش بیرون زده، بسیار لذت‌بخش است.

احمد فیاض نویسنده توانمندی است. در هر قسمت از رادیو هیچ راجع‌به موضوعی، (شایدم هیچ موضوعی!)، خیلی دلی صحبت می‌کند. دل‌نوشته‌هایش یک اثر هنری و ادبی است؛ سطحی و پیش‌پا افتاده نیست. گاهی بین حرف‌هایش، موسیقی هم پخش می‌کند؛ که این‌طوری حس خوب پادکست دوچندان می‌شود.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

65- ترپند

یکی از پادکست‌های مورد علاقه من ترپند است. اگر فقط یک قسمت از آن را گوش دهید، عاشقش خواهید‌شد.

مجتبی فراهت که راوی ترپند است، ماجرای هر ضرب‌المثل را با سبک و گویش قدیم که بسیار هم جالب است، روایت می‌کند. انتهای پادکست هم، نکات ادبی مهمی درمورد ضرب‌المثل‌ها می‌گوید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

66- پادکست جعبه

شاید منصور ضابطیان را از رادیو هفت شبکه هفت به یاد داشته‌باشید. او به‌تازگی پادکست اختصاصی خودش به‌نام پادکست جعبه، را به‌راه انداخته است.

پادکست جعبه دقیقاً مثل یک جعبه است. درِ اين جعبه را كه باز كنيد چيزهايى از ادبيات و فرهنگ و هنر پيدا خواهيد كرد. هر اپیزود راجع‌به موضوعی است که راوی با نگاهی ادبی و روایتی ادبی آن را روایت می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

بیشتر بخوانید: پادکست داستان فارسی | بهترین پادکست های داستانی و جنایی به زبان فارسی

دیگر پادکست های معروف فارسی مربوط به این حوزه

پادکست های فارسی دیگری هم هستند که احتمالاً از آن‌ها خوشتان بیاید. مثل، رادیو بقچه، رادیو واگن و رادیو صدای زمین.

موضوع دهم: سینما

67- دیالوگ باکس

پادکستی پر از حس خوب. دیالوگ‌هایی ماندگار کنار موسیقی‌هایی زیبا و شعرهایی زیباتر.

دیالوگ باکس یک پادکست خوب در حوزه سینما است. دیالوگ باکس، پادکستی درمورد سینما، موسیقی و ادبیات است.

به قول خودشان: “تولیدات دیالوگ باکس برگرفته از فیلم‌های ایرانی، با تلفیقی از موسیقی، شعر و متن‌های متفاوتی از نام‌آورترین شاعران و نویسندگان ایران است.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

68- میدنایت کست

میدنایت کست از داستان‌های سینما روایت می‌کند. روایتی از کارگردان‌های مطرح، فیلم‌های تاثیرگذار و حتی انیمیشن‌های تاثیرگذار.

اگر شما هم به سینما علاقه‌مندید، توصیه می‌کنم حتماً میدنایت کست، که جزو بهترین پادکست های ایرانی است را بشنوید و از روایت‌های جذابش لذت ببرید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

69- گپ دایو

گپ دایو پادکستی از تیم ملودایو است. این پادکست به بررسی کامل موسیقی متن فیلم‌ها می‌پردازد. گپ دایو از هماهنگی موسیقی با فیلم‌نامه، از تاریخچه هنری هر آهنگ‌ساز و از شکل‌گیری موسیقی، می‌گوید.

شاید بتوان گفت گپ دایو جزو اولین و بهترین پادکست های فارسی است که به صورت حرفه‌ای، به موسیقی متن فیلم پرداخته است. اگر برای شما هم، موسیقی‌های پس‌زمینه هر فیلم جذاب است، این پادکست را از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

70- یوری بر رادیو

اگر عاشق انیمه‌، مانگا، کمیک و فرهنگ ژاپن هستید، یوری بر رادیو را حتماً گوش دهید.

یوری بر رادیو از دنیای انیمه‌ها آمده تا داستان‌هایش را برایتان روایت کند. این پادکست هم انیمه‌های جدید را معرفی می‌کند و هم آن‌ها را نقد و بررسی می‌کند.

اگر شما هم مثل من طرفدار انیمه هستید، پادکست یوری که جزو اولین و بهترین پادکست های ایرانی انیمه است را فراموش نکنید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

71- رادیو وستروس

شب تا صبح بشینی بازی تاج و تخت ببینی و رادیو وستروس گوش ندی!

رادیو وستروس به اخبار، بررسی و تحلیل سریال بازی تاج و تخت می‌پردازد. به قول خودشان: پادکستی از دل وستروس برای عاشقان و دوستداران نغمه‌های یخ و آتش و سریال بازی تاج و تخت.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

72- رادیو سانسور

پشت هر فیلم، داستان‌هایی مَگو نهفته است.

رادیو سانسور در هر اپیزود ، داستان‌‌های پرحاشیه و جذابی که پشت هر فیلم ایرانی وجود دارد را روایت می‌کند. اگر شما هم مخاطب سینمای ایران هستید، این پادکست را که جزو بهترین پادکست های فارسی است را از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

بهترین پادکست های فارسی درمورد رمان و فیلم‌های هری پاتر

دنیای پادکست‌ها برای پاترهدها هم، کلی پادکست جذاب دارد. اگر شما هم عاشق سری داستان‌ها و فیلم‌های هری‌پاتری هستید، این پادکست‌ها را از دست ندهید. پادکست‌هایی مثل:

پادکست‌های سینمایی که مطمئناً محبوب دل خیلی‌ها هستند

پادکست‌های بسیار خوبی در حوزه سینما هستند که شاید به‌خاطر کم فالوئر بودنشان تصور کنید محبوب نیستند! من در این‌جا پادکست‌هایی را به شما معرفی می‌کنم که احتمالاً برای شما محبوب خواهند شد. باشد که به‌زودی شاهد موفقیت و محبوبیت آن‌ها باشیم.✌

موضوع یازدهم: هنر، عکاسی، فیلم‌سازی

73- چکش

پادکست چکش ارتباط هنر با اتفاقات مهم دنیا را روایت می‌کند. اين اتفاقات بدین شکل هستند که يا به دادگاه كشيده شدند، يا قانون‌گذاری خاصی را رقم زدند، يا سياسيون را درگير كردند. يعنی مسائلی كه يك سيستمی را بهم زده و سيستم جديدی را جايگزينش كرده است.

مثلاً در برخی از اپیزودها، به ارتباط حقوق و هنر پرداخته است و پرونده‌های حقوقی معروف عرصه هنر را روایت می‌کند. در برخی اپیزودها هم به حوزه موسیقی پرداخته است. مثلاً فرق بین الهام گرفتن و کپی کردن چیست. در رابطه با همین موضوع هم، با محسن نامجو گفت‌وگو می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

74- پادکست هنر و معماری وادی

پادکست هنر و معماری وادی از پادکست های خوب فارسی در حوزه معماری است.

دراین پادکست مهدیه مهدی‌نژاد کتاب‌های معماری معرفی‌ می‌کند، می‌خواند و برداشت خود را از کتاب می‌گوید. این پادکست را به کسانی که دغدغه معماری دارند، توصیه می‌کنم.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

75- پادکست معماری آرک گپ

پادکست معماری آرک گپ همان‌طور که از اسمش پیداست، یک پادکست گفت‌وگو محور است.

نوید طاهری که خود مهندس معماری است، با معماران به‌نام و مطرح ایران، گفت‌وگو می‌کند. به‌نظرم این پادکست برای کسانی که در حوزه معماری فعالیت می‌کنند و یا علاقه‌مندان به معماری، بسیار مفید خواهد‌بود.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

76- هیستوگرام

پادکستی برای عاشقان عکاسی و فیلم‌سازی. پادکست هیستوگرام اولین پادکست از لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه عکاسی و فیلم‌سازی است.

سامان در هر قسمت از هیستوگرام، با یک عکاس و فیلم‌ساز موفق، پیرامون دنیای عکاسی، فیلم‌سازی، راه موفقیت، مهارت‌های لازم و مسائلی که در دنیای عکاسی وجود دارد، گفت‌وگو می‌کند.

اگر به عکاسی علاقه‌مندید، این پادکست را به‌همراه گفت‌وگوهای مفیدش از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

ادامه پادکست‌های عکاسی محبوب

در اینجا 3 پادکست‌ عکاسی بهتان معرفی می‌کنم که از محتوای خوب و مفیدی برخوردارند. شاید در آینده جزو محبوب ترین پادکست‌ها شدند!

موضوع دوازدهم: موسیقی

77- پلی لیست

پادکست پلی لیست از پادکست های معروف فارسی در حوزه موسیقی است.

مختار رزمجو در برخی از اپیزودها، بیوگرافی خواننده‌های معروف و مطرح جهان را می‌گوید. بین تعریفش از زندگی این خواننده‌ها، بهترین آهنگ‌های آن‌ها را هم پخش می‌کند.

در دیگر اپیزودها هم، آهنگ‌هایی که با هم وجه‌اشتراک دارند را میکس می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

78- پادکست آهنگ شب

آرامش قبل خواب را با پادکست آهنگ شب تجربه کنید. پادکست آهنگ شب یکی پادکست های زیبا است که می‌توان هم در دسته موسیقی قرارش داد و هم در دسته مدیتیشن.

در پادکست آهنگ شب، هر شب یک آهنگ بی‌کلام گوش دهید و با آرامش و لذتی که از پادکست می‌گیرید، بخواب ناز بروید. مطمئنم شما هم عاشق این پادکست خواهید شد.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

79- کُرُن

پادکستی برای آشنایی بیشتر با موسیقی ایران. پادکست کرن جزو بهترین پادکست های فارسی است و با کیفیت بالایی هم ساخته می‌شود.

بردیا در هر اپیزود از پادکست کرن، یک موزیک فارسی را انتخاب می‌کند و درموردش حرف می‌زند. اما چه حرف‌هایی؟ او داستان پشت موزیک، داستان گروه‌ موسیقی یا داستان خواننده‌اش را روایت می‌کند. درکل درمورد موزیک انتخابی صحبت می‌کند و اطلاعات مختلفی را به شنونده می‌دهند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

80- آلبوم

سال 85، وبلاگ آلبوم راه‌افتاد (الان بازنشته شده!). چند سالی هم هست که پادکست آلبوم ساخته شده است.

آلبوم از بهترین پادکست های فارسی در حوزه موسیقی است. هدف آلبوم این است که در موسیقی ریز و دقیق شویم و یک موسیقی یا یک آلبوم را صرفاً فقط گوش ندهیم.

بردیا برجسته‌نژاد، در هر اپیزود از پادکست آلبوم، یک آلبوم شاخص تاریخ موسیقی، قدیمی یا جدید، معرفی می‌کند. سپس داستان و قصه پشت ساخت آلبوم، خوانندش یا گروه موسیقی‌اش را تعریف می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

81- موسیقی سنتی ایران

پادکست موسیقی سنتی ایران، پلی لیستی از موسیقی‌های سنتی و زیبای ایرانی است.

در هر اپیزود از پادکست، فقط یک موسیقی سنتی منتشر می‌شود. در قسمت توضیحات همان اپیزود، درمورد موسیقی منتشر شده و خواننده‌اش، اطلاعاتی درج شده است.

اگر عاشق موسیقی سنتی ایرانی هستید، این پادکست را بهتان پیشنهاد می‌دهم. شنیدن چنین موسیقی‌هایی در حال رانندگی، زیر بارش باران، در هوای مطبوع آب و خاک، بسیار لذت بخش است. نه؟

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

82- مترونوم

مترونوم پادکستی است در مورد موسیقی ایرانی و داستان ساخته شدن ترانه‌های مشهور.

پیام مقدم در پادکست مترونوم، آهنگ‌های فارسی قدیمی را انتخاب می‌کند، درموردش صحبت می‌کند و اطلاعات مفید و جالبی هم می‌دهد. در اپیزودهای جدیدتر، کنار روایت جالبش از موسیقی، با فرد مرتبطی هم گفت‌وگو می‌کند.

مثلاً در اپیزود شرقی غمگین، درمورد ترانه شرقی غمگین صحبت می‌کند. ترانه‌ای که در سال 1348 توسط فریدون فرخزاد اجرا شده‌است. سپس در همان اپیزود، با حسین منصور که پسرخوانده فروغ فرخزاد است، گفت‌وگو می‌کند. حسین منصور به‌همراه گروه ایندو، ترانه شرقی غمگین را در سال 1392 بازخوانی کرد.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

83- شناخت موسیقی دستگاهی ایران

این پادکست، مجموعه‌ آموزش‌های شناخت موسیقی دستگاهی ایران توسط استاد لطفی است که رادیو فرهنگ چند سال پیش منتشر کرد.

ویکی‌پدیا: محمدرضا لطفی (زاده 17 دی 1325- درگذشت 12 اردیبهشت 1393) ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازنده برجسته تار، سه‌تار و کمانچه بودند. ایشان، پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی نیز بودند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های زیبا در حوزه موسیقی

پادکست‌های محبوب دیگری در این حوزه هستند که می‌خواهم بهتان معرفی کنم. این پادکست‌ها نه‌تنها هیچی از پادکست‌های بالا کم ندارند، بلکه بسیار هم با کیفیت ساخته می‌شوند.

مطمئنم اگر این پادکست‌ها را دنبال کنید، حتماً دوست خواهید داشت. راستی، کیفیت را با کمیت مقایسه نکنید.

موضوع سیزدهم: ورزش

84- رادیو آفساید

پادکستی برای دلدادگان فوتبال. یکی از پادکست های معروف فارسی در حوزه فوتبال، رادیو آفساید است.

در رادیو آفساید، بازی‌های فوتبال آنالیز می‌شود، با آدم‌های خبره و فوتبالی گفت‌وگو می‌شود و اخبار داغ دنیای فوتبال، از کم‌اهمیت‌ترین بگیرید تا مهم‌ترین اخبار، موشکافی می‌شود.

اگر که شما هم عاشق فوتبال هستید و همیشه پیگیر اخبار جنجالیش هستید، این پادکست را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

85- پادکست فوتبال لب

دومین پادکست از پادکست های خوب فارسی در حوزه فوتبال، پادکست فوتبال لب است.

تیم فوتبال لب، هر هفته اپیزود جدید منتشر می‌کنند. در هر اپیزود فوتبال باشگاهی اروپا را تحلیل و آنالیز می‌کنند. خودشان می‌گویند: «تحلیل‌هایی می‌کنیم که هیچ جای دیگه نمی‌شنوید

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

86- پادکست عصر مبارزه

آخ آخ آخ. یک ورزش خشن اما به شدت جذاب. بله، بوکس. اگر عاشق دنیای UFC باشید دو اسطوره جدید این ورزش را هم می‌شناسید. حبیب و کانر مک گرگور.

پادکست عصر مبارزه به اخبار، تحلیل و پیش‌بینی دنیای UFC و MMA می‌پردازد. اگر شما هم عاشق و پیگیر اخبار UFC هستید، این پادکست را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های معروف فارسی در حوزه ورزش

متأسفانه، تعداد پادکست‌های ورزشی هنوز کم است. اما با رشد فضای پادکست فارسی، مطمئنم پادکست‌‌های ورزشی هم زیاد می‌شوند.

در لیست پایین، تعدادی پادکست ورزشی معرفی کرده‌ایم که هنوز به محبوبیت رقبایشان نرسیده‌اند. با‌این‌حال، هنوز محبوب هزاران دنبال‌کننده خود هستند.

موضوع چهاردهم: پادکست‌ گفت‌وگو محور

87- سوفیا sophia

مطمئناً شاهین نجفی، خواننده پرحاشیه ایرانی را می‌شناسید. او یک پادکست گفت‌وگومحور دارد به‌نام سوفیا که یک پادکست خوب فارسی است.

سوفیا یعنی دانایی؛ هرکسی هم داناست، سوفی است. سوفیا مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای شاهین نجفی با افراد متخصص در رشته‌های متفاوت است. این گفتگوها برخوردی مفهومی با موضوعات مختلف از ورزش و هنر تا تاریخ و فلسفه و سیاست است.

اگر طرفدار شاهین نجفی هستید این پادکست را ازدست ندهید. اگر هم که نیستید، باز توصیه می‌کنم گوش دهید؛ چراکه مطمئناً نظر آدم‌ها دید شما را نسبت به موضوعات مختلف، باز می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

88- رادیو دال

رادیو دال یک پادکست گفت‌وگومحور راجع‌به مهاجرت است.

آرش با آدم‌هایی که مهاجرت کرده‌اند راجع‌به مهاجرت و مسائل مختلف دیگر، گفت‌وگو می‌کند.

به‌نظر آرش خیلی کار خوبی را شروع کرده‌است. اگر شما هم قصد مهاجرت دارید یا در پس ذهنتان به مهاجرت فکر می‌کنید، این پادکست راهنمای خوبی برایتان خواهد بود.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

89- خودکست

پادکستی که از هردری صحبت می‌کنند. امین و کارون هسته اصلی پادکست خودکست هستند. آن‌ها هر هفته کنار دوستانشان، درمورد موضوعات مختلف صحبت می‌کنند.

جو پادکست خودکست خیلی صمیمی هست. انگار بین یک اکیپ صمیمی، باحال و گاهی خنده‌دار نشسته‌اید و درحال گفت‌وگویید. این از ویژگی‌های خاص خودکست است.

معرفی پادکست خودکست از زبان خودشان: «خودکست یه پادکست خیلی‌ خودمونی هستش که توش هر هفته در مورد موضوعات مختلف بحث می‌کنیم، شاید به نتیجه هم نرسیم، اما بحث می‌کنیم.»

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

موضوع پانزدهم: فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

90- پادکست حقوقی دِفیله

می‌توان گفت پادکست حقوقی دفیله، تنها و بهترین پادکست حقوقی فارسی است.

ضرغام نره‌ئی، در هر قسمت پادکست دِفیله، یک موضوع حقوقی‌ را به زبان ساده و با نگاهی به قانون روایت می‌کند.

به‌نظرم آگاهی از قوانین بسیار مهم است. چون این قوانین هستند که در تنگناها بر زندگی ما حاکم می‌شوند و مسیر زندگی‌مان را تغییر می‌دهند.

به‌شدت توصیه می‌کنم این پادکست را گوش دهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

91- رادیو مرز

رادیو مرز همیشه به سراغ موضوعاتی می‌رود که بعد از شنیدن پادکست می‌توانید به یک سطح جدیدی از درک اطرافیانتان برسید؛ کمتر قضاوت کنید و بیشتر تأمل کنید.

رادیو مرز روایت آدم‌ها از موضوعاتی است که بین آن‌ها فاصله انداخته است. در رادیو مرز آدم‌ها خودشان از موضوعات روایت می‌کنند. مثلاً روایت فاصله گیاه‌خواران با دیگران؛ یا روایت آدم‌ها از تأثیر خودکشی عزیزانشان بر فاصله‌ بین خودشان و دیگران؛ یا روایت بچه‌های طلاق از فاصله‌ عجیبشان بین دیگران و خودشان.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

92- طنزپردازی

پادکستی درمورد طنز. شاید از گویش خنده‌دار گوینده بخندید؛ اما این پادکست بار علمی و فرهنگی دارد. صرفاً برای خنده ساخته نشده است.

محمد پور رشیدی گوینده این پادکست است که به‌طور کلی راجع‌به طنزپردازی صحبت می‌کند. مثلاً طنز در استنداپ کمدی، طنز در موسیقی، طنز در سینما، طنز نوشتاری، طنز در افسردگی و خیلی موضوعات دیگر.

او گاهی نوشته‌های طنز از طنزپردازان را می‌خواند. گاهی در پادکستش به مسائل فرهنگی اجتماعی از دریچه طنز نگاه می‌کند و برخی اوقات هم با طنزپردازان گفت‌وگو می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

93- آجیل

شبنم و‌ یاسی ایرانیان مهاجر در کانادا هستند که در پادکستشان راجع‌به انواع موضوعات صحبت می‌کنند.

آن‌ها در یک گفتگوی بدون رو دربایستی، از مسائلی می‌گویند که توی دنیای امروز اتفاق می‌افتد. در هر اپیزود موضوعات اجتماعی، فرهنگی، علمی و غیره را از یک زاویه جدید بررسی می‌کنند. مثلاً در اپیزودی به میلیونرهای جهان پرداخته‌اند؛ یا در اپیزود دیگری راجع‌به تست حیوانی و همه جوانب تست حیوانی صحبت می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

94- پادکست گازت

پادکست گازت از مطبوعات قدیم سخن می‌گوید. صادق روحانی و الهه خسروی یگانه در این پادکست، مطبوعات قدیم را مرور می‌کنند و از جریانات و اتفاقات آن دوران می‌گویند.

به‌نظرم مرور تاریخ و مطبوعات هر دوره از تاریخ، دید ما را نسبت به آینده بیشتر می‌کند. این پادکست برای تمام کسانی که دغدغه تاریخ و آگاهی بیشتر درمورد جریانات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند، مفید است.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

95- سکوت بره‌ها

پادکستی با دغدغه فرهنگی و اجتماعی که به‌دنبال قطع ریشه تابوهاست. رویا و فرهاد گوینده پادکست سکوت بره‌ها هستند.

آن‌ها در هر قسمت از پادکستشان، یک تابو را مطرح می‌کنند و درمورد ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن، صحبت می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های فارسی در این حوزه

موضوع شانزدهم: فلسفه، تاریخ، اسطوره

96- پادکست رخ

پادکست رخ نه‌تنها جزو محبوب ترین پادکست های فارسی است، بلکه از پادکست‌های محبوب منم هست. پادکستی به شدت جذاب و شنیدنی.

امیر سودبخش در هر قسمت از رخ، داستان زندگی آدم‌هایی را روایت می‌کند که بخشی از تاریخ را رقم زنده‌اند. امیر سودبخش سرگذشت این آدم‌ها را بسیار جذاب و بدون قضاوت تعریف می‌کند. بسیاری از مخاطبان رخ، هر قسمت از پادکست را، بارها و بارها گوش می‌دهند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

97- پرچم سفید

«من احسان طریقت هستم؛ راوی پادکست پرچم سفید. پادکست پرچم سفید پادکستی است درباره یکی از سیاه‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ بشر رخ داده و میلیون‌ها نفر کشته،‌ زخمی و آواره به جا گذاشته. موضوعی به نام جنگ.»

بله، پادکست پرچم سفید به تعریف و تحلیل جنگ‌های جهانی می‌پردازد. این که چطور جنگ شروع شد، چطور پیش رفت، چه اتفاقاتی در طول جنگ افتاد و در نهایت چطور به پایان رسید. احسان طریقت برای تعریف وقایع، به تمام جزئیات می‌پردازد و با بیانی شیوا و ساده برای شنوندگانش تعریف می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

98- تاریکخانه تاریک

«در تاریکخانه تاریخ، شخصیت‌های مهم ملی، در برهه‌هایی از تاریخ معاصر و کهن ایران، معرفی می‌شوند و فعالیتشان مورد بررسی قرار می گیرد.»

محمد ناظمی در هر قسمت از پادکست تاریکخانه تاریک، داستان زندگی آدم‌های تأثیرگذار تاریخ ایران را با جزئیات تعریف می‌کند.

من قسمت ابوالحسن ابتهاج را شنیده‌ام. واقعاً با فهمیدن تاریخ و اثر انسان‌ها بر برهه‌ای از تاریخ، می‌توان با دید بهتری مسائل مختلف را بررسی و تحلیل کرد.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

99- رادیو دست‌نوشته‌ها

رادیو دست‌نوشته‌ها پادکستی است با تمرکز روی بازخوانی تاریخ معاصر ایران. در فصل اول، این پادکست به موضوعات متنوعی از تاریخ معاصر ایران می‌پردازد. در فصل دوم، کل پادکست به زندگی سیاسی و شخصی صادق قطب‌زاده می‌پردازد.

محمود عظیمائی میزبان و گوینده پادکست رادیو دست‌نوشته‌ها است. آقای عظیمائی به کمک شبکه بی بی سی فارسی، مستندی 3 قسمتی به نام فرزند انقلاب نیز تولید کرده‌اند. ایشان با کمک دانشی که طی سال‌ها تحقیق به‌دست آورده‌اند، بخشی از تاریخ ایران را با جزئیات و ساده، برای شنوندگان پادکست، تعریف می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

100- پاراگراف| paragraph

پادکست پاراگراف از بهترین پادکست های فارسی در حوزه تاریخ است که بسیار هم طرفدار دارد.

گوینده پادکست پاراگراف، علی‌رضا بنی‌جانی است. علی‌رضا در هر اپیزود، وقایع تاریخی را با زبانی ساده و مثل یک قصه، تعریف می‌کند. عشق علی‌رضا به تاریخ کاملاً پیداست.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

101- رواق

اگزیستانسیالیسم مکتبی است که طبق باور اگزیستانسیالیست‌ها، زندگی بی‌معناست مگر اینکه خود شخص به آن معنا دهد. این بدین معناست که ما خود را در زندگی می‌یابیم، آنگاه تصمیم می‌گیریم که به آن معنا یا ماهیت دهیم.

فرزین رنجبر گویندۀ پادکست رواق است. او از دریچۀ اگزیستانسیالیسم به مسائل روان‌شناختی می‌پردازد و در این مسیر از کتاب‌هایی با نگرش اگزیستانسیالیسم هم کمک می‌گیرد.

پادکست رواق از پادکست های خوب فارسی است. بسیار هم طرفدار دارد. امیدوارم شما هم از این پادکست لذت ببرید و با کمک مسائل روانشناسی که مطرح می‌شود، تغییر بزرگی در خود ایجاد کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

102- کانال رسمی دکتر الهی قمشه ای

دکتر الهی قشمه‌ای را که حتماً می‌شناسید. ایشان دیگر معرفی ندارند. فردی بسیار عالم و دانا که تحلیل و تفاسیر ایشان از موضوعات مختلف، بسیار زیبا و منطقی است. به‌نظرم دریچه نگاه ایشان به دنیا، یک اثر هنری‌ست.

اگر می‌خواهید آرشیوی کامل از سخنرانی‌های ایشان داشته باشید، این پادکست را دنبال کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

103- انسانک

حسام ایپکچی راوی پادکست فارسی انسانک است که نگاهی فلسفی به دنیا و تجربیاتش دارد. او در پادکستش راجع‌به موضوعات مختلفی صحبت می‌کند؛ اما در موضوعات عمیق می‌شود. به قول خودش، در انسانک، به مرور تجربیات زیسته با تأملی بیش از معمول می‌پردازد.

انسانک پادکست خوب و جالبی است. هرچند که فقط نظر و افکار یک نفر را می‌شنوید. اما همین حرف‌ها است که ما را در موضوعات مختلف عمیق می‌کند. توصیه می‌کنم این پادکست را بشنوید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

104- پادکست می- خوانش حکمت زندگی شوپنهاور

پادکست می در موضوع حکمت زندگی به روایت حسام ایپکچی است. اپیزودهای می، کوتاه و جرعه‌جرعه است و در فصل اول (خُم نخست) به کتاب «در باب حکمت زندگی» نوشته آرتور شوپنهاور پرداخته خواهد شد.

نیرویی بنیادین در همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. این نیرو، قدرتمندتر از نیروهای درونی دیگر است و عقل، منطق و اخلاقیات را به سمت آن نیرو سوق می‌دهد. شوپنهاور، فیلسوف لهستانی، این نیرو قدرتمند را «میل به زندگی» می‌نامد. این میل به زندگی و تلاش برای زنده ماندن،  تمایلی دائمی است که انسان را وادار می‌کند به پیش برود، به ریسمان هستی چنگ بزند، به دنبال منافع خودش باشد و از خود بپرسد که چگونه سعادتمند زندگی کند؟

حسام سازنده پادکست انسانک نیز هست. او با نگاهی به فلسفه و مخصوصاً فلسفه شوپنهاور، راجع به مسائل مختلف در پادکستش صحبت می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

105- لوگوس logos

فلسفه به روایت حامد قدیری. پادکست لوگوس از بهترین پادکست های ایرانی فلسفی است. پادکست بسیار جذابی است که توصیه می‌کنم حتماً دنبال کنید.

حامد قدیری میزبان این پادکست است. او در هر اپیزود یک بحث قالباً فلسفی را باز می‌کند و تلاش می‌کند تا جایی که بتواند یک شمای کلی و قابل فهم از آن را ارائه کند. حامد از دریچه فلسفه به مسائل مختلف نگاه می‌کند و آن‌ها را بررسی می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

106- پادکست بوم

پادکست بوم یک پادکست کاملاً فلسفی است. در این پادکست، مهدی عباسی تاریخ فلسفه را روایت می‌کند.

اگر شما هم به فلسفه علاقه‌مندید، فرصت خوبی است تا به شناخت تاریخ فلسفه و شناخت عمیق‌تر فلسفه و مکتب‌هایش، بپردازید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

107- saga

اگر به داستان‌های اساطیری علاقه‌مندید و دوست دارید بیشتر شخصیت‌ها و داستان‌های اساطیری را بشناسید، حتماً پادکست saga را دنبال کنید.

به قول حسین رضوی، گوینده پادکست saga: «پادکستی که در اون داستان‌های اساطیری رو به زبان امروز می‌شنوید. داستان‌هایی که ممکنه بعضی‌هاشون رو بشناسید. یا دوست دارید بیشتر باهاشون آشنا بشید. ممکن هم هست بعضی داستان‌ها رو برای اولین بار بشنوید.»

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

بیشتر بخوانید: دانلود پادکست تاریخی | 20 پادکست برای شنیدن تاریخ!

ادامه لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه تاریخ و فلسفه

دیگر پادکست‌های فلسفی و تاریخی هستند که احتمالاً ازشان خوشتان بیاید. در اینجا لیستی از این پادکست‌ها را برایتان آورده‌ام.

موضوع هفدهم: مدیتیشن

108- دارما مدیتیشن، پادکست مراقبه‌ی فارسی 

پادکست دارما هم از پادکست های خوب فارسی در حوزه مدیتیشن است. دارما در هر اپیزود، روش‌های متفاوت مدیتیشن را شرح می‌دهد تا شما بتوانید روش دلخواه و مناسبتان را پیدا کنید. همچنین دارما مدیتیشن بر این باور است که هرکسی باید روش مدیتیشن خودش را پیدا کند.

دارما اعتقاد دارد که ما باید با مدیتیشن به ذهن آگاهی برسیم. به‌قول خودشان: «هدف ما از مدیتیشن کردن این نیست که راحت بخوابیم، یا استرسمون کم بشه یا عصبانی نشیم یا آدم بهتری باشیم. بلکه این‌ها فقط بخش کوچیکی از نتایج انجام مدیتیشن است. ما با مدیتیشن، قراره بیدار یشیم.»

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

109- مدیتیشن پادکست

پادکست‌های مدیتیشن کمک می‌کنند ریلکس کنید، از فکر و خیال رها شوید و برای لحظه‌ای طعم آرامش واقعی را بچشید. اگر به‌صورت طولانی مدت مدیتیشن کنید، به حد بسیار خوبی از ذهن آگاهی می‌رسید و بهتر می‌توانید زندگیتان را کنترل کنید.

مدیتیشن پادکست، یک پادکست زیبا و خوب است که در اپیزودهایی چند دقیقه‌ای، کمک می‌کند مدیتیشن کنید. گوینده خانم، با صدایی آرام با شما گفت‌وگو می‌کند و کمک می‌کند ریلکس کنید.

مدیتیشن پادکست را می‌توانید قبل از خواب یا بعد از خواب بشنوید و با مدیتیشن، روز خود را از آنِ خود کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

110- خواب عمیق

“خواب یک مدیتیشن نا آگاهانه و مدیتیشن یک خواب آگاهانه است.”

پادکست خواب عمیق یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین پادکست‌ها است. صدای موسیقی به همراه صداهای طبیعت، برای مدیتیشن و کسب آرامش عالی است.

هر شب قبل از خواب می‌توانید یکی از اپیزودهای پادکست خواب عمیق را پلی کرده و با لذت بخوابید. مطمئنم شما از این پادکست مثل من لذت خواهید برد.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

موضوع هجدهم: زبان

111- پادکست راندوو

«راندوو پادکستیه که در اون، قراره یک رمان فرانسوی رو با هم بخونیم، ترجمه کنیم و اگه لازم شد توضیح بدیم. این پادکست می‌تونه به درد کسانی بخوره که زبان فرانسه بلدند، دارند یاد می گیرند یا فقط به زبان فرانسه علاقه‌مندند و یا به صورت کلی‌تر به رمان علاقمندند.»

راندوو به‌خوبی خودش را تعریف کرد و دیگر حرفی نمی‌ماند. اگر شما هم به زبان فرانسوی علاقه‌مندید، توصیه می‌کنم راندوو که جزو تنها‌ترین و بهترین پادکست های فارسی در حوزه زبان فرانسوی است را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

بهترین پادکست های فارسی یادگیری زبان انگلیسی

معمولاً توصیه می‌شود، برای یادگیری زبان انگلیسی پادکست‌های تماماً انگلیسی بشنوید. مثلاً من خودم طرفدار پادکست‌های BBC Learning English هستم.

در سایت کارنکن مطالب بسیار زیادی راجع‌به یادگیری زبان انگلیسی منتشر شده است. هر دو مطلب پایین، بهترین پادکست‌های یادگیری زبان انگلیسی را نام برده و هرکدام را، نقد و بررسی می‌کنند. مثلاً در مطلب “معرفی پادکست انگلیسی”، پادکست‌‌ها به‌گونه‌ای طبقه‌بندی شده‌اند که می‌توانید بر اساس سطح زبانتان، آن‌ها را انتخاب کنید.

معرفی پادکست انگلیسی
تأثیر پادکست در یادگیری زبان

چرا پادکست؟

تابه‌حال برایتان سؤال شده که پادکست از کجا آمده است؟ چرا باید پادکست گوش دهیم؟ چرا پادکست بسازیم؟

تاریخچه پادکست جالب است. اینکه بدانید مفهوم پادکست از کی و کجا آغاز شد. اولین پادکست‌های فارسی و انگلیسی کدامند و آیا در لیست این مطلب وجود دارند یا نه!

اما سوال دیگر، چرا باید پادکست گوش دهیم؟ اصلاً چرا باید پادکست بسازیم؟ قبلاً پادکست وجود نداشت، حالا که آمده، واقعاً تأثیری روی بهبود زندگی‌مان داشته؟ آیا پادکست نقشی در آموزش ما دارد؟ اصلاً پادکست کاربردی هم دارد؟ اگر گوش ندهیم عقب خواهیم ماند؟

حالا که از تاریخچه و چراهای پادکست سر در آوردیم، برویم یک برنامه پادکست دانلود کنیم. اما کدام برنامه؟ دو تا دانلود کنم یا یکی. کدام برنامه همه پادکست‌های فارسی و انگلیسی را دارد؟ اگر خواستم پادکست بسازم، از چه برنامه‌ یا نرم‌افزاری استفاده کنم؟ پولی هست یا رایگان؟

برای پاسخ تمام سؤالاتتان می‌توانید به لینک‌های هر سوال مراجعه کنید. اگر نظرم را بخواهید، از فضای پادکست جا نمانید. پادکست شما را به سمت تغییر و رشد هُل می‌دهد. وقت مرده شما را زنده می‌کند. کمکتان می‌کند نسبت به موضوعات مختلف آگاهی نسبی پیدا کنید. حتی از پادکست‌ها برای یادگیری و آموزش هم می‌توانید استفاده کنید.

درکل، جای پادکست را در زندگی‌تان خالی کنید.

چطور پادکست گوش دهیم؟

خب، ما تقریباً با تمام پادکست های خوب فارسی آشنا شدیم. احتمالاً بعد از خواندن این مطلب به‌دنبال یکی از پادکست‌های این لیست بلندبالا، خواهید رفت. اما سؤال اینجاست

چطور پادکست گوش دهیم؟ شیوه مؤثر پادکست گوش دادن چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال حتماً مطلب پایین را بخوانید. مهم‌ترین سؤال این نیست که بهترین پادکست ها کدامند؛ بلکه این است: چطور پادکست گوش دهیم که برایمان مؤثر باشد.

4 شیوه مؤثر پادکست گوش دادن



امیدوارم هر سال شاهد پیشرفت فضای پادکست فارسی باشیم.

همچنین، امیدوارم از شنیدن و آگاهی لذت ببرید.


شما هم پادکست های محبوب فارسی خودتان را بهم معرفی کنید؛ تا من هم گوش بدهم و مثل شما لذت ببرم.


 

گفتگو با پوریا عالمی (قسمت اول)
گفتگو با پوریا عالمی (قسمت دوم)

 

52- راوکست

«تاریخ فقط وقایع را ثبت می کند، اما داستان‌ها حقایق را» راوکست از جذاب‌ترین پادکست‌های روایت‌گری است.

ایمان نژاداحد در راوکست رویدادهایی مهم و واقعی دنیای اطرافمان را تعریف می‌کند. از تعریف ماجرای هلوکاست بگیرید تا ماجرای قاتلین سریالی.

ایمان در راوکست خیلی خوب از مهارت قصه‌گویی‌اش استفاده می‌کند و داستان‌ها را با جذابیت برای شنوندگانش تعریف می‌کند.

من عاشق اپیزود تد باندی هستم. توصیه می‌کنم حتماً این قسمت را گوش دهید تا با داستان عجیب و وحشتناک این قاتل سریالی، آشنا شوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

53- پادکست فیکشن

پادکست فیکشن جزو پادکست های خوب فارسی در ژانر ترس است. بله ما پادکست‌هایی هم در ژانر ترس داریم تا عاشقان هیجان در فضای پادکست هیچ کمبودی نداشته باشند.

بهتر است معرفی پادکست را از زبان خود پادکست فیکشن بخوانید:«در هر اپیزود پادکست فیکشن یک اتفاق واقعی که در منطق ما نمی‌گنجد را با روایت امین اردانی و مرضیه صادقی می شنوید. این پادکست مناسب افراد زیر 15 سال و بیماران قلبی نیست.»

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

54- داستان های تاریخی

فرهاد مهرآبادی در پادکست داستان‌های تاریخی، خاطرات تلخ و شیرین زنده‌یاد جعفر شهری‌باف را تعریف می‌کند. فرهاد به عنوان اول شخص‌مفرد، به‌جای مرحوم جعفر شهری‌باف، داستان را روایت می‌کند؛ که این مدل قصه‌گویی به جذابیت خاطره‌گویی می‌افزاید.

با شنیدن خاطرات جعفر شهری‌باف، به دوران 100 سال پیش ایران برمی‌گردید. اوضاع فرهنگی و اجتماعی آن دوران را از زبان راوی، درک می‌کنید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

55- داستان شب

دقیقاً هر شب داستانی بشنوید و آرام بخوابید. پادکست داستان شب درست است که یک پادکست داستانی است؛ اما برای کودکان نیست.

در پادکست داستان شب تا الان نزدیک به 700 قسمت منتشر شده‌است. در هر قسمت از پادکست، فردی نا‌آشنا در بین خودمان، قصه‌ای که خودش نوشته است را می‌خواند. هر شب قصه‌ای جدید با روایتی متفاوت.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

56- رادیو نیست

یک روایت جذاب از صداهایی خاموش. رادیو نیست داستان صداهایی را روایت می‌کند که دیگر شنیده نمی‌شوند.

منظور از صداهای خاموش چیست؟ صدای عکاسخانه خادم، صدای کافه باکارا، هتل اینترنشنال، باغ نگارستان، تئاتر نصر و خیلی مکان‌های دیگر که هیچ‌کسی صدایی از آن‌ها نمی‌شود. اگر داستان این مکان‌ها برایتان جذاب است، حتماً پادکست رادیو نیست را بشنوید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

57- ساعت صفر

روایت داستانی معمایی و ترسناک در پادکست ساعت صفر.

امین متین که هم نویسنده است و هم راوی، در پادکست ساعت صفر یک داستان سریالی و ترسناک را روایت می‌کند. داستان، سفری معمایی در زمان است.

تا الان یک فصل تمام شده و فصل دو در حال پخش است. اگر شما هم عاشق داستان‌های معمایی و ترسناک هستید، ساعت صفر را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

58- قصه‌ های هزار و یک شب

“در اینجا، قصه‌های هزارویک‌ شب را با هم می‌شنویم.”

تابه‌حال کتاب قصه‌های هزارویک شب بدون سانسور را شنیده‌اید؟ این جذاب نیست که یک پادکست فارسی هست تا برایتان از قصه‌های شهرزداد بگوید؟

توضیحات مربوط به این پادکست را می‌توانید در پایین بخوانید. توصیه می‌کنم شنونده این پادکست که جزو پادکست های زیبا ایرانی است، باشید.

“کتابی که من برایِ تهیه‌یِ این مجموعه در اختیار دارم ترجمه‌ایِ است از زمانِ فتحعلیشاهِ قاجار (به دستورِ نوه‌یِ وی، بهمن میرزا) به قلمِ ملا عبداللطیف طسوجی که انتخابِ اشعارِ فارسیِ آن بر عهده‌یِ میرزا سروش بوده. در این ترجمه، بعضی جملات و ابیات ترجمه نشده و همان عباراتِ عربی به کار رفته که گاه از روان بودنِ متن می‌کاهد. از این روی، من گاه بخش‌هایِ عربیِ متن را خودم به فارسی ترجمه می‌کنم، و در صورتِ لزوم متن را -با کمترین تغییرات- ویرایش می‌کنم. تمامِ این تغییرات و معانیِ بعضی کلمات را (از شبِ بیست و نهم) می‌توانید در توضیحاتِ هر قسمت بیابید.”

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

59- کانال همراه مادر و کودک – قصه و لالایی

ملیحه، مربیِ کارگاه‌های مادر و کودک است. ملیحه در پادکست همراه مادر و کودک، با صدای قشنگش برای کودکان قصه و لالایی می‌خواند.

در بعضی از اپیزودها، ملیحه به همراه یک کودک دیگر، قصه‌گویی می‌کند. به‌نظرم این شیوه قصه‌گویی هم خیلی تأثیرگذار است و هم خیلی خوب بچه‌ها را با خود همراه می‌کند.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

60- چنین شد

«پادکست چنین شد روایت‌هایی‌ست مستند از آدم‌ها، مکان‌ها، وقایع و فرهنگ‌هایی که قصه‌هایی شنیدنی دارند.»

پادکست چنین شد در سال 99 شروع به‌کار کرد. حسین صبحانی که راوی پادکست چنین شد است، عاشق کشف داستان پشت هرچیزی است. او در پادکستش نتیجه کنجکاوی‌اش را با ما درمیان می‌گذارد. او از وقایع و مکان‌ها و آدم‌هایی می‌گوید که وقتی می‌شنویم بگوییم:«آهان، پس چنین شد»

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های فارسی در حوزه روایت‌های داستانی و غیرداستانی

خوشبختانه پادکست‌های فارسی روایت‌گری زیاد هستند. در لیست پایین دیگر پادکست‌های این حوزه را به شما معرفی می‌کنیم.

موضوع نهم: ادبیات، تلفیق موسیقی و روایت ادبی

61- رادیو چهرازی

رادیو چهرازی تریبون دیوونه‌هاست؛ پر از حس‌های عجیب. گاهی شاد و گاهی غمگین؛ گاهی گریه و گاهی قهقهه. هر قسمت موضوعی جدید و خاص. روایت فردی از آسایشگاه چهرازی که شاید دیوونه نیست؛ فقط زیادی می‌فهمد.

به‌معنای واقعی رادیو چهرازی جزو بهترین پادکست های فارسی است. ایده‌ی رادیو چهرازی این است که گویی عده‌ای از بیماران آسایشگاه چهرازی (ابراهیم چهرازی) رادیویی اجرا می‌کنند.

داستان زندگی چند نفر به نام های علی، حبیب، جمشید و دلبر (دختری که همه‌ی بیماران آسایشگاه عاشق او هستند) با کاراکتر هایی به یاد ماندنی و دوست داشتنی، با موضوعات احساسی و اجتماعی که در یک آسایشگاه روانی واقع در تهران است.

متن برخی قسمت‌های رادیو چهرازی بسیار طلایی است. در سایت عقاید گرگ می‌توانید متن برخی اپیزودها را بخوانید.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

62- رادیو بندر تهران

محمدامین چیتگران نویسنده‌ای خوش قلب است که هم نویسنده رادیو بندر تهران است و هم راوی دل‌نوشته‌هایش.

داستان‌ها و دل‌نوشته‌های او به‌همراه موزیک‌هایی که حین روایتش پخش می‌کند، حس بسیار خوبی را بهتان می‌دهد.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

63- احسانو

احسان عبدی‌پور را شاید از برنامه کتاب‌باز بشناسید. او در پادکستش داستان می‌گوید. داستانی که به‌قدری متأثرت می‌کند که مطمئن نیستی واقعی هستند یا نه.

احسان عبدی‌پور مردی بوشهری، نویسنده‌ای قهار و کارگردانی خوب است. با همین لهجه بوشهری هم داستان‌هایش از آدم‌های واقعی را تعریف می‌کند. داستان‌های احسان عبدی‌پور پر از نکات ریز و درشتی است که وقتی متوجه‌اش می‌شوی فقط سکوت می‌کنی. بله، آن‌قدر متأثر می‌شوی که هیچی نمی‌توانی بگویی.

محبوب ترین پادکست ها ی فارسی به انتخاب کارنکن

64- رادیو هیچ

رادیو هیچ مملو از حس خوب است. شنیدن صدای زیبای احمد فیاض که دل‌نوشته‌هایش را طوری می‌خواند که انگار همین الان از دل و ذهنش بیرون زده، بسیار لذت‌بخش است.

احمد فیاض نویسنده توانمندی است. در هر قسمت از رادیو هیچ راجع‌به موضوعی، (شایدم هیچ موضوعی!)، خیلی دلی صحبت می‌کند. دل‌نوشته‌هایش یک اثر هنری و ادبی است؛ سطحی و پیش‌پا افتاده نیست. گاهی بین حرف‌هایش، موسیقی هم پخش می‌کند؛ که این‌طوری حس خوب پادکست دوچندان می‌شود.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

65- ترپند

یکی از پادکست‌های مورد علاقه من ترپند است. اگر فقط یک قسمت از آن را گوش دهید، عاشقش خواهید‌شد.

مجتبی فراهت که راوی ترپند است، ماجرای هر ضرب‌المثل را با سبک و گویش قدیم که بسیار هم جالب است، روایت می‌کند. انتهای پادکست هم، نکات ادبی مهمی درمورد ضرب‌المثل‌ها می‌گوید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

66- پادکست جعبه

شاید منصور ضابطیان را از رادیو هفت شبکه هفت به یاد داشته‌باشید. او به‌تازگی پادکست اختصاصی خودش به‌نام پادکست جعبه، را به‌راه انداخته است.

پادکست جعبه دقیقاً مثل یک جعبه است. درِ اين جعبه را كه باز كنيد چيزهايى از ادبيات و فرهنگ و هنر پيدا خواهيد كرد. هر اپیزود راجع‌به موضوعی است که راوی با نگاهی ادبی و روایتی ادبی آن را روایت می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

بیشتر بخوانید: پادکست داستان فارسی | بهترین پادکست های داستانی و جنایی به زبان فارسی

دیگر پادکست های معروف فارسی مربوط به این حوزه

پادکست های فارسی دیگری هم هستند که احتمالاً از آن‌ها خوشتان بیاید. مثل، رادیو بقچه، رادیو واگن و رادیو صدای زمین.

موضوع دهم: سینما

67- دیالوگ باکس

پادکستی پر از حس خوب. دیالوگ‌هایی ماندگار کنار موسیقی‌هایی زیبا و شعرهایی زیباتر.

دیالوگ باکس یک پادکست خوب در حوزه سینما است. دیالوگ باکس، پادکستی درمورد سینما، موسیقی و ادبیات است.

به قول خودشان: “تولیدات دیالوگ باکس برگرفته از فیلم‌های ایرانی، با تلفیقی از موسیقی، شعر و متن‌های متفاوتی از نام‌آورترین شاعران و نویسندگان ایران است.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

68- میدنایت کست

میدنایت کست از داستان‌های سینما روایت می‌کند. روایتی از کارگردان‌های مطرح، فیلم‌های تاثیرگذار و حتی انیمیشن‌های تاثیرگذار.

اگر شما هم به سینما علاقه‌مندید، توصیه می‌کنم حتماً میدنایت کست، که جزو بهترین پادکست های ایرانی است را بشنوید و از روایت‌های جذابش لذت ببرید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

69- گپ دایو

گپ دایو پادکستی از تیم ملودایو است. این پادکست به بررسی کامل موسیقی متن فیلم‌ها می‌پردازد. گپ دایو از هماهنگی موسیقی با فیلم‌نامه، از تاریخچه هنری هر آهنگ‌ساز و از شکل‌گیری موسیقی، می‌گوید.

شاید بتوان گفت گپ دایو جزو اولین و بهترین پادکست های فارسی است که به صورت حرفه‌ای، به موسیقی متن فیلم پرداخته است. اگر برای شما هم، موسیقی‌های پس‌زمینه هر فیلم جذاب است، این پادکست را از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

70- یوری بر رادیو

اگر عاشق انیمه‌، مانگا، کمیک و فرهنگ ژاپن هستید، یوری بر رادیو را حتماً گوش دهید.

یوری بر رادیو از دنیای انیمه‌ها آمده تا داستان‌هایش را برایتان روایت کند. این پادکست هم انیمه‌های جدید را معرفی می‌کند و هم آن‌ها را نقد و بررسی می‌کند.

اگر شما هم مثل من طرفدار انیمه هستید، پادکست یوری که جزو اولین و بهترین پادکست های ایرانی انیمه است را فراموش نکنید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

71- رادیو وستروس

شب تا صبح بشینی بازی تاج و تخت ببینی و رادیو وستروس گوش ندی!

رادیو وستروس به اخبار، بررسی و تحلیل سریال بازی تاج و تخت می‌پردازد. به قول خودشان: پادکستی از دل وستروس برای عاشقان و دوستداران نغمه‌های یخ و آتش و سریال بازی تاج و تخت.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

72- رادیو سانسور

پشت هر فیلم، داستان‌هایی مَگو نهفته است.

رادیو سانسور در هر اپیزود ، داستان‌‌های پرحاشیه و جذابی که پشت هر فیلم ایرانی وجود دارد را روایت می‌کند. اگر شما هم مخاطب سینمای ایران هستید، این پادکست را که جزو بهترین پادکست های فارسی است را از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

بهترین پادکست های فارسی درمورد رمان و فیلم‌های هری پاتر

دنیای پادکست‌ها برای پاترهدها هم، کلی پادکست جذاب دارد. اگر شما هم عاشق سری داستان‌ها و فیلم‌های هری‌پاتری هستید، این پادکست‌ها را از دست ندهید. پادکست‌هایی مثل:

پادکست‌های سینمایی که مطمئناً محبوب دل خیلی‌ها هستند

پادکست‌های بسیار خوبی در حوزه سینما هستند که شاید به‌خاطر کم فالوئر بودنشان تصور کنید محبوب نیستند! من در این‌جا پادکست‌هایی را به شما معرفی می‌کنم که احتمالاً برای شما محبوب خواهند شد. باشد که به‌زودی شاهد موفقیت و محبوبیت آن‌ها باشیم.✌

موضوع یازدهم: هنر، عکاسی، فیلم‌سازی

73- چکش

پادکست چکش ارتباط هنر با اتفاقات مهم دنیا را روایت می‌کند. اين اتفاقات بدین شکل هستند که يا به دادگاه كشيده شدند، يا قانون‌گذاری خاصی را رقم زدند، يا سياسيون را درگير كردند. يعنی مسائلی كه يك سيستمی را بهم زده و سيستم جديدی را جايگزينش كرده است.

مثلاً در برخی از اپیزودها، به ارتباط حقوق و هنر پرداخته است و پرونده‌های حقوقی معروف عرصه هنر را روایت می‌کند. در برخی اپیزودها هم به حوزه موسیقی پرداخته است. مثلاً فرق بین الهام گرفتن و کپی کردن چیست. در رابطه با همین موضوع هم، با محسن نامجو گفت‌وگو می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

74- پادکست هنر و معماری وادی

پادکست هنر و معماری وادی از پادکست های خوب فارسی در حوزه معماری است.

دراین پادکست مهدیه مهدی‌نژاد کتاب‌های معماری معرفی‌ می‌کند، می‌خواند و برداشت خود را از کتاب می‌گوید. این پادکست را به کسانی که دغدغه معماری دارند، توصیه می‌کنم.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

75- پادکست معماری آرک گپ

پادکست معماری آرک گپ همان‌طور که از اسمش پیداست، یک پادکست گفت‌وگو محور است.

نوید طاهری که خود مهندس معماری است، با معماران به‌نام و مطرح ایران، گفت‌وگو می‌کند. به‌نظرم این پادکست برای کسانی که در حوزه معماری فعالیت می‌کنند و یا علاقه‌مندان به معماری، بسیار مفید خواهد‌بود.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

76- هیستوگرام

پادکستی برای عاشقان عکاسی و فیلم‌سازی. پادکست هیستوگرام اولین پادکست از لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه عکاسی و فیلم‌سازی است.

سامان در هر قسمت از هیستوگرام، با یک عکاس و فیلم‌ساز موفق، پیرامون دنیای عکاسی، فیلم‌سازی، راه موفقیت، مهارت‌های لازم و مسائلی که در دنیای عکاسی وجود دارد، گفت‌وگو می‌کند.

اگر به عکاسی علاقه‌مندید، این پادکست را به‌همراه گفت‌وگوهای مفیدش از دست ندهید.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

ادامه پادکست‌های عکاسی محبوب

در اینجا 3 پادکست‌ عکاسی بهتان معرفی می‌کنم که از محتوای خوب و مفیدی برخوردارند. شاید در آینده جزو محبوب ترین پادکست‌ها شدند!

موضوع دوازدهم: موسیقی

77- پلی لیست

پادکست پلی لیست از پادکست های معروف فارسی در حوزه موسیقی است.

مختار رزمجو در برخی از اپیزودها، بیوگرافی خواننده‌های معروف و مطرح جهان را می‌گوید. بین تعریفش از زندگی این خواننده‌ها، بهترین آهنگ‌های آن‌ها را هم پخش می‌کند.

در دیگر اپیزودها هم، آهنگ‌هایی که با هم وجه‌اشتراک دارند را میکس می‌کند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

78- پادکست آهنگ شب

آرامش قبل خواب را با پادکست آهنگ شب تجربه کنید. پادکست آهنگ شب یکی پادکست های زیبا است که می‌توان هم در دسته موسیقی قرارش داد و هم در دسته مدیتیشن.

در پادکست آهنگ شب، هر شب یک آهنگ بی‌کلام گوش دهید و با آرامش و لذتی که از پادکست می‌گیرید، بخواب ناز بروید. مطمئنم شما هم عاشق این پادکست خواهید شد.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

79- کُرُن

پادکستی برای آشنایی بیشتر با موسیقی ایران. پادکست کرن جزو بهترین پادکست های فارسی است و با کیفیت بالایی هم ساخته می‌شود.

بردیا در هر اپیزود از پادکست کرن، یک موزیک فارسی را انتخاب می‌کند و درموردش حرف می‌زند. اما چه حرف‌هایی؟ او داستان پشت موزیک، داستان گروه‌ موسیقی یا داستان خواننده‌اش را روایت می‌کند. درکل درمورد موزیک انتخابی صحبت می‌کند و اطلاعات مختلفی را به شنونده می‌دهند.

پادکست های محبوب فارسی به انتخاب کارنکن

80- آلبوم

سال 85، وبلاگ آلبوم راه‌افتاد (الان بازنشته شده!). چند سالی هم هست که پادکست آلبوم ساخته شده است.

آلبوم از بهترین پادکست های فارسی در حوزه موسیقی است. هدف آلبوم این است که در موسیقی ریز و دقیق شویم و یک موسیقی یا یک آلبوم را صرفاً فقط گوش ندهیم.

بردیا برجسته‌نژاد، در هر اپیزود از پادکست آلبوم، یک آلبوم شاخص تاریخ موسیقی، قدیمی یا جدید، معرفی می‌کند. سپس داستان و قصه پشت ساخت آلبوم، خوانندش یا گروه موسیقی‌اش را تعریف می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

81- موسیقی سنتی ایران

پادکست موسیقی سنتی ایران، پلی لیستی از موسیقی‌های سنتی و زیبای ایرانی است.

در هر اپیزود از پادکست، فقط یک موسیقی سنتی منتشر می‌شود. در قسمت توضیحات همان اپیزود، درمورد موسیقی منتشر شده و خواننده‌اش، اطلاعاتی درج شده است.

اگر عاشق موسیقی سنتی ایرانی هستید، این پادکست را بهتان پیشنهاد می‌دهم. شنیدن چنین موسیقی‌هایی در حال رانندگی، زیر بارش باران، در هوای مطبوع آب و خاک، بسیار لذت بخش است. نه؟

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

82- مترونوم

مترونوم پادکستی است در مورد موسیقی ایرانی و داستان ساخته شدن ترانه‌های مشهور.

پیام مقدم در پادکست مترونوم، آهنگ‌های فارسی قدیمی را انتخاب می‌کند، درموردش صحبت می‌کند و اطلاعات مفید و جالبی هم می‌دهد. در اپیزودهای جدیدتر، کنار روایت جالبش از موسیقی، با فرد مرتبطی هم گفت‌وگو می‌کند.

مثلاً در اپیزود شرقی غمگین، درمورد ترانه شرقی غمگین صحبت می‌کند. ترانه‌ای که در سال 1348 توسط فریدون فرخزاد اجرا شده‌است. سپس در همان اپیزود، با حسین منصور که پسرخوانده فروغ فرخزاد است، گفت‌وگو می‌کند. حسین منصور به‌همراه گروه ایندو، ترانه شرقی غمگین را در سال 1392 بازخوانی کرد.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

83- شناخت موسیقی دستگاهی ایران

این پادکست، مجموعه‌ آموزش‌های شناخت موسیقی دستگاهی ایران توسط استاد لطفی است که رادیو فرهنگ چند سال پیش منتشر کرد.

ویکی‌پدیا: محمدرضا لطفی (زاده 17 دی 1325- درگذشت 12 اردیبهشت 1393) ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازنده برجسته تار، سه‌تار و کمانچه بودند. ایشان، پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی نیز بودند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های زیبا در حوزه موسیقی

پادکست‌های محبوب دیگری در این حوزه هستند که می‌خواهم بهتان معرفی کنم. این پادکست‌ها نه‌تنها هیچی از پادکست‌های بالا کم ندارند، بلکه بسیار هم با کیفیت ساخته می‌شوند.

مطمئنم اگر این پادکست‌ها را دنبال کنید، حتماً دوست خواهید داشت. راستی، کیفیت را با کمیت مقایسه نکنید.

موضوع سیزدهم: ورزش

84- رادیو آفساید

پادکستی برای دلدادگان فوتبال. یکی از پادکست های معروف فارسی در حوزه فوتبال، رادیو آفساید است.

در رادیو آفساید، بازی‌های فوتبال آنالیز می‌شود، با آدم‌های خبره و فوتبالی گفت‌وگو می‌شود و اخبار داغ دنیای فوتبال، از کم‌اهمیت‌ترین بگیرید تا مهم‌ترین اخبار، موشکافی می‌شود.

اگر که شما هم عاشق فوتبال هستید و همیشه پیگیر اخبار جنجالیش هستید، این پادکست را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

85- پادکست فوتبال لب

دومین پادکست از پادکست های خوب فارسی در حوزه فوتبال، پادکست فوتبال لب است.

تیم فوتبال لب، هر هفته اپیزود جدید منتشر می‌کنند. در هر اپیزود فوتبال باشگاهی اروپا را تحلیل و آنالیز می‌کنند. خودشان می‌گویند: «تحلیل‌هایی می‌کنیم که هیچ جای دیگه نمی‌شنوید

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

86- پادکست عصر مبارزه

آخ آخ آخ. یک ورزش خشن اما به شدت جذاب. بله، بوکس. اگر عاشق دنیای UFC باشید دو اسطوره جدید این ورزش را هم می‌شناسید. حبیب و کانر مک گرگور.

پادکست عصر مبارزه به اخبار، تحلیل و پیش‌بینی دنیای UFC و MMA می‌پردازد. اگر شما هم عاشق و پیگیر اخبار UFC هستید، این پادکست را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های معروف فارسی در حوزه ورزش

متأسفانه، تعداد پادکست‌های ورزشی هنوز کم است. اما با رشد فضای پادکست فارسی، مطمئنم پادکست‌‌های ورزشی هم زیاد می‌شوند.

در لیست پایین، تعدادی پادکست ورزشی معرفی کرده‌ایم که هنوز به محبوبیت رقبایشان نرسیده‌اند. با‌این‌حال، هنوز محبوب هزاران دنبال‌کننده خود هستند.

موضوع چهاردهم: پادکست‌ گفت‌وگو محور

87- سوفیا sophia

مطمئناً شاهین نجفی، خواننده پرحاشیه ایرانی را می‌شناسید. او یک پادکست گفت‌وگومحور دارد به‌نام سوفیا که یک پادکست خوب فارسی است.

سوفیا یعنی دانایی؛ هرکسی هم داناست، سوفی است. سوفیا مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای شاهین نجفی با افراد متخصص در رشته‌های متفاوت است. این گفتگوها برخوردی مفهومی با موضوعات مختلف از ورزش و هنر تا تاریخ و فلسفه و سیاست است.

اگر طرفدار شاهین نجفی هستید این پادکست را ازدست ندهید. اگر هم که نیستید، باز توصیه می‌کنم گوش دهید؛ چراکه مطمئناً نظر آدم‌ها دید شما را نسبت به موضوعات مختلف، باز می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

88- رادیو دال

رادیو دال یک پادکست گفت‌وگومحور راجع‌به مهاجرت است.

آرش با آدم‌هایی که مهاجرت کرده‌اند راجع‌به مهاجرت و مسائل مختلف دیگر، گفت‌وگو می‌کند.

به‌نظر آرش خیلی کار خوبی را شروع کرده‌است. اگر شما هم قصد مهاجرت دارید یا در پس ذهنتان به مهاجرت فکر می‌کنید، این پادکست راهنمای خوبی برایتان خواهد بود.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

89- خودکست

پادکستی که از هردری صحبت می‌کنند. امین و کارون هسته اصلی پادکست خودکست هستند. آن‌ها هر هفته کنار دوستانشان، درمورد موضوعات مختلف صحبت می‌کنند.

جو پادکست خودکست خیلی صمیمی هست. انگار بین یک اکیپ صمیمی، باحال و گاهی خنده‌دار نشسته‌اید و درحال گفت‌وگویید. این از ویژگی‌های خاص خودکست است.

معرفی پادکست خودکست از زبان خودشان: «خودکست یه پادکست خیلی‌ خودمونی هستش که توش هر هفته در مورد موضوعات مختلف بحث می‌کنیم، شاید به نتیجه هم نرسیم، اما بحث می‌کنیم.»

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

موضوع پانزدهم: فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

90- پادکست حقوقی دِفیله

می‌توان گفت پادکست حقوقی دفیله، تنها و بهترین پادکست حقوقی فارسی است.

ضرغام نره‌ئی، در هر قسمت پادکست دِفیله، یک موضوع حقوقی‌ را به زبان ساده و با نگاهی به قانون روایت می‌کند.

به‌نظرم آگاهی از قوانین بسیار مهم است. چون این قوانین هستند که در تنگناها بر زندگی ما حاکم می‌شوند و مسیر زندگی‌مان را تغییر می‌دهند.

به‌شدت توصیه می‌کنم این پادکست را گوش دهید.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

91- رادیو مرز

رادیو مرز همیشه به سراغ موضوعاتی می‌رود که بعد از شنیدن پادکست می‌توانید به یک سطح جدیدی از درک اطرافیانتان برسید؛ کمتر قضاوت کنید و بیشتر تأمل کنید.

رادیو مرز روایت آدم‌ها از موضوعاتی است که بین آن‌ها فاصله انداخته است. در رادیو مرز آدم‌ها خودشان از موضوعات روایت می‌کنند. مثلاً روایت فاصله گیاه‌خواران با دیگران؛ یا روایت آدم‌ها از تأثیر خودکشی عزیزانشان بر فاصله‌ بین خودشان و دیگران؛ یا روایت بچه‌های طلاق از فاصله‌ عجیبشان بین دیگران و خودشان.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

92- طنزپردازی

پادکستی درمورد طنز. شاید از گویش خنده‌دار گوینده بخندید؛ اما این پادکست بار علمی و فرهنگی دارد. صرفاً برای خنده ساخته نشده است.

محمد پور رشیدی گوینده این پادکست است که به‌طور کلی راجع‌به طنزپردازی صحبت می‌کند. مثلاً طنز در استنداپ کمدی، طنز در موسیقی، طنز در سینما، طنز نوشتاری، طنز در افسردگی و خیلی موضوعات دیگر.

او گاهی نوشته‌های طنز از طنزپردازان را می‌خواند. گاهی در پادکستش به مسائل فرهنگی اجتماعی از دریچه طنز نگاه می‌کند و برخی اوقات هم با طنزپردازان گفت‌وگو می‌کند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

93- آجیل

شبنم و‌ یاسی ایرانیان مهاجر در کانادا هستند که در پادکستشان راجع‌به انواع موضوعات صحبت می‌کنند.

آن‌ها در یک گفتگوی بدون رو دربایستی، از مسائلی می‌گویند که توی دنیای امروز اتفاق می‌افتد. در هر اپیزود موضوعات اجتماعی، فرهنگی، علمی و غیره را از یک زاویه جدید بررسی می‌کنند. مثلاً در اپیزودی به میلیونرهای جهان پرداخته‌اند؛ یا در اپیزود دیگری راجع‌به تست حیوانی و همه جوانب تست حیوانی صحبت می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

94- پادکست گازت

پادکست گازت از مطبوعات قدیم سخن می‌گوید. صادق روحانی و الهه خسروی یگانه در این پادکست، مطبوعات قدیم را مرور می‌کنند و از جریانات و اتفاقات آن دوران می‌گویند.

به‌نظرم مرور تاریخ و مطبوعات هر دوره از تاریخ، دید ما را نسبت به آینده بیشتر می‌کند. این پادکست برای تمام کسانی که دغدغه تاریخ و آگاهی بیشتر درمورد جریانات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند، مفید است.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

95- سکوت بره‌ها

پادکستی با دغدغه فرهنگی و اجتماعی که به‌دنبال قطع ریشه تابوهاست. رویا و فرهاد گوینده پادکست سکوت بره‌ها هستند.

آن‌ها در هر قسمت از پادکستشان، یک تابو را مطرح می‌کنند و درمورد ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن، صحبت می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های ایرانی به انتخاب کارنکن

دیگر پادکست های فارسی در این حوزه

موضوع شانزدهم: فلسفه، تاریخ، اسطوره

96- پادکست رخ

پادکست رخ نه‌تنها جزو محبوب ترین پادکست های فارسی است، بلکه از پادکست‌های محبوب منم هست. پادکستی به شدت جذاب و شنیدنی.

امیر سودبخش در هر قسمت از رخ، داستان زندگی آدم‌هایی را روایت می‌کند که بخشی از تاریخ را رقم زنده‌اند. امیر سودبخش سرگذشت این آدم‌ها را بسیار جذاب و بدون قضاوت تعریف می‌کند. بسیاری از مخاطبان رخ، هر قسمت از پادکست را، بارها و بارها گوش می‌دهند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

97- پرچم سفید

«من احسان طریقت هستم؛ راوی پادکست پرچم سفید. پادکست پرچم سفید پادکستی است درباره یکی از سیاه‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ بشر رخ داده و میلیون‌ها نفر کشته،‌ زخمی و آواره به جا گذاشته. موضوعی به نام جنگ.»

بله، پادکست پرچم سفید به تعریف و تحلیل جنگ‌های جهانی می‌پردازد. این که چطور جنگ شروع شد، چطور پیش رفت، چه اتفاقاتی در طول جنگ افتاد و در نهایت چطور به پایان رسید. احسان طریقت برای تعریف وقایع، به تمام جزئیات می‌پردازد و با بیانی شیوا و ساده برای شنوندگانش تعریف می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

98- تاریکخانه تاریک

«در تاریکخانه تاریخ، شخصیت‌های مهم ملی، در برهه‌هایی از تاریخ معاصر و کهن ایران، معرفی می‌شوند و فعالیتشان مورد بررسی قرار می گیرد.»

محمد ناظمی در هر قسمت از پادکست تاریکخانه تاریک، داستان زندگی آدم‌های تأثیرگذار تاریخ ایران را با جزئیات تعریف می‌کند.

من قسمت ابوالحسن ابتهاج را شنیده‌ام. واقعاً با فهمیدن تاریخ و اثر انسان‌ها بر برهه‌ای از تاریخ، می‌توان با دید بهتری مسائل مختلف را بررسی و تحلیل کرد.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

99- رادیو دست‌نوشته‌ها

رادیو دست‌نوشته‌ها پادکستی است با تمرکز روی بازخوانی تاریخ معاصر ایران. در فصل اول، این پادکست به موضوعات متنوعی از تاریخ معاصر ایران می‌پردازد. در فصل دوم، کل پادکست به زندگی سیاسی و شخصی صادق قطب‌زاده می‌پردازد.

محمود عظیمائی میزبان و گوینده پادکست رادیو دست‌نوشته‌ها است. آقای عظیمائی به کمک شبکه بی بی سی فارسی، مستندی 3 قسمتی به نام فرزند انقلاب نیز تولید کرده‌اند. ایشان با کمک دانشی که طی سال‌ها تحقیق به‌دست آورده‌اند، بخشی از تاریخ ایران را با جزئیات و ساده، برای شنوندگان پادکست، تعریف می‌کنند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

100- پاراگراف| paragraph

پادکست پاراگراف از بهترین پادکست های فارسی در حوزه تاریخ است که بسیار هم طرفدار دارد.

گوینده پادکست پاراگراف، علی‌رضا بنی‌جانی است. علی‌رضا در هر اپیزود، وقایع تاریخی را با زبانی ساده و مثل یک قصه، تعریف می‌کند. عشق علی‌رضا به تاریخ کاملاً پیداست.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

101- رواق

اگزیستانسیالیسم مکتبی است که طبق باور اگزیستانسیالیست‌ها، زندگی بی‌معناست مگر اینکه خود شخص به آن معنا دهد. این بدین معناست که ما خود را در زندگی می‌یابیم، آنگاه تصمیم می‌گیریم که به آن معنا یا ماهیت دهیم.

فرزین رنجبر گویندۀ پادکست رواق است. او از دریچۀ اگزیستانسیالیسم به مسائل روان‌شناختی می‌پردازد و در این مسیر از کتاب‌هایی با نگرش اگزیستانسیالیسم هم کمک می‌گیرد.

پادکست رواق از پادکست های خوب فارسی است. بسیار هم طرفدار دارد. امیدوارم شما هم از این پادکست لذت ببرید و با کمک مسائل روانشناسی که مطرح می‌شود، تغییر بزرگی در خود ایجاد کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

102- کانال رسمی دکتر الهی قمشه ای

دکتر الهی قشمه‌ای را که حتماً می‌شناسید. ایشان دیگر معرفی ندارند. فردی بسیار عالم و دانا که تحلیل و تفاسیر ایشان از موضوعات مختلف، بسیار زیبا و منطقی است. به‌نظرم دریچه نگاه ایشان به دنیا، یک اثر هنری‌ست.

اگر می‌خواهید آرشیوی کامل از سخنرانی‌های ایشان داشته باشید، این پادکست را دنبال کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

103- انسانک

حسام ایپکچی راوی پادکست فارسی انسانک است که نگاهی فلسفی به دنیا و تجربیاتش دارد. او در پادکستش راجع‌به موضوعات مختلفی صحبت می‌کند؛ اما در موضوعات عمیق می‌شود. به قول خودش، در انسانک، به مرور تجربیات زیسته با تأملی بیش از معمول می‌پردازد.

انسانک پادکست خوب و جالبی است. هرچند که فقط نظر و افکار یک نفر را می‌شنوید. اما همین حرف‌ها است که ما را در موضوعات مختلف عمیق می‌کند. توصیه می‌کنم این پادکست را بشنوید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

104- پادکست می- خوانش حکمت زندگی شوپنهاور

پادکست می در موضوع حکمت زندگی به روایت حسام ایپکچی است. اپیزودهای می، کوتاه و جرعه‌جرعه است و در فصل اول (خُم نخست) به کتاب «در باب حکمت زندگی» نوشته آرتور شوپنهاور پرداخته خواهد شد.

نیرویی بنیادین در همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. این نیرو، قدرتمندتر از نیروهای درونی دیگر است و عقل، منطق و اخلاقیات را به سمت آن نیرو سوق می‌دهد. شوپنهاور، فیلسوف لهستانی، این نیرو قدرتمند را «میل به زندگی» می‌نامد. این میل به زندگی و تلاش برای زنده ماندن،  تمایلی دائمی است که انسان را وادار می‌کند به پیش برود، به ریسمان هستی چنگ بزند، به دنبال منافع خودش باشد و از خود بپرسد که چگونه سعادتمند زندگی کند؟

حسام سازنده پادکست انسانک نیز هست. او با نگاهی به فلسفه و مخصوصاً فلسفه شوپنهاور، راجع به مسائل مختلف در پادکستش صحبت می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

105- لوگوس logos

فلسفه به روایت حامد قدیری. پادکست لوگوس از بهترین پادکست های ایرانی فلسفی است. پادکست بسیار جذابی است که توصیه می‌کنم حتماً دنبال کنید.

حامد قدیری میزبان این پادکست است. او در هر اپیزود یک بحث قالباً فلسفی را باز می‌کند و تلاش می‌کند تا جایی که بتواند یک شمای کلی و قابل فهم از آن را ارائه کند. حامد از دریچه فلسفه به مسائل مختلف نگاه می‌کند و آن‌ها را بررسی می‌کند.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

106- پادکست بوم

پادکست بوم یک پادکست کاملاً فلسفی است. در این پادکست، مهدی عباسی تاریخ فلسفه را روایت می‌کند.

اگر شما هم به فلسفه علاقه‌مندید، فرصت خوبی است تا به شناخت تاریخ فلسفه و شناخت عمیق‌تر فلسفه و مکتب‌هایش، بپردازید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

107- saga

اگر به داستان‌های اساطیری علاقه‌مندید و دوست دارید بیشتر شخصیت‌ها و داستان‌های اساطیری را بشناسید، حتماً پادکست saga را دنبال کنید.

به قول حسین رضوی، گوینده پادکست saga: «پادکستی که در اون داستان‌های اساطیری رو به زبان امروز می‌شنوید. داستان‌هایی که ممکنه بعضی‌هاشون رو بشناسید. یا دوست دارید بیشتر باهاشون آشنا بشید. ممکن هم هست بعضی داستان‌ها رو برای اولین بار بشنوید.»

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

بیشتر بخوانید: دانلود پادکست تاریخی | 20 پادکست برای شنیدن تاریخ!

ادامه لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه تاریخ و فلسفه

دیگر پادکست‌های فلسفی و تاریخی هستند که احتمالاً ازشان خوشتان بیاید. در اینجا لیستی از این پادکست‌ها را برایتان آورده‌ام.

موضوع هفدهم: مدیتیشن

108- دارما مدیتیشن، پادکست مراقبه‌ی فارسی 

پادکست دارما هم از پادکست های خوب فارسی در حوزه مدیتیشن است. دارما در هر اپیزود، روش‌های متفاوت مدیتیشن را شرح می‌دهد تا شما بتوانید روش دلخواه و مناسبتان را پیدا کنید. همچنین دارما مدیتیشن بر این باور است که هرکسی باید روش مدیتیشن خودش را پیدا کند.

دارما اعتقاد دارد که ما باید با مدیتیشن به ذهن آگاهی برسیم. به‌قول خودشان: «هدف ما از مدیتیشن کردن این نیست که راحت بخوابیم، یا استرسمون کم بشه یا عصبانی نشیم یا آدم بهتری باشیم. بلکه این‌ها فقط بخش کوچیکی از نتایج انجام مدیتیشن است. ما با مدیتیشن، قراره بیدار یشیم.»

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

109- مدیتیشن پادکست

پادکست‌های مدیتیشن کمک می‌کنند ریلکس کنید، از فکر و خیال رها شوید و برای لحظه‌ای طعم آرامش واقعی را بچشید. اگر به‌صورت طولانی مدت مدیتیشن کنید، به حد بسیار خوبی از ذهن آگاهی می‌رسید و بهتر می‌توانید زندگیتان را کنترل کنید.

مدیتیشن پادکست، یک پادکست زیبا و خوب است که در اپیزودهایی چند دقیقه‌ای، کمک می‌کند مدیتیشن کنید. گوینده خانم، با صدایی آرام با شما گفت‌وگو می‌کند و کمک می‌کند ریلکس کنید.

مدیتیشن پادکست را می‌توانید قبل از خواب یا بعد از خواب بشنوید و با مدیتیشن، روز خود را از آنِ خود کنید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

110- خواب عمیق

“خواب یک مدیتیشن نا آگاهانه و مدیتیشن یک خواب آگاهانه است.”

پادکست خواب عمیق یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین پادکست‌ها است. صدای موسیقی به همراه صداهای طبیعت، برای مدیتیشن و کسب آرامش عالی است.

هر شب قبل از خواب می‌توانید یکی از اپیزودهای پادکست خواب عمیق را پلی کرده و با لذت بخوابید. مطمئنم شما از این پادکست مثل من لذت خواهید برد.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

موضوع هجدهم: زبان

111- پادکست راندوو

«راندوو پادکستیه که در اون، قراره یک رمان فرانسوی رو با هم بخونیم، ترجمه کنیم و اگه لازم شد توضیح بدیم. این پادکست می‌تونه به درد کسانی بخوره که زبان فرانسه بلدند، دارند یاد می گیرند یا فقط به زبان فرانسه علاقه‌مندند و یا به صورت کلی‌تر به رمان علاقمندند.»

راندوو به‌خوبی خودش را تعریف کرد و دیگر حرفی نمی‌ماند. اگر شما هم به زبان فرانسوی علاقه‌مندید، توصیه می‌کنم راندوو که جزو تنها‌ترین و بهترین پادکست های فارسی در حوزه زبان فرانسوی است را از دست ندهید.

محبوب ترین پادکست های فارسی به انتخاب کارنکن

بهترین پادکست های فارسی یادگیری زبان انگلیسی

معمولاً توصیه می‌شود، برای یادگیری زبان انگلیسی پادکست‌های تماماً انگلیسی بشنوید. مثلاً من خودم طرفدار پادکست‌های BBC Learning English هستم.

در سایت کارنکن مطالب بسیار زیادی راجع‌به یادگیری زبان انگلیسی منتشر شده است. هر دو مطلب پایین، بهترین پادکست‌های یادگیری زبان انگلیسی را نام برده و هرکدام را، نقد و بررسی می‌کنند. مثلاً در مطلب “معرفی پادکست انگلیسی”، پادکست‌‌ها به‌گونه‌ای طبقه‌بندی شده‌اند که می‌توانید بر اساس سطح زبانتان، آن‌ها را انتخاب کنید.

معرفی پادکست انگلیسی
تأثیر پادکست در یادگیری زبان

چرا پادکست؟

تابه‌حال برایتان سؤال شده که پادکست از کجا آمده است؟ چرا باید پادکست گوش دهیم؟ چرا پادکست بسازیم؟

تاریخچه پادکست جالب است. اینکه بدانید مفهوم پادکست از کی و کجا آغاز شد. اولین پادکست‌های فارسی و انگلیسی کدامند و آیا در لیست این مطلب وجود دارند یا نه!

اما سوال دیگر، چرا باید پادکست گوش دهیم؟ اصلاً چرا باید پادکست بسازیم؟ قبلاً پادکست وجود نداشت، حالا که آمده، واقعاً تأثیری روی بهبود زندگی‌مان داشته؟ آیا پادکست نقشی در آموزش ما دارد؟ اصلاً پادکست کاربردی هم دارد؟ اگر گوش ندهیم عقب خواهیم ماند؟

حالا که از تاریخچه و چراهای پادکست سر در آوردیم، برویم یک برنامه پادکست دانلود کنیم. اما کدام برنامه؟ دو تا دانلود کنم یا یکی. کدام برنامه همه پادکست‌های فارسی و انگلیسی را دارد؟ اگر خواستم پادکست بسازم، از چه برنامه‌ یا نرم‌افزاری استفاده کنم؟ پولی هست یا رایگان؟

برای پاسخ تمام سؤالاتتان می‌توانید به لینک‌های هر سوال مراجعه کنید. اگر نظرم را بخواهید، از فضای پادکست جا نمانید. پادکست شما را به سمت تغییر و رشد هُل می‌دهد. وقت مرده شما را زنده می‌کند. کمکتان می‌کند نسبت به موضوعات مختلف آگاهی نسبی پیدا کنید. حتی از پادکست‌ها برای یادگیری و آموزش هم می‌توانید استفاده کنید.

درکل، جای پادکست را در زندگی‌تان خالی کنید.

چطور پادکست گوش دهیم؟

خب، ما تقریباً با تمام پادکست های خوب فارسی آشنا شدیم. احتمالاً بعد از خواندن این مطلب به‌دنبال یکی از پادکست‌های این لیست بلندبالا، خواهید رفت. اما سؤال اینجاست

چطور پادکست گوش دهیم؟ شیوه مؤثر پادکست گوش دادن چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال حتماً مطلب پایین را بخوانید. مهم‌ترین سؤال این نیست که بهترین پادکست ها کدامند؛ بلکه این است: چطور پادکست گوش دهیم که برایمان مؤثر باشد.

4 شیوه مؤثر پادکست گوش دادن



امیدوارم هر سال شاهد پیشرفت فضای پادکست فارسی باشیم.

همچنین، امیدوارم از شنیدن و آگاهی لذت ببرید.


شما هم پادکست های محبوب فارسی خودتان را بهم معرفی کنید؛ تا من هم گوش بدهم و مثل شما لذت ببرم.




کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

شیرین سادات جعفری

5 دیدگاه برای “کدام پادکست‌ محبوب دل‌هاست؟ | بهترین پادکست های فارسی

  1. مهرناز گفته:

    سلام خیلی ممنون از زمانی که برای تهیه این لیست خوب گذاشتید.پادکستهای مورخ و آرگو در زمینه تاریخی ، کشور شاهنامه و پاپیروس هم عالی هستن

  2. سبحان موسوی گفته:

    باسلام
    پادکست کتاب جیبی در حوزه خلاصه کتاب بی نظیره بنظرم جاش اینجا میتونه باشه بررسی کنید تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.