مدیریت مالی شخصی چیست؟ ۱۰ قدم تا رسیدن به رفاه مالی

مدیریت مالی شخصی چیست - بهترین تعریف مدیریت مالی شخصی در 10 مرحله
Rate this post

مدیریت مالی شخصی چیست؟ سوالی که در هیچ کلاسی از مدرسه و دانشگاه به آن پاسخ نمی‌دهند. دوره آموزش مدیریت مالی شخصی pfm نیز در کمتر آموزشگاه‌های مجازی یا واقعی برگزار می‌شود. یکی از دلایل آن کم‌توجهی مردم نسبت به این توانایی مهم و حیاتی است.

مدیریت مالی در زندگی شخصی:

  • اهداف زندگی را مشخص و اولویت‌بندی می‌کند.
  • راه‌های تحقق آن‌ها را بررسی و بهترین را انتخاب می‌کند.
  • راه دفع بدهی و افزایش ارزش دارایی را می‌داند.
  • و در نهایت آرامش ذهنی و رفاه مالی را به‌همراه دارد.

اگر با هرکدام از موارد بالا، دست‌وپنجه نرم می‌کنید، در این صفحه بمانید. ما در این مقاله در مورد تعریف مدیریت مالی شخصی، ۵ حوزه آن و ۱۰ مرحله از نحوه مدیریت مالی شخصی صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های مقاله به شرح زیرند:

مدیریت مالی شخصی چیست؟

مدیریت مالی شخصی چیست

تعریف مدیریت مالی شخصی در برنامه‌ریزی برای اهداف مالی و مدیریت فعالیت‌های مالی مثل درآمد، هزینه و پس‌انداز است. اصول مدیریت مالی شخصی اگر در یک برنامه جامع آموخته و به‌کار گرفته‌شوند، می‌توانند نقش یک راهنمای کامل را برای کشف استقلال مالی ایفا کنند. در این میان اهداف و خواسته‌های فردی نیز تأثیرگذارند.

تحقق رویای رفاه مالی بدون قدم گذاشتن در یک مسیر مشخص ممکن نیست. شما باید:

  • به یک شناخت عمیق از خود و عادت‌های مالی خود برسید.
  • با مهم‌ترین مفاهیم مالی و اینکه مدیریت مالی شخصی چیست آشنا باشید.
  • انتظارات غیرواقعی را کنار بگذارید.
  • روش‌های صحیح بودجه‌بندی را یاد بگیرید.
  • دارایی‌های خود را بشناسید و ترازنامه شخصی بنویسید.
  • با راه‌حل‌های استاندار برای حذف بدهی تلاش کنید.
  • با الفبای سرمایه‌گذاری آشنا شوید.
  • و در آخر راه‌های حفظ آرامش روانی را تمرین کنید.

صفر تا صد راههای مدیریت مالی شخصی را در دوره مدیریت مالی شخصی pfm کارنکن یاد بگیرید. دوره‌ای که ما برای شما طراحی کرده‌ایم، مناسب استفاده دانش‌آموزان، دانشجویان، صاحبان کسب‌وکار، کارمندان و افراد از همه گروه‌های سنی و اجتماعی می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان روی لینک زیر کلیک کنید.

کاربرد مدیریت مالی شخصی چیست؟

کاربرد مدیریت مالی شخصی چیست

مدیریت مالی در زندگی شخصی به شما در شناسایی صحیح اهدافتان کمک می‌کند. با بررسی وضعیت مالی فعلی، شما توانایی کنار گذاشتن اهداف بلندپروازانه را پیدا می‌کنید و برای اهداف در دسترس می‌جنگید. بر اساس دسته‌بندی نیازها، این اهداف می‌توانند پاسخی برای هر کدام از نیازهای بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت باشند. مثل پرکردن صندوق اضطراری، پس‌انداز بازنشستگی یا پس‌انداز خرید منزل.

درک نکردن این مفهوم که کاربرد مدیریت مالی شخصی چیست، در طولانی‌مدت به انباشت بدهی، خالی‌شدن حساب‌های پس‌انداز و کوله‌باری از آرزوهای فراموش‌شده می‌انجامد. راه مدیریت منابع مالی شخصی، راه مدیریت کل زندگی است. پس اگر تاکنون به هیچ برنامه‌ی ثابتی نرسیدید، با ما در ادامه همراه باشید.

۵ حوزه مدیریت مالی شخصی چیست؟

مدیریت مالی شخصی چیه

برنامه ریزی مالی شخصی به ۵ حوزه بزرگ تقسیم می‌شود:

  1. درآمد
  2. هزینه
  3. پس‌انداز
  4. سرمایه‌گذاری
  5. حفاظت

درآمد

نقطه شروع مدیریت حسابداری شخصی، درآمد است. تمامی واریزی‌های حساب بانکی شما در ماه جز درآمد شما محسوب می‌شوند. حقوق شغلی، پول توجیبی، سود بانکی، قسط بدهی‌های دیگران و… همگی جز درآمد شما هستند.

هزینه

هزینه چیست

هزینه، خروجی بزرگ جریان نقدینگی است و معمولاً سهم بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها در خرج کردن درآمد دارد. در واقع همان کالا یا وسیله رفاه زندگی است که شما با درآمد خود آن را می‌خرید. مثل اجاره خانه، غذا، پوشاک، خدمات درمانی، مسافرت و تفریح.

یکی از جنبه‌های مهم مدیریت مالی در زندگی شخصی، توانایی کنترل و مدیریت هزینه‌هاست. یکی از راهکار‌های مطمئن ترک هزینه‌تراشی، استفاده از روش‌های بودجه‌بندی است.

در مقاله زیر در ۶ مرحله ۵ روش مختلف بودجه‌بندی (سازگار با انواع درآمدها) را یاد بگیرید. برای مطالعه روی لینک زیر کلیک کنید.

پس‌انداز

بخشی از درآمد که بعد از تخصیص هزینه‌های زندگی باقی‌ می‌ماند، پس‌انداز نام دارد. همه ما برای اهداف مختلفی پس‌انداز می‌کنیم: برای خرید یک کالای لوکس، خرید منزل، دوران بازنشستگی، پرداخت بدهی و صندوق‌های اضطراری. مبلغی که بعد از خریدهای ضروری باقی مانده، باید براساس اولویت‌ها بین این حساب‌ها تقسیم شود.

روش‌های مختلفی برای پرکردن حساب‌های پس‌انداز به صورت ماهانه وجود دارد. در مورد انواع استراتژی‌های پس‌انداز و ۱۲ روش پس‌انداز پول در مقاله زیر بخوانید.

در شرایط تورمی، تجمع پول نقد در حساب‌های بانکی ممکن است نوعی اتلاف سرمایه به‌حساب ‌بیاید. چرا که قدرت خرید پول در طی زمان یک روند نزولی را طی می‌کند. بنابراین پول نقدی که هیچ کدام از اهداف پس‌اندازی را دنبال نمی‌کند، باید برای سرمایه‌گذاری کنار گذاشت.

سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری به معنی خرید دارایی برای کسب سود بیشتر است. این دارایی می‌تواند سهام، اوراق قرضه، یک تکه زمین و… باشد. با وجود تفاوت در سرمایه، تمام سرمایه‌داران یک ویژگی مشترک دارند. رویاهای بزرگی که برای تحقق آن‌ها در مسیر ریسک و استرس قدم می‌گذارند.

مطالب زیادی برای آموختن در این حوزه وجود دارد. صفحه زیر جامع‌ترین و کاربردی‌ترین سرفصل‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حفاظت

حفاظت همان روش‌هایی است که برای محافظت از خود و دارایی‌هایتان در برابر حوادث غیرمنتظره انجام می‌دهید. مثل بیمه‌کردن لوازم منزل در برابر سرقت، بیمه خودرو، بیمه عمر و سلامت.

نحوه مدیریت مالی شخصی

نحوه مدیریت مالی شخصی

برای شروع برنامه ریزی مالی شخصی و ترسیم مسیر آینده خود و خانواده هیچ‌گاه دیر نیست. پس از همین امروز اقدام کنید. در این بخش در ۱۰ روش منحصراً به سوال نحوه مدیریت مالی شخصی چیست پاسخ خواهیم داد.

۱- میزان درآمد خود را بررسی کنید.

حقوق ماهیانه شما مبلغی است که بعد از کسر مالیات و حق بازنشستگی به حساب بانکی شما واریز می‌شود. به‌علاوه تمامی مسیرهای کوچک و بزرگ درآمد خود را باید بررسی کنید تا به یک عدد مشخص برسید.

۲- یک بودجه ماهانه تنظیم کنید.

تنظیم بودجه ماهانه برای مدیریت مالی در زندگی شخصی

هدف اصلی بودجه‌بندی استفاده حداکثری از میزان درآمد می‌باشد. بعد از آگاهی از مقدار دقیق درآمد، باید آن را بین نیازها و خواسته‌های خود تقسیم کنید. در هر ماه برخی از هزینه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و اندازه بزرگی یا کوچکی سایر بودجه‌ها را تعیین می‌کنند. مثلاً ممکن است اولویت شما پرداخت بدهی باشد؛ از این‌رو، در ابتدا هزینه بدهی خود را کنار می‌گذارید و سپس برای باقی‌مانده تصمیم می‌گیرید.

بودجه‌ای که تنظیم می‌کنید باید نسبت به نوسانات بازار و تغییرات انعطاف‌پذیر باشد. به طور مثال زمانی که مبلغ اجاره خانه به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند، تمام بودجه‌بندی‌های قبلی بهم می‌ریزند. بنابراین در بودجه خود ظرفیتی برای پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها و اقداماتی برای جبران آن‌ها در نظر بگیرید.

۳- در مور هزینه‌های ضروری خود دوراندیش باشید.

برای هزینه‌های مهم مثل هزینه‌های درمانی، اجاره منزل، بدهی و… تا چندماه آینده پس‌انداز کنید. با اینکار در صورتی که از شغل خود اخراج شوید، زمان کافی برای پیدا کردن شغل مناسب بدون استرس بدهی خواهیدداشت. در یک حالت ایده‌آل باید برای مخارج سه الی دوازده ماه آینده خود پس‌انداز داشته‌باشید.

طق توصیه کارشناسان، ۲۰ درصد از مبلغ درآمد ماهانه باید به صندوق‌های پس‌انداز ریخته شود. حتی زمانی که اهداف مالی شما محقق شد و به خانه و ماشین ایده‌آل خود رسیدید، همچنان نباید دست از پس‌انداز کردن بردارید.

۴- در پی حذف بدهی باشید.

اهمیت حذف بدهی

حساب بدهی هیچ‌گاه نباید از دست شما خارج شود. همواره در تمام بودجه‌بندی‌ها و هزینه‌های خود باید در جهت رفع بدهکاری تلاش کنید. جالب توجه است که بدهی همیشه بد نیست و بدهی خوب هم داریم. زمانی که با قرض کردن پول یک منبع درآمد جدید برای خود ایجاد می‌کنید، مثلاً برنامه‌نویس هستید و با خرید یک ابزار فوق‌پیشرفته پروژ‌های سنگین‌تر قبول می‌کنید. به این وضعیت اهرم کردن بدهی می‌گوییم.

انواع بدهی‌ها بر اساس نرخ بهره باید اولویت‌بندی شوند و به نوبت یکی‌یکی پرداخت شوند.

۵- در حد توان خود پول قرض بگیرید.

گول وام‌های مختلف با بهره‌های پایین را نخورید. تنها تا جایی زبر بار قرض و بدهی بروید که توان پرداخت آن‌ها را داشته‌باشید. حتی استفاده از تکنیک اهرم کردن بدهی نیز در جایی که ریسک انباشته‌شدن بدهی و ضررهای مالی بالا وجود دارد، توصیه نمی‌شود.

۶- روی تراکنش‌های حساب بانکی خود نظارت کنید.

با نظارت روی جریان‌های ورودی و خروجی پول از حساب اصلی خود، کنترل بیشتری روی بودجه‌بندی خواهیدداشت. با این روش، هزینه‌های غیرضروری به‌راحتی شناسایی می‌شوند و جلوی بسیاری از هزینه‌های بالا گرفته می‌شود.

شما باید به طور مداوم بدانید که چقدر موجودی دارید. به صورت ایده‌آل قبل از انجام هزینه‌های متفرقه، ابتدا موجودی خود را چک کنید و سپس بین گزینه‌های خود تصمیم بگیرید. این‌کار باعث می‌شود که مثلاً بین تماشای فیلم در منزل و سینما حالتی را انتخاب کنید که رقم‌های حساب به طور نجومی کاهش نیابد.

۷- از فکر به آینده دست برندارید.

اهمیت صندوق بازنشستگی در برنامه ریزی ها

طبق نظر کارشناسان، شما به طور متوسط به ۸۰ درصد حقوق فعلی خود در دوران بازنشستگی احتیاج دارید. بنابراین از سن پائین شروع به پس‌انداز برای این دوران کنید و تحت هر شرایطی سهم بازنشستگی خود را فراموش نکنید.

گاهی اوقات شرایط اضطراری خاصی در زندگی پیش می‌آیند و شما نیاز به دسترسی سریع به مبلغ مشخصی پول دارید. فرضاً تصادف کرده‌اید و پول تعمیرات ماشین سر به‌فلک کشیده. در این شرایط و حتی شرایط سخت‌تر به هیچ عنوان به پس‌انداز آینده خود دست نمی‌زنید. صندوقی که در اینجا به کمک شما می‌آید، پس‌انداز برای روز مبادا نام دارد. در مورد اهمیت این پس‌انداز و ۶ مرحله انجام آن، مقاله زیر را مطالعه کنید.

۸- از پوشش بیمه بهره‌مند شوید.

هزینه‌های درمانی یکی از مولدهای اصلی بدهی هستند. در مورد انواع بیمه‌های تکمیلی و بیمه عمر تحقیق کنید و براساس اهداف مالی خود تصمیم بگیرید. همچنین در مورد بیمه‌های ارائه‌شده در محل کار خود بپرسید.

پوشش بیمه مقداری از بار روی دوش نان‌آور خانواده را برمی‌دارد و از اعضای خانه در برابر انواع حوادث محافظت می‌کند.

۹- دنبال معافیت‌های مالیاتی باشید.

معافیت مالیاتی در جهت پس انداز بیشتر

در مورد قوانین مالیاتیِ حرفه خود تا جایی که می‌توانید اطلاعات کسب کنید. معافیت‌های مالیاتی حوزه‌های مختلفی همچون هزینه‌های درمانی، برخی از سرمایه‌گذاری‌ها، فعالیت‌های کشاورزی، سپرده‌های بانکی و… را در برمی‌گیرند. برای مطالعه تبصره‌ها و قوانین هرکدام از این موارد، اینجا کلیک کنید.

پولی که در انتها بعد از صرفه‌جویی مالیاتی برای شما جمع می‌شود، می‌تواند بدهی‌های زیادی را صاف کند، صندوق اضطراری را پر کند و یا حتی اسباب تفریح و سفر را فراهم کند. بنابراین، گزینه‌های پیش‌رو را به دقت بررسی کنید و تصمیمی بگیرید که به نفع جیبتان تمام شود.

۱۰- هر از گاهی به خودتان استراحت بدهید.

گاهی اوقات بر اساس شرایط، قوانینی که برای مدیریت مالی شخصی وضع می‌کنیم بسیار سخت‌گیرانه هستند و پای هزینه‌های متفرقه را از زندگی قطع می‌کنند. برای حفظ انگیزه و پایبندی و تعهد بیشتر، لازم است پاداش‌هایی را برای خودتان درنظر بگیرید.

بودجه‌بندی‌ها را در پایان هر ماه بررسی کنید و در بازه‌های زمانی مشخص مثلاً هر سه ماه (در صورتی که همه‌چیز طبق برنامه پیش رفته‌بود) خودتان را به یک سفر دعوت کنید. اگر اهداف مالی کوچک‌تری را دنبال می‌کنید، می‌توانید با یک شام مفصل در رستوران برای خود جبران کنید. بدین ترتیب طعم استقلال مالی را که برایش تلاش کرده‌اید، می‌چشید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم پاسخی جامع به سوال «مدیریت مالی شخصی چیست» بدهیم، ۱۰ مرحله از اجرای آن را باهم مرور کردیم و در مورد کاربرد مدیریت مالی شخصی صحبت کردیم. در ادامه توجه شما را به مطالب مرتبط این حوزه دعوت می‌کنیم.

مطالب مرتبط

یکی از راه‌های تکمیل دانش در مورد مدیریت منابع مالی شخصی، مطالعه کتاب است. در لینک زیر بهترین عنوان‌های مدیریت مالی شخصی در جهان را معرفی کرده‌ایم.

هدف‌گذاری مالی خط و مشی زندگی ما در آینده را تعیین می‌کنند. در مورد انواع هدف‌های مالی و ۵ مرحله تحقق آن در مقاله زیر بخوانید.

نیازهایی که در بین اعضای خانواده دنبال می‌شوند، معمولاً یکسان هستند. در مورد راه‌های یکی کردن تلاش‌ها و کوتاه کردن مسیر تحقق، در مقاله زیر بخوانید.

اگر فکر می‌کنید درآمد شما برای تحقق آرزوهایتان کافی نیست و یا به‌دنبال راه‌های افزایش سرمایه هستید، مقاله زیر را در مورد راه‌های افزایش پول از دست ندهید.

به‌نظر شما آیا داشتن یک‌سری ویژگی‌های شخصیتی به حرکت سریع‌تر در مسیر برنامه ریزی مالی شخصی کمک می‌کند؟ لازمه تعهد به مدیریت مالی شخصی چیست؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.