دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

فرآیند تولید محتوا هنری اثربخش از شناخت تا نحوه تولید – 16 ایده جذاب تولید محتوای هنری

تولید محتوا هنری
4.4/5 - (9 امتیاز)

همه ما واقفیم که در دنیای امروز هر هنرمندی برای ارائه آثار هنری که خلق می‌کنه، نیاز داره در فضای اینترنت به تولید محتوا هنری بپردازه. اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان واقعی اینه که تولید محتوای هنر، با حفظ موارد زیر انجام بشه: 

این مطلب شما‌‌ رو راهنمایی می‌کنه برای معرفی خودتون و نمایش و فروش آثار هنری‌تون از تولید محتوا کمک بگیرید. و قراره با ارائه مطالبی دسته‌بندی شده و منسجم همراه با مثال‌های واقعی و عینی و ایده‌های جذاب تا حد بسیار خوبی شما رو با تولید محتوای هنر و تولید محتوا برای پیج هنری آشنا کنه.

شاید جالب باشه اینو هم بدونید که منی هم که نویسنده این مطلب هستم با شما دغدغه مشترک دارم و مطلب پیشِ رو چکیده‌ای کاملاً کاربردی از نتیجه چندین سال تجربه فعالیت من در حوزه صنایع‌ دستی و تولید محتوای هنری به اضافه تحقیقات جامع و کاملی ست که اخیراً انجام دادم.

قصد ندارم یک سری عناوین و کلیات غیر کاربردی این‌جا واستون بگم، بلکه مبحث تولید محتوا هنری رو در سه بخش زیر برای شما بازگو می‌کنم: 

بخش اول: معرفی مفاهیم اولیه، اهمیت و ضرروت تولید محتوا هنری

این بخش‌ رو با جمله زیر آغاز می‌کنم و بعد از اون به معرفی تولید محتوای هنری و بررسی جنبه‌های مختلف ضرورت اون می‌پردازم.

 تولید محتوا ویژگی گریزناپذیر عصر حاضر در تمام زمینه‌ها ست، حتّی شمایی که یک پیام ارسال می‌کنید به نحوی در حال تولید محتوا هستید.

منظور از تولید محتوای هنری چیست؟

تولید محتوای هنری در واقع همون متن‌ها، تصاویر، ویدئو‌ها و یا حتّی صوت‌هایی هست که از یک فعالیت هنری یا یک اثر هنری خلق میشه.

یا حتّی آموزش، اخبار و اطلاع‌رسانی‌هایی که در زمینه هنر، در فضای اینترنت و در بستر‌ها یا پلتفرم‌های مختلفی اعم از اینستاگرام، وبلاگ، وب‌سایت، یوتیوب و … منتشر میشه.

که البته همون‌طور که گفته شد، محتوا فرم‌های متفاوتی اعم از متن، تصویر، ویدئو، صوت و غیره داره، که این فرم‌های محتوایی میتونن در قالب‌های مختلفی ارائه بشن، مثلاً کتاب الکترونیکی، تصاویر ثابت و متحرک، وبلاگ، اینفوگرافیک، پوستر و کاتالوگ، موشن گرافیک، فیلم، وبینار، دوره‌های آنلاین، پادکست و …

اگر به‌طور کلی با مقوله تولید محتوا و انواع محتوا آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنم ویدئوی زیر رو که در اون مختصر و مفید به این موضوع پرداخته شده تماشا کنید:

تولید محتوا هنری یا تولید محتوای هنری در اینستاگرام؟

شما هم مثل اکثر افراد هر وقت صحبت از تولید محتوا میشه ناخودآگاه ذهنتون به سمت تولید محتوای اینستاگرامی روانه میشه؟ خب این طبیعیه، چون در حال حاضر اینستاگرام تقریباً محبوب‌ترین پلتفرم محسوب میشه و اکثر افراد اصطلاحات دنیای اینترنت رو در قالب اینستاگرام شنیده اند.

اما باید بگم که مقصود از تولید محتوای هنری صرفاً تولید محتوا برای پیج هنری در اینستاگرام نیست، و من قراره از مفهوم جامع‌تری از تولید محتوای هنر براتون صحبت کنم.

همون‌طور هم که در بخش قبلی توضیح داده شد، تولید محتوا انواع متفاوتی داره که در ادامه مطلب محتوای مناسب پیج‌های اینستاگرامی، وب‌سایت و سایر رسانه‌های اجتماعی رو معرفی کردم.

در کل این‌‌رو هم بگم که مهم نیست شما چه پلتفرمی رو انتخاب می‌کنید، مهم نحوه تولید محتوای هنری ست.

تصویر زیر مربوط به وب‌سایت آقای پرویز تناولی هنرمند مطرح امروزی ملقب به «پدر مجسمه‌سازی مدرن ایرانی» هست، یک نمونه‌ی حرفه‌ایِ تولید محتوا هنری برایِ وب‌سایت:

وب سایت هنری

تولید محتوای هنری چه کمکی به پیشرفت من در حیطه فعالیت هنریم می‌کند؟

کمک تولید محتوای هنری به پیشرفت هنرمند

درسته که هنر به ذات جاذبه داره و انسان‌ها جذب دیدن و شنیدن زیبایی‌ها میشن، اما امروز هنرمندان هم مثل سایرین، قبل از هر چیز و هر جا در فضای مجازی و بستر اینترنت دیده و شنیده میشن.

بنابراین شما به یک پیج یا وب‌سایت یا هر رسانه‌ی اجتماعیِ دیگه‌ای نیاز دارید که بتونید در اون بستر برای رسیدن به اهداف زیر به تولید محتوای هنری مناسبی بپردازید:

  • معرفی و ترویج هنر یا اثر هنری‌تون
  • نمایش آثار هنری
  • فروش آثار هنری و یا فروش بلیط رویدادهای هنری
  • جذب مخاطبین هنری
  • اطلاع‌رسانی رویدادهای هنری برگزار شده و یا در حال برگزاری‌
  • شناخته شدن و شهرت در جوامع هنری یا عام
  • داشتن رزومه منسجم و حرفه‌ای از فعالیت هنری‌تون
  • و …

چرا هنرمند باید در زمینه هنر تولید محتوا کند؟

تا حالا این افکار به ذهنتون اومده که مثلاً اساتید یا الگوهای هنری شما زمانی بدون استفاده از بستر اینترنت رشد کردن، شناخته شدن، یا تونستن آثارشون رو تو نمایشگاه‌های معتبری به نمایش بذارن یا به‌فروش برسونن؟

بله درسته، این موضوع رو نمیشه نادیده گرفت که به عنوان یک هنرمند روش‌های بسیاری پیش روی شماست که آثار و کار‌های هنری‌تون رو در معرض نمایش قرار بدید و شناخته بشید، مثل: برگزاری نمایشگاه، همکاری با گالری و آرت‌شاپ‌ها، برگزاری ورک‎شاپ‌های هنری و غیره، و از این طریق خودتون و آثار هنری‌تون رو به دنیا معرفی کنید.

اما علاوه بر همه این‌ها، ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که پیشرفت در هر حیطه‌ای و جا نماندن از دنیای سریع انتقال داده امروزی، منوط به ارائه محتوای مناسب در بستر اینترنت هم هست، و روش‌های معرفی، شناخت و تبلیغات هنرمندان بسیار متفاوت شده.

پس بهتره ذهنیت سنتی رو کنار بذاریم و این مقاومت رو بشکنیم، چون اگر منعطف نباشیم و سوار این موج تغییراتِ سریع نشیم به‌زودی جا خواهیم موند و جلوی پیشرفت خودمون رو خواهیم گرفتیم.

علت نیاز هنرمند به تولید محتوا هنری

و باید اینو هم بگم که صرفاً داشتن پیجی اینستاگرامی حاوی تصاویری از نمونه کارها و آثار شما و توضیحاتی راجع به اون‌ها کفایت نمی‌کنه.

شما به عنوان یک هنرمند می‌بایست ضمن حفظ ماهیت هنر‌تون، با تولید محتوای اصولی نحوه به نمایش گذاشتن آثارتون رو خلاقانه کنید.

در ادامه مطلب یعنی بخش دوم یک سری ایده‌های تولید محتوای هنری و همچنین اصول و نحوه تولید محتوا هنری رو براتون آوردم، که کار رو برای شما خیلی راحت‌تر می‌کنه.

ویدئو‌های زیر هم چند نمونه‌ی خلاقانه‌‌ی تولید محتوای پیج هنری با در نظر گفتن ماهیت هنر و هنرمند هستن:

علت نیاز هنرمند به یادگیری تولید محتوا

تولید محتوا هم مثل خیلی از کارهای دیگه یک مهارت محسوب میشه و طبیعتاً هنرمند هم باید تولید محتوا هنری رو طبق اصولش یاد بگیره که بتونه خیلی راحت‌تر محتوای مناسبی ارائه بده.

و خب شاید تا حالا به این نکته توجه نکرده باشید که:
با توجه به این‌که هنر ذاتاً با نمایش پیوند خورده و خب از طرفی اصل اساسی در تولید محتوا هم به نحوی نمایشی ست، شما میتونید با به بکارگیری توان هنری‌تون در زمینه‌‌ی تولید محتوای هنری به خوبی عمل کنید و این یک امتیاز برای شمای هنرمند محسوب میشه.

پس مسلط بودن به تولید محتوا به اضافه‌ی ذوق هنری دورنی هنرمند میتونه یک پکیج فوق العاده باشه.

نیاز هنرمند به یادگیری تولید محتوا هنری

حالا که به اهمیت یادگیری تولید محتوا هنری پی بردیم، به‌نظرتون هنرمند خودش باید تولید محتوا را یاد بگیره یا این کار رو به فرد دیگری بسپاره؟

در بخش بعدی سعی کردم به این سؤال پاسخ مناسب و کاملی بدم پس با من همراه باشید…

به عنوان هنرمند خودم تولید محتوا کنم یا تولید محتوا رو به کارشناس بسپارم؟

واسپاری تولید محتوا هنری به کارشناس

طبیعتاً این‌که تولید محتوای هنری یا تولید محتوای پیج هنری رو خودتون در دست بگیرید، یا این وظیفه رو به شخص دیگری یا حتّی کارشناسش بسپارید انتخاب شماست و قطعاً بستگی به شرایط‌تون داره.

من به عنوان کسی که چندین سال از نزدیک با این موضوع دست و پنجه نرم کرده، مطمئنم برای هنرمندی که در ابتدای مسیر هنری خودش هست یا حداقل هنوز اونقدرها در جامعه هنری یا حتّی عام شناخته نشده، پرداخت هزینه کارشناس تولید محتوای هنر که این امر رو به‌صورت تخصصی برای او انجام بده احتمالاً خارج از توانش هست.

پس اگر جزءِ این دسته هستید و یا قصد دارید تولید محتوا رو به فرد دیگری بسپارید، بهتره خودتون یا فرد موردنظر با مفاهیم اولیه تولید محتوا هنری یا تولید محتوا پیج هنری آشنا بشید.

به عنوان مثال پیج ashouri.roshanak متعلق به خانم هنرمندی‌ست که در اینستاگرام در سطح خوب و قابل قبولی برای نمایش آثار هنریش تولید محتوا می‌کنه، تصاویر و ویدئوهای زیر چند تا از پست‌های ایشون در جهت نمایش کارهاشون با استفاده از عکاسی خلاقانه،ویدئوهای دیدنی و نوشتن متن کپشن های کوتاه و جذاب هست:

تولید محتوا پیج هنری در اینستاگرام

و حالا اگر قصد دارید که خودتون بتونید تولید محتوای پیج یا وب‌سایت هنری‌تون رو در دست بگیرید، لازمه که یک سری نکات کاربردی و مقدماتی برای تولید محتوای هنری رو یاد بگیرید، پس شما رو به خواندن بخش دوم این مطلب دعوت می‌کنم.

ضمناً اگر تمایل دارید در زمینه تولید محتوای اثر‌بخش در سطح حرفه‌ای‌، دوره‌ای جامع و تجربه‌محور بگذرونید، خوشبختانه سایت کارنکن به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها چندین ساله دوره‌ای بصورت آنلاین و با روش یادگیری چریکی برگزار می‌کنه، همین مطلبی هم که در حال خوندنش هستید در واقع تمرین تولید محتوای من در این دوره‌ست، لینک مشاهده و ثبت‌نام دوره رو همینجا واستون گذاشتم :

بخش دوم: شناخت مناسب‌ترین محتواها و نحوه تولید محتوا هنری

در بخش قبل با اهمیت و ضرورت نیاز به تولید محتوای هنر آشنا شدید، حالا وقتشه که ویژگی‌های یک محتوای مناسب از نظر مخاطب و در پلتفرم‌های مختلف رو بشناسید، و با روش‌های محتوا‌سازی و همچنین چند ایده در زمینه تولید محتوای هنری آشنا بشید.

همون‌طور که قبل‌تر اشاره کرده بودم، محتوا انواع متفاوتی داره و هر پلتفرم هم محتوای مناسب خودش رو داره، اما در وهله‌ی اول بهترین محتوای هنری در هر پلتفرمی محتوایی ست که: 

  1. اثربخش و جذاب باشه
  2. به مخاطب هنری احترام بذاره و وقتش رو تلف نکنه
بهترین محتواها در پلتفرم‌ها

تولید محتوای هنری پیج اینستاگرام استاد علی اکبر صادقی یک مثال بسیار مناسب در این زمینه ست.

آدرس اینستاگرام پیج استاد علی اکبر صادقی: @aliakbarsadeghi_foundation

بعد از در نظر گرفتن دو مورد گفته شده، می‌بایست بهترین نوع محتوا در بستر‌های زیر رو بشناسیم و بر همون اساس به تولید محتوای هنری بپردازیم:

اینستاگرام:

به‌طور کلی به دلیل این‌که اینستاگرام بر پایه تصویر بنا شده بهترین محتوا در این پلتفرم محتوای تصویری هست.

محتوای تصویری میتونه به صورت تصاویر و ویدئوهای کوتاه، با کیفیت، خلاقانه و یا حتّی نمایش متن‌ها در قالب تصاویر اسلایدی، اینفوگرافیک‌ها و … باشه.

تصویر زیر مثال مناسبی از تولید محتوای تصویریِ پیج‌ هنری هستش:

تولید محتوا برای پیج هنری در اینستاگرام

در صورتی که تمایل دارید در مورد تولید محتوا در اینستاگرام بیشتر بدونید مطالب زیر میتونه به‌خوبی تو این زمینه به شما کمک کنه:

وب‌سایت:

در وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌ها به این علت که بیشتر مطالب مورد توجه هستن، محتوای متنی مناسب‌تر هست. در واقع بهتره بگم نوشتن مطالب ارزنده و ادغام درست و بجای اون‌ها با تصاویر و ویدئوهای مرتبط.

هرچند که ممکنه شما امروز به داشتن وب‌سایت احساس نیاز نکنید، اما در آینده‌ای نه چندان دور این یکی از نیازهای قطعی شما خواهد بود.

بنابراین توصیه می‌کنم از این بخش سَرسَری نگذرید و اگر قصد دارید با تولید محتوای متنی بیشتر آشنا بشید و به دنبال یک آموزش مناسب در این زمینه هستید خوندن مطلب زیر رو بهتون پیشنهاد می‌کنم: 

و در  تصویر زیر یک نمونه بسیار خوب از تولید محتوای متنیِ وب‌سایت هنری رو می‌بینید، وب‌سایتِ «آقای علی بنی صدر» :

محتوای متنی وب سایت هنری

سایر پلتفرم‌ها:

در صفحات هنریِ یوتیوب، پادکست و امثال اون‌ها هم قطعاً ویدئو و صوت‌هایی با مضمون، اغلب طولانی مدت و با اهداف آموزشی، سرگرمی، اطلاع‌رسانی و … بیشتر مورد پسند مخاطبین هنر هست.

به عنوان مثال پیج هستاک آرت علاوه بر این‌که داره در فضای اینستاگرام به‌ خوبی فعالیت می‌کنه، در یوتیوب هم بسیار حرفه‌ای و فعال در حال تولید محتوای هنر هست، تصاویر زیر مربوط به کانال یوتیوب ایشون هستن:

تولید محتوا هنری در یوتیوب

برای آشنایی بیشتر با چگونگی فعالیت در فضای یوتیوب روی لینک زیر کلیک کنید:

و اگر با نحوه ساخت پادکست هم آشنایی ندارید، آقای امین آرامش سازنده پادکست کارنکن در ویدئویِ زیر یاد دادن که چطور پادکست بسازیم:

بیشتر بخوانید: معرفی سایت‌های تولید محتوا با هوش مصنوعی 

محتوای هنری جذاب از نظر مخاطب هنر

خیلی ساده بخوام بگم محتوایی از نظر مخاطب هنر جذاب هست که شامل موارد زیر باشه:

  • نیازی از مخاطب رفع کنه
  • احساس او درگیر بشه 
  • برای مخاطب خلق ارزش کنه

مخاطب هنر شیفته دیدن و شنیدن زیبایی‌هاست.

البته می‌تونیم به جرات بگیم که بطور کلی بشر از این ویژگی برخورداره، با این تفاسیر شما در تولید محتوای هنر یک قدم بسیار بزرگ از دیگر حوزه‌های تولید محتوا جلو هستید، چون ذات محتوایی که شمایِ هنرمند قراره تولید کنید جاذبه داره و اثر هنری شما خودش به تنهایی یک محتوای هنری ارزشمند محسوب میشه.

حال این‌که قدم اول برای شناخت بهتر محتوای هنری جذاب از نظر مخاطب هنر، شناخت علایق و دغدغه‌های مخاطب هنر هست و این در واقع مهم‌ترین گام تولید محتوای هنری ست، که در همین مطلب و در بخش نحوه محتوا سازی یا تولید محتوای هنری تحت عنوان شناخت پرسونای مخاطب بطور مفصل‌تری بهش پرداختم.

جذب مخاطب هنری به واسطه تولید محتوای هنری

جذب مخاطب هنری توسط تولید محتوای هنر

بسیاری از افراد تشنه هنر در جست و جوی مطالب آموزشی هنر، دیدن آثار هنری، بهره مندی از تماشای آثار و حتّی شناخت هنر مورد علاقه‌شون در فضای مجازی یا گوگل هستند.

شما می‌تونید با شناخت نیازهای مخاطب هنر در کنار ارائه آثار هنری‌تون محتوایی جذاب و ارزشمند ایجاد کنید و مخاطبین رو تحت تأثیر هنر خودتون قرار بدید.

مطالب دو بخش بعدی به شما کمک میکنه که بتونید با تولید محتوای اثربخش و جذاب، مخاطب هنری رو جذب کنید.

فرآیند کلی تولید محتوای هنری شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. کسب دانش و اطلاعات کافی در حیطه فعالیت هنری‌تون
  2. شناخت محتوای مناسب در حیطه فعالیت هنری‌تون
  3. در نظر گرفتن هدف اصلی از تولید محتوای هنری
  4. شناخت پرسونای مخاطب
  5. رعایت اصول تولید محتوا
  6. دانستن اطلاعات یا مشخصات مورد نیاز برای ارائه در قالب محتوای هنری
  7. نحوه چیدمان و ارائه تصاویر در پیج یا وب‌سایت هنری
  8. و در آخر محتوای هنری سئو شده تولید کنید

در روند تولید محتوای هنری موارد بالا رو در نظر بگیرید و بر همین اساس به خلق محتوا پردازید.

نیازی نیست صددرصد موارد رو رعایت کنید، ولی اینو بدونید که قطعاً محتوایی بیشتر مورد پسند و قابل قبوله که درصد بیشتری از این موارد رو در بر بگیره.

1. کسب دانش و اطلاعات کافی در حیطه فعالیت هنری‌تون:

در هر شاخه‌ای از هنر که مشغول به فعالیت هستید در وهله‌ی اول برای این‌که بتونید تولید محتوای هنری ارزشمندی داشته باشید لازمه که:

  • به رشته هنری‌تون تسلط داشته باشید
  • اطلاعات‌تون به روز باشه
  • توانایی پاسخ به سؤالات مخاطب‌هاتون رو داشته باشید
داشتن دانش و اطلاعات کافی در حیطه فعالیت هنری‌تون

در این صورت می‌تونید محتوایی صحیح و جامع تولید کنید.

2. شناخت محتوای مناسب در حیطه فعالیت هنری‌تون:

این‌که شما یک هنرمندِ نقاش، مجسمه ساز، موزیسین، عکاس، طراح فرش و یا غیره هستید در انتخاب موضوع محتوایی که باید تولید کنید کاملاً تأثیر داره. موارد زیر مثال‌هایی واضح در همین رابطه هستن: 

  • اگر موزیسین هستید معرفی رویدادهای جذاب و یا سازهای مرتبط با سبک موسیقی خودتون
  • اگر نقاش هستید معرفی آثار برتر جهان و یا نمایشگاه‌های مطرح در حال برگزاری
  • اگر عکاس هستید ترفندهای کوچک و کاربردی عکاسی و یا معرفی جدیدترین تکنولوژی‌های دوربین‌های عکاسی
  • اگر مجسمه ساز یا سفالگر هستید چالش‌های مربوط به راه‌اندازی کارگاه
  • اگر نجار هستید معرفی ابزارهای مختلف کارتون
  • و …
شناخت محتوای مناسب در حیطه فعالیت هنری‌تون

در ادامه همین مطلب در بخش ایده‌های تولید محتوای هنری برای هنرمند بطور مفصل‌تری به این موضوع پرداختم.

3. در نظر گرفتن هدف اصلی از تولید محتوای هنری :

گر‌ چه شما در راستای اهداف خودتون که پیش‌تر در بخش « تولید محتوای هنری چه کمکی به پیشرفت من در حیطه فعالیت هنریم می‌کند؟ » بهش پرداختم، تولید محتوای هنری رو انجام می‌دید، اما دو تا از مهم‌ترین اصل‌هایی که نباید فراموش کنید اینه که:

  • هدف شما تنها رشد و ترقی خودتون نیست
  • هدف اصلی شما باید کمک به مخاطب هنری باشه و نیازی از او رفع یا مشکلی رو از او حل کنه
در نظر گرفتن هدف اصلی از تولید محتوای هنری

4. شناخت پرسونای مخاطب:

لازمه که برای شناخت بهتر پرسونای مخاطب‌تون موارد زیر رو در نظر بگیرید و در راستای اونها به تولید محتوای هنر بپردازید:

  • نیازها، علاقه مندی‌ها و دغدغه‌های مخاطب رو بشناسید
  • بتونید حدس بزنید چه سؤالاتی براش پیش میاد
  • چه موضوعاتی رو سرچ می‌کنه
  • از دیدن و شنیدن چه موضوعاتی لذت می‌بره و با شما همراه میشه
شناخت پرسونای مخاطب هنری

5. رعایت اصول تولید محتوا:

دانستن اصول تولید محتوا نیز شرط جذب مخاطبه، و شما می‌بایست برای نمایش کار هنری‌تون از این اصول و قوانین پیروی کنید و محتوایی با ترکیبی از متن، تصاویر و ویدئو‌هایی ارائه بدید که از نظر گوگل، اینستاگرام و یا دیگر شبکه‌های اجتماعی مورد تایید باشه، و بتونید از این طریق افراد رو به داخل صفحه‌تون بکشونید.

رعایت اصول تولید محتوا هنری

این یک مبحث مفصل و تخصصی هست که دوره‌های متفاوتی در این زمینه برگزار میشه، سایت کارنکن هم سال‌هاست دوره‌ای جامع و کاربردی در همین زمینه به صورت آنلاین برگزار می‌کنه که دائما در حال به روز رسانی ست. در صورت تمایل می‌تونید بخش‌های از این دوره رو بصورت رایگان از طریق لینک زیر مشاهده کنید: 

6. دانستن اطلاعات یا مشخصات مورد نیاز برای ارائه در قالب محتوای هنری:

به طور مثال شما می‌بایست به‌عنوان یک هنرمند با مواردی از جمله استیتمنت و اصول نوشتن اون، نحوه نوشتن پورتفولیو هنری، تایم لاین، نحوه رزومه‌نویسی استاندارد، رزومه‌نویسی در لینکدین و … آشنا باشید و در وب‌سایت یا صفحه شخصی‌تون چنین محتواهایی رو نیز ارائه بدید.

دانستن اطلاعات یا مشخصات مورد نیاز برای ارائه در قالب محتوای هنری

7. نحوه چیدمان و ارائه تصاویر در پیج یا وب‌سایت هنری:

نحوه چینش مطالب و تصاویر در وب‌سایت یا صفحه اینستاگرام شما به لحاظ بصری تأثیر بسیار زیادی در جذب و عدم جذب مخاطب داره، این مورد هم اصول خودش رو داره و با رعایت این اصول می‌تونید راحت‌تر مخاطب رو جذب کنید. با یه سرچ ساده تو گوگل می‌تونید در این زمینه کلی اطلاعات بدست بیارید.

نحوه چیدمان و ارائه تصاویر در پیج یا وبسایت هنر

8. و در آخر محتوای هنری سئو شده تولید کنید:

یعنی محتوایی تولید کنید که بهینه باشه و بر اساس الگوریتم‌های گوگل. چرا‌ که اگر محتوای شما مورد پسند گوگل قرار بگیره صفحه شما در ردیف‌های اولیه‌ی لیست پیشنهادی گوگل به کاربران قرار می‌گیره.

تولید محتوای هنری سئو شده

اگر نمی‌دونید سئو چیه و یا قصد دارید بیشتر با این مفهوم آشنا بشید پیشنهاد می‌کنم مطالب زیر رو ببینید: 

امیدوارم تا این‌جای کار خسته نشده باشید و مطالب براتون مفید و کاربردی بوده باشن، در بخش بعدی برای راحتی کار شما ایده‌های مختلف تولید محتوای هنری رو دسته بندی کردم که هر بخش شامل نمونه‌های عینی و مثال‌های کاربردی هم هست.

تو بخش‌های قبلی گفتیم که باید برای مخاطب هنر به‌جز نمایش اثر هنری‌تون خوراک محتوایی دیگه‌ای هم داشته باشید، البته به نحوی که ماهیت و سطح کار هنری شما حفظ بشه و اصطلاحاً محتوای زرد به خورد مخاطب داده نشه.

کما این‌که محتوای زرد به هویت شما و کار هنری‌تون و حتّی حوزه هنری شما آسیب وارد می‌کنه و این‌ یعنی به خواسته مخاطب هنر هم احترام گذاشته نشده.

اگرچه ممکنه در ابتدای امر مخاطب جذب بشه، اما چون به روشی ناصحیح تغذیه شده و در بلند مدت اهداف او تامین نمیشه، کم کم از شما فاصله می‌گیره.

ایده‌های تولید محتوای هنری میتونه از جنس موارد زیر باشه:

  1. ارتباط با مخاطب
  2. انتقال دانش و اطلاعات
  3. سرگرمی

اما قبل از این‌که برم سراغ مطرح کردن ایده‌های هر دسته‌بندی، لازمه نکته دیگه‌ای رو بگم، قرار نیست برای تولید محتوا هنری از همه ایده‌های که در ادامه گفته شده استفاده کنید.

شما می‌تونید به نسبت ماهیت کار هنری‌تون هر کدوم رو مناسب و درخور دیدید به کار بگیرید.

1. ارتباط با مخاطب:

می‌تونید از این طریق با مخاطب حس صمیمیت ایجاد کنید و بهش نزدیک بشید و اجازه بدید مخاطب با شما، روحیات، شخصیت و سبک زندگی‌تون بیشتر آشنا بشه.

برای این منظور موارد زیر ایده‌های بسیار خوبی می‌تونن باشن:

معرفی خودتون:

میتونه شامل ویژگی‌های شخصیتی و یا داستان زندگی‌تون باشه تا فراتر از اون‌ها.

می‌تونید از دغدغه‌ها، ذهنیات، علاقه مندی‌ها و حتّی طرز تفکرتون در بازه‌های زمانی متفاوت بگید و این‌طوری مخاطب شناخت بهتری نسبت به هنرمند خالق اثر و شخصیتش پیدا می‌کنه.

در تصاویر زیر مثال‌های از این نوع ارتباط رو می‌بینید:

نمونه محتوای معرفی هنرمند در وبسایت
معرفی هنرمند در وب‌سایت هنری
نمونه محتوا دغدغه های هنرمند
دغدغه های هنرمند در پست اینستاگرامی
نمونه محتوا معرفی تیم هنری
معرفی تیم هنری در استوریِ هایلایت اینستاگرام
نمونه محتوا معرفی هنرمند در اینستاگرام
معرفی هنرمند در پست اینستاگرامی
روزمرگی‌ها و روند یک روز کاری‌تون:

می‌تونید از ساده‌ترین کارهایی که در طول روز انجام می‌دید، مثلاً تفریحات و فراغت‌هاتون گرفته تا مواقع انجام فعالیت هنری‌تون محتوا تولید کنید. مثال‌های زیر رو ببینید:

تولید محتوای هنرمند از روزمرگی هایش در قالب استوریِ هایلایت اینستاگرام:

تولید محتوا از روزمرگی های هنرمند

تولید محتوای تصویری از لحظات یک روز کاری هنرمند در قالب ویدئو:

نمونه محتوای تصویری یک روز کاری هنرمند
نظرخواهی و تعامل:

با مخاطب‌هاتون به شکل‌های متفاوت و خلاقانه، مثل نمونه تصاویر زیر تعامل کنید.

تولید محتوای هنرمند موزیسین در اینستاگرام با موضوع نظرسنجی از مخاطبین با استفاده از ابزارهای تعاملی:

مثال نظرسنجی هنرمند از مخاطبین در اینستاگرام

تولید محتوای ساده در قالب پست اینستاگرامی با طرح یک پرسش هنری در جهت تعامل هنرمند با مخاطبین هنری:

مثال تعامل هنرمند با مخاطبین در اینستاگرام
پشت صحنه انجام کار هنری:

میتونه حین انجام کار باشه و فضای کاری‌تون رو هم به نمایش بذارید و یا حتّی مواقعی که برای خرید متریال رفتید یا در حال ایده‌پردازی، طراحی و … هستید.

در ویدئو زیر تولید محتوای تصویری از پشت صحنه خلق اثر هنری رو مشاهده می‌کنید:

اینجا هم تولید محتوای تصویری از پشت صحنه فیلمبرداری و عکاسی از کار هنری رو می‌بینید، که خود هنرمند هم حضور داره:

2. انتقال دانش و اطلاعات در حیطه فعالیت هنری‌تون

نیاز نیست در سطح خیلی بالایی این کار رو انجام بدید، صرفاً همون اندازه که در مورد کار هنری خودتون دانش دارید یا اطلاعاتی که به تازگی بدست آوردید هم کفایت می‌کنه.

8 ایده تولید محتوا در زمینه انتقال دانش و اطلاعات هنری

  1. اطلاعیه از نمایشگاه‌های در حال برگزاری در حوزه هنری خودتون در داخل یا خارج از کشور
  2. معرفی گالری‌های شهر یا کشورتون و حتّی نقد و بررسی اون‌ها
  3. اشتراک‌ گذاری اخبار و رویدادها در زمینه فعالیت هنری‌تون
  4. انتقال تجربیات شخصی در زمینه کار هنری‌تون به مخاطبین علاقه مند به این شاخه از هنر
  5. معرفی ابزار و لوازم مورد نیاز حرفه‌تون و یا حتّی روش‌های تهیه و قیمت‌شون
  6. تاریخچه هنر رشته هنری خودتون یا دیگر شاخه‌های هنری
  7. آموزش‌های کوتاه و کاربردی، از تکنیک و ترفندهای کوچک در زمینه فعالیت هنری‌تون گرفته تا آموزش نکات مهم و اصولی
  8. صحبت از چالش‌های رشته هنری‌تون و لذت و سختی‌های این مسیر

موارد بالا صرفاً ایده‌های پیشنهادی من در این رابطه هستن، که سعی کردم برای چندتاشون مثال‌های تصویری هم بیارم:

تصویر زیر یک مثال مناسب از تولید محتوا در مورد تاریخچه هنر فرش و ویژگی‌های انواع فرش ایرانی ست:

محتوای ترکیبی متن و تصویر از تاریخچه هنر فرش

در تصویر زیر یک پست آموزشی از نکته‌‌ای کوچک، اما کاربردی و مهم رو میبینید. این سبک از محتواهای هنری برای مخاطبین بسیار جذاب هست:

تولید محتوای آموزشی هنرمند

تصویر زیر مربوط به پیج دو دختر نجاری هست که به بهترین شکل چالش‌ها و تجربیات شخصی‌ در مسیر کار هنری‌شون رو با مخاطب به اشتراک می‌ذارن:

تولید محتوا از چالش‌های رشته هنری

 3. سرگرمی:

این بخش بیش از هرچیز به ذوق و خلاقیت خودتون نیاز داره و این‌که می‌تونید از صفحات همکارانتون در داخل یا خارج از ایران برای ایده گرفتن بهره ببرید. چند تا ایده رو هم من این‌جا براتون آوردم:

  • برگزاری لایو با موضوعات چالشی مرتبط به حوزه هنری‌تون
  • مصاحبه یا گفت و گو با هنرمندان زمینه کاری خودتون یا دیگر حیطه‌های هنری
  • برگزاری پرسش و پاسخ برای مخاطبین صفحه‌تون
  • برگزاری مسابقه و چالش و اهدای جایزه ترجیحاً از کارهای خودتون

در تصویر زیر یک پیج هنری مینیاتور رو مشاهده می‌کنید که خیلی جالب و دیدنی محتواهایی سرگرم کننده با کارهای هنری‌شون میسازن:

تولید محتوا هنری سرگرم کننده

ترغیب مخاطب برای خرید محصول یا اثر هنری از طریق تولید محتوای هنری

وقتی قرار باشه اثر هنری شما در رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌تون به‌فروش برسه، صرفاً گذاشتن یک عکس و نوشتن ویژگی‌های اون برای ترغیب مخاطب کافی نیست.

از بهترین روش‌هایی که پیشِ روتون هست میشه به موارد زیر اشاره کرد: 

  • معرفی اثر و ایده خلقش از زبان خودتون به شکلی گیرا و قابل‌فهم برای مخاطب
  • معرفی خودتون (هنرمند خالق اثر)
  • بیان احساس واقعی و ناب‌تون نسبت به اثری که خلق کردید (به نظر من مهم‌ترین بخش همینه)
  • نمایش مراحل خلق اثر
  • ارائه جزئیات و ویژگی‌های اثر هنری
  • نشون دادن نحوه استفاده از آثارتون در صورت کاربردی یا تزئینی بودن به شکلی زیبا و چشم‌نواز
  • ارائه تصاویر و ویدئو‌های خلاقانه و جذاب از خودتون و اثر هنری که خلق کردید (می‌تونید از پینترست کلی ایده بگیرید)
اگر هنر شما نوظهور و یا ناشناخته هست، فراموش نکنید که شما مسئولیت بزرگ‌تری که دارید اینه که بایستی مادامی که هنرتون رو به شکلی صحیح به مخاطب معرفی می‌کنید و تو ذهنش جا می‌ندازید، از روش‌های بالا برای رسیدن به هدف فروش استفاده کنید.

اگر محصولی هنری تولید کردید و قصد دارید در اینستاگرام محصول‌تون رو به‌فروش برسونید خواندن مطلب زیر قطعاً بهتون کمک می‌کنه: 

بخش سوم: صحبت نهایی، معرفی مطالب مرتبط و نظرخواهی

در بخش دوم این مطلب با محتوای مناسب و همچنین نحوه تولید محتوا آشنا شدید و در نهایت ایده‌هایی برای تولید محتوای هنری به شما ارائه کردم.

و اما در این بخش به موارد زیر می‌پردازم: 

  • صحبت نهایی
  • معرفی مطالب مرتبط
  • طرح پرسش و نظرسنجی

کلام آخر نویسنده

چندین سال تجربه کار هنری و حتی دورانی شکست در زمینه تولید محتوا هنری به من این دیدگاه رو داد که چه بخواهیم، چه نخواهیم زمانه عوض شده و اگر به روز نباشیم رسماً از قافله جا موندیم .

توی دنیای امروز و عصر رقابتیِ رسانه‌های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین و اثر‌بخش‌ترین روش‌ها برای معرفی هر هنرمندی و البته اطلاع رسانی از فعالیت‌های هنری تولید محتوای هنری ست، که به‌هیچ‌ وجه نمی‌توان اهمیتش رو در پیشرفت هنرمند نادیده گرفت.

درسته که همه ما زمانی صرفاً یک مهارتی رو یاد می‌گرفتیم و پس از اون به فعالیت مشغول می‌شدیم، اما امروز تولید محتوا اصل گریز ناپذیرِ هر حرفه، مهارت و شغلی شده.

ولی این به این معنی نیست که ما باید همرنگ جماعت بشیم و برای تولید محتوا کردن دنباله رو افراد یا روش‌هایی باشیم که با دیدگاه‌های ما مغایرت دارن.

بهتره که از روش صحیح و هم راستا با باورهای خودمون و کار هنری که انجام میدیم به تولید محتوای هنری بپردازیم و ایده ها و دیدگاه‌های هنرمندی که خالق اثر هست رو به چشم و گوش مخاطب برسونیم.

این رو هم بدونید که انسان‌ها عاشق شنیدن داستان هستند، داستان سرایی رو در تولید محتوای هنری فراموش نکنید.

و در نهایت برای تولید محتوای هنری اثربخش و جذاب، خلاق باشید، خودتان باشید، مطالعه کنید و بروز باشید.

تا این‌جای مطلب سعی کردم اطلاعات جامع و مفیدی در پاسخ به نیازِ تولید محتوای هنری برای شما داشته باشم.

اما موضوعات مکمل و موازی دیگه‌ای هم وجود داره که ما قبلا در سایتمون به اون‌ها پرداختیم و قطعاً خواندن اون‌ها خالی از لطف نیست و به شما در مسیر هنری‌تون کمک‌های شایانی خواهند کرد:

تولید محتوای هنری با استفاده از هوش مصنوعی

در مطلبی که خواندید تولید محتوای هنر رو کاملاً شرح دادم، اما اگر ترجیح می‌دید برای تولید محتوا از ابزارهای هوش مصنوعی کمک بگیرید توصیه می‌کنم حتماً مطلب زیر رو با دقت مطالعه کنید:

آشنایی با نحوه فروش آثار هنری

برای این‌که بتونید با چَم‌ و‎‌‌‌‌ خمِ نحوه فروش آثار هنری آشنا بشید لینک زیر به شما میگه که چطور و از کجا شروع کنید: 

پلتفرم‌های برتر هنری دنیا

شما می‌تونید به راحتی آثار هنری‌تون رو در پلتفرم‌های هنری در سراسر جهان به فروش برسونید و همچنین به منابع معتبر هنری دسترسی داشته باشید، پس لینک زیر رو از دست ندید: 

کار هنری و درآمد دلاری

کسب درآمد دلاری امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم این سرزمین هست که در بحث هنر هم بهتره شما با راه و روش‌های کسب درآمد دلاری از هنرتون آشنایی داشته باشید.

با کلیک روی لینک زیر می‌تونید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید:

تبلیغات در شبکه‌های مجازی

در صورتی که قصد دارید بعد از تولید محتوای هنری و یا در امتداد اون، سرعت روند جذب مخاطب و فروش‌تون رو افزایش بدید، می‌تونید از مطلب زیر که در مورد استراتژی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی توضیحات کاملی ارائه داده بهره ببرید:

پول‌سازترین کارهای هنری دنیا

اگر می‌خواید با کارهای هنری پولساز در سطح جهان آشنا بشید مطلب زیر 19 مورد از ایده‌های کارهای هنری پولساز رو به شما معرفی می‌کنه:

آشنایی با کارهای هنری پولساز با سرمایه اندک

خیلی از افرادی که ابتدای مسیر هنر هستند تمایل دارن که با کارهای هنری پردرآمدی که برای شروع به سرمایه کمی نیاز دارن آشنا بشن.

مطلب زیر به بررسی 10 مورد در همین زمینه پرداخته:

آشنایی با سایت‌های معتبر فروش در زمینه صنایع دستی

خوشبختانه برای هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی و فروش آثارشون در ایران سایت‌های معتبری وجود داره که با دیدن لینک زیر می‌تونید با اون‌ها آشنا بشید:

شما هم موافقید که تولید محتوای هنری برای هنرمند یک امر ضروری ست یا نه؟

تا این‌جا فقط من صحبت کردم و سعی کردم تمام تجربیات و تحقیقاتم رو در زمینه تولید محتوا هنری و اهمیت اون برای شما بازگو کنم. اما بخش مهم داستان هنوز باقی مونده و اون هم نظر شما در این رابطه ست.

شما چی فکر می‌کنید؟ به‌نظر شما هم تولید محتوا برای هنرمند الزامی هست؟
یا حداقل اگر خودش قصد انجام نداره، می‌بایست این کار رو به فرد متخصصی بسپاره؟
در کل الزامی در تولید محتوای هنری در حیطه هنری‌تون می‌بینید؟
یا جایگزین و پیشنهاد دیگه‌ای تو این زمینه دارید؟


ممنون میشم همین پایین کامنت بزارید و نظرتون رو بگید تا همگی در کنار هم استفاده ببریم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “فرآیند تولید محتوا هنری اثربخش از شناخت تا نحوه تولید – 16 ایده جذاب تولید محتوای هنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.