دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

هوش کلامی چیست ؟ | رمزگشایی از استعداد نهفتهٔ دوزبانه‌ها

هوش کلامی چیست؟
4.3/5 - (11 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم در مورد «هوش زبانی کلامی» صحبت کنیم. بسیاری از افراد با شنیدن کلمهٔ هوش به یاد «ضریب هوشی» می‌افتند. واقعیت این است که سال‌های سال تصور می‌شد ضریب هوشی تنها معیار سنجش هوش انسان است.

ضریب هوشی که به وسیلهٔ تست‌های هوش استاندارد سنجیده می‌شود، معمولاً توانایی‌های ریاضی و منطقی افراد را می‌سنجد. اما روانشناسی به نام «هوارد گاردنر» در سال 1983 نظریهٔ هوش‌های چندگانه را ارائه داد. در این نظریه انواع هوش برای انسان تعریف شده است.

یکی از این هوش‌های چندگانه هوش زبانی کلامی است. سنجش هوش‌های چندگانه توسط تست هوش گاردنر انجام می‌شود.

برای آشنایی با نظریهٔ گاردنر و انجام تست هوش زبانی کلامی روی دکمهٔ زیر کلیک کنید:

در این مقاله می‌فهمیم که هوش زبانی چیست؟ و در ادامه می‌خوانیم:

تعریف هوش کلامی چیست ؟

هوش زبانی کلامی (Linguistic / Verbal Intelligence) یکی دیگر از هوش‌های نظریهٔ هوش‌های چندگانهٔ گاردنر است. این هوش به توانایی فرد در درک کلمات (شفاهی یا نوشتاری) و همچنین استفاده از زبان برای نوشتن و خواندن اشاره دارد.

افرادی که هوش زبانی کلامی دارند عاشق کلمات هستند و به خواندن و نوشتن علاقهٔ زیادی نشان می‌دهند. همچنین این افراد استعداد بالایی در یادگیری زبان‌های جدید از خود نشان می‌دهند.

تعریف هوش زبانی کلامی

جالب است بدانید که این هوش اولین هوشی است که گاردنر آن را در لیست هوش‌های چندگانه آورده است. هوش کلامی گاردنر و هوش منطقی ریاضی دو نوع هوشی هستند که بیشترین شباهت را به آنچه که تست‌های «ضریب هوشی» (IQ) اندازه‌گیری می‌کنند دارند.

اما گاردنر اعتقاد دارد هوش زبانی کلامی پیچیده‌تر از آن است که بتوان تنها با تست استاندارد IQ آن را اندازه گرفت. بنابراین تعریف هوش زبانی فراتر از آن چیزی است که در تست های کاغذی IQ اندازه‌گیری می‌شوند.

ژنتیک و هوش زبانی کلامی

‌اگرچه توانایی‌های جسمانی (مثل کارکرد صحیح زبان یا حنجره) در توانایی‌های کلامی تعیین کننده هستند، اما امروزه می‌دانیم که ژن‌های خاصی به طور مستقیم مسئول ایجاد هوش کلامی هستند.

ژن‌های دخیل در ایجاد هوش کلامی سه وظیفه دارند:

  1. اولین ژن مسئول ایجاد توانایی‌های عمومی کلامی است و جهش در این ژن منجر به آسیب هوش کلامی می‌شود.
  2. دومین ژن مسئول پیشرفت مهارت‌های کلامی است و جهش این ژن منجر به اختلالاتی مثل اوتیسم می‌شود.
  3. سومین ژن مسئول ظرفیت‌های زبانی است و یکی از عوامل مؤثر در بالا یا پایین بودن هوش زبانی کلامی است.

‌‌اگرچه هنوز هم بر سر میزان دخالت ژنتیک در تعیین میزان هوش بحث‌های بسیاری وجود دارد، اما چیزی که از آن اطمینان داریم این است که ژن‌ها – هرچند اندک – قطعاً در ایجاد هوش دخیل هستند.

[پیشنهاد مطالعه: وراثت هوش چیست؟ | همه چیز دربارهٔ تاثیر ژنتیک و محیط بر هوش]

ویژگی‌های هوش زبانی کلامی

1- از نوشتن لذت می‌برند.

این افراد از هوش زبانی کلامی بالای خود استفاده می‌کنند و می‌توانند کلمات را به گونه‌ای در جملات به کار ببرند که نوشته‌های تاثیرگذاری را بنویسند.

2- ویراستارهای حرفه‌ای هستند.

آن ها به دستور زبان مسلط هستند و هنگام خواندن یک مطلب به خوبی می‌توانند غلط‌های نگارشی و املایی آن را تشخیص دهند.

3- کرم کتاب هستند.

«کرم کتاب» (Bookworm) اصطلاحاً به فردی اطلاق می‌شود که همیشه در حال خواندن است. افراد با هوش زبانی کلامی بالا عاشق خواندن و تشنهٔ یادگیری مطالب جدید هستند.

ویژگی های هوش کلامی چیست؟

4- دایرهٔ لغات گسترده‌ای دارند.

افرادی که هوش کلامی بالایی دارند، تعداد کلمات بیشتری را در حافظهٔ خود نگهداری می‌کنند و هنگام صحبت کردن از آن ها استفاده می‌کنند. کتاب خواندن باعث می‌شود دایرهٔ لغات آن‌ها روز به روز گسترده‌تر شود.

5- از بازی با کلمات لذت می‌برند.

این افراد به بازی‌هایی مثل جدول لغات در هم ریخته و حل جدول‌های متنی علاقه دارند.

6- به راحتی ضرب‌المثل‌ها، نقل قول‌ها و اشعار را حفظ می‌کنند.

حتماً تا به حال با افرادی برخورد داشته‌اید که اشعار زیادی را از شاعران مختلف حفظ هستند یا در جملات خود از ضرب‌المثل‌ها استفاده می‌کنند.

در واقع این افراد به واسطهٔ هوش زبانی کلامی و زبانی و حافظهٔ قوی خود این توانایی را در خود ایجاد کرده‌اند.

7- عاشق یادگیری زبان‌های جدید هستند.

هوش کلامی و زبانی بالا سبب شده این افراد استعداد بالایی در یادگیری اصول، قواعد و لغات زبان‌های جدید از خود نشان دهند.

8- سخنران‌های قهاری هستند.

افرادی که هوش کلامی در آن‌ها غالب است به خوبی صحبت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند مسائل را شفاف و شیوا بیان کنند. به همین دلیل است که می‌توانند تبدیل به سخنران‌ها و معلم‌های خوبی شوند.

افراد با هوش زبانی کلامی سخنران‌های خوبی هستند.

بیشتر بخوانید: هوش موسیقیایی چیست؟ ، راه های تقویت هوش موسیقی

سبک یادگیری زبانی کلامی

هر هوشی به یک نوع سبک یادگیری مرتبط است. مثلاً افرادی که «هوش بدنی جنبشی» دارند دوست دارند با دست‌هایشان کار کنند و وقتی می‌توانند اجسام را از نزدیک لمس کنند، بهتر می‌آموزند.

افرادی که دارای هوش زبانی کلامی بالا هستند، معمولاً سبک یادگیری کلامی دارند. در سبک یادگیری کلامی، فرد در صورتی که مطالب در قالب کلمات بیان شوند (مثلاً به صورت یک فایل صوتی یا یک مقاله) بهتر می‌آموزد.

راه های پرورش هوش کلامی زبانی

خوشبختانه هوش کلامی را هم مانند سایر هوش‌های چندگانه می‌توان افزایش داد. برخی روش‌های تقویت هوش کلامی زبانی گاردنر عبارتند از:

1- بازی با کلمات

بازی‌های کلمات مثل جدول لغات در هم ریخته، جدول حدس کلمات، جداول شرح در متن و جمله‌سازی از جمله سرگرم‌کننده‌ترین راه های افزایش هوش کلامی هستند.

2- کتاب خواندن

کتاب خواندن یکی از بهترین راه‌های افزایش هوش زبانی است. با کتاب خواندن دایرهٔ لغات شما گسترده‌تر می‌شود و با دستور زبان بیشتر آشنا می‌شوید.

از آن بهتر، کتاب خواندن به قصد یادگیری است. مطالعهٔ کتاب‌ها و مقالات آموزشی یک راه بسیار عالی برای پرورش هوش است.

3- دست‌نوشته‌ها: نمود عینی هوش کلامی

‌نوشتن داستان، سرودن شعر و حتی خاطره‌نویسی تمرین خوبی برای یادگیری نحوهٔ استفاده از کلمات در متن است.

ساخت یک وبلاگ، سایت شخصی یا پیج اینستاگرام هم راه خوبی برای دست به قلم شدن است. شما می‌توانید از اتفاقات روزمرهٔ خود بنویسید یا دربارهٔ حوزهٔ تخصصی مورد علاقه‌تان محتوا تولید کنید.

4- داستان گوش بدهید.

یکی دیگر از راه های جذاب و سرگرم‌کننده‌ای که هوش زبانی را افزایش می‌دهد، گوش دادن به داستان است. گوش دادن به داستان‌ها هم به اندازهٔ خواندن آن‌ها در افزایش این نوع هوش تاثیرگذار است.

گوش دادن به پادکست از راه های افزایش هوش زبانی کلامی است.

در این زمینه پادکست های زیادی وجود دارد که پیشنهاد ما به شما «پادکست چنل بی» است.

5- در جمع صحبت کنید.

صحبت کردن در برابر دیگران هم یکی از روش های تقویت هوش زبانی است که هم هوش بین فردی شما را تقویت می‌کند و هم به شما اعتماد به نفس را هدیه می‌دهد.

برای ارائهٔ مطالب درسی داوطلب شوید، مسئولیت اجرای برنامه‌ها و سخنرانی در آن‌ها را بر عهده بگیرید و هرجا فرصت مناسبی پیش آمد، شروع به صحبت کنید.

6- هر روز لغات جدیدی را یاد بگیرید.

وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، هیچ چیز به اندازهٔ داشتن دایرهٔ لغات گسترده مهم نیست. سعی کنید هر روز لغات جدیدی را یاد بگیرید و لغات قبلی را هم مرور کنید.

برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن های موبایل هم استفاده کنید که یادگیری لغات را ساده‌تر از قبل کرده‌اند. یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها در این زمینه «Memrise» است.

اهمیت هوش کلامی در زندگی

مهم‌ترین مزیت این هوش «ارتباطات» است. این هوش به انسان کمک می‌کند صحبت کند، بنویسد و با سایر انسان‌ها ارتباط برقرار کند.

هوش کلامی باید در سال‌های ابتدایی زندگی فرد ایجاد شود چرا که در فرایند یادگیری دانش‌آموزان نقش مهمی دارد.

از دیگر مزایای هوش زبانی که در فرایند یادگیری هم نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ذهن سازمان یافته

«سازمان‌دهی ذهن» فرایندی است که طی آن افکار در ذهن جمع‌آوری و منظم می‌شوند. برای دستیابی به یک ذهن سازمان یافته، افراد به هوش کلامی احتیاج دارند.

– هوش کلامی: راز موفقیت دوزبانه‌ها

در حین یادگیری یک زبان جدید باید آواها، دستور زبان و معانی کلمات را یاد بگیرید. یادگیری این‌ها به کمک هوش کلامی ممکن است.

در ویدئوی زیر اطلاعات جالبی دربارهٔ نحوهٔ کارکرد مغز در یادگیری زبان‌ها ارائه شده است.

– بهبود توانایی‌های ارتباطی

یادگیری زبان‌های جدید یا گسترش دایرهٔ لغات زبان مادری به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید در جمع صحبت کنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. در واقع افزایش هوش کلامی به افزایش «هوش بین فردی» و گسترش دایرهٔ اطرافیان هم کمک می‌کند.

– پیشرفت در تفکر نقادانه و استدلال منطقی

وقتی زبان‌های گوناگونی را می‌آموزید، به تدریج با شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود در کلمات و دستور زبان‌های مختلف آشنا می‌شوید که این خود باعث افزایش قدرت تحلیل و «هوش منطقی» شما می‌شود.

– توانایی ابراز وجود

تسلط بر زبان و داشتن دایرهٔ لغات گسترده به شما کمک می‌کند تا بتوانید نظراتتان را در جمع واضح‌تر بیان کنید.

– ایجاد اعتماد به نفس

اعتماد به نفس و هوش کلامی با هم رابطهٔ متقابل دارند. هرچه این هوش بیشتر باشد، فرد دایرهٔ اطلاعات گسترده‌تری داشته و بهتر می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری برای صحبت کردن در جمع و بیان نظرات دارد.

– هوش کلامی و کمک به سایر هوش‌ها

هوش زبانی در ایجاد و رشد سایر هوش‌ها مثل «هوش درون فردی» و هوش بین فردی هم تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: کاربرد هوش های چندگانه در مدرسه

‌مشاغل مناسب هوش کلامی

افرادی که دارای این نوع هوش هستند در مشاغلی که تمرکز زیادی روی نوشتن، خواندن و حرف زدن دارند خیلی خوب عمل می‌کنند. برخی از این مشاغل را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • روزنامه‌نگار
  • نویسنده / تولید محتوا
  • مترجم
  • بازیگر
  • سخنران
  • معلم
  • کپی رایتر
ژورنالیست ها و نویسندگان دارای هوش زبانی کلامی بالایی هستند.
  • وکیل
  • گویندهٔ رادیو
  • گویندهٔ خبر رادیو و تلویزیون
  • ویراستار
  • گفتار درمانگر

افراد مشهور با هوش زبانی کلامی

گاردنر در کتاب خود از «تی. اس. الیوت» شاعر و نمایشنامه‌نویس آمریکایی – بریتانیایی و برندهٔ نوبل ادبیات به عنوان فردی با هوش کلامی بالا یاد می‌کند.

الیوت در سن ده سالگی مجله‌ای ساختگی را با عنوان «Fireside» نوشت. تنها در عرض سه روز، الیوت هشت شماره از این مجله را که هر کدام شامل اشعار، داستان‌‌ها، ستون شایعات و طنز بودند، نوشت.

برخی افراد مشهور در تاریخ که به دلیل هوش زبانی کلامی بالایشان مشهور شده‌اند:

افراد مشهور با هوش کلامی: خارج از ایران

  • ویلیام شکسپیر
  • گوته
  • چارلز دیکنز
  • ویکتور هوگو
  • جین آستین
  • رولد دال
  • جی کی رولینگ

افراد مشهور با هوش کلامی: در ایران

  • سعدی
  • فردوسی
  • حافظ
  • علی اکبر دهخدا
  • صادق هدایت
  • پروین اعتصامی
  • سیمین بهبهانی
  • بزرگ علوی

در پایان این مقاله از شما دعوت می‌کنیم با آدم‌های اهل کار نکن که هوش زبانی بالایی دارند آشنا شوید. می‌توانید با کلیک روی دکمه‌های زیر دربارهٔ آن‌ها بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط

هوش زبانی کلامی یکی از انواع هوش‌های هیجانی است. برای اینکه درک بهتری از این هوش و انواع دیگر آن به دست بیاورید می‌توانید به دو مطلب زیر مراجعه نمایید.

امروزه که با تعریف جدیدی از هوش آشنا هستیم، میدانیم که تنها فاکتور موفقیت ضریب هوشی یا IQ بالا نیست. به همین دلیل آگاهی از اهمیت هوش هیجانی و همچنین کاربردهای آن در جوانب مختلف زندگی می‌تواند در کسب موفقیت و داشتن یک زندگی شاد به ما کمک زیادی نماید.

اگر به دنبال شناخت هر چه بیشتر خود هستید و می‌خواهید هوش خود را در زمینه‌های مختلف بسنجید می‌توانید به مطلب انواع تست هوش مراجعه نمایید و با انواع تست‌های هوش آشنا شوید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید هر کدام از تست‌های معرفی شده را به رایگان انجام دهید و هوش خود را بسنجید.

حتماً شما هم در اطرافیانتان افرادی را می‌شناسید که هوش زبانی کلامی بالایی دارند. به نظرتان چه عواملی باعث افزایش این هوش در آن‌ها شده است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “هوش کلامی چیست ؟ | رمزگشایی از استعداد نهفتهٔ دوزبانه‌ها

  1. زهرا گفته:

    من هوش کلامیم بالاست و عین شغلایی ک برای هوش کلامی نوشته شده بود و من دوست داشتم و یا از طرف دیگران بهم پیشنهاد شده بود مثل گوینده رادیو و تلویزیون نویسنده معلمی سخنرانی ک عاشق شم نگم براتون….
    ممنون❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.