موسس شرکت سامسونگ | از خیابان تا عرش فناوری

موسس شرکت سامسونگ
Rate this post

تا حالا دقت کردید که اپل ما رو یاد استیو جابز میندازه، مایکروسافت ما رو یاد بیل‌ گیتس میندازه ولی سامسونگ ما رو یاد هیچ کس نمیندازه! کمتر کسی اسم موسس شرکت سامسونگ رو میدونه، چون وقتی که میایم ایران رو با یک الگوی موفق خارجی مقایسه کنیم، اولین شرکت‌هایی که به ذهنمون میرسن اپل و مایکروسافتن، فراموش میکنیم زیرساخت‌های یک کشور آسیایی ممکنه با استانداردهای یک کشور اروپایی همخونی نداشته باشه.

ما در کشورمون با مفهوم بومی سازی مشکل داریم، فرض کنید یه فیلم هالیودی رو می‌بینیم و سعی می‌کنیم همون داستان رو با امکانات ایرانی، هنرمندان ایرانی و در لوکیشن ایرانی ضبط کنیم و تماشاگر هم به ذوق اینکه شاهد یه داستان بین‌المللیه ذوق زده به فیلم نگاه کنه!

شاید با این اوصاف بهترِ در مقایسه‌هامون این زیرساخت‌ها رو هم لحاظ کنیم.

در این مقاله سعی دارم سامسونگ رو قبل از شرکت صادرات میوه و سبزی که در ذهن داریم تعریف کنم و روند رو به رشدی که تا به حال داشته رو به همراه عوامل دخیل بررسی کنم. با خوندن این مقاله نقش کمپانی و بنیانگذار سامسونگ رو علاوه بر فعالیت در عرصه تجهیزات الکترونیکی و لوازم خانگی در حوزه کشتی‌سازی، ساخت‌و‌‌ساز (پروژه‌های مثل برج خلیفه)، راکتورهای اتمی، قطارهای سریع‌السیر و تجهیزات نظامی رو بهتر درک خواهیم کرد.

این نوشته به دو بخش پیش از تاسیس و بعد از تاسیس سامسونگ تنظیم شده است.

1. موسس شرکت سامسونگ: از تولد تا اولین شکست در تجارت

2. از تاسیس سامسونگ تا بزرگترین کارخانه پشم کشور

3. آغاز ترقی سامسونگ و موفقیت در حوزه تجارت الکترونیک

4. وداع با یک افسانه: درگذشت بیونگ چول، بنیانگذار سامسونگ

5. جاودانگی یک افسانه: ادامه استراتژی‌های مؤسس سامسونگ پس از مرگ

1. موسس شرکت سامسونگ ؛ از تولد تا اولین شکست در تجارت

آغاز زندگی کارآفرینان معمولا برای ما جذاب است، چون دوست داریم بدانیم کارآفرینان با چه پیش‌زمینه‌هایی شروع کرده‌اند و از همان ابتدا با چه چالش‌هایی روبرو بوده‌اند. بنیانگذار سامسونگ هم مبرا از این چالش‌ها نبوده است.

آغازی که از صفر نبود؛ تولد لی بیونگ چول در خانواده‌ای ثروتمند

موسس شرکت سامسونگ برخلاف بسیاری از کارآفرین‌های دیگر در 12 فوریه 1910 در خانواده‌ای ثروتمند متولد شد. او فرزند ارشد خانواده‌ی اشرافی یانگ بان از طایفه‌ی گیونگ جو (طایفه‌ای بزرگ و قدیمی در کره) بود. خانواده وی صاحب زمین بودند و ثروت هنگفتی را برای او به یادگار گذاشتند. بعد از فوت پدر، لی بیونگ چول این ثروت خانوادگی را به ارث برد.

وقتی رها کردن تحصیلات آکادمیک مُد نبود: ترک تحصیلی موسس سامسونگ از دانشگاه

لی بیونگ چول در دانشگاه واسدای توکیو شروع به تحصیل کرد اما مدرک دانشگاهی خود را ناقص گذاشت و اقدام به ترک تحصیل کرد.

شروعی که با شکست مواجه شد: ناکامی در سرمایه‌گذاری آسیاب برنج

بیونگ چول از ثروت حاصله از ارث خانوادگی‌اش برای نخستین بار تصمیم به سرمایه‌گذاری در صنعت ” آسیاب برنج” کرد، اما بدون کسب سود قابل ذکری و بدون موفقیت خاصی در این زمینه، شکست را در اولین تجربه‌ی تجاری خودش پذیرفت.

2. از تاسیس سامسونگ تا بزرگترین کارخانه پشم کشور

معمولا پس از شکست، دست بر زانو گذاشتن و شروع از نو برایمان چالش‌زا است؛ چون بایستی شکست را نه فراموش، بلکه پله ترقی قرار داد برای موفقیت‌های پیش‎‌رو. در این بخش خواهیم خواند که سامسونگ اولیه چگونه شکل گرفت.

موهایی که در آسیاب سفید نشد: شروع زندگی حرفه‌ای مؤسس سامسونگ

لی بیونگ چول پس از شکست در سرمایه‌گذاری آسیاب برنج سودای تاسیس شرکت دیگری را در سر داشت. او در سال 1938 یک شرکت حمل و نقل به نام سامسونگ (در زبان کره به معنای سه ستاره) را تاسیس کرد. او با 40 کارمند انواع کالاها و مواد خوراکی مانند ماهی، سبزیجات و میوه‌ها را به مناطق مختلف چین صادر می کردند.

شرکت حمل و نقل سامسونگ- 1938
شرکت حمل و نقل سامسونگ در سال ۱۹۳۸ میلادی

ماهی تازه‌ای که از آب گل‌آلود گرفته شد: نقش موسس سامسونگ در جنگ کره

شرکت سامسونگ تا سال 1947 در سئول مستقر بود، با فتح سئول توسط ارتش کره شمالی، لی بیونگ چول مجبور شد کسب کار خود را به بوسان منتقل کند. موسس شرکت سامسونگ طی یک سال و نیم جنگ کره (1950) از حمل و نقل نیروها و تجهیزات آمریکایی به بوسان سود فراوانی برد.

ماهیِ آب گل آلود به کام کمپانی سامسونگ: تاسیس کارخانه پشم توسط موسس شرکت سامسونگ

پس از جنگ کره، بنیانگذار سامسونگ با سود حاصله از جنگ در سال 1954 یک کارخانه پشم در “داگو” تاسیس کرد. این کارخانه تبدیل به بزرگترین کارخانه پشم در کره جنوبی شد.

3. آغاز ترقی سامسونگ و موفقیت در حوزه تجارت الکترونیک

مؤسس شرکت سامسونگ به قول معروف پای از طلب ننشست؛ یعنی قانع به دستاوردهای به دست آمده نبود و بیش از پیش تلاش کرد شرکت سامسونگ را به سمت چند صنعتی شدن ببرد.

سامسونگ به سمت چند صنعتی شدن

موسس شرکت سامسونگ می‌خواست کمپانی سامسونگ در هر بخشی پیشرو باشد؛ او اعتقاد زیادی به صنعتی شدن داشت. به همین خاطر پس از سال 1958 و گسترش شرکت، سامسونگ به سوی کشتی‌سازی، امور‌ مالی، حسابداری و تولید مواد‌‌ شیمیایی رفت.

شرکت کشتی‌سازی سامسونگ

دهه 1960 تولد سامسونگ الکترونیک: تولید لوازم‌خانگی

در دهه 1960 سامسونگ وارد صنعت الکترونیک شد تا این عرصه را به مثابه آنچه تاکنون در چنته داشت در اختیار خود بگیرد. سامسونگ تمرکز خود را روی محصولات نوآورانه گذاشت و چیزی نگذشت که اولین محصول خود را که یک تلویزیون سیاه و سفید بود به بازار عرضه کرد. همین شروع کافی بود که سامسونگ به تولید محصولات الکترونیک مختلفی مانند یخچال، کولرگازی، ماشین لباسشویی بپردازد و پس از چندین سال در این حوزه هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

خط تولید لوازم خانگی سامسونگ

موفقیت سامسونگ در حوزه تجارت الکترونیک

به سال 1980 می‌رسیم، سالی که مؤسس سامسونگ با یک حرکت هوشمندانه، یک قدم رو به جلو برداشت و کمپانی سامسونگ را به آن تصویری که اکنون در ذهن داریم نزدیک‌تر کرد.

سامسونگ در سال 1980 کمپانی Hanguk Jeonja Tongsin را که شرکت بزرگی در حوزه ارتباط از راه دور بود خریداری کرد، این شرکت بخش الکترونیکی خود را تحت واحد شرکت سامسونگ الکترونیک با مسئولیت محدود داشت. پس از این اتفاق این شرکت به سوی تولید تلفن‌های همراه، نمابر، ماشین‌های فاکس و سایر انواع دستگاه‌های الکترونیکی و ارتباطی در مقایس بزرگتر رفت.

اولین تلفن شرکت سامسونگ
اولین تلفن شرکت سامسونگ

4. وداع با یک افسانه: درگذشت بیونگ چول، بنیانگذار سامسونگ

به هر حال هر آمدنی یک رفتنی هم دارد. به قول رسانه های ملی: موسس شرکت سامسونگ پس از تلاش‌های بی‌وقفه و فداکاری‌های جهاد‌گونه، دعوت حق را لبیک گفت و چشم از این جهان فرو بست.

خداحافظی با بزرگمردی که آفتاب در مُلکش غروب نمی‌کرد

پدر صنعت کره، موسس و بنیانگذار شرکت سامسونگ، پس از آن شکست‌هایی که در شروع کار  داشت، بعد از تمام موفقیت‌های که در حوزه‌های گوناگون برای سامسونگ و کشور کره به ارمغان آورد، سرانجام در 19 نوامبر سال 1987 در شهر سئول کره جنوبی به مرگ طبیعی از دنیا رفت.

5. جاودانگی یک افسانه: ادامه استراتژی‌های مؤسس پس از مرگ

چقدر امیدوارکننده است که بعد از یک عمر تلاش‌ بی‌وقفه‌، پس از مرگ قرار نیست زحمات‌مان ضایع شود و همچنان راهمان ادامه خواهد یافت.

رویدادهای پس از مرگ موسس شرکت سامسونگ را در ادامه مطلب روایت خواهیم کرد.

ادامه سیاست‌های پدر: به روی کار آمدن «لی کون هی» فرزند «لی چونگ هی»

سومین پسر بیوگ چول که از سال 1968 به کسب‌وکار کوچک پدر پیوسته بود، در سال 1987 پس از فوت پدر، مدیرعامل سامسونگ شد و استراتژی‌های پدر را کنار نگذاشت و روند موفقیت را ادامه داد. سامسونگ کارخانه‌هایی در  نیویورک، تگزاس و لندن تاسیس کرد و به توسعه  شعبات خود در این شهرها پرداخت.

فرزند موسس شرکت سامسونگ و دومین مدیرعامل
لی کون هی، دومین مدیرعامل شرکت سامسونگ – 1987

مسیر توسعه شرکت سامسونگ و موفقیت‌های کسب شده به تفکیک سال

تفکیک از سال 2000 – 1992

  • در سال 1992 به عنوان بهترین شرکت تولیدکننده چیپ‌های ممموری در جهان تبدیل شد، و خیلی زود به جایگاه دوم تولید چیپ در جهان رسید (عنوان نخست را کمپانی اینتل داشت)
  • در سال 1993 سامسونگ نخستین میکروویوی دیجیتال را عرضه کرد.
  • در سال 1995 انقلابی عظیم در صنایع سخت‌افزار تلویزیون به وجود آورد و اولین صحفه نمایش LCD را به جهان عرضه کرد.
  • در سال 1996 سامسونگ با عرضه نمایشگرهای فلت-پنل، موجب تحولی عمده در صنعت تلویزیون شد.
  • در سال 1999 سامسونگ نخستین تلفن همراه با دوربین دیجیتال را عرضه کرد.
  • در سال 2000 سامسونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده نمایشگرهای LCD در جهان شناخته شد.

تفکیک از سال 2019 – 2001

  • در سال 2001، سامسونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان شناخته شد.
  • در سال 2009، سامسونگ معرفی سری گوشی‌های Galaxy S که تبدیل به یکی از محصولات پرفروش و موفق سامسونگ شد.
  • در سال 2010، سامسونگ در بازار تلفن همراه جهانی به عنوان برند پرفروش دوم پس از نوکیا قرار گرفت.
  • در سال 2011، سامسونگ به عنوان برند پرفروش تلفن همراه جهان شناخته شد.
  • در سال 2012، سامسونگ با فروش بیش از 215 میلیون گوشی هوشمند، به عنوان بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان شناخته شد.
  •  از سال 2012 سامسونگ بیش از 15% تولیدات ناخالص کره را در اختیار داشت.
  • در سال 2013، سامسونگ با معرفی سامسونگ Pay ورود قوی به بازار پرداخت‌های موبایل داشت.
  • در سال 2017، سامسونگ با عرضه گوشی های هوشمند Galaxy S8 و Note 8، نقشه را برای طراحی مدرن و نوآورانه گوشی های هوشمند تغییر داد.
  • در سال 2017، سامسونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده تلویزیون در جهان شناخته شد و با حجم فروش 20٪ از بازار تلویزیون جهانی به رتبه اول رسید.
  • در سال 2019، سامسونگ با معرفی گوشی های هوشمند Galaxy S10 و Galaxy Fold، اولین گوشی هوشمند قابل انعطاف را عرضه کرد.
  • در سال 2020، سامسونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده تلویزیون در جهان شناخته شد و درآمد سالانه بیش از 200 میلیارد دلار داشت.
محصولات شرکت سامسونگ

از رویاها تا انقلاب در صنعت فناوری

سامسونگ علاوه بر تلفن همراه، لوازم خانگی و کشتی‌‌سازی در حوزه ساخت نیروگاه‌های برق، قطارهای سریع و سیر و همچنین راکتورهای اتمی شهرت جهانی دارد. جالب است بدانیم بخش ساخت‌و‌ساز سامسونگ توانست چند پروژه بزرگ مانند برج خلیفه و برج پتروناس را انجام دهد. در ویدئوی زیر بخشی از داستان و تاریخچه کمپانی سامسونگ مانند نقش کمپانی سامسونگ در ساخت تجهیزات نظامی کره‌جنوبی را به صورت مستند می‌بینیم:

مطالب مرتبط

اگر حوزه کارآفرینی مورد علاقه شماست و می‌خواید با شرایط، محدودیت‌ها و شاید فرصت‌های خاص کارآفرینی بهتر آشنا بشین، علاوه بر داستان موسس سامسونگ لینک‌های زیر به شما کمک میکنه کارآفرینی رو بهتر بشناسین:

اگر به کارآفرینان علاقه بیشتری دارین و دوست دارین از زندگی آن‌ها ایده بگیرین، لینک‌های زیر مال شماست: (به تفکیک بومی سازی)

روند مرسومی که ما از کارآفرینان بزرگ در ذهن داریم اینه که اونها در یک خانواده فقیر و تهی‌دست به دنیا اومدن و از دوران کودکی و نوجوانی با بسیاری از مشکلات مالی روبرو بودن، اما آغاز زندگی بنیانگذار سامسونگ کمی متفاوت از زندگی کارآفرینان بزرگیه که در ذهن داریم. به نظرتون برخورداری از توانایی مالی چقدر در موفقیت موسس شرکت سامسونگ موثر بوده؟ آیا بدون این ارث خانوادگی موسس سامسونگ به این موقعیت می‌رسید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.