دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کارمند نیروی دریایی، رادیو و بالاخره پلوپز؛ آغاز موسس شرکت سونی

موسس شرکت سونی
4/5 - (4 امتیاز)

ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا، هر دو موسس شرکت سونی هستند.

ما در این متن از کارخونه‌ی سس‌سازی بابای موریتا گرفته تا طراحی بالشتک قلابی توسط ایبوکا رو بررسی می‌کنیم.

اول توی بخش “اقوام سامورایی، فیلم سازی و کارمندی اولین موسس شرکت سونی” در مورد ایبوکا صحبت می‌کنیم. از فواید کارمندی براش تا پدرزن وزیرش و اولین شکستش.

بعد در بخش “از سس سویا تا امریکا؛ دومین موسس شرکت سونی” می‌ریم سراغ موریتا.

در ادامه “چرا موسس شرکت سونی پیراهن خود را بزرگ کرد؟” رو داریم که درش:

در مورد محصولات شرکت در زمان ریاست دو تا موسس شرکت سونی صحبت می‌کنیم.

حالا نوبت “سونی اینجا، سونی اونجا، سونی همه جا” ست: اینجا در مورد هلدینگ‌های اصلی شرکت سونی بحث می‌شه.

علاوه‌براین بحث داغ شکست سونی به VHS بررسی می‌شه. حقایق در مورد موسس شرکت سونی پیکچرز و موسس شرکت سونی اریکسون هم بالا‌خره معلوم می‌شه.

بنیانگذار شرکت سونی طراحی پلوپز و بالشتک و رادیو رو تو کارنامه‌اش داره، این که به ذهنش رسیده انقدر محصولات متنوعی رو طراحی کنه به جز قدرت خلاقیتش از کجا ممکنه نشات گرفته باشه؟ اگه می‌خوای ببینی کارآفرین‌ها دیگه چه قدرت‌هایی دارند، می‌تونی هفت عامل قدرت شخصی کارآفرین ها رو بخونی.

فهرست

  1. اقوام سامورایی، فیلم سازی و کارمندی اولین موسس شرکت سونی
  2. از سس سویا تا امریکا؛ دومین موسس شرکت سونی
  3. سونی اینجا سونی اونجا سونی همه جا

1. اقوام سامورایی، فیلم سازی و کارمندی اولین موسس شرکت سونی

اولین موسس سونی، ماسارو ایبوکا (Masaru Ibuka)، 11 آوریل 1908 (که می‌شه 22 فروردین 1278 خودمون) به دنیا اومد.

موسس شرکت سونی

زندگی خانوادگی

  اولین پسر خانواده بود. پدرش تکنسین معماری بوده که دو سالگی ایبوکا از دنیا میره و پدربزرگش سرپرستیشو به عهده می‌گیره.

زادگاه ایبوکا شهر نیکو در ژاپن بود. اما بعد از مرگ پدر و ازدواج مادرش، به شهر کوبه نقل‌مکان می­کنن.

از افتخارات دوران طفولیتش اینه که تو امتحان ورودی مدرسه پسرانه‌ی هیوگو قبول میشه.

موسس سونی 3 فرزند داشت. یک پسر و دو دختر.

افراد مشهور در خانواده

سه تا از اقوامشون افراد معروفی بودن.

  • یکیشون ایبوکا کایژینوسوک، سامورایی بوده.

  • یکیشون یای ایبوکا، معلم انگلیسی‌ای بوده که به اشتباه تشخیص می­دن جذام داره. همین تشخیص اشتباه تحت تأثیر قرارش می‌ده و می‌شه پرستار جذامی‌ها، حتی وقتی متوجه شد جذام نداره. به‌خاطر همین ازش تقدیر می‌شه و معروف می‌شه.

  • ایبوکا با دختر مائدا ازدواج کرد. کسی که سابقه‌ی وزارت آموزش پرورش رو در کارنامه‌اش داره و بعداً اولین مدیر سونی می­شه.

مرگ

در 89 سالگی  براثر نارسایی قلبی جون خودش رو از دست داد.

تحصیلات و مشاغل اولین بنیانگذار شرکت سونی

25 سالگی از دانشگاه واسدا فارغ‌التحصیل می­شه (سال 1933) و برای کار وارد یه شرکت فیلم‌سازی می‌شه.

در طول جنگ جهانی دوم، وارد کمیته تحقیقات نیروی دریایی می­شه. جایی که اولین بار موریتا _ اون یکی موسس شرکت سونی_ رو ملاقات می­کنه ولی هنوز خبری از ایده‌ی تأسیس سونی نیست.

به نظرت کیو تا الان ملاقات کردی که قراره تأثیر بزرگی تو زندگیت بذاره ولی هنوز خودتون هم نمی­دونید؟

خداحافظی با کارمندی

ایبوکا در سپتامبر سال 1945 یعنی وقتی 37سالش بوده با زندگی کارمندی خداحافظی می­‌کنه.

و حدود یک ماه بعد در توکیو “موسسه‌ی تحقیقات مخابرات توکیو” رو تأسیس می‌کنه.

 کارمنداش چنتا از همکاراش توی نیروی‌ دریایی بودن.

اوایل بیشتر حقوق کارمندا از پس‌انداز ایبوکا بود.

کمک‌های زندگی کارمندی به موسس شرکت سونی
  • یادگرفت چطور در تیم انگیزه ایجاد می­شه و از بین می­ره
  • ایجاد ارتباط با وزارت‌های پست ومخابرات ژاپن که بعداً می‌­تونه ازشون پروژه بگیره

حالا مفصلش رو خود ایبوکا می­گه:

 در طول جنگ ما در بدترین شرایط بودیم، و در این شرایط به شدت تلاش می‌کردیم که به مأموریت‌هامون برسیم. در اون مدت متوجه شدم که چطور اشتیاق همراه با توانایی‌ها می‌تونه توسط یک مأموریت عمیق و جذاب هدایت بشه. و از طرفی هم یادگرفتم چی می‌تونه این انگیزه رو ضعیف کنه. بنابراین من شروع کردم به تصور راه‌هایی که این انگیزه‌های فردی متحد بشن.

به دلیل روابط نزدیکی که از زمان جنگ با وزارت پست و مخابرات داشتیم، به زودی سفارش­‌های زیادی برای ولت‌مترهای لوله خلاء و موارد مشابه رو دریافت کردیم. در مدت زمان کمی، پیشنهادها برای تحقیقات محصول جدید و درخواست‌ها برای آزمایش‌های آزمایشی به طور قابل توجهی رشد کردند.

سلام سونی!

علاوه بر سفارش‌های وزارت پست و مخابرات، ایبوکا و دوستاش یه نیاز جدید هم پیدا کردن:  

درزمان جنگ رادیوهای مردم فقط موج‌های خاصی رو دریافت می­‌کرد. دولت با محدود کردن امواج رادیویی می­‌خواست مردم رو از تبلیغات دشمن دور نگه‌داره. اما بعد از جنگ، استفاده از گیرنده‌هایی با تمام امواج آزاد شد. علاوه‌براین بسیاری از وسایل مردم مثل گرامافون‌هاشون در جنگ ازبین‌رفته بود. 

تعمیر این وسایل و ساخت مبدل‌هایی که بتونه امواج آزاد شده رو از رادیوها پخش‌کنه، کار ایبوکا رو کم‌کم رونق داد. و البته باعث شد موریتا _ اون یکی موسس شرکت سونی_ ایبوکا رو دوباره پیدا کنه.

سروکله‌ی دومین موسس شرکت سونی از کجا پیدا شد؟

قضیه‌­ی مبدل‌های رادیویی باعث شد یه نشریه از ایبوکا و کارش مطلبی بنویسه و از قضا موریتا اون متن رو بخونه و این دوتا همکاریشون رو شروع کنن. 

موریتا سرمایه‌­ی 190 هزار ین رو از باباش گرفت و وارد شرکت کرد. قبل از این که دست به ماشین حساب بشین باید بگم که به قیمت ین این روزا، سرمایه اولیه سونی حدود 4 میلیارد تومن می­شه. پس سونی با 4 میلیارد سرمایه و 20 تا مهندس کارشو شروع کرد. البته اینجا هنوز اسمش سونی نبود. “توکیو تسوشین کوگیو” بود. که به‌اختصار توتسوکو بهش می‌گفتن.

بالاخره بعد از سفر به امریکا متوجه می­‌شن توکیو تسوشین کوگیو واقعاً اسم مناسبی برای ما غیرژاپنیا نیست! پس اسم سونی رو برای شرکت انتخاب می‌­کنند.

اما برگردیم به افتتاحیه:

در می 1946 ،  7-8 ماه بعد از شروع تنهایی ایبوکا، حدود 20 نفر از کارکنان تو مراسم افتتاحیه‌ی توکیوتسوشین کوگیو (توتسوکو) شرکت کردند.

تو این مراسم پدرزن ایبوکا (تامون مائدا) وزیر سابق آموزش و پرورش، به عنوان رییس شرکت جدید منصوب شد.

البته از 1950 تا 1971 خود ایبوکا ریاست سونی رو به عهده می­‌گیره.

اولین شکست موسس شرکت سونی

دورانی که ایبوکا تنها شرکت رو اداره می‌­کرد، مسیرش انقدرام صاف و صوف نبود! اولین شکست بنیان‌گذار شرکت سونی برمی­گرده به:

  • مردم بعد از تعمیر رادیوهاشون علاوه بر دستمزد، به کارکنان شرکت برنج هم می­‌دادن.
  • و از طرفی بعد از جنگ، برق تولیدی ژاپن زیادتر از مصرف مردم بود.

پس ایده­‌ی ساخت پلوپز برقی و چنتا وسیله­‌ی برقی دیگه به ذهنشون رسید. اما عملکرد پلوپز انقدر به نوع برنج و میزان آب وابسته بود که فقط تونست اولین شکست ایبوکا رو خوب تو خودش بپزه. 😅

پلوپز، اولین شکست

بالشتک گرمایشی جعلی، راه نجات از قوانین

توتسوکو درحال رشد بود و نیازش به منابع مالی بیشتر و بیشتر می‌­شد. این نیاز وقتی بحرانی شد که دولت ژاپن سال 1946 (همون سالی که شرکت تأسیس شد) سیاست جدیدی اتخاذ کرد. و ارز قدیمی رو به ارز جدید تغییر داد. پس کسب اسکناس ین جدید برای شرکت تازه تأسیس ایبوکا و موریتا، حیاتی شد.

برای این کار، ایبوکا یک بالشتک گرمایشی الکتریکی طراحی کرد. اما این بالشتک نسبتاً ناامن بود. موسس شرکت سونی نمی­­‌خواست اسم شرکتشو خراب کنه. پس این محصول رو با نام ساختگی “شرکت گرمایشی گینزا” وارد بازار کردند.

از اون جایی که بعد از جنگ همه چیز کمبود داشت، بالشتک­­­­‌ها فروش خوبی داشتند. و تونستن ین جدید رو تا حدی برای شرکت تأمین کنند.

اولین سفر موسس سونی به امریکا و سوغاتی‌اش برای شرکت

در مارس 1952، 6 سال بعد از تأسیس توتسوکو، ایبوکا تصمیم گرفت به امریکا بره. اون‌موقع استفاده‌ از ضبط‌صوت‌هاشون تازه رونق گرفته بود. البته موارد استفاده‌­شون محدود بود به بازار آموزشی و مدارس. ماسارو ایبوکا می‌خواست بازار ضبط­‌ها رو گسترش بده.

پس با دوتا هدف سفرش به امریکا رو شروع کرد:

  1. ببینه امریکایی­‌ها چطور از ضبط صوت استفاده می­‌کنند.
  2. ببینه در شرکت­‌های امریکایی چطور ضبط صوت ساخته می­‌شه
ایبوکا ماسارو هیچ ،ایبوکا ماسارو نگاه؛ سختی‌های سفر یک ژاپنی به امریکا

ایبوکا از علاقه‌­مندان به ماشین بود. اما فقط می­‌تونست از پشت شیشه به ماشین‌­های امریکایی زل بزنه. چون اون‌موقع دولت ژاپن یه سری قوانین سخت‌گیرانه برای خروج ارز از کشورش داشت. موسس شرکت سونی، حتی برای پرداخت پول تاکسیش هم سختی می­‌کشید. چون فقط روزی 10 تا 20 دلار می‌­تونست پول خرج کنه.

اما این محدودیت در خرج کردن یه جورایی به نفعش شد.

موسس سونی توی سفرش به امریکا با آقای یامادا آشنا شد. یامادا دوست قدیمی‌ پدرزن ایبوکا بود. بعد از ملاقات با یامادا، ایبوکا از محدودیت ارزی و هزینه‌­های هتل شکایت کرد. همین باعث شد یامادا اونو به خونه‌اش دعوت کنه.

 یامادا یه کارگزار بورس بود و از شرایط آمریکا به خوبی آگاهی داشت. ارتباطاتش تو این سفر به ایبوکا ماسارو کمک کرد تا بزرگترین دستاورد سفرش رو به دست بیاره.

دستاورد موسس شرکت سونی از امریکا

با زندگی در امریکا، موسس شرکت سونی متوجه شد که ضبط­­­ صوت به اندازه­­‌ی ژاپن در امریکا نفوذ پیدا نکرده. درواقع در هیچ کشور دیگه‌­ای ضبط صوت به عنوان یه وسیله­‌ی کمک آموزشی محبوبیت بالایی نداشت. فقط خبرنگارا ازش استفاده می‌کردن و این یک دستاورد بزرگ برای توتسوکو بود. اما تنها دستاوردش نبود.

دستاورد دوم از سفر امریکا

محصولات شرکت تقریباً جای خودشون رو در ژاپن باز کرده بودند. به‌خاطر همین ایبوکا دنبال یه ایده‌ی جدید بود تا بتونه از پتانسیل متخصص‌هاش نهایت استفاده رو ببره. پس چشماشو تیز کرده بود تا یه محصول جدید پیدا کنه.

یه روز ایبوکا اطلاع پیدا کرد:

 شرکت وسترن الکتریک می­خواد پتنت ترانزیستورش رو برای شرکت‌های علاقه­‌مند منتشر کنه. و البته درازای انتشار پتنت، حق امتیاز می‌­گیره.

این پیشنهاد تو ذهن ایبوکا جرقه‌­ای ایجاد کرد. تصمیم گرفت روی ترانزیستور کار کنن. این که ساخت ترانزیستور به مهندسین زیادی نیاز داره، ایبوکا رو بیشتر ترغیب می­‌کرد. اما چرا؟

از اونجایی که توتسوکو، برای تولید ضبط‌صوت تعداد زیادی متخصص استخدام کرده بود، یک سوم کارکنان شرکت تحصیل کرده بودن. ضبط‌صوت دیگه تکمیل شده بود، ایبوکا مدام از خودش می‌­پرسید: “چه کاری بهشون بدم؟ ”  به‌خاطر همین از پیداکردن محصولی که کارکنان زیادی نیاز داره، خوشحال شد.

درواقع اگه مشکل زیاد بودن متخصص‌­هاش نبود، ایبوکا هیچ‌وقت به ترانزیستور اهمیت نمی­‌داد.

پس ایبوکا، از یامادا خواست که سریعاً جلسه‌­ای با مدیر وسترن الکتریک براش ترتیب بده. یامادا هم بارها تلاش کرد. ولی نتونست قبل از برگشت ایبوکا به ژاپن کاری کنه.

اگر کارگزار بورس هستید، نقاشی را جدی بگیرید!

یامادا با ترفندهای خودش تونست بالاخره اعتماد شرکت وسترن الکتریک رو به دست بیاره.

درواقع ترفندش این بود که علاوه بر مذاکره، از کارکنان وسترن الکتریک نقاشی می‌­کشید. انقدر این کارو تکرار کرد تا بالاخره تو شرکت محبوب شد و حاضر شدن حرفاشو بشنون و حق‌ امتیاز رو به توتسوکو بدن.

البته یامادا این کارها رو از سر لطف انجام نمی­‌داد. اون کارگزار بورس بود و متوجه پتانسیل شرکت توتسوکو شده بود.

وسترن الکتریک هم فقط به چهارتا نقاشی یامادا و محبوبیتش تو شرکتشون اعتماد نکرد. درواقع اونا تحت تأثیر این واقعیت قرار گرفتن که:

توتسوکو این نوار و ضبط صوت را به تنهایی و بدون پشتیبانی فنی یا مشاوره از هیچ شرکتی توسعه داده بود.

خب تا اینجا با اولین موسس سونی، یعنی ماسارو ایبوکا تا حدی آشنا شدیم. حالا بریم سراغ دومین موسس شرکت سونی، یعنی آکیو موریتا.

2. از سس سویا تا امریکا؛ دومین موسس شرکت سونی

موسس شرکت سونی

بیوگرافی دومین موسس شرکت سونی آکیو موریتا

آکیو موریتا (Akio Morita)، 26 ژانویه 1921 میلادی یا به‌عبارتی 6 بهمن 1299 شمسی در ناگویای ژاپن به دنیا اومد.

خانواده‌­ی موریتا از سال 1665 تو کار تولید سس بودن. یعنی حدود 300 سال قبل از تولد موریتا. از اونجایی که آکیو موریتا اولین فرزند خانواده بود، پدرش از بچگی بهش آموزش می­‌داد که کسب و کار خانوادگیشون رو اداره کنه. اما موسس شرکت سونی به حرف باباش گوش نمی‌کنه. آخرش هم می‌ره دانشگاه امپراطوری اوزاکا تا فیزیک بخونه.

آکیو درسال 1944، یعنی در 23 سالگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و بعد ازون وارد نیروی‌دریایی شد. جایی که ایبوکا، موسس دیگه‌ی سونی رو ملاقات کرد.

دو سال بعد یعنی وقتی موریتا 25 سالش بود، با ایبوکای 38 ساله، توتسوکو رو تأسیس کردند. توتسوکو همون سونی خودمونه.

برای سرمایه­‌گزاری تو توتسوکو، پدر موریتا بهش کمک کرد.

موریتا کسی بود که بعد از ساختن رادیوی جیبی‌شون، کارمندها رو مجبورکرد، پیراهن­‌هایی با جیب بزرگتر از معمول بپوشن. چون رادیوها تقریباً جیبی بودن 🙂

تفریحات منجر به ضعف دومین موسس شرکت سونی

موریتا عاشق تنیس و گلف بود. بنیانگذار سونی در سال 1993 وسط تنیس دچار سکته مغزی می‌­شه. یعنی وقتی 72 سالش بوده. بعد از اون مجبور به استفاده از ویلچر می‌­شه. سال بعدش از ریاست سونی استعفا می‌­ده و 6 سال بعد یعنی در 79سالگی، براثر ذات‌الریه از‌ دنیا می­‌ره.

اولین سفر موریتا به امریکا، قاتل اعتمادبه‌نفسش  

دومین موسس شرکت سونی، آگوست 1953 به امریکا سفر کرد، تا کار نیمه‌تمام یامادا و ایبوکا رو تموم کنه. یعنی برای شرکت وسترن الکتریک توضیح بده که چطور ضبط‌صوت رو تنهایی ساختن. و بتونه رضایت کامل وسترن الکتریک رو به‌ دست بیاره و قرارداد رو امضا کنه.

موریتا بعد از دیدن امریکا، اعتمادبه‌نفسش رو از دست داد. مطمئن نبود که حتی باید به جلسه با وسترن الکتریک بره یا نه. چون تقریبا مطمئن شده بود شرکتی به بزرگی وسترن الکتریک با شرکت کوچیک اونا کار نمی­‌کنه.

نگرانی خودش رو با دوستش که ساکن امریکا بود درمیون گذاشت. بعداز کمی صحبت راضی شد که فردا به جلسه بره و البته خوشحال هم برگشت.

موریتا قبلاً در مورد محصولات سونی جاه­‌طلب بود، اما دوباره در سفر به آلمان هم با کمبود اعتمادبه‌نفس روبه­‌رو شد. فکر می­‌کرد شرکت کوچیک اونا نمی­تونه با کمپانی­‌های بزرگ آلمانی و امریکایی رقابت کنه.

فیلیپس، چگونه ناجی دومین موسس سونی شد؟

مقصد بعدی موریتا سفر به هلند بود. اون‌موقع اقتصاد هلند بیشتر از طریق کشاورزی می‌گشت. موریتا با یه کشور کوچیک با مردم دوچرخه‌سوار مواجه شده‌ بود. احساس می­‌کرد تو ژاپنه. از طرفی خیلی صنعت پیشرفته‌­ای هم نداشت. اما یک نفر با همه­‌ی این­‌ها تونسته بود در هلند موفق بشه.

و اون کسی نبود بجز دکتر فیلیپس. دکتر فیلیپس امپراتوری فیلیپس رو در محلی دورافتاده ایجاد کرد که سابقه صنعتی نداشت.

اینجا بود که موریتا گفت:

اگه فیلیپس تونسته تجارتشو جهانی کنه، ماهم می­‌تونیم.

اقدامات موریتا در سونی

  • سال 1960 شرکت سونی امریکا رو تأسیس کرد.

  • سال 1968 راه‌اندازی سرمایه­‌گذاری مشترک با سی بی اس رکوردز (برای ساخت نرم­‌افزار محصولات سونی)

(بخاطر چشم­‌انداز آکیو موریتا، و ارتباط دادن سونی با نرم‌افزار یا همون موسیقی، فیلم، بازی و … شرکت سونی گسترش پیدا کرد.)

  • از 1971 تا 1989 رییس شرکت سونی بود.

بعضی از مشاغل دیگه‌ی موسس شرکت سونی

  • نایب رییس فدراسیون تجاری ژاپن
  • یکی از اعضای گروه مردان خردمند

3. چرا موسس شرکت سونی، جیب پیراهن خود را بزرگ کرد؟

در این بخش به بررسی محصولات سونی در زمان ریاست موسسین شرکت سونی می‌پردازیم. بعد بخش‌های مختلف شرکت سونی رو معرفی می‌کنیم و یه داستان جالب از باختن تو یه بازی برده می‌گیم.

محصولات شرکت سونی

داستان چنتا از تولیدات شرکت سونی رو گفتیم.

ضبط صوت های جیبی‌ای که جیبی نبودند. پلوپز و بالشتک‌های گرمایشی.

 بریم چنتا دیگه از محصولات سونی رو بررسی کنیم.

قبل از مرور بگم که سرنوشت ترانزیستورها که با خون دل تونستن حق امتیازشو بگیرن چی شد:

در همون جلسه­ وسترن الکتریک، که با موریتا بود، بهش گفتن حاجی ترانزیستور رو تونستی ببری، ببر. ولی باهاش سمعک درست کن. موریتا می­‌دونست که سمعک نمی‌­گیره. وقتی‌ هم برگشت، با ایبوکا، اولین موسس شرکت سونی، مشورت کرد. اونم با موریتا موافق بود.

ایبوکا پیشنهاد رادیوی ترانزیستوری رو داد. او معتقد بود اگه قراره چیزی بسازیم، باید برای همه قابل استفاده باشه.

این شد که رفتن تو کارش و اولین رادیوی ترانزیستوریشون رو ساختن. حدود دوسال بعد از سفر موریتا به امریکا.

بعد از رادیو چه برسر سونی آمد؟

5 سال بعد از رادیو، یعنی سال 1960، تلویزیون‌های ترانزیستوری رو تولید کردند که البته قابل حمل بودن.

اولین بتامکس برای استفاده‌ی عموم سال 1975 راه‌اندازی شد. (بتامکس، یه نوع ضبط مغناطیسی بود که همراه با نوار ضبطش تولید شده بود.)

سال بعد U-Matic رو ساختن. یومتیک یه دستگاه ضبط ویدئو بود.

سه سال بعد یعنی 1979،  نوبت به واکمن TPS-L2 رسید.

1980، توسعه و راه‌اندازی سنسور تصویر اتفاق افتاد. 1982 اولین پخش‌کننده‌ی سی‌دی جهان ساخته شد. و البته دوربین بتاکم سونی.

بقیه‌اش هم، هی سی‌دی پلیر و دوربین ارتقا دادن تا سال 1989 که دومین موسس سونی هم از ریاست کنار رفت.

در این بخش از سایت شرکت سونی، می‌تونید تصویر این محصولات رو ببینید.

سونی اینجا سونی اونجا سونی همه جا

برگردیم به زمان حال:

الان سه تا از بخش­‌های اصلی شرکت سونی:

  • بخش مالی SONY Financial Holding Inc
  • بخش سرگرمی

که شامل: گروه موسیقی سونی و سرگرمی تصویری سونی میشه. بازی‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها کار این گروهه

  • بخش ارتباطات موبایلی سونی

بریم هرکدومو معرفی کنیم:

پول روی پول

خدمات مالی سونی رو این شرکت انجام می­ده. درواقع کارش نظارت بر شرکت­‌های: خدمات بیمه‌ی سونی، بانک سونی، مراقبت از زندگی سونی و … بقیه شرکت‌هاست.

این هولدینگ یکی از پرسودترین بخش­‌های شرکت سونیه. طبق مقاله‌ی سایت tech25، بیشتر از نصف سود جهانی سونی، از این کمپانیه.

موسس شرکت سونی اریکسون : یاری سبز سونی به خودش

درواقع عبارت “موسس شرکت سونی اریکسون” خیلی معنادار نیست. سونی اریکسون، محصول مشارکت سونی با شرکت سوئدی ارکیسونه. و کسی تنهایی موسسش نیست.

شرکت سوئدی اریکسون یه تولیدکننده­­­‌ی موبایل بود.

موسس شرکت اریکسون، لارس مگنوس اریکسون هست. لارس این شرکت رو در سال 1876 تأسیس کرده. که طبیعتاً تو اون سال موبایل تولید نمی‌­کردن بلکه فقط یه تعمیرگاه تلگراف بودن.

شرکت اریکسون بعد از 2 سال شروع کرد به ساخت و فروش تجهیزات تلفن خودش. و همین‌­جا اولین مشارکتش با تنها شرکت مخابراتی سوئد شروع شد. 14سال بعد از تأسیس، شرکت اریکسون وارد بازار جهانی شد.

خب یه کم بیایم جلو. برسیم به جایی که نزدیک ادغام با سونی رسید.

شرکت اریکسون تصمیم گرفته بود تراشه­‌های تلفنش رو از یک مرکز واحد تهیه کنه. فیلیپس در نیومکزیکو. در 17 مارس 2000، فیلیپس نیومکزیکو دچار آتش‌سوزی شد. فیلیپس گفت مشکل یک هفته‌­ای حل می­شه اما بعد مشخص شد، تولید برای ماه‌­ها به تعویق میافته.

اریکسون توی اوضاع بدی گیر کرده بود. تولید و عرضه­‌ی مدل­‌های فعلی و جدید متوقف شده بود.

اینم داشته باشید که اریکسون اون‌موقع سومین تولیدکننده بزرگ تلفن همراه دنیا بود. اول و دوم موتورلا و نوکیا بودن.

برگردیم وسط فاجعه‌­ای که اریکسون وسطش گیر کرده بود.

بریم سراغ سونی. سونی تو این سال­ها در زمینه­‌ی تلفن همراه افتضاح عمل کرده بود! فقط 1درصد از بازار جهانی تلفن همراه رو داشت.

پس هر دو شرکت دیدن الان وقت همکاری با هم‌دیگه است. آگوست 2001، ادغامشون نهایی شد و این شد که در اصل: موسس شرکت سونی اریکسون ، یه آدم نیست. بلکه فاجعه­‌های دومینویی اتفاق افتاده برای سونی و اریکسونه.

موسس شرکت سونی پیکچرز ، شکست، باز هم شکست و نهایتاً come back سونی

ترکیبِ “موسس شرکت سونی پیکچرز” عبارت معمولی نیست. چون یک “فرد” موسس شرکت سونی پیکچرز نیست. سونی پیکچرز درواقع همون کلمبیا پیکچرزه که کوکاکولا سهامدار اصلیش شده بود و سونی تصمیم‌گرفت مالکیتشو به دست بیاره. همه­‌ی سهامدارا رو راضی کرد و اتفاقا قیمت زیادتر از معمول هم بابتش پرداخت کرد.

حالا اگه بپرسید موسس کلمبیا پیکچرز کیه؟ باید بگم:

کلمبیا پیکچرز رو دو برادر آمریکایی به نام جک و هری کوهن تأسیس کرده بودند.

موسس شرکت سونی پیکچرز
اما اصلاً چی ­شد که سونی وارد تجارت سرگرمی شد؟

یادتونه گفتم سونی سال 1975، بتامکس رو تولید کرد. یه کاست ویدئو و دستگاه ضبطش. رقیب اصلیش، دو سال بعد تازه VHS رو وارد بازار کرد.  همینجوری VHS دو هیچ عقبه.

یکی از جاهایی که بتامکس محبوبیت داشت تو صنعت فیلم و موزیک بود.

بعد از بتامکس هم که گفتیم سونی بتاکم رو وارد بازار کرد. که دقیقاً برای هم ساخته نشده بودن. اما به هرحال دوربینی بود که با نوارکاست­های بتامکس کار می‌­کرد. یه محصول دیگه هم داشتن برای ضبط موسیقی به اسم PCM.

تا اینجا سونی عالی عمل کرده. ده هیچ جلوئه. بخاطر همینم فکر می­‌کرد طبیعتاً صنعت ساخت ویدئو کاست، باید نوارهای بتا رو به عنوان استاندارد قرار بدن.

ولی داستان اینطوری پیش نرفت!

JVS یه شرکت ژاپنی دیگه بود، که تصمیم گرفت وی اچ اس رو وارد بازار کنه. اونا شروع کردن ویژگی­‌های منحصربه‌فرد بتامکس رو کپی کردن. موفق هم کپی کردن. البته نتونستن همه چیو کپی کنن. پس یه محصول کپی که حتی همه‌­ی ویژگی­‌های بتامکس هم نداره، چه شانسی برای موفقیت داشت؟

غرور و تعصب

قیمت‌­گذاری در همچین شرایطی که دوتا محصول تقریباً مشابه داریم، در فروششون تأثیر زیادی داره. بتامکس کیفیتش از وی اچ اس بهتر بود، پس سونی قیمت بیشتری روش گذاشت. ولی مسئله این بود که این تفاوت کیفیت، از نظر مردم خیلی قابل درک نبود. پس بیشتر مردم به سمت وی اچ اس رفتن.

اما این قیمت پایین فقط برای مردم محبوب نبود، بلکه تولیدکننده‌­ها هم به وی اچ اس علاقه‌­ی بیشتری داشتند.

این شد که سونی بازی برده رو باخت. یعنی بازاری که صددرصدش مال خودش بود و دو دستی تقدیم کرد به JVS.

حالا سونی چیکار کرد؟ تصمیم گرفت وارد حوزه­‌ی سرگرمی بشه. رفت سراغ کوکاکولا و کلمبیا پیکچرزو اینا، که بتونه خودش تولیدات داشته باشه.

پس دیگه سونی موفق شد؟ متأسفانه هنوز نه!

فیلم های شرکت سونی پیکچرز
باز هم شکست سونی

تصمیمات اشتباه مالی و بی­‌تجربگی سونی تو صنعت فیلم، شکست پشت شکست رو رقم زد.

تااین که بالاخره به خودش اومد. با تغییر مدیریت و به صرفه خرج کردن تونست فیلم­‌های پرفروشی بسازه.

هتل ترانسینوانیاها، مردعنکبوتی‌­ها، مردان سیاه پوش، جومانجی: به جنگل خوش آمدید و… همشون از ساخته‌­های سونی پیکچرز ان.

حالا بریم تریلر یکی از انیمیشن‌های سونی پیکچرز رو باهم بببینیم.

مطالب مرتبط

اگه آسیای شرقی‌ها و فضای کسب و کارشون برات جذابه:

ما یه مطلب خلاصه درمورد چنتا از کارآفرین‌های موفق جهان داریم که علاوه بر بیوگرافی، نکات جذابی از کارآفرینیشون هم توش پیدا می‌شه. اگه به کارآفرینی علاقه داری این مطلب می‌تونه برات جذاب باشه.

اگه سونی پیکچرز برات جالبه. پس حتماً به دنیای فیلم و سرگرمی علاقه داری :

فضای کارآفرینی تو ایران، یه فرق‌هایی داره، اگه می‌خوای یه روز کسب و کارت رو راه‌بندازی باید یه نگاهی هم به کارآفرین‌های ایرانی داشته باشی:

از قدیم گفتن دود از کنده بلند می‌شه:

اولین موسس شرکت سونی تازه تو 37 سالگی، کسب و کارشو شروع کرد.

تو کامنتا بهمون بگین به‌نظرتون
الان برای انجام کدوم کار سنتون زیاده؟

و کیو می‌شناسین که یه تغییر بزرگ رو دیر شروع کرده و موفق شده یا نشده
.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.